eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.4هزار دنبال‌کننده
960 عکس
267 ویدیو
114 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
✅🔴✅ «مدرسه انقلاب اسلامی» برگزار می‌کند 🔻دوره «حکمت مدنی انقلاب اسلامی» محفلی برای درنگ درباره ایران اکنون 🔹مشخصات اساتید، سرفصل‌های اجتماعی و اقتصاد سیاسی و تاریخ برگزاری کلاس‌ها در پوستر👆 ✅ پذیرش از خواهران و برادران دانشجو، طلبه و فعالان اجتماعی در سراسر کشور 💻دوره به صورت مجازی برگزار می‌شود. ⏱مهلت ثبت نام: تا تاریخ ۱۰ اسفند 👈جهت انجام مراحل ثبت نام مشخصات ( نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات و محل سکونت) خود را به شماره ۹۸۶۶۰۰۰۹۹۹۸۷ پیامک کنید. مدرسه انقلاب اسلامی @madresah57ac
کم حجم2.mp3
52.11M
🔰صوت اولین نشست با حضور؛ ⬅️حجت‌الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند ⬅️موضوع: نسبت غرب‌شناسی با دولت اسلامی در بستر تمدنی این نشست یکشنبه، ده اسفند ماه، ساعت ۱۰ برگزار شد. @farhangi_whc @roozegareno_ac
هدایت شده از ابوالفضل رحیمیان
🔰در جست و جوی ایده مدرسه 🔶«در مباحث روزانه ی ما در دانشگاه و حوزه در دعواهای سیاسی و معرفتی، بسیاری از ارجاعات به مفاهیم و اندیشه هایی است که به سپهر اندیشه مدرن غرب تعلق دارند. این امر خواه مطلوب و خواه نامطلوب، بخشی از واقعیت پیرامون ماست. اما مشکل آنجاست که در اغلب موارد این قبیل استعمال مفاهیم و الفاظ با برخی بدفهمی ها و قشری نگری ها همراه است. ما بدون تذکر به عقبه ی فکری و تاریخ و تمدنی که این قبیل مفاهیم متعلق به آن هستند، آنها را بکار می بریم و این نحو استفاده ی سرسری و غیر متذکرانه ما را با تناقضات و چالش های اجتناب ناپذیری مواجه می سازد.» 🔷مدتها بود در پی روایتی از تاریخ تحولات اندیشه ی اجتماعی یا نظریه اجتماعی (یا نظریه پیشرفت) غرب جدید بودم تا مطالعات پراکنده و اطلاعات جسته گریخته خود در رابطه با اندیشمندان مختلف از کنت و مارکس تا وبر از نیچه تا هایدگر و از مکتب فرانکفورت و پیروانش تا پوپر و هابرماس را در نظمی پیوسته در یابم. سیر تکوین ایده های سوسیالیستی و لیبرالیستی و تاریخ شکل گیری، توسعه و احیانا انحطاط و زوال برخی از آنها را دریابم. "روایت گری" تحولات برایم از همه چیز مهم تر بود. بیشتر آثاری که در این زمینه وجود دارد یا متون کلاسیک یکی از رشته های دانشگاهی است که بصورت رسمی و بدون زمان و مکان قابل فهم، فقط به دسته بندی صوری اندیشه ها می پردازند. یا کتاب هایی که به یکی از اندیشمندان پرداخته و کمی پیش و پس آن را توضیح داده و اگر توانسته باشد قدری بستر اجتماعی و سیاسی تولد یک اندیشه را توضیح داده بود. منتهی سیر این تحولات را بویژه از انقلاب فرانسه تا عصر کنونی را در یک روایت خوش خوان و منسجم در بستر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نمی یافتم. به توصیه یکی از دوستان فاضل این حوزه کتاب درآمدی تاریخی بر نظریه ی اجتماعی الکس کالینیکوس را مطالعه کردم منتهی همان عیب دوباره مشهود بود و ترجمه بشدت ضعیف و ناهمگون. هر چند کتاب مرجع و بسیار ارزشمندی است اما برای من کارگشا نبود.از ادامه ی مطالعه منصرف شدم ... 🔷روایت گمشده ی عصر ماست. ما تشنه ی روایت های پیوسته و منسجم و البته چند جانبه ای هستیم تا بتواند تحولات یک موضوع را از منظر های مختلف تعقیب و گزارش کند. مشکل سیاست در جمهوری اسلامی را روایت های گسسته و بی ربط از اندیشه ها و سیاست گذاری ها می فهمم. مشکل مردم را در انتخاب هایشان عدم درک درست ایده ها و ابعاد و امتداد های آن درک میکنم. و حتی مشکل علوم تربیتی و تعلیم و تربیت و نسخه های اصلاحیش را در فهم ناقص و بی تاریخ موضوعات و به صورت روش های منقطع از خاستگاه اجتماعی شان می یابم. چگونه می توانیم به حل مسأله ای بیندیشیم و با جسارت نسخه هم تجویز کنیم بدون درک زمان و مکان و امکان تحقق آن ایده. چگونه می توانیم گامی به جلو برداریم بدون درک تاریخی که بر انسان جدید گذشته و بدون دریافت ساختار هایی که او را در درون حصار نامرئی خود محصور کرده اند و "بخش نا اندیشیده ی اندیشه" هایش را شکل داده اند. چطور می توانیم به اصلاح امیدوار باشیم بدون درک لوازم ساختارهایی که در دامنه ی آن مسائل را درک می کنیم. 🔷به نظر می رسد حوزه ی علوم تربیتی و تربیت نیروی انسانی در کشور های توسعه نیافته ای چون ما که صدر تاریخ جدیدشان ذیل تاریخ غرب است، مانند سایر مسائلمان، ابتر فهم می شود. با نسخه های نئولیبرال دم از عدالت آموزشی می زنیم؛ با نسخه مارکسیسم انقلابی بدنبال ایجاد بستر خلاق برای تربیت می گردیم، با نسخه ی لیبرالیسم محافظه کار بدنبال اثر گذاری بر انسان پسا صنعتی پست مدرن هستیم با نسخه ی تربیت نهاد دین در دو قرن پیش، بدنبال تغییر ساختار نظام آموزش عمومی مدرن نهادینه شده هستیم. فقدان یک نظریه ی اجتماعی منسجم و بومی که ذیل آن تکلیف تربیت نیروی انسانی، ابزار و لوازمش مشخص شود مسأله اساسی بنده است. من بدنبال ایده تربیت عمومی و در یک کلام «ایده مدرسه» در جمهوری اسلامی میگردم. همه ی این این اعوجاجات و تصویر کاریکاتوری گواه یک پریشانی در اندیشه است. میخواهیم اصلاح کنیم منتهی حوصله و متانت فهم وضعیت خودمان، اهدافمان، هویتمان، تاریخمان امکاناتمان و در یک کلام "زیست جهانمان" را نداریم. ریشه این شلختگی در تصمیم و اجرا را بعد از نیم قرن سعی و خطا بالاخره باید دریابیم. شاید شروعش از خود آگاهی باشد. در این مسیر فهم اندیشه های اجتماعی غرب جدید کمک شایانی میکند. 🔷 اخیرا کتابی مطالعه کردم از دانش آموختگان جامعه شناسی دکتر کچویان در دانشگاه تهران به نام "اندیشه ی اجتماعی غرب جدید". سه گانه ای که به معنای واقعی کلمه "روایت" بود. ربط و پیوند ایده ها را در خلال گزارشات اندیشه ها یش میتوان جست و دریافت. کتابی گرچه مختصر اما بسیار گویا و هویت دار و منسجم.
05 - 13991108 - Ayandeye Jahan - Ostad Mahdizadeh.mp3
19.15M
📌آینده جهان در تنازع نظریات اجتماعی 📣حسین مهدیزاده 1️⃣ از 3️⃣ 🔆زمستان 99 در ضمن دوره «طرح زندگی و مبارزه تمدنی» در فرهنگستان علوم اسلامی قم، 3 جلسه با عنوان «آینده جهان» ارائه کردم که در ضمن آن به دنبال هدف دار کردن، برنامه پژوهشی و عملی دانشجویان و طلاب جوان، از ناحیه نیازهای دینی و انقلابی بودم که حوزه علوم اجتماعی برای ما ایجاد می‌کند. در ضمن این ارائه، سعی کردم یک خوانش جدید از اندیشه فرهنگستان، بر اساس اصل گرفتن ادبیات علوم اجتماعی نیز ارائه دهم. ♨️فایل صوتی این سه جلسه را به همه دغدغه مندان «ماموریت و طرح جهانی شیعه در عصر انقلاب اسلامی» پیشنهاد میکنم. https://eitaa.com/social_theory
06 - 13991108 - Ayandeye Jahan - Ostad Mahdizadeh.mp3
20.31M
📌آینده جهان در تنازع نظریات اجتماعی 📣حسین مهدیزاده 2️⃣ از 3️⃣ 🔆زمستان 99 در ضمن دوره «طرح زندگی و مبارزه تمدنی» در فرهنگستان علوم اسلامی قم، 3 جلسه با عنوان «آینده جهان» ارائه کردم که در ضمن آن به دنبال هدف دار کردن، برنامه پژوهشی و عملی دانشجویان و طلاب جوان، از ناحیه نیازهای دینی و انقلابی بود که حوزه علوم اجتماعی برای ما ایجاد می‌کند. در ضمن این ارائه، سعی کردم یک خوانش جدید از اندیشه فرهنگستان، بر اساس اصل گرفتن ادبیات علوم اجتماعی نیز ارائه دهم. ♨️فایل صوتی این سه جلسه را به همه دغدغه مندان «ماموریت و طرح جهانی شیعه در عصر انقلاب اسلامی» پیشنهاد میکنم. https://eitaa.com/social_theory
10 11 - 13991115 - Ayandeye Jahan - Ostad Mahdizadeh.mp3
31M
📌آینده جهان در تنازع نظریات اجتماعی 📣حسین مهدیزاده 3️⃣ از 3️⃣ 🔆زمستان 99 در ضمن دوره «طرح زندگی و مبارزه تمدنی» در فرهنگستان علوم اسلامی قم، 3 جلسه با عنوان «آینده جهان» ارائه کردم که در ضمن آن به دنبال هدف دار کردن، برنامه پژوهشی و عملی دانشجویان و طلاب جوان، از ناحیه نیازهای دینی و انقلابی بود که حوزه علوم اجتماعی برای ما ایجاد می‌کند. در ضمن این ارائه، سعی کردم یک خوانش جدید از اندیشه فرهنگستان، بر اساس اصل گرفتن ادبیات علوم اجتماعی نیز ارائه دهم. ♨️فایل صوتی این سه جلسه را به همه دغدغه مندان «ماموریت و طرح جهانی شیعه در عصر انقلاب اسلامی» پیشنهاد میکنم. https://eitaa.com/social_theory
1⃣ از 2⃣ ♨️ گفتگویی بین بنده و یکی از طلاب فاضل، درباره روش‌های جدید شرعی سازی سود بانکی که در یکی از کلاس های درس خارج فقه معاصر در سال 99 مطرح شده بود 👇 ◀️ حسین مهدیزاده: کلاه شرعی 2021 برای ربا. از اول انقلاب تا حالا 5-6 مدل کلاه شرعی برای حفظ رباخواری در متن و کانون اقتصاد ایران آمده، این هم ورژن جدیدش!!! 😞 آقایون چرا به جای این همه تلاش برای موجه سازی نظام مالی مدرن، چندسالی وقت نمی‌گذارند تا یک نظام مالی برای خو مان خلق کنند؟ حالا که قرار است نسخه های بشری موجه سازی شوند، چرا خودمان دست بکار نمی شویم؟!!! خب نسخه خودمان بسازیم و بعد را موجه سازی کنیم!!! ⏪نقد: نسخه خودمان پول حقیقی یا همان مسکوکات است (که عملا هم در بستر تمدنی موجود امکان تحقق ندارد) وقتی بستر مبادلات تغییر ماهوی کرده، هر نسخه‌ای بپیچید دست آخر باید خلق پول کنید و برای فرار از کاهش ارزش پول اعتباری، مابه التفاوت بگیرید به نظر میرسه که آنچه که ربا میدانیم در واقعیت امر ربا نیست، چون اساسا ماهیت پول موجود چیزی جز حواله خرید نیست و بدیهیه حفظ ارزش و توان خرید در حواله شرط است من خودمم تا مدتها برای فرار از ربا و فرار از ضرر ارزش پول، پیشنهاد میکردم طلا قرض بدهید و طلا پس بگیرید اما باز این مشکلاتی را در پی خواهد داشت، نمونه این مشکل در قضیه مهریه عیان شد در این یکی دو سال اخیر به دلائل انواع فشار‌های موجود، قیمت طلا به صورت غیر طبیعی بالا کشید و نسبت به قدرت خرید مردم و رشد حقوق متعارف کارمندان، به یکباره طلا رشد و جهش غیر متوازنی پیدا کرد و تمام معادلات و نسبت سنجی‌ها بهم ریخت قضات دادگستری هم این وسط فقط به بدهکاران مهریه فرصت بیشتری دادند، اما اینگونه مشکل حل نشد بلکه فقط بدهی مهریه ها زمان‌بر تر شد و این خارج از انصافه یعنی مثلا یک سکه طلا در سال 97 معادل نصف حقوق یک کارمند بود اما در سال 99 یک سکه طلا معادل تمام حقوق یک کارمند شد (در صورتی که در گذشته بین افزایش قیمت طلا و رشد حقوق و قدرت خرید متعارف مردم، یک توازن و تعادل نسبی برقرار بود اما در این دو سه سال معادلات عوض شد) پس وقتی شما برای فرار از ربا و فرار از ضرر ارزش پول، طلا قرض می‌دهید و طلا پس میگیرید، هر چند در ظاهر هیچ خلافی انجام نشده اما باطن قضیه از جهاتی شباهت بسیاری با ربا دارد به این دلیل که مبنای ارزش گذاری امروزه پول اعتباری است بله این روش قرض دادن زمانی خوبه که بازار یک تعادل نسبی داشته باشد یا مبنای معاملات اساسا پول حقیقی باشد اما برای ایرانی که با عوض شدن رئیس جمهور و تهدیدات خارجی و... بازار ارز و دلار و طلایش به یکباره کن فیکون میشود (و در عین حال هم قدرت خرید و حقوق متعارف تغییری نمیکند) این روش یک ظلم ناخواسته شبیه به همان ربا میشود راهی که به ذهن حقیر میرسد اینه که باید سامانه ای طراحی شود که ارزش پول را دائما در مقایسه با نرخ درامد‌ها و قدرت خرید مردم، با کالاهای اساسی مثل نفت و طلا و مسکن و... محاسبه کند و بر اساس آن پول قرض الحسنه داده و باز ستانده شود هر چند این محاسبات شاید مو را از ماست نکشد و باید همیشه یک قید مصالحه نیز در کنارش باشد، اما به مراتب از طلا قرض دادن و یا پول قرض دادن بهتر است در کل باید در دنیای امروز تعریف خودمون رو از ربا و پول حقیقی و اعتباری تغییر دهیم
2⃣ از 2⃣ ◀️حسین مهدیزاده: اساسا مساله «تعریف» پول نیست، مساله سازمان گردش عملیات و ماموریت پول است. اینکه اساس پول(کالای واسط) صدر اسلام، بر کالایی است که ارزش خود را از طبیعت گرفته، دلیل نمی‌شود که از نظر اسلام، هیچ پول دیگری، اجازه تولد یافتن و تبدیل شدن به کالای واسط را ندارد. فقه موجود به چه علت، پول حقیقی را در دین، توقیفی می داند؟ به گمان من حتی پول اعتباری، از آن جهت که بار ارزش‌های فرهنگی و سیاسی جامعه را بیشتر تحمل می‌کند، شاید از لحاظ دینی مطلوب تر هم باشد، چرا که طلا ارزشش را فقط از طبیعت و کمیابی طلا می‌گیرد اما پول اعتباری توان اعتباریابی از فرهنگ و سیاست را هم دارد و با رشد اسلام، معتبر تر هم میشود. پس راه اصلاح را کجا باید جستجو کرد؟ به گمانم در «روابط» پول، یعنی مساله سازمان و نظام گردش پول مدرن است که آن را به نوعی خاص از فرهنگ گره می‌زند. ماموریت پول در این نظام اولا خون رسانی(اعتبار رسانی) به جامعه ای است که ارزش اولش، منفعت خواهی و سوداگری در جامعه ی بازار است. مشکل اصلی در این است که اسلام، در بازار بودن روابط انسانی را قبول ندارد. اساسا اگر یک جامعه بازار باشد، و انسان بهینه این جامعه هم سوداگر باشد، سازمان گردش پول آن جامعه یا ربا تولید می‌کند و یا چیزی را ارزش می‌دهد که از نظر دین، باطل است(آکل مال بالباطل). آنچه باید اصلاح شود، روابط پولی است، نه تحجر بر ماهیت پول قدیم. . به عنوان مثال عرض میکنم! رفتار ما با پول، مثل رفتارمان با فساد شرکت‌هاست که مثلا در روابط توزیع کالا، بازار به تبلیغ شهوانی کالاها معتاد شده و آن را به نُرم و ضابطه تبدیل کرده و خارج از آن، کالا به درستی توزیع نمی‌شود، اما ما برای اصلاح این وضع، مدام مدیر عامل و منشی و کارمندها را به سلابه میکشیم و با حراست و نظارت می‌رسانیم و آنها را دچار عدم امنیت شغلی میکنیم! غافل از اینکه این «روابط» توزیعی است که باید اصلاح شود، چه اینکه اگر روابط اصلاح شود، هر کسی در مقام مدیر عامل و منشی و کارمند باشد، به تبع آن فساد مدنظر را دیگر انجام نمیدهد، چون فساد غیربهینه خواهد بود.
هدایت شده از حسین مهدیزاده
4_5828123350538388893.mp3
2.89M
فایل صوتی حاضر برشی از یکی از سلسله جلسات پژوهشی "نظریه اجتماعی انقلاب اسلامی" فرهنگستان علوم اسلامی قم در بهمن ۹۷ است که موضوع فرعی آن بررسی شناخت چالش فرهنگ انقلاب اسلامی و مدرنیته است. در این قطعه صوتی استادمیرباقری، بر اساس مباحث بنیانگذار فقید فرهنگستان توضیح می دهند که نظریه استاد فقیدشان در مقابل حداقل سه نظریه دیگر چیست: 1-بخشی از متدینین که این چالش را اصلا فهم نمی کنند، چون بین دین و توسعه تعارضی نمی بیند. 2- کسانی که این دو را دو سیستم جامعه متفاوت می بینند و با قیچی نمی شود به جان آنها افتاد! این گروه حداقل دو نظریه معروف دارد. 2/1- اول گفته شد که اسلام را قانون ثابت می بیند و زمانه را امر سیال. لذا با کشف روش تطبیق شرایط سیال بر قواعد ثابت، تعارض حل میشود. مثل مرحوم علامه طباطبایی. 2/2- عده ای دیگر که آنها نیز دعوی احیاء دینی دارند، راه نجات را در سیالیّت بخشیدن به کل معرفت دینی و تاویل دینداری به تبع شرایط سیال زمانی دانستند، مثل دکتر سروش! استاد میرباقری سعی می کنند از پایگاه نظریه استادشان توضیح دهند که چرا سه نظریه اول، قابل قبول نیست و راه حل را کجا باید جستجو کرد. @teghtesadi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
برخی از موانع عجیب و غریب تولید: 📛 چرا در چراگاه های منابع طبیعی توسط منابع طبیعی وزارت جهاد(که حتی موجب تقویت چراگاه ها و مراتع می‌شود و تولید کشور دچار جهش می‌شود) 📛 ساخت ساختمان در مزارع و باغات توسط وزارت جهاد(که موجب جلب خانواده ی باغداران و کشاورزان به مزارع خود می‌شود که این ممنوعیت موجب تعطیلی اکثر این مزارع و باغات شده است). مردم در احیای زمین موات توسط منابع طبیعی وزارت جهاد(که موجب گران شدن زمین کشاورزی و باغداری و زمین های مسکونی شده است و موجب تراکم فروشی و معماری وحشی آپارتمانی و رانت خواری های زیاد در حوزه ی زمین شده است). 📛 نگهداری دام و طیور در داخل حیات و طبقات زیرین خانه های روستایی توسط وزارت جهاد(که موجب ناأمنی دامپروری و تحمیل هزینه ی نگهبانی و به صرفه نبودن مشاغل مربوطه شده است). 📛 جمع آوری هیزم های خشک جنگل توسط جنگل بانی وزارت جهاد(که موجب آتش سوزی جنگل ها و جلوگیری از تکثیر نهال های جدید و نیازمندی به سوخت های تجدید ناپذیر فسیلی و سوخت خطرناک اتمی شده است و نابودی اشتغال در این حوزه شده است). 📛 تولیدات ارگانیک بومی توسط وزارت بهداشت (که موجب آسیب رسانی به سلامت عمومی و سونامی های غذاهای صنعتی و کارخانه ای شده است). 📛 تولیدات داروهای گیاهی غیر شیمیایی توسط وزارت بهداشت(که موجب گسترش مصرف داروهای عوارض دار شیمیایی و وابستگی سلامت به واردات شده است و کارخانه های تولید دارو، جای هزاران شغل تولیدی محلی را گرفته است). 📛 کشاورزی غرقابی توسط وزارت جهاد (که موجب بیکاری جامعه و خشک شدن سفره های زیرزمینی و فرو نشست زمین و فرار ابرها از زمین های خشک و گرم شده است). 📛 تولید طیور بومی توسط دامپزشکی جهاد(که موجب نوسانات سلاطین دانه و جوجه و مرغ و بیکاری حداکثری جوانان کشور شده است). 📛 پرورش دام بومی توسط دامپزشکی وزارت جهاد کشاورزی(که موجب ایجاد دامپروری صنعتی مضر به سلامت و ضد اشتغال و به نفع سلاطین دام و علوفه شده است). 📛 کشتار در قصابی ها و شرکتی کردن کشتارگاه ها توسط دامپزشکی وزارت جهاد(که موجب دلال بازی و محروم شدن دامداران از سود تولیدات خودشان و نابودی هزاران شغل محلی و غیر بهداشتی شدن ذبح شده است). 📛 رستوران های غذای طبیعی توسط وزارت بهداشت(که موجب شرکتی شدن تولید اغذیه و آسیب رسان شدن به سلامت و بی کاری جمعیت زیادی شده است). 📛 دستفروشی و خرده فروشی توسط شهرداری ها(که موجب بوجود آمدن مگامال ها و غول های تجارت استارتاپی و تراست های سرمایه داری شده و دست آحاد ملت را از تجارت قطع کرده است). 📛 ایجاد مراکز گردشگری شخصی (که موجب بوجود آمدن مراکز گردشگری بی رحمانه ی و سود محور شده است که ضمن آسیب رسانی به سلامت، موجب تمرکز ثروت و بی کاری هزاران نفر شده است). 📛 آسیابانی غیر کارخانه ای گندم و جو توسط وزارت صنایع(که موجب بیکاری عده ای و ایجاد فرصت برای آلودگی آردها توسط سازمان بهداشت جهانی است و موجب تحمیل هزینه های سرسام آور حمل و نقل و گرانی نان و فرآورده های مرتبط با آرد می‌شود). 📛 کاشت درختان مثمر در فضاهای سبز و پارک ها توسط شهرداری ها (که موجب نابودی محیط زیست و گرانی میوه ها می‌شود و موجب صرف هزینه های زیاد برای کشور می شود). 👌موانع تولید از این دست قوانین کشوری که عمدتا تابع اسناد استعماری بین المللی است می باشد، متاسفانه رئیس جمهور، موانع تولید را به حمایت و تسهیل وام و مالیات از کارخانه داران و سرمایه داران منحرف کردند که این کار تقویت نظام اقتصاد کلان سرمایه داری است و این سیاست مابقی سرمایه های کشور را نابود کرده و بی عدالتی و بی کاری و وابستگی به واردات و...را بوجود می آورد. متاسفانه در سرمایه داری کردن اقتصاد کشور با بردن «کار از خانه» به «کارخانه» و و بستن دست تولید بخش خصوصی خرد و باز کردن دست بخش خصوصی کلان(سرمایه داری) و تمرکز ثروت بجای توزیع عادلانه ی تولید و ثروت، مورد اجماع جناح های لیبرال و انقلابی هست. تا انقلاب بزرگ در نگرش اقتصادی مسولان و نخبگان کشور ایجاد نشود و برای فرار از نظام سوسیالیستی در دام نظام لیبرالیستی بیافتند و بجای تقویت اقتصاد خرد مردمی، اقتصاد کلان خصوصی و خصولتی را تقویت کنند موانع واقعی تولید برطرف نخواهد شد. تعهد به اسناد استعماری بین المللی، قوانین غلط در قانون اساسی مانند اصل ۴۵ و سیاست های کلان بویژه در اصل۴۴ و برنامه های توسعه و قوانین غلط مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، کار، صنایع، اقتصاد و کشور و...، سازمان برنامه و بودجه و بانک ها و پیگیری اجرای سیاست های غلط کشور توسط قوه قضائیه، اصلی ترین موانع کشور در تولید هستند. سال تولید و رفع موانع، فرصت پرداختن به ریشه هاست.
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
دامپینگ چیست؟! خیانت بزرگی بنام دامپینگ در جامعه در حال وقوع است . هوشیار باشید . یک فروشگاه زنجیره ای را تجسم کنید. بسیار بزرگ. بسیار شیک. وارد محله ای می شود. محله ای با مردمانی از طبقه متوسط. نبش اصلی ترین چهار راه محله، زمینی به وسعت 10 هزار مترمربع را می خرد. آن را در هفت طبقه می سازد. با پله برقی، آینه ها و لامپ های زیبا. خوشحالید نه؟ فروشگاه شروع به کار می کند. تعداد زیادی از اهالی محل را هم استخدام می کند. ولی فقط چند ساعت در هفته. مثلا روزی یکی دو ساعت. چه خاصیتی دارد؟ روشن است که وقتی خانم خانه دو ساعت در فروشگاهی که با آن همه زلم زیمبو و رعایت قواعد مارکتینگ چیده شده کار می کند، خرید روزانه اش را هم از همانجا انجام خواهد داد. بخصوص که قیمت ها هم پائین تر از عباس آقای میوه فروش و حسین آقای پارچه فروش است. حتی پائین تر از قیمت تمام شده! به این می گویند دامپینگ! جالب اینکه خانم عباس آقا هم میوه اش را تازه از همان فروشگاه می خرد. چرا؟ چون عباس آقا سالها هرچه میوه بد داشته که کسی نخریده بوده به منزل آورده. الان خانم عباس آقا خودش دارد کار می کند. با حقوق خودش حسرت سالیان را از دلش در می آورد. چند ماهی گذشته. کار و بار عباس آقا و حسین آقا خراب است. درآمدشان اجاره مغازه شان را هم در نمی آورد. شاگرد مغازه اخراج می شود و می رود در فروشگاه زنجیره ای استخدام می شود. هفته ای 10 ساعت. ولی حقوق ساعتی اش بالاست. این حقوق ساعتی آنچنان توقع او را بالا برده که جای دیگری نمی تواند کار پیدا کند. دو سال گذشته. عباس آقا در شرف ورشکستگی است. آخرین مقاومت ها را کنار می گذارد و مغازه را تعطیل می کند. او نیز به فروشگاه زنجیره ای می رود و زیر دست شاگرد سابقش که حالا یکی از انباردارهای فروشگاه است استخدام می شود. همسرش اما اخراج شده است. چون انتظار داشته بعد از دو سال حقوقش یا دست کم ساعت کارش اضافه شود. چهار سال گذشته است. صاحب مغازه عباس آقا دو سال است اجاره ای نگرفته است. از وقتی عباس آقا مغازه اش را خالی کرده یکی دو مستاجر عوض کرده که هیچکدام بیش از یکی دو ماه دوام نیاورده اند. کاسبی نیست. مغازه ها را به قیمت ارزانی می فروشد به یک بساز و بفروش. سال پنجم دیگر محله مردمانی از طبقه متوسط ندارد. حسین آقا و شاگردش هر دو کارگر ساختمانی هستند. قیمت های فروشگاه زنجیره ای بالاست. سود هشتصد درصدی روی قیمت تمام شده کالا عادی است. فروشگاه حقوق ساعتی را کم کرده. تعداد بیشتری را با ساعت های کمتر استخدام کرده است. سال هفتم. فروشگاه محله را به خاک سیاه نشانده. کسی دیگر در آن محله پس اندازی ندارد. فروشگاه کالاهایش را به سایر شعبه ها انتقال می دهد. این شعبه تعطیل است. مردم فقیر منطقه قدرت خرید از چنین فروشگاه باکلاسی را ندارند! این اتفاقی است که هر روز در آمریکا می افتد. صاحب فروشگاه همان یک درصد است و ساکنین محله همان 99 درصد. فقرا فقیرتر و پولدارها پولدارتر می شوند. شهردارهای مناطق و شهرهای کوچک هر روز با التماس از مردم می خواهند که به جای خرید از فروشگاه های عظیم، از بیزینس های محلی (عباس آقا و حسین آقا) خرید کنند. ولی اغلب مردم با همین طرز فکر شما خریدشان را از غول های بزرگ انجام می دهند. شیک. ارزان! از خودتان بپرسید چرا اروپا غول های آمریکایی مثل والمارت را محدود کرده؟ جالب اینکه به دلیل همین محدودیت متهم به کمونیست بودن و مخالفت با تجارت آزاد هم می شود. نه دوست عزیز. هرکه ارزان می فروشد برای رضای خدا ارزان نمی فروشد! اگر چین سیب و پرتقالش را با ضرر وارد کشورتان می کند و ارزانتر از باغدار شما ميفروشد برای این است که می خواهد باغدار باغش را نابود کند و ویلا بسازد. اگر چین پیراهن مردانه را در تهران می فروشد 50000 تومن و شما برای دوختن همان پیراهن باید 100 هزار تومن مزد بدهی، فقط به دلیل ارزانی نیروی کار چینی نیست! بلکه دارد دامپینگ می کند! قضیه خیلی ساده است . این قضیه متاسفانه دلیل اصلی تعطیلی کارخانجات است.
هدایت شده از حسین باقری
🔻بریده ای از مطلب منتشر شده از ححت عبدالمالکی در فارس نیوز با عنوان «افطاری اقتصادی با آقا» 🔸آقا روشون رو سمت من کردند و به حالت اینکه سوال داشته باشند کمی خم شدند. من هم یه خیز برداشتم و نیم متر جلوتر رفتم دقیقا مقابل ایشون. 🔹آقا گفتند: "این رتبه سوم در اقتصاد جهان چه جوری میشه؟! البته از بخش کشاورزی بگذریم، اما اینکه در صنعت و معدن و ... گفتید چه جوری میشه!" 🔸عرض کردم: آقاجان ما اگه تولید ناخالص مون (الان) به ۷۵۰۰ میلیارد دلار (PPP) برسه می شیم سومین قدرت اقتصادی جهان بعد از آمریکا و چین. در سال ۲۰۱۴ به ۱۳۳۰ میلیارد دلار رسیده ایم. 🔹فرمودند: خوب این در چه افق زمانی می شه؟ عرض کردم: بین ۱۰ تا ۲۵ سال شدنیه، بسته به همت خودمون. 🔹فرمودند: برای اینکه به اون سطح برسیم چی کم داریم؟ 🔸عرض کردم: یکی جمعیت و یکی فرهنگ مناسب. فرمودند: خوب جمعیت که کار یک شب نیست! عرض کردم: بله، به خاطر همین می گیم بلند مدت. 🔹فرمودند: برای این اتفاق احتیاج به چه چیزهایی داریم؟ علی القاعده زیرساخت هایی لازمه. محاسبه کردید؟ 🔸عرض کردم: به طور کلی عملیاتی بودن این موضوع را مطالعه و تحلیل کردیم. به دنبال محاسبات دقیق تر هستیم برای نیازمندی ها. اما به طور کلی شدنیه. 🔹فرمودند: اینها را محاسبه کنید، وگرنه در حد روی کاغذ باقی می مونه! 🔸عرض کردم: آقاجان مساله دوم فرهنگ اقتصادیه. به حالت اینکه بخوان ادامه اش را بشنوند به من خیره شدند! 🔹عرض کردم: مهم ترین چیزی که ما کم داریم، یه فرهنگ اقتصادی مناسبه، فرهنگی که تقویت کننده و به نفع تولید باشه. با حرکت سر تایید کردند. 🔸عرض کردم: ما با فرهنگ اقتصادی اسلامی می تونیم به پیشرفت های شگفت انگیزی برسیم. 🔹مثال زدم از صدر اسلام که پیامبر اعظم (صل الله علیه و آله و سلم) با تحول فرهنگی که ایجاد کردن در مدینه النبی، رشد های اقتصادی شگفت انگیزی ایجاد کردند که گاهی تا چند صد در صد هم برآورد شده. 🔸آقا با تعجب پرسیدند: واقعا کسی حساب کرده؟! عرض کردم: بله. آقای دکتر سیدکاظم صدر- استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی ره- در کتابشون با عنوان نظام اقتصادی صدر اسلام براساس آماری به این اعداد رسیدند. 🔹ادامه دادم: عده ای می گند چون اقتصاد اون زمان مدینه النبی کوچک بوده، امکان نرخ رشدهای بالا داشته؛ اما تحولی که پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) ایجاد کردند بسیار موثر بوده. ایشون باز هم به نشانه تمایل به شنیدن خیره شدند. 🔸ادامه دادم: پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) اقتصاد ربوی مدینه رو تبدیل کردن به یک اقتصاد تولیدی. از طرف دیگر فرهنگ اقتصادی مردم متحول شد، به نحوی که تولید و کار اقتصادی رو عبادت می دونستند و همین بسیار اثرگذار بود در شکوفایی اقتصاد مدینه. 🔹آقا با قاطعیت (هم با کلام و هم با حرکات سر) تایید کردند و فرمودند:"بله، اینجوری میشه" 🔸احساس کردم حالا دیگه پذیرفتن که امکان اقتصاد دوم یا سوم جهان شدن وجود داره. https://www.farsnews.ir/news/13950329000677/%D8%A7%D9%81%D8%B7%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7
⛔️پژوهش تکراری انجام ندهیم⛔️ 👈دسترسی آسانتر طلاب و پژوهشگران به نیازسنجی‌های تولید شده دردانش‌های فراهم شد. ⭐️اولويت‌هاي پژوهشي دانش‌هاي حوزوي در پايگاه اطلاع‌رساني نيازها و اولويت‌هاي پژوهشي به آدرس زیر ارايه شده است. http://rp.ismc.ir فایل این آثار به تفکیک موضوعات نیز در قالب pdf در ذیل ارائه می شود.  1⃣اولویت‌های پژوهشی ادبیات داستانی در حوزۀ دین؛ 2⃣اولویت‌های پژوهشی مناسبات دین و روان‌شناسی؛ 3⃣اولویت‌های پژوهشی تفسیر و علوم قرآن؛ 4⃣اولویت‌های پژوهشی دانش فقه؛ 5⃣اولویت‌های پژوهشی اقتصاد اسلامی؛ 6⃣اولویت‌های پژوهشی نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه؛ 7⃣اولویت های پژوهشی فقه سیاسی؛ 8⃣اولویت های پژوهشی دانش اصول فقه؛ 9⃣اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث.
پروژهٔ تاریخ شفاهی ایران نام برنامه‌ای برای مصاحبه با عده‌ای از ایرانیانی است که در تاریخ معاصر نقشی داشته‌اند. هدف این طرح جمع آوری و نگهداری خاطرات افرادی بود که در رویدادهای سیاسی و تصمیمات مهم ایران نقش داشتند. این برنامه به ابتکار حبیب لاجوردی در دانشگاه هاروارد انجام گرفت. مصاحبه‌ها عمدتا توسط لاجوردی و دیگر همکاران او انجام شده‌است.مجموعه حاضر شامل تمامی مصاحبه ها به زبان فارسی است که در بیست مجلد جمع آوری و آماده شده است. درباره حبیب لاجوردی : حبیب لاجوردی (زاده ۱۳۱۴ در تهران)، مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد بود. او در جوانی و نوجوانی در نیویورک بود. لاجوردی دارای کارشناسی در دانشگاه ییل، کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد در رشته MBA و دکترای اقتصاد در دانشگاه آکسفورد است. پروژه تاریخ شفاهی ایران – دانشگاه هاروارد لاجوردی در سال ۱۳۵۹ به پیشنهاد یکی از اساتید دانشگاه هاروارد اقدام به نوشتن طرح اولیه پروژه تاریخ شفاهی ایران کرد و در شهریور ۱۳۶۰ این طرح بصورت اجرایی در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد شروع به کار کرد. او به اتفاق همکاران خود در این پروژه با ۱۳۴ نفر که در تاریخ معاصر ایران ناظر و یا بازیگر در رویدادهای تاریخی بین سال‌های ۱۲۹۹ الی ۱۳۶۰ بودند مصاحبه کرد، این پروژه نزدیک به ۱۰ سال به طول انجامید. این مجموعه توسط سایت دانشگاه هاروارد به نشانی زیر قابل دسترسی است. لینک : http://ted.lib.harvard.edu/ted/deliver/home?_collection=iohp https://eitaa.com/social_theory
هدایت شده از محمد جواد
تحلیل اقتصاد ایران در سال ١۴٠٠ ✍️محمد حسین ادیب آینده از ایران و هند شروع میشود یک - میانه جمعیت در اروپا منهای انگلیس تا ده سال آینده از ۴٨ سال عبور می کند ، میانه جمعیت یعنی ۵٠ درصد جمعیت بالای ۴٨ سال قرار می گیرند ، اروپا به خانه سالمندان تبدیل میشود آمریکا و انگلیس در حال فاصله گرفتن از اروپای پیر اند، اروپا در ده سال آینده غرق در مشکلات ناشی از اداره خانه سالمندان میشود آمریکا و انگلیس در حال فاصله گرفتن از خانه سالمندانی هستند که اسم اش را گذاشته اند منطقه یورو دو - نسبت بدهی به تولید ناخالص ملی در جهان به استثنای ده کشور از ٨٠ درصد تولید ناخالص ملی به ٢۴٠ درصد رسیده است این نشان می دهد این کشور ها طی ۵٠ سال گذشته ، هر چه مشکل داشته اند به کمک بدهی حل کرده اند منظور از بدهی ؛ بدهی دولت ، بدهی خانواده ها و بدهی شرکتهاست ، بحران بعدی جهان پس از غلبه بر کرونا ، فعال شدن بحران بدهی هاست که در راس آن کشورهایی مثل ترکیه و روسیه قراردارند ؛ این دو کشور بر روی هم ١٠٠٠ میلیارد دلار بدهی خارجی دارند نتیجه گیری : یک - دو کشور میانه جمعیت جوان است : ایران و هند ، میانه جمعیت ایران ٣١ سال است یعنی فقط ۵٠ درصد جمعیت بالای ٣١ سال اند دو - آینده جهان به دو کشور ایران و هند تعلق دارد سه - ایران و هند کم بدهکار ترین کشورهای جهان اند ، ایران فقط ٨ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و هند معادل بدهی خارجی در خارج ؛ سپرده بانکی دارد ، جهان را به دو گروه باید تقسیم کرد ایران و هند را دسته اول و بقیه کشور ها دسته دوم چهار - بدهی خانواده ها در ایران شگفت انگیز پایین است فقط ١٠٠ هزار نفر در ایران بالای ١٠٠ میلیون تومان بدهی دارند در ایران با یک جلسه شورای عالی اقتصاد می توانند تقاضا در خانواده ها را با اعتبارات بانکی برای ده سال شگفت انگیز رشد دهند و تقاضا ایجاد کنند و رونق تولید کنند پنج - در ایران ٢٠٠ شرکت بزرگ بد جوری بدهکارند و ١٠٠ شرکت بزرگ انرژی پایه ؛ شگفت انگیز پولدارند و بانکها پول این ١٠٠ شرکت را وام داده اند به آن ٢٠٠ شرکت ، این ١٠٠ شرکت هم از روی تلاش ، ثروتمند نشده اند اینها انرژی را با دلار ٢ هزار تومان می گیرند و به محصول تبدیل می کنند و به نرخ روز دلار می فروشند و بعد سودی که کسب می کنند ۶٩ درصد سپرده های بانکی است و بعد بانکها قسمت عمده این سپرده را وام داده اند به آن ٢٠٠ شرکت ناکارآمد ، یعنی بحران بانکی ایران یک جلسه می خواهد تا حل شود ، مالکیت آن ٢٠٠ شرکت درب به داغون را بدهند به آن ١٠٠ شرکتی که دلار را به آنها ٢ هزار تومان می فروشند آینده در جهان از ایران و هند شروع میشود فضای مجازی ایران فقط سیاهی را می بیند می توان بدبین بود اما نباید دچار غفلت بود غفلت نسبت به حرکت در آمدن لشکر پیران و بدهکاران در جهان لشکر بیکاران و بدهکاران در جهان به حرکت در می آیند لشکر پیران و بدهکاران آینده جهان را تحت الشعاع قرار می دهند فضای رسانه ای ایران نسبت به « به حرکت درآمدن لشکر پیران و بدهکاران » مظاهر عمیقی از کم توجهی نشان می دهد ما نه پیریم و نه بدهکار آینده به کشور هایی تعلق دارد که نه پیرند و نه بدهکار آینده در جهان از ایران و هند شروع میشود ما روزانه ٨ میلیون و ١۶٠ هزار بشکه انرژی تولید می کنیم یعنی یک زیر ساخت توسعه یافته انرژی داریم اگر مذاکرات برجام به این منجر شود که ایران ٢ میلیون بشکه نفت بیشتر صادر کند یعنی تولید انرژی از ١٠ میلیون بشکه عبور کند چه میشود ... همین الان رویترز می نویسد که ایران ٨٠٠ هزار بشکه نفت به چین صادر می کند یعنی ساختار تحریم ها در هم شکسته است فضای مجازی ایران بگونه ای تحلیل می کند که آدم هایی می سازد فاقد روحیه فضای مجازی ایران تحویل بگیرد انگاری ما ٨٠٠ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده ایم ، تحویل بگیرید کانال محمد حسین ادیب
✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی» 📘گزارش عصر فضای مجازی شماره 18 با عنوان «نقد و بررسی آموزه بی‌طرفی فناوری» 📌تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی 💡دریافت گزارش: yun.ir/astd5g ⛔️ یادش بخیر! در دهه 60، مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم، به علت گرایش به «بار ارزشی» ساختارهای اجتماعی، فناوری ها و علم مدرن، بایکت سیاسی شد و این رویه تا به امروز، بدون اینکه کسی دقیق یادشان بیاید که چرا او به قرنطینه فرستاده شد، فاصله گذاری اجتماعی او او ادامه پیدا کرد. سال 88 وقتی رهبر عمق اندیش انقلاب از جهت‌داری علوم انسانی مدرن گفتند، به یکباره یکی از سه اختلاف فراموش شد. فضای مجازی و بار ارزشی واضحی که دارد، امروز رنگ اختلاف دوم را هم پرانده و دیر نخواهد بود، روزهایی که بار ارزشی علوم پایه و فنی و مهندسی را در عصر ICT هم بدیهی فرض کنند. گله ای هم نیست! انسانها حق دارند مسیر فهمیدن را طی کنند، اما کاش آن روز این فاصله گذاری بی دلیل را، ولو بدون توضیح کنار بگذارند. متأسفانه کارگزاران«جمهوری اسلامی» با ساده اندیشی در ساحت علم، مانع پروژه های علمی شد که امتداد علمی «انقلاب اسلامی 57» شدند و پولها را به پای دانشگاه های سنتی و مدرن و نهادهای علمی ریخت که فقط عقل سرچ و کپی از دانش قدیم و یا غربی داشتند و غیر از قبیله گرایی علمی، امروز میراث چندانی برای نهاد علمی کشور برجا نگذاشتند. روزهای علمی تری در پیش است. خدا کند زودتر آن روزها بیاید! @social_theory
🍀آشنایی با ادبیات فوکو 🍁از همان دوره کارشناسی ارشد این سؤال برایم وجود داشت که نظریه هایی که جنبه اقتدارگرایانه دارند، مربوط به خود نص است یا از جای دیگری وارد دنیای مسلمانی شده و توجیهی بر مبنای نص هم دارند؟ از قضا به تدریج داشتم روی این مسائل فکر و کار می کردم تا این که با ادبیات فوکویی در دانشکده آشنا شدم. بعد از آن با ادبیات هگلی آشنا شدم که ادبیات آقای دکتر طباطبایی بیشتر آن را توضیح می داد. همان زمان ها در دنیای عرب هم دو یا سه کتاب منتشر شد که مهم بودند. بعضی از کتاب ها ترجمه فوکو بودند که بعد از حدود ده یا پانزده سال در ایران ترجمه شد. در بخشی از دنیای عرب- در الجزایر و مراکش که با فرانسه همسایگی دارند- ادبیات فوکویی را خیلی زودتر ترجمه کرده بودند. 🍁این آثار عربی مثلاً کارهای کسانی چون «سالم یفوت» برایم جذاب شد. یک سری ترجمه ها دراین زمینه انجام شده بود و یک سری هم تحقیقاتی بودند که به ریشه آن مکتبی که خود فوکو هم از آن ملهم بود، باز می گشت. مثلاً افرادی مانند «محمد ارکون» تحت تأثیر این مکتب بودند. پایان نامه ارکون به عربی تحت عنوان «نزعه الانسنه فی الفکر العربی» چاپ شده بود. «انسنه» از انسان گرایی می آید و معنی اومانیسم می دهد. او در این کتاب درباره زایش اومانیسم در دوره میانه اسلامی بحث می کند. این کتاب برای من مهم بود از این رو که احتمالاً در درون تمدن اسلامی بحث هایی هم وجود داشته که از جنس اومانیسم بوده و آن هم خودش را به نص ارجاع می دهد؛ اما نظریه اقتدارگرا قوی است. در همین زمان، برخی از آثار مرحوم «محمد عابد الجابری» را هم دیدم. ایشان هم از یکی دو اثر فوکو الهام گرفته بود به خصوص در مقاله بسیار مهم «چوپان و گله» که بعدها آقای فولادوند آن را ترجمه کرد. 🍁به این ترتیب، شرایط خواندن فوکو از سه منبع ترجمه های اولیه فارسی، منابع عربی و برخی ترجمه های انگلیسی فراهم شد. از سوی دیگر در همان زمان آقای دکتر طباطبایی اصل کتاب «هیوبرت دریفوس» درباره فوکو را به من داد. یک بار در دانشگاه باقرالعلوم این کتاب را به دکتر بشیریه دادم و ایشان گفت که در حال ترجمه آن هستند. «میشل فوکو فراسوی ساخت گرایی و هرمنوتیک» نتیجه همین کار بود. آقای دکتر بشیریه چون لطفی هم به من داشتند دست نوشته هایشان را به من دادند. 🍁در همان زمان و با فاصله ای اندک، آقای دکتر نقیب زاده هم کتاب «دو دولت» اثر «برتراند بدیع» را ترجمه می کرد. کتابی که ایده آن می گوید دولتی که در جهان اسلام شکل گرفته تفاوتی با تبار آن دولت در غرب دارد. این آثار به من کمک کردند تا به ایده «قدرت، دانش، و مشروعیت در اسلام» برسم. تم اصلی این بحث این است که اساساً همه نظریه های اقتدارگرا، نظریه هایی نیستند که اسلامی باشند بلکه در یک دوره تاریخی یعنی در شرایط تمدنی دوره میانه اسلامی ساخته شده و کمک هایی هم از نص گرفته اند. یعنی آن بخش های مناسب با اقتدارگرایی را برجسته کرده اند. من این بحث را در آثار بعدی هم دنبال کردم. آن نوشته ها درصدد این بودند که امکانات دموکراتیک نص و نظریه های جدید اسلامی را دنبال کنند. ✔️سیاست نامه، شماره 9، ص30-31. @Feirahi