15.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2️⃣#آن_روی_سکه
قسمت دوم
🔻پولِ وام ها از کجا میآید؟
🔻بانک و خلق پول
👇👇👇
@teghtesadi
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
3⃣ #آن_روی_سکه
🔹 قسمت سوم - اسکناس،سپرده،ذخایر
🔻 97 درصد از پول، توسط بانک ها خلق میشود!
👇👇👇
@teghtesadi
16.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
4️⃣ #آن_روی_سکه
قسمت چهارم
🔻 توضیحی ساده از تسویهی بین بانکی
🔻خروج پول از یک بانک ترازنامه اش را با مشکل مواجه میکند؟
به اشتراک بگذارید 👇🏻👇🏻
@teghtesadi
نوبل اقتصاد ۲۰۱۸
📝حامد قدوسی
نوبل امسال یکی از «منتظرهترین» و قابل انتظارترین جایزههایی بود که در سالهای اخیر داده شده بود. سالها بود که نام رومر و نوردهاوس در پیشبینیهای جایزه نوبل تکرار میشد و همه منتظر بودند که یک روزی این جایزه به آنها برسد.
چرا این دو نفر این جایزه را گرفتند؟ رومر به خاطر کارهای مشهورش در حوزه «رشد درون زا» و نوردهاوس به خاطر کار روی تعامل بین «رشد اقتصادی و مسایل محیطزیستی خصوصا تغییرات اقلیمی»
رشد درون زا یعنی چه؟ یعنی به جای این که رشد بلندمدت کشورها را صرف تابعی از متغیرهای برونزایی مثل «انباشت سرمایه» یا «رشد فناوری» بدانیم، سعی کنیم بفهمیم چرا کشورهای مختلف در انتخاب «درونزای» این دو متغیر با هم تفاوت دارند و چه عوامل نهادی/اقتصادی/سیاستی باعث میشود که میزان رشد فناوری یا پسانداز بین کشورهای مختلف متفاوت باشد. ادبیات رشد درون زا باعث شد که مدلهای کلان بر پایههای خردتری قرار گیرند و نقش عواملی مثل بازار کار و انگیزه انباشت سرمایه انسانی، رقابت بنگاهها و انگیزه سرمایهگذاری روی تحقیق و توسعه (R&D) در مدل کلان وارد شود.
نوردهاوس مثلا چه کاری کرد؟ یکی از پرارجاعترین کارهای او توسعه مدل مشهور DICE
است که یک مدل ساده ولی کامل «کلان-اقلیم» است. یعنی یک مدل تعادل عمومی دینامیکی (یا به زبانی دیگر یک مدل کنترل بهینه) خیلی ساده است که در آن بخش فیزیکی مثل انباشت کربن و منابع انرژی و گرمایش زمین و هزینه گرمایش زمین هم در مدل تعادل عمومی اقتصادی (مصرف و تولید و سرمایهگذاری) وارد شده است. مدل دایس اجازه میدهد که محقق بده-بستان (Trade-Off ) بین تصمیمات امروز (مثلا تولید بیشتر کربن) و دینامیک بلندمدت (مثلا افت تولیدناخالص به خاطر گرمایش زمین) و نتیجه سیاستهای مختلف را در مدل ببیند. این مدل توسط محققان مختلف مرتب توسعه پیدا کرده و جنبههای جدیدی به آن اضافه شده است ولی منطق مرکزی آن همچنان برجا است.
@teghtesadi
هدایت شده از ترجمان علوم انسانی
🎯 وقتی فرانسه مراکش را به استعمار خود درآورد، آنقدر این سرزمین حاصلخیز بود که فرانسویان یاد کشتگاههای اسطورهای روم باستان افتادند. سدسازی، کانالسازی و کشاورزی صنعتی برای تولید گندم، هندوانه و مرکباتی که باید به اروپا صادر میشد شروع شد و شیوۀ سنتی تقسیم آب در مراکش را متلاشی کرد. حالا، هوا هر سال گرمتر میشود و زمین خشکتر و چشمانداز آینده یاد تشبیهی را زنده میکند که یکبار هایدگر بین هولوکاست و کشاورزی صنعتی برقرار کرده بود.
🔖 ۲۲۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۴ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9160/
🔗 @tarjomaan
✅حجه الاسلام علی محمدی
🔻مدیر موسسه معنا
(25 مهرماه 1397) ، مقام معظم رهبری فراخوانی را ابلاغ کردند و دولت و مجلس و شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی و اندیشمندان حوزه و دانشگاه را برای بررسی «الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت». خطاب قرار دادند.
علی رغم اینکه به موازات پیگیری موضوع #فقه_حکومتی و #علوم_انسانی_اسلامی، چند سالی است که پیگیر مباحث مربوط به #الگوی_اسلامی_ایرانی پیشرفت بوده ام، ولی به لطف برخی دوستان در #مؤسسه_معنا، قریب به یک سال است که به صورت جدی تر به مباحث مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مشغول شده ایم و به مدد الهی توانسته ایم هم تاریخچه مربوط به #برنامه_های_توسعه از ابتدای تاسیس آن در سال 1327 و حضور تیم کارشناسی دانشگاه هاروارد در ایران را رصد و تحلیل کنیم و هم توانسته ایم دیدگاه های هفت تن از نظریه پردازان این عرصه را بررسی نماییم که عبارتند از:
1⃣#سید_حسین_میرمعزی،
2⃣#عطاء_الله_رفیعی_آتانی،
3⃣#عبدالحمید_واسطی،
4⃣#علیرضا_علی_احمدی،
5⃣#علیرضا_پیروزمند،
6⃣#عادل_پیغامی،
7⃣#علی_کشوری
که گام بعدی لازم است برای اتقان بیشتر با خود این بزرگواران وارد گفتگو شویم.
همچنین در کنار تاریخچه و تقریر دیدگاه، به شناسایی یازده مؤسسه فعال در عرصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخته ایم و مؤسسات زیر را بررسی نمودیم:
1⃣#مرکز_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت (صادق واعظ زاده)،
2⃣#موسسه_پژوهشی_ مبانی_و_مدل¬های_اقتصادی_بومی (مهدی زریباف)،
3⃣#دفتر_الگوی_پیشرفت_دانشگاه_امام_صادق_(ع) (سید مجید امامی)،
3⃣#دفتر_راهبردی_جبهه_فکری_انقلاب اسلامی (هانی ایرانمنش)،
4⃣#شبکه_کانون_هاي_تفکر_ايران یا #ایتان (مرتضی فیروزآبادی)،
5⃣#دبيرخانه_امور_تدوين_الگوي_ايراني_اسلامي_پيشرفت_در_نهاد_رياست_جمهوري (امیرعلی سیف-الدّین)، 6⃣#دبيرخانه_حوزوي_الگوي_اسلامي_ايراني_پيشرفت (دکتر مهدی رجایی نیا)،
7⃣#کارگروه_علوم_انسانی_و_توسعه_اندیشکده_مهاجر (سید محمد حسین بادامچی ـ محمد حسن نیلی)،
8⃣#علم_و_سیاست_اشراق (علیرضا شفاه)،
9⃣#گروه_طالعات_اقتصادی_مجاهد ( وابسته به موسسه مطالعات راهبردی قدر)،
🔟#مرکز_پژوهشهای_مجلس_شورای_اسلامی (سینا کلهر)
https://www.instagram.com/p/Bo_x1Xaj3sD/?taken-by=ali.mohammadi89
@teghtesadi
❇️ متن کامل مقالاتی درباره اقتصاد نهادی جدید از رونالد کوز، داگلاس نورث و اولیور ویلیامسون
Https://t.me/isiew
🔸 مقاله ماهیت بنگاه از رونالد کوز
✏️ مترجم: محمود مشهدی احمد
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18977
🔹 مقاله مسئله هزینه اجتماعی از رونالد کوز
✏️ مترجم: جهانگیر سهراب زاده
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18976
🔸 روششناسی رونالد کوز در اصلاح نظریه اقتصادی با تأکید بر «ماهیت بنگاه» و «مسئله هزینه اجتماعی»
✏️ نویسنده: علی نصیری اقدم
http://www.daraian.com/fa/great/201-great/18975
🔸 داگلاس نورث: اقتصاد نهادگرای جدید و توسعه
✏️ مترجم: مرتضی مصطفوی
http://www.daraian.com/fa/great/201-great/10462
🔹 تطور برنامه پژوهشی یک اقتصاددان نهادگرا : داگلاس سیسیل نورث
✏️ نویسندگان: ابوالقاسم مهدوی و علی نصیری اقدم
http://www.daraian.com/fa/institutiona/26-institution/10455
🔸 اقتصاد نهادگرایی جدید: دستاوردهای گذشته و نگاهی به فرارو از اولیور ویلیامسون
✏️ مترجم: محمود متوسلی
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18972
🔹 اقتصاد هزينه مبادله: پيشرفت طبيعي، سخنرانی نوبل اوليور ويليامسون
✏️ مترجم: علی چشمی
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18974
⚛️ منبع: کانال دارایان
🆔 @daraian
@teghtesadi
لای منگنه (نگاهی به موانع اعتراض جمعی در میانِ رانندگان اسنپ)
نویسنده: فروزان افشار
...سوای دوستیهای تصادفی و آشناییهای قبلی، رانندگان اسنپ بهندرت با همکارانشان روبرو میشوند. برخلاف غالب طیفهای رانندگان سنتی، آنها تقریباً فاقد جایگاهی فیزیکی هستند که معاشرت و ارتباطگیری نظاممند و مستمر را در میانشان میسر سازد. عدم ارتباط و تعامل مستقیم، امکان انتقال نارضایتیها، رسیدن به درکی متقابل از اشتراک منافع و شکل دادن به هویتی مشترک را تحلیل برده است. علاوه بر این، غیاب شبکههای آشنایی بینفردی بهطور غیرمستقیم نیز توان اعتراض جمعی رانندگان اسنپ را دچار فرسایش ساخته است، آنهم بهواسطهی کاستن از اثربخشی کارکرد بسیجگرانهی فضای مجازی. عضویت در گروههای تلگرامی که در نمونهی رانندگان اسنپ به یگانه چارچوب همبستگی و هماهنگی در میان این رانندگان بدل شده، به لحاظ فنی، و دستکم بهطور جزئی، متکی بر آشناییهای غیرمجازی است، به این دلیل که افراد توسط دوستانشان به این گروهها معرفی و در آنها عضو میشوند. به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان حتی بخت عضویت در گروههای تلگرامی را نیز نمییابند. در نتیجه، قوت و جامعیت این گروههای مجازی، و شبکههای اجتماعی بهطور عام، از جمله، تابعی است از وجود و گستردگی شبکههای زیربنایی آشناییها و ارتباطات حقیقی...
برای خواندن متن کامل به آدرس زیر بروید:
http://problematicaa.com/driver-protest/
حماسه کویر.pdf
15.16M
حماسه کویر باستانی پاریزی
به قول دکتر مرتضی فرهادی ایرانیان با تدبیر بسیاربلند بوده اند که توانسته اند در کویر یک تمدن بسازند
این تدبیر بلند به کمک فرهنگ یاری گری (و نه رقابت سوداگرانه) بوده است که تمدن کاریزی را نتیجه داد.
بد نیست در این روزهایی که داریم به الگوی پیشرفت 50 سال آینده فکر می کنیم، به نقاشی عالی که پیشنیان این سرزمین کشیدند توجه کنیم.
@teghtesadi