eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
289 ویدیو
115 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش اول بسمه تعالی سیدمحمدرضا رضی بهابادی با عرض ادب و احترام جای جای متن جناب آقای دکتر رحمانی درباره آدام اسمیت محل خدشه و اشکال است. فرمایشات ایشان که از اساتید اقتصاد در ایران هستند، فرصتی است برای کندوکاو پشت‌ پرده‌های تاریخ اقتصاد و به اصطلاح بزرگان آن و کنار زدن مشهوراتی که تا کنون مانع دیده شدن حقایق مستور درباره پدران این دانش است. در تحقیق گسترده‌ای که پیرامون زمانه و زندگانی اسمیت داشته‌ام قدری به این کندوکاو نزدیک می‌شویم. نکاتی به اجمال به عرض می‌رسد و تفصیل به شما و مطالعه کتاب «روایت ایجاد دانش اقتصاد؛ نگاهی دیگر بر زمانه و زندگانی آدام اسمیت» که در دست چاپ است واگذار می‌شود. ۱. هرچند پدر علم استعماری اقتصاد سرمایه‌داری و تئوری ظالمانه بازار آزاد بودن به خودی خود یک رذیلت اخلاقی و موجب عار است و نه مایه مباهات اما اینکه آدام اسمیت پدر علم اقتصاد باشد توسط اهل تحقیق در تاریخ اندیشه رد شده است. شومپیتر یکی از این افراد است که اسمیت را یک نظریه پرداز پیشرو و فردی دارای نبوغ نمی‌داند. هرچند شومپیتر خطاهای فاحشی نیز مانند سانسور اندیشه‌های اقتصادی علمای مسلمان در تحلیل‌های خود دارد اما در این اظهار نظر خود پیرامون اسمیت درست می‌گوید. ۲. حقیر نیز در مطالعاتم به همین نتیجه رسیده‌ام. اسمیت یک مدون و ویراستار است تا نظریه پرداز. اندیشه اقتصاد لیبرال قبل از او توسط ماندویل، هیوم، جان لا، مونتسکیو، روسو و بسیاری دیگر مطرح شده بود. @seyedrazy ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش دوم: اسمیت در یک سفارش پژوهش با تامین مالی چارلز تاونزهند(تاونشند) در ازای حقوقی بالا در دوران نوشتن کتاب و نیز حقوقی مادام العمر و نیز وعده ریاست گمرک ادینبورا که درآمدی هنگفت داشت، کرسی درس خود در دانشگاه گلاسکو را رها کرد و معلم سرخانه فرزندخوانده تاونزهند، دوک سوم باکلو، شد تا در این قالب محک بخورد و‌ سپس نوشتن کتاب را آغاز کند. مدیر علمی و‌ ایده‌پرداز اصلی کتاب، دیوید هیوم بود و‌ نوشتن و ویراستاری و جفت و جور کردن عدد و رقم برای تحلیلها با اسمیت. اسمیت از ابتدا به عنوان یک طلبه با بورسیه تحصیلی اسنل در حوزه علمیه آکسفورد مشغول به تحصیل شد و نهایتا با گرفتن درجه اجتهاد در کرسی تدریس فقه حوزه علمیه گلاسکو تکیه زد. نکته مهم در تمام این دوران، گرایش قوی و وصف ناپذیر او به کفر بود. ریا از مهمترین ابزارهای او در پیمودن پله‌های ترقی در حوزه بود. او به هنگام نیاز در محیط علمی ریایی آشکار و در خارج از آنجا رفتاری متفاوت داشت. در خلوت خود در گلاسکو نماز نمی‌خواند و آنجا را ملال آور می‌دانست. مخفیانه کتابهای کفرآمیز دایی زاده‌اش دیوید هیوم را می‌خواند و به همین جهت توبیخ شد. او با هیوم پیوندی عمیق داشت و تمام قد از این زندیق تمام قرون دفاع می‌کرد. در اینجا سخن مربوط به نقد گمراهی و اندیشه‌های الحادی او نیست بلکه سخن در داشتن این اندیشه‌ها در کسوت یک روحانی مجتهد مسیحی است. او به قدری با دین آشکار شده، یا شریعت، دشمن بود که به هنگام تأسیس انجمن ماسونی «انتخاب» پیشنهاد داد بحث از شریعت در این محفل ممنوع باشد. @seyedrazy ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش سوم: ۴. به لحاظ اخلاق فردی و رعایت آداب متناسب با یک طلبه، در باشگاهها و انجمنهایی که عضو بود آشکارا شراب می‌نوشید. یکی از دوستانش درباره او می‌گفت «تو مشمئزکننده‌ترین سگی هستی که دیده‌ام؛ در آن هنگام که مشروب در گلویت حباب می‌زند!» هرچند تا پایان عمر ازدواج نکرد اما با زنان ارتباط داشت و در دوره سفر به فرانسه با معشوقه‌اش مرتبط بود. این رابطه موضوع فصلی مستقل از کتاب زندگینامه آدام اسمیت است. ۵. اسمیت به لحاظ انسانی نیز از وارستگی بهره‌ای نداشت. او و خاندانش به نحو بسیار گسترده‌ای در خدمت دستگاه استعمار خونین بریتانیا بودند. پدر و عموزادگان او از کارگزاران دسته چندم دربار بریتانیا بودند. خاندان مادری‌اش یعنی داگلاسها که افتخار داشتند جنایتکارانی مانند آرچیبالد ترسناک و‌ داگلاسهای سیاه از ایشانند، اکثرا جنگجو، نظامی و در خدمت ارتش بریتانیا در داخل کشور و نیز پهنه مستعمرات مظلوم بریتانیا از هند تا آمریکا بودند. @seyedrazy ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش چهارم: ۶. همچنین او‌، پدر و اقوام پدری‌اش به صورت سنتی خانه زاد خانواده‌های اشرافی و استعمارگر اسکاتلند بودند. مهمترین این خاندانها، خانواده دوکهای آرگیل بودند. پدر او در خدمت دوک دوم آرگیل بود. دوک دوم آرگیل در سرکوب نهضت جاکوبیتهای اسکاتلند نقش اساسی داشت و بی‌رحمانه ایشان را می‌کشت تا جایی که به او لقب جان قرمز داده بودند. پدر اسمیت در دادگاههای صحرایی دوک آرگیل دست اندرکار بود و احتمالا منظور زندگی‌نامه نویسانی چون رافائل از اینکه اسمیت پدر را از دست اندرکاران دستگاه قضایی بریتانیا دانسته‌اند همین بوده است. ۷. اسمیت در خدمت حلقه تاجران مستعمراتی و دلالان بزرگ برده مانند پل اینگرام، جان گلسفورد و دیوید کوچرین(کوکران) حضور داشت و هیچ گونه تعرضی به این رفتارهای ددمنشانه نمی‌کرد بلکه باشگاه اقتصاد سیاسی اسکاتلند که مجمع او و همفکرانش بود متعلق به دیوید کوچرین بود و هزینه‌هایش را این تاجر برده تامین می‌کرد. باشگاهی که ریشه‌های کتاب ثروت ملل در آن شکل گرفته بود. @seyedrazy ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بخش پنجم: ۸. اسمیت به هیچ وجه مخالف استعمار و تجارت استعماری نبود بلکه مخالف تجارت استعماری انحصاری بود. او خود از عوامل این دستگاه استعماری در گمرک ادینبورا بود و روزانه صحنه‌ تجارت بردگان و‌ دسترنجشان در تولید کالاهایی مثل تنباکو و پنبه را می‌دید و نه تنها با آن مشکلی نداشت بلکه از این تجارت در گمرک تحت مدیریتش کسب درآمد می‌کرد و حق و حساب می‌گرفت. او‌ و دوستانش با این نظام استعماری تنها یکی مشکل داشتند و آن انحصاری بودن آن بود. از همین رو با کمال احترام به انحصار کمپانی هند شرقی و نه اصل آن اعتراض می‌کردند. اسمیت یکی از گزینه‌ها برای معلمی پسر رابرت کلایو، غارتگر و‌جنایتکار معروف بریتانیا در هند بود. ۹. اسمیت استعمار را حق مسلم اروپائیان می‌دانست. او استعمار کنندگان را فرزندان مهربان مادر ماگنا بر می‌شمرد. وی استعمار را منتی می‌دانست از سوی استعمار کنندگان بر سر استعمارشوندگان. این اعتقادات انباشته از وارستگی در جلد چهارم کتاب ثروت ملل به روشنی بیان شده است؛ همان مجلدی که در ایران ترجمه نشده است... امید آنکه اشارات فوق فصلی جدید در برابر پژوهشگران اقتصادی در ایران و جهان بگشاید. سید محمد رضا رضی بهابادی @seyedrazy ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
درسواره 10. دکتر مقصودی.mp3
38.95M
🔹درسواره‌های تعاون ۱۰ ♦️انتزاع سازوکار تعاون از فناوری اجتماعی اربعین ✅ دکتر حمیدرضا مقصودی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم 🆔 https://eitaa.com/darsvaretaavon ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن قنبریان
38.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت ششم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 کشف حجابِ یزیدی! • آیه سوره نور حجاب عمومی برای زنان ❗️سه مرحله کشف حجاب: 1⃣ حکم حکومتی منع حجاب سر بر کنیزان! ⬅️ بعدا کنیزان زیبای ایرانی و رومی با این کم حجابی جامعه را دچار آسیب کردند 2⃣ آقازادگان مرز شکن! • دختر طلحه مرزهای حجاب زنان آزاده را هم به قبل از سوره نور برد! • تهاجم فرهنگی، اقتضای زیست ویژه خواری است نه حتما سوغات خارجی ها! 3⃣ کشف وجوه از زنان مقدس ترین خانواده اسلام توسط یزید! ❗️شاید هم می خواست زنان اهلبیت را کنیز جلوه دهد! ❗️اما خاندان اموی حدیث جعل کرده بودند که هیچ دختر قریشی کنیز نمیشود! ⬅️ دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می کنیم: https://telewebion.com/episode/0x298a6c6 ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
صوت کامل برنامه ۶ علامت-استاد قنبریان.mp3
36.55M
✅ صوت کامل برنامه‌ی ششم علامت را بشنوید! 🔅 کشف حجابِ یزیدی! • آیه سوره نور حجاب عمومی برای زنان ❗️سه مرحله کشف حجاب: 1⃣ حکم حکومتی منع حجاب سر بر کنیزان! ⬅️ بعدا کنیزان زیبای ایرانی و رومی با این کم حجابی جامعه را دچار آسیب کردند 2⃣ آقازادگان مرز شکن! • دختر طلحه مرزهای حجاب زنان آزاده را هم به قبل از سوره نور برد! • تهاجم فرهنگی، اقتضای زیست ویژه خواری است نه حتما سوغات خارجی ها! 3⃣ کشف وجوه از زنان مقدس ترین خانواده اسلام توسط یزید! ❗️شاید هم می خواست زنان اهلبیت را کنیز جلوه دهد! ❗️اما خاندان اموی حدیث جعل کرده بودند که هیچ دختر قریشی کنیز نمیشود! ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
36.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت هشتم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 مراحل حقوقی عفیف سازی جامعه • اول عفاف حاکمیت! - بدون آن امر و نهی اش بی اثر است • بعد رویه سه مرحله ای : 1⃣ معروف سازی واجبات ، منکر سازی محرمات - معروف برای فطرت ، هنجار اجتماعی شود - ارشاد جاهل قبل امر به معروف - نکات شهیدان بهشتی و مطهری ⬅️امر و نهی تسهیل می شود! 2⃣ دادن جایگاه ولاء طرفینی مومنان به مردم! - فرق این ولاء با ولاء حاکم؟ - ورود مردم به همه معروفها و همه منکرها نه فقط منکرهای خیابان! ⬅️ با آن حق، تکلیف امر و نهی بجاست 3⃣ تفاهم اجتماعی برای الزامِ برخی موارد! - بیعت زنان برای عصیان نکردن در معروفها! - احتباء چیست؟ -تجربه ای معاصر! ⬅️ دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می کنیم: https://telewebion.com/episode/0x298b3be ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
صوت کامل برنامه ۸ علامت-استاد قنبریان.mp3
42.21M
✅ صوت کامل برنامه‌ی هشتم علامت را بشنوید! 🔅 مراحل حقوقی عفیف سازی جامعه • اول عفاف حاکمیت! - بدون آن امر و نهی اش بی اثر است • بعد رویه سه مرحله ای : 1⃣ معروف سازی واجبات ، منکر سازی محرمات - معروف برای فطرت ، هنجار اجتماعی شود - ارشاد جاهل قبل امر به معروف - نکات شهیدان بهشتی و مطهری ⬅️امر و نهی تسهیل می شود! 2⃣ دادن جایگاه ولاء طرفینی مومنان به مردم! - فرق این ولاء با ولاء حاکم؟ - ورود مردم به همه معروفها و همه منکرها نه فقط منکرهای خیابان! ⬅️ با آن حق، تکلیف امر و نهی بجاست 3⃣ تفاهم اجتماعی برای الزامِ برخی موارد! - بیعت زنان برای عصیان نکردن در معروفها! - احتباء چیست؟ -تجربه ای معاصر! ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 فراخوان هم‌اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم «هم اندیشی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم»، از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و چند نهاد حوزوی فراخوان شد.👇 https://hawzahnews.com/xbT3n @hawzahnews| حوزه‌نیوز
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی از عراقی‌های ساکن سوئد، به مناسبت ایام اربعین، در این چند روز اخیر اقدام به توزیع رایگان سبزیجات و انواع میوه در میان همۀ مردم اعم از عراقی و سوئدی کردند که باعث اعجاب دولت سوئد شده است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۴ ماه صفر سال ۵۶۵ قمری 🏳قتل مستعصم توسط هلاکوخان 🏳انقراض حکومت بنی‌عباس/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️آیا میتوان در ولایت طاغوت بود و مسلمان زیست؟! اگر بخواهیم تفصیلش را بفهمیم باید باز برگردیم به تاریخ، شما ببینید در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس چقدر عالَم اسلام بانشاط حرکت کرد و موج عظیم دانش طب و زبان و هنر در جامعه اسلامی گسترش یافت بطوریکه کسی مثل "گوستاو لوبون" فرانسوی، تاریخ قرن ۲تا۴قمری را، دوران تشعشع اسلام میداند؛ اما چرا حال که ۱۰قرن از آن روزگار میگذرد، آنهمه پیشرفت بسود اسلام و جامعه اسلامی تمام شد؟! خیر، چراکه همه آن پیشرفتها در زیر نگین دوران ولایت طاعوت بود، اهرمنهای طاغوت همه با اسلام و مسلمین بازی کردند، اگر هم پیشرفتی در دوران چند خلیفه عباسی بود، بخاطر اینبودکه نام خودشان را بالا ببرند، اگر بجای همه این فعالیتهای علمی و غیره اجازه میدادند که حکومت علوی سرکار بیاید ولو دنیا از لحاظ آن علم ۱۰۰سال عقب میفتاد، بازهم حکومت علوی بسود انسایت بود و استعدادها در جهت صحیح بکار میرفت و اسلام رشد میکرد و انسانها هم به حد اعلی درجه تکامل میرسدند! ۵۳/۷/۲۴ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۶۶ 🏳نطق رئیس‌جمهور خامنه‌ای 🏳در مجمع سازمان ملل متحد/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده بعنوان رئیس جمهور آن وقتی‌ که متصدی‌ این عنوان بودم نشستم و بیست روز کار کنم تا یک نطق فراهم شود. از مشاوران کمک بگیرم؛ از همفکریها کمک بگیرم؛ از اطلاعات گوناگون کمک بگیرم و نطقی‌ یک ساعته در سازمان ملل ایراد کنم. دیگر از این بالاتر چیست!؟ برای‌ یک کار رسمی‌، برای‌ یک نطق، کدام منبر از منبر سازمان ملل عمومی‌‌تر و کدام گوینده از یک رئیس جمهور رسمی‌‌تر و کدام حرف از آن حرفها جدی‌‌تر!؟ من سخنرانیهایی‌ را که داشتم، خدمت امام می‌‌بردم و ایشان هم غالباً تصحیح و اصلاح می‌‌کردند؛ نظر می‌‌دادند و تأیید می‌‌فرمودند؛ خوب؛ یک سخنرانی‌ جانانه در چنان جایی‌ توسط یک رئیس جمهور، آن هم با جرأتی‌ که بنده آن‌جا به خرج دادم، خوانده شد و در دنیا هم پخش گردید. شما فکر می‌‌کنید این سخنرانی‌ چقدر در افکار و دلهای‌ مخاطبین خود اثر گذاشت؟ اگر محاسبه کنیم، به نسبت آنچه که یک پیام نیاز دارد، خیلی‌ کم بود! به دوستانم گفتم که من در نطق سازمان ملل می‌‌خواهم «پیامبرانه» سخن بگویم نه «سیاستمدارانه!»، با دعا شروع کردم: «بارالها ...!» این‌طور شروع کردم. این پیام پیام انقلاب بود. توقع است که خیلی‌ گسترش و نفوذ پیدا کند و خیلی‌ در دلها تأثیر بگذارد و در گوشه و کنار دنیا، اگر کسانی‌ شنیده باشند، بگویند: «عجب! چه حرفهایی‌!» اصلاً طبیعت پیامهای‌ معنوی‌، آن طبیعتی‌ نیست که بشود با حرف زدن معمولی‌ بیان کرد؛ بخصوص از موضع یک حالت رسمی‌. این پیامها را جز از طریق هنر نمی‌‌شود بیان کرد. ۷۱/۲/۷ @Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظاهرا از این صحبت حدود 15 سال گذشته. 15 سال قبل رهبر انقلاب به این فکر میکردند که با شکل گیری فضای مجازی و کامل تر شدن این فناوریها، زندگی ما تغییرات اساسی خواهد کرد. احتمالاتی که ایشان در این جلسه برای این آینده در ذهن می پرورانند خیلی جالب است! حالا چرا نه ان موقع و نه حالا ما اینطور و با دید «ساختنِ» حال و آینده، به این موضوع فکر نمیکنیم؟ همه فکر و ذکر ما فیلتر کردن و نکردن، کپی کردن و محدود کردن و این افکار و نگاه های ضعیف و کوتاه است، بدون اینکه بخواهیم چیز خاصی بسازیم است! مثالی مثل «ایتا» جلوی چشم ماست! پیام رسانی که بدون هیچ هدف مشخص و عمیقی رو به آینده حرکت میکند و در حال تبدیل شدن به پیام رسان ملی و نماد انقلابی گری است! محصول این نگاه بی افق و مقلدانه است که از نهادهای سیاسی تا نهادهای اجتماعی و مذهبی، آفت بزرگ جامعه پردازی و حکمرانی ماست. در سالهای آغازین انقلاب، جا دارد که انقلاب اسلامی در مقابل ، رویای انقلاب اسلامی را پیدا کند. بدون این رویا و کشف جزئیات ان، پرایدها و ایتاها، ساخته خواهند شد و ما را در مقابل بنزها و اینستاگرامها تحقیر خواهند کرد...!!! @social_theory
💢حکمرانی طبیعی 1️⃣ از ... 🔅این سلسله یادداشتها را با حس برادری و یاریگری و برای کمکی هرچند ناچیز به تصمیماتی که این روزها در حال اتخاذ است می نویسم؛ شاید بکار کسی بیاید! 🖌حسین مهدیزاده نمی دانم از زندگی خواجه نصیرالدین طوسی چیزی می دانید یا نه! خواجه قریب به بیست سال -از حمله اول تا حمله دوم مغول ها- در قلعه های اسماعیلیان زندگی کرد و دراین بیست سال به قول ویکی پدیا یک «همه چیزدان» یا همان «علامه» شد. ما خواجه را مهندس و منجم می شناسیم و روز بزرگداشت او را روز مهندس نامیده ایم. آری او یکی از موثرترین تغییرات اجتماعی نرم و هدایت شده را در تاریخ ایران و شاید تاریخ اجتماعی بشر را رهبری کرد. می پرسید چطور؟! در تاریخ آمده است که مغولها پس از حمله معروف و عظیم شان به جغرافیای بزرگ اسلامی، در انتخاب فرهنگ و نرم افزار حکومت بر تمدن پیشرفته اسلامی سرگردان شده بودند! ایلخان مغول، قبایی به تن کرده بودند که بسیار برایشان گشاد بود. حالا که سلطان این ملتهای متمدن شده بودند، باید فرهنگ و سیاست و اقتصاد و علم و هنر این جامعه بزرگ و پیچیده و پیشرفته را مدیریت میکردند، اما با چه نرم افزار و فرهنگی؟ 🔅تاجران ونیزی ها که شاید محرکان اصلی مغولها به جنگ بودند، می خواستند همه جا را مسیحی کنند، از فرهنگ تا نظام اداره و دیوان شهرها و کشورها! غافل از اینکه مسیحیت و نرم افزار فرهنگی و سیاسی آن که بر قرون وسطی اروپا حاکم بود، توان این را ندارد که بر سرزمین های بسیار متمدن تر و ملت های باسابقه شرقی حکومت کند. 🔅مسلمانان عامه هم می خواستند فرهنگ خود را حفظ کنند، اما چون میراث دار فرهنگ سابق بودند، توسط فاتحین مورد غضب بودند و به آنها با دید تهدید نگریسته می شد. 🔅زیدی ها و اسماعیلی ها هم بودند که قرنها تجربه زندگی مذهبی و مبارزاتی زیرزمینی و تاسیس کشورهای کوچک در مناطق خاص و سخت و به کمک قلعه ها و برج و باروها را داشتند. آنها هم بیش از دو دهه در مقابل مغولها مقاومت کرده بودند، پس احتمال رجوع ایلخانان مغول به آنها هم منتقی بود، گرچه حتما ایده های موفقی برای اداره کشور داشتند. 🔅این تحول بزرگ و سرگردانی های پیش آمده در آن، جایی برای عرض اندام حاشیه نشین ها و غیر سیاسی ها هم جایی باز کرده بود، یعنی برای ما شیعیان اثنی عشری! ما از امامان اهلبیت(ع) آموخته بودیم که از طریق سیاست، هویت سازی نکنیم، بلکه دورن دولتهای زیرزمینی خودمان، امورات ضروری خود را بگذرانیم. شیعیان دوازده امامی مثل یک جامعه کامل بودند، اما جزئی از جامعه رسمیِ دیگر و به عنوان یک خرده فرهنگ و شبیه «فرقه»! با هیچ کس نبودیم و رقیب همه بودیم، اما رقیب آرام و فرهنگی شناخته می شدیم! حتی کمتر پیش می آمد که شهرهای کوچک و حاشیه ای مثل قم را تاسیس کنیم! اما شاه تازه وارد و نابلد، کدام را انتخاب کند؟! باورش سخت است، اگرچه خواجه نصیرِ پر آوازه ی ما 30 سال از رقبایش در ورود به دربار ایلخانان عقب بود، اما یگانه برنده این منازعه بزرگ خواجه همه چیزدان و آرام و سخت کوش ما بود. کسی که سالها محصور در قلاع الموت بود و به ظاهر غیر از علم از او توقعی نمی رفت! اما طرحی داشت که آرام و پیش رونده از همه پیشی گرفت، به نحوی که هنوز هم افسانه های زیادی درباره نحوه غلبه او بر رقبا تعریف می شود! خواجه متمایز بود و کارهایش سیاسی کاری و قدرت پرستی نبود اما جادو می کرد؛ جادوی تاریخی! در نهایت هم پیروز شد و عقیده و ایده تشیع جعفری و دوازده امامی، مامور جامعه پردازی، آینده ایران بزرگ شد! خواجه نصیرالدین همه چیز را زیر و رو کرد و ایران آینده را -که ما امروز در آن زندگی می کنیم- پایه گذاشت و لذا اجزاء طرح او، هنوز در صدر مسائل سیاسی و کلامی و فکری و اجتماعی امروز ماست. شاید به همین دلیل است که هم عامه سنی ها و هم شرق شناسان غربی، خواجه ی آرام و دریادل ما با عصبانیت و تحریف گزارش می کنند. در اینجا فقط چند مثال کوچک از آن را می نویسم. ادامه دارد... ان شا الله...! @social_theory
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↩️ ۱۵سال پیش: ۲۰_۳۰سال آینده، دنیایی بدون هیچ شباهت با امروز در امکان اثر گذاری و تسخیر دلها/ روحانیت مسئول دینداری مردم...! ❓ سؤال اساسی: دهه اخیر فضای مجازی، "" ساخته یا صرفا مضامین ناپسندی را با پلتفرم های بیگانه منتشر می کند؟! ▫️جهان اجتماعی، به نوعی "افکار عمومی مشترک" و "آستانه شوق و تحریک مشترک" است. فیلتر فلان پلتفرم و نگهداشت ایتا و روبیکا و... الزاما مسئولین دینداری مردم(روحانیت) را مثل جهان اجتماعی پیشا مجازی، نمی کند! در همین پلتفرم های داخلی هم از کانال های سرگرمی و زرد عقب می مانند! ▫️روحانیت در فضای مجازی "غایب" نیست اما دچار "" است! "ظهور دینداری در فضای مجازی" شرط در آمدن از "این غیبت" است! و دینداریِ مجازی چیزی بیشتر از روحانیتِ مجازی و تولید محتوا و لشکر سایبری و فیلترینگ می خواهد؛ تصرفاتی ایمانی(نه فقط قضایی) در "تکنولوژی مجازی" و "بعثتی متناسب" با آن جهان اجتماعی -هردو باهم- می خواهد! ❗️بسیاری از ما عادت کرده ایم مسأله ها را ساده کنیم تا حل کنیم! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۹ ☑️ @m_ghanbarian
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
💢حکمرانی طبیعی 1️⃣ از ... 🔅این سلسله یادداشتها را با حس برادری و یاریگری و برای کمکی هرچند ناچیز به
💢حکمرانی طبیعی 2️⃣ از ... 🔅این سلسله یادداشتها را با حس برادری و یاریگری و برای کمکی هرچند ناچیز به تصمیماتی که این روزها در حال اتخاذ است می نویسم؛ شاید بکار کسی بیاید! 🖌حسین مهدیزاده نمی دانم با ساختار قصه های اسطوره ای و نمادین آشنا هستید یا نه! در داستانهای اسطوره ای گاهی، یک موقعیت تاریخی و واقعی در یک داستان و موقعیت خیالی جمع بندی می شود، به نحوی که این داستان ارزشی برای کسانی که دنبال جزئیات تاریخی هستند ندارد، اما جهت حرکت بازیرگان در آن واقعه، اوصاف و صفات بازیگران آن و نحوه تعامل نیروهای مداخله گر در آن موقعیت تاریخی را به نمایش می گذارد. گونه ی «حکایت» در زبان و ادب فارسی و غالب فرهنگ های جهان در گذشته بیشتر در خدمت بیان اسطوره ای و نمادین بوده است تا بیان تاریخی. اینها را گفتم که بگویم در اطراف خواجه نصیرالدین طوسی ما حکایات نمادین، زیاد است.... هم ما که خواجه برایمان بسیار بزرگ است و هم آنها که بخاطر بزرگی خواجه، قدرت و صولت شان را از دست دادند. خواجه شخصیتی بسیار خاص و ویژه در زمانه خود داشته است و هاله ای از عظمت او را احاطه کرده است، اما رقیبانش که در میدان واقعی از او شکست خوردند، سعی کردند در میدان حکایات نمادین او را «ملانصرالدین» احمق و خرفت معرفی کنند تا خواجه همیشه پیروز در میدان عمل، در میدان حکایات نمادین از رقیبان شکست بخورد و نام و فعل و تدبیر او برای ما شوری برنینگیزد و برای ما مردم روزگاران پسین بصیرت و بینایی نیاورد. در میان این حکایات نمادین، یک حکایتی است که قصص العلماء برای خواجه بیان کرده است که «چون مادر هلاکو بمرد...» صاحب قصص العلماء برای خواجه حکایت نمادین بسیاری نقل کرده است اما این حکایت به نظر من نمونه کامل از قصه نمادین است و قدرت جمع بندی آن به کمک موقعیت پردازی های خیالی اما حساب شده. حکایت این است که هلاکو، خاقان مغول و فاتح دور دوم حمله به ایران، که با درایت خواجه، قلاع الموت را با کمترین خونریزی فتح کرده بود و از آن پس، خواجه را ملازم دربار خود کرده بود، مادرش بمرد. در دربار هلاکو بین مسیحیان و بودائیان و عامه مسلمین (یعنی اهل سنت) دعوای قدرت بود و این وسط خواجه چنان نگینی بود که مورد حمله همه طرفهای درگیری بود. در مرگ مادر هلاکو یکی از رقیبان پیش دستی کرد و از بی فرهنگی خاقان مغول سوء استفاده کرده و به او گفته بود که در این سرزمین هر که بمیرد در شب اول که اموات را در قبر بگذارند دو ملک به اسم نکیر و منکر به سراغ آنها بیاید و از اعتقاد آنها پرسش کند و هر کسی که از عهده جواب بر نیاید، او را معذب بدارند. خوب است برای کمک به مادرتان، خواجه نصیرالدین طوسی را هم در قبر کنید تا جواب ملک عذاب را بدهد. هلاکو که نگران مادرش شده بود، خواجه را خواسته بود و این مهم را به وی ابلاغ کرده بود. من با توضیحی که قبل از بیان حکایت از درون دربار هلاکو دادم، در اصل گره نمادین این حکایت را باز کردم. گزارش های تاریخی نشان می دهد که خواجه طوسی دقیقا در یک موقعیت بسیار حساس و سرشار از تهدید، و با فرصت های ناچیزی که آن هم با زیرکی و درایت خواجه در لحظه های حساس درست می شدند، این موقعیت ویژه را هم برای خود خلق کرد و هم ایران خسته از خلافت و فرهنگ شکست خورده آن را از چنگ همه رقبا در آورد و در اختیار شیعه دوازده امامی که ما آن را پسنیده بودیم قرار داد. بقیه حکایت می خواهد همین درایت خواجه در مدیریت لحظه ها را بگوید: خواجه که متوجه سعایت رقیبان شده بود به هلاکو عرض کرد که سوال نکیر و منکر برای همه هست، حتی برای شما سلاطین هم باشد. بهتر آن است که مرا برای خود نگهداری و فلان عالم – که چنین نقشه ای را کشیده بود- را در قبر به همراه مادرت بفرستی که جواب آن دو ملک را بگوید. حالا با این تصویر یکبار دیگر گزارشهای تاریخی که از خواجه و کار او مانده است را یک مروری کنیم: ادامه دارد... ان شاالله 📍@social_theory
یکی از موضوعاتی که خوب است هم در حوزه و هم در دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد، ماهیت قوه قهریه در فرهنگ اسلام و تشیع است. آیا این قوه قهریه ماهیتی متمایز از قوه قهریه در نظام های استیلائی قدیم دارد؟ با قوه قهریه در فرهنگ مدرن چه تفاوتی دارد؟ سابق بر این و در آغاز انقلاب، کسانی مثل شهیدین مطهری و بهشتی، به این موضوع پرداخته اند و در حین تصویب قانون اساسی و غیر آن، در جامعه انقلابی بسیار به آن پرداخته شده است. پیدا کردن پاسخ درست به این سوال، در توضیح ماهیت حکمرانی و تکنیکها و ابزارهای آن کمک بسیار شایانی خواهد بود. یعنی نه فقط قوه قهریه نابجا را دور خواهد ریخت، بلکه برای وجه قهری دولت و نهادهای متکفل آن نیز، راه ساختن تکنیکها و ابزارها و عملیاتهای نوینی را باز خواهد کرد که با بنیاد امت و امامت و اخوت اسلامی هماهنگ و هم جهت است و از استیلاگری بر جان(دنیای قدیم) و روان(دنیای جدید) حداکثر فاصله را خواهد گرفت. در یادداشتهای «حکمرانی طبیعی» به مرور به این مساله هم خواهم رسید و اندک تاملاتی که در این حوزه داشته ام را هم تقدیم خواهم کرد. 📍@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینکه به اتفاقات این دفعه میگن شورش بچه ها و مسئولین امنیتی میگن سن بسیاری از بازداشت شده ها، حدود 15 سال است یعنی این. ایده ما برای این گسست نسلی چیه؟! @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
اینکه به اتفاقات این دفعه میگن شورش بچه ها و مسئولین امنیتی میگن سن بسیاری از بازداشت شده ها، حدود 1
متن توضیحی یکی از دوستان اهل فکر و دانش در حوزه تعلیم و تربیت در باره کلیپ بالا: این فیلم میتونه از بهترین نمادهای «مرگ مدرسه» باشه؛ نه فقط در جمهوری اسلامی ایران، بلکه در همه‌ی دنیای جدید همون‌طور که آشوب‌های اخیر که من اسمش رو میذارم «انقلاب آنلاین زامبی‌ها» نمادی‌ست برای مرگ مدل حکمرانی دولت‌های مدرن. «مدرسه» مسخره‌ترین مدل تربیت انسان بود که متأسفانه ما خیلی زود بهش تن دادیم و زودتر از همه‌ی کشورهای دنیا به بن‌بستش رسیدیم بچه‌ها رو در جایی مثل پادگان جمع کنیم، به پرورش ذهنش و هویت اجتماعی‌ش محوریت بدیم و این بعد و هویت رو با فرو کردن مفاهیم در ذهنش تربیت کنیم آخر خطش همین میشه که «بسیجی برو گمشو» و در ادامه «معلم برو گمشو»، «نلظم برو گمشو»، «امتحان برو گمشو» و ... از دیذن این صحنه‌ها اصلا نترسید، دنیای جدید در همه نقاط و حکومت‌هاش به‌زودی این صحنه‌ها رو خواهد دید، مگه اینکه برنامه‌ریزان تربیتی حکومت‌هاشون قبل از رسیدن به این صحنه‌ها، مدل تربیتیشون رو اصلاح کنند @social_theory
29.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با اینکه در همه این سالها تجربه های میدانی طلاب جوان و مبلغ بر این نکته تاکید داشت که جهانی که نوجوانها در زندگی میکنند، در حال جدا شدن از فضای ماست و نقطه آغاز گفتگو هم احترام به انها و اثبات کرامت نفس آنهاست، اما همزمان بخش مسن تر مذهبی و حتی حوزوی و بالاتر از ان، بخشی از علما و گاها مراجع تقلید بر مواجهه بر اساس قوه قهریه با این نوجوانها تاکید داشتند و بین انسان مجرم و انسان معمولی بی حجاب و کم حجاب، یکسان انگاری کردند و تحقیقات و تجربه های میدانی که حفظ کرامت نفس و احترام این انسانهای آسیب دیده فرهنگی را ضروری میگرفت را نادیده گرفتند و یا ان را به اندازه کافی مهم تلقی نکردند. حالا ما مواجه هستیم با لحظه های بحرانی استراتژی قبل، اما به نظر شما این دور مسیر تغییر خواهد کرد و نگاه ها رشدیافته تر خواهد شد و ما برنامه ریزی های اجتماعی همه جانبه تر دست خواهیم یافت؟ تاکنون بوی این درس گیری از گذشته به مشام نرسیده است، امیدواریم که با گفتگوی مستمر اما غیر جدلی و یاریگرانه و مسئولانه با تصمیم گیران و تصمیم سازان فرهنگی دغدغه مند و مخلص(که البته ایده آنها موثر واقع نشد و خطاهای آن اکنون در پیشروی مومنین است) و رها نکردن این گفتگوها، زمینه اصلاح روندها ایجاد شود. @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
با اینکه در همه این سالها تجربه های میدانی طلاب جوان و مبلغ بر این نکته تاکید داشت که جهانی که نوجوا
امروز تو‌ مترو علی رغم میل باطنیم مجبور شدم داد بزنم 😮😮 یه دختر خانم کشف حجاب کامل کرده بود و بهش که تذکر دادم داد و بیداد راه انداخت و مثل همیشه همفکرای خودش وارد معرکه شدن و شروع کردن به رجز خوندن همیشگی که به شماها مربوط نیست و ما هر طور دلمون بخواد لباس می پوشیم، محجبه ها هم که مثل همیشه _ مـــــــاست _ القصه منم با خودم گفتم اینجا اکه کوتاه بیام واقعا حق پایمال میشه منم صدام رو بردم بالا و به یکی از اون خانمها که خیلی گستاخی می گرد گفتم صداتو بیار پایین؛ خلاف قانون عمل می کنین طلبکار هم هستین در حین سرو صدای من و اون خانم، یکی از بی حجابا به‌ من گفت خانم ساکت باش اعصاب ما رو خرد کردی منم گفتم مگه شما نمیگین آقایون چشماشون رو ببندن و نگاه نکنن؛ الانم اگه می خوای نشنوی گوشاتو بگیر تا صدای منو نشنوی یکی دیگه گفت: خانم داد نزن گفتم مگه شما نمیگین حجاب من به شما مربوط نیست ؛ منم دلم می خواد صدامو ببرم بالا و به شما هیچ ربطی نداره؛ گفتم این قانون شهر هرتی که شماها می گین فقط مال شماست که هر کاری دوست داشتین بکنین ولی بقیه مطیع قانون باشن یه‌ خانم دیگه گفت: خاک بر سر مردی که نتونه خودش رو نگه داره و با نگاه به زن مشکل براش پیش بیاد گفتم شما چرا ماسک زدی؟ خاک بر سر آدمی که نتونه خودش رو از یه ویروس کوچیک حفظ کنه باورتون نمیشه همشون خفه خون گرفتن و لام تا کام حرف نزدن!!! اومدم خونه احساس می کردم از میدون جنگ بر گشتم اتفاقا امروز تو ‌مدرسه یه شهید گمنام هم آوردن و تیر خلاص رو به روح من زد به این شهید گمنام گفتم ؛ خدا شاهده کار ما هم خیلی سخته؛ برامون دعا کنید بتونیم از خون و حیثیت شما شهدا دفاع کنیم
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
#تأمل امروز تو‌ مترو علی رغم میل باطنیم مجبور شدم داد بزنم 😮😮 یه دختر خانم کشف حجاب کامل کرده بود
این پیام با همه جزئیاتش و همینطور هشتک های ذیلش، شخصیت اشخاصی که پشت سر ایده داد زدن برای حل شدن مشکل حجاب هستند را نشان میدهد. شخصیتی بسیار دغدغه مند و نگران اما با این ایده که اگر علت مشکل بی حجابی را به یک ناهنجاری اجتماعی تقلیل دهند و جواب بی حجابها را بدهند، غلبه پیدا کرده اند. به گمانم، نگرانی و دلسوزی از سر تا پای این متن پیداست، اما نقص در ایده و طرح نیز غیر قابل انکار است. ما نیاز به دقت بیشتر و همه جانبه تر در مشکل حجاب داریم ولی به هر حال فراموش نکنیم که هر سناریویی برای فرهنگ سازی حجاب انتخاب کردیم، در نهایت «احترام ویژه به کرامت انسانی» آسیب دیدگان در موضوع حجاب، دریچه اصلی ورود به قلب و ذهن آنهاست.