eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
309 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مالکیت اشتراکی زمین در آمریکای قرن 21 🔸یکی از چالش‌های جدی در حوزۀ مسکن چگونگی حذف قیمت زمین در راستای افزایش توانایی خرید مسکن به‌ویژه برای گروه‌های کم‌درآمد است. یکی از مکانیسم‌هایی که امروزه در برخی ایالت‌های آمریکا رواج دارد، ایجاد صندوق‌های امانی زمین (CLT) است که ایدۀ آن از تعاونی‌های قرن 19 گرفته شده است. 🔸این صندوق‌ها که در ایالت‌هایی نظیر ورمونت و کالیفرنیا رواج دارند، تعاونی‌هایی غیرانتفاعی و معاف از مالیات‌اند که هدف آن‌ها تضمین مسکن ارزان‌قیمت و جلوگیری از خالی‌ماندن خانه‌هایی است که در زمین‌های این تعاونی‌ها ساخته شده است. این صندوق‌ها مالکیت زمین را از مالکیت مسکن جدا می‌کنند: زمین در مالکیت جامعۀ محلی (صندوق) می‌ماند و عملاً از مناسبات بازار حذف می‌شود و تنها مسکن است که براساس قیمت تمام‌شدۀ ساخت (با احتساب قیمت زمین صفر) خرید و فروش می‌شود. 🔸نکتۀ مهم این است که در این تعاونی‌ها حق‌تقدم در خرید واحد مسکونی از مالکان با صندوق امانی است و قیمت مسکن براساس فرمولی که صندوق تعیین می‌کند به فروش می‌رسد. 🔸هیئت مدیرۀ این صندوق‌ها 1. نمایندگان منتخب اعضای صندوق، 2. ساکنان منطقه (که نه مالک هستند و نه مستأجر املاک صندوق)، و 3. نمایندگان منافع عمومی (که ممکن است مقامات محلی و تأمین‌کنندگان غیرانتفاعی خدمات باشند) را شامل می‌شود. 🔸در ایالت ورمونت، دولت فدرال و شهرداری وامی تا ارزش 22 هزار دلار برای اعضای کم‌درآمد صندوق اختصاص می‌دهند تا امکان خرید مسکن مناسب را داشته باشند. با استفاده از این سازوکار خانوارهایی که درآمد آنها معادل 50 درصد میانگین درآمد ایالت است (خط فقر نسبی) می‌توانند مسکن مناسبی را خریداری کنند که به‌راحتی از عهدۀ اقساط آن برمی‌آیند. 🔸براساس همین الگو، در برنامۀ توسعۀ شهر ایروین در ایالت کالیفرنیا مصوب شده است که تا سال 2025، حدود 10 درصد کل واحدهای مسکونی شهری با این مکانیسم خرید و فروش شود و تا سال هدف بیش از 9700 واحد مسکونی جدید نیز به خانه‌های ارزان‌قیمت منطقه افزوده شود. 🔸این تعاونی‌ها علاوه بر مسکن، مکان‌های مناسب برای کسب‌وکار اعضا (اعم از کارگاه و فروشگاه) را نیز در زمین‌های اشتراکی تأمین می‌کنند. 🔹(برگرفته از کتاب: ضرورت تاب‌آوری، نوشتۀ مایکل لویس و پت کاناتی، ترجمۀ افشین خاکباز، مؤسسۀ عالی پژوهش تأمین اجتماعی، 1396) گزارش از کانال تلگرامی سیاستگذاری اجتماعی ⚠️ ساخت ایران: همیشه سیاستهایی که برای کمک گرفتن از سرمایه، نوعی رانت و امتیاز را به سرمایه داران تخصیص میدهد، در بلندمدت و ایام بحرانی، به اهرم سوداگری سرمایه داران و بهره کشی از طبقات دیگر منتهی میشود. این متن به طور خوشبینانه نسبت به این نوح بحرانها و ظرفیت قانونی مبارزه با آن ساکت است @teghtesadi
هدایت شده از محسن قنبریان
✅پرونده اول کارگاه فقه تراز انقلاب: زندگی اشرافی ✅ویژه طلاب و دانش پژوهان فقه ✅تعقیب مباحثات فقهی این طرح بحث در گروه مجازی کارگاه فقه تراز انقلاب ✅فضلای دوره سطح حوزه برای عضویت در گروه شماره شان را به مدیر کانال بفرستند ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
کارگاه فقه۲.mp3
9.87M
📚پرونده اول کارگاه فقه تراز انقلاب: زندگی اشرافی ☑️ @m_ghanbarian
✅ سه وجهی آهنین بین بوروکرات ها، نمایندگان مجلس و بنگاه های شبه دولتی و پدیده درهای چرخان ترویج و اشاعه فساد با ایجاد لابی های سیاسی و اقتصادی و تشکیل سه وجهی آهنین بین دولت (بوروکراتها)، مجلس (قانون گذاران) و گروه های اقتصادی شبه دولتی (خصولتی) یکی از ویژگی های کلیدی و مهم اقتصاد سیاسی سی سال اخیر محسوب می شود. در نتیجه گسترش مناسبات و روابط شکل گرفته بر اساس توزیع رانت ها و منابع، تبانی و اتحاد بین ذینفعان در بنگاه های شبه دولتی، مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس در جهت کسب منابع رانتی و تقسیم آن بین این سه گروه شکل گرفته است. 🔹 گسترش پدیده درهای چرخان با جابجایی گروه های منتخب بین قوای مجریه و مقننه و بنگاه های شبه دولتی در طول سی سال گذشته به تدریج گسترش یافته است. در این خصوص به استخدام تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس در بنگاه های دولتی و شبه دولتی، پس از پایان دوره وکالت و سهم خواهی نمایندگان مجلس از صندلی های هیئت مدیره این بنگاه ها جهت وابستگان ذینفع خود می توان اشاره کرد. 🔹 استفاده از قدرت سیاسی در ایجاد و اداره واحدهای شبه دولتی در جهت تامین منافع شخصی و گروهی و در نتیجه ترویج فساد به واسطه گسترش اقتصاد شبه دولتی رانت-محور. با توجه به آزادی عمل و نظارت ناپذیری به مراتب بیشتر بنگاه های شبه دولتی نسبت به دستگاه های دولتی، شدت و احتمال وقوع و شیوع فساد در این بنگاه ها و همچنین تسری آن به دیگر بخش های اجرایی و اقتصادی بالاتر می باشد. 🔹 فقدان شفافیت و نظارت لازم و کافی در دخل و خرج بنگاه های شبه دولتی (به خصوص صنایع پتروشیمی، فولاد و فلزات اساسی و معادن بزرگ) و تقسیم بخش مهمی از سودها و منافع کلان آنها در شبکه ای از بنگاه های تو در تو و وابسته 🔹 برخورداری کامل بنگاه های شبه دولتی از کلیه امتیازات بنگاه های دولتی و در همین حال آزادی عمل کامل، خروج نسبی از نظارت سازمان های مسئول و گریز از هر گونه شفافیت و پاسخگویی تحت عنوان بخش خصوصی و همچنین تبدیل بنگاه های شبه دولتی به حیاط خلوت مدیران دولتی ✏️دکتر احسان سلطانی @teghtesadi
📘انتشار کتاب نه فقط به خاطر پول؛ تبیین هزینه‌های مخفی پاداش و جریمه: از روانشناسی تا اقتصاد http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3503 📕این کتاب در پی تبیین ابعاد پنهان انگیزش عاملان اقتصادی و واکنش منفی آنها به پول است. ✅ @eqmoq2
✅ نه فقط خاطر پول ✅ کتاب نه فقط به خاطر پول به بررسی واکنش نامتعارف افراد به پاداش و جریمه پولی می پردازد. نتایج مطالعات پردامنه روانشناسان و اقتصاددانان نشان می دهد که پرداخت مشوق پولی و یا وضع جریمه در بسیاری از موارد اثر معکوس دارد، اهدای خون را کاهش می دهد، فرار مالیاتی را افزایش می دهد، اثر معکوس بر وجدان کاری دارد، از فعالیت های داوطلبانه می کاهد، میزان تخریب محیط زیست را افزایش می دهد و ... ✅ روانشناسان این پدیده را متاثر از تاثیر تشویق و تنبیه بر انگیزه های درونی می دانند، آنها بر همین مبنا توصیه می کنند که کودکان خودتان را به پاداش و جریمه عادت ندهید، در فضاهای کاری خیلی روی پاداش و جریمه تاکید نکنید، تا انگیزه های درونی افراد از بین نرود. ✅ اقتصاددانان رویکرد متمایزی در تبیین این مشکل دارند. برخی به هزینه های اجتماعی دریافت پاداش و اثر معکوس آن بر امکان خودنمایی توجه کرده اند، برخی به تمایز میان بازار اجتماعی و بازار پولی و تاثیر مشوق پولی در انتقال از اولی به دومی اشاره کرده اند. ✅ کتاب نه فقط به خاطر پول ، علاوه بر تجزیه و تحلیل نظریات مختلف در تبیین هزینه های مخفی پاداش و جریمه، نظریه کاهش تقاضای خیرخواهی را مطرح می کند که بر اساس آن تشویق یا تنبیه می تواند باعث کاهش تقاضای خیرخواهی شود. ✅ در این کتاب سعی شده با تصحیح فروض نظریات اقتصادی در زمینه انگیزش، به افزایش واقع گرایی نظریات اقتصادی کمک شود. در این راستا نظریه قیمت و نظریات رفتار عام المنفعه مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی مشکل هزینه های مخفی پاداش و جریمه در اقتصاد ایران نیز بخش دیگری از این تحقیق را به خود اختصاص داده است. ✅ یکی از نکات برجسته کتاب تلاش برای پایه ریزی نظریه انگیزش اقتصادی بر اساس منابع دینی است. در این راستا الگوی تشویق و تنبیه در قرآن و سنت بررسی شده است. 📘 نه فقط به خاطر پول؛ تبیین هزینه‌های مخفی پاداش و جریمه: از روانشناسی تا اقتصاد http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3503@eqmoq2
هدایت شده از حسین مهدیزاده
[ Photo ] ⁉️اینروزها ما طرفداران جمهوری اسلامی باید به سوالاتی پاسخ دهیم مثل اینکه 1⃣ این منفعت گرایی لجام گسیخته از کجا آمده 2⃣چرا دولتِ منتصب به انقلاب اسلامی مستضعفان، در مسیری قدم بر می دارد که علم می گوید هدف از آن غارت زحمت مستضعفان است؟ 3⃣ماهیت این غارتگری چه تفاوتی با غارتگری خان ها می کند که در مقابل آن باید انقلاب کرد اما در مقابل قبول؟ 👇👇👇 @teghtesadi
🔴بازخوانی بحران مداوم ارزی ایران پس از انقلاب اسلامی از دریچه «نظریه اجتماعی» 📝حسین مهدیزاده؛ پژوهشگر گروه فقه حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی قم ✅یادداشت مقدمه 🔻یکی از حرفهایی که این روزها در توضیح علت سقوط ارزش پول ملی گفته می شود، این است که ماهیت این اتفاق بی تدبیری دولت است و برنامه ریز و بهره بردار اصلی این بی تدبیری هم صاحبان سرمایه که در راس آنها موسسات اقتصادی خود دولت هستند می باشد! ابعاد این بی تدبری دولت منتصب به انقلاب اسلامی مستضعفین هم بسیار بهت برانگیز است چرا که در این بحران متمکنین و صاحبان سرمایه و قدرت، زحمت چندین سال تلاش کارگرها را ظرف کمتر از شش ماه بلعیدند و به دارایی خود اضافه کردند! ❓لذا این روزها ما طرفداران جمهوری اسلامی باید به سوالاتی پاسخ دهیم مثل اینکه: 1⃣ این منفعت گرایی لجام گسیخته از کجا آمده و چرا دولتِ جمهوری اسلامی از از مهار آن شانه خالی می کند؟ 2⃣ چرا دولت منتصب به انقلاب اسلامیِ مستضعفان، در مسیری قدم بر می دارد که همه می دانند هدف از آن غارت زحمت مستضعفان به سود کسانی است که ادبیات انقلاب اسلامی آنها را یا حامی مستضعفان می داند(دولت جمهوری اسلامی) یا آنها را سرمایه داران زالو صفت معرفی می کند؟ 3⃣ماهیت این غارتگری چه تفاوتی با غارت اموال و زندگی مردم توسط اربابان و خان ها می کند که در مقابل آن باید انقلاب کرد اما در مقابل این باید صبر کرد؟ ⁉️این سلسله یادداشت در توضیح این است که مشکل در بی تدبیری دولت یازده و دوازده نیست، که دولت نهم و دهم هم چنین ماجرایی را پشت سر گذاشت و دولت هفت و هشت هم به نحوی و دولت پنج و شش و دولتهای ماقبل آن نیز به نحو دیگر! 🔑مشکل از آنجاست که انقلاب اسلامی -که از دریچه فرهنگی یعنی نخبگان و مردمی که به این نخبگان اعتماد می کنند- از «نظریه اجتماعی» دنیایی که در مقابل آن انقلاب کرد نتوانست خارج شود و خود را به حک و اصلاح مدام نظامات سیاسی و اقتصادی و قضایی و... این نظریه مکلف کرده است در حالی که تقسیم مردم به مستضعف و مستکبر، تدبیر ذاتی و نهادی این نظریه اجتماعی است نه ندبیر افراد بدی مثل ترامپ و کلینتون و بوش و ریگان و تاچر! 🔻نکته اینجاست که زالوصفتی در بازارهای مالی یکی از ابزارهای اصلی حل بحرانهای نهادی مدرنیته است و البته نرم افزارها و مکاتب علمی سیاسی و اقتصادی و... مدرن، همگی ابزارهایی هستند برای حفظ جامعه حول این نظریه. بنابراین تن دادن به این نظریه اجتماعی پذیرفتن این بیماری است. 🔍این سلسله یادداشت ها به امید الهی سعی می کند از نظریه اجتماعی عصر جدید بگوید و در ادامه جزئیات تحولات بازار ارز را بر اساس آن توضیح دهد. @teghtesadi
🔴بحران مداوم ارزی ایران پس از انقلاب اسلامی از دریچه «نظریه اجتماعی» 📝حسین مهدیزاده ✅یادداشت توضیحی: نظریه اجتماعی چیست؟ ⁉️یکی از سوالات معروف درباره تفاوت دوران مدرن و دوران های قدیمی زندگی بشر در کره خاکی، این سوال است که تفاوت نهاد اجتماعی زندگی مدرن با نهاد زندگی های متعدد سنتی در شرق و غرب کره خاکی چیست؟ برای پاسخ به این سوال، نظریات متعددی وجود دارد: ◀️برخی روح این تمایز را رشد آزادی و شکل گیری جامعه مدنی و خروج از جبر عشیره و قبیله و رسوم آن را نقطه تمایز قدیم و جدی معرفی می کنند. ◀️برخی دیگر معتقدند که در دنیای قدیم اخلاق و احکام و مناسک اجتماعی به اموری غیبی ارجاع می دادند اما در عصر جدید انسان اخلاق و قوانینی را جعل کرد که همه ضمانت آن در همین دنیا بود این باعث رشد عجیب مناسبات اجتماعی شد. ◀️برخی گفته اند که دنیای جدید احیای «شهر» یونانی و رومی به جای قصبات و املاک اربابی قدیم است و لذا در این دوره برای اولین بار قالب اصلی حیات اجتماعی از «کوچ-روستا» به «شهر-حاشیه شهر» بدل شد و این تصویری جدید از زندگی را به همراه داشته است. ◀️برخی گفته اند که علت اصلی تمایز بین قدیم و جدید، توجه بشر به قدرت عقل و علم در ساخت ابزار و تکنولوژی است و اینکه بشر متوجه شد که با فرآوری کردن مواد خام به کمک ابزار(صنعت گری) می تواند استفاده از ابزار را به عنوان یک نیروی بی بدیل برای تسهیل، زندگی انسانها را متحول کند ◀️برخی دیگر ... ❓اما برای ما که تجربه طولانی از زندگی در دوران مدرن را پشت سر گذاشته ایم و کم و بیش همه این تمایزها را دیده ایم و تایید می کنیم و حالا سوالمان این است که کدام یک از این تغییرات سنگ بنای این عمارت جدید است؟ چطور این تمایزها در کنار هم قرار گرفته اند و این ساختمان بزرگ را ایجاد کردند، که نوعی جدید از زندگی و نهاد جامعه را ایجاده کرده است؟ 👇👇 @teghtesadi 🔑این پرسش از چشم اهل علم هم دور نمانده است، در فضای علوم انسانی و اجتماعی امروز، نظریاتی که به تجزیه و تحلیل و ترکیب این عوامل می پردازند تا علت این تمایز اجتماعی را توضیح دهند را «نظریه اجتماعیِ» مدرن می نامند. 🔴در ایران امروز اما از بین نظریات اجتماعی که برای توضیح این تمایز ارائه شده اند، بیشتر نظریه کسانی مطالعه شده است که تغییر در عرصه سیاست، قدرت و حکمرانی را تفاوت ماهوی قدیم و جدید معرفی می کند. در این نظریه امروزی شدن جامعه ایران یعنی، «خواستن قانون و جامعه مدنی و آزادی توسط مردم و قبول آن توسط حاکمان». در روزهایی که هم نسل های من به یاد دارند، بین سالهای 1376 تا 1384 یک گفتمان قوی و عمومی از این نگاه از سوی دولت هفتم و هشتم به جامعه ایران پمپاژ شد و سعی شد مطالبه جامعه مدنی و آزادی از قیود شریعت را به عنوان «تنها راه تغییر» به گفتمان عمومی تبدیل کنند. اما جناح سیاسی مقابل، به کمک دانشمندانی که مخالف برتری اجتماعی غرب بودند در مقابل این حرکت ایستادند و آنها نیز درون همین پازل بازی، یک گفتمان ضد جامعه مدنی مدرن و آزادی های اجتماعی الگو گرفته از غرب به جامعه ایران ارائه کردند. البته مردم نیز از آنجا که موضوع بحث در علم سیاست بود، رقابت این سالها را رقابت دو جناح «سیاسیِ» رقیب برداشت کردند. 🔴البته این تنها نظریات اجتماعی که جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی به خود دیده است نمی باشد. مثلا در فضای آکادمیک ایران نظریات اجتماعی پست مدرن هم تنفس می کنند که به تبع گفتمان نیچه-هایدگر، با نگاه بدبینانه به مدرنیته می نگرند، مثلا زندگی جدید را تکنیک زده و در چنبره عقل کاربردیِ انسانِ خودبنیاد می دانند و در جستجوی عالم جدیدی در فردا و پس فرداها می گردد که چنین نباشد. 🔴اما جالب آن است که یکی از معروف ترین نظریات اجتماعی در ماهیت جامعه مدرن، که با دیدی اقتصاد بنیان، به تحلیل ماهیت جامعه مدرن و تمایز آن با زندگی قدیم بشر می پردازد و در دنیا هم تحقیقات اجتماعی متنوعی بر محور آن انجام می شود و طرفداران زیادی دارد، در ایران چندان معرفی شده نیست. نظریه ای که در قرن 18 یعنی عصر روشنگری در اروپا متولد شد و طیف های وسیعی از طرفداران زندگی مدرن و همینطور مخالفین آن، مبتنی بر این تحلیل از ماهیت نهاد اجتماعی مدرن، آن را تایید یا نقد می کنند. این نظریه با کتاب مهم و معروف «ثروت ملل» آدام اسمیت، پدر اقتصاد مدرن صورت بندی شد و به سرعت جای خود را در محافل علمی باز کرد و از آن روز تا به حال نظریه اجتماعی بر آمده از کتاب ثروت ملل، هنوز در قله اثربخشی بر جامعه مدرن باقی مانده است. ✅در فصل اول یادداشت ها سعی می شود تحولات نهاد اجتماعی مدرنیته بر اساس این الگوی نظری توضیح داده شود و در فصل دوم یادداشت ها، مدرنیته ایرانی نیز با این الگو توضیح داده شود. 👇👇 @teghtesadi