شاهد بازی در تصوف
۱-شاهد در لغت و اصطلاح
لغت شاهد به معنای مشاهده کننده است. شاهد از (ش ه د)گرفته شده است که به معنای حضور و آگاهی است.
شاهد در اصطلاح صوفیه به جوان نورس زیبا که هنوز پشت لب سیاه نکرده باشد و در اصطلاح قدما صوفیه «امرد» گفته میشود.
اوحد الدین کرمانی میگوید:
بی آب بود سماع کان بی ساز است
آتش در زن به هر کجا غماز است
باد است سماعی که در او شاهد نیست
خاکش به سر هر که نه شاهد باز است1⃣
۲-علت ورود صوفیه به مقوله شاهد بازی
علت اصلی شاهد بازی صوفیه،ترک کردن ازدواج و همنشینی با نوجوانان بوده است بعضی از صوفیه به سبب ترک تأهل و یا به
جهت مصاحبت با نوجوانان متهم به شاهد بازی بودند البته این صحبت نوجوانان که از قدیم در مجالس صوفیه و خانقاه هاشان تردد داشتند از آفات صوفیه به شمار می آمد حتی بعضی از مشایخ منسوب به شاهد بازی شدند ابوحلمان بنابر مشهور در پیش خوبرویان سجده می کرد، اوحدالدین کرمانی با شاهدان سروسری داشت و در غلبه ی وجد سینه بر سینه هاشان می نهاد حکایت او با پسر خلیفه مشهور است و گفته می شود شمس تبریزی در این بابها بر وی اعتراض لطیفی کرد
فخرالدین عراقی در دنبال قلندر پسری خوبرو از عراق به هند افتاد»2⃣
📚منابع:
1⃣دیوان رباعیات اوحد الدین کرمانی ص۲۷۴/اوحد الدین کرمانی/ناشر: انتشارات سروش/چاپ اول تهران۱۳۶۶
2⃣ارزش میراث صوفیه ص۱۵۴-۱۵۵/عبدالحسین زرین کوب/ناشر: انتشارات امیرکبیر۱۳۷۸
#عرفان_تصوف
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
#شاهد_بازی
@sonnat_voice
کانال صفیر شیطان.مقاله نقد تصوف و صوفیه در کلام اهل بیت علیهم السلام و عالمان متقدم شیعه.pdf
1.02M
📄 مقاله نقد تصوف و صوفیه در کلام اهل بیت علیهم السلام و عالمان متقدم شیعه
✍ مولف: دکتر محمد علی صابری
🔹 تعداد صفحات: ۳۹
🔸 زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
📝 #تحلیل
💬 براندازی اسلام با شعار وحدت وجود
🖌به قلم علامه #مرتضی_رضوی
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🚨از زمان #حسن_بصري و #ابوهاشم_كوفي تا حوالي سال ۱۲۰ هجري هيچ صوفي صريحاً به #وحدت_وجود معتقد نبود. صوفيان اين دوره تقريباً همگي از مردمان عرب زبان با تبار عربي (غير از حسن بصري كه تبار به مسيحيان غير عرب مي رساند)، بودند. اين دوره را بايد #دوره_اول_تصوف_عربي ناميد و پس از محي الدين را #دوره_دوم_تصوف_عربي.
☯ از حوالي سال ۱۲۰ سيل جريان انتقال جوكيات هندي، عقايد برهمائي ، بودائي و هندوئي از ناحيه #خراسان_بزرگ به ممالك اسلامي شروع شد و روز به روز «وحدت وجود» به زبان ها افتاد. حدود يك قرن طول كشيد كه گوش ها و روح اجتماعي به آن عادت كند و ابراز اين باور خلاف واقعيت، نشان از ديوانگي تلقي نشود.
#بايزيد_بسطامي (ف ۲۶۱) فرازترين بلندگوي آن شد، در زمان #جنيد_بغدادي (ف ۲۹۸) يكي از باورهاي پر نفوذ در جامعه سنيان گشت و اصطلاح بي معني «شرك در وجود» ساخته شد و رواج يافت.
❌#همه_چيز_خدائي در مقابل #تك_خدائي به سرعت پيش رفت و «توحيد» كه صيغه مصدر از باب تفعيل است به معني «يكي كردن همه اشياء هستي » معني شد. يعني درست نقيض معنائي كه از مبعث پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)تا سال ۱۲۰ هجري به كار رفته بود.♨️
❇️ بدين ترتيب لفظ #توحيد در جامعه عيني و تاريخي مسلمانان به دو كاربرد كاملاً متضاد به كار رفته است:
1⃣ توحيد: يكي دانستن خدا در اعتقاد، و نفي الوهيت از هر چيز غير از خدا.
لفظ «متعدي » توحيد، در اين كاربرد، «يكي كردن خدا در اعتقاد» است. نه يكی كردن وجود خارجي.
2⃣ توحيد: يكي كردن خدا در عينيت و عرصه وجود خارجي.
❇️و « #شرك» در مقابل دو كاربرد بالا، به شرح زير مي شود:
1⃣ شرك: چيزي يا كسي را در الوهيت شريك خدا دانستن.
2⃣ شرك: چيزي يا كسي را در «وجود» شريك خدا كردن.
🔹صوفيان به شدت شعار #شرك_در_وجود را در مقابل #شرك_در_الوهيت، تبليغ كردند. آن تنفّر شديدي كه مسلمانان نسبت به چيزي به نام «شرك» داشتند وادارشان مي كرد از هر چيز، هر مفهوم، هر بو و رائحه شرك گرچه وهمي و خيالي باشد پرهيز كرده و دوري بجويند. وقتي كه صوفيان چيزي به نام «شرك در وجود» را مطرح كردند، مردم به حرف شان حساس شده وسخن شان را استماع كردند.
🔸حقيقتاً مردم نمي توانستند ميان صوفيان و عالمان (اهل فكر به معني عام) داوري كنند كه آيا آن شرك است يا اين. يا: توحيد اين است يا آن. همان طور كه در مقاله «حديث سلسلة الذهب» از مقالات مقدماتي به شرح رفت امام رضا(علیه السلام) به حمايت و پاسداري از (لا اله الا الله) برخاست و آن ماجراي عظيم را به وجود آورد تا براي همگان روشن شود؛
⚠️ آن چه صوفيان مي گويند «تجميع» است نه توحيد، كه همه چيز را جمع كرده يك جا خدا مي نامند كه هم شرك در وجود است و هم شرك در الوهيت.💯
🤔صوفيان مي گفتند: شما مي گوئيد هم خدا وجود دارد و هم مخلوق، اين شرك در وجود است‼️
✍پاسخ: هميشه اشتباه بنيادين #ارسطوئيان و #صوفيان، «اصالت دادن به ذهنيات» بوده و هست كه نتيجه اش سلب واقعيت از واقعيات، است.
☑️ «وجود» فقط يك «مفهوم محض» است مفهوم صرفاً ذهني.
... از جمله چيزهائي كه در خارج از ذهن و در عالم واقع، وجود ندارد خود همين «وجود» است [مفهوم] وجود در خارج وجود ندارد و عدم است، درست مانند «عدم» كه در ذهن قابل فرض است اما در خارج، عدم، عدم است. وجود و عدم، در ذهن متناقض اند اما در خارج «مساوي هم» هستند و هر دو «عدم»اند.
☑️وجود، مفهومي است كه ذهن آن را از موجودات خارجي انتزاع كرده و در خود جاي مي دهد و نقيض آن را عدم مي نامد. نه وجود در خارج از ذهن وجود دارد و نه عدم. آن چه در خارج وجود دارد «موجود» است نه وجود.
بلي درست است «مفهوم ذهني وجود يك مفهوم واحد است» همان طور كه «مفهوم عدم يك مفهوم واحد است» و دو نوع يا دو جور عدم نداريم اما وجودهاي خارجي كه «موجود» هستند كثيراند.
نتيجه: آن شرك در وجود كه ارسطوئيان صدرائي #صوفيان_مدرن آن را چماق كرده اند، خيالي بيش نيست و در واقعيت خارجي شرك_در_عدم است نه #شرك_در_وجود.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
✴️#تصوف با عَلَم كردن شعار موهوم "شرك در وجود" مي رفت بنيان اسلام را بر كند و اگر به اين سير ادامه مي داد همه ممالك اسلام را به دين #جوكيان_هندي معتقد مي كرد و الغاي اسلام و قرآن را رسماً اعلام مي كرد و اساساً #زردشتيان_ايراني، تصوف را براي همين هدف با يك #برنامه_استراتژيك دراز مدت، وارد جامعه مسلمانان كرده بودند كه امام رضا(علیه السلام) آن ضربه كاري را بر اين جريان وارد كرد. تصوف پس از اين ضربه به احتضار افتاده بود كه با گذشت زمان از نو جان گرفت ليكن هرگز نتوانست براندازي اسلام را مثل سابق، هدف بگيرد و قانع شد كه به اصطلاح «قرائت ويژه اي از اسلام» باشد.
-------------
📚 مجله نورالصادق شماره ۲۵
🆔 @safiresheytan 🕸
🔴 #دیدگاهای_مراجع_تقلید درمورد #صوفیه
♦️حضرت آیتالله العظمی #خامنهای: شرکت کردن در مجالس صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها جایز نیست و کسانی که اوامر و نواهی قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه معتقدند چه بهتر است که اسم جداگانه را که لازم نیست بلکه مضر است کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلک باشد.
♦️حضرت آیتالله العظمی #گلپایگانی: مجالست با فرقههای ضاله حرام است و شرکت در مجالس آنها حرام است توضیح اینکه مجالست در مجالس آنها ولو و در تحت عناوین اسلامی مثل قرائت قرآن و ختم انعام و غیره باشد حرام است و هر چیزی که تقویت آنها به حساب آید حرام است.
♦️حضرت آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی: تمامی فرقههای صوفیه دارای انحرافاتی هستند و شرکت در فعالیتهای آنان و کمک به اهدافشان جایز نیست. تمام فرقههای صوفیه دارای انحرافاتی هستند و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از مراکز آنان تعطیل شد. مسئولین محترم هم نباید اجازه تاسیس یا تعمیر خانقاه تحت هر اسم و عنوانی به آنها بدهند.
♦️حضرت آیت الله العظمی #سیستانی: اجتناب از حضور در مجامع آنان و دور کردن مردم از آنها لازم است
♦️حضرت آیتالعظمی #فاضل_لنکرانی: معبد مسلمان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر بر این باشد که گمان کند آنجا خصوصیت و شرافتی بر سایر امکنه دارد صحیح نیست بلکه اگر به این عنوان بروند که آنجا شرعا پایگاه ذکر و مدح و منقبت است حرام میباشد. لذا بر عموم مسلمانان است که برای امور عبادی،مذهبی و اعیاد موالید ائمه در مساجد اجتماع کنند که «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله» و شما هم در مقابله با این حرکت طبق شرایط و مراحل امر به معروف و نهی از منکر عمل کنید.
♦️حضرت آیتالله العظمی #بهجت: هر عنوانی که سبب تشکیل حزب و گروهی شود که مولد فرقهای از 72 فرقه شود باطل است و تاسیس و ترویج آن جایز نیست.تاسیس و ترویج اماکن و مجالس فرقههای صوفیه کاملا جایز نیست و نهی از منکر و جلوگیری آنها با احراز شرایط امر به معروف وبرهمگان واجب است.
♦️حضرت آیتآلله العظمی #نوری_همدانی: شرکت در مجالس ذکرو دعای فرقههای صوفیه و کمک مادی و معنوی در ساخت و عمران اماکن آنها همچون خانقاه و حسینه و نامهالیی از این قبیل که ویژه عبادت این فرقه ساخته میشود جایز نیست.
♦️حضرت آیتالله العظمی سید شهاب الدین #مرعشی نجفی در صفحه 183 از تعلیقات جلد اول احقاق الحق مینویسد: حقیقتاً مصیبت صوفیه بر علیه اسلام در نزد من از بزرگترین مصیبتاست که ارکان اسلام بواسطه این مصیبت منهدم و بنیان اسلام از هم پاشیده وامصیبتا از این همه غفلت و سکوت مردم.
♦️علامه سید محمد حسین #طباطبایی رحمت الله علیه : این گروه صوفیه طریقت را در مقابل شریعت قرار دادهاند در حالی که طریقت هرگز نمیتواند در مقابل شریعت قرار گیرد
🌍 @sofinetgonabad
اولین صوفی
https://eitaa.com/sofinetgonabad/56
تصوف چیست
https://eitaa.com/sofinetgonabad/57
سه انحراف صوفیه
https://eitaa.com/sofinetgonabad/58
نظرات صوفیه
https://eitaa.com/sofinetgonabad/9
نحوه شکل گیری
https://eitaa.com/sofinetgonabad/11
ظواهر شریعت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/12
امام زمان
https://eitaa.com/sofinetgonabad/13
تصوف در ایران
https://eitaa.com/sofinetgonabad/14
طریقت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/15
مقام قطب
https://eitaa.com/sofinetgonabad/16
خشونت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/18
شاهدبازی
https://eitaa.com/sofinetgonabad/22
شعار وحدت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/24
نظر مراجع
https://eitaa.com/sofinetgonabad/26
امام هادی علیه السلام وتصوف
https://eitaa.com/sofinetgonabad/34
تصوف و سیاست
https://eitaa.com/sofinetgonabad/35
سکولاریزم ذهنی تصوف
https://eitaa.com/sofinetgonabad/37
شش انحراف صوفیه
https://eitaa.com/sofinetgonabad/40
حجیت خواب برای صوفیه
https://eitaa.com/sofinetgonabad/41
شهید عجمیان
https://eitaa.com/sofinetgonabad/80
چه انحرافاتی در «صوفیه» وجود دارد؟ (ذکر شش انحراف)
https://eitaa.com/sofinetgonabad/86
فرقههای صوفی در جهان اسلام
https://eitaa.com/sofinetgonabad/92
May 11
پیوند دراویش گنابادی با جریان اهلسنت مکی زاهدان!
🔹پایگاه خبری مفاز - پس از انتشار تصاویر زنان بیحجاب در مسجد اهلسنت مکی زاهدان، این بار انتشار تصویر ملاقات «محمداسماعیل صلاحی» قطب خود خوانده دراویش گنابادی با مولوی «عبدالحمید اسماعیلزهی» پرده دیگری از رفتار سیاسی جریان مکی را آشکار کرد.
🔹در حالی که سالها در دارالعلوم #اهلسنت مکی، اندیشه #صوفیه مذمت و گاه #تکفیر هم شده، همآوایی سران این دو جریان به ظاهر مخالف نشان میدهد که هدف مشترکی پیش روی آنان قرار دارد و این هدف چنان مهم است که میتوانند با یکدیگر به تقسیم نقش بپردازند.
🔺احتمالاً در آینده نشانههای بیشتری از این قرارداد همکاری پنهانی، جلوهگر خواهد شد.
✍️ شیخ فرهاد فتحی
eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محبوبعلی شاه ، قطب صوفی های گنابادی؛
۱-من جانشین همه انبیاء الهی هستم
۲-هرکس میخواهد از آدم تا خاتم انبیاء
را ببینید، به چهره من نگاه کند!
معنویت با بوی حشیش؛صوفیه و معنویت دروغین
| Tasnim
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/12/10/1015182/%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D8%AD%D8%B4%DB%8C%D8%B4-%D8%B5%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA%DB%8C%D9%86
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تصویری عجیب از فرقه انحرافی دراویش در کردستان!
@sarbaz_enghelab313
🔴 #دیدگاهای_مراجع_تقلید درمورد #صوفیه
♦️حضرت آیتالله العظمی #خامنهای: شرکت کردن در مجالس صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها جایز نیست و کسانی که اوامر و نواهی قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه معتقدند چه بهتر است که اسم جداگانه را که لازم نیست بلکه مضر است کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلک باشد.
♦️حضرت آیتالله العظمی #گلپایگانی: مجالست با فرقههای ضاله حرام است و شرکت در مجالس آنها حرام است توضیح اینکه مجالست در مجالس آنها ولو و در تحت عناوین اسلامی مثل قرائت قرآن و ختم انعام و غیره باشد حرام است و هر چیزی که تقویت آنها به حساب آید حرام است.
♦️حضرت آیتالله العظمی #مکارم_شیرازی: تمامی فرقههای صوفیه دارای انحرافاتی هستند و شرکت در فعالیتهای آنان و کمک به اهدافشان جایز نیست. تمام فرقههای صوفیه دارای انحرافاتی هستند و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از مراکز آنان تعطیل شد. مسئولین محترم هم نباید اجازه تاسیس یا تعمیر خانقاه تحت هر اسم و عنوانی به آنها بدهند.
♦️حضرت آیت الله العظمی #سیستانی: اجتناب از حضور در مجامع آنان و دور کردن مردم از آنها لازم است
♦️حضرت آیتالعظمی #فاضل_لنکرانی: معبد مسلمان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر بر این باشد که گمان کند آنجا خصوصیت و شرافتی بر سایر امکنه دارد صحیح نیست بلکه اگر به این عنوان بروند که آنجا شرعا پایگاه ذکر و مدح و منقبت است حرام میباشد. لذا بر عموم مسلمانان است که برای امور عبادی،مذهبی و اعیاد موالید ائمه در مساجد اجتماع کنند که «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله» و شما هم در مقابله با این حرکت طبق شرایط و مراحل امر به معروف و نهی از منکر عمل کنید.
♦️حضرت آیتالله العظمی #بهجت: هر عنوانی که سبب تشکیل حزب و گروهی شود که مولد فرقهای از 72 فرقه شود باطل است و تاسیس و ترویج آن جایز نیست.تاسیس و ترویج اماکن و مجالس فرقههای صوفیه کاملا جایز نیست و نهی از منکر و جلوگیری آنها با احراز شرایط امر به معروف وبرهمگان واجب است.
♦️حضرت آیتآلله العظمی #نوری_همدانی: شرکت در مجالس ذکرو دعای فرقههای صوفیه و کمک مادی و معنوی در ساخت و عمران اماکن آنها همچون خانقاه و حسینه و نامهالیی از این قبیل که ویژه عبادت این فرقه ساخته میشود جایز نیست.
♦️حضرت آیتالله العظمی سید شهاب الدین #مرعشی نجفی در صفحه 183 از تعلیقات جلد اول احقاق الحق مینویسد: حقیقتاً مصیبت صوفیه بر علیه اسلام در نزد من از بزرگترین مصیبتاست که ارکان اسلام بواسطه این مصیبت منهدم و بنیان اسلام از هم پاشیده وامصیبتا از این همه غفلت و سکوت مردم.
♦️علامه سید محمد حسین #طباطبایی رحمت الله علیه : این گروه صوفیه طریقت را در مقابل شریعت قرار دادهاند در حالی که طریقت هرگز نمیتواند در مقابل شریعت قرار گیرد
https://eitaa.com/sofinetgonabad