eitaa logo
سیمای هنر و اندیشه/ سُها
2.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
271 ویدیو
106 فایل
🔹️سرای هنر و اندیشه این یک امید معقول است که در نور چراغ هنر و تفکر راهی برای آینده بیابیم... ارتباط با سها: https://eitaa.com/sm_oboodatian آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، خیابان ظهیرالاسلام، کوچه شماره ۳ (شهید حیرت)، بن بست اول سمت راست (شکوفه)
مشاهده در ایتا
دانلود
. این روزها که خبرها و تحلیل‌های مختلف در مورد جنگ روسیه و اوکراین را دنبال می‌کنیم، ماورای صدق و کذب اخبارها و تحلیلها آنچه به عنوان سوال پیش می‌آید این است که واقعا تفاوت تحلیل با تفکر در چیست؟ تفاوت اطلاعات داشتن با آینده داشتن در چیست؟ مگر نه اینکه انسان در ماجرای تفکر با نوعی حیرت روبه رو می‌شود و در طلب و انتظاری به سر می‌برد که نشان از وقوف او در مقام جهل و نادانی است. شاید با این نوع به زبان آوردن نظرات و تحلیلها، در دام تقدیراتی قرار گیریم که خودمان برای خودمان رقم زده‌ایم. ای کاش در مقام طلب و دعا قرار داشتیم تا به جای درست و غلط، شکست و پیروزی طعم شیرین انس با محبوب را می‌چشیدیم. @soha_sima
. 💎 جلسه تفسیر قرآن شنبه‌های ▫️تفسیرسوره مبارکه "حاقه" ⏱ بعد از نماز مغرب و عشا 🔻به صورت زنده از طریق https://dialog.sohasima.ir/ch/tafsir @soha_sima
. 🔹 روضه آوینی 🔹 نمایش مستند روایت فتح و گفتگو پیرامون مسئله جهاد تبیین 🔹 شب بیست و دوم 🔸 هر شب بعداز نماز مغرب و عشا 🔸 آدرس: خ مسجد سید، خ ظهیرالاسلام، کوچه شماره۳، بن بست شکوفه @soha_sima
. شب بیست و دوم مستند رزق حلال (روایت فتح) @soha_sima
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥 روایت فتح/ رزق حلال 🔹 روضه آوینی/ شب بیست و دوم 🔸 ویدئوی با کیفیت مستند روایت فتح را از طریق لینک زیر تماشا کنید. https://www.aparat.com/v/rwO7e @soha_sima
روضه آوینی- شب بیست و دوم- رزق حلال.mp3
38.71M
🎙 روضه آوینی 🔹 شب بیستم و دوم 🔹 گفتگو درباره مستند؛ "رزق حلال" در نسبت با مسئله جهاد تبیین @soha_sima
. 🔹 روضه آوینی 🔹 نمایش مستند روایت فتح و گفتگو پیرامون مسئله جهاد تبیین 🔹 شب بیست و سوم 🔸 هر شب بعداز نماز مغرب و عشا 🔸 آدرس: خ مسجد سید، خ ظهیرالاسلام، کوچه شماره۳، بن بست شکوفه @soha_sima
. 🔹تاملی در 🔹از کتاب، "در راستای بنیان‌های حکمت حضور انقلاب در جهانی بین دو جهان" اثر 📆 دوشنبه‌ها ساعت ۱۵:۰۰ 🔸جلسه هفتم لینک ورود آنلاین به جلسه https://dialog.sohasima.ir/ch/soharoom @soha_sima
. ▪️متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب؛ "نقد فرهنگ توسعه نیافتگی" جلد دوم: علم، سیاست و تاریخ 💎 🔹 جلسه هشتم 📅 دوشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰ ✅ جلسات حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است https://dialog.sohasima.ir/ch/soharoom @soha_sima
روضه آوینی-شب بیست و چهارم- جلوه ای دیگر از نصرت خدا.mp3
26.12M
🎙 روضه آوینی 🔹 شب بیستم و چهارم 🔹 گفتگو درباره مستند؛ "جلوه‌ای دیگر از نصرت خدا" در نسبت با مسئله جهاد تبیین @soha_sima
بنیان های حکمت حضور- جلسه هفتم.mp3
26.7M
. 🎙تاملی در 🔹از کتاب، "در راستای بنیان‌های حکمت حضور انقلاب در جهانی بین دو جهان" اثر 🔸جلسه هفتم 📆 دوشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ @soha_sima
. 🔹 روضه آوینی 🔹 نمایش مستند روایت فتح و گفتگو پیرامون مسئله جهاد تبیین 🔹 شب بیست و پنجم 🔸 هر شب بعداز نماز مغرب و عشا 🔸 آدرس: خ مسجد سید، خ ظهیرالاسلام، کوچه شماره۳، بن بست شکوفه @soha_sima
🔹نشست ۱۲۶ خوانش تاریخ بیهقی هیچ حکومتی بی خلل نیست و توقع مُحالی است که حکومتی بتواند تمامِ حفره های سیاسی، امنیتی اش را در برابر دشمنان سد کند. در نفود دشمن ربودنِ فناوری، اطلاعات و اسناد یک سوی ماجراست و شاید زاویه مهمتر و پنهان آن مخدوش شدن تصویری است که از میزان امنیت، اقتدار و درهم تنیدگی نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور در اذهانِ دوست و دشمن نقش بسته است. 📜سلطان مسعود در بلخ است. ده سوارِ سلجوقی تا نزدیک اقامتگاه سلطان می آیند و چهار سرباز را می کُشند و فیلی را از سپاه او می دزدند و تا نیشابور می برند! بیهقی می گوید: «از آن زشت نامی حاصل شد که گفتند درین مردمان چندین غفلت است تا مخالفان، پیل توانند بُرد! و امیر سخت تنگدل شد و پیلبانان را بسیار ملامت کرد و صد هزار دِرَم فرمود تا ازیشان بستدند بهای پیل و چند تن را بزدند از پیلبانان» ▪️متن خوانی و شرح تاریخ بیهقی ▫️جلسه ۱۲۶ 📅 چهارشنبه ها ساعت ۱۸:۳۰ ◀️ جلسات حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://dialog.sohasima.ir/ch/adabiat @soha_sima
🔶🔶🔶پارانویا در علم:چگونه کار ما به پژوهش خریدن و واردات تکنولوژی می رسد. 🔷یادداشتی از سیدعلی میری ♦️در تئوری روانکاوی حالتی میان دیوانگی محض و حالت عادی فرد وجود دارد تحت عنوان پارانویا.فرد مبتلا به پارانویا با واقعیتی بسیار تلخ تر از حد تحملش روبه رو شده و ذهن او داستان و روایتی دیگر از واقعیت را که قابل تحمل تر است ولی از منطق واقعیت بیرونی پیروی می کند را جایگزین آن تصویر تلخ وغیرقابل تحمل کرده است و همه ی شواهد ونشانه های بیرونی را به نفع آن داستان جایگزین شده تفسیر می کند.اغلب روانکاوان مهم دنیا با فروید بر سر اینکه خود آگاهی،عین درمان پارانویاست،توافق دارند. ♦️جایگاه و واقعیت علم وفناوری در کشور ما باتمام پیشرفت های اخیر، بسیار با جهان متفاوت است.ما عقب ماندگی ها و جای خالی بسیار داریم.این تصویر گاهی بسیار هولناک و غیر قابل تحمل می شود و اغلب سه راه برای روبه رو شدن باشرایط فعلی روبه روی ماست. ♦️راه اول این است که شرایط کشور و این عقب ماندگی را عقب ماندگی خود ببینیم و مسائل مردم کشور وپیش روی خود را که با بودن درفضای فرهنگ کشور به روی ما گشوده شده ، بشناسیم و بدانیم که این عقب ماندگی ها خودبه خود یا بدست دیگران رفع نخواهد شد و باید باانگیزه در این راه تلاش کنیم و راه پیشرفت را از همان جایی که متوقف شده،ادامه دهیم.این تلاش ها با اینکه عمیقا درخدمت رشد وتوسعه ی کشور است اما ممکن است در چشم ظاهربین آنچنان با پرستیژ و قابل تحسین نباشند اما واقعیت این است که همین قدم های کوچک و کم ادعا بیشترین اثر را در آینده ی کشور خواهد داشت. ♦️دومین راه که همان دیوانگی محض است و از منطق واقعیت پیروی نمی کند این است که اصلا مسئله را انکار کنیم و بگوییم که نه تنها عقب نیستیم بلکه از دنیا بسیار هم جلوتر قرار گرفتیم و... .بعید است که این اعتماد به نفس کاذب مجال تلاش و زحمت کشیدن به صاحبش را بدهد. ♦️راه سوم همان پارانویای علمی است.در این راه ما به جای مواجهه با شرایط کشور، خود را مشغول روزمرگی و کارمندی های علمی می کنیم.برای تامین مشروعیت این روزمرگی ها و راضی کردن خود ،به تولید متکلفانه ی مقالات ونمایه های زیاد ولی سطحی روی می آوریم وخود را با چندبرابر شدن این رقم دلخوش می کنیم.نهایتا پس از چندی وقتی متوجه می شویم که این مقالات وپژوهش های ساختگی سهمی در جلو بردن مرزهای علم جهانی نخواهند داشت وهیچ اهمیتی ندارند،به یاد می آوریم که ما کشوری نفتی هستیم و دست به دامن پژوهشگاه ها ،آزمایشگاه هاونهادهای بین المللی بزرگ بین المللی می شویم و باپرداخت پول،از آن ها پژوهش می خریم، درست مانند بچه ی پولداری که با خرج کردن پول های بادآورده اش می خواهد دیگران را تحت تاثیر قرار دهد.مهم ترین اشکال این کار این است که هیچ بهره یی از اخلاق علمی وادب دانشمندی ندارد و راه غلط را جذاب، بااهمیت و باعث افتخار جلوه می دهد. ♦️در این مسیر، ما پژوهش هاوفعالیت های کوچک ولی مهم که در جایگاه واقعی کشور تعریف شده اند وپایبندی به اخلاق علمی را به دنبال دارند، کوچک وبی اهمیت می بینیم چراکه این ها را در مرز های علم نمی بینیم اما باید گفت که از قضا راه پژوهش های بااهمیت وجدی لبه ی علم وهمکاری های مهم بین المللی علمی وپژوهشی نیز از همین قدم های کوچک وفراهم آوردن زیرساخت ها و جبران فاصله باجهان می گذرد. ♦️امیدوارم که از این سطور برداشت نشده باشد که صاحب این قلم با پژوهش در مرز های علم یاهمکاری بین المللی مخالف است.ولی باید پذیرفت که پرداخت پول وکارآموزی ومقاله سازی همکاری بین المللی علمی نیست.در کشور ما دانشمندان بزرگی وجود دارند که در مرز های علم پژوهش می کنند و باعث افتخار کشور ماهستند وآنان نیز بی مدد فرهنگ بدان جا نرسیده اند اما باید بپذیریم که همه ی پژوهشگران در مرز علم نیستند وهمه ی پژوهش ها هم پژوهش های مرزی نیستند.پس دانشگاهیان و دانشمندانی که بامسائل علم خود آشنایی دارند،مسائل خاص پژوهش خود را باید از فضا و زیست بوم علمی وفناوری خود بگیرند که بامردم وجامعه سرکار دارد و این زیست بوم،همان زیست بوم فرهنگ واخلاق است.به عبارت دیگر ،آنان باید به واسطه یی که علم را بازندگی پیوند دهد،نزدیک شوند.این واسطه همان فرهنگ واخلاق است که صورت بخش تعادل وهماهنگی در جامعه می شود.اصلا شان دانشگاه صورت بخشی نظام جامعه وزندگیست، پس دانشگاه یک وجود فرهنگی است.(داوری اردکانی،رضا:۱۳۹۶،اکنون وآینده ی ما-انتشارات نقدفرهنگ،ص۵۲-۵۳) ♦️اما چه کنیم که با گرفتاری به پارانویای علمی،دانشگاه را توان انجام این وظیفه نیست. https://t.me/GRAVITY_TVshow
. 🔹 تبیین مسئله "تولیدِ دانش بنیان" قسمت سوم برنامه گرانش به مناسبت نام گذاری سال جدید توسط رهبر انقلاب 🎥 گفتگو با؛ مهندس نوید نجات بخش 🔹 مدیرعامل شرکت "دانش بنیان بهیار صنعت" 🔹 موضوع: آینده کشور و علم و فناوری 🔻برای تماشای ویدئوی این گفتگو وارد لینک زیر شوید🔻 https://www.aparat.com/v/m94Jl @soha_sima
. جهان امروز انسان را به موجودی مصرف کننده بدل ساخته است. تا جایی که تولد انسان در این جهان باید کنترل شود تا مبادا چرخه مصرف به خطر افتد. وقتی وجود انسان به مصرف کننده تبدیل می‌شود لاجرم پوچی و بی معنایی غلبه می کند. انقلاب اسلامی که رستاخیز انسان در دنیای امروز است، آمده است تا انسان وجود خویش را دوباره بازیابد. لاجرم خود را در پی راهی می یابد تا وجود خویش را در جهان امروز نشان دهد. عرصه تولید با رویکرد دانش بنیان صرفا یک تصمیم سیاسی نیست بلکه ریشه در تحول وجودی انسان دارد که با تفکر و صبر این تحول که در بنیاد انسان پیش آمده است، می‌رود تا جهانی دیگر بسازد. @soha_sima
. 🔹 مروری بر سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن سال نو 📆 امروز دوشنبه ۱فروردین ماه ۱۴۰۱ 🔸 بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔸 ساعت ۱۷:۳۰ لینک ورود آنلاین به جلسه https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima
. لینک ورود به جلسه🔻🔻🔻 https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom .
مرور بر سخنان نوروزی رهبری.MP3
39.9M
. 🎙 مروری بر سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن سال نو 📆 دوشنبه ۱فروردین ماه ۱۴۰۱ @soha_sima
. 🔹 پخش زنده سخنرانی با عنوان: 🔹 حضور در کربلای جبهه‌ها، در جستجوی خود 🔹 مناطق جنگی دفاع مقدس 📆 ۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۶:۳۰ صبح پخش زنده از https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom 🔸 امکان تغییر در ساعت این برنامه وجود دارد @soha_sima
حضور در کربلای جبهه_ها، در جستجوی خود.pdf
107.8K
📄 حضور در کربلای جبهه‌ها، در جستجوی خود 🔹 یادداشت 🔹 راهیان نور نوروز ۱۴۰۱ @soha_sima
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥 ببینید| در جستجوی خود 🔹 کانال کمیل 🔹 سوم فروردین ۱۴۰۱ گردان کمیل هنوز هم زنده است @soha_sima
. سلام با عرض پوزش به دلیل تغییر مکان سخنرانی استاد طاهرزاده این جلسه با تاخیر برگزار می‌شود. ⏱ ساعت ۸:۱۵ 🔹 اردوگاه شهید مهدی باکری پخش زنده از https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom .
در جستجوی خود.mp3
19.93M
. 🎙 در جستجوی خود 🔹 سخنرانی 🔹 راهیان نور/ اردوگاه شهید مهدی باکری 🔹 حضور در کربلای جبهه‌ها، در جستجوی خود 📆 ۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ @soha_sima
. ...بسم الله الرحمن الرحیم... آنوقت همه ملائکه به‌ همراهی روح همینطور می‌آیند نمی دانم چرا ولی باز ما را از -نمیدانیم کجا- خوانده‌اند. باز سفری که برای آنکه عازمش شوی پر از تردیدی و نمی‌خواهی بروی! اما می‌دانی که همین تردیدها تا پای اتوبوس ترا خواهند برد. انگار که زوری کسی دستمان را بگیرد و راهیمان کند! کجا؟ هرجا که اینجا نیست. اگر برنامه سفری را می‌چیدیم و برای آن تاریخی معین می‌کردیم راحت بگویم ما و یقین هایمان در میان بود شاید از آن می‌ماندیم ولی باز بقول اخوان این سفر علت ندارد تا با برطرف شدنش مسیر هم منتفی شود. باید برویم! آری برویم ما و آنکه ما را می‌برد و برای اینکه بشناسیمش و بیادش بیاوریم جایی در میانه راه به انتظارمان نشسته است. و این اطمینان که می‌بینید از دلی بیمار ولی زنده بر می‌آید که زندگی‌اش را مرهون نبض و رگ و پی نیست بلکه مرهون همان چیزی است که با بودنش گاهی نبضمان را تند و گاهی کند می‌زند و گاهی از تپش باز میدارد. بهار که می‌شود همه بیاد می‌آوریم که چه تنهائیم و آواره و بی‌سامان. بهار که می‌شود زنده که می‌شویم یادمان می‌آید که چه تنهائیم. تنهائی که میدانی با در آغوش کشیدن هیچ کس مرهم نمی‌یابد. اما تو باز می‌گردی تا با کسی عهدی از جان ببندی. چرا که آدمی با عهد است که زنده است. ترا می برد هرلحظه با باران هزار باره این سوال که چه هستم و که هستم و آن قدر این باران شدت می‌گیرد و تو هم خیس از این جواب که نمی‌دانم چه شد و نمیدانم که هستم بخود می‌لرزی. من چه هستم که دست و پایم را ناگاه می‌بندند و می‌برند. تا آنکه می آید. همان که می‌رفت انکارش کنی و باور کنی که نیست و می‌رفت که باز بشکنی‌اش. می آید و ترا در بر می‌کشد. گرم و لطیف. سفت و محکم. عصری هنگامه غروب می آید می بینی تو که از محکم فشردن دوستانت در آغوشت ناامید شده بودی تنها نیستی. همان که هر بار ترا می فرستاد تا کسی را در آغوش بکشی و یا وادارت می کرد که خودت را ببخشی آمده است. همه آنان را که در آغوششان کشیده بودی و خودت را فدایشان کرده بودی صف به صف آورده است تا ترا در آغوش بکشند و مطمئن شوی که هیچ ذره ای در این عالم گم نمی شود. از او خواهش می کنی که بماند. هرچه باداباد! ترا که دیگر تردیدی نداری به هر کجا که می خواهد ببرد هر کاری که می خواهد بکند تا با تو است. تا تو از تنهائی در آمده ای! حالا که از عقبه های سرد ترس و یاس از دوستی و تاریکی هایش غافل و دیوانه وار ردت کرده باز هم بماند! تا با توام خواهش می کنم باز مرا ادامه بده و دوباره تنهایم نگذار. عاجزانه با چشمی پر التماس و لبی لرزان روی خاک می افتی تا دلش برحم آید و تو انقدر ضجه میزنی که ترا و عهدت را به تو ببخشد و همینکه باز خیالش از تو راحت شد که به هرچه پیش از این بودی بر نمی گردی می رود. و افسوس که او ماند و من آمدم. آواره تر از آنکه ببینمش. اما مطمئنم که باز جائی به انتظارم نشسته است و مرا هم به انتظار دوباره اش گذاشته است تا پس از این من هم او باشم! انتظار عهدی که بسته بودم و باوری در قلب همه آنان که دوستشان دارم تا این بار همه بدانند که هیچ ذره ای در این عالم گم نمی شود! شهاب الدین کرمانی/ راهیان نور نوروز ۱۴۰۱ @soha_sima