🔹قرآن شناسنامه رسول گرامی اسلام است
- اینکه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است و اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید میشود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل بشود، میشود رسول گرامی صلی الله علیه و آله
🔸آیت الله جوادی آملی
@sokhanerfan
🔹قابل توجه همه مسئولان
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
🔹کنزالعمال، ج ۶، ص ۲۰، ح ۱۴۶۵۴
@sokhanerfan
🔹معنای صحیح سیاست
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:
السِّياسَةُ أنْ تَرْعي حُقُوقَ اللهِ، وَ حُقُوقَ الاْحْياءِ، وَ حُقُوقَ الاْمْواتِ .
سياست آن است که حقوق خداوند و حقوق زنده ها و حقوق اموات را رعايت کنی.
🔸کلمه الامام حسن ج۷ص۵۷
@sokhanerfan
🔹عمل صالح و محبت آل محمد
امام رضا علیه السلام فرمود:
« لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ».
مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمی شود.
🔸بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص: 347
@sokhanerfan
🍀 ارزیابی روایتی منسوب به امام حسن عسکری (علیه السلام) درباره فلسفه و عرفان
🔹 در برخی از کتب به #امام_عسکری علیه السلام نسبت داده اند که به ابوهاشم جعفری فرمود: ای اباهاشم! زمانی فرا می رسد که... علمای آن زمان بدترین جنبندگان روی زمین اند؛ از آن جهت که به #فلسفه و #تصوف گرایش دارند. به خدا سوگند که آنان جزو سرکشان و گمراهان اند. به دوستی دشمنان ما اصرار می ورزند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند. اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند. اینان رهزنان مؤمنان و دعوتگران به مذهب بی دینان اند.... (اردبیلی، حدیقه الشیعه 785)
🔷 بررسی سند
اولین کتابی که این روایت را نقل می کند #حدیقة_الشیعة است. دیگران از او نقل کرده اند.
بارها عرض شده که کتاب حدیقة الشیعه، سال ها پس از #مقدس_اردبیلی تنظیم شده و با توجه به نگارش کتاب کاشف الحق، در سال 1058 در هند و مبارزه جدی با صوفیه در 1060 به بعد توسط برخی علما، نتیجه می گیریم که این کتاب در فاصله سال های 1070 تا 1090 تنظیم و جعل شده و با تکثیر نسخه، به نام محقق اردبیلی شهرت یافته است. پس حدیقه الشیعه کتاب معتبری نیست.
به فرض اگر حدیقه، معتبر باشد و مجعول نباشد، عرض می شود حدیقة الشیعة این روایت را به سید مرتضی بن داعی رازی نسبت می دهد و از او به شیخ مفید و از او به احمد بنمحمد بنحسن بنولید و از او به پدرش (محمد بنالحسن) و از او به سعد بنعبدالله و از او به محمد بنعبدالله و در نهایت به محمد بنعبدالجبار میرساند.
از محمد بنعبدالله و از طريق محمد بنعبدالجبار تنها یک روایت در منابع ما ثبت شده است که مربوط به زکات فطره میشود (شیخ صدوق، بيتا: 2/398). این بدین معنا است که محمد بنعبدالله هیچ روایتی از محمد بنعبدالجبار جز همین يك روایت نقل نکرده است.
درباره افراد سلسله این روایت باید گفت در بین راویان آن محمد بنعبدالله (مسمعی) قرار دارد كه مجهول است و ابن ولید وی را تضعیف کرده است (خويى، 1410: 16/259)
نتیجه این که سند این روایت، معتبر نیست و به احتمال قوی، جعلی است.
🔷 بررسی دلالی
به فرض که سند، درست باشد (که نیست) این روایت ناظر به فلسفه های دروغین و غیر الهی و تصوف های انحرافی و عرفان های کاذب است؛ نه فلسفه و عرفان اسلامی که از متن دین و قرآن استفاده می کند و ترازوی خود را برهان و قرآن می داند و علمای بزرگی مثل #صدرالمتألهین، #امام_خمینی، #علامه_طباطبایی و علامه_حسن_زاده_آملی پرچمدار آن هستند.
#خواجه_طوسی در عصر مغولان، #شیخ_بهايی و #میرداماد در عصر صفویه و #امام_خمینی در عصر حاضر نمونه های کاملی از علما هستند که به منصب های عالی دست یافته اند؛ اما کسی اوصاف گفته شده در روایت را (مانند اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند.) در آنان نه تنها سراغ ندارد که تصور آن را هم به خود راه نمی دهد.
نکته دیگر اینکه روش اهل بیت علیهم السلام تقویت تهذیب نفس (اخلاق و عرفان)، تشویق به معرفت خداوند از طریق تعقل (فلسفه صحیح) و شهود (عرفان صحیح) بود.
🔶 قاعده
نقل روایت، خیلی مهم نیست. روایت غیر از خود عترت است. فهم و درایت روایت، خیلی مهم است. همچنانکه فهم درست قرآن و عمل به آن خیلی مهم است.
اگر قرار بر نقل روایت باشد، برای تحریف قرآن هم روایت داریم اما آیا آن روایات را بررسی سندی و دلالی نمی کنیم؟
وحید واحدجوان
❇️کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
بدان که وضو نور است و تداوم آن، باعث ارتقاء به عالم قدس خواهد شد. بدان که این دستور با برکت نزد بزرگان علم و عمل تجربه شده است، پس ای سالک کوی یار، بر تو لازم است که همیشه آن را انجام دهی.
🔹علامه حسن زاده آملی
@sokhanerfan
کاری با رئیس جمهور شدن بایدن نداریم. او مانند دیگر سیاستمداران آمریکایی است!
اما از اینکه #ترامپ دروغگو، توهمی، جنایتکار و #قاتل یکی از پاک ترین انسانهای روی زمین (#سردار_سلیمانی) مفتضح و ذلیل شد خوشحالیم و دعا میکنیم خداوند متعال، ترامپ و امثال ترامپ را ذلیل تر گرداند.
پ.ن
چند روز بود شاهد غرق شدن لحظه به لحظه این جنایتکار و منتظر فرا رسیدن ارسال این متن بودیم.
@sokhanerfan
🌿رفع مشکل خوابهای بد و کابوس
گزیدهای از پرسشها و پاسخها از محضر آیتالله بهجت قدسسره
پرسش: برای خوابهای بد و کابوس چه مرقوم میفرمایید؟
پاسخ: بسمهتعالی، سورههای که با «قل» شروع میشود در وقت خواب بخواند و علاوه بر آن دعایی که در جناتالخلود نقل کردهاند، که اولش این است: «سبحان الله ذی الشأن دائم السلطان...» را بخواند.
📚 بهسوی محبوب، ص۸۷
#توضیح_بیشتر:
سُبْحانَ اللهِ ذِی الشأنِ، دائِمِ السلْطانِ، عَظیمِ الْبُرهانِ، کل یوْمٍ هُوَ فی شَأْنٍ، یا مُشْبِعَ البُطُونِ الْجائِعَةِ، وَ یا کاسِی الْجُنُوبِ الْعارِیةِ، یا مُسَکنَ الْعُرُوقِ الضارِبَةِ، وَ یا مُنَومَ الْعُیونِ الساهِرَةِ، سَکنْ عُرُوقِی الضارِبَةِ وَ أَذنْ [ائْذَنْ] لِعَینی نَوْما عاجِلاً.
@sokhanerfan
❇️ نداشتن دلیل کافی بر رد و نفی خدا
تاكنون هیچ یك از مخالفان خدا نتوانسته اند دلیلی بر نفی وجود او ارائه دهند. طرفداران مكتب های آته ایسم و ماتریالیسم، دلیلی بر نبود مبدأ جهان هستی مطرح نكرده اند، بلكه فقط به نقد دلایل خداشناسان پرداخته اند. از نظر منطقی، مناقشه در دلایل معتقدان خدا نمی تواند دلیلی بر عدم آفریدگار جهان تلقی شود. كسی هم كه می خواهد خدا را نفی كند، باید دلیلی مستقل بر نبود او ارائه دهد.
منكران خدا بیش تر بر مسأله شرور و ناملایمات موجودات زنده تأكید كرده اند و گفته اند: اگر خدایی وجود دارد، پس چرا برخی جانداران دچار شكنجه و درد می شوند؟
بدون شك، این اشكال نمی تواند دلیلی بر نفی خدا محسوب شود، زیرا حداكثر مطلبی كه از این بحث حاصل می شود، این است كه نظم جهان هستی - آن چنان كه ما تصور كنیم و یا انتظار داریم - نیست. در واقع، طرح كنندگان مسأله شرور بیش تر با مسأله عدل الهی مشكل دارند تا اصل وجود خدا.
به قول ولتر: "آنان كه می خواهند با وجود شرور و ناملایمات وجود خدا را ندیده بگیرند، شبیه به این است كه كسی در موقع ورود به یك عمارت بسیار مجلل كه آثار مهندسی و معماری و نقاشی و نجاری در تمام اجزاء و مجموع آن هویداست و اقتضاء می كند كه از نظر منطقی و عملی بگوید این عمارت مهندسی، استاد بسیار ماهری داشته و دارای نقاش زبردستی بوده است، بگوید كه به جهت وجود قطرات خون و دست و پای شكسته در دالان و پله ها، این عمارت مجلل مهندس و نقاشی ندارد"!
البته این مغالطه ای بسیار بی جاست، زیرا سؤال از مهندس عمارت، غیر از سؤال از مراعات نشدن انتظامات و ترتیباتی است كه ما برای یك عمارت در نظر می گیریم.
🔹علامه محمدتقی جعفری
@sokhanerfan
❇️ ایمان و زندگی
گاه این سؤال مطرح می شود كه آیا انسان می تواند بدون ایمان زندگی كند یا نه؟
در پاسخ به این سؤال باید در ابتدا بررسی كرد كه مقصود از زندگی چیست؟ اگر مراد حركت و تلاش در جهت ارضای غرایز طبیعی حیوانی است، نه تنها ایمان برای چنین زندگی مورد نیاز نیست، بلكه مزاحم آن نیز خواهد بود. كسانی كه می گویند انسان نیازی به ایمان ندارد، زندگی حیوانی را مطرح می كنند.
اما اگر مراد از زندگی، توجه به همه ابعاد و استعدادهای انسانی باشد، قطعا بدون ایمان نمی توان زندگی كرد.
كسی كه ایمان دارد، اندیشه و عمل وی بر طبق قانون (خاص) است. چنین انسانی با اكراه نیز دست به عمل نمی زند تا همواره احساس رنج و ملامت كند، بلكه با شور و شوق دست به عمل می زند.
امروزه ایمان از سه جهت مورد سوءتفاهم واقع شده است:
1 - تظاهر اشخاص پلید به ایمان داشتن. طرفداران ماكیاولی همواره برای گمراه كردن انسان ها، عاملی نیرومندتر از این سراغ ندارند كه خود را مؤمن نشان دهند.
2 - خطای فكر در مورد ایمان. عده ای تصور كرده اند كه هر ایمانی بر مبنای تعبد محض است. یعنی شخص مؤمن همه اعتقادات و حركات و سكنات خود را بر مبنای تعبد استوار می سازد.
3 - بازیگری با الفاظ. برخی از انسان ها به جای ایمان به خدا و رسولان او و توجه به هدف اعلای هستی و التزام به تكالیف الهی، ایمان را در حد یك سلسله مفاهیم خلاصه می كنند.
امروز مفاهیمی مانند انسان گرایی، علم گرایی، آزادی خواهی، بازیچه دست خودخواهان قرار گرفته و بدون این كه به این امور ایمان داشته باشند، انسان ها را از یك سلسله حقایق محروم می كنند.
البته باید توجه داشت كه جهات سه گانه مذكور نمی تواند "ضرورت ایمان را برای انسانی كه می خواهد با حیات قابل تفسیر در این دنیا زندگی كند، منتفی بسازد."
🔹علامه محمدتقی جعفری
@sokhanerfan
اعتقاد به خداوندی كه نقشی در زندگی معتقد ندارد، اعتقاد نيست، بلكه نوعی از پديده های درونی است كه تشريفات روانی ناميده می شود.
🔹 علامه جعفری
@sokhanerfan
🔈 بشنوید
🔸بحثی درباره بلاها و شرور
#استاد_واحدجوان
http://vahidvahedjavan.blog.ir/1398/09/05/shoroor01
🔹کانال سخن عرفان
@sokhanerfan