eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : قرآن، رفیق حَی 🔸 این کتاب از طرف خداوند حَی قیوم به سوی شما آمده است و وقتی این اسم تجلی می‌کند، قرآن مظهر آن خواهد بود.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه حمد ✍ سوره مبارکه حمد در آغاز جزء اول و اولین سوره قرآن کریم که فاتحه الکتاب و ام الکتاب هم خوانده می شود دلالت های تدبری تشکیلاتی زیادی دارد. 1⃣ اولین نکته شروع به بسم الله الرحمن الرحیم است همانند سایر سور قرآن در روایات آمده است که هر امر مهمی با بسم الله باید شروع شود و گرنه ابتر خواهد بود. به تعبیر امام خمینی ره همه کارها برای اینکه ماندگار باشند و اثر گذار باید به اسم رب و با بسم الله انجام شوند. و این شروع با بسم الله هم باید یک حقیقت برای آن عمل باشد نه صرفا یک قیل و قال. امور تشکیلاتی و فرهنگی هم از این امر مستثنی نیست. اگر بخواهیم فعالیت تشکیلاتی و فرهنگی ما ابتر نباشد باید حقیقتا به اسم الله و با صبغه و رنگ الهی باشد. و این بسم الله همانند بسم الله سوره که در همه آیات جاری می شود، باید در همه اجزای کار تشکیلاتی پیاده شود.
2⃣ نکته دیگر تشکیلاتی این سوره ایاک نعبد و ایاک نستعین است. عبودیت خداوند به صورت جمعی و استعانت از خداوند به صورت جمعی آمده است. اولین ایات قرآن دلالت بر این دارد که مسلمانان با همدیگر و به صورت جمعی باید به هدف افرینش که عبودیت است برسند. و وقتی این ایه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین برای انسان جلوه می کند و معنای حقیقی پیدا می کند که در و به سمت توحید و عبودیت قرار گرفته باشد. غایت رسیدن به این بندگی جمعی با استعانت جمعی از خداوند متعال است. و بعد از آن طلب هدایت به صراط مستقیم ان هم به صورت جمعی معنا می یابد. و برای شناخت مسیر درست الگو های عینی و مصداقی را باید بعنوان شاخص در تشکیلات شناخت و الا بدون شاخص در شناخت مسیر حق و صراط مستقیم اختلاف ایجاد می شود. یعنی صراط الذین انعمت علیهم. توجه به وجه هدایتی فعالیت ها در تشکیلات بسیار مهم است. در هر فعلی هم توجه توحیدی و استعانت از حق لازم است و هم طلب راهگشایی و هدایت به صراط مستقیم. 3⃣ از طرفی هم صراط مستقیم ناظر به غایت و هدفگذاری عبودیت است‌‌. بدون هدفگداری، هدایت و حرکت در مسیر درست در تشکیلات محقق نمی شود. و بر اساس غایت و مسیر است که حیات فردی و اجتماعی انسان ها از یکدیگر متمایز می شود و اینجاست که جبهه بندی و صف بندی انبیا در عالم بر مدار صراط مستقیم شکل می گیرد. و مغضوب علیهم و ضالین از انعمت علیهم تفکیک می شوند... بحث الحمد لله رب العالمین و بحث رحمت رحمانیه و رحیمیه حق تعالی و ... در ایات ابتدایی سوره نیز دلالت های تدبری و تشکیلاتی دارند که بعهده خواننده واگذار می شوند... بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : قرآن، سفره ضیافت الهی 🔸 اگر ماه مبارک رمضان بعنوان ماه معرفی شده، به برکت در این ماه شریف است.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه بقره با محوریت آیه شریفه ۲۱۳ ✍ به بیان مرحوم علامه، غرض سوره بقره توجه به این حقیقت است که عبادت حقیقی خدای سبحان به این است که بنده او به تمامی تعالیمی که او به منظور هدایت وی و بوسیله انبیایش نازل کرده، ایمان داشته باشد، و میان این وحی و آن وحی، این کتاب و آن کتاب، این رسول و آن رسول، فرقی نگذارد. 🔸 مومنین کسانی هستند که "وَ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَ مَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِٱلْأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ." در این سوره کفار و منافقین، تخطئه، و اهل کتاب ملامت شده‌اند، که چرا میان ادیان آسمانی و رسولان الهی فرق گذاشتند؟ و چرا در پذیرش تعالیم انبیاء تبعیض قائل شده و به بعضی از تعالیم آنها ایمان آورده و به بعضی کفر ورزیدند.
🔸 در آیه شریفه ۲۱۳ سوره بقره می‌فرماید که مردم امت واحده‌ای بودند اما به واسطه اختلاف اولیه‌ای که ناشی از استخدام‌گری و منفعت جویی طبیعی انسان‌ها بود با هم اختلاف کردند و خداوند انبیا و شرایع را فرستاد تا با ایجاد بر اساس احکام الهی این تفرقه را حل کنند؛ "كَانَ ٱلنَّاسُ أُمَّةً وَٰحِدَةً فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ وَ أَنزَلَ مَعَهُمُ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ ٱلنَّاسِ فِيمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِۚ" اما پس از این مردم در خود دین و احکام الهی تفرقه ایجاد کردند و بغی کردند و خداوند فقط آنهایی که به ایمان به دین باقی ماندند را هدایت می کند؛ "وَ مَا ٱخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ ٱلَّذِينَ أُوتُوهُ مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ ٱلْبَيِّنَٰتُ بَغْيَاۢ بَيْنَهُمْۖ فَهَدَی ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِ مِنَ ٱلْحَقِّ بِإِذْنِهِۦۗ وَ ٱللَّهُ يَهْدِی مَن يَشَآءُ إِلَیٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ" 🔸 از این بیان روشن می شود که در ملاک وحدت و رفع تفرقه و اختلاف احکام و فرامین الهی است. و در یک افق تمدنی، امت واحده تنها بر پایه شریعت الهی محقق می گردد. هر قانون و برنامه‌ای که برای تمدن‌سازی بشر از روی ادیان الهی توسط بشر نسخه‌برداری ناقص شده باشد (مکاتب بشری) در‌نهایت به منافع عده‌ای منجر می شود و به سایرین ظلم می کند. 🔸 پیاده کردن تعالیم اسلامی در افق تمدنی باید از تشکیلات ایمانی مومنین شروع شود و در این تشکیلات تمدن‌سازی تجربه شود. لذا در انتهای سوره بقره در وصف مومنین امت خاتم می فرماید؛ "ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِۦ وَ ٱلْمُؤْمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَ مَلَٰٓئِكَتِهِۦ وَ كُتُبِهِۦ وَ رُسُلِهِۦ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِۦ" بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : قرآن، نامه‌ی محبوب 🔸 هرچقدر اُنس و شوق انسان نسبت به قرآن بیشتر شود، قرآن نیز حقیقت خود را بیشتر به انسان نشان خواهد داد.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه آل عمران ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) سوره آل عمران از سُوَری است که علیرغم اینکه جزو سُوَر طویل است اما یکجا و پیوسته نازل شده است. ایشان می فرماید سوره آل عمران، این مقصود را دنبال می‌کند که مؤمنین را به توحید کلمه بخواند، تشویقشان کند تا هر‌چه زودتر یکپارچه شوند و خود را برای مقابله با دشمنان یعنی یهود و نصارا و مشرکین آماده سازند، باید در مقابل ناملایماتی که می‌بینند صبر کنند. زیرا موقعیتی بس خطرناک دارند، چون دشمنان مشغول جمع‌آوری نیرو هستند و در خاموش کردن نور خدا با دست و دهان خود یک‌دل و یک جهت شده‌اند.