eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 در ادامه سوره با ذکر نمونه هایی از ابتلای اقوام گذشته می فرماید عده ای از مردم هستند که می گویند ایمان آوردیم اما وقتی در مسیر الهی سختی می بینند، فتنه ها و ابتلایات الهی را که برای صبر و تقویت ایمان آنها قرار داده شده عذاب الهی می دانند که بر مومنین نازل شده و از مومنین جدا می شوند و در ایمان خود تردید می کنند. وقتی مومنین حقیقی می کنند و نصرت الهی شامل آنها می شود دوباره خود را به مومنین می چسبانند؛ "وَ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ فَإِذَآ أُوذِیَ فِی ٱللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ ٱلنَّاسِ كَعَذَابِ ٱللَّهِ وَ لَئِن جَآءَ نَصْرٌ مِّن رَّبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْۚ أَوَ لَيْسَ ٱللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِی صُدُورِ ٱلْعَالَمِين" (عنکبوت؛ ۱۰). 🔸 نمونه ابتلای ماجرای گروهی از بنی اسرائیل پس از موسی (ع) است که به پیامبر خود گفتند از خداوند بخواهد برای آنها حاکمی تعیین کند تا یک سپاه به راه انداخته و علیه پادشاه ظالم زمان خود یعنی جالوت قیام کنند. پیامبر قوم به ایشان گفت شما اهل حرف هستید نه اهل عمل و جهاد! آنها گفتند؛ "وَ مَا لَنَآ أَلاَّ نُقَٰتِلَ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَ أَبْنَآئِنَا" (بقره؛ ۲۴۶) چرا جهاد فی سبیل الله نکنیم در حالیکه جالوت ما را از خانه و کاشانه خود بیرون کرده است و به ما ظلم می کند. اما قرآن می گوید وقتی جنگ شد مگر گروه اندکی بقیه رویگردان شدند؛ "فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ ٱلْقِتَالُ تَوَلَّوْا۟ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ" (بقره؛ ۲۴۶). 🔸 وقتی خداوند طالوت را بعنوان فرمانده ایشان تعیین کرد، عده ای گفتند چرا او حاکم باشد ما از او بهتر هستیم و توان مالی بیشتری داریم؛ "قَالُوٓا۟ أَنَّیٰ يَكُونُ لَهُ ٱلْمُلْكُ عَلَيْنَا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِٱلْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ ٱلْمَالِ" (بقره؛ ۲۴۷) عده ای از آنان هم از جهاد سر باز زدند. در مسیر جهاد هم خداوند آنها را مبتلا کرد به اینکه با اینکه تشنه بودند وقتی به آب رسیدند، تنها یک مشت آب بنوشند؛ "فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِٱلْجُنُودِ قَالَ إِنَّ ٱللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّی وَ مَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُۥ مِنِّیٓ إِلاَّ مَنِ ٱغْتَرَفَ غُرْفَةَۢ بِيَدِهِۦۚ فَشَرِبُوا۟ مِنْهُ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْۚ" و نهایتا عده قلیل از آنان مومن واقعی بودند و تا اخر ماندن و از خداوند طلب صبر و ثبات قدم کرده و نهایتا با نصرت الهی داوود که یکی از این مومنین بود با قلاب سنگ، سنگی به پیشانی جالوت زد و او را کشت و با کشته شدن جالوت، سپاه او هم فرار کردند و شکست خوردند؛ "فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ ٱللَّهِ وَ قَتَلَ دَاوُۥدُ جَالُوتَ" (بقره؛ ۲۵۱). 🔸 وقتی مومنین شکل گرفت و ادعای ولایت و همبستگی ایمانی کرد، ابتلائات و فتنه ها شروع می شود. ابتلای به پذیرش رهبری ابتلای به عوامل تفرقه افکن و.. از این جمله است. نمونه آن ابتلائات و فتنه های بعد از تشکیل به رهبری امام (ره) بود. ابتلای به نفاق داخلی‌، تجزیه طلبی های قومی، دشمن خارجی و جنگ تحمیلی ۸ ساله و.. 🔸 باید بدانیم که وجود این فتنه ها برای و سنت الهی است برای تمحیص و تمییز مومنین از غیر مومنین و تثبیت ایمان و صبر و جهاد مومنین. 🔸 همین ابتلائات در سطح کوچکتر در تشکیلات ایمانی هم وجود دارد. تا ادعای ایمان و روابط ایمانی شد، ابتلای به فتنه ها شروع می شود. شیطان وسوسه می کند و تفرقه ایجاد می کند، مشکلات مالی و.. دائما بر سر راه مومنین ایجاد می شود. قرآن کریم می فرماید خداوند بر کسانی که در این فتنه ها سربلند بیرون بیایند و صبر داشته و هجرت و جهاد کنند بسیار آمرزنده و مهربان است؛ "ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ هَاجَرُوا۟ مِنۢ بَعْدِ مَا فُتِنُوا۟ ثُمَّ جَاهَدُوا۟ وَ صَبَرُوٓا۟ إِنَّ رَبَّكَ مِنۢ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ" (نحل؛ ۱۱۰). 🔸 مهم این است که تشکیلات ایمانی این موانع و فتنه ها را ابتلائی برای تقویت ایمان و تثبیت و قوام پیوند های ایمانی خود برای حرکت به سمت مراحل بالاتر و آماده شدن برای جهاد بداند. لذا در آیه پایانی سوره عنکبوت می فرماید؛ اگر مومنین با صبر خود به مقام مجاهدت رسیدند خداوند به آنها بشارت می دهد که راه را نشان ایشان بدهد ؛ "وَ ٱلَّذِينَ جَاهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَاۚ وَ إِنَّ ٱللَّهَ لَمَعَ ٱلْمُحْسِنِينَ" (عنکبوت؛ ۶۹) بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : عمل صالح در نسبت با قرآن و امام 🔸 هر عمل صالح به اندازه‌ی خود، نوعی ارتباط با امام است و وقتی انسان با امام زمان (عج) و قرآن کریم ارتباط و انس می‌گیرد، ابوابی از آیات قرآن کریم برایش روشن می‌شود که تاکنون برای او روشن نبوده است. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه احزاب ✍ سوره مبارکه احزاب با تاکید بر یک دستور ویژه شروع شده است؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ ٱتَّقِ ٱللَّهَ وَ لاَ تُطِعِ ٱلْكَافِرِينَ وَ ٱلْمُنَافِقِينَۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا" (احزاب؛ ۱). در این آیه شریفه عدم اطاعت از کافرین و منافقین را ملازم دانسته است. و بلافاصله در مقابل نفی تبعیت و اطاعت کفار و منافقین، تبعیت از آنچه بر پیامبر (ص) وحی شده (قرآن) را راهکار ایجابی مقابله می داند. یعنی لازمه تقوای الهی، عدم اطاعت از کفار و منافقین و در مقابل تبعیت از قرآن است ؛ "وَ اِتَّبِعْ مٰا يُوحىٰ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ بِمٰا تَعْمَلُونَ خَبِيراً" (احزاب؛ ۲) 🔸 در سوره مبارکه فرقان این مساله را به عنوان نام گذاری کرده می فرماید؛ "فَلَا تُطِعِ ٱلۡكَافِرِينَ وَجَاهِدۡهُم بِهِۦ جِهَادٗا كَبِيرٗا" (فرقان؛ ۵۲). رهبر معظم انقلاب در تفسیر این آیه ضمیر "ه" در "وَ جَاهِدۡهُم بِهِ" را به جمله قبل می زنند و می فرمایند: "یعنی با عدم اطاعت از کافرین با آنها جهاد کن و این جهاد کبیر همان عدم پذیرش ولایت کفار در عرصه های غیر نظامی است. "
🔸 اما بسیاری از مفسرین مرجع این ضمیر را قرآن گرفته اند. یعنی با قرآن با کفار مقابله کن و لذا جهاد کبیر را و مقابله اعتقادی دانسته اند که این معنا هم با آیات اول و دوم سوره احزاب که بیان آن گذشت سازگار است. البته باید پذیرفت که هر دو بیان با یکدیگر منافاتی ندارد چرا که عدم پذیرش ولایت کفار نیز یک بحث اعتقادی و است. امر فرهنگی که در اقتصاد سیاست و.. مصداق می یابد. 🔸 بحث عدم تبعیت از کفار و منافقین و مرعوب نشدن در مقابل ایشان در قرآن بحثی بسیار ریشه دار است. در ادبیات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب که ریشه قرآنی دارد، نقطه ضعف جامعه در انفعال نسبت به را فرهنگی و و مرعوب شدن در مقابل غرب معرفی می کند. وقتی جامعه کفر و تمدن غرب مظهر پیشرفت و تمدن تلقی شد و پیشرفت و ترقی در بعد صرفا مادی تحلیل شد، توحش غرب در لایه هایی مثل اخلاق دیده نمی شود. ترویج به اسم که آزادی حیوانی است، توحش و حیوانیت تلقی نمی شود. و به عنوان الگوی تمدن تلقی شده و از جمله و نشانه تمدن تلقی می شود. 🔸 این در حالی است که در نه تنها اطاعت از کفار و دنباله های داخلی آنها یعنی منافقین نهی شده بلکه بر صریح با آنها هم تاکید شده است. بر همین اساس در جهاد کبیر هر گونه تشبه به کفار حرام است. از پیامبر (ص) نقل شده که اگر کسی خود را شبیه قوم دیگری کند، از آنها محسوب می شود؛ "مَن تَشَبَّهَ بِقَوم فَهُوَ مِنهُم" چرا که این تشبه از روی علاقه است و تبعیت همراه با محبت موجب اتحاد می شود و سنخیت می آورد. لذا در روایت معتبری از امام صادق (ع) نقل شده که خداوند به یکی از انبیاء خود وحی کرد که؛ "قل للمومنین لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی". لباس دشمنان خدا را نپوشید و غذای ایشان را نخورید و مسلک و آنها را دنبال نکنید که در غیر اینصورت شما هم در زمره دشمنان خداوند محسوب می شوید. 🔸 در واقع اطاعت و مسلمانان از کفار موجب ایشان می شود و منافقین هم به بیان همین آیات قرآن ملحق به کفار هستند. چرا که تشبه به کفار در عمل و رفتار نشانه گرایش قلبی و اعتقادی به ایشان است به این معنا که فرد در ظاهر در جرگه بوده و در دل خود میل به دارد و این همان نفاق است. 🔸 سوره احزاب به این بیان اشاره دارد که منافقین کسانی هستند که وقتی فشار کفار زیاد می شود و حکومت اسلامی و جامعه اسلامی در هجمه یا موضع ضعف قرار می گیرد، از پرده نفاق بیرون آمده و از دورن جامعه با کفار همراهی کرده و به آزار و اذیت می پردازند لذا خداوند به پیامبر (ص) مجدا امر می کند که مرعوب کفار بیرونی و منافقین داخلی نشود و اذیت آنها را رها کند و به خداوند توکل کند؛ "وَ لاَ تُطِعِ ٱلْكَٰفِرِينَ وَ ٱلْمُنَافِقِينَ وَ دَعْ أَذَاهُمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَی ٱللَّهِۚ وَ كَفَیٰ بِٱللَّهِ وَكِيلاً" (احزاب؛ ۴۸). 🔸 از طرفی در وصف مومنین هم می فرماید: "آنها انتظار دشمنی دشمنان و همراهی منافقان داخلی را دارند و می گویند خداوند دشمنی کفار و منافقین را وعده داده بود. لذا در فتنه ها مومنین آبدیده شده و بر ایمانشان افزوده می شود" ؛ "قَالُوا۟ هَٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَ رَسُولُهُۥ وَ صَدَقَ ٱللَّهُ وَ رَسُولُهُۥۚ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّآ إِيمَانًا وَ تَسْلِيمًا"
🔸 یکی از وظایف و قرآنی در تزریق این نگاه در میان مومنین است تا اولا بدانند که باید مرزبندی خود را با دشمنان خارجی پررنگ کنند و در تبرّی از در همه عرصه های ، و صریح و محکم باشند. ثانیا بدانند که به هر حال در جامعه اسلامی هم بیمار دلانی که به ظاهر اسلام آورده اند و دل در گرو دنیاطلبی و حیات مادی داشته و جامعه کفر و تمدن مادی او را آرمان خود می دانند وجود دارند. وظیفه مومنین در ابتدا دین الهی و دعوت ایشان به دین الهی و توحید است البته به روش های خود که در و بیان شده است. در درجه بعد هم باید بدانند که در شرایط محاصره جامعه اسلامی توسط دشمنان خارجی مانند شرایط و.. منافقان با آنها همراهی کرده و عامل ایجاد فتنه داخلی در جامعه اسلامی می شوند. این فتنه های جریان امر متعارفی است برای تقویت ایمان مومنین و لحوق منافقین به کفار و در واقع تمییز و غربال جامعه دینی. 🔸 البته وظیفه مومنین هم یعنی جذب افراد ضعیف الایمان و تقویت ایشان از طریق تبلیغ دین است. در خالص سازی جامعه ابتدا باید خالص سازی اعتقادی و اخلاقی و رفتاری و جذب افراد ناآگاه و ضعیف الایمان از طریق یا همان شکل بگیرد و نهایتا اندک افراد معاند دفع شوند و این وظیفه نیز در سوره احزاب تصریح شده است؛ "ٱلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ ٱللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُۥ وَ لاَ يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ ٱللَّهَۗ وَ كَفَیٰ بِٱللَّهِ حَسِيبًا" (احزاب؛ ۳۹). در آیات دیگر بر ابلاغ رسالات الهی به جامعه با نصح و خیر خواهی تصریح شده است. (اعراف؛ ۶۲ و ۶۸) بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : رجوع به قرآن در غیبت امام زمان (عج) 🔸 آنچنان که در حدیث شریف ثقلین آمده، قرآن و عترت پیامبر (ص) از یکدیگر جدایی ناپذیرند. پس در عصر غیبت، راه ارتباط با امام عصر (عج) نیز ارتباط و انس با قرآن است. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه فاطر ✍ خداوند متعال در سوره مبارکه فاطر منطق و الهی انسان را اینگونه بیان می کند؛ "مَن كَانَ يُرِيدُ ٱلۡعِزَّةَ فَلِلَّهِ ٱلۡعِزَّةُ جَمِيعًاۚ إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ وَٱلۡعَمَلُ ٱلصَّـٰلِحُ يَرۡفَعُهُۥۚ وَٱلَّذِينَ يَمۡكُرُونَ ٱلسَّيِّـَٔاتِ لَهُمۡ عَذَابٞ شَدِيدٞۖ وَمَكۡرُ أُوْلَـٰٓئِكَ هُوَ يَبُورُ" (فاطر؛ ۱۰). كسى كه عزت مى خواهد، بداند که عزت مختص خداست. خداوند هم عزت و بلند مرتبه شدن را در زوج ترکیبی "کلم طیب" و "عمل صالح" قرار داده است به این نحو که "کلم طیب" [عقايد و ایمان صحيح] به سوى او بالا مى رود و "عمل صالح" عامل کمک دهنده ای است که آن را بالا مى برد. و البته كسانى كه به جای "کلم طیب ایمانی"، مکر می کنند و به جای "عمل صالح" مرتکب گناه می شوند، براى آنان عذابى سخت خواهد بود، و بى ترديد حيلۀ آنان نابود مى شود و خودشان هم با مکرشان هلاک می شوند.
🔸 منظور از اینکه "إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ" (فاطر؛ ۱۰)، "کلم" جمع "کلمه" است و "کلم طیب" عبارت است از کلام طیب که جلوه اندیشه پاک است. به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض): "مراد از کلم طیب عقاید حق از قبیل توحید است، و مراد از صعود آن‌ تقربش به خدای تعالی است." 🔸 در روایات ذیل این آیه شریفه هم "کلم طیب" به عقاید حقه تطبیق داده شده است. از جمله آنکه امام رضا (ع) فرمود؛ "اَلْكَلِمُ اَلطَّيِّبُ هُوَ قَوْلُ اَلْمُؤْمِنِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اَللَّهِ وَ خَلِيفَتُهُ حَقّاً، وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اَللَّهِ" (البرهان، ج۴، ص ۵۳۹). 🔸 از آنجا که اعتقاد و ایمان اصل وجود انسان را می سازد ، کلمه طیبه به خود مومن هم تعبیر شده است. کما اینکه خداوند متعال حضرت عیسی (ع) را به کلمه الهی معرفی کرده است. (نساء؛ ۱۷۱) در آیه شریفه دیگری این "کلم طیب" را به شجره طیبه تشبیه و آن را توصیف کرده است؛ "أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اَللّٰهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِي اَلسَّمٰاءِ تُؤْتِیٓ أُكُلَهَا كُلَّ حِينِۢ بِإِذْنِ رَبِّهَاۗ وَ يَضْرِبُ ٱللَّهُ ٱلْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ" (ابراهیم؛ ۲۴و۲۵). 🔸 کلمه طیبه مانند و درخت پاك ویژگی ها و آثارى دارد، از جمله؛ ۱. حیات و رشد داشتن(حیات طیبه): شکوفا کردن توسط دعوت رسول و نبی الهی که همان است. دین و آب حیاتی است برای جوانه زدن و شکوفایی فطرت. ۲. پایه (تنه و ریشه) ثابت و پایدار که منظور انسان است: توحیدی که پایه و باطن همه اندیشه و عمل انسان الهی است. ۳. استخراج فروع و شاخه های متعدد از اصل ثابت ۴. ثمره داشتن در همه حال و فایده داشتن: از جمله سايه‌داری، سرسبزی و طراوتش برای همجوار خود. ۵. از ارض به سماء صعود کردن و حرکت از خاک به افلاک و... 🔸 انسان موحّد نيز هرگز مرده و بیجان نيست و آثار ايمان او دائماً در گفتار و اعمالش آشكار است. اعتقاد او دائمى است نه موسمى و همواره ديگران را به ايمان و معروف دعوت مى‌كند. 🔸 علامه (رض) می فرماید: اين آيه شريفه در باب عمل صالح و علم نافع، كلامى است جامع، كه مى‌فهماند كار هر كلام نيكو يعنى هر اعتقاد حق، اين است كه به سوى خداى عز و جل صعود كند، و صاحبش را به خدا نزديك بسازد، و كار عمل صالح هم اين است اين اعتقاد و علم حق را در بالا رفتن كمك كند، و معلوم است كه بالا رفتن علم اين است كه لحظه به لحظه از جهل و شك و ترديد، خالص گشته و توجه نفس بدان، كامل گردد، و قلب توجه خود را بين علم و چيزهاى ديگر تقسيم نكند، (زيرا اين تقسيم همان شرك مطلق است). پس هر قدر خلوص آدمى از شك و از خطوات شيطان كاملتر شود، صعود و ارتفاع علم شديدتر و سريع‌تر مى‌شود. 🔸 بر اساس آیات قرآن، فرزندان صالح انسان هم عمل او هستند که یا غیر صالح بوده و اگر مومن فرزند صالح داشته باشد ثمره و فرع وجودی او محسوب شده ولی اگر فرزند ناصالح و غیر مومن باشد از شجره طیبه مومن جدا شده و اهل او و فرع او محسوب نمی شود کما اینکه خداوند به حضرت نوح (ع) در مورد فرزندش فرمود؛ "إِنَّهُۥ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَۖ إِنَّهُۥ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ" (هود؛۴۶). 🔸 همچنین اگر مومن با ایمان و عمل خود کسی را هدایت و تربیت به ایمان کند آن فرد پیرو فرع و عمل صالح و ثمره وجودی مومن می شود کما اینکه ابراهیم (ع) پس از سنت گذاری حسنه حج فرمود؛ "فَمَن تَبِعَنِی فَإِنَّهُۥ مِنِّیۖ" (ابراهیم؛ ۳۶). همچنان که بر اساس روایات، یکی از پدران انسان پدر معنوی و علمی او است. بعلاوه بر اساس روایات کسی که سنت گذاری اجتماعی یا تعلیم باب هدایت می کند، شاگردان و تابعان او عمل صالح او و ثمره وجودی او بلکه امتداد وجودی و شان وجودی او هستند (قبلا در تدبر جزء هفدهم بیان شد).
🔸 بر این اساس مومنین که حول محور ایمان و عمل صالح شکل می گیرد در حکم یک شجره طیبه است که از یک سو امام و رهبر تشکیلات در حکم کلمه طیب و افراد اعضا در نسبت با او در حکم ثمرات هستند و از یکسو کل تشکیلات شجره طیبه ای است که ثمرات آن برای مردم جامعه است. 🔸 این بیان بر اساس روایاتی که کلم طیب را به ولایت اهل بیت (ع) تفسیر کرده یا شجره طیبه را به ولایت ایشان که شاخه های آن به بیوت مومنین می رسد نیز قابل توضیح است. لذا در یک تشکیلات ایمانی هم: اولا اصل با ایمان و باور صحیح و است و این اعتقادات صحیح و است. ثانیا این ایمان و اعتقاد هم باید منجر به عمل صالح شود و هم اینکه با عمل صالح جمعی دائما ایمان جمعی ارتفاع می یابد. لذا وقتی زنده است و مفید و ثمر بخش است که رابطه و در آن شکل گرفته منجر به شود. 🔸 نکات فراوانی از آیه بدست می آید که در این فرصت مجال بیان نیست و به عهده مخاطب خواهد بود. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |