eitaa logo
سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
3.2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
35 ویدیو
8 فایل
کانال کلاسهای درس حضرت آیت الله یزدانپناه با عنوان سلوک و عرفان در وادی عمل در شهرستان آمل ارتباط با مدیرکانال : @seyyedahmadian آدرس کانال تلگرام: https://t.me/kelaseostadyazdanpanah آدرس صفحه اینستاگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه معنوی.mp3
10.68M
🔰 فلسفه معنوی 🎙 استاد یزدان پناه 🔹 حضرت استاد یزدان پناه در جمع برخی دانشجویان خواهر دانشگاه امام صادق علیه السلام، به موضوع مهم تقسیم سه گانه فلسفه های موجود پرداختند. این سه گانه عبارتست از: 1. فلسفه های معنوی 2. فلسفه های الحادی 3. فلسفه های خنثی 🔸 پس از اشاره به این تقسیم، ایشان فلسفه اسلامی را در زمره فلسفه های معنوی دانسته و به تبیین مولفه های معنویت در فلسفه اسلامی پرداختند. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔹 فیلم میزگرد «عقل و دین» با حضور اساتید مسلمان و مسیحی را می‌توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید: https://www.aparat.com/v/05cSQ - پروفسور چارلز تالیافرو (فیلسوف دین مشهور) - استاد سید یدالله یزدان‌پناه (استاد برجسته فلسفه و عرفان) - دکتر محمد لگنهاوزن (استاد تمام فلسفه) - پروفسور کلی جیمز کلارک (استاد دانشگاه گرند ولی) - دکتر محمد فنایی اشکوری (استاد تمام فلسفه) 🎙سخنرانی‌های انگلیسی این میزگرد توسط استاد لگنهاوزن ترجمه شده است 🔹 این میزگرد در خردادماه سال ۱۳۹۳ در جریان همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری برگزار شد. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
📗 متن این میزگرد توسط انتشارات «ندای فطرت»  وابسته به بنیاد شهید مطهری در کتاب عقل و دین منتشر شده که علاقمندان می‌توانند از طریق این لینک تهیه کنند: B2n.ir/t88611
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت هشتم 🔹انسان کریم و بخشنده که اهل انفاق هست گاهی چیزی را که خودش هم نیاز دارد یا دوست دارد، به دیگری می‌دهد. ☑️مثلاً غذایی ☑️یک مالی که دوست دارد. و در این مسئله شتاب می‌کند ⬅️ در واقع خوشش می‌آیدکه این کار را بکند. ❌دنبال این نیست که این غذا یا مال را برای خودش نگه دارد. ❓چرا اینجوری کرد؟ ❓مگر غذا لذیذ نیست؟ ❓چرا دیگری را ترجیح داد؟ چون او یک لذّتی می‌برد که باعث شده این لذّت را کنار گذاشته است. ❓کدام لذّت است؟ ✅لذّت انفاق. در دل انفاق یک نوع به دست آوردن دل هست. ✅ به دیگری اکرامی می‌کند که او را از تنگنا در می‌آورد، ⬅️ اینکه شخصی را از تنگنا در می آورد، احساسِ راحتی می‌کند. ❓این مثالی که بوعلی آورد واقعاً در جامعه وجود دارد؟ ⬅️ ما بعضی مواقع می‌بینیم شخص، خود نیاز دارد اما به دیگری می‌دهد؛ 🔅"وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة" [ حشر/ ۹]؛ دیگران را بر خودشان ترجیح می‌دهند ولو اینکه خود نیاز دارند. این کارشان دلیلی دارد. لذّت برتری که اینجا هست. اگر به من بگویید می‌گویم لذّت عقلی است؛ عقل عملی است. "لذّت عقل عملی"، لذّت حکمت عملی. بوعلی هیچ اسمی نبُرد. ◀️ عقل می فهمد و از اینکه مردم در راحتی هستند احساس خوشی می کند. وقتی کسی در عذاب است ما در زحمت هستیم. ❓این عذاب عقلی‌است؟ ❓این عذاب عقلی را چگونه باید ردّ کرد؟ با لذّت عقلی. 🗂 جلسه پنجم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 لذت عارفان 🔰 🌱قسمت اول 🕊مناجات شعبانیه که مورد تاکید بسیار مرحوم امام خمینی (ره) بود، مناجاتی است که حضرت امیر علیه‌السلام و پس از ایشان تمام اهل‌بیت علیهم‌السلام در ماه شعبان، می‌خواندند. در این مناجات فرازی است که اسرار بسیاری در آن نهفته است: «إِلَهِي‏ هَبْ‏ لِي‏ كَمَالَ‏ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» 🕊این فراز، با توجه به برخی فرازهای دیگر این مناجات، دقیقا موضع نزاع میان اهل غفلت و اهل معرفت را روشن می‌کند. غفلت از خدا و حقایق ماوراء و از سویی مستی غفلت که ناشی از جذب و غرق دنیا بودن است، مانع از حرکت آدمی بدان سو می‌شود. 🕊در فرازهای پایانی این مناجات، چنین آمده است: «إِلَهِي وَ أَلْحِقْنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ» در این مناجات شریف، صحبت از معدن عظمت و مقام عِزِّ قدس و عزّ أبهج پروردگار است که حقیقتی بالاتر از حجاب‌های نوری است و در این فرازها از خداوند متعال طلب شکافتن آن‌ها می‌شود. 🕊باید از حجاب‌های نوری گذشت و به معدن عظمت و عِزّ قدس رسید. 🔹حجب‌ نوری در ادبیات دینی، ملایکه هستند، و از این منظر حتی ملایکه مقرب الهی هم‌چون جبرئیل و میکاییل و اسرافیل و عزرائیل و حتی بالاتر از آن‌ها، عقل اول یا روح اعظم که همان مخلوق اول است را شامل می‌شود. این‌ها حجاب‌های نوری هستند و دنیا و هر آن‌چه در اوست، حجاب‌های ظلمانی. ▪️مانع بودن حجاب‌های ظلمانی آشکار است و انسان می‌بیند که دنیا چگونه او را غرق ظلمت می‌کند؛ اما حجاب بودن ملایکه چندان آشکار نیست. 🕊انسان وقتی به عوالم بالاتر راه یافت، آنجا را سراسر نور می‌یابد، اما آن‌گاه که در آن ساحت‌ها استقرار یافت، می‌فهمد که همین نورها، نسبت به خداوند سبحان حجاب‌اند و مانع از شهود بی‌پیرایه او. ملایکه مقرب و روح اعظم، با همه عظمت و صفایی که دارند، نسبت به خداوند سبحان، حجاب‌های نوری‌اند. حتی حجاب نورانی بالاتر از این هم قابل فرض است و آن هم وجود نازنین رسول الله؛ چرا که حقیقت حضرت خود سراسر نور است و طبق برخی روایات حضرت «تجلّی اعظم» است، اما خداوند متعال ورای این حقیقت است. 🕊با این توضیح می‌توان گفت: معدن عظمت و عزّ قدس و نور عزّ أبهج، همان حقیقت حضرت رسول است که در این مناجات و سایر ادعیه، به عنوان مقصد نهایی آدمی، طلب می‌شود. 🕊بر اساس این فرازهای مناجات شعبانیه، انسان باید از تمام حجاب‌های ظلمانی و نورانی بگذرد تا به سر منزل مقصود که همان رسیدن به معدن عظمت و تعلیق به عزّ قدس و ملحق شدن به مقام عزّ أبهج است، دست یابد. مقامی که بالاتر از جایگاه ملایکه مقرب هم‌چون جبرئیل است. این مقام در حقیقت همان موطنی است که در شب معراج از آن، سخن به میان آمد. در آن شب وقتی پیغمبر اکرم همراه جبرائیل به سدرة‌المنتهی رسیدند و حجاب‌ها به پایان رسید، جبرائیل ایستاد و عرض کرد: «من بیش از این نمی‌توانم بالا بیایم، اگر به اندازه بندانگشتی نزدیک‌تر شوم، خواهم سوخت!» 🕊اما رسول الله از آن عبور کرد و رفت تا به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رسید. احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل تا ابد بی‌هوش ماند جبرئیل چون گذشت احمد ز سدره و مرصدش و ز مقام جبرئیل و از حدش گفت او را: هین، بپر اندر پی‌ام گفت: رو رو، من حریف تو نی‌ام باز گفت او را: بیا ای پرده سوز من به اوج خود نرفتستم هنوز گفت: بیرون زین حد ای خوش فرّ من گر زنم پرّی بسوزد پرّ من این مقام، که بالاترین مقام و جایگاهی‌ست که آدمی می‌تواند بدان دست یابد، همان «معدن عظمت» و «نور عزّ» و «معدن قُدس» است که برای هر یک از این تعابیر وجهی وجود دارد. 🕊مقام نور عزّ، بهجت آفرین است. أبهج یعنی بانشاط‌تر، شیرین‌تر و دلنشین‌ترین حقیقت هستی؛ بر این اساس اگر آدمی به این مقام برسد، آن‌چنان لذت بی حد و حصری نصیبش می‌شود که نمونه‌اش را هیچ‌گاه در دنیا و مخلوقات دیگر نخواهد یافت. لذتی که آن را فقط در قرب الهی می‌توان یافت؛ لذتی که هیچ لذّتی به پایش نمی‌رسد و تمام لذت‌ها در برابر آن رنگ می‌بازد و در حقیقت لذت محسوب نمی‌شود. 🌱 لذت حقیقی فقط در ناحیه حق است و از قرب به او حاصل می‌شود. 🌱 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 لذت عارفان 🔰 🌱قسمت دوم ✔️ باید توجه داشت که پیش رفتن در مقامات معنوی، تدریجی است و آدمی باید پله پله این راه را طی کند و به مرور با آن بگیرد تا خدایی شود. 🔸همین نمازها و روزه‌ها و سایر عباداتی که انسان انجام می‌دهد. 🔹هم‌چنین ایام خاصی که در طول سال وجود دارد، مثل ماه‌های رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان و ...، به تدریج انسان را با خدا آشنا می‌کند و به او خو می‌دهد. ✨ تحصیل معنویت و لذت مناجات، تا رسیدن به مقام نور عزّ أبهج پیش می‌رود. آنجاست که تلاش انسان به ثمر رسیده است و نتیجه تلاش خود را می‌بیند. 🍃این نتیجه حصول معرفت شهودی به خداوند متعال است فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً 🍃کسی که به خدا رسید، دیگر اعتنایی به غیر او ندارد، لذا از هرچه غیر اوست رو برمی‌تابد، به خاطر معرفت عمیقی که به دست آورده است، هیمنه عزّت خداوند متعال او را فرا می‌گیرد و از این‌رو شخص دایما خوف الهی در دل دارد و مراقب است تا جانب الهی را مراعات نماید. وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ. این فرازها اوج مقاماتی که آدم می‌تواند بدان دست یابد را بیان می‌کند. طبیعی است که رسیدن به مقصود نهایی، بهجت و لذت‌آفرین نیز خواهد بود. همین امر سبب روی‌گردانی از ماسوی‌الله شده، و در نتیجه انسان غرق در جمال الهی و مبهوت و محو او می‌شود. از این مقام به جنت ذات یاد می‌شود. رسیدن به این مقامات عالیه از کجا آغاز می‌شود؟ از همین مسایل ابتدایی که عبارت از عمل به دستورات دینی و انجام واجبات و ترک محرمات است. رسیدن به این نتیجه، کار آسانی نیست و یک شبه حاصل نمی‌شود. 🔺**ما آمده‌ایم تا بنده خدا شویم** 🔺 و این بندگی به سادگی حاصل نمی‌شود. باید زحمت کشید و در طول زندگی به تدریج خود را به قله کمالات رساند. 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/solookvaerfandaramal