eitaa logo
سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
3.2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
35 ویدیو
8 فایل
کانال کلاسهای درس حضرت آیت الله یزدانپناه با عنوان سلوک و عرفان در وادی عمل در شهرستان آمل ارتباط با مدیرکانال : @seyyedahmadian آدرس کانال تلگرام: https://t.me/kelaseostadyazdanpanah آدرس صفحه اینستاگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
فایلهای صوتی درس سلوک اجتماعی استاد یزدانپناه در تهران ☝️☝️☝️☝️☝️ (هر چهارشنبه ساعت ۲۰ مسجد خیر تهران)
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت دوم: مفهوم بهجت 🔹در مفهوم بهجت، سرور و شادمانی به همراه ➕ شادابی و خرّمی و شکفتگی مطرح است که این دو به دلیلِ نیلِ به نعمت و خوشی و راحتی و دست یابی به امور لذّت بخش پدید می آید. پس در بهجت دو تا مسئله باید باشد: 1️⃣ هم "سرور" و "شادمانی" باشد 2️⃣و از طرفی هم باید "شادابی" هم باشد. شادابی ⬅️ یعنی تر و تازه ☑️گاهی هست بعضی انسان ها از سرمستیِ نعمتی که دارند از چهره شان نشاط و سرحالی می بارد. ✅این نشاط و سرحالی را می گویند شادابی. از چهره اش نور نعمت می بارد ⬅️ یعنی آدم احساس می کند تر و تازه و شکفته و خرّم است. ✅در زبان عربی تعبیر میکند به "نضرة" این دو یعنی 1️⃣سرور و شادمانی 2️⃣ شادابی و خرّمی و شکفتگی به دلیل چیست؟ به دلیل دستیابی و نیل به نعمت است. ⬅️آن نعمتی که به او داده می شود، ⬅️خوشحالی و راحتی و خوشی ای که به او داده می شود؛ لذّت می برد ⬅️ و این لذّت او را شاداب می کند؛ لذّت باعث می شود که خوشحال شود. گاهی امیرالمؤمنین (ع) تعبیر می کنند به "سَکرةُ المال" ⬅️ یعنی مستی مال، یعنی این نعمت مال که به او دادند اصلاً یک نوع سکرة برایش آورده است. 🗂 جلسه دوم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پادکست | عرفان اجتماعی 💬 نسبت میان عرفان و اجتماع از نگاه اسلام چگونه است؟ 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موجودی ملکوتی 💬 فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها موجودی ملکوتی است که در عالم دنیا به صورت یک زن ظاهر شده است. 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. سلام‌الله‌علیها https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت سوم: سعادت بدنی و عقلی 🔹بحث سعادت علاوه بر کتاب اشارات، در شفا هم آمده است. بوعلی در کتاب شفا سعادت در دین را این گونه مطرح کرده است که: شریعت، سعادت اخروی را دو گونه ترسیم کرده است: ⬅️سعادت بدنی ⬅️سعادت عقلی انسان در اخرت به سعادت می رسد. ❓این سعادت چیست؟ ✅به بهشت می‌رود. ❓در بهشت چه سعادتی نصیبش شده است؟ دو نوع سعادت نصیبش شده است: 1️⃣ یکی سعادت بدنی که ما از آن به معاد جسمانی تعبیر می‌کنیم. آنچه را که در قرآن کریم می‌بینید: ☑️ "جنّات تجری من تحتها الانهار" هست. ☑️ مساکن طیّبه هست ⬅️ خانه های خیلی خوبی دارند. ☑️و مؤمنین را زیارت می کنند. ☑️بر روی اَرائک نشسته اند. ☑️فاکهة و از میوه های بهشتی تناول می‌کنند. ☑️هر چه را اشتها و میل داشته باشند و ازش لذّت می برند ⬅️ تا اشتها می‌کند، به او می دهند. ☑️حور و غلمان و شراب بهشتی و.. همه این‌ها از یک جهت، نعمت های بهشتی است که داده می شود. ✅ از این ها به عنوان معاد صوری یا معاد جسمانی یاد می کنند ⬅️ یعنی سعادت، خوشی و راحتی برای بدن اخروی است . این سعادت در متن دینی آمده و این را صادق مصَدَّق و شریعت حقّه گفته است. در کنارش، سعادت عقلی را هم گفته است. 🗂 جلسه سوم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🔹وهم و برداشت بعضی ها این است: هر چه لذّت هست، فقط لذّت حسی است و لا غیر؛ ☑️ مثلاً انسان غذا را می‌خورد چقدر کیف می‌کنیم؟ بعضی اوقات ما در این ساحت مادّی، امکاناتی داریم که خیلی احساس لذّت می‌کنیم. ✅به این لذّت حسّی می‌گویند. ❗️لفظ "کِیف" را به کار می برم به دلیل اینکه الان در زبان عرف عموم، لفظ "کِیف" خیلی واضح تر از لذّت است. بوعلی به آن عنوان لذّت حسی داد. لذت حسی ⬅️ یعنی آنکه در سطح حس و به وسیلۀ لمسمان، چشممان و .... داریم. ✅به این ها لذت مادی، بدنی و حسی می گویند. بعضی‌ها برداشت می‌کنند که لذّتِ قوی که آدم واقعاً کیف می‌کند همین لذّات حسی است؛ ❌ لذت های دیگر، لذّت قوی نیستند؛ خیلی ضعیف است؛ اصلاً نباید حسابش کرد؛ ولو از غیرِ حسّی، یک کیف مختصر ایجاد شد، این چیز ضعیفی است؛ و لذّت حسی، لذت چیره و غالب است ⬅️ یعنی هر وقت دائر بین این لذّت حسی و لذّت غیر حسی بود، آدم می گوید من، دنبال این لذت غیرحسی نمی گردم، اصلاً به درد نمی خورد! ◀️لذّت های خیالی ◀️لذّت های وهمی ⬅️و چیزهای دیگر هم داریم ولی آن لذّت ها هیچ کدام به پای این لذّت های حسی نمی رسد. ❗️تقریباً یک منطق خاکیِ در او وجود دارد. ⚠️ نکته:خیلی ها به لحاظ واقعیّتِ وجودی، چیزهایی (لذت‌های بالاتری) را یافته اند، ولی بعضی موقع در اندیشه هایشان همین لذت‌های حسی می‌گذرد. برخی هم هستند که فقط با همین منطق زندگی می کنند! 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🔹ابتدائاً می گوییم کسانی که معتقد به دین نیستند، {لذت های حسی را ترجیح می دهند.} ❌امّا فقط این نیست! بعضی متدیّنین ما هم هستند. ☑️بنده خدایی می گفت اگر بهشت باغ نداشته باشد و در آن جنّات تجری، مساکِن [طیّبه نباشد]، اصلاً ما برای چی داریم عبادت می کنیم؟! ❗️اصلاً مثل اینکه {خود} عبادت، برایش لذّت ندارد. من به عموم مردم حق می دهم {اینگونه فکر کنند} چون نچشیده اند. [اگر] بچشد، این حرف ها را نمی زند. ☑️ آیت الله العظمی بهجت می فرمود: آن موقعی که {آدم} نماز می خواند، این پادشاهان عالم کجا هستند که بیایند ببینند ما چه لذّتی می بریم. یعنی این لذّت های فانی به پای این لذّت های ما نمی رسد ⬅️ اگر آدم بچشد اصلاً می گوید این نباید داشته باشد. ❗️آن ها چیست؟! {از لذت عقلی تعبیر می شود به} ⬅️"لذّت قوی" ⬅️"لذّت چیره" ⬅️"لذّت غالب" ⬅️"لذّت برتر". پس اوهام عموم اینچنین است که ⬅️ بقیه لذّات {غیر حسی} ضعیف و ناچیز است. به چشم نمی آید ⬅️ یعنی باید کنارشان بگذاریم. ✅ بلکه اصلاً باید یک چیز دیگر گفت، اگر خوب نگاه کنیم جز لذّت حسّی نداریم، بقیّه خیالات است. اگر واقعاً بود، آدم را می کِشید. ❓ چرا ما به سمت لذات حسی می آییم؟ ☑️بنده خدایی را می دیدم، مثلاً درمورد غذا صحبت می کرد، دهانش آب می افتاد. نشان می داد چقدر با غذا و با این نوع غذا دارد کیف می کند؛ ❗️یک جوری که مثلاً گویا [اگر] کلِّ عالم را بگردید، انگار یک همچین لذّتی پیدا نمی شود. 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 صل الله علیک یا فاطمه الزهرا 📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣 با عرض سلام خدمت سروران گرامی و آرزوی سلامتی و سعادت برای شما عزیزان به اطلاع می رسانم به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کلاس درس استاد یزدانپناه ‌از تاریخ جمعه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ به مدت ۱۰ روز در مسجد ۱۴ معصوم ع خیابان شیخ فضل‌الله نوری آمل برگزار میگردد. ساعت کلاس : از ۱۵،۱۵ الی ۱۶،۴۵ لطفا اطلاع رسانی بفرمایید. با تشکر https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه اول کلاس درس تفسیر المیزان ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ دهه فاطمیه
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه اول کلاس درس منازل السائرین ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ دهه فاطمیه
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🔰 برنامه سخنرانی آیت‌الله یزدان‌پناه در دهه دوم فاطمیه ▪️صلی الله علیک ایتها الصدیقة الشهيدة همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری ام‌ابیها حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیه، مجلس روضه و سخنرانی آیت‌الله یزدان‌پناه در شهرستان آمل برگزار می‌گردد. 🕌 مسجد حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: شهرستان آمل - میدان ۱۷ شهریور - گرجی‌محله زمان: همراه با اقامه نماز جماعت صبح، از جمعه ۱۷ آذرماه. 🕌 مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام: شهرستان آمل - پایین بازار آمل زمان: همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، از چهارشنبه ۲۲ آذرماه. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 صل الله علیک یا فاطمه الزهرا 📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣 با عرض سلام خدمت سروران گرامی و آرزوی سلامتی و سعادت برای شما عزیزان به اطلاع می رسانم به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کلاس درس استاد یزدانپناه ‌از تاریخ جمعه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ به مدت ۱۰ روز در مسجد ۱۴ معصوم ع خیابان شیخ فضل‌الله نوری آمل برگزار میگردد. ساعت کلاس : از ۱۵،۱۵ الی ۱۶،۴۵ لطفا اطلاع رسانی بفرمایید. با تشکر https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه دوم کلاس درس تفسیر المیزان ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ دهه فاطمیه
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم کلاس درس منازل السائرین ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ دهه فاطمیه⬆️⬆️⬆️
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت سوم 🔹بنده خدایی چاه می کند. چیزی شد و او را پیش پادشاه آوردند. ❓پادشاه به او گفت چه می خواهی؟ گفت یک قرمه سبزیِ کامل ⬅️ یعنی بنده خدا حداکثر آرزوهایش این است. من به بعضی ها حق می دهم. بندگان خدا [لذات غیرمادی را] نخورده و نچشیده اند. ❌واقعیّتش در زندگی ما الان، در هر شهری بروید، این را می بینید [که] منطقِ اوّل، خوردن، خوابیدن، کیف کردن [است]؛ در کام برخی ها خیلی شیرین است. ◀️اصلاً به خاطر این آدم می کُشد ◀️به خاطر این خلاف می کند. ❗️حتّی در متدیّنین هم هست. گهگاهی می چشد، ولی برایش واضح نیست. ای کاش این می آمد یک دور حرف های بوعلی را می خواند، می فهمید از این خبرها نیست؛ خیلی خبرهاست. ❓اصلاً غرب جز این لذّت چی دارد به ما می دهد؟ ❗️حتی علم شان در خدمتِ بدن است ⬅️ یعنی علم شان هم نمی گذارند [گونه ی دیگری] باشد. خیلی چیز عجیبی است. ☑️مثلاً زیجِ خاصِّ ما که دستِ ما بود، از دستِ ما گرفتند [و] آنجا بردند، [وقتی] می خواهند چاپ کنند، دوازده تا چاپ می کنند ⬅️ چون دوازده تا محقّق دارند، نمی خواهند نفر سیزدهم داشته باشد. منطق اصلی غرب، همین لذّت است. ❓الان، نوع لباسی که غرب می سازد برای بدن، چرا اینجوری است؟ ✅ دلیلش این است که منطقش، منطق لذت حسی است. ❌من نمی‌گویم الان قرار است همه غربی ها [اینطور باشند]، منطقِ حاکمِ غرب را می‌گویم. جوان ما هم دائم همین‌ها را می‌بیند. 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal