eitaa logo
مهندسی فرهنگی قزقانچای (صلگرستان)
74 دنبال‌کننده
338 عکس
151 ویدیو
0 فایل
قزقانچای نام رودي که قوم صلگر با فرهنگ و زبان طبری در کنار آن زندگی می کنند .
مشاهده در ایتا
دانلود
افتتاح پروژه گاز روستای لاسم
دکتر اعظم آهنگر سله بنی عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران که فرزند شهید آهنگر است امروز ۴ مهر ۱۴۰۳ در دیدار رهبری با پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس گفت: بازماندگان جنگ بهترین سفیران انتقال مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس هستند ولی در آموزش عالی مورد بی مهری قرار می گیرند. در دانشگاهها با چرخش قدرت برای اساتید تازه استخدام اتفاقات ناخوش آیندی رقم می خورد. یا از نظر یک طیف افرادی فاقد صلاحیت های عمومی - فرهنگی احراز جایگاه استادی شناخته و حذف می گردند و یا با یک چرخش قدرت به یکباره تمامی سواق علمی مورد انکار قرار می گیرد و با اصطلاحاتی نظیر رزومه مشکوک، کارمندان شبهه علمی و سهمیه ای مورد تحقیر قرار می گیرند، قطع پیمان می شوند، گروه آموزشیشان عوض می شود، به دانشکده های دیگر کوچانده می شوند و یا کلا از دانشگاه اخراج می شوند. در این کشمکشهای بی حاصل آنچه قربانی می شود آرامش اذهانی است که باید در خدمت تولید علم باشد. چه رسد به زنده نگاه داشتن فرهنگ دفاع مقدس. اینگونه می شود دانشگاههای مادر، که قله هستند، به جای آنکه جایگاه عقابها باشند، جولانگاه پرندگان پهن بال جاه طلب فرصت طلب نظیر کرکسها خواهد شد. در یک دانشگاه مادر از ۲۷۰۰ نفر عضو هیات علمی فقط ۲۱ نفر فرزندشهید هستند. این هم از وضعیت آثار زنده دفاع مقدس. قطعا فرزندان شهدا قرار نیست از شهادت پدر نفعی ببرند، ولی قرار نیست توانمندیهای ایشان نادیده گرفته شود. به طور قطع دانشگاه باید بر مبنای شایسته سالاری باشد . فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
. ◀️ تمبر آیین کهن تعزیه در شهر رینه آمل رونمایی شد. 💠 تمبر آیین کهن تعزیه جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ با حضور استاندار مازندران در شهر رینه آمل رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، استاندار مازندران امروز در این آیین با اشاره به تاریخ کهن ایران گفت: پذیرش دین اسلام با روایت معارف آل الله نقش بسزایی در گسترش مفاهیم عمیق ایمانی در امت اسلامی داشت. دکتر نوری افزود: در همه ادیان توحیدی بزرگداشت کسانی که برای گسترش و پاسداشت دین الهی تلاش کرده اند مورد تایید است گفت آیین تعزیه که رساننده پیام آل الله و مصائب کربلا بوده باید مورد توجه جدی قرار گیرد و ما باید این مفاهیم ناب را برای نسل جوان تببین کنیم. دکتر حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره‌ به جایگاه والای آموزه‌های آل الله در میان مردم مازندران و برپایی حکومت علویان در آمل گفت : این امر نشانگر حق طلبي و آزادگی مردم مازندران به ویژه آمل از گذشته های دور است. ۶ مهر ۱۴۰۳ ✅ روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
. ◀️ تمبر آیین کهن تعزیه در شهر رینه آمل رونمایی شد. 💠 تمبر آیین کهن تعزیه جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ با حضور استاندار مازندران در شهر رینه آمل رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل، استاندار مازندران امروز در این آیین با اشاره به تاریخ کهن ایران گفت: پذیرش دین اسلام با روایت معارف آل الله نقش بسزایی در گسترش مفاهیم عمیق ایمانی در امت اسلامی داشت. دکتر نوری افزود: در همه ادیان توحیدی بزرگداشت کسانی که برای گسترش و پاسداشت دین الهی تلاش کرده اند مورد تایید است گفت آیین تعزیه که رساننده پیام آل الله و مصائب کربلا بوده باید مورد توجه جدی قرار گیرد و ما باید این مفاهیم ناب را برای نسل جوان تببین کنیم. دکتر حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره‌ به جایگاه والای آموزه‌های آل الله در میان مردم مازندران و برپایی حکومت علویان در آمل گفت : این امر نشانگر حق طلبي و آزادگی مردم مازندران به ویژه آمل از گذشته های دور است. ۶ مهر ۱۴۰۳ ✅ روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
🌿#قزان_چاهی 📘کتاب دانشنامه هویت شناسی جلد ۱۱ ص ۶۹۵۳ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑#پژوهش_ادملاوند @edmolavand 📚#آوات_قلمܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنبه های کتاب مساجد معرفی کتاب 📗« بدون مرز » ✍️ هاشم نصیری 📚انتشارات کتابستان معرفت 📖 بدون مرز داستانی خیالی از یک مهندس جوان ایرانی است که موفق به کسب بورسیه تحصیلی در آمریکا شده و عازم سفر است، او در امریکا در پی اتفاقات و ماجراهای زیبایی با دکتر مصطفی چمران آشنا شده و از ارادتمندان و همراهان ایشان می شود نویسنده در این کتاب با خلق یک شخصیت خیالی به عنوان یکی از یاران دکتر چمران با مهارتی بسیار زیبا به معرفی زاوایای گوناگون شخصیتی ، علمی و نظامی این شهید پرافتخار در امریکا ، مصر و لبنان پرداخته است ♦امیدواریم با معرفی این کتاب در طرح شنبه های کتاب مساجد گام موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی بردارید. فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
🔺برگزاری مراسم تجلیل از آتش نشانان فیروزکوه به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی 🔹 مراسم تجلیل از آتش نشانان شهرداری فیروزکوه و گرامیداشت روز آتشنشانی و ایمنی با حضور امام جمعه شهرستان، فرماندار فیروزکوه، شهردار فیروزکوه، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، اعضای شورای اسلامی شهر، معاون شهردار، مسئول حراست شهرداری، جمعی از دانش آموزان و معلمان و آتش نشانان فیروزکوه برگزار شد. فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📝ادامه پژوهش در خصوص تبار قزقانچای 📌پرسش جناب دکتر واعطی آملی: قزقان چای بیش از هفت روستا را شامل می شود و زبان سلیری منتصب به آن در حوزه وسیع تری قرار دارد ولی متاسفانه تاریخ مکتوبی از منطقه وجود ندارد و بیشتر با حدس و گمانها همراه است. ان شاالله با کمک شما بتوانیم به تاریخ موثقی دست پیدا کنیم. .... بفرمایید [که آیا] احتمال اینکه اصل لغت غازان چای باشد وجود دارد؟ آیا لغت مغولی می باشد؟ 📌پاسخ پژوهش ادملاوند: ✍اول آنکه قزقان چای است . خود واژه قزقان یک کلمه ی ترکی و صفت است به معنای گداخته گدازنده پر جوش و خروش. 👇 دوم آنکه کلمه ی چای در ترکی به معنای رود است یا رودخانه که در لهجه ترکستان شرقی و آلتایی (( شای )) گفته می‌شود. 👇 چای در اقوام غربی ترک و شای در ترک های شرقی و مرز چین و آلتایی به معنای رودخانه رود است. ✍ما باید بگردیم اصل نسخ خطی و منابع قدیم نوشتاری تاریخی در آن منطقه و محدوده را پیدا کنیم که واژه در اصل چه بوده ؟، قزقان یا غازان؟؟؟ 👇👇 [در خصوص تبار شما تا کنون نسبت به ۱۶ سندی که مجموعه ی پژوهشی ادملاوند ارائه شد. فقط خوانش صورت گرفت اما مالکین اجازه ی رونوشت و نمایه برداری را صادر نکرده است. با اینکه بیش از ۱۲ تن از اساتید و پژوهشگران و محققین سابق خدمت وی رسیدند اما هرگز به آنان اجازه ی رویت حتی اسناد را نداد، لکن توفیق الهی نصیب حقیر شد و برای ایشان خوانش نمودم ولی اسناد اصیل و جذاب قوم شما نزد ایشان است. قصد داریم به نحو شایسته رضایت ایشان را دریافت نمایم.] 📎حتی اگر غازان باشد واژه دوم به آن نمی‌خورد یعنی واژه چای که به فارسی رودخانه معنی می‌دهد!! چطور معنا کنیم ؟؟؟ غازان چای ؟؟؟ رودخانه غازان خان مغول ؟؟؟ باید توجه کنیم که در نزدیکی های همین منطقه در فیروزکوه واژه دلیچای / دلیچایی را داریم که مشهور است به معنای رودخانه دیوانه رودی که بسترش را می خراشد. ✍همینطور نمی‌شود با شباهت کلمه قزقان به غازان خان مغول حکم صادر کرد که چون آنجا مراتع مربوط به غازان خان مغول بوده این نام را گرفته است . ✍شاید قزقان که خودش کلمه کامل ترکی است به معنای گدازنده چیزی که بمانند گدازه حاصل از گرمای شدید حالت جوش و خروش شدید دارد. ✍چای یا شای واژه دوم صددرصد به معنای رود است . این نوع واژه ها برگرفته از طبیعت هستند مانند رودخانه جنگل کوهستان و صفاتی که انسان به زبان خودش به آنها داده و نه نام قبیله یا طایفه یا ایل ترک و مغول تبار . 📎چون کلمه دلیچای را هم داریم در اطراف این منطقه قزقانچای= قزقن یا قزقان + چای دلیچای = دَلی + چای ساخت هر دو واژه ترکی ولیکن صفت برای طبیعت است. در اینجا صفت برای رودخانه دلیچای = رود دیوانه قزقانچای = رودی که آب آن مانند گدازه؛ جوش و خروش شدید دارد. 📎صد در صد واژه ها ترکی هست ولی بنظرم هیچ ربطی به اسم قبیله یا طایفه ترک مغول تبار ندارد. والله اعلم !!!؟؟؟؟ 📎 ....توجه بفرمایید که واژه دوم است که کار را خراب می‌کند یعنی واژه (( چای )) که ترکی هست ولیکن به فارسی به معنای رودخانه میباشد. 📎بخش دوم این واژگان یعنی (( چای )) در واژگان قزقانچای و دلیچای است که هر ترک زبان بخواند متوجه می‌شود که درست است که اساس کلمات مربوط به زبان ترکی می باشد ولیکن با توجه به وجود واژه دوم چای به معنای رودخانه اساسا این واژه به زبان ترکی صفتی هست مربوط به طبیعت در اینجا صفات مربوط به رودخانه است. البته به ترکی دلی چای = رود دیوانه قزقان/قزقن/قزقون...+ چای= رودخانه ای که آب آن به مانند گدازه جوش و خروش شدید دارد. ✍بنظرم هیچ ربطی به اسم قبایل ترک ندارد اصولا ساختار نامگذاری طوایف ترک و مغول اینطور نیست . 📝این تحقیق ادامه دارد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از جواد مجاوری
مشاهده یک قلاده پلنگ در فیروزکوه اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه از تصویربرداری از یک قلاده پلنگ در گشت و پایش محیط‌بانان در مناطق تحت مدیریت خبر داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آی مشتی خیرالله افسوسی ته سه موننه❗️ 🎥 روایتی از شوخ‌طبعی‌ و طنزپردازی‌های پیرمرد مازندرانی در جبهه 🔸پیرمرد اهل شهرستان نور ۳۹ سال قبل در جبهه های جنگ و در ویدیویی که به صورت گسترده منتشر شده بود سراغ دوستش "مشتی خیرالله" را می گیرد 🔹خبرگزاری صداوسیمای مازندران پس از جستجوی گسترده برای یافتن نشانه ای از این رزمنده زنده دل، او را که اکنون 99 سال از عمرش گذشته و در یکی از روستاهای شهرستان نور زندگی می کند سوژه گزارش کرده است
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜 های شفاهی ✍بعضی از این گونه افسانه ها سرتاسر استان رواج دارد و بعضی ها بیشتر در شرق مازندران روایان و خنیاگران می خوانند. منتهی در بعضی از مناطق راوی به خصوص شرق مازندران خنیاگران تمام اشعار آن را به فارسی بیان می کنند یعنی اصالت افسانه ها را حفظ نموده اند. «...آواز مانند آواز فاقد ریتم است. تمامی اشعار نجما به فارسی خوانده می شود و نام شاعر نیز مشخص نیست.» (پهلوان: ۱۳۸۸، ۱۰۱) اما در بعضی از مناطق به خصوص در و حومه ی آن راویان ضمن بیان افسانه اشعار آن را به سه شیوه بیان می کنند: الف: کاملا فارسی است ب: قسمتی از اشعار فارسی و قسمتی مازندرانی یا این که بعضی از واژگان را به فارسی بیان می کنند. پ: اشعار به کلی مازندرانی است. 📌البته این حالت بیشتر به این دلیل است که بسیاری از راویان بر زبان فارسی تسلط ندارند یا آشنایی اندکی دارند. هنگام خواندن شعر را خواسته و ناخواسته تغییر می دهند منتهی این تغییر نه در محتوا و نه در معنی اشعار بلکه در زبان شاعر یا راوی اتفاق می افتد. هر چند همه ی مردم مازندران به راحتی فارسی را می فهمند اما بسیاری از سالخوردگان و بی سوادان و جامعه ی روستایی نمی توانند فارسی حرف بزنند. این مسئله هر چه به مناطق روستایی و کوهستانی آمل و می رسیم بیشتر مشهود است. 🎼۱-نجما خوانی: ✍نجما و رعنا دو دلداده اي اند كه سرگذشت آن ها سينه به سينه بين تمام مردم ايران مي گردد و نقل محافل و مجالس است، و بيشتر هم در مركز و شرق مازندران روايت مي شود. چند تن از پژوهشگراني كه درباره ی موسيقي نجما (نجما خواني) كردند همه گفتند: اشعار نجما كاملا فارسي است (پهلوان ۱۰۱:۱۳۸۸)، (فاطمي ۳۸:۱۳۸۱)، ( قلي نژاد ۳۱:۱۳۷۹) در حالي كه تحقيق ميداني كه نگارنده انجام داد به خصوص در مركز مازندران شعر را به سه شكل متفاوت ضبط و ثبت نموده است: 👈الف: اصولا بسياري از اشعار فارسي كه در نجما خواني روايت مي شود دوبيتي هاي فارسي است و در جاهاي ديگر ايران بين مردم سينه به سينه نقل محافل است: 🌸خوشا روزي كه با هم مي نشستيم قلم بر دست و كاغذ مي نوشتيم 🌸قلم بر دست و كاغذ بر هوا شد مگر خط جدايي مي نوشتيم 🌸نماز شام غريبي رو به من كرد دلم جولان زد و ياد وطن كرد 🌸ندانستم پدر بود يا برادر سلامت باشد هر كس ياد من كرد.(قلي نژاد ۳۳:۱۳۷۹) 👈ب: بعضي از راويان شعر را به دو زبان مازندراني و فارسي توام مي خوانند و روايت مي كنند: 🌸مير آخور: هرس (=صبر کن hərəs ) نجما گل الوون بیارم سر راه تو را قرآن گذارم 🌸ترا به دست یا حق من سپارم خدش (خودت) گفتی من یه خواهری دارم 🌸نجما: میرآخر غلط کردی اسم گرفتی خاخر من تیر اندازی کردی په ی خر من 🌸په ی خر را زدی تا پیکر من خاخر از درد من گا ونه مجنون (نعمتی) 👈پ: بعضي از راويان شعر را كاملا مازندراني مي خوانند: 🌸تره دوش گیتمه وکردمه دشت و کو tərə duš gitəmə ?u kərdəmə dašt ?u ku 🌸تره گهواره ی زرین من دامه تو tərə gahvârəye zarrin mən dâmə tu 🌸اون زمان میون تشت طلا من تره دامه او?un zamân miyune tašte talâ mən tərə dâmə ?u 🌸امروز تو شمشیر کشنی زنی مه کله کا ره?amruz tu šmšir kašni zanni me kalləkâ rə 🌸مه سر در بوره مه کف پاره me sar dar bure me kafe pâ rə 🔎معني: تو را کول می گرفتم ییلاق و یشلاق می بردم، توي گهواره ی زرين تکانت می دادم، توی تشت طلا آبت می دادم، امروز تو شمشیر می کشی می زنی به فرق سرم، از سر تا پایم عبور کند (کمالی) 🌸«اگر عالم بسوزه تره ورمه اگر خدا نكوشه تره ورمه 🌸مره بورد بينه بيشهر زندون زندون جه در امبه باز تره ورمه اگر همه ي دنيا بسوزد با تو ازدواج مي كنم، اگر خدا مرا نكشد، با تو ازدواج مي كنم مرا به زندان بهشر بردند، از زندان بيرون مي آيم و با تو ازدواج مي كنم» (پهلوان ۱۳۸۸: ۴۰۹) https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3455 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه دارد 👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
✍به هر صورت شعرهايي كه به فارسي روايت مي شود كاملا ويژگي هاي دوبيتي هاي محلي دارد اما اشعاري كه به مازندراني روايت مي شود، بعضي جاها تفاوت دارد؛ يعني اشعار از ده هجايي شروع مي شود و تا سيزده چهارده هجايي ختم مي شود و طريقه خواندن راوي باعث مي شود ما كمبود يا سكته هاي وزني را احساس نكنيم. راوي در مواقع ضروري شعر را با كشش و تكيه و كند خواني و تند خواني روايت مي كند تا اشكالات وزني به گوش نيايد. 📌البته تناقض گویی در آثار بعضی از از جمله پهلوان و قلی نژاد شاید به دلیل عجله در کار و دقت کمتر مشهود در حالی که شاهد مثال در آثار آن ها گواه دیگر است اما نصری اشرفی نظر دیگری دارد. 👇👇 « ...رفته رفته شعرخوان های زبان در داستان برخی از اوسانه ها همچون حیدربیگ و صنمبر و نجما تغییراتی ایجاد نموده اند تا از این طریق به القا حس بومی در این نقل کمک نمایند. 👇👇 هر چند تغییرات یاد شده بیشتر در ابعادی کوچک و جزیی و به برخی حالات موسیقی و تغییر در لهجه ی اشعار و نحوه ی بیان این مناطق محدود بوده ولی همین مقدار هم جهت ایجاد حس نزدیکی در مخاطبان مازندرانی و گلستانی نسبت به این نقل کفایت نموده است.» (نصری اشرفی: ۱۳۸۸، ۴۳۱) 📝مطلب ادامه دارد + نوشته شده در دوشنبه سی ام اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت 15:8 توسط نادعلی فلاح https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3455 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 💞 منظومه های چندی در طبرستان قدیم به نام امیری وجود دارد یکی از آنها منظومه امیر و گوهر می باشد که دارای محتوای عشقی می باشد امیر که از طبقات پائین جامعه می باشد عاشق دختر ارباب زاده به نام گوهر می شود ولی خانواده گوهر او را به فردی در سطح خودشان شوهر می دهند ولی عشق امیر و گوهر شعله می کشد و خاموش شدنی نیست لذا پدر گوهر او را مخفیانه به مناطقی دور دست از امیر سکونت می دهد و امیر به همراه مسگرهای قزقانچاهی شهر به شهر و روستا به روستا جویای گوهر می شود تا اینکه در یکی از روستاها گوهر را می یابد گوهر بی خیال از همه جا مس منزل خود را نزد استاد مسگر می آورد وقتی نزدیک می شود تا مس را تحویل دهد با امیر که لباس مسگرهای قزقانچاهی رو پوشیده روبرو می شود امیر در منظومه از زبان گوهر می آورد استا قلی چی ته دس ره علی بیره دس لس هاده مه مرس قلی بیره و امیر که گم شده خود را پیدا کرد در جواب می گوید گوهر گل دیم دگرد بالا خدا ره هارش اینجه تا قزماچاه درازه راه ره هارش قلی نشادر گرون بها ره هارش شو ناختی روز جفا ره هارش نگارش منظومه امیر و گوهر بر اساس نسخه خطی ای که در کتابخانه ملی ایران وجود دارد مربوط به ۱۲۵۸ قمری مطابق ۱۲۲۰ خورشیدی می باشد قسمت‌هایی از این منظومه ضمن تشکر از استاد نادعلی فلاح بدین شرح است 🌸من ندیمه گو نخرده گوگ وره داره mən nadimə gu naxərdə gug varə dâre من ندیدم گاوی که فل نخورده بچه داشته باشد 🌸من ندیمه شی نکرده زن وچه کشه هاید داره* mən nadimə ši nakərdə zan vačə kašə hâid dâre من ندیدم زنی که شوهر نکرده بچه تو بغلش باشد چون دیده بود که او بچه را بغل کرد. گوهر گفت: من به شما نگفتم امیر دست بردار نیست. پس برگردم! گفتند: نه! یک خانم گفت: من جوابش رو می دم! گفتند: چه جوری جواب می دی؟ 🌸گفت: تره کل امیر گننه پازواره tə rə kal ?amir gənnənə pâzəvâre به تو کل امیر پازوار می گویند 🌸بلو تنه میس مرز گینی تیمجاره balu təne mis marz gini timjâre کج بیل در مشت داری تیمجار را کرت بندی می کنی 🌸مردم زن ها دَ شوننه بازاره mardəme zanhâ da šunnənə bâzâre زنان مردم دارند به بازار می روند 🌸کل امیر چه کار مردن زنان داره kal ?amir čə kâre mardəne zanân dâre کل امیر چه کار به زن های مردم دارد 🌸ونه چه انه شه زرد گوهر سر مونه داره vəne če ?anne še zardə guhare sar munə dâre چرا این قدر به گوهر زرد چهره می نازد 🌸[امیر]گفت: آفتاب که زرده شه ورق آسمونه ?âftâb ke zardə ševarqe ?âsəmunə آفتاب که زرد است آسمون زیباست 🌸ماه که زرد کارخنه ی حیرونه mâh ke zardə kârxənəye heyrunə ماه که زرد است آفرینش الهی تعجب برانگیز است 🌸طلا که زرده ونه بها گرونه təlâ ke zardə vəne bəhâ gərunə طلا که زرد است بهایش گران است 🌸گوهر اگه زرده امیر ونه قربونه guhar ?age zardə ?amir vəne qərbunə گوهر اگر زرد چهره است امیر فدایش می شود گوهر برگشت و گفت: هنوز بیشتر کار رو خراب نکرده برگردم برم خونه! آره من برگردم بهتره. باز بیشتر از این چیز نشه! فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
💧💧💧💧💧 قزقانچای آب آشامیدنی استاندارد یکی از فاکتورهای اصلی و شاخص‌های مهم آب آشامیدنی، میزان سختی آب می‌باشد. سختــی آب مربوط به املاح خاصی است که در آب وجود دارد. این املاح شامــل کاتیــون‌هایی مثل منیزیم، کلسیم، آهن و ... بوده که با آنیـــون‌هایی مانند بی کربنات، کلرید و ... به صورت محلول در آب وجود دارند. وجود این املاح به میزان مشخص، برای بدن انسان لازم است. به زبان ساده‌تر می‌توان اینطور بیان کرد: وقتی این املاح وجود نداشته باشند، سختی آب صفر است( آب مقطر) و هر چه مقدار این املاح بیشتر باشد آبِ به اصطلاح سخت‌تری خواهیم داشت. آب استاندارد به آبی گفته می‌شود که سختی آن بین ۵۰ تا ۵۰۰ باشد و آبی برای نوشیدن مناسب است که سختی آن کمتر از ۱۵۰ باشد( آب آشامیدنی). در تحقیق میدانی‌ای که این جانب سال گذشته از آب وزنا در آزمایشگاه دانشگاه پیام نور انجام دادم جالب بود آب لوله کشی آمل دارای سختی ۸۰۰ بود و حالت جوشیده آن ۶۰۰ بود یعنی با جوشاندن سختی آب کمتر شده و مقدار املاح آن نیز کمتر شده است ولی آب وزنا در حالت عادی دارای سختی ۲۰۰ بوده است که حالت جوشیده آن عدد ۱۰۰ را نشان می دهد و این یعنی آب منطقه قزقانچای آب بسیار مناسب برای نوشیدن می باشد لازم به ذکر است وجود مقداری املاح مفید در آب مورد نیاز بدن می باشد وگرنه آب مقطر به تنهایی نیاز بدن را تامین نمی کند . فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
برادر گرامی جناب آقای دکتر محمد اسفندیار عضو محترم شورای پایگاه شهید. دستغیب لزور انتخاب آن برادر گرامی بعنوان رئیس‌ شورای اسلامی شهرستان فیروزکوه را صمیمانه و شادمانه تبریک عرض نموده،توفیقات روز افزون برایتان آرزومدیم. فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
🏴 مراسم گرامیداشت شهادت دبیرکل فقید حزب الله لبنان، شهید سید حسن نصرالله و سردار پاسدار شهید نیلفروشان، پنجشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۲ همزمان با نماز مغرب و عشا در مسجد جامع روستای لزور برگزار می گردد. از برادران و خواهران محترم جهت شرکت در این مراسم دعوت بعمل می آید. 🏴 شورای اسلامی ،دهیاری، هيأت اُمنای مسجد جامع و پایگاه بسیج شهید دستغیب روستای لزور فرهنگی قزقانچای https://eitaa.com/soltan_mohammadreza
هدایت شده از کوه یار
26.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ساعت ۸/۴۵ بوقت آسور جمعه ۱۳ مهرماه ۴۰۳ صبح همه همولایتی ها بخیر و خوشی
هدایت شده از دوبلوک نیوز
💢جلسه هماهنگی برگزاری هفته فرهنگی فیروزکوه در بخش ارجمند 🔹به گزارش روابط عمومی بخشداری ارجمند، جلسه هماهنگی برگزاری هفته فرهنگی فیروزکوه در بخش ارجمند صبح روز شنبه ۱۴ مهرماه به ریاست اسماعیل پور بخشدار ارجمند و با حضور فرمانده حوزه مقاومت بسیج یک ثارالله، رئیس شورای اسلامی روستای لزور و دهیاران روستاهای بخش در محل بخشداری ارجمند برگزار شد. شایان ذکر است به مناسبت هفته فرهنگی فیروزکوه جشنواره فرهنگی و ورزشی(موسیقی ، بازی ها و غذاهای بومی و سنتی) بخش ارجمند روز دوشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۵/۳۰ الی ۱۷/۳۰ در سالن ورزشی روستای لزور برگزار خواهد شد. @dobulluk_news
هدایت شده از دوبلوک نیوز
💢با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نیروی انتظامی ،هفته نیروی انتظامی و روز تجلیل از حافظان نظم و امنیت را به حماسه آفرینان بیداری و آیه های درخشان عدالت بویژه فرماندهی و پرسنل انتظامی شهرستان فیروزکوه تبریک و تهنیت عرض می نماییم. روابط عمومی بخشداری ارجمند @dobulluk_news
هدایت شده از سله بن ونگ وا
29.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹زبان سلیری در آستانه نابودی ـ گفتگو با آخرین میراث دار زبان سلیری کانال سله بن ونگ وا در ایتا : https://eitaa.com/vangewa گروه سله بن ماندگار در ایتا : https://eitaa.com/joinchat/4272357612C5c2e428f3c