eitaa logo
سلطان نصیر
2.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
421 ویدیو
243 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
@soltannasir (جغرافیای علوم غریبه در ایران 36) {شباهت تهمورس با سلیمان (ع) } یکی از نکات جالب داستان تهمورس شباهت زیاد آن به داستان حضرت سلیمان (ع) است . تهمورس برای ایزد وای قربانی می کند و از او می خواهد که به وی این موهبت داده شود که بتواند بر دیوان و مردمان و جادوگران و پریان پیروز شود .(اوستا یشت 15 , بند 12) در قرآن مجید و عزیز در وصف در خواست سلیمان (ع) اینگونه آمده است :👇👇👇👇 { قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (35) فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ (36) وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ (37) وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ(38) } (سوره ص آیات 35 تا 38) ترجمه : 👇👇👇 { گفت پروردگارا مرا ببخش و ملكى به من ارزانى دار كه هيچ كس را پس از من سزاوار نباشد در حقيقت تويى كه خود بسيار بخشنده اى(35) پس باد را در اختيار او قرار داديم كه هر جا تصميم مى گرفت به فرمان او نرم روان مى شد(36) و شيطانها را [از] بنا و غواص (37) تا ديگرانی را كه جفت جفت با زنجيرها به هم بسته بودند [تحت فرمانش درآورديم] (38) } شرح : تهمورس برای ایزد وای (باد) قربانی می نماید . و از او می خواهد بر دیوان و جادوان و.... غلبه نماید . سلیمان (ع) به فرموده قرآن مجید از خداوند می خواهد که به وی ملکی عطا شود . که هیچ کس پس از وی سزاوار آن نباشد . بنابراین سلیمان قرآنی از اینکه از موجودی نظیر خدای باد (وای) در خواست چنین دولتی را نماید مبرا است . منتهی نکته مهم روایت قرآنی این است. که پس از درخواست سلیمان (ع) از خداوند که به وی چنین ملکی عطا شود . خداوند در آیه بعدی یعنی آیه «36 سوره ص» می فرماید : 👇👇 {پس باد را مسخر وی ساختیم که هر جا تصمیم می گرفت به فرمان او نرم روان می شد } یعنی دولتی که سلیمان (ع) از الله تبارک تعالی در خواست آن را می نماید . لازمه اش مسخر داشتن باد است . پیشتر گفتیم که کسی که موکل یا اله بادها را مسخر نماید . تمامی 72 نژاد دیو را مسخر خویش خواهد نمود . اهل باطن به خوبی می دانند این که حق تبارک تعالی در قرآن عزیز می فرماید : پس باد را مسخر او قرار دادیم . این مسخر داشتن باد چیزی جز مسخر کردن موکل یا اله کل بادها نیست . و مسخر کننده. آن چون به این موجود که بر تمامی باد ها فرمانروایی دارد . فرمان دهد : باد به فرمان وی به نرمی حرکت می نماید . بنابراین سلیمان (ع) به جای اینکه نژاد به نژاد و طایفه به طایفه این فرومایگان را مسخر نماید .اقدام به تسخیر موکل یا اله کل بادها نمود . و با مسخر نمودن وی تمامی این موجودات بادی را مسخر خویش نمود. چنانچه بلافاصله پس از مسخر شدن باد به دست سلیمان (ع) در آیات بعد اینگونه آمده : {و شیاطین را از بنا و غواص[ مسخر وی نمودیم ] (37) و بقیه آنان را جفت جفت در زنجیر کردیم (38)} لفظ شیاطین یک لفظ عام است . که بر انواع این فرومایگان اطلاق می شود . تمامی 72 نژاد دیو بدون استثنا جز شیاطین می باشند . و بخش زیادی از 53 نژاد جن نیز جز گروه شیاطین می باشند . آیه اشاره به این نکته دارد که شیاطین هم مسخر سلیمان (ع) شدند . که عده ای برای وی بنایی و عده ای غواصی می نمودند . نکته : در بین نژاد های دیو تا آنجا که فقیر اطلاع دارم ما نژاد غواص نداریم . اما در بین جنیان خاندان سقلابی (سگ آبی) که جز شیاطین مسلمان شده و شیعه هستند . مانند سگ آبی غواصی می نمایند . ضمن اینکه بخش زیادی از پریان نیز آبزی هستند . (پریان دریایی) منتهی اطلاق لفظ شیاطین بر پریان چندان مطابق واقع نیست . زیرا این موجودات شیطانی نیستند . البته گستردگی موجودات بر روی زمین ما بسیار بیش از طبقه بندی های رسمی و شناخته شده می باشد . چنانچه حماطرها موجوداتی با خلقتی از آب هستند (و پری هم نیستند ) . که بنا به نقل اساتید فن مسخر سلیمان (ع)بودند . و برای وی غواصی می نمودند . در ادامه آیه از غل و زنجیر کردن شیاطین سخن گفته شده است . و تهمورس نیز دیوان را در بند کرد . بدین خاطر به وی لقب تهمورس دیو بند را داده اند . و این خود شباهت دیگر تهمورس به سلیمان (ع) است . در قرآن مجید از علت در خواست سلیمان (ع) از پروردگار برای بخشیدن ملکی که پس از او احدی سزاوار آن نباشد سخنی به میان نیامده است . و اینکه چرا سلیمان (ع) باد و شیاطین را مسخر نمود . اما در داستان تهمورس وی از ایزد «وای» می خواهد که به وی این موهبت داده شود که بر دیوان و جادوگران و پریان پیروز شود . و این نشان می دهد که در آن عصر با مرئی شدن این موجودات فرومایه حیطه دخالت آنان در زندگی آدمیان بسیار زیاد شده بود . و انسان ها از دست آنان در عذاب بودند . @soltannasir ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
@soltannasir (جغرافیای علوم غریبه در ایران 37) { شباهت تهمورس با سلیمان (ع)2} از شباهت های دیگر تهمورس و سلیمان (ع) وجود یک وزیر خردمند برای هر دو شخصیت است . نام وزیر تهمورس شهراسپ یا شیداسپ بوده و نام وزیر خردمند سلیمان (ع) بنا به بعضی روایات آصف بن برخیا بوده است . ابیات شاهنامه در وصف شهراسپ وزیر تهمورس 👇👇👇👇👇👇👇👇 مر او را یکی پاک دستور بود که رایش ز کردار بد دور بود خنیده به هر جای شهرسپ نام نزد جز به نیکی به هر جای گام همه روز بسته ز خوردن دو لب به پیش جهاندار بر پای شب چنان بر دل هر کسی بود دوست نماز شب و روزه آیین اوست سر. مایه بد اختر شاه را در بسته بد جان بدخواه را همه راه نیکی نمودی به شاه همه راستی خواستی پایگاه چنان شاه پالوده گشتی از بدی که تابید ازو فره ایزدی وصف آصف بن برخیا در قرآن مجید سوره نمل آیات 38الی 40 :👇👇👇👇👇👇👇 {قالَ یا أَیُّهَا الْمَلَؤُا أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ (38) قالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ وَ إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ (39) قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرّاً عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ(40)}  ترجمه: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 {38 ـ (سلیمان) گفت: «اى بزرگان! کدام یک از شما تخت او را براى من مى آورد پیش از آن که به حال تسلیم نزد من آیند»؟ 39 ـ عفریتى از جنّ گفت: «من آن را نزد تو مى آورم پیش از آن که از جایت برخیزى و من نسبت به این امر، توانا و امینم»! 40 ـ (اما) کسى که دانشى از کتاب (آسمانى) داشت گفت: «پیش از آن که چشم بر هم زنى، آن را نزد تو خواهم آورد»! و هنگامى که (سلیمان) آن (تخت) را نزد خود ثابت و پابرجا دید گفت: «این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا مى آورم یا کفران مى کنم؟! و هر کس شکر کند، به نفع خود شکر مى کند; و هر کس کفران نماید (به خویش زیان نموده، که) پروردگار من، غنى و کریم است»} اکثر مفسرین در باب شخصیتی که در آیه 40 سوره نمل دانشی از علم کتاب داشته و تخت بلقیس را در نزد سلیمان (ع) حاضر نموده است . اجماع دارند که نام وی آصف بن برخیا بوده است . وزیر دانای سلیمان و همچنین. 👈 فرزند خواهر وی 👉 که صاحب سر سلیمان (ع) و همچنین صاحب اسم اعظم بوده است . که بنا بر داستان های منقول بخش زیادی از مسئولیت دولت سلیمان (ع) بر عهده وی بوده است . در روایت فردوسی از شهراسپ نیز وی نقش مهمی در حکومت تهمورس دیو بند داشته است . (ان شاالله در باب جایگاه آصف بن برخیا و مقام وی در باب مقام عاملیت در علوم غریبه و رهبرعاملین جهان و اسم اعظم سخن خواهیم گفت ) (ع) @soltannasir 🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑
ختم رُسُل به سوی جنان می‌کند سفر جان جهانیان ز جهان می‌کند سفر ریزید خون ز دیده که در آخر صفر کز پیکر وجود، روان می‌کند سفر شهادت رسول رحمت تسلیت باد .@Soltannasir ⬛️▪️⬛️▪️⬛️▪️⬛️▪️
@soltannasir (جغرافیای علوم غریبه در ایران 38) {شباهت تهمورس به سلیمان (ع)3} در منابع روایی اهل سنت داستانی درباره سلیمان (ع) آمده است . که از عنصر داستان پردازی و اسرائیلیات خالی نیست . اما نکته جالبی نیز در بر دارد . علامه مجلسی در کتاب حیات القلوب پس از نقل این داستان آن را مخالف عقیده علما و متکلمین شیعه می داند . داستان :👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 {حضـرت سلیمان علیه السلام خبر به او رسـیدکه شـهري در میان دریا هست ، پس بر بساط خود نشـست با لشکرخود و باد آنرا برد به آنشهر و آنشهر را فتح کرد و پادشاه آن شـهر راکشت ، و آن پادشاه دختري داشت که او راجراده می گفتند و در نهایت حسن وجمال بود ، پس آن دختر را براي خود گرفت و مسلمان کرد او را و با او مقاربت نمود و او را بسیار دوست می داشت . چون جراده بر مفارقت پدرخود بسـیار می گریست ،حضرت سلیمان شیاطین را امر فرمودکه صورتی شبیه پدر اوساختند و آن دختر جامه اي مثل جامه پـدر خود ساخت و بر آن صورت پوشانیـد، هرصـبح وشام باکنیزان خود به نزد آنصورت می رفتنـدو آن راسـجده می کردنـد، پس آصف خبر داد حضـرت سـلیمان را به این واقعه وسـلیمان علیه السـلام آن صورت را شکست و آنزن را عقوبت نمود وخود به خلوت رفت و بر روي خاکستر نشـست و تضرع و توبه و استغفار می نمود ،کنیزي داشت او را امینه می گفتندو هرگاه به بیت الخلاء می رفت یا با زنی مقاربت می کرد ، انگشترخود را به او می سپرد . پس روزي انگشتر خود را به او سپرد و داخل بیت الخلاءشد پس شـیطانی که سـرکرده شـیاطین دریا بود به صورت سـلیمان علیه السـلام به نزد امینه آمـد و گفت : اي امینه ! انگشتر مرا بده ؛ انگشتر راگرفت و رفت بر تخت حضـرت سـلیمان نشـست جن و انس وحیوانات همه مطیع او شدند. وصورت سـلیمان علیه السلام متغیرشد. چون به نزد امینه آمد و انگشتر راطلبید، امینه او را نشـناخت و دورکرد ، پس دانست که اثر آن گناه که درخانه او واقع شده بود به او رسـیده است ، و به نزد هر یک از زنان و کنیزان خودکه رفت او را نشناختند و دورکردند، پس به کنار دریا رفت وخدمت صیادان می کرد و ماهی از براي ایشان به خانه هاي ایشان نقل می کرد ، هر روز دو ماهی به او می دادنـد، بر این حال بود تاچهل روز به قدر آنچه درخانه او بت پرستیده بودند. وچون آصف و عظماي بنی اسرائیل اطوار شیطان وحکم او را مخالف آداب وحکم سلیمان یافتند . از زنان سلیمان احوال او را پرسـیدند . گفتنـدکه : درحیض با ما مقاربت می کند و غسل جنابت نمی کند. بعضـی گفته اندحکم شـیطان بر همه چیز سلیمان جاري شد بغیر از زنان او که بر ایشان دست نیافت . } جدای از اینکه چه میزان از داستان نقل شده در بالا ممکن است در مورد سلیمان (ع) درست باشد . زیرا آنچه مسلم است بخش هایی از داستان منطبق با واقع نیست . (نظیر ترویج بت پرستی توسط سلیمان (ع) که ریشه در کتاب عهد عتیق و باور یهودیان دارد ) . اما نکته مهم این داستان بیشتر شفاهی , شباهت آن به داستان تهمورس است . در داستان تهمورس اهریمن با فریب همسر وی به راز ضعف تهمورس که در ترس وی هنگامی که بر فراز البرز بود . پی برد . و وی را بر زمین زد و درید . در داستان سلیمان (ع) , صخر جنی انگشتر را از کنیز سلیمان گرفت . و به جای وی بر تخت نشست . و علت این امتحان در حق سلیمان (ع) بت پرستی همسر سلیمان(ع) در خانه وی بوده است . شباهت این دو داستان نیز علی رغم آنکه از عنصر داستان پردازی و تحریف مصون نمانده است . نشانی دیگر از اشتراکات دو شخصیت سلیمان (ع) و تهمورس است . @soltannasir 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
می دید شرر ریخته در هستی انگور هم سفره ی میزبان شده پستی انگور نوشید از آن خوشه ی سم بار که امروز ما را نفریبند به سر مستی انگور . . . عزای شاه خراسان بر همه شما عزیزان تسلیت باد . @Soltannasir
مقاله تحقیقی🖕🖕 در مورد خطوط دبیره هفت گانه ایرانیان که پیدایش آن را به تهمورس نسبت می دهند . برگرفته شده از آثار «دبیره » و «خط و فرهنگ » اثر روانشاد ذبیح بهروز @soltannasir 📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝
@soltannasir (جغرافیای علوم غریبه در ایران 39) {شباهت تهمورس به سلیمان (ع) } تصمیم بر این نداریم که بخواهیم وارد تاریخ خط و الفبا در جهان شویم , اما شما عزیزان بدانید که باستان شناسان در تمدن 6000ساله جیرفت , قدیمی ترین خط جهان , را پیدا کرده اند . خطی که قدیمی تر از خط سومری است .وتمام معادلات باستان شناسان و مورخین جهان با این اکتشاف علمی به هم ریخته است . و هنوز هم غربیان که دشمن ایران و ایرانیان هستند , به این قضیه با دیده شک و تردید نگاه می نمایند . و در محافل علمی همچنان پیدایش خط را به سومریان نسبت می دهند . 😠 گفته شد که ایجاد خطوط (دبیره های )هفت گانه را به تهمورس دیوبند نسبت می دهند . حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه اینچنین آورده است : 👇👇👇👇👇👇 { جهاندار طهمورث بافرین بیامد کمربستهٔ جنگ و کین یکایک بیاراست با دیو چنگ نبد جنگشان را فراوان درنگ ازیشان دو بهره به افسون ببست دگرشان به گرز گران کرد پست کشیدندشان خسته و بسته خوار به جان خواستند آن زمان زینهار که ما را مکش تا یکی نو هنر بیاموزی از ما کت آید به بر کی نامور دادشان زینهار بدان تا نهانی کنند آشکار چو آزاد گشتند از بند او بجستند ناچار پیوند او نبشتن به خسرو بیاموختند دلش را به دانش برافروختند نبشتن یکی نه که نزدیک سی چه رومی چه تازی و چه پارسی چه سغدی چه چینی و چه پهلوی ز هر گونه‌ای کان همی بشنوی جهاندار سی سال ازین بیشتر چه گونه پدید آوریدی هنر برفت و سرآمد برو روزگار همه رنج او ماند ازو یادگار } این خطی که جامع تمام خطوط جهان باستان بوده و قدرت تبدیل تمامی خطوط را داشته همان ویسپ دبیره است . که بنا به روایت های شفاهی حدود 365 حرف داشته است . که با آن تمامی اصوات از جمله صدای شرشر آب را نیز می شد نوشت . بنابراین این خط جامع ترین خط و الفبای جهان از منظر آواشناسی بوده است . با وجودی که در داستان های سلیمان (ع) فقیر به پیدایش خط توسط ایشان بر نخورده ام . اما یک نکته جالب در روایت قرآنی در داستان سلیمان (ع) است . و آن این آیات سوره نمل است . 👇👇👇👇👇👇 { وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ وَ قالَ یا أَیُّهَا النّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْء إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ (16) سوره نمل }ترجمه : (و سلیمان وارث داود شد، و گفت: «اى مردم! زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده، و از هر چیز به ما عطا گردیده; این فضیلت آشکارى است») و { حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (۱۸) فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ ﴿۱۹﴾} ترجمه : { تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسيدند مورچه اى [به زبان خويش] گفت اى مورچگان به خانه هايتان داخل شويد مبادا سليمان و سپاهيانش نديده و ندانسته شما را پايمال كنند (۱۸)[سليمان] از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افكن تا نعمتى را كه به من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى سپاس بگزارم و به كار شايسته اى كه آن را مى پسندى بپردازم و مرا به رحمت خويش در ميان بندگان شايسته ات داخل كن (۱۹)} سلیمان (ع) توان شنیدن اصوات فراصوت مورچگان و فهم کلمات آنان و همچنین فهم صدا و سخن پرندگان را داشته است . (احتمالا توانایی شنیدن اصوات فروصوت را نیز داشته است ) به نظر فقیر بین این ویژگی سلیمان (ع) با ایجاد خط ویسپ دبیره که از نظر آواشناسی , غنی ترین خط جهان بوده است . ارتباط معنا دار وجود دارد . خطی که توان نوشتار هر صوت و صدایی را در خود داشته است . مسلما مبدع چنین خطی باید انسانی باشد که توانایی خاص شنیدن انواع اصوات و تفکیک اصوات از یکدیگر را داشته باشد . و بنا به فرموده قرآن , سلیمان (ع) این ویژگی را داشته است . و طهمورث نیز بنا به روایت شفاهی خطوط هفت گانه از جمله ویسپ دبیره را ایجاد نموده است . پس این خود دلیل دیگری بر شباهت این دو شخصیت با یکدیگر است . نکته : احتمالا خط ویسپ دبیره توسط مغان ایرانی و زیر نظر سلیمان (ع) ایجاد شده است . در ادامه دروس به پیوند و ارتباط سلیمان (ع) با خاک ایران زمین وعلی الخصوص جغرافیای مورد نظر مان و مغان ایرانی خواهیم پرداخت . (ع) @soltannasir 🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜
@soltannasir (جغرافیای علوم غریبه در ایران40) {ارتباط سلیمان(ع) با ایران } { وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ } آیه (۱۲)سوره سبأ ترجمه :{و باد را براى سليمان [رام كرديم] كه رفتن آن بامداد يك ماه و آمدنش شبانگاه يك ماه [راه] بود و معدن مس را براى او ذوب [و روان] گردانيديم و برخى از جن به فرمان پروردگارشان پيش او كار میکردند و هر كس از آنها از دستور ما سر برمى تافت از عذاب سوزان به او مىچشانيديم } (آیه 12 سوره سبأ) علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان این آیه را اینچنین تفسیر نموده است . 👇👇👇 { یعنی ما برای سلیمان باد را در شعاع یک ماه راهی که انسانها طی می کنند . مسخر کردیم به طوری که مسیر «غدو» یعنی از اول روز تا ظهر آن یک ماه باشد ; و مسیر « رواح» یعنی از ظهر تا به عصرش نیز یک ماه باشد , و در نتیجه از صبح تا غروب دو ماه مسافت را طی کند . « و اسلنا له عین القطر» _ کلمه «اسلنا» از مصدر اساله است . که باب افعال از سیلان به معنای جریان است , و کلمه «قطر » به معنای مس است . و معنای جمله این است که ما معدن مس را مانند آب برای او روان و جاری کردیم . « و من الجن من یعمل بین یدیه باذن ربه » _ یعنی و جمعی از طایفه جن _ چون بعدا فعل جمع به آنها نسبت داده , می فرماید :«یعملون له» , پس معلوم می شود جمعی از جن بوده اند _ که نزد او و به اذن پروردگار او کار می کردند ; چون خدا آنها را مسخر وی کرده بود . « و من یزغ عن امرنا » _ یعنی و هر یک از امر ما منحرف می شدند , و اطاعت سلیمان نمی کردند , « نذقه من عذاب السعیر» از عذاب آتش به وی می چشاندیم . از ظاهر سیاق بر می آید که مراد از عذاب سعیر , عذاب آتش دنیا بوده نه آخرت , و از ظاهر الفاظ آیه بر می آید که : همه طوایف جن مسخر وی نبوده اند , بلکه بعضی از جن مسخرش بوده اند .} ثعلبی نیشابوری از مفسرین اهل سنت روایت کرده است که : چون سلیمان (ع) بر بساط سوار می شد . اهل و حشم و خدمتکاران و کاتبان و لشکر خود را با خود می برد و اینها در سقفها بودند بر روی یکدیگر در خور درجه های خود , و مطبخ آن حضرت همراه او بود با تنورهای آهن و دیگهای بزرگ که در هر دیگی 👈بیست شتر 👉 پخته می شد . و میدانها برای چهارپایان در پیش مجلس او بود , و طباخان مشغول طبخ بودند و سایر صنایع مشغول اعمال خود بودند , و اسبان در پیش روی آن حضرت بودند و بساط در هوا می رفت . بنابراین بر طبق داستان ها کاخ سلیمان با خدم و حشم , توسط باد مسافتی را که یک کاروان در طی یک ماه طی می نموده , را در طی یک نیمروز طی می نموده است . (ع) @soltannasir 🌊🌪🔥🌊🌪🔥🌊🌪🔥🌊🌪🔥🌪🌊🔥
@soltannasir (جغرافیای علوم غریبه در ایران 41) {ارتباط سلیمان(ع) با ایران2 } اما نقطه ای که سلیمان(ع) با خادمان خویش فرود می آمده کجا بوده است ? در کتاب تفسیر مجمع البیان در تفسیر آیه 36سوره «ص» آمده است . 👇👇👇👇 { و حسن آورده است که سلیمان (ع) برای تدبیر امور فرمانروایی گسترده اش بامدادان از فلسطین حرکت می کرد , به هنگام نماز نیمروزی در «قزوین» و شب هنگام در « کابل» بود . } همچنین در تفسیر مجمع البیان در تفسیر آیه 12 سوره سبأ آمده است . { «حسن » در این مورد آورده است که : سلیمان بامدادان از دمشق حرکت می کرد و ظهر به سرزمین «اصفهان» می رسید و این مسافت را که مسیر یک ماه برای یک سوار تیزتک و تندرو بود , در نیمی از روز می پیمود ; و ظهر از سرزمین اصفهان حرکت می کرد و در کابل به استراحت می پرداخت و مسیر یک ماه را در نیم روز دوم روز می پیمود ; ما باد را به جای مرکب های تندرو برای او رام ساخته و فرمانبردارش نموده بودیم که او و اشکریانش را به هر نقطه ای که می خواست می برد . همچنین در کتاب میزان الحکمه جلد 11 ذیل نام داوود(ع) آمده است . 👇👇👇👇👇 { الإمامُ الباقرُ عليه السلام : و أمّا داوودُ فمَلَكَ ما بَينَ الشّاماتِ إلى بلادِ إصطَخرَ ، و كذلكَ كانَ مُلكُ سُلَيمانَ . امام باقر عليه السلام : داوود بر سرزمين هاى ميان شامات تا بلاد اصطخر پادشاهى كرد و قلمرو پادشاهى سليمان نيز چنين بود.} یعنی حیطه حکومت داوود(ع) و سلیمان (ع) تا حدود سرزمین اصطخر در استان فارس بوده است . نکته مهم : در اکثر این تفاسیر و روایت ها آمده است که سلیمان (ع) در خاک سرزمین ایران زمین فرود می آمده است . که این روایت ها با متن آیه قرآن نیز هماهنگی دارد زیرا فاصله شهری نظیر قزوین تا بیت المقدس در روزگاران گذشته , حدود یک ماه بوده است . همچنین عزیزان به یادبیاورند که پیش تر در مورد وادالنمل گفته شد که بر طبق بعضی داستان های شفاهی منطقه مورچه خورت در استان اصفهان بوده است . اما بر اساس روایت های شفاهی در وادی این موجودات فرومایه و همچنین اساطیر و داستان های عامیانه , محل فرود آمدن سلیمان (ع) منطقه تخت سلیمان در اطراف شهرستان تکاب در استان آذرباییجان غربی بوده است . یعنی محلی که ایرانشناسان و مورخین آن را آتشکده آذرگشنسپ در شهر شیز می نامند . تقریبا تمامی بزرگان علوم غریبه جهان اسلام اجماع بر این دارند که تخت سلیمان در نزدیکی تکاب محلی بوده که سلیمان (ع) فرود می آمده است . و قبالیست های یهودی نیز از این ماجرا به خوبی خبر دارند . و پیشتر در شهرستان تکاب همواره گروه کوچکی یهودی زندگی می نمودند . علت این اطمینان اساتید وادی علوم غریبه وجود تعدادی از شاهدین زنده این ماجرا در میان جنیان است . و ضمن اینکه سایر این فرومایگان نیز با یک یا دو واسطه , دوران سلیمان(ع) را درک نموده اند . و نکته مهم درروایت این موجودات وجود گنج بزرگ حضرت سلیمان (ع) در زیر دریاچه تخت سلیمان است . که به مرور زمان به حجم این گنج افزوده شده است . زیرا ایرانیان نیز بعضی اشیاء قیمتی خویش را به عنوان هدیه در این دریاچه می ریخته اند . در روایت های شفاهی این فرومایگان قالیچه معروف اسطوره ای حضرت سلیمان در این دریاچه قرار دارد . در دوران ریاست جمهوری جناب هاشمی رفسنجانی 😊 که ایشان و پسرانشان هیچ علاقه ای به وادی گنج و دفینه و علوم غریبه ندارند !😉 تعدادی از غواصین , به غواصی در این دریاچه پرداختند و غرق شدند . هرگز حتی جسد این غواصین یافت نشد . غواصی در این دریاچه نیاز به مهارت خاص دارد و آنهایی که پس از غواصی در این دریاچه زنده مانده اند . هیچ گاه به عمیق ترین قسمت های دریاچه نرفته اند . زیرا هر کسی که سعی نموده به عمیق ترین قسمت دریاچه برود ._ به دلیل وجود نیروی کشش خاص دریاچه در عمق این دریاچه , دیگر باز نگشته است . در پایگاه خبری تکاب در مورد آب این دریاچه اینچنین آمده است . 👇👇👇👇👇👇👇 { آب دریاچه نسبت به آبهای معمولی بدلیل املاح فراوان آهک ، هیدروسولفید، آهن و منگنز سنگین تر است . هر کس که با بدن لخت غرق شده جسدش بالا نمی آید  بدلیل  اینکه آب دریاچه در 36 ساعت گوشت را تجزیه و از بدن جدا میسازد و چون استخوان سنگین است ته دریاچه میماند(شاید یکی دیگر از دلایل کنده شدن گوشت بدن گرمای زیاد عمق پایین باشد).ولی اگر با لباس غرق شده باشد بدلیل حفظ جسد توسط لباس و تشکیل گاز در بدن بعد از 6 روز روی آب فرستاده میشود . در اتفاق سال 90 هر جای بدن بیرون از لباس بود گوشت نداشت ولی بدلیل لباس مقاوم جسد ، جنازه بعد از 7 روز با فشار از آب بیرون آمد. } نکته: مطلب بالا مورد تایید فقیر نیست. زیرا حداقل دوبار غواصین زبده در دریاچه غواصی کردند که منجر به مرگشان شد و جسدشان یافت نشد. @soltannasir 🔥🏰🔥🏰🔥🏰🔥🏰🔥🏰🔥🏰🔥🏰🏰🔥🏰
نمایی زیبا از دریاچه تخت سلیمان (سوغورلو ) و آتشکده آذرگشنسپ در شیز باستانی شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی
تصویر تخت سلیمان ( آتشکده آذرگشنسپ) در شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی
نمایی دیگر از تخت سلیمان (آتشکده آذرگشنسپ) شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی
نمایی دیگر از دریاچه تخت سلیمان (آتشکده آذرگشنسپ) شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی
تصویری دیگر از مجموعه تخت سلیمان (آتشکده آذرگشنسپ )و در نزد محلی ها (سوغورلو) شهرستان تکاب , استان آذرباییجان غربی
تصویر قبری در کنار دریاچه تخت سلیمان شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی
تصویر کوهی که معروف به زندان سلیمان است . و در داستان های رایج در میان مردم سلیمان (ع) شیاطین را در آنجا به بند کشیده بود و عذاب می نمود . شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی
تصویر توضیحات سازمان میراث فرهنگی در منطقه زندان سلیمان شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی
کلیپ آشنایی با تخت سلیمان 👆👆👆 @soltannasir
مجموعه مقالاتی 👆👆👆👆👆👆👆 درمورد تخت سلیمان @soltannasir
@soltannasir (جغرافیای علوم غریبه در ایران 42) {ارتباط سلیمان(ع) با ایران3 } { وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ (۱۲)سوره سبأ و باد را براى سليمان [رام كرديم] كه رفتن آن بامداد يك ماه و آمدنش شبانگاه يك ماه [راه] بود و معدن مس را براى او ذوب [و روان] گردانيديم و برخى از جن به فرمان پروردگارشان پيش او كار میکردند و هر كس از آنها از دستور ما سر برمى تافت از عذاب سوزان به او مىیچشانيديم}(آیه 12 سوره سبأ) پیشتر در تفسیر این آیه گفته شد که بنا به بعضی روایات و شواهد و همچنین شهادت این فرومایگان سلیمان (ع) در خاک ایران زمین در منطقه ای که امروزه تخت سلیمان نامیده می شود . در شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی فرود می آمده است . اما ذکر چند نکته : 👇👇👇👇👇 نکته اول : در آیه پس از انتقال (کاخ) سلیمان توسط باد اشاره به این نکته دارد . که معدن مس را برای او ذوب و روان کردیم . احتمالا باید در حیطه جغرافیایی محل فرود سلیمان(ع) معادن مس وجود داشته باشد . نکته جالب وجود معادن مس متعدد در منطقه مورد نظر است . (البته با فواصل نه چندان نزدیک به تخت سلیمان😊 )  هم اکنون بزرگ‌ترین معدن مس شمال غرب کشور با ذخیره ۶۰۰ هزار تن در شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی کشف شده است . همچنین بنا به نقل رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذرباییجان شرقی : در این استان پنج معدن فعال مس وجود دارد که پروانه های بهره برداری آنها صادر و کارخانه های آنها در حال فعالیت می باشند. این معادن شامل سونگون ورزقان، انجرد و قرنق دره اهر، چشمه کنان شبستر و یکان کهریز علیای مرند می باشد . ذخیره قطعی این معادن مس بر طبق بر آوردها: سونگون، انجرد، چشمه کنان، قرنق دره و یکان کهریز علیا را به ترتیب 440 میلیون، 50 هزار، یک میلیون و 43 هزار، 420 هزار و 32 هزار تن می باشد . همچنین در استان زنجان نیز معادن مس متعددی وجود دارد . (نظیر معدن مس در نزدیکی خرمدره ) که این معادن عمدتا کوچک می باشند . در استان قزوین نیز چندین معدن مس وجود دارد . که از بینشان کارخانه و معدن مس کاتدی طارم بسیار مهم می باشد . در استان های کرمانشاه و کردستان نیز واحدهای مس کوچک وجود دارد . و هنوز برآورد دقیقی از ظرفیت معدنی این استان ها نشده است . اما در خود شهرستان تکاب نیز دو معدن بزرگ طلا وجود دارد . نخست : معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران و خاورمیانه است که در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است. بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زره‌شوران تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 ppm (گرم در تن) برآورد شده است. ذخیره احتمالی این معدن ۳۰ میلیون تن با عیار متوسط 5 ppm است . دوم : معدن طلای آق‌دره به عنوان دومین معدن طلای کشور در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است . نکته دوم : وجود تعداد زیادی جنیان فرومایه در خاک جغرافیای ایران زمین علی الخصوص جغرافیای ترسیمی است . نکته سوم : ظاهرا این جنیان برای سلیمان(ع) صنعتگری می نمودند . و هر کس از دستور وی اطاعت نمی کرد . سلیمان (ع) وی را معذب می نموده است . نکته چهارم : وجود کوه معروف به زندان سلیمان در نزدیکی تخت سلیمان است . که بر اساس داستان های عامیانه , سلیمان(ع) جنیان را در آن معذب می نموده است . نکته پنجم : نکته مهمی که عزیزان باید بدانند , بر اساس برآوردهای کارشناسان باستان شناسی قدمت قدیمی ترین بخش های تخت سلیمان به حدود 3000 سال پیش باز می گردد . و سلیمان(ع) نیز بنا به نظر کارشناسان باستان شناسی و تاریخ کتاب مقدس حدود 1000پیش از میلاد به دنیا آمده و 928 پیش از میلاد نیز رحلت نموده است . نکته ششم : در مورد وضعیت تاریخ ایران در حدود 2900تا 3000 سال پیش برخلاف سومریان , ما لوح و گلنوشته و سند مکتوب آنچنانی در اختیار نداریم . تا بتوانیم این بازه زمانی را به درستی ترسیم نماییم. ( علل این امر حفاری های اندک و غیر علمی و کم توجهی مسئولین, همچنین از بین رفتن بخش زیادی از آثار تمدنی و مکتوب ایران در حملات متعدد اقوام مختلف به خاک فلات ایران است ) . باستان شناسان و تاریخ دانان در پاسخ به این سوال که حدود 3000سال پیش تخت سلیمان چه وضعیتی داشته است ? و چه کسانی در آن زندگی می نموده اند . محکوم به سکوت هستند ! یا باید نظریه پردازی و فرضیه بر اساس یافته ها بنمایند . در نهایت فعلا سند چندانی از وضعیت آن دوره در دست نیست ! (ع) @soltannasir ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️