eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
701 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
تصوف_لاله_زاری_مولود_فرقه_ذهبیه.pdf
867.3K
📝فایل پی دی اف «تصوف لاله زاری،مولود فرقه ذهبیه» در این مقاله به بررسی سلسله مشایخ آقای سید علی قاضی و طریقه انتساب وی و آقای محمد حسین طهرانی به فرقه ذهبیه پرداخته می شود. @sonnat_voice
تعریف عارف در کلام اهل بیت علیهم السلام ۱-قال الصادق علیه السلام: وتحمط یا سفیان ؟ قلت : اجل يا ابن بنت رسول الله ، قال علیه السلام یا سفيان : لامروة لكذوب ، ولا راحة لحسود ، ولا إخاء الملوك ، ولا خلة لمختال . ولاسؤدد لسيی الخلق ثم أمسك علیه السلام فقلت : يا ابن بنت رسول الله زدني ؟ فقال : یا سفیان ثق بالله تكن عارفة1️⃣2️⃣ امام صادق علیه السلام به سفیان ثوری فرمود: ای سفیان ثوری؛ دروغگو جوانمرد نیست و حسود آرامش ندارد و پادشاهان برادری ندارند و فریبکار درستی ندارد و بداخلاق را آقایی نیست. سپس سکوت کرد. عرض کردم: بیشتر بفرمایید؟ فرمود: ای سفیان! به خدا اطمینان کن تا عارف باشی ۲-قال رسول الله صلی الله علیه و آله:من کان بالله اعرف کان من الله اخوف3️⃣ «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:کس معرفتش به خدای تعالی بیشتر باشد خوف او نیز از خدا بیشتر خواهد بود» «پس کسی که اعتماد و اطمینان به خدا و ترس بیشتر از خداوند داشته باشد در نزد اهل بیت علیهم السلام عارف است.» پ ن:روایات متعددی در بیان معنای عارف وارد شده که همه مثبتات هستند وتعارضی ندارند . ⛔️اما صوفیه عارف را بر مبنای خودشان تعریف نموده اند. ۲-ابن عربی می گوید: «إن العارف من یری الحق فی کل شیء بل یری کل شیء»4️⃣ عارف کسی است که به مکاشفه،حق را در همه اشیاء می بیند بلکه عین هر چیز ببیند، زیرا یافتن حق در همه اشیا بدون مکاشفه امکان پذیر نیست. ۲-ابن سینا در تعریف عارف می گوید: المتصرف بفکره الی قدس الجبروت مستدیما لشروق نور الحق فی سره یخص باسم العارف5️⃣ «عارف» نام خاص کسی است که فکر خود را به قدس جبروت متوجه سازد و پیوسته از پرتوهای نور حق، در سر خود، برخوردار باشد. «ابن سینا در تعریف عارف طریق فلسفه را اخذ کرده و این گونه حمل کردن الفاظ شرعی بر معنای معتبره در نزد قائل و عدم التفات به تعریف شارع از الفاظ مستعمله در لسانش ، موجب تحریف و تغییر در معنای شرعیه شده است. 📚منابع: 1️⃣ترجمه تحف العقول ص۶۹۱/ابن شعبة حرانی/مترجم:علی اکبر میرزایی/ناشر:صالحان/قم۱۳۸۹ 2️⃣اعیان الشیعة ج۱ ص۶۷۴/سید محسن الامین/ناشر:دارالتعارف للمطبوعات/بیروت۱۴۰۳ 3️⃣بحارالانوار ج۶۷ص۳۹۳/علامه مجلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت 4️⃣فصوص الحکم ج۱ص۱۹۲/محی الدین ابن عربی/ناشر:دار احیاء الکتب العربیة/بیروت 5️⃣شرح الاشارات و التنبیهات ص۱۰۴/خواجه نصیر طوسی/ناشر:کتابخانه عمومی حضرت آیت الله مرعشی نجفی/قم۱۴۰۴ @sonnat_voice
تعریف حکیم در کلام اهل بیت علیهم السلام به عنوان نمونه: ۱-قال اباعبدالله علیه السلام:«ان الحكمة المعرفة و التفقه في الدين ، فمن فقه منكم فهو حكيم ، وما احد يموت من المؤمنين أحب إلى ابليس من فقيه.»1️⃣ یعنی:حکمت، یعنی شناخت و دین. بنابراین هر کس از شما دین را به خوبی بشناسد، حکیم است و مرگ هیچ مؤمنی نزد ابلیس از مرگ یک فقیه محبوب تر نیست. ۲-«عن ابی بصير قال : سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول : و من يؤت الحكمة فقد أوتي خيرا كثيرة قال : معرفة الأمام، و اجتناب الكبائر التي أوجب الله عليها النار.»2️⃣ یعنی:ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمایند: «و به هر کس حکمت داده شود خیر فراوانی داده شده است یعنی شناخت امام و دوری از گناهانی که خداوند، آتش را بر آنها واجب کرده است، داده شود.» روایات دیگری هم در تعریف حکمت وارد شده که از مجموع آن می توان نتیجه گرفت حکمت عبارت است از علوم حقة شرعيه با عمل به مقتضای آن. و لكن قیصری حکمت را تعریف می کند : «بانها علم بحقائق الاشياء على ما هي عليه ، و العمل بمقضاها.»3️⃣ ابن سينا تعریف می گوید : «الحکمة استكمال النفس الإنسانية بتصور الأمور و التصديق بالحقائق النظرية و العملية على قدر الطاقة.»4️⃣ در تعریف قیصری مراد از(علم بحقائق الاشیا) علم شهودی است چون صوفیه غیر از کشف وشهود(که حجیت ندارد) را علم نمی دانند و در تعریف دوم طريق فلسفی ملاحظه شد و ملاصدرا نیز حکمت را تعریف می کند به آنچه که موافق مبنایش می باشد یعنی کشف و استدلال.5️⃣ هر صاحب فکری بدون التفات به تعریف و بیان شارع از مقاصدش ، الفاظ مستعمله در آیات و روایات را به معانی معتبر نزد خودش تعریف نمود این یعنی هرج و مرج و برداشت آزاد از کتاب و سنت و لازمه این کار دور ماندن از مقاصد شارع و تفسیر به آراء و اهوا، می باشد. 📚منابع: 1️⃣بحارالانوار ج۱ ص۲۱۵/محمد باقر مجلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت 2️⃣الکافی ج۲ ص۲۸۴/محمد بن یعقوب کلینی/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۵ 3️⃣شرح فصوص الحکم ص۲۹۴/داوود قیصری/مصحح:سید جلال الدین آشتیانی/ناشر:شرکت انتشارات علمی و فرهنگی/تهران۱۳۷۵ 4️⃣رسائل ابن سینا ص۳۰/حسین بن عبدالله ابن سینا/ناشر:بیدار/قم 5️⃣الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة ج۶ ص۷/صدرالدین شیرازی/ناشر:مکتبة المصطفوی/قم۱۳۶۸ @sonnat_voice
چگونه شیطان را از خود دور کنیم؟ «قَالَ إنَّ النَّبِيَّ صلّي الله عليه و آله قالَ لِأَصحابِهِ: ألا اُخبِرُكُم بِشَيءٍ إن أنتُم فَعَلتُموهُ تَباعَدَ الشَّيطانُ مِنكُم كَما تَباعَدَ المَشرِقُ مِنَ المَغرِبِ؟ قالوا: بَلى. قالَ: الصَّومُ يُسَوِّدُ وَجهَهُ، وَالصَّدَقَةُ تَكسِرُ ظَهرَهُ، وَالحُبُّ فِي اللّهِ وَالمُوازَرَةُ عَلَى العَمَلِ الصّالِحِ يَقطَعُ دابِرَهُ، وَالاِستِغفارُ يَقطَعُ وَتينَهُ وَ لِکُلِّ شَیْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الأَبْدَانِ الصِّيَامُ.» آقا رسول خدا صلّی الله عليه و آله به اصحاب خود فرمودند: می‌خواهید شما را از كارى خبر دهم كه اگر انجامش دهيد، شيطان از شما دور شود، آن‌گونه كه مشرق از مغرب دور شده است؟ عرض کردند: آرى. حضرت فرمودند: روزه، روسياهش می‌كند؛ صدقه، پشتش را می‌شكند؛ دوستى در راه خدا و هميارى در انجام اعمال صالح، دنباله (و سُلطه‌‌ی) او را قطع می‌کند و استغفار، رگ گردنش را قطع می‌نماید؛ و برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن‌ها، روزه گرفتن است. 📚منبع:من لا يحضره الفقيه ج۲ص۷۵/محمد بن علی بابویه/جامعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم/قم۱۳۶۳ @sonnat_voice
شب های جمعه، زنان قونیه و سماع مولوی مدافعانِ مولوی(محمد حسن وکیلی،عبدالکریم سروش و...) درباره این مراسمات چه دفاعی دارند! مِی و شراب را به معرفت و عبادت تفسیر میکنند، اینها را چگونه میخواهند توجیه کنند؟! آیا حاضرند نوامیسشان در این مراسمات شرکت کنند؟ اگر نه، پس چرا اینها را عرفان و عبادت جلوه میدهند و مخالفان را به جهل متهم میکنند؟! چاهی را کنده اند که اول خودشان در آن میافتند. مولوی بغیر از دولتمردان و ثروتمندان، مریدانی از میان زنان آنها داشت. گرجی خاتون دختر غیاث الدین کیخسرو دوم و زوجه معین الدین پروانه، گوماج خاتون همسر سلطان رکن الدین، و .... که شبهای جمعه با برخی دیگر از زنانِ قونیه در منزل وی تجمع میکردند و مولوی سماع بر پا میکرد! 📚منابع: 1️⃣‍‍مولانا جلال الدین زندگانی، فلسفه، آثار و گزیده ای از آنها ص۳۳۹-۳۴۰/عبدالباقی گولپینارلی/مترجم:توفیق سبحانی/ناشر:موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی/تهران۱۳۶۳ 2️⃣مناقب العارفین ج۱ ص۴۹۰/شمس الدین احمد الافلاکی/مصحح:تحسین یازیجی/ناشر:انتشارات دنیای کتاب/تهران۱۳۷۵ @sonnat_voice
انکار ستارگان،بزرگترین دستاورد نجومی مکتب تصوف.pdf
454.9K
📝فایل پی دی اف «انکار ستارگان، بزرگ‌ترین دستاورد نجومی مکتب تصوف» در این مقاله به نقد و بررسی سخن خلاف نقل و بداهت عقل آقای محمد حسن وکیلی راجع به نفی محسوسات و ستارگان پرداخته می شود. @sonnat_voice
⛔️آشکار شدن مقام شیخین با کشف و شهود نزد ابن عربی وی در خطبه اول کتاب فتوحات مکیه ادعای مکاشفه می کند و می گوید: ..در هنگام ایراد این خطبه در عالم حقایق مثال، در پیشگاه خداوند ذوالجلال برای من مکاشفه ای رخ داد که عالم غیب بر من منکشف گردید چون پیامبر [ علیه و آله السلام] را در آن عالم، آقا و دست یافته به همه خواسته هایش دیدم و مشاهده کردم که در طرف راست او ابوبکر صدیق و در طرف چپ او عمر فاروق بود.1️⃣ 📝پ ن: فقط مکاشفه معصوم حجت است چرا که کشف غیر معصوم همچنان که برخی صوفیه مثل قیصری و... می گویند دارای آفاتی همچون دخالت شیاطین، تاثیر مانوسات ذهنی بر کشف و تاثیر اوهام و تخیلات سالک بر کشف وی است. پس همه مکاشفات وصول به نفس معلوم نیست بلکه جهل مرکبی است که سالک به واقع دارد و احیاناً نیز با کشف غیر تعارض می کند. آقای مصباح یزدی در این خصوص می نویسد: اما گذشته از پیامبر و امامان معصومین علیهم السلام دیگران برای ما مشکوکند تا هنگامی که نخست اطمینان کنیم خلاف نمی گویند و به واقع چنین ادراک و دریافت هایی برایشان حاصل شده و دوم اینکه: با قرائنی بدست آوردیم و احراز کنیم که آن ادراک و یافته ها از عنایتهای ربانی است نه از القائات شیطانی و تسویلات نفسانی ، در هر صورت در مورد غیر پیامبر و امامان معصوم عليه السلام اگر کوچکترین تردیدی داشته باشیم سخن آنها برای ما ارزشی نخواهد داشت.2️⃣ 📚منابع: 1️⃣فتوحات المکیة ج۱ص۴۳-۴۴/محی الدین ابن عربی/ناشر:الهیة المصریة العامة الکتاب/قاهره 2️⃣در جستجوی عرفان اسلامی ص۳۹/محمد تقی مصباح یزدی/ناشر:موسسه امام خمینی @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍‍ ✅مباهات خداوند به فرشتگان به خاطر وجود ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام آقا رسول الله صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت خدیجه علیها السلام: همانا خداوند متعال به افتخار وجود تو هر روز به طور مکرر به فرشتگان بزرگش مباهات می کند 📚منبع: بحارالانوار ج۱۶ ص۷۸/علامه مجلسی/ناشر:موسسة الوفاء/بیروت @sonnat_voice
بسم الله الرحمن الرحيم مقداری مغالطه و مقداری عبارت پردازی و دیگر هیچ در شب های قبل دو جلسه مناظره میان استاد برنجکار و استاد واسطی(از شاگردان آقای محمد حسین طهرانی) در دفتر آیة الله اشرفی شاهرودی در مشهد برگزار شد که جای تقدیر فراوان از دست ‌اندرکاران دفتر معظم له را داشت. ⚪️تا کنون مناظرات استاد واسطی را از نزدیک ندیده بودم ولی شنیده بودم که ایشان با فنون مناظره کاملا آشنا هستند تا اینکه توفیق شد مناظره ایشان با استاد برنجکار (استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران) را مشاهده کردم دیدم واقعا ایشان با فنون مناظره آشنایی کامل دارند و باید در محضرشان زانوی تلمذ زد. فنونی همچون: 🔺فرار کردن از پاسخ و خیلی شیک مشغول شدن به بیان مطالب خودت. 🔺حرف زدن محکم، آن هم آن قدر محکم که اگر کسی نداند فکر کند تو هستی که در موضوع بحث کتاب نوشته ای؛ حدود یک سال درس خارج این مطالب را داشته ای و در قم یعنی در میان هزارها فرهیخته به نظریه پردازی مشغول بوده ای و طرف مقابل در این زمینه فقط مطالعاتی داشته و دیگر هیچ. 🔺 تفسیر اصطلاحات به شکلی که خود می خواهی و بعد اگر طرف مقابل با نقل عبارات صریح و توضیح منطقی مطلبی را بیان کرد، بگویی: شما کاملا خلاف اصطلاحات سخن می گویی. 🔺خیلی تمیز یک عبارت را بگیری و آنرا در قالب نه قسمت به صورت مدرسه ای بدون هیچ توضیح خاصی یک، دو، سه کنی و بعد طرف مقابل هر چه از عبارات مختلف بخواند و توضیح دهد، بگویی: باید تمام کلمات علامه طباطبایی با هم ملاحظه شود. ( ضمنا تمام عبارات هم یعنی همان عباراتی که ما خواندیم و نه قسمت کردیم ولو طرف مقابل ده عبارت در برابر تو بخواند و توضیح دهد که آن عبارت مربوط به مقامی دیگر است) 🔺اگر طرف مقابل مقداری از فن مناظره استفاده کرد در عمل به همان شکل بلکه ده ها برابر بیشتر از فن مناظره استفاده کنی ولی دست آخر بگویی من نمی خواهم از این دست رفتارها داشته باشم. 🔺هنگامی که طرف مقابل می گوید در دستگاه فکری فلسفه چیزی به اسم اراده و اختیار وجود ندارد. ژست خردمندانه گرفته و بگویی: کدام فیلسوف را دیده اید در خیابان کسی را بزند و بگوید من مجبورم؟!!! 🐴دقیقا مثل آنکه وقتی می گویند متابعت بی چون و چرا از استاد موجب استحمار سالک می شود. بگویی: کدام استاد را دیده اید پالان خر به شاگرد خود بسته باشد؟!!! 🔺طرف مقابل به صریح ترین شکل و بلندترین صوت می گوید: در این زمینه حاضر به مناظره هستم. تو خونسردی خودت را حفظ کنی و بگویی: مهندس، دکتر، علامه، متخصصی به نام حضرت گوگل وجود دارد بروید و در این زمینه از نور مگز مقاله بیابید و بخوانید. جل الخالق! انگار در ارتباط با موضوع مناظره، حضرت علامه آیه الله سید جستجوگر گوگل، چیزی برای عرضه نداشته که استاد واسطی احساس وظیفه نموده و در مناظره شرکت کرده اند. و یا در تمام کلاس ها، معظم له مرزهای دانش را جا به جا نموده چیزهایی را مطرح می فرمایند که اصلا در سرتاسر گوگل عین و اثری برایش پیدا نمی کنی. 💡خلاصه واقعا از استاد واسطی در این مناظره خیلی چیزها یاد گرفتم؛ که لب اللباب آنها این است که در مناظره حتی اگر صفر الید هم بودی خودت را نباز. مثل یک جنتلمن بنشین و شیک چند تا مغالطه و عبارت پردازی کن آن وقت عده ای تو را بالا خواهند برد و از تو حتی به عنوان نظریه پرداز هم یاد خواهند کرد. م م مشهد مقدس دهم رمضان المبارک 1442 https://eitaa.com/m_tahghighateislami/302 @sonnat_voice
کشف و شهود در منظر عرفا و صوفیه.pdf
921.6K
فایل پی دی اف «کشف و شهود از منظر صوفیه» در این مقاله به نقد و بررسی کشف و شهود، آفات و تناقضات آن با اصول مسلمه دین پرداخته می شود. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅منش والای امام حسن علیه السلام در مقابل مرد شامی مردی شامی امام حسن علیه السلام را دید که سوار بر مرکب بود. شروع به ناسزا گفتن نمود. حضرت سکوت کرد و پاسخ او را نداد. وقتی فارغ شد، حضرت به او سلام نموده و لبخندی زد و فرمود : ای پیرمرد! به گمانم غریبی! گویا دچار اشتباهی شده ای! اگر از ما رضایت و حلالیت بطلبی تو را عفو و اگر چیزی بخواهی عطایت می کنیم؛اگر طالب رشد و هدایت باشی ارشادت می کنیم؛ اگر مرکبی بخواهی آن را به تو می بخشیم؛ اگر گرسنه هستی غذایت می دهیم؛اگر برهنه باشی تو را می پوشانیم؛اگر حاجتمندی حاجتت را روا می سازیم؛ اگر از وطن رانده شده باشی پناهت می دهیم؛اگر نیازی داشته باشی نیازت را برآورده می سازیم؛ بهتر است وسایلت را به خانه ی ما بیاوری و تا پایان سفرت با ما زندگی کنی، زیرا وسیع است و آسایش در آن فراهم می باشد ، وقتی کلام امام را که شنید گریست و گفت: شهادت می دهم تو خلیفه ی خدا بر زمین هستی و حقیقتا خداوند بهتر می داند رسالت خود را در کدام خاندان قرار دهد. تو و پدرت مبغوض ترین خلق خدا در نزد من بودید اما از این پس کسی را بیشتر از شما دوست ندارم. و اسبابش را به منزل امام برد و تا در مدینه بود مهمان ایشان بود و از محبین شد. 📚منبع: مناقب آل آبی طالب علیهم السلام ج۴ ص۱۹/ابن شهر آشوب/ناشر:انتشارات علامه/قم @sonnat_voice
حجیت کشف و شهود از منظر عقل و عرفان «1» - اساتید سبحانی - زمانی.mp3
50.78M
💠 حجیت کشف و شهود از منظر عقل و عرفان «1» ✔️اساتید سبحانی، زمانی 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 تلگرام | ایتا 🔎فهرست نشست‌ها 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا)
حجیت کشف و شهود از منظر عقل و عرفان «2» - اساتید سبحانی - زمانی 0.mp3
49.25M
💠 حجیت کشف و شهود از منظر عقل و عرفان «2» ✔️اساتید سبحانی، زمانی 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 🆔 تلگرام | ایتا 🔎فهرست نشست‌ها 👤ارتباط با ما (تلگرام) (ایتا)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی هر بی سوادِ صوفی منشی مفسر دین می شود!! نکته:حجم ویدیو برای دانلود کم شده است. سوال: ۱-به چه دلیلی می گوید شب قدر، شب بزم و جشن است اگر مراجعه به روایات کنید و اعمال آن شب را نگاه کنید متوجه می شوید این شب، شب استغفار و توبه است ۲-معصومین علیهم السلام پزشک روح هستند و ایشان دستور به تضرع و استغفار در این شب را داده اند. گریه ها و مناجات های پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین و امام سجاد علیهما السلام و... در ماه رمضان و غیر آن مشهور است و مرحوم شیخ عباس قمی آنها را جمع آوری کرده است ۳-آخر در تفسیر شما قدر به معنای قدرت است یا تقدیر؟! ۴-به چه دلیل و از کجای آیه برداشت کردید که جامع اسماء الهی سلام است!؟ ۵-گفتید فقه از دین مراقبت می کند و عرفان از انسان! آیا دین غیر از راه انسان است؟ وقتی فقه از دین مراقبت می کند یعنی از راه انسان مراقبت می کند چرا فرق می گذارید؟ گفتید کسانی که دین را با عرفان فهمیدند عاشق دین می شوند ولی کسانی که دین را با فقه فهمیدند از دین زده می شوند! می گوییم پایه گذاران فقه امامان معصوم علیهم السلام هستند چطور کسی که با آن علمی که پایه گذارش ائمه علیهم السلام هستند از دین زده می شود ولی پایه گذاران عرفان که صوفیانی بودند که قبل از اسلام در هند می زیستن و تفکرشان به وسیله بنی امیه وارد جامعه اسلامی شده می تواند انسان را عاشق دین کند!! متاسفانه این چنین تفکرات روشنفکرانه که معظم آنها ریشه در تفکر صوفیانه دارد در بین مردم،دانشجویان و حوزویان در حال رواج است به مانند شادی روز عاشورا که آقای وکیلی با توجیهاتی بدور از عقل سلیم و روایات در همراهی با بنی امیه کوشیده و مقاله ای را ارائه داده(که ان شالله به زودی نقد آن منتشر خواهد شد) ان شالله حوزویان آگاه باشند و در پی پاسخ به شبهات و مقابله با تفکرات صوفیانه باشند وگرنه خدایی نکرده در آینده شاهد اسلام منهای ثقلین خواهیم بود. @sonnat_voice
🔷 بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 سلام علیکم 💠 آقای اقبالی نسب روانشناس هستند و بهتر است در حوزه ی معلومات خود صحبت کنند، اینکه کسی قاری یا حافظ قرآن باشد، دلیل بر این نمی شود که درباره مسائل دینی هم نظر بدهد. 💠 ما در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی جایی ندیدیم که ایشان توصیه به گریه در شب قدر کرده باشند. اما گریه از خوف خدا، گریه به خاطر گناهان و گریه برای امام حسین علیه السلام ارزش بسیار والایی از نظر دینی دارند که روانشناسان معمولا آن را درک نمی کنند. گریه به خاطر گناهان و ترس از عقوبت الهی، موجب خودسازی و توبه و بازگشت به سوی خدا می شود. متاسفانه برخی روانشناسان فکر می کنند گریه حال انسان را بد می کند و نشانه بدبختی و بیچارگی است. 💠 در فضیلت اشک ریختن برای خدا احادیث فراوانی داریم که اصلا بسیاری از روانشناسان از آنها غافل اند، برای نمونه: امام على (علیه السلام): بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَهُ الْقُلُوبِ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ فَإِذَا وَجَدْتُمُوهَا فَاغْتَنِمُوا الدُّعَاء؛ گریه چشمها و ترس دلها نشانه رحمت خداى بلندنام است . هرگاه این دو را در خود یافتید دعا کردن را غنیمت شمرید. (بحارالانوار، ج ۹۰ ، ص ۳۳۶) امام صادق (علیه السلام): طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِی التَّفَکُّرِ وَ الْبُکَاءِ وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِی الصَّدَقَهِ وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِی صَلَاهِ اللَّیْل‏؛ روشنایى دل را جوییدم و آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم و گذر از صراط را جوییدم و آن را در صدقه دادن یافتم و نورانیّت چهره را جوییدم و آن را در نماز شب یافتم .(مستدرک الوسائل ج ۱۲، ص ۱۷۳، ص ۱۳۸۱۰) 💠 هیچکس نگفته شب قدر فقط گریه کنید، بلکه گفته شده عبادت کنید. نماز، قرآن، ذکر، دعا، تفکر، توبه و استغفار و مباحث علمیِ دینی مصداق عبادتند. 💠 قدر چنان که مشهور است به معنای تقدیر و اندازه گیری و تعیین مقدرات الهی برای بندگان است، نه شب قدرت. شب قدر شب سلام است، یعنی شب صلح و امنیت و سلامتی و رحمت است. شب قدر ملائکه و روح به زمین نازل می شوند و چنان که گفته شده خدمت امام زمان علیه السلام می رسند و بر همه مومنان سلام می کنند. جامع اسماء الهی لفظ جلاله الله است نه سلام. 💠 شب قدر شب عبادت و بندگی و دعا و توبه است، شب جشن برای کسی است که خداوند از او راضی باشد و موفق به توبه و تقرب الهی شده باشد، نه اینکه گفته شود خدا که گناهان را بخشیده با خیال راحت شاد باشید، گناهان کبیره بدون توبه بخشیده نمی شوند، یک نشانه توبه پشیمانی قلبی است، و علامت این پشیمانی گریه به خاطر گناهان و ترس از عقوبت الهی است. 💠 در شب قدر خداوند بر اساس لیاقت و شایستگی انسانها و ظرفیت و استعدادی که کسب می کنند تقدیرات یک سال انسان را مقدر می کند. راه اصلی کسب این ظرفیت توبه و گریه و تصمیم به بازگشت به سوی خدا و انجام اعمال نیک و عبادت است. 💠 خداوند گریه انسان از خوف خود و از خوف گناهانی که مرتکب شده را دوست دارد، اصلا چنین نیست که بگوید چیزی به این شخص بدهید تا برود جشن ما را خراب کرده است. امام سجاد (ع): مَا مِنْ قَطْرَ هٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ قَطْرَتَیْنِ قَطْرَهِ دَمٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ قَطْرَهِ دَمْعَهٍ فِی سَوَادِ اللَّیْلِ لَا یُرِیدُ بِهَا عَبْدٌ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ؛ هیچ قطره‏اى نزد خدا محبوبتر از این دو قطره نیست : قطره خونى که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکى که براى خدا در دل شب فرو افتد . (بحار الأنوار، ج ۶۶ ، ص ۳۷۸، ح۳۱) 💠 ماه رمضان ماه نزول قرآنی است که به آن ربیع القلوب و بهار دلها گویند، البته منافاتی با گریه ی چشمها و بارانی شدن چشمها ندارد، گریه چشمها نشانه رحمت الهی است. امام على (علیه السلام): البُکاءُ مِن خَشیَهِ اللّه مِفتاحُ الرَّحمهِ؛گریستن از ترس خدا کلید رحمت است. (عیون الحکم و المواعظ، ص ۶۲ ، ح ۱۶۱۷) 💠 دین مجموعه از احکام و اعتقادات و اخلاق است، مسلما کسی که به دنبال اخلاق و معرفت پیدا کردن نسبت به خدا نباشد، بخش بزرگ و مهمی از دین را رها کرده است. ع م مشهد مقدس بیستم رمضان۱۴۴۲ @sonnat_voice
✅شیخ صدوق و توصیه به مذاکره علمی در شب بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان شيخ صدوق رضوان الله علیه در كتاب امالي خود در اعمال شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان مي نویسد: ‏ «هر که این دو‌شب را به مذاکره علم احیا کند بهتر باشد.» ‏ 📝پ ن: بدون شک خواندن دعا،قرآن به سر،اقامه عزا و...در اين شبها عالي و توصیه شده است اما بايد دقت شود كه از مطالب اخلاقي و اعتقادی.. غافل نشويم و فقط مجالس به دعا و مداحي نگذرد. اگر کسی علم داشت تمام عبادت هایش با فکر می شود و ارزش دارد. اما اگر کسی علم نداشت تنها با یک پیامک کل دینش را از دست می دهد یا با یک شبهه کارش تمام می شود. 📚منابع: 1️⃣أمالي ص۶۴۹ المجلس الثالث و التسعون/محمد بن علی ابن بابویه/مترجم:محمد باقر کمره ای/ناشر:کتابچی/تهران۱۳۷۶ 2️⃣بحارالانوار ج۱۰ ص۴۰۱/محمد باقر مجلسی/ناشر:داراحیاء التراث العربی/بیروت @sonnat_voice
📗کشف الحقيقه في اعتبار الحديقه 📝نویسنده:علیرضا دوستی نویسنده کتاب کشف الحقيقه في اعتبار الحديقه در بخش اول، اشکالاتی را که در مورد انتساب کتاب حديقه الشیعه به مقدس اردبیلی وارد شده، مطرح می نماید. در فصل دوم کتاب، ادله اعتبار کتاب حديقه الشيعه را طرح می کند. در فصل سوم، اسامی محققین و علمایی که انتساب کتاب به مقدس اردبیلی ره را صحیح می دانند، بیان می کند. وی در فصل چهارم، اشکالات مطرح شده در مورد کتاب را تفصیلا پاسخ می دهد و انتساب کتاب به مقدس اردبیلی (رضوان الله علیه) را ثابت می کند. در بخش دوم قسمتی از مذمت صوفیه را از کتاب حديقه الشيعه می آورد. در فصل اول از بخش دوم کتاب، مذاهب صوفیه اعم از حلولیه، اتحادیه و منشا اعتقاد به حلول و اتحاد و سر منشاء وحدت وجود را مطرح می نماید. در فصل دوم از بخش دوم: ذکر بعضی از فروع و بیان اندکی از عقائد صوفیه را از کتاب حديقه الشيعه نقل می کند. @sonnat_voice
🏴 27 رمضان؛ سالروز درگذشت علامه مجلسی رضوان الله علیه ▪️محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از علما مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. مشهورترین کتاب ایشان، مجموعه گرانسنگ حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت. ▪️محمدباقر مجلسی در شب ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ق و در ۷۳ سالگی در اصفهان از دنیا رفت. آقا جمال خوانساری بر وی نماز گذارد. وی بنا بر وصیتش در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. @sonnat_voice