eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
695 دنبال‌کننده
242 عکس
62 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
عشق مجازی در کلام برخی فلاسفه ۱-ابن سینا ابوعلی سینا (۳۷۰ - ۴۲۸ ه. ق) وی در اواخر سده چهارم و اوای
شعرا و بیان عشق مجازی ۱-فرخی از شعراء قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است.(از شعرای قبل از این قرن ذکر نمیشوند؛ زیرا یا شعری که دلالت بر شاهد بازی بکند در دسترس نیست یا در صحت انتساب شعر به شاعری که میخواهیم از او نقل قول کنیم تردید وجود دارد) فرخی در قصیده ای افسوس میخورد که معشوقش با آنکه پانزده شانزده سال بیشتر ندارد ریش در آورده است و جایگاه بوسه شاعر را خراب کرده است لذا شاعر از این غصه شبها خواب ندارد: «آن سمن عارض من کرد بنا گوش سیاه دو شب تیره برآورد ز دو گوشه ماه سالش از پانزده و شانزده نگذشته هنوز چون توان دیدن آن عارض چون سیم سیاه روزگار آنچه توانست بر آن روی بکرد به ستم جایگاه بوسه من کرد تباه بچکد خون زدل من چو به رویش نگرم نتوانستم کرد از درد بدان روی نگاه شب نخسبم زغم و حسرت آن عارض و روز تا به شب زین غم و زین درد گویم آه»1⃣ ۲-عنصر المعالى عنصر المعالى كيكاووس بن وشمگیر بن زیار از شاهزادگان خاندان زیاری بود که در قرون چهارم و پنجم حکومت داشتند. وی در کتاب قاموس نامه که در آن تجربیات و راه و رسم زندگی را برای پسر خویش نگاشته است مینویسد: «اما» از غلامان و زنان میل خویش به یک جنس مدار تا از هر دو گونه بهرور باشی وز دو گونه یکی دشمن تو نباشند... تابستان میل به غلامان و زمستان میل به زنان کن»2⃣ ۳-ظهير الدين ظهير الدين ابوالفضل طاهر بن محمد متوفی ۵۹۸ ه. ق از جمله قصیده سرایان ادب فارسی در سده ششم است. در وصف نوجوان معشوقی که در حال ریش در آوردن است می گوید: «دعوی خوبی تو چوباطل نشد به خط معلوم شد که رونق گل خار نشکند ...یک بوسه از لب تو به یک جان توان خرید گر عشق را ز حسن تو بازار نشکند»3⃣ 📚منابع: 1⃣دیوان قصاید فرخی سیستانی ص۶۹۹/فرخی/ناشر:موج نور 2⃣قابوس نامه(باب ۱۵ اندر تمتع کردن)ص۶۱/ عنصر المعانی/مصحح:سعید نفیسی/ناشر:مطبعه مجلس/تهران۱۳۱۲ 3⃣دیوان(قصیده۲۶)ص۷۵/ظهیر الدین فاریابی/ناشر: انتشارات قطره/تهران۱۳۸۱ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مردمِ زمان غیبت 👈🏼 علامه مجلسی رضوان الله علیه می‌فرماید: ودر حدیث معتبر دیگر از سیدالشهدا علیه السلام منقول است که آن‌حضرت فرمود: ممتد و دراز خواهد شد غیبت امام دوازدهم از اوصیای رسول‌خداص، به‌درستی‌که اهل زمان غیبت آن‌حضرت که قائل به‌امامت اوباشند وانتظار ظهور او کشند بهترین اهل هر زمانی خواهندبود؛ زیراکه حق تعالی به‌ایشان عطا فرموده است از عقول و افهام ومعرفت وشناسایی، آن‌قدر که غیبت نزدایشان به‌منزله مشاهده گردیده است. ➖ وایشان را درآن زمان ثواب جماعتی باشد که درزمان حضرت رسول‌خدا ص درپیش روی آن حضرت با دشمنان او جهاد می‌کردند به‌شمشیر. ➖ ایشانند صاحبان اخلاص به‌حقیقت. وایشانند شیعیان ما به‌راستی. وایشانند خوانندگان مردم به‌دین خدا در پنهان وآشکارا. وفرمود که: انتظار فرج کشیدن بهترین فرجها است. ➖ ودراحادیث معتبره واردشده: هرکه اعتقادبه‌امامت صاحب الامر عليه‌السلام داشته باشد وانتظارفرج آن‌حضرت کشد به‌منزله کسی است که درزیر علم آنحضرت باشد. بلکه به‌منزله کسی است که درمیان خیمه آن‌حضرت باشد. بلکه به‌منزله کسی است که درخون خوددست وپا زند درجهاد فی سبيل الله. 📚منبع: رجعت ص۲۲۱/علامه محمد باقر مجلسی/ناشر: انتشارات دلیل ما/چاپ پنجم۱۳۹۰ @sonnat_voice
هدایت شده از کتابخانه شیعه
اجر انتظار فرج آقا صاحب الزمان عجل الله فرجه در کلام امام صادق علیه السلام «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيٰاتِ رَبِّكَ لاٰ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمٰانُهٰا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمٰانِهٰا خَيْراً يَعْنِي خُرُوجَ اَلْقَائِمِ اَلْمُنْتَظَرِ مِنَّا ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا أَبَا بَصِيرٍ طُوبَى لِشِيعَةِ قَائِمِنَا اَلْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ فِي غَيْبَتِهِ وَ اَلْمُطِيعِينَ لَهُ فِي ظُهُورِهِ أُولَئِكَ أَوْلِيَاءُ اَللَّهِ اَلَّذِينَ لاٰ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاٰ هُمْ يَحْزَنُونَ» امام صادق در تفسير قول خداى عز و جل(روزى كه بيايد بعضى از آيات پروردگارت سود ندهد كسى را ايمان آن روزش در صورتى كه پيش از آن ايمان نداشته و در حال ايمان خود كسب خيرى نكرده)فرمود مقصود خروج قائم منتظر از ما است سپس فرمود اى ابو بصير خوشا بحال شيعيان قائم ما كه انتظار ظهورش را دارند در حال غيبتش و او را فرمان بردارند در حال ظهورش آنانند دوستان خدا كه نه ترسى دارند و نه اندوهگين ميشوند 📚منبع: البرهان فی تفسیر القرآن ج۲ ص۵۰۱/سید هاشم بحرانی/ناشر:موسسة البعثة.قسم للدراسات الاسلامیة/قم https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
موسسه آموزش عالی حوزوی خاتم النبیین صلی الله علیه واله، برای نخستین مرتبه، دوره سطح 4 (دکتری) گرایش نقد تصوف را برگزار کرده و اکنون برای تکمیل ظرفیت از میان روحانیون و طلاب فاضل، دانش پژوه می پذیرد. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حکیم تراشی مقابل اهل‌بیت علیهم‌السلام 🎙آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی ⭕️ مراسم آیین اختتامیه بیست و چهارمین سالگشت دهه مهدویت 🗓 یک‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ 🏫 مرکز جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه @markaz_valieasr @AyatollahBahrololom
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
مخالفت آقای محمد حسین طهرانی با نوروز 1⃣ایشان بتعبیر فرزند ارشدش کتابی داشته است تحت این عنوان (رسالۀ النيروز بدعة و ضلالة). از نام این جزوه و رساله هتاکی گری علامه روشن است ..... آقای علامه.... شما نظری مخالف با رهبر انقلاب و مراجع دارید ،هیچ اشکالی ندارد، ولی لطف بفرمایید با این صراحت ،نظر مخالف را 👈گمراهی و👈 بدعت نخوانید ... آیا رهبری و بزرگان که هر سال این عید را تبریک می گویند ضالّ و مبدِع هستند؟!!!! 2⃣از عملکرد علامه اینچنین نقل می کنند ،عین عبارات این است: اگر كسى در محضرشان مى‌گفت: «عيد نوروز»، 👈فوراً ميفرمودند: در اسلام عيد نوروز نداريم و 👈گاهى ميفرمودند: اصلاً نوروز نگوئيد، بگوئيد: ايّام آغاز برج حَمَل. مؤمن بايد مراقبه داشته باشد و👈 كلامى را كه رضاى خدا در آن نيست بر زبان جارى نسازد. 👈در ايّام تعطيلات آغاز برج حمل مطلقاً ديد و بازديد نداشتند و هركس مى‌آمد حتّى اگر از علماء بود، ميفرمودند: خدمتشان بگوئيد ما در اين ايّام ملاقات نداريم و ديد و بازديدمان ايّام عيد غدير يا نيمۀ شعبان يا ديگر اعياد اسلامى‌است. 3⃣ از نصایح آمرانه ای که به مریدان داشتند این بود: 👈به شاگردانشان نيز فرموده بودند: در اين ايّام مطلقاً در ديدارهاى خانوادگى و دوستانه شركت نكنند و براى أداء صلۀ رحم، قبل يا بعد از آن در ايّام اعياد اسلامى به ديد و بازديد بروند.... 👈همينطور به شاگردان خود امر فرموده بودند در اين ايّام به سفر نروند مگر به ضرورت..... 4⃣ در رابطه با فقهای عظام متاسفانه راحت نظر می دادند و آنان را محکوم به کوتاهی و تقصیر می نمودند : علّامۀ والد ميفرمودند: من تعجّب مى‌كنم از فقها كه با وجود اين همه تدقيقات در مسائل مختلف فرعيّه، 👈چگونه در مسألۀ نوروز كه اينقدر مهمّ‌ بوده و ثمرات و آثار بسيارى بر آن بار مى‌شود، اينقدر كوتاه آمده و با تمسّك به أخبار «مَن بلَغ» به راحتى از كنار آن گذشته‌اند؟! 5⃣ اما در برابر نظر مقام معظم رهبری که  اعمال مستحبی نوروز را بقصد رجاء بی اشکال می دانند مخالفت خود را علناً ابراز می کردند: علّامۀ والد نيز بر اساس همين مدارك فقهى به نتيجه‌اى مخالف آن رسيده و حتّى در انجام اعمال مستحبّى در روز نوروز به قصد رجاء نيز اشكال مى‌نمودند؛ و بحمدالله در اين بحث روشن شد كه مقتضاى ادلّه همان فرمايش علّامۀ والد است. 📓 نور مجرد ج۳حدود ص۴۰۰ @sonnat_voice
هدایت شده از کتابخانه شیعه
نقدی بر نظریۀ علامه طهران مبنی بر حرمت تقوی هجری شمسی.pdf
443.8K
📗مقاله «نقدی بر نظریه علامه طهرانی مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی» 📝مولف:محمد حسین کمالی تعداد صفحات:۱۴ زبان:فارسی 🔹توضیح: مقاله فقهی یکی از اساتید سطوح عالی مشهد در مجله پژوهشی (تا اجتهاد) مرتبط با مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، تحت اشراف آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله) به چاپ رسیده است که در آن نظریه علامه طهرانی در باب حرمت تقویم شمسی به نقد کشیده شده است. 🔸نکته مهم: قبلاً در کانال گفته بودیم که صحت و سقم کتب با خواننده می باشد و کانال در این باب مسئولیتی ندارد. پرتال جامع علوم انسانی لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود:صلوات https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
استاد_اشرفی_گلایه_از_جماعت_علامه_طهرانی_در_ادعای_مقام_معصومین_ع.mp3
884.2K
گلایه حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی از بعضی از ادعاهای علامه طهرانی و جماعت ایشان در رسیدن به مقامات ائمه علیهم السلام. ( در پایان جلسه دوم مناظره بین آقایان برنجکار و زمانی) مخاطب جناب آقای زمانی است عزیزان متوجه باشند این دومین شکایت ایشان از این جریان است البته در دفعه گذشته که از بی ادبی ها و توهین های مریدان علامه طهرانی اعتراض خود را بیان کردند آقایان توجیهاتی را کردند ولی این بار صریحا بیان شد تا عزیزان راهی برای توجیه نداشته باشند. بی حرمتی طلبه جوان به علما مشهد اعتراض آیت الله اشرفی شاهرودی به سخنان نسنجیده محمد حسن وکیلی @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبری هرگز به وحدت شخصی وجود معتقد نیستند ایشان استاد فیاضی هستند استاد سطوح عالی حوزه و عضو هیئت مدیره مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و ایشان در علوم عقلی از شاگردان مبرز و نخبه آیت الله مصباح و آیت الله جوادی آملی است و در مباحث عقلی صاحب نظر می باشند جالب این است که جناب آقا سید محمد حسین طهرانی (در میان شاگردانشان معروف به علامه طهرانی) عالی ترین اقسام توحید را وحدت شخصیه میدانند و هر فردی هرچند هم که بزرگ باشد این قسم از توحید را اگر باور نداشته باشد از دیدگاه ایشان اهل توحید نیست و در این میان تفاوتی میان شیخ اعظم و مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری نمی باشد و امروزه آقایان واسطی،دعایی ،وکیلی و.... ترویج کنندگان اندیشه های جناب آقا سید محمد حسین طهرانی می‌باشند و ای کاش آقا مجتبی مختاری(مسئول سازمان جوانان آستان قدس رضوی) که فکر جوانان ایران عزیز را در اختیار این آقایان قرار داده است در کارشان و راهشان تجدید نظر می‌فرمودند . @sonnat_voice
به مناسبت ۱۲ رمضان سالروز درگذشت سید هاشم حداد نعلبند ⛔️افکار پانتئیستی سید هاشم حداد ✍️«پانتئیسم» ( pantheism ) یا همه خدایی که نوعی برداشتِ انحرافی از وحدت وجود می باشد ، آنچنان در پارادایمِ فکری سید هاشم حداد به عنوان یکی از مشایخ تصوف لاله زاری و سخنان شطح گونه وی مانند : ( آب خداست ، وضو خداست ، مُهر خداست ، .... ) تبلور یافته که مریدان و پیروان او که مدعی عرفان و تصوف فقاهتی هستند را با چالش بزرگی مواجه ساخته است . 🛑آب خداست ، وضو خداست : آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد بعنوانی یکی از احوالات تجردیه آقای حداد ، آورده : ( آب خداست ، وضو خداست ، جائی نیست که خدا نیست ) تبصره : سید علی اکبر صداقت در کتاب ( مژده دلدار ص 66 ) در نقد سخنان فوق از قول یکی از اساتید عرفان ، می گوید : ( اين نوع قضايا صدها مرتبه براى بنده اتفاق افتاد و هيچ كدام ربط به مقام فناى فى ‌اللَه ندارد. يا نويسنده اين قضايا مقام فنا را خودش نچشيده ، يا مى ‌خواهد به چند قضيه ، حدّاد را بزرگ كند ... ) 🔴مُهر خداست : آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد می گوید : (( یکی از همراهان مرحوم حدّاد در صف نماز از ایشان راجع به مسئله توحید سؤال می کند و ایشان دست می گذارند روی مُهر و می گوید : شما اسمِ مُهر را رویش گذاشتید ، این لفظ مُهر را بردار ، خدا می ماند و بس . )) تبصره : سید هاشم حداد گویا به ( اسم ) از نظر فلسفی یا عرفانی نیز اعتقادی ندارد ، لذا اشیاء و موجودات را ، خدایی می داند که اشتباهاً اسماء لفظی یا کتبی گوناگونی مانند ( مُهر ، تُربت ، زمین ، آسمان ، آب ، وضو ، زید و بَکر و غیره ) بر روی آنها گذاشته شده لذا تصریح می کند که وقتی به اشیاء اشاره می کنی و می گویی ( آن ) ، این لفظِ ( آن ) ، چشمت را کور کرده ، این لفظِ ( آن ) یا اسم لغوی ( مُهر ، تربت و ... ) را بیانداز ، خدا می می ماند و بس . ( معاذ الله ) 🔴این سگ هم خداست : (معاذ الله ) آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد شش عامل را موجبِ اجتنابِ طلاب و مردم از دور و بَرِ سید هاشم حداد می داند که اولین عامل را اینگونه توضیح می دهد : (( آقاي‌ حدّاد ميگويد : همه‌ چيز خداست‌ . يكی از آن‌ دو نفر طلبه ی اهل نجف نیز گفته‌ بود : روزی با آقا در كاظمين‌ ميرفتيم‌ ، به‌ سگی برخورد كرديم‌ ، ایشان گفت‌ : اين‌ سگ‌ هم‌ خداست‌ . )) تبصره : آقای محمد حسین طهرانی ، موضوع فوق را صحیح نمی داند لذا در ادامه از قولِ آقای حداد می گوید : (( من‌ نگفتم‌ : اين‌ سگ‌ خداست‌ . من‌ گفتم‌ : غير از خدا چيزی نيست‌ . )) یحتمل آقای محمد حسین طهرانی ، جمله ی فوق را برای توجیه و ماست مالی گافِ سید هاشم حداد به او نسبت داده ، زیرا احدی غیر از آقای محمد حسین طهرانی این تکذیبیه را از قولِ آقای حداد نقل ننموده است . ( و فیه تأمل ) 🔴تناقض گویی سید هاشم حداد : آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد می گوید : سيّد هاشم‌ ، طريقۀ حلاّج‌ را ردّ ميكردند و مي فرمودند : (( در آنچه‌ از او نقل‌ شده‌ مطالبي‌ است‌ كه‌ دلالت‌ بر نقصان‌ او دارد . ابداً از آقای قاضی و يا احدي‌ از شاگردانشان‌ اينگونه‌ مطالب‌ ( شطحیات ) ديده‌ نشد . چون منصور حلاّج‌ ( با شطحیاتش ) ، خلقي‌ را به‌ فتنه‌ و فساد انداخت‌ . )) تبصره: آقای حداد علیرغم ادعای فوق ، عملا با سخنان شطح گونه اش ، از حلاج نیز گوی سبقت را ربوده و لابد به قول خودش ، خلقی را به فتنه و فساد دچار نموده است . 🔴 امام خمینی (ره) درباره شطحیاتِ متصوفه در کتاب مصباح الهدایه می فرماید : «شطحیاتی که از بعضی صاحبان مکاشفه و سلوک و اهل ریاضت ، شنیده می شود ، به علتِ نُقصانِ سلوکِ آنان و بقایای انانیت در زوایای پنهانِ وجودشان و خصوصا تجلیِّ فرعونیتِ نفس آنها می باشد.» 🔴باطل بودن اعتقاد به پانتئیسم از دیدگاه استاد جوادی آملی: ایشان در پاسخ به پروفسور مولر آلمانی درباره پانتئیسم می فرماید : «همه خدایی» است ؛ یک وحدت وجود کاذبی است که از برخی‌ خام‌ها پیدا شده ؛ خدا را نه از سنخ علم حصولی انتزاعی مفهومی می‌شود شناخت ، چون او مفهوم نیست و نه از سنخ شهودی می‌شود یافت، چون او نامتناهی است . همه خدایی باطل است و این تفکر ، همیشه از نظر عقل و استدلال و وحی محکوم است. ر.ن https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ پیوند صوفیه گنابادی با جریان اهل‌سنت مکی زاهدان! 👈 رویدادی که هر چه از آن بگذرد، فراموش نمی‌شود. 🔹اتحاد فرقه‌های ضاله و جریان‌های انحرافی در مواجهه با تشیّعِ شریعت‌مدار و اثنی عشری، یکی از نکات قابل تامل در طول تاریخ است. چندی قبل نیز دیدار «محمداسماعیل صلاحی» معروف به محبوبعلی‌شاه، قطب خود خوانده دراویش گنابادی با مولوی «عبدالحمید اسماعیل‌زهی» برای ما پرده دیگری از رفتار جریان مکی را به نمایش گذاشت. توجه داشته باشیم که این جریان‌‌های انحرافی علیرغم همه تضادها و عنادهایی که قبلاً با یکدیگر داشته‌اند، در یک نقطه متحد هستند و آن هم اشتراک در مخالفت با علمای شیعه و فرهنگ اصیل تشیع است. 🔹هم‌آوایی سران این دو جریان افراطی، نشان می‌دهد که هدف مشترکی پیش روی آنان قرار دارد و این هدف چنان مهم است که می‌توانند با یکدیگر به تقسیم نقش بپردازند و بویژه در برابر نظام قد علم کنند. 🔹و پیام آخر اینکه مومنین مراقب این پیوندهای انحرافی باشند و عبرت گرفته و متحد شوند که شاعر گوید: الهی دشمنان دادند دست دوستی با هم چرا ما دوستان پیوسته در پیکار هم باشیم @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توحید صحیح در کلام مولی الموحدین علیه السلام سپاس مخصوص خدایی است که ستایشگران نمی توانند حق سپاسش را اداء کنند و حسابگران از شمارش نعمتهای بی پایانش عاجز باشند و تلاشگران در ادا کردن حقش فرومانند. خدایی که افکار بلند به قله عظمتش دست نیابد و افراد ژرف نگر به ذاتش پی نبرند. خدایی که نشانه هایش محدود نیست نه کلام گنجایش تعریفش را دارد و نه وقت فرصت شماره میدهد و نه این کار در وقت هر چند طولانی باشد می گنجد. با قدرتش موجودات را آفرید. از لطف خود بادها را در اختیار همه قرار داد و با کوههای ریشه دار سرزمینهای گوناگون را استوار و میخکوب ساخت ..... کسی که خدا را نشناخته به او اشاره میکند و کسی که به خدا اشاره کند او را محدود کرده و کسی که خدا را محدود کند او را شمارش کرده است. کسی که بگوید خدا در چیست او را در جای معینی تصور کرده است و کسی که بگوید روی چه چیزی قرار گرفته است بطور حتم جایی را بدون خـــدا تصور کرده است. خدا موجودی است که آغازی ندارد و با عدم سازگار نیست. در عین اینکه با تمام موجودات همراه است از آنان جداست خدا که کارگردان جهان است. کارش نیازی به وسیله ندارد و کارش شبیه به کار بشر نیست ..... خدا که جهان را آغاز کرد نه برای آن فکر کرد و نه تجربه ای داشت و نه به خود حرکتی داد و نه لحظه ای ناراحت گردید. در دیدگاه اهل بیت علیهم خداوند متعال از هر نوع مجانسه، مشاکله، تصویر، تجسیم، تشبیه و محدودیت کاملا منزه است. 📚منبع: خطبه اول نهج البلاغه، ترجمه مصطفی زمانی @sonnat_voice
هدایت شده از کتابخانه شیعه
‍✅علامه مجلسی و حفظ تشیع از اسلام مخالفین 🔸 در پایگاه اطلاع رسانی مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مطلبی تحت عنوان «نقش محدّثان در نجات مردم در عصر غیبت کبری» منتشر شده است. ایشان با تاکید بر جایگاه والای علامه محمد باقر مجلسی در احیاء علوم و معارف اهل‌بیت علیهم السلام، حفظ شیعه از تصوف و اسلام مخالفین را مرهون زحمات آن عالم بزرگوار می‌داند. 🔻تفصیل بیانات ایشان به شرح ذیل است: «پس از عصر ائمّه (علیهم السلام) همواره حاملان حدیث بودند که می‌توانستند سره را از ناسره، و بدعت را از سنّت تشخیص دهند، و مردم را از گمراهی‌هایی که در نتیجه غور در فلسفه، و گرایش به عرفان مصطلح، و مکاتب‌الحادی مطرح می‌گردید نجات دهند، و بالأخره تا این اواخر، یعنی عصر صفویه (که در آن رسمیت تشیّع تجدید گردید) اعلان می‌شد به‌واسطه عوامل خاصّی که بعد از سلطنت شاه‌طهماسب اوّل پیش آمد، رفته رفته گرایش به فلسفه، و افکار صوفیانه و مشارب غیر شرعی قوّت گرفت، تا حدی که در اصفهان، خانقاه ها برپا شده، و مثل عالم جلیل آقاحسین خوانساری را به جای القاب اسلامی، به عقل حادی‌عشر می‌خواندند، و نهایت ظهور علوم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) آن بود که محقق داماد در قالب اصطلاحات فلسفی مطرح می‌کرد، و خلاصه، زبان اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، و احادیث آنها، در غربت افتاده بود، 🔹 که به إذن الله تعالی شخصیتی مثل علامه مجلسی (رحمه‌الله) ظاهر شد، و حدیث را دوباره چنان احیاء و مطرح کرد که احادیث اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را نه فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شاید خانه‌ای در بلاد ایران نماند که از خواندن کتاب بهره نداشته باشد، مگر آنکه احادیث اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به صورتی و زیر عنوانی، در آن وارد شد. 🔹خانقاه‌های اصفهان، همه تعطیل شد و افکار متصوفه از میان رفت و زبان حدیث و استدلال به ظواهر قرآن و احادیث و زبان ائمّه معصومین (علیهم‌السلام)، زبان علماء و حوزه‌ها شد. 🔹بدون شکّ، باید گفت: ظهور علامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشیع به عصر ائمّه (علیهم‌السلام) و اصحاب آنها، امثال زرارة بن اعین ها، و محمد بن مسلم ها، و صاحبان اصول گردید. 🔹نمی‌خواهم بگویم عصر قبل از آن، همانند عصر ائمّه (علیهم‌السلام) نبود، ولی این را هم نمی‌توانم بگویم که همانند عصر آنان بود، زیرا اصطلاحات و الفاظ اسلامی کم و بیش عوض شده بود و بحث درس و تألیف و تصنیف چنان که باید، بر محور قرآن و سنت و احادیث اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دور نمی‌زد. 🔹هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی (رحمه‌الله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزه‌ها به آن‌گونه که داشت، جلو می‌رفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابن‌سینایی و صدرایی و ابن‌عربی پابرجا می‌شد، و خدا می‌داند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده می‌گشت! 🔹این علامه مجلسی بود که حوزه ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتب‌ها قرار داد. شکر الله سعیه وجزاه الله عن هذا الدّین والکتاب والسنّه خیر جزاء المحسنین.» منبع: سایت معظم له https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
ظلم به اهل بیت علیهم السلام به وسیله نقل مکاشفات و کرامات چرا نقل کرامات و مکاشفات بی دلیل جای روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام را گرفت؟ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش كرامات و خرافات ساختگی صوفیه توسط علامه همه چیز دان وکیلی در شبکه ملی!! وقتی دست مدعیان عرفان، از برهان و دلیل خالی باشد، برای اثبات مقامات عالیه اقطاب خودخوانده خود به افسانه ها و خوابها و... رو می آورند تا بتوانند ذهن برخی از توده مردم را با این افسانه ها تخدیر و به خود جلب کنند تا با ترویج فرقه خود به اهداف و مطامع مختلف اعم از ریاست و غیره برسند. 🔺این قبیل ادعاها و کرامات ساختگی، ابزار همه فرق انحرافی از قبیل نواصب و صوفیه است که در کتب این جماعت مشاهده میشود. از قبیل کرامات ابوبکر و عمر و مشایخ و مشاهیر صوفیه همچون عطار و باباطاهر عریان و ... نقل کرده اند. پ ن:دینی که سرتاسر آن از براهین عقلی و نقلی تشکیل شده است و هرکس متمایل به آن شده به همین دلیل است به لطف صوفیان عمامه بسر باید جای خود را به داغ بودن آقای حداد ، وارونه دشداشه پوشیدن او و مابقی کرامات بی دلیل بدهد. @sonnat_voice
تاویل قرآن - مرحوم موسوی طهرانی.mp3
2.58M
مرحوم آیت الله موسوی تهرانی: از معجزات قرآن است که خودش را از دست صوفی ها و عرفا حفظ کرده است حضرت آیت الله استاد سید رسول موسوی تهرانی اعلی الله مقامه الشریف، از اساتید پیشکسوت سطوح عالی حوزه علمیه قم، چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. وی سالیان سال به تربیت طلاب و روحانیون حوزه اشتغال داشت و شاگردان مبرزی را به جامعه اسلامی تحویل داد. آیت الله موسوی تهرانی متولد سال ۱۳۱۵ بود و از ایشان کتاب‌هایی نظیر «الوسائل الی غوامض الرسائل لاستاذ الفقهاء و المجتهدین الشیخ مرتضی الانصاری قدس سره» و «مجمع الفوائد فی شرح الفرائد» به یادگار مانده است. فایل بالا قسمتی از صوت ایشان راجع به تأویلات قرآنی عرفا و صوفیه است @sonnat_voice
📝لینک کانال «تحقیقی پیرامون فلسفه، عرفان و تصوف» در پیام رسان ها 👈ایتا: https://eitaa.com/sonnat_voice 👈تلگرام: http://t.me/sonnat_voice 👈اینستاگرام: http://instagram.com/sonnat_voice 🔸انتقادات و پیشنهادات https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 لطفا لینک کانال های بالای به دیگر دوستان به خصوص طلاب و دانشجویان گرامی ارسال نمایید🌷