eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
725 دنبال‌کننده
240 عکس
57 ویدیو
54 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«نقد و بررسی مفهوم معرفت فطری در مکتب تفکیک» نویسنده: رضا مختاری خویی دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل کانادا - دانشگاه تهران در مکتب میرزا مهدی اصفهانی «معرفت فطری» به معرفتی اطلاق می‌شود که نقطه مقابل معرفت عقلی است و برای رسیدن به این معرفت فرد بايد از تمامی معقولات واستدلالات عقلی و افکار و انديشه‌ها جدا شده، به گونه‌ای که زمينه هرگونه استدلال وتعقلی منتفی گردد. عقل‌ستیزی، ادعای شناخت کنه ذات خداوند، تحریف معنای معرفت قلبی، وبرداشت نادرست از روایات «معرفة الله بالله» و روایات عالم ذر، از سایر موضوعات کتاب است. در فصل آخر نیز به بررسی مطالب آقایان حسن انصاری و محمدتقی سبحانی پیرامون مکتب تفکیک پرداخته شده است. فهرست کتاب https://my.uupload.ir/dl/yoOWAZ41 اثر حاضر پایان‌نامه نگارنده در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران بوده که با برخی تغییرات، و اضافه شدن دو فصل جدید ارائه شده است. @sonnat_voice
برای أمان از مکر و خطر صوفیان، آثار علّامه مجلسی را بخوان میرزای قمّی (رحمه الله) به فتحعلی‌شاه توصیه می‌کند: «آثار علّامه مجلسی طاب ثراه که به فارسی از برای عوام نوشته مثل حقّ الیقین و عین الحیات را بخوان تا جامع سعادت دنیا و آخرت باشد، و از صحبت صوفیه و اباحیان اجتناب کن و آنها را در ذلّت و خواری رها کن.» @sonnat_voice
🔰آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله) 🌀قضیه ای در رابطه با تنزل فقاهت و حدیث در اثر تقدم فلسفه و عرفان 🔸 اخیرا کتابی در شرح احوال آقا محمد بیدآبادی برای من آوردند تا اگر مطلبی به نظرم رسید، در حاشیه بنویسم. در آن کتاب نوشته: «در اواخر صفویه فلسفه و حکمت بر اثر فشار قِشریون رو به ضعف نهاده بود». فارغ از اینکه نفس این تعبیر "قشریون" اهانت به فقهاء است، اصل این مطلب نیز نادرست است، بلکه عکس این مطلب را از افراد موثق شنیده‌ام. 🔹دوّمین قضیه: در اواخر صفویه، فقاهت و حدیث بسیار تنزل کرد و طلّاب به فلسفه و عرفان اهمّیّت می‌دادند. در آن زمان مدرسه چهار باغ اصفهان را شاه سلطان حسین در سال ۱۱۲۱ یا ۱۱۲۲ ساخته بود و حجراتش تقسیم شده بود. شخصی که یکی از بستگانش از دنیا رفته بود، به مدرسه چهار باغ رفت تا یکی از طلّاب را برای نماز میّت ببرد ولی سراغ هر طلبه‌ای رفت، نماز میّت را بلد نبود. به استادشان شکایت می‌کند و استاد هم طلّاب مدرسه را توبیخ می‌کند که چرا از فقه و احکام شرع دور هستید و خودش برای خواندن نماز میّت می‌رود و چون خودش نیز بلد نبود، دو رکعت نماز صبح بر میّت می‌خواند! این قضیه را آقای امام سدهی از آسید ابوتراب نقل کرد. من یکی دو سال بعد مرحوم آقای علم الهدی اهوازی پدر حاج آقا مصطفی را - که در مقبره آقای داماد در حرم مطهر حضرت معصومه دفن شده است در منزل مرحوم آقای والد دیدم و این دو قصه را برای ایشان نقل کردم آقای علم الهدی شاگرد آسید ابوتراب بود ایشان گفت: من هم هر دو قصه را از آسید ابوتراب شنیدم 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۹۷ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🔴عدم حجیت کشف و شهود و ارتباط با غیب در کلام امام باقر علیه السلام امام باقر عليه السلام مي‌فرمايند: ◀️هيچ شب و روزي نيست مگر اين‌که تمامي جنيان و شياطين، امامان گمراهي و ضلالت را ديدار كرده... براي ايشان سخنان ناروا و دروغ مي ‏آورند. لذا آن امام ضلالت هر روز مي‏گويد كه چنين و چنان شهود كرده ‏ام. ✅نقد و بررسی حجیت مکاشفات صوفیه https://t.me/sonnat_voice/3414 ✅صوفیه و مرجعیت مکاشفه و رها کردن عقل https://t.me/sonnat_voice/3429 📚منابع: الکافی ج۱ ص۲۵۳/محمد بن یعقوب کلینی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۳ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تصحیح اعتقادات توسط امام هادی علیه السلام «جناب عبدالعظيم مي‌فرمايد: به خدمت مولي و سرورم حضرت امام هادي (عليه‌السلام) رسيدم. چون مرا ديد فرمود: مرحبا به تو، اي ابوالقاسم! تو به راستي دوست ما هستي، گفتم: اي فرزند پيامبر! من مي‌خواهم دين خود را بر شما عرضه کنم، اگر مورد پذيرش باشد بر آن استوار بمانم، تا هنگامي که خداوند را ملاقات نمايم. 🔸فرمود: بازگوي. گفتم: من معتقدم که خداي تبارک و تعالي، خداوند يگانه‌اي است که همانندي ندارد، از دو حد تعطيل و تشبيه به دور است، نه جسم است و نه صورت، نه جوهر است و نه عرض. بلکه اوست که به اجسام جسميت بخشيده و صورت‌ها را تصوير نموده، اعراض و جواهر را آفريده، پروردگار هر چيزي، صاحب و آفريدگار و پديد آورنده‌ي هر پديداريست. 🔸حضرت محمد (صلي‌الله‌عليه‌وآله) بنده و فرستاده‌ي اوست، که به وسيله‌ي او رسالت خاتمه يافت، ديگر پيامبري بعد از او تا روز قيامت برانگيخته نخواهد شد. 🔸آئين او پايان بخش همه‌ي شريعت‌هاست، ديگر شريعتي پس از آن تا روز قيامت تشريع نخواهد شد. 🔸و معتقدم که پيشوا، خليفه و ولي امر بعد از او اميرمومنان، علي بن ابي طالب (عليه‌السلام) است، و سپس: امام حسن، و امام حسين، حضرت علي بن الحسين، حضرت محمد بن علي، حضرت جعفر بن محمد، حضرت موسي بن جعفر، حضرت علي بن موسي، حضرت محمد بن علي (عليهم‌السلام) سپس شما هستيد، اي سرور و مولاي من. 🔸فرمود: و بعد از من پسرم حسن (عليه‌السلام) مي‌باشد ولي بعد از او حال مردم چگونه خواهد بود، در مورد جانشين او!! 🔸گفتم: براي چه؟ فرمود:- «لانه لا يري شخصه ولا يحل ذکره باسمه، حتي يخرج فيملأ الأرض قسطا و عدلا، کما ملئت جورا و ظلما».- «زيرا شخص او ديده نمي شود، و ياد کردن او با اسم شريفش روا نخواهد بود تا هنگامي که ظهور کند و جهان را پر از عدل و داد نمايد، آن سان که پر از جور و ستم شده باشد». 🔸گفتم: اقرار مي کنم و معتقدم که دوست آنان دوست خدا، و دشمن آن‌ها دشمن خدا است. اطاعت آن‌ها اطاعت خدا و معصيت آن‌ها معصيت خداست. 🔸و معتقدم که معراج حق است. پرسش در قبر حق است. بهشت و دوزخ حق است. صراط و ميزان حق است. رستاخيز بي ترديد واقع خواهد شد، هيچ شبهه‌اي در آن نيست. و خداوند اهل قبور را برخواهد انگيخت. 🔸و معتقدم که واجبات بعد از «ولايت» عبارت است از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهي از منکر. 🔸امام هادي (عليه‌السلام) فرمود: اي ابوالقاسم! به خدا سوگند، اين همان آئيني است که خداوند آن را براي بندگانش پسنديده است. برآن استوار باش، که خداوند تو را در دنيا و آخرت، روي اين عقيده‌ي استوار، ثابت و پاي بر جا نمايد». 📚منبع: التّوحيد ص۸۱/محمد بن علی بابویه/جماعة المدرّسين في الحوزة العلمية/قم @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمومنین علیه السلام و استحاله شناخت ذات حق تعالی «كَذَبَ اَلْعَادِلُونَ بِاللَّهِ إِذْ شَبَّهُوهُ بِمِثْلِ أَصْنَافِهِمْ وَ حَلَّوْهُ حِلْيَةَ اَلْمَخْلُوقِينَ بِأَوْهَامِهِمْ وَ جَزُّوهُ بِتَقْدِيرِ مُنْتَجِ خَوَاطِرِهِمْ وَ قَدَّرُوهُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْمُخْتَلِفَةِ اَلْقُوَى بِقَرَائِحِ عُقُولِهِمْ وَ كَيْفَ يَكُونُ مَنْ لاَ يُقَدَّرُ قَدْرُهُ مُقَدَّراً فِي رَوِيَّاتِ اَلْأَوْهَامِ وَ قَدْ ضَلَّتْ فِي إِدْرَاكِ كُنْهِهِ هَوَاجِسُ اَلْأَحْلاَمِ لِأَنَّهُ أَجَلُّ مِنْ أَنْ يَحُدَّهُ أَلْبَابُ اَلْبَشَرِ بِالتَّفْكِيرِ أَوْ يُحِيطَ بِهِ اَلْمَلاَئِكَةُ عَلَى قُرْبِهِمْ مِنْ مَلَكُوتِ عِزَّتِهِ بِتَقْدِيرٍ » «دروغ مى‌گويند كسانى كه خداوند را با شبيه دانستن به چيزهايى،آن را هم‌رديف موجودات ديگر قرار داده‌اند و با گمان خود لباس مخلوقات را بر او پوشاندند و به اندازه ذهنشان از او نتيجه گرفتند و لباسش را بريدند و او را با ذهن خودشان براساس مخلوقات گوناگون،اندازه گرفته‌اند و چگونه كسى كه اندازه ندارد،در ذهن‌ها جاى مى‌گيرد؟در حالى‌كه ذهن‌ها در فهم و فكر كردن به ذات خداوند گمراه مى‌شوند، زيرا جايگاه او بالاتر از اين است كه در ذهن انسانها با فكر كردن،اندازه‌گيرى شود يا فرشتگان با همۀ نزديكى‌شان به مقام بالاى خداوند به واسطه اندازه‌گيرى بر او تسلط‍‌ يابند.» 👈توضیح: در روایات فراوانی هر یک از این منابع معرفتی(عقل، حواس خمسه، وهم و خیال، قلب) به خصوص نام برده شده و رسیدن آن به ذات خالق تعالی نفی گردیده شده است و این بدان معناست که بین ساختار وجودی مخلوق و ذات حق تعالی هیچ گونه مناسبت و سنخیتی نیست و کاملاً مباينت حاکم است زیرا اگر کمترین سنخیت و تشابهتی بر قرار بود از همان جهت تشابه و به همان مقدار معرفت به حقیقت حق تعالی ممکن می گشت و دیگر وجهی برای نفی شناخت ذات حق تعالى مطلقاً نبود. حاصل آنکه استحاله معرفت ذات حق تعالی برای بشر دلیل تباین و عدم سنخیت بین او و مخلوق است و این عدم امکان وصول به ذات حق تعالى اختصاص به بشر ندارد بلکه ملائکه نیز چنین هستند. 📚منبع: 1⃣التوحید ص۵۱/محمد بن علی بابویه/جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة/قم 2⃣بحار الأنوار ج۴ ص۲۷۵/علامه محمد باقر مجلسی/مؤسسة الوفاء/بیروت ۱۴۰۳ ق 🔰برگرفته از کتاب تاملی در نشریه اصالت وجود و وحدت وجود ص۱۳۸/سید محمود هاشمی نسب/دلیل ما @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 فـلـسفــه، هـرگــز اسـلامی نمی شود. 💢 امام کاظم صلوات الله علیه را یک فیلسوف به قتل رساند! أَخْبَرَنِي جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ الصَّفْوَانِيِ‏ قَالَ حَدَّثَنِي الشَّيْخُ الْحُسَيْنُ بْنُ رَوْحٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ‏ أَنَّ يَحْيَى‏ بْنَ‏ خَالِدٍ سَمَّ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع فِي إِحْدَى وَ عِشْرِينَ رُطَبَةً وَ بِهَا مَاتَ. جناب شیخ ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی اعلی الله مقامه الشریف فرمود: یحیی بن خالد، موسی بن جعفر علیه السلام را با 21 دانه خرما مسموم کرد و ایشان به همین خاطر از دنیا رفت. 📚الغيبة؛ الشیخ الطوسی؛ دار المعارف الاسلامیة؛ ص387 و 389 دخالت مستقیم خاندان برمکی به خصوص «یحیی بن خالد برمکی» لعنه الله در آزار امام موسی بن جعفر علیه السلام و قتل ایشان از متواترات تاریخ است. نیاز به تذکر نیست که همین خاندان برمکی نقش اساسی در انتقال «فلسفه» به جهان اسلام داشتند. «یحیی بن خالد» لعنه الله روی تعصّبی که نسبت به فلسفه داشت؛ هشام بن حکم را در معرض قتل قرار داد و باعث فرار و آوارگی او شد: أَبُو عَمْرٍو الْكَشِّيُّ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْخَالِدِيُّ، قَالَ أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ الْبَغْدَادِيُّ أَبُو عَلِيٍّ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ أَحْمَدَ النَّخَعِيِّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو حَفْصٍ الْحَدَّادُ وَ غَيْرُهُ، عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قَالَ‏:كَانَ يَحْيَى‏ بْنُ‏ خَالِدٍ الْبَرْمَكِيُّ قَدْ وَجَدَ عَلَى هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ شَيْئاً مِنْ طَعْنِهِ عَلَى الْفَلَاسِفَةِ، وَ أَحَبَّ أَنْ يُغْرِيَ بِهِ هَارُونَ وَ يُضْرِيَهُ‏ عَلَى الْقَتْلِ ... 📚رجال الكشي؛ دانشگاه مشهد؛ ص258 ✳️نکته: قبل از اینکه باز متوهمین فلسفی مزاج پیش خود اینگونه توجیه کنند که فلسفه اسلامی با فلسفه آن زمان فرق کرده میگویم: ⚠️فلسفه هرگز اسلامی نمیشود زیرا که اولا با تعریف خود فلسفه تناقض دارد و ثانیا فلسفه امروز هیچ تغییری در مبانی نکرده جز اینکه با یک سری اصطلاحات شما را در سراب شبهات فرو برده است. 📌کتاب تألیف شده توسط متکلم پرورش یافته امام صادق علیه السلام یعنی هشام ابن حکم رضی الله عنه🔰 📚کتاب الرد علی ارسطاطالیس فی التوحید(فهرست طوسی ص۲۰۴) و ایضا کتاب دیگری از صحابی جلیل القدر جناب فضل ابن شاذان(رحمة الله عليه) در رد بر فلاسفه🔰 📚کتاب الرد علی الفلاسفه (رجال نجاشی؛ص۳۰۷) 🔷با این شواهد به وضوح میتوان دریافت که مکتب فلاسفه مطرود اهل البیت علیهم السلام و شاگردانشان بوده است.🔷 @sonnat_voice
حدوث عالم در کلام امام زین العابدین علیه السلام امام سجاد علیه السلام فرمودند: وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الَّذِي أَنْشَأْتَ الْأَشْيَاءَ مِنْ غَيْرِ سِنْخٍ، وَ صَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَيْرِ مِثَالٍ، وَ ابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاءٍ. و تويى آن خدايى كه جز تو معبودى نيست، تو اشياء را بدون الگو و نمونه‌اى ايجاد كردى، و مخلوقات را بدون شبيه، تصوير كردى و پديده‌هاى نو را بدون الگوگيرى، به پدید آوردی. 👈در این روایت امام زین العابدین علیه السلام تصریح می فرمایند که فاعلیت خداوند تعالی مشابهتی با فاعلیت مخلوقات ندارد و خداوند تعالی همه اشیاء را (لا من شی) خلق کرد و این سخن مستلزم این است که عالم مسبوق به عدم و نیستی بوده است و ادعای فلاسفه مبنی بر علیت و عدم انفکاک معلول از علت تامّه و بالنتیجة قدیم بودن عالم ردّ می شود. @sonnat_voice
‼️اعتماد مرجع گرانقدر و سوء استفاده صوفیان حوزوی 😳تا به الان که حقیر محضر شما هستم مریدان علامه طهرانی حداقل سه بار از اعتماد حضرت آیت الله شیخ جعفر سبحانی سوء استفاده کرده اند و البته در همهٔ این موارد، ایشان بعد از خیانت آشکار و نپذیرفتن توضیحات خائنین ، با نشر کلیپ و یا نشر نامه ،یا بیانیه ای آنرا تدارک نموده اند. 1⃣اولین بار در مورد پیام‌ ایشان در همایش شهید اول بود که بعد از خیانت صورت گرفته ، ایشان با ناراحتی وصف ناپذیری بصورت ایستاده دم درب اتاق خود، ردیه ای بر جریان فلسفه مشهد صادر نمودند و آنرا به دور از انسانیت خواندند. 2⃣دومین بار در پی تقریظ ایشان بر کتابی بود که از نظرات سید هاشم حداد استاد علامه طهرانی استفاده کرده است که ایشان به محض اطلاع،ازمولف خواستند که تقریظ ایشان حذف شود یا مطالبی که در باب وحدت وجوداست از کتاب حذف گردد. 3⃣سومین بار درپی ملاقات با حسن آقای وکیلی و موسسه جوانان استان قدس بودکه انچه از ایشان نقل کردندتایید دو کتاب از مجموعه کتب بودکه نهایتاًایشان بعد از اطلاع از اسم سخیف(بی نهایت شو)مخالفت جدی خود را با آن ابراز داشتند. 👏به امید حذف خیانت و دروغ از سازوکار تصوف https://t.me/tasavvufs
معرفت صحیح در بحث خدا شناسی مرحوم سید هاشم بحرانی در این باره می نویسد: «واعلم أيها الأخ أنّ بعض العلماء ذهب إلى أن معرفة الله فطريّة ضرورية، و بعضهم إلى أنها ثابتة بالاستدلال. والصحيح الثاني، فإنّها ثابتة بالاستدلال وإن كان دليلها وجدانياً، وهي الآيات المنصوبة من السماء والأرض و ما فيهما و ما بينهما. فإنّ جميع المشاهدات وجميع المحسوسات دالة على وجوده دلالة بينة واضحة منيرة منكشفة». بدان برادر که بعضی از علما گفته اند که معرفت خداوند فطری و بدون نیاز به استدلال است، و برخی دیگر گفته اند که معرفت فقط از راه استدلال است. و صحیح این است که آن معرفت ثابت به استدلال است، و اگرچه دلیلش روشن و وجدانی است که همان آیات منصوب زمین و آسمان و موجودات بین آنها میباشد چرا که جمیع آنچه مشاهده و حس می شود، به گونه ای روشن و واضح و آشکار گواه بر وجود اویند. @sonnat_voice
نمونه ای از ده ها رأی باطله ای که جریان طهرانی ها فقط برای مهر شناسنامه به صندوق ها افکندند... از مسؤول محترمی که با ارسال این مدرک جرم گامی در افشاگری برداشتند متشکرم @sonnat_voice
‍ بسم الله الرحمن الرحیم دفتر مرجع بزرگ و عالی قدر حضرت آیة الله العظمی العظمی شیخ محمد اسحاق فیاض (ادام الله ظله) سلام علیکم و رحمة الله آنچه در این روزگار اخیر به چشم می‌خورد این است که برخی دارند به ترویج اندیشه های عرفان و تصوف می پردازند که حال یا به ذکر اصطلاحات و اشعار خاص این جماعت است و یا با تمجید از برخی چهره های این جریان نظیر صاحب فصوص (ابن عربی) و غیر او صورت می‌پذیرد. حال [سوال این است که] در قبال این امور چه موضعی باید اتخاذ کرد؟ و نصيحت حضرتعالی به جوانان مؤمن [در این باب] چیست؟ خدای متعال به شما جزای خیر دهد و همواره حضرتعالی را ذخيره و پناهی برای ما قرار دهد. شیخ نهاد فیاض ۱۳ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری [جواب معظم له:] باسمه تعالی عرفان در واقع [به معنای] همان معرفت [و شناخت] است و هیچ معرفتی هم بالاتر از معرفت خدا و آیات او و معرفت شریعت و سنت های پیامبرش و مکارم والای اخلاقی _و نیز هر فضیلتی که ائمه علیهم السلام بدان فراخوانده اند_ نیست‌. و اقوال سائرین هیچ حجیتی ندارد و اگر در آن اقوال چیزی بود که بتواند در این امور مزبوره داخل شود که خب بدان أخذ می‌شود [آن هم تنها به این خاطر که داخل این امور مذکوره است] اما اگر چنین نبود [و از چیزهایی نبود که خدا و اهل بیت عليهم السلام بدان فراخوانده اند] پس [در این صورت] از جمله اموری خواهد بود که هیچ دلیل و بصیرتی در اخذ به آن موجود نیست. دفتر آيت الله فياض - نجف اشرف ١٥ شعبان ١٤٤٥ @sonnat_voice @seyyedmohsentayyebnia
گوشه‌ای از تسنن خالص ابن سینا! ❖ در کتاب "پنج رساله" که مجموعه‌ای از رسائل بوعلی است؛ فصلی با عنوان (امر الصحابة رضوان الله علیهم اجمعین!) وجود دارد که مصنف، ناظر به مبانی عامّة چنین می‌نویسد: «ده نفر از صحابه هستند که پیامبر صلی الله علیه و آله ایشان را بشارت به بهشت داد [ حکایت عشرة مبشرة از مجعولات اهل خلاف ] سیّد و آقای این صحابه ابوبکر است...ابوبکر و عمر وزیر و خلیفه رسول الله صلی الله علیه و آله بودند! این دو نفر اسلام را در زمان حیات و ممات پیامبر نصرت کردند!...میان امام علی علیه السلام و ابوبکر و عمر آنچه که اهل بدعت می‌گویند نبوده (قول امامیّه، مبنی بر منافق دانستن آن دو توسط حضرت امیرالمؤمنين) بلکه این سه تن برادر هم در راه خداوند متعال بودند و باهم مصالح عباد الله را اقامه می‌کردند...فقط یک معارضه مختصری بود که هرگز موجب جدایی و قهر و غضب نشد همگی آنها دنبال محکم ساختن دین و نصرتش بودند! • برای طائفه‌ای از صحابه القابی است که ایشان را لائق است و لازم است که برایشان استعمال شود! مانند ابوبکر صدیق و عمر فاروق. کسی که ایشان را سبّ کند اهل بدعت و ملعون است» تصویر کتاب 📚منبع: پنج رساله/حسین بن عبدالله سینا/ناشر:دانشگاه بوعلی سينا/همدان۱۳۸۳ @sonnat_voice
32.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙تفاوت دو عرفان 🚫مراقب باشید فریب ابن‌عربی، ملاصدرا و مولوی را نخورید! 🎙آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دا‌م ظله 🪴 سوژه‌های معرفتی در شب‌های ماه مبارک رمضان { @AyatollahBahrololom }
عدم شناخت ذات خداوند مرحوم آیت الله محمد جواد خراسانی می نویسند: بعضی از معاصرین تخیل کرده اند که فاسد بودن کشف بخاطر نا اهل بودن مدعیان کشف یا به خاطر قائل بودنشان به فناء در ذات الهی است فلذا گفته است مانعی نیست که خداوند تعالی به اولیای خاصش که مشمول عنایت الهیه او شده اند ذات مقدسش را به ایشان به نفس مقدس خود و نور خود بشناساند شناساندنی شهودی به هر اندازه که او می خواهد بدون اینکه فناء صوفیه باشد. و گمان کرده است که این نوع معرفت، معرفت ذات خدا به ذات خداست و فکر کرده که این مطلب را از روایات استفاده کرده است. خداوند ما را از امثال این توهمات پناه بدهد. آنچه که مذهب اهل بیت علیهم السلام است آن است که کشف ذات خدا و ادراکش ذاتــا و فــي نفسه ممتنع است چه آن را کشف صوفیانه بنامند و چه اسمی دیگری برایش بگذراند. 📚منبع: هدایة الامة الی معارف الائمة ص۲۸۷/محمد جواد خراسانی/ناشر:موسسة البعثة/قم @sonnat_voice
بازی با دین، عقاید، معنویت و .... در تبلیغاتی که در گروهها منتشر کرده اند نوشته اند استاد.... از علمای ربانی و صاحب دعای مستجاب!! که ثبت نام میکنند به اسم دعا کند و در سال ۱۴۰۳ اثرش ظاهر شود! ثبت نام یا پولی است یا جهت جذب انسان های ساده !! جهت اهداف بعدی. این وعده ها جز ضرر و جز بازی با اعتقادات هیچ سودی ندارد. قاعده : هر کس خودش را چنین تحویل بگیرد یا اجازه دهد دور و برش چنین برایش بگویند و او همراهی و عملا تایید کند، هیچ ندارد بلکه جزو منحرفان است. @sonnat_voice
44.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی استاد سیدقاسم علی احمدی با یک وهابی سعودی درباره ابن عربی، تشیع وی و وحدت وجود! شب چهاردهم ماه رمضان۱۴۴۵/بیت آیت الله یثربی @sonnat_voice
اشیاء بی ارزش و حقیر مظاهر حق تعالی(العیاذ بالله) 👈مقدمه: نظریه وحدت شخصی وجود بدین معناست که وجود منحصراً واحد است و آن حق تعالی است و غیر او هر چه که هست وجود نیست ظهور و نمود است. و لازمه این امر این است که اشیاءِ پست و بی ارزش -العیاذ بالله - مظاهر حق تعالى شوند و این همان امری است که هیچ عاقلی بدان راضی نمی شود یعنی اگر به یکی از عقلاء بگویند این شیء حقیر ظهور و نمود توست آن را ناپسند و مستقبح می شمرد و متکلم را بر این گفتار مذمت می کند ولی طائفه صوفيه همه اشياء، حتى اشياء بی ارزش و بی مقدار را مظاهر حق تعالی می شمارند. ملاصدرا می نویسد: پس عین سگ نجس و پلید است، ولی وجود فائض بر وی-از آن روی که وجود است - پاک است، و همین طور عین کافر از حیث ماهیت و عین ثابتش - نه از حيث وجودش - نجس و پلید است چون (وجود) ذاتاً طاهر و پاک است، و این وجودات اند که به أعدام و ظلمات - به واسطهٔ دوریشان از کانون بخشش و نور - آمیخته گشته اند مانند نور خورشیدی که بر پلیدی ها و جاهای چرک آلود می افتد از نوریت و صفا و پاکی - به واسطه افتادنش بر آنها- بیرون نرفته و متصف به صفات آنها ـ از بوی بد و غیراینها جز بالعرض - نمی گردد. ❌نقد و بررسی: مراد او از این تشبیه این است که حقیقت وجود مانند خورشید و نورش می باشد و ماهیات نیز مانند نجاسات می باشند چنانکه نور خورشید، قذارت را از نجاسات کسب نمی کند حقیقت وجود هم از ماهیات نجسه، قذارت را کسب نمیکند. و به طهارت خود باقی است. ولی این قیاس صحیح نیست زیرا بنابر نظر نهائی ملاصدرا - صوفيه - حقیقت وجود، عین اشیاء ممکنه است در خارج هرگونه دوئیت منتفی است اما خورشید و نورش و جسمی که در مقابل نور است هر کدام غیر دیگری است. به بیان دیگر: نجاسات خارجیه از معقولات اولی است و ما بازاء خارجی دارند اما ماهيات بنابر عقيده ملّاصدرا ما بازاء خارجی ندارند بنابر نظریه وحدت شخصی وجود که نظریه- نهایی ملاصدرا است ـ از امور عدمیه اند. هنگامی که نور خورشید به اعیان نجسه می تابد دو موضوعی هستند که ما بازاء خارجی دارند و به وضوح محسوس است که قذارتِ عین نجسه تأثیری در نور خورشید ندارد. اما در محل بحث بنابر نظر ملاصدرا حقیقت وجود منبسط بر ماهیاتی شده که ما بازاء خارجی ندارند بنابراین باید گفت آنچه ما بازاء خارجی دارد وجود کلب است و آن هم طاهر الأصل است و اساساً در خارج شیء نجس یافت نمی شود زیرا ماهیات -نجاسات - امور عدمیه می باشند. 📚منبع: تاملی در نظریه اصالت وجود و وحدت وجود ص۴۵۴/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:دلیل ما/تهران ۱۳۹۳ @sonnat_voice