eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
695 دنبال‌کننده
242 عکس
62 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
اسعدالله ایامکم
🎉🎊 ⭕️ دیدگاه دو تن از مراجع تقلید معاصر در خصوص مجالس عید الزهراء سلام الله علیها⭕️ 🎈 نظر مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد تقی بهجت رضوان الله علیه: 🛑 حکم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع الاول که در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به لعن و نفرين به دشمنان اهل بيت ـ عليهم‌السّلام ـ و مزاح کردن و لطيفه گفتن مى‌کنند، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟ 💢ج. در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بيگانه، اشکال ندارد.✅ 🌐http://bahjat.ir/fa/ahkam-categories/20689/6256-مجالس-نهم-ربيع 🎈نظر حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی حفظه الله: 🔺سؤالي براي بنده و عده‌اي از دوستان مطرح است و براي رفع شبهه مي‌خواستيم از شما راهنمايي بخواهيم و آن در مورد عيد الزهرا عليها السلام است. آيا برگزاري اين مراسم براي يك مسلمان شيعه صحيح است؟ 💢 ج. مناسب‌ترين برنامه در اينگونه مجالس، ذكر فضائل و مناقب اهل بيت عليهم السلام و بيان معارف و تعليمات و هدايت‌هاي آن بزرگواران و بيان دلائل حقانيت ايشان👈 و مطاعن دشمنان ايشان از اخبار و احاديث و تاريخ صحيح است👉 و در انجام بعض كارها، بايد موارد و اماكن و ازمنه و مقتضيات آنها كاملاً لحاظ شود.✅ 🌐http://saafi.com/news/62 @sonnat_voice
‍ ✅کسی که دشمنان اهل بیت علیهم السلام را لعن نکند.. آقا امام عسکری علیه السلام فرمودند: روایت کرد برایم پدرم از جدم رسول خدا که فرمودند: هر کس که از یاری ما اهل بیت علیهم السلام ناتوان باشد و در تنهایی خود لعنت بفرستد بر دشمنان ما خداوند صدای او را به جميع ملائکه می رساند، بدین گونه که هر گاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت میکند ملائکه آن لعن را بالا می برند و لعنت می کنند بر کسیکه دشمنان ما اهل بیت علیهم السلام را لعن نکند، پس هرگاه صدای لعن یکی از شما به ملائکه رسید آنان برای او استغفار میکنند و برای او ثنا می فرستند و می گویند: خدایا بر روح این بنده ای که به اندازه توانش اولیاء خود را یاری کرده درود فرست که اگر بر بیش از این کار توان داشت حتما انجام می داد. در این هنگام ندا از جانب خداوند می آید که :ای ملائکه ی من! دعای شما را در مورد این بنده ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم و بر روح او درود فرستادم به همراه أرواح نیکان و او را جزء برگزیدگان و خوبان قرار دادم. 📚منبع: موسوعة اهل بیت علیهم السلام ج۱۸ ص۷۸/علی عاشور/ناشر:دار نظیر عبود/بیروت @sonnat_voice
إرجاع مقامات انبیاء و ائمه علیهم السلام به اسفار اربعه صوفيه محمد حسن وکیلی مینویسد: «در اصطلاح عرفانی سفر انسان از عالم دنیا به عالم ولایت و توحید (سفر اول) یا (سفر من الخلق الى الحق) می نامند این سفر به عالم ولایت تمام می شود بازگشت ولی خدا از آن عالم به میان جامعه و حضور در عرصه دنیا را (سفر من الحق الى الخلق) می شمارند. رسیدن به عالم ولایت را (مقام فناء ) و بازگشت کامل به میان مردم را (مقام بقا) می نامند در حالات فنایی، اولیاء خدا از (عالم کثرت) جدا شده و همیشه به خداوند متعال و (عالم وحدت) توجه دارند و در این حالت چون به غیر خداوند توجه کامل ندارند، نمی توانند از مردم دستگیری کرده و بار ارشاد انسانها را به دوش بکشند. وقتی اولیاء خدا به (عالم بقا ) باز می گردند می توانند به دنیا و مخلوقات توجه کنند و چون با ورود به عالم ولایت، جان و دلشان پاک شده از یاد خداوند و اتصال به او نیز هیچگاه غافل نمی شوند و به همین جهت عالم بقاء را (جمع میان عالم وحدت و عالم کثرت)میشمارند.» پاسخ اولا: اسفار اربعه از اختراعات و بدعتهای صوفیه است و در قرآن و احادیث که مدار عقائد حقه است وارد نشده. آقای مصباح یزدی در نقد مراحل سیر و سلوک مینویسد: (تأکید می کنیم که این همه بدان معنا نیست که هر آنچه این بزرگان [ عرفا ] گفته اند صحیح و مطابق با فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام باشد. این تقطيعها و مرحله بندی کردن و منزل درست کردنها به این صورت قطعا امری اعتباری است و در کلمات پیامبر و ائمه علیهم السلام به این صورت وجود ندارد.» ثانيا: در احادیث وارد شده است که شما نمی توانید مقام امامت را درک کنید و تبیین مقام امامت با سیر و سلوک صوفیانه مخالف با این گونه احادیث است. عن الإمام الرضا علیه السلام : «إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَى مَكَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ يَبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ أَوْ يَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ...اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لاَ يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لاَ يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لاَ لَهُ مِثْلٌ وَ لاَ نَظِيرٌ مَخْصُوصٌ بِالْفَضْلِ كُلِّهِ مِنْ غَيْرِ طَلَبٍ مِنْهُ لَهُ وَ لاَ اِكْتِسَابٍ بَلِ اِخْتِصَاصٌ مِنَ اَلْمُفْضِلِ اَلْوَهَّابِ فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ أَوْ يُمْكِنُهُ اِخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ اَلْعُقُولُ وَ تَاهَتِ اَلْحُلُومُ وَ حَارَتِ اَلْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ اَلْعُيُونُ وَ تَصَاغَرَتِ اَلْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ اَلْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ اَلْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ اَلْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ اَلْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ اَلشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ اَلْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ اَلْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ» ثالثا: این گفته: «در این حالات چون به غیر خدا توجه ندارند نمی توانند از مردم دستگیری کنند و بار ارشاد انسانها را به دوش بکشند...» خلاف ادله شرعی است چرا که در شریعت اسلام به اموری سفارش اکید شده: ۱. امر به معروف و نهی از منکر ۲. امر به تعلیم و ارشاد جاهل ۳. دستور به رفع قضاء حوائج مؤمنین و دستور به زیارت آنان ۴. عیادت بیماران و تشییع جنازه مؤمن ۵. احسان به پدر و مادر و صله رحم و...... لذا هر مؤمنی وظیفه دارد توجه به مردم داشته باشد و امور مذکور را در همه حالات مد نظر داشته باشد و از نگاه شرع نمی تواند از دستورات شرعی شانه خالی کند. 📚منبع: 1⃣هفت روز در بهشت(راهنما شناسی)ص۲۱/محمد حسن وکیلی/ناشر:موسسه خدمات مشاوره ای و پژوهش های اجتماعی استان قدس رضوی۱۳۹۹ @sonnat_voice
صمدی آملی و یزید.mp3
230.5K
به مناسبت ۱۴ ربیع الاول سالمرگ پلید بن پلید یزید بن معاویه لعنت الله علیهما صمدی آملی و حق یزید بر گردن مومنین داوود صمدی از ذوب شدگان صوفیه و غالیان ممتاز معاصر بر مبنا باطل وحدت شخصی وجود معتقد است افراد بد به خصوص جانیان حادثه کربلا مثل یزید،شمر و ...به مانند خوبان بر گردن همه حق دارند(دروس مهارت طهارت نفس جلسه۱۱) ابن عربی: «فما احد من العالم الا علی صراط مستقیم، و هو علی صراط الرب تعالی»1️⃣ ترجمه:پس هیچ احدی از عالم نیست مگر اینکه بر صراط مستقیم است و آن صراط رب تعالی است 📚منبع: 1️⃣فصوص الحکم ج۱ ص۱۵۸/محی الدین ابن عربی/ناشر: داراحیاء الکتب العربیة/قاهره ۱۹۴۶ @sonnat_voice
مرجوم کافی و نقد تصوف.mp3
10.7M
نقد تصوف در بیان دلنشینِ مرحوم شیخ احمد کافی افشاگری های شنیدنی مرحوم کافی درباره انحرافات تصوف و دراویش 👈علتِ شارب گذاشتنِ صوفیه 👈نحوه سرسپردگی به شیخ 👈چرا باید شیعه به جای امام صادق علیه السلام به سراغِ امثالِ جنید بغدادی و حسن بصری برود⁉️ 👈سقوطِ تکالیف شرعی پس از واصلِ شدنِ به حق 👈مرشدِ تو بهتر می فهمد یا علی علیه السلام ⛔️اگر به احترامِ سبیل علی علیه السلام سبیل گذاشتی ، چرا به احترامِ ریشِ علی علیه السلام، ریش نمی گذاری⁉️ ⚠️علی علیه السلام تا لحظه شهادت، نماز می خواند و اهل توبه و مناجات با خدا بود ، اما مرشدِ تو پای منقل 🚬 ، به حق واصل شده و نیاز به عبادت نمی بیند.. @sonnat_voice
رساله شهاب ثاقب.pdf
5.88M
📗رساله شهاب ثاقب در رد صوفیه و بیان منشا کرامات صوفیه مولف: مرحوم علامه وفائی شوشتری از شاگردان مرحوم آیت الله سید علی شوشتری 👈🏻این رساله به امر آیت الله شیخ جعفر شوشتری در رد صوفیه نگاشته شده است. @sonnat_voice
‍‍ عدم اعتقاد فلاسفه به دین و پیامبر در کلام علامه مجلسی رضوان الله علیه بیشتر مردم زمان ما میراث (روایات) اهل بیت پیامبرشان صلی الله علیه و آله و سلم را رها کردند و به آرای خودشان اعتماد کرده‌اند؛ از آن جمله کسانی هستند که پیرو فلاسفه هستند؛ فلاسفه که هم خود گمراه بودند و هم دیگران را گمراه کردند؛ همان‌هایی که به هیچ پیامبری و هیچ کتابی ایمان نداشتند، بلکه بر عقل‌های فاسد و نظرات بی‌رونق خود تکیه کرده‌اند. 📚منبع: العقائد ص۲۴/محمد باقر مجلسی/محقق:حسین درگاهی/ناشر:موسسة الهدی للنشر و التوزیع/تهران۱۳۷۸ @sonnat_voice
⛔️تعارض در مبنای علیت و عینیت فلاسفه به جهت این که کثرات را حقیقی می شمارند قائلند که خداوند علت العلل است و مخلوقات معاليل او هستند پس دوئیت میان علت و معلول را به رسمیت می شناسند. ولی عرفا و صوفیه به جهت مبنای وحدت شخصی وجود ، قائل به عینیت بین خالق و مخلوق هستند و دوئیت بین خالق و مخلوق را انکار می کنند. ابو العلاء عفیفی در توضیح مبنای ابن عربی می گوید: «و ليس في الحقيقة أثر للاثنينية في مذهبه (أي ابن عربی) و كل ما يشعر بالاثنينية يجب تفسيره على أنه اثنينية اعتبارية. فليس في الوجود - في نظره - إلا حقيقة واحدة إذا نظرنا إليها من جهة سميناها حقا و فاعلا و خالقة و إذا نظرنا إليها من جهة أخرى سميناها خلقا و قابلا و مخلوقة.»1️⃣ و نیز می گوید: «لأنه لا فرق في الحقيقة في مثل هذا المذهب بین راحم و مرحوم و لا معنی للاثنينية هناك حيث لا يوجد في الوجود إلا حقيقة واحدة.»2️⃣ ابن عربی: «و ليس التمييز بين الخلق و الخالق إلا بالاعتبار، و إلا فالخلق هو الخالق، و الخالق هو الخلق لأن العين واحدة.»3️⃣ استاد مطهری: «یک وقت هست که می گویید اصلا ما نمی توانیم مراتب تصور کنیم، نمی توانیم در وجود شدت و ضعف تصور کنیم (مثل حرف عرفا)، بنابراین علیت هم در عالم نیست.. اصلا علیتی در عالم نیست. کثرتی به هیچ وجه در عالم نیست. ولی ما که با بدیهیات اولیه عقل سروکار داریم نمی توانیم این را قبول داشته باشیم.»4️⃣ 📚منابع: 1️⃣فصوص الحکم ج۲ ص۸/محی الدین ابن عربی[تعلیقه ابوالعلاء عفیفی]ناشر:انتشارات الزهرا علیها السلام/۱۳۷۰ 2️⃣همان ص۲۵۰ 3️⃣فصوص الحکم ج۱ ص۳۰/محی الدین ابن عربی/دار احیاء الکتب العربیة/قاهره 4️⃣مجموعه آثار ج۱۰ص۱۹۴/مرتضی مطهری/ناشر:انتشارات صدرا/تهران @sonnat_voice
(تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف) 🆔https://t.me/sonnat_voice 🆔 http://eitaa.com/sonnat_voice 🆔 instagram.com/sonnat_voice کانال دیگر: 📚کتابخانه شیعه 🆔https://t.me/shia_lib (لطفا جهت نشر معارف اهل بیت علیهم السلام،شناخت مناهج توحیدی و راه استدلال صحیح به ثقلین عضو کانال شوید) باتشکر
‍‍ ⛔️دستور خلاف شرع آقای محمد حسین طهرانی نسبت به قطع رحم با مخالفان ولایت سید هاشم حداد روزی به بنده فرمودند: «آقا سید محمدصادق اگر فرزند خود من نیز با کسانی که با مبانی توحیدی و عرفانی حضرت آقای حداد و حضرت آقای قاضی مخالفند، مراوده و آمد و شد کند، با او هم قطع رابطه میکنم!» و حقيقة حضرت علامه والد اینچنین بودند و بر توحيد و أهل آن غیرت ورزیده و با أهل عناد و لجاج، تسامح و مداهنه نداشتند. روزی خدمت ایشان عرض کردم: بعضی از أرحام در طهران با مرام شما و حضرت آقای حداد مخالفند و بنده متمایل به دیدار آنان نیستم آیا ملاقات و زیارت آنان جائز است؟ تکلیف چیست؟ فرمودند: أبدأ أبدأ! هرگز به زیارت آنها نروید؛فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ و این آیه کریمه را بارها می خواندند، برای اینکه بگویند: مقوم رحم و أحكام آن، ولایت خداست و کسانی که حق به آنها می رسد اما بر اثر استکبار از در انکار بر می آیند، این رشته ولایت و رحمت قطع می شود. 👈به کدام دستور عقلی و نقلی می توان استناد کرد که عدم پذیرش ولایت من درآوردی سید هاشم حداد مجوز قطع رحم است؟! @sonnat_voice
‍‍ صوفیان در طول تاریخ حیات خودشان جنایات فراوانی داشته اند. یکی از بدترین آن جنایات حدیث سازی است محمد غزالی از مشایخ بزرگ عرفان و تصوف : علی علیه السلام(نعوذ بالله) اهل رقص بوده است! ✅از رسول خدا منقول است که نهی کردند از ضرب و رقص و هر گونه لهو و لعب، و از حاضر شدن در چنین مجالسی و استماع آن...1⃣ 📝پی نوشت:چرا اینچنین اعمالی در منابع تاریخی صحیح ذکر نشده و ائمه اطهار علیهم السلام آن را برای شیعیان تجویز کنند؟ 📚منابع: کیمیای سعادت ص۳۸۷/محمد غزالی/تصحیح:احمد آرام/ناشر:کتابخانه و چاپخانه مرکزی/۱۳۳۳ تهران 1⃣مستدرک الوسائل ج۱۳ ص۲۱۸/میرزا حسین نوری/ناشر:موسسه آل البیت لاحیاء التراث/بیروت۱۴۰۸ @sonnat_voice
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
‍ ⛔️اعتراف سلطان محمد بیچاره به عدم پایبندی به تکالیف الهی «اصل و حقیقت روح نماز همین ذکر قلبی است که ما داریم و من خودم در خانه که هستم، نماز نمی خوانم و مسجد هم که می آیم برای عوامست»1️⃣ 👈🏻نظر شما را جلب می کنم به کلام اقای محمد حسین طهرانی که تصریح می کند سالک از مقام تکلیف خارج می شود: «چون برای وی (سالک) درهائی از غیب گشوده شد باید تا سر حد امکان عمل به مقتضای ظاهر احکام و به مقتضای باطن کشف شده بنماید و اگر برای او جمع میان عمل به ظاهر و باطن امکان نداشت پس تا هنگامی که آن حال باطنی و آن وارده ملكوتی بر حال این سالک غلبه پیدا ننموده، باز واجب است بر او از علم ظاهر پیروی کند و اگر آن وارده و حال باطن غلبه پیدا کرد و سالک را مغلوب نمود بطوریکه از مقام تکلیف بیرون برود در این صورت باید به مقتضای حالش عمل کند چرا که وی در حکم مجذوبين است که جذبه الهيه آن آنان را فرا گرفته و از اراده و اختیار خارج نموده است»2️⃣ مولوی بلخی نیز الی ماشالله از سخنان در اشعارش پیدا می شود مولوی در مقدمه جلد پنجم مثنوی می گوید: «شریعت همچو شمع است ره می نماید و بی آنکه شمع به دست آوری، راه رفته نشود چون در ره آمدی، آن رفتن تو طریقت است و چون رسیدی به مقصود، آن حقیقت است و جهت این که گفته اند که: لو ظهرت الحقائق بطلت الشرایع، هم چنان که مس زر شود و یا خود از اصل زر بود، او را نه علم کیمیا حاجت است که آن شریعت است، و نه خود را در کیمیا مالیدن که آن طریقت است3️⃣ 📝پی نوشت: فقط سوالی پیش می آید که چرا در احوال ائمه علیهم السلام چنین مطالبی نوشته نشده و این که ما را به آن دستور داده باشند؟! 📚منابع: 1️⃣مقامات العرفا ص۱۵۲/سید عبدالحجة بلاغی(نعمت اللهی)/ناشر:چاپخانه مظاهری/۱۳۷۱ه ق 2️⃣روح مجرد ص۳۳۴/محمد حسین طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد 3️⃣مقدمه جلد پنجم مثنوی معنوی @sonnat_voice
احادیث اعتقادی امام حسن عسکری علیه السلام.pdf
3.1M
📗موسوعة الامام الحسن العسکری علیه السلام(احادیث اعتقادی امام حسن عسکری (علیه السلام) 📝مولف:موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام زبان:عربی تعداد صفحات:۱۸۰ @sonnat_voice
⛔️جعل حدیث برای ابی بکر توسط عبد الرزاق کاشانی(از شارحین فصوص الحکم ابن عربی) عبد الرزاق کاشانی از بزرگان صوفیه می‌نویسد: او (رسول خدا صلی الله علیه و آله) گفت: من و ابی بکر مانند دو اسبیم که بکر و دوانند، اگر او پیشی می‌گرفت من به او ایمان می‌آوردم، ولیکن من پیشی گرفتم؛ پس او به من ایمان آورد!!! 📝پی نوشت:این در حالیست که این حدیث جعلی در هیچ یک از منابع اهل سنت و غیره وجود ندارد و از جعلیات ذهن انحرافی این صوفی است. 📚منبع: معجم اصطلاحات الصوفیة ص۱۵۷/عبد الرزاق کاشانی/ناشر:دار المنار/قاره۱۴۱۳ @sonnat_voice
مقابله ادیان ابراهیمی با رهبانیت و تشبیه خدا.. عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَى مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ شَرَائِعَ نُوحٍ وَ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَى وَ عِيسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلتَّوْحِيدَ وَ اَلْإِخْلاَصَ وَ خَلْعَ اَلْأَنْدَادِ وَ اَلْفِطْرَةَ اَلْحَنِيفِيَّةَ اَلسَّمْحَةَ وَ لاَ رَهْبَانِيَّةَ وَ لاَ سِيَاحَةَ أَحَلَّ فِيهَا اَلطَّيِّبَاتِ وَ حَرَّمَ فِيهَا اَلْخَبَائِثَ وَ وَضَعَ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اَلْأَغْلاَلَ اَلَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ترجمه: خدای تبارک و تعالی شریعت حضرات نوح، ابراهیم، موسی و عیسی علم را به رسول خدا صلی الله علیه و آله عطا فرمود که عبارتند از: یکتا دانستن خداوند، اخلاص و رها کردن هر مثل و شبیهی برای خداوند، دستورات آسان مطابق با فطرت، عدم رهبانیت و رها کردن زندگی و سکونت در بیابان ها و کوهها. خداوند در این شریعت، چیزهای پاکیزه را حلال کرد و پلیدیها را حرام نمود و تکالیف سنگین و زنجیرهایی که بر گردن مردمان نهاده بود، برداشت. 📚منبع: الکافی ج۲ ص۱۷/محمد بن یعقوب کلینی/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۵ @sonnat_voice
استاد بندانی نیشابوری.mp3
1.55M
🎙 استاد عبدالحسین بندانی نیشابوری ✅ فاصله گرفتن برخی از طُلّاب علوم حوزوی، از روایات اهل بیت علیهم السلام و رفتن به دنبال دیگران 👈 امیرالمومنین علیه السلام به کمیل فرمودند: یَا کُمَیْلُ! لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَکُنْ مِنَّا ای کمیل! علم خود را جز از ما مگیر، تا از ما باشی. @sonnat_voice
به حول و قوه الهی کتاب نقدی بر تصوف به طبع رسید. در این کتاب که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شیخ شعیب حدادی نوشته شده به نقد و بررسی کتاب هفت روز در بهشت محمد حسن وکیلی پرداخته شده است. و نیز حاوی نقد دو مقاله(احادیث صریح در وحدت وجود و عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا علیه السلام) می باشد این کتاب هشداری است برای طلاب و دانشجویان عزیز که مطالب حقه را از منابع آن(قرآن و روایات معتبر)اخذ نمایند. تعداد صفحات:۳۰۸ قیمت ناشر:۷۰ هزار تومان قیمت با تخفیف:۵۰ هزار تومان 1⃣شما می توانید این کتاب را از انتشارات خسرو خوبان در تهران 09126893989 2⃣در مشهد خیابان آیت الله بهجت،نبش بهجت ۱۱ فروشگاه بیان معرفت 3⃣در اصفهان آقای مظاهری 09133101491 3⃣و در قم آقای پشامی 09126845282 تهیه نمایید. ❓سوالات خود را به آی دی زیر ارسال نمایید‌. @Hami03 @sonnat_voice
برخی از عوامل مخالفت علمای شیعه با ملاصدرا عامل اول:اعتقاد به معاد روحانی عامل دوم:اعتقاد به انقطاع عذاب در جهنم عامل سوم:اعتقاد به عشق به امردان و جوانان(عشق مجازی) عامل چهارم:اعتقاد به وحدت وجود عامل اول:اعتقاد به معاد روحانی ملاصدرا در ظاهر امر منکر معاد جسمانی نیست ولی این اعتقاد مهم را به گونه ای توجیه و تفسیر می کند که برای آن هیچ سابقه ای در کتب حکما و متکلمین یافت نمی شود. ملاصدرا می نویسد: موضوع معاد جسمانی، از آن مواردی است که خداوند به من الهام فرمود و مرا بر کثیری از خلقش به واسطه این مطلب، برتری بخشید، و من در این موضوع در کلام هیچیک از اهل اسلام و حکمای سابق و لاحق، مطلبی نیافته ام که بیمار را شفا و تشنه را سیراب سازد. آری این مطلب را از کتاب خدا و حدیث پیامبر و عترتش و بهره مند شدیم، و بارقه های پراکنده ای از این مطلب را در کتابهای اکابر صوفیه که خداوند از ایشان راضی باشد و ایشان از خداوند راضی باشند، نیز یافتیم.1⃣ توضیح: بر اساس نظریه حرکت جوهری ملاصدرا، تمام عالم مادی دارای حرکتی تدریجی از مادیت به سمت تجرد کامل است. نفس انسان نیز دارای همین حرکت جوهری است. وی نفس انسان را، جسمانية الحدوث و روحانية البقا می داند. انسان در ابتدای خلقت، موجودی جسمانی است و جنبه روحی و نفسانی ندارد، اما در این دنیا، به تدریج مراحل تکامل خود را طی می کند و صاحب نفس در مراتب مختلف می شود.2⃣ وقتی جنین در رحم مادر، تكون پیدا می کند، نفس نباتی ایجاد می شود. وقتی طفل از شکم مادر خارج می شود تا هنگامی که به بلوغ ظاهری برسد، نفس حیوانی نیز در او ایجاد می شود و او در حکم یک حیوان به شمار می آید. بعد از بلوغ، نفس انسانی نیز در این موجود، ایجاد می شود و لذا می تواند مدرک کلیات شود و به درجه ناطقیت برسد. این سیر تکاملی می تواند تا درجه نفس قدسیه ارتقا یابد که این امر در حدود چهل سالگی که اوان بلوغ عقلی و معنوی اوست، میسر می شود. البته از میان هزاران نفر، یکی از انسانها چه بسا به مرتبه قوه قدسیه برسد.3⃣ پس نفس انسان پس از خلقت در اثر حرکت جوهری بدن، مراحل تکاملی خود را طی می کند تا این که واجد تمام ادراکات حسی، خیالی، وهمی و در نهایت عقلی شود، و از مادیت به تجرد برسد، حصول ادراک عقلی برای نفس به معنای آن است که انسان دارای بالاترین مرتبه نفس، یعنی قوه عاقله است. وقتی انسان به تجرد کامل رسید، دیگر به وقوف در جهان ماده نیازی ندارد و زمان رحلت و عزیمت او به جهان آخرت فرا می رسد. ملاصدرا معتقد است که نفس انسانی، اعم از سعید و شقی، هنگامی که به مرحله معینی از کمال طبیعی خود برسد، از بدن عنصری و مادی بی نیاز می گردد و آن را رها می کند، و مرگ در این زمان فرا می رسد. بعد از جدا شدن نفس از بدن، حرکت جوهری برای نفس ادامه نخواهد یافت، زیرا حرکت جوهری در این جهان مادی، و مختص موجودات مادی و زمان مند است. بعد از مرگ، نفس مجرد از ماده، می تواند به کمک قوه تخیل که واجد آن است، بدن جدیدی برای خود بسازد که به آن، بدن مثالی گفته می شود. بدن جدید، صورت هایی واقعی با اعراض مادی نظیر بعد و کیفیت و مکان و زمان می باشند، اما ماده نداشته و در عین حال می توانند منشأ اثر باشند. این بدن، بر خلاف بدن های دنیوی است که با ویژگی هایی از قبیل بیماری، تزاحم حجمی، رشد، فرسودگی و مرگ شناخته می شوند. موجودات برزخی و اخروی، که واقعی می باشند، مخلوق همین قوه تخیل اند وحركات و انفعالات و لذت ها و رنجها و همه عوامل رنج آور و آسایش بخش برزخ و قیامت از فرآورده های همین قوه می باشند.4⃣ پس آنچه در معاد محشور می شود صورت انسان است نه ماده و در واقع ملاصدرا بدن مثالی را اثبات می کند نه بدن اخروی مادی را. ملاصدرا به منظور آنکه با ظاهر شریعت همراهی کرده باشد به معاد جسمانی اقرار می کند ولی آنچه وی از معاد جسمانی بیان میکند در واقع همان معاد روحانی است و این سبب شده است حتی جمعی از فلاسفه نیز با دیدگاه ملاصدرا در موضوع معاد همراه نشوند. دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا.. 📚منابع: 1⃣ مجموعه رسائل فلسفی ص۲۹۰/محمد بن ابراهیم شیرازی/ناشر:انتشارات حکمت۱۳۷۵ 2⃣مقاله«مبدأ و معاد انسان در پرتو حرکت جوهری ملاصدرا» ص۶۷_۸۸/قدرت الله قربانی/ناشر:پژوهش های فلسفی کلامی/۱۳۸۵ 3⃣الشواهد الربوبیةص۲۲۹/محمد بن ابراهیم شیرازی/ناشر:المرکز الجامعی للنشر/مشهد۱۳۶۰ 4⃣مقاله«مبدأ و معاد انسان در پرتو حرکت جوهری ملاصدرا» ص۶۷_۸۸/قدرت الله قربانی/ناشر:پژوهش های فلسفی کلامی/۱۳۸۵ @sonnat_voice
دیدگاه برخی فلاسفه راجع به معاد ملاصدرا ۱-آیت الله محمد تقی آملی(م۱۳۹۱ ق) از بزرگان فلسفه و استاد آقایان جوادی آملی و حسن زاده آملی در کتاب(دررالفوائد) پس از نقل نظر ملاصدرا پیرامون معاد می نویسد: «انصاف آن است که آنچه ملاصدرا در باب معاد و با عبارات غير واضح گفته است، بیانگر معاد روحانی است ... و قسم به جانم که این معاد، مخالف است با آن چه شرع مقدس، بیان فرموده است؛ و خداوند، فرشتگان، پیامبران و رسولان الهی را در این ساعت، که ساعت سوم از روز یک شنبه چهاردهم شعبان سال ۱۳۶۸ ه ق است، گواه میگیرم که درباره معاد جسمانی، به آن چه قرآن کریم فرموده است و حضرت محمد و ائمه معصومین علیهم السلام به آن اعتقاد داشته اند و امت اسلام بر قبول آن اجماع کرده اند، اعتقاد دارم و ذره ای از قدرت خداوند را منکر نمیشوم» 📚منبع: دررالفوائد ج۲ ص۴۶۰/محمد تقی آملی/ناشر: اسماعیلیان۱۳۷۷ @sonnat_voice