eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
703 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
54 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم فیض کاشانی و تصوف «یکی از طوائف مغرور و فریب خورده مردمی هستند که به«اهل ذكر» و «تصوف» نامیده میشوند و ادعا دارند که از تصنع و تكلف بیزارند، خرقه می پوشند، وحلقه وار می نشینند، و اذکار اختراع میکنند، و با آهنگ اشعار میخوانند، واظهار وردگوئی مینمایند. درحالیکه راهی به علم ومعرفت ندارند. عربده و فریاد را بدعت گذاشتند، ورقص وكف زدن را اختراع نموده، و در فتنه وفساد فرو رفته، و به جای سنتهای اسلامی، بدعتها می نهند. صدای خود را به کلمات رکیک بلند نموده، و فریادهای ناموزون سر می دهند. برخی دیگر مدعی علم ومعرفت، و مشاهده معبود، و نزدیکی با مقام محمود و ملازمت در عین وشهودند، ولی چیزی جز نامهای آنها را نمی دانند. با این وصف ادعاها دارند، و آنها را در نزد کودنان ابراز می دارند، چنانکه گوئی از وحی الهی سخن می گویند، یا از آسمان خبر می دهند. به اصناف علماء به چشم حقارت نگاه میکنند، و میگویند: مردم کارگرند و خسته و علماء به خاطر اشتغال به حدیث از خدا محجوبند، برای خود کراماتی قائل هستند که هیچ پیغمبر مقربی مدعی آنها نبوده است. نه از نظر علمی پایه محکمی دارند، و نه از جنبه عملی مهذب می باشند. افراد سست عنصر از هر سو به جانب آنها رو می آورند، بیش از آنچه به مکه وحج خانه خدا می روند، به گرد آنها اجتماع میکنند و گوش به ادعاهای واهی آنها دارند. گاهی هم به خاك افتاده آنها را سجده میکنند، چنانکه گوئی آنها را خدا می دانند. دستهای آنها را می بوسند و خود را به قدمهای ایشان می افکنند. آنها نیز به مریدان اجازه می دهند که در شهوترانی فرو روند، و آزادشان میگذارند که در ورطه شبهات فروافتند. خود و مریدانشان در خورد و خوراك مانند چهار پایان هستند، وابائی ندارند که آنچه می خورند از راه حلال است یا حرام. حلوای مریدان را می خورند ودین خود و آنها را به باد فنا میدهند، تا از این راه در روز قیامت بار گناهان آنها را به طور کامل به گردن گیرند» 📚منبع: الحقایق فی محاسن الاخلاق ص۱۳۸-۱۳۹/محمد بن مرتضی کاشانی (فیض کاشانی)ناشر:دارالکتاب السلامی/۱۴۰۹ ه ق @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍‍ ✅منش والای امام حسن علیه السلام در مقابل مرد شامی مردی شامی امام حسن علیه السلام را دید که سوار بر مرکب بود. شروع به ناسزا گفتن نمود. حضرت سکوت کرد و پاسخ او را نداد. وقتی فارغ شد، حضرت به او سلام نموده و لبخندی زد و فرمود : ای پیرمرد! به گمانم غریبی! گویا دچار اشتباهی شده ای! اگر از ما رضایت و حلالیت بطلبی تو را عفو و اگر چیزی بخواهی عطایت می کنیم؛اگر طالب رشد و هدایت باشی ارشادت می کنیم؛ اگر مرکبی بخواهی آن را به تو می بخشیم؛ اگر گرسنه هستی غذایت می دهیم؛اگر برهنه باشی تو را می پوشانیم؛اگر حاجتمندی حاجتت را روا می سازیم؛ اگر از وطن رانده شده باشی پناهت می دهیم؛اگر نیازی داشته باشی نیازت را برآورده می سازیم؛ بهتر است وسایلت را به خانه ی ما بیاوری و تا پایان سفرت با ما زندگی کنی، زیرا وسیع است و آسایش در آن فراهم می باشد ، وقتی کلام امام را که شنید گریست و گفت: شهادت می دهم تو خلیفه ی خدا بر زمین هستی و حقیقتا خداوند بهتر می داند رسالت خود را در کدام خاندان قرار دهد. تو و پدرت مبغوض ترین خلق خدا در نزد من بودید اما از این پس کسی را بیشتر از شما دوست ندارم. و اسبابش را به منزل امام برد و تا در مدینه بود مهمان ایشان بود و از محبین شد. @sonnat_voice
تمامی گناهان و جرم‌ها به گردن عایشه است!! مولا حضرت صادق علیه السلام فرموده اند: جرم عایشه بزرگ و گناه او عظیم است.اگر به اندازه یک حجامت خونی ریخته می شود؛گناه آن بر گردن عایشه و دو رفیقش (طلحه و زبیر) است. May Allah's swt. curse be upon Aisha May Allah hasten his appearance 📚منبع: دلائل الإمامة ص۲۶۱/محمد بن جریر طبری/ناشر:موسسة البعثة/قم۱۴۱۳ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظه اذان در مسجد کوفه محل شهادت و ضربه تیغ اشقی الاشقیاء ابن ملجم مرادی علیه اللعنة @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتراف امام شافعی درباره فضائل امیرالمومنین صلوات الله علیه: «در شگفتم از مردی که دشمنان، کینه‌توزانه، فضائلش را پنهان داشتند و دوستانش از ترس آشکار نکردند؛ با این حال، آنقدر فضیلت برای او ذکر شده که زمین و آسمان را پر کرده است» «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ أَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ، صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ حَتَّى أَتَاکَ الْيَقِينُ...» 📚منبع: حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار علیهم السلام ج۲ ص۱۳۶/سید هاشم بحرانی/ناشر:مؤسسة المعارف الإسلامية @sonnat_voice
🔥 دروغ بستن عطار و مولوی سنی صوفی به امیرالمومنین علیه السلام و تبرئه‌ی ابن ملجم لعنت الله علیه !! 🔹 مولوی که یکی از بزرگترین شاعر طایفه صوفیه و جبری مذهب هم هست "ابن ‏ملجم ملعون” را آلت حق مى‌‌‏شمارد ، و جنایت او را غیر قابل طعن و ملامت مى‌‌داند.!! مولوی به دروغ از زبان امیرالمؤمنین صلوات الله عليه خطاب به ابن ملجم لعنت الله علیه می نویسد: 9. هیچ بغضی نیست در جانم ز تو! زآنکه این را من نمی دانم ز تو 10. آلت حقی تو فاعل، دست حق! چون زنم بر آلت حق طعن و دق1⃣ و همچنین در جای دیگر می نویسد: 1. باز آمد کای علی زودم بکش تا نبینم آن دم و وقت ترش 2. من حلالت می‌کنم خونم بریز تا نبیند چشم من آن رستخیز 3. گفتم ار هر ذره‌ای خونی شود خنجر اندر کف به قصد تو رود 4. یک سر مو از تو نتواند برید چون قلم بر تو چنان خطی کشید 5. لیک بی غم شو شفیع تو منم!! خواجه روحم نه مملوک تنم2⃣ 🔺 مولوی از زبان امیرالمومنین علیه السلام این چنین افترا و دروغی می‌سازد و می‌گوید امیرالمومنین علیه السلام معتقد است ابن ملجم مجبور به کشتن او بوده و آلت حق و دست حق بوده است!! و شک نیست این عقیده جبری مذاهب و صوفیه کفر است.علامه ملامحمد طاهر قمي از مشايخ اجازه علامه مجلسي و شیخ حر عاملی رضوان الله عليهم می نویسد: و دلیل دیگر بر بدی اعتقاد ملای روم این بیت مثنویست: غم مخور فردا شفیع تو منم خواجه روحم نه مملوک تنم این بیت را از زبان حضرت مرتضی علیه السلام گفته و مخاطب به این کلام ابن ملجم [لعنة الله علیه] است. پس بگمان و زعم ملای روم حضرت مرتضی(علیه السلام) شفيع ابن ملجم خواهد بود و این رأی فاسد و مخالف اجماع اهل بیت است و مخالف روایت مشهوره است که شیعه و سنی در کتابهای خود روایت کرده اند... دلیل دیگر بر بدی اعتقاد ملای روی این ابیات مثنویست: هیچ بغضی نیست در جانم زتو زانکه اینرا من نمیدانم زتو آلت حقی تو فاعل دست حق چون زنم من آلت حق طعن ودق شك نیست که این حکایت محض كذب و افتراست هرگز حضرت رسول الله (ص) بابن ملجم نگفته که تو قاتل على خواهی بود و هرگز على (علیه السلام) باين عدو الله نگفته که بغض تو در دلم نیست. چرا که این مذهب جبر است و حضرت مرتضی تصریح کرده که جبری کافر و مشرکست.3⃣ مولوی روایتی را از قول امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که پیامبر علیه و آله السلام ماجرای شهادتشان را به ابن ملجم خبر داده و فرمودند که او در ارتکاب آن جنایت مجبور بوده است. ولی این داستان با کیفیت مذکور در هیچ یک از منابع روایی معتبر یافت نمی شود. 🔹‌عطار نیشابوری نیز هم نوا با مولوی، ابن ملجم را از بزرگترین گناه تاریخ تبرئه و حضرت علیه السلام را شفیع وی در قیامت می داند چونک آن بدبخت آخر از قضا ناگهان آن زخم زد بر مرتضا مرتضی را شربتی کردند راست مرتضا گفتا که خون ریزم کجاست شربت او را ده نخست آنگه مرا زانک او خواهد بدن هم ره مرا شربتش بردند او گفت اینت قهر حیدر اینجا خواهدم کشتن به زهر مرتضا گفتا به حق کردگار گر بخوردی شربتم این نابکار من همی ننهادمی بی او به هم پیش حق در جنت المأوی قدم4⃣ 📚 منابع: 1⃣مثنوی معنوی دفتر اول/بخش۱۶۷ 2⃣همان بخش۱۷۰ 3⃣تحفه الاخیار فی شرح مونس الابرار، ص۱۷۹-۱۸۰-۱۸۱/مولا محمد طاهرقمی/ناشر: کتابفروشی طباطبایی 4⃣منطق الطیر/فرید الدین عطار نیشابوری بخش (در تعصب گوید)، حکایت (شفقت کردن مرتضی[علیه السلام] بر دشمن) @sonnat_voice
ادله ملاصدرا و اتباع وی بر استحاله بدن دنیوی و جواب آنها دلیل دوم: «این بدن و ماده طاقت عذاب اخروی را ندارد، زیرا این ماده ای که در اثر گرمای شدید یا آتش سوزان به سرعت می سوزد و در مواقعی پودر می شود و از بین می رود چطور طاقت عذابی را دارد که شدت آن هزاران برابر آن است ؟ ... لذا ابدان اخروی یک نوع ماده و جسم خاصی را می طلبند که تحمل آن عذابی که از سنخ خود ماده اخروی است را داشته باشد تا بر آن عذاب و نضج صادق باشد»1️⃣ ✅جواب: فلاسفه و متکلمین اتفاق نظر دارند که حق تعالی بر هر امر ممکنی قادر است چنانکه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»عنکبوت:۲۰ عدم انعدام بدن در مقابل عقاب در صورتی که قادر على الاطلاق اراده نماید هیچ گونه استحاله ای ندارد کما اینکه خود، همین مطلب را بیان فرموده: «كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا»النساء:۵۶ بنابراین وقتی پوست آنها می سوزد و از بین می رود پوست دیگری جایگزین آن می گردد و همچنین سایر اعضاء نیز به همین منوال می باشد. «سَأَلَ اِبْنُ أَبِي اَلْعَوْجَاءِ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فقال مَا تَقُولُ فِي هَذِهِ اَلْآيَةِ: كُلَّمٰا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنٰاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهٰا هَبْ هَذِهِ اَلْجُلُودُ عَصَتْ فَعُذِّبَتْ فَمَا ذَنْبُ اَلْغَيْرِ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: وَيْحَكَ هِيَ هِيَ وَ هِيَ غَيْرُهَا قَالَ أَعْقِلْنِي هَذَا اَلْقَوْلَ فَقَالَ لَهُ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلاً عَمَدَ إِلَى لَبِنَةٍ فَكَسَرَهَا ثُمَّ صَبَّ عَلَيْهَا اَلْمَاءَ وَ جَبَلَهَا ثُمَّ رَدَّهَا إِلَى هَيْئَتِهَا اَلْأُولَى أَ لَمْ تَكُنْ هِيَ هِيَ وَ هِيَ غَيْرُهَا فَقَالَ بَلَى أَمْتَعَ اَللَّهُ بِكَ» سئوال این است ، هنگامی که پوست اولیه می سوزد و از بین می رود، پوست دوم که می روید گناهی از او سر نزده تا عذاب شود؟ حضرت در جواب ، مسأله را تشیبه به خشتی می کنند که هیئتش از هم پاشیده شود ولی ماده اولیه اش باقی مانده و سپس همان ماده خشت اول در قالبی ریخته شود و خشت دومی ساخته گردد که در این صورت خشت دوم با خشت اول در اصل و اساس یکی است ولی هیئتش تغییر کرده پس عقاب ، سبب انعدام اعضاء بدن نمی شود بلکه هیئت بدن فرو می پاشد ولی مجددا به اذن خداوند متعال به حالت اولیه باز می گردد، و دوباره عقاب می شود. 📚منبع: معاد جسمانی در حکمت متعالیه ص۲۷۴/مرتضی پویان/ناشر:بوستان کتاب۱۳۸۸ @sonnat_voice
🔰 با بحارش دین و مذهب را زنده کرد. كوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تأليف ، نشانه‌ی جهالت است! بیست و هفتم ماه مبارک رمضان سالروز وفات شیخ السلام،مروج المذهب علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله علیه تسلیت باد 🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۴/ اردیبهشت/ ۱۳۹۷ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
💠 مهم‌ترین ضروریات مذهب امامیه در کلام علامه مجلسی قدس سره علامه مجلسی قدس الله روحه الشریف می‌نویسد: «و اما انکار ضروریات مذهب امامیه، کسی که منکر این ضروریات شود در زمره مخالفان قرار می‌گیرد، و از دین و مسلک ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین خارج می‌شود. ضروریاتی مانند: امامت امامان دوازده‌گانه عليهم السلام و فضائل آنان، و علمشان، و وجوب اطاعت از ایشان، و فضیلت زیارتشان. اما دوست داشتن و بزرگداشت آنان، اجمالا، از ضروریات دین اسلام است و منکران این امر، مانند نواصب و خوارج، کافرند. از جمله چیزهایی که جزء ضروریات مذهب امامیه به شمار آمده است عبارتند از: حلال شمردن متعه، حج تمتع، برائت و بیزاری جستن از ابی بکر و عمر و عثمان و معاویه و یزید بن معاویه لعنت الله علیهم و برائت از همه کسانی که با امیر المومنین صلوات الله عليه یا سایر ائمه جنگیده‌اند، و برائت از همه قاتلان امام حسین صلوات الله عليه و گفتن جمله «حی علی خیر العمل» در اذان» 📚منبع: رساله اعتقادات ص۲۷/محمد باقر مجلسی/نسخه خطی @sonnat_voice
نقدی بر تصوف (حوزوی).pdf
2.94M
📗نقدی بر تصوف(حوزوی) تألیف :حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب تعداد صفحات:۳۰۸ زبان:فارسی 👈شامل مباحث: در این کتاب ارزشمند با تمسک به براهین عقلی و نقلی به نقد و بررسی ادعای های واهی آقای محمد حسن وکیلی در کتاب وی(هفت روز در بهشت) پرداخته شده است. ۱-معرفت شناسی ۲-خداشناسی ۳-انسان شناسی جهان شناسی ۴-راهنما شناسی ۵-معاد شناسی و نیز نقد نظریه تقسیم تصوف به مثبت ومنفی و نقد مقاله «احادیث صریح در وحدت وجود» ونقد مقاله «عاشورا روز حزن یا سرورسید الشهدا» امید است با انتشار آن حوزویان و مومنین بیشتر با تفکرات خطرناک این فرقه آشنا شوند. @sonnat_voice
شرکت در اماکن منقش به نام اکابر صوفیه بسمه تعالی محضر مبارک حضرت آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی مدظله سلام علیکم اخیرا در شهر تهران که بنده ساکن هستم رستورانی با نام شمس تبریزی لعنة الله علیه تاسیس شده است و دوستان و آشنایان بنده بدون کوچکترین اطلاعی به این رستوران می روند اما بنده به دلیل احادیث ذم صوفیه و انحرافات شمس تبریزی و مولوی از رفتن به آنجا به دلیل نام منحوس این صوفی سنی منحرف امتناع کرده ام و همیشه مورد تمسخر و تعجب بستگان بوده ام زیرا به بنده میگویند صرفا بخاطر یک اسم که اشکالی پیش نمی آید حضور پیدا کنی! سوال بنده این است آیا رفتن به این اماکن که به اسم این اکابر این فرقه ضاله نام گذاری شده است برای یک شیعه جایز است؟ آیا همین فعل رفتن یک فرد بعنوان محب اهل بیت علیهم السلام، به منزله تایید و همچنین ترویج آن مجموعه با نام شمس تبریزی و در آخر تبلیغ آن نیست؟ آیا رفتن به این اماکن منقش و منسوب به نام این اکابر صوفی سبب گسترش و تقویت مکتب باطل تصوف نیست؟ مرحمت می فرمایید نظر حضرت آیت الله بحرالعلوم حفظه الله را درج بفرمایید. جواب: بسمه تعالی سلام عليكم و رحمة الله از اینک مواظبت بر تقوی و توجه به حدود الله دارید مورد عنایت صاحب اسلام عجل الله تعالی فرجه الشریف هستید ، بله اگر رفتن به این اماکن تبلیغ بدع و انحرافات صوفیه و منحرفین دیگر باشد جایز نیست. خداوند متعال بصیرت در دین به همگان عنایت بفرماید. والسلام علیکم و رحمة الله و بركاته سید محمود بحرالعلوم میردامادی اول شوال المکرم ۱۶۶۳ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 هشتم شوال| فاجعه‌ی تخریب قبور مطهر ائمه‌ی بقیع علیهم‌السلام ◾️ سفارش مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی مدظله العالی @sonnat_voice
چگونه آب و رنگ اسلامی به تصوف داده شد «از آنجا که این گونه مسـلکها در هر محیطی وارد شود از روي قانون «تبیعت از محیط» رنگ آن محیط را به خو میگیرد، طرفداران تصوف به زودي آب و رنـگ اسـلامی به آن دادنـد و قسـمتی از فرهنـگ و دسـتورات اسـلامی را به آن آمیختنـد و براي وفق دادن اعتقـادات خود بـا عقـادي و احکام اسـلامی دست به آیات و اخباري زدنـد که بسـیار از آنها از سـنخ متشابهات قرآن و اخبار بود و بالاخره آن زهاد صـدر اول و عـده اي دیگر از معروفین و مشاهیر اصـحاب پیغمبر صـلی االله علیه و آله از قبیل سـلمان و ابوذر را جزء خود دانسته و حتی «خرقه» را به علی بن ابیطالب سپردند!!در صورتی که هیچ کدام اساس نداشت. امروز هم براي حفـظ ارتبـاط خود بـا بزرگـان صـدر اول سلسـله مشـایخی که هیـچ سـندي براي آن درست نیست، ترتیب داده و به فعالیت مشغول هستند. ولی چون اصولًـا طرز تفکر و تربیت اسـلامی بـا هر گونه دسـته بنـدي در داخـل اسـلام سـازش نـداشت به علاـوه تطبیق تمام اصول تصوف بر عقاید و احکام اسـلامی میسـر نبود لذا با همه این کوششها کار صوفیان چندان بالا نگرفت و از هر طرف مورد حمله واقع شدند اما به هر صورت بود در هر زمان در گوشه و کنار هواخواهانی داشتند که به اقتضاي زمان و محیط گاهی کمتر و زمانی بیشتر بودند» 📚منبع: جلوه حق ص۹۷/آیت الله ناصر مکارم شیرازی/ناشر:انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام/قم۱۳۸۱ @sonnat_voice
دلیل سوم: قرآن کریم می فرماید«يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ» این آیه بیانگر غیریت ذاتی در خود زمین اخروی است. در آیه نفرمود « يوم تبدل آثار الأرض بغيرها » که آثار و خصوصیات و عوارض این زمین تغییر کند و خود ذات آن محفوظ باشد، بلکه غیریتی که در آیه مستند به خود ذات زمین است دال بر غیریت ذاتی است و نه عرضی پس وقتی این زمین غیر از دنیا باشد دیگر هر آنچه در این زمین دنیوی خواهد بود با خود زمین زائل می شود و دیگر با ظهور زمین اخروی چیزی از زمین دنیوی و ما فيها باقی نخواهد ماند تا آن اجزا و بدن عود کند»1⃣ ✅جواب: أولا: هنگامی که به آیات راجع به قیامت مراجعه شود روشن می گردد که تغییر و تبدیل زمین، ذاتی نیست یعنی به گونه ای نیست که کره زمین به کلی نابود شود و یک زمین دیگری خلق شود بلکه همین زمین دنیا دچار دگرگونی و تغییر و تبدیل قرار می گیرد به آیات ذیل توجه فرمائید: «يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا»المزمل:۱۴ «وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ*وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ»الانشقاق:۳-۴ «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا*وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا»الزلزلة:۱-۲ «وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً»الحاقة:۱۴ هنگامی که تغییرات و تبدیلهایی که در آیات بیان شده در زمین رخ دهد دیگر با کره زمینی که هم اکنون موجود است متفاوت خواهد بود زیرا هرگاه کوهها از بین برود و زمین کشیده و گسترده گردد و آنچه در درون خود دارد بیرون افکند قهرا با کره زمین موجود فرق بسیاری خواهد داشت و لذا «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ» صادق است و زمین دنیوی تبدیل به زمین اخروی خواهد شد پس موضوع واحد است و در آن تغییرات و دگرگونی واقع می شود. کما اینکه در آیه دیگری حشر بدن دنیوی از زمین موجود را به روشنی بیان می نماید: «مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى»طه:۵۵ «ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»الروم:۲۵ ثانيا: مسأله معاد و قیامت امر غیبی است و اگر از حد دلالت آیات و روایات خارج شویم دچار تخمین و تظنی خواهیم شد. آیه ای که مستدل به آن استدلال کرد این آیه بود «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ»ابراهیم:۴۸ آیه شریفه تنها خبر از تغییر و تبدیل در کره زمین می دهد دیگر نسبت به ابدان دنیوی ساکت است. مستدل تغییر و تبدیل را تسری داد و بدنهای عنصری در زمین را هم مشمول تغییر و تبدیل دانست در حالیکه آیه هیچ گونه دلالتی بر این ادعا ندارد. به عبارت دیگر بر فرض ما بپذیریم آیه مذكوره دلالت بر نابودی کره زمین، و پیدایش زمین دیگری می کند ولی هرگز بر نابودی ابدان دنیوی انسانها نمی کند و می توان با تمسک به آیات و روایات دیگر قائل شد که ابدان دنیوی عنصری منتقل به زمین اخروی می شوند. 📚منبع: 1⃣ معاد جسمانی در حکمت متعالیه ص۲۷۵/مرتضی پویان/ناشر: بوستان کتاب/۱۳۸۸ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی.pdf
6.38M
📗تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی 📝مولف: سید محمود هاشمی نسب زبان:فارسی تعداد صفحات:۳۳۶ شامل مباحث: 👈این کتاب در سه بخش تدوین شده: ۱-تعارض فلسفه وعرفان در مبانی ونتائج ۲-تعارض فلسفه وعرفان با نصوص وظواهر شرعی ۳-نقد کتاب مثنوی مولوی با استفاده از بیانات استاد جعفری، شهیدی و فروزانفر برخی نکات مقدمه مولف: تمسک به ثقلین موجب هدایت و تخطی از آن سبب گمراهی می گردد. چرا که تنها این دو بیان کننده حقائق اعتقادی می باشند. ولی بعضی از فلاسفه و عرفا مدعی اند که فهم آیات و روایات مبتنی بر مباحث فلسفی و عرفانی است و با آن می توان به حقیقت دین رسید و جواب شبهات را به طور برهانی بیان کرد. ولی با تامل در نتائج منهج آنان، تضاد یا تناقض میان آن دو هویدا می شود هنگامی که فلسفه و عرفان در درون متعارضند چگونه می توانند مفسر قرآن و سنت قرار گیرند؟! علاوه آنکه در بسیاری از موارد نتائج فلسفی و عرفانی با نصوص وظواهر ثقلین نیز متضاد یا متناقض است واقعیت این است که آنچه به عنوان مباحث توحیدی و دفع شبهات در فلسفه و عرفان مطرح شده در حقیقت تقریر اندیشه های فلاسفه و صوفیه است نه بیان توحید از منظر دین. @sonnat_voice
به مناسبت اول خرداد ماه سالروز درگذشت صدرالمتالهین تعارض بناء با مبنا در مکتب صدرایی ملاصدرا مراجعه به احادیث پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و تسلیم در مقابل آنان را لازم می‌داند و اعراض از آن بزرگوران را انحراف و ضلالت می‌شمارد و میگوید: «لزوم ارجاع امور به رسول خدا و امامان علیهم السلام و تسلیم در برابر آنان که این باب عظیمی است که داخل نمی‌شود در آن مگر کسی که خداوند قلب او را به سبب ایمان آزموده باشد و ما از احادیث تسلیم استفاده نمودیم که این امر در شریعت موضوعیت دارد حتی نسبت به احکام فرعیه همان طور که استفاده می‌شود این مطلب از آنچه وارد شده از ایشان در مورد اخبار متعارضه که اجازه فرمودند که بین دو خبر می‌توان هر کدام را عمل نمود از باب تسلیم در برابر ائمه علیهم السلام» و نیز می گوید:«دانستی که ایمان امت به خدا و روز قیامت به سبب ائمه علیهم السلام و به واسطه شناخت ایشان حاصل می‌شود پس ایشان به این معنا صراط خدایند و هر کس از ولایت و هدایت آنان روی برگرداند یا گمان کند که غیر ایشان برترند و هدایت یافته ترند پس از صراط عدول کرده و از معنای علم و ایمان و از راه حق خارج شده و از نور فطرت بیرون آمده و در جهنم ساقط شده» و نیز می گوید:«دانسته شده که فهم رموز قرآن و اسرار آن ممکن نیست که به فکر و زیادی بحث و نظر حاصل شود مگر به وسیله رفتن در مسلک خالصان از طریق تصفیه باطن و تهذیب باطن و مراجعه به اهل بیت ولایت و پیروی انوار حکمت از چراغ نبوت و منبع آثار انبیاء و اولیاء معصومین علیهم السلام و نور گرفتن از انوارشان و جستجو در اسرارشان و اقتداء به هدایتشان» ولی با این حال در مباحث مختلف به احادیث عامه استناد می‌کند و از کسانی که از ولایت ائمه علیهم السلام عدول کرده‌اند کسب معارف می‌کند. مثلا در موردی می‏ نویسد: «عن‏ عائشة أنّها قالت: كان رسول الله علیهم السلام يتمثّل ببيت أخي بني قيس: ستبدي لك الأيام ما كنت جاهلا ويأتيك بالأخبار من لم تزود فجعل يقول: «و يأتيك من لم تزود بالأخبار» فيقول أبوبكر: «ليس هكذا يا رسول اللّه» فيقول: «اني لست بشاعر و ما ينبغي لي.» «و منها ما يروى عن عبد الله بن عمر قال قال رسول الله صلی الله علیه و آله : لا يركبن رجل بحراً إلّا غازيا أو معتمراً فإنّ تحت البحر ناراً أو تحت النار بحراً» ⛔️این روایت با آیات قرآن تعارض دارد آنجا که می فرماید:ربکم الذی یزجی لکم الفلک فی البحار لتبتغوا من فضله انه کان بکم رحیما(الاسرا آیة۶۶) مراجعه نمایید به کتاب اسفار جلد ۹ صفحه۳۱۹ در بحث «بیان ماهیّة الجنة و النار» ملاصدرا در آنجا به روایات عامه استدلال کرده است. این در حالی است که اهل بیت علیهم السلام شیعیان را از اخذ معارف دینی از عامه منع نموده‌اند. امام کاظم علیه السلام می فرمایند: «معارف دین خویش را از غیر شیعیان ما نیاموز چرا که اگر از غیر شیعه آموختی هر آینه دین خود را از خائنین گرفته‌ای آنان که به خدا و رسول او خیانت نموده به امانت‌های او خیانت کردند آنان نسبت به کتاب خدا امین شمرده شدند ولی آن را تحریف نمودند و تبدیل کردند پس بر آنان باد لعنت خدا و لعنت رسول خدا و لعنت ملائکه خدا و لعنت پدران گرام نیکوکار من و لعنت خود من و لعنت شیعیان من تا روز قیامت» 📚منبع: تعارض و نقد در آرا فلسفی و عرفانی ص۱۰۵/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:دلیل ما/قم @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا