eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
725 دنبال‌کننده
240 عکس
57 ویدیو
54 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
اعتراف امام شافعی درباره فضائل امیرالمومنین صلوات الله علیه: «در شگفتم از مردی که دشمنان، کینه‌توزانه، فضائلش را پنهان داشتند و دوستانش از ترس آشکار نکردند؛ با این حال، آنقدر فضیلت برای او ذکر شده که زمین و آسمان را پر کرده است» «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَ أَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ، صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ حَتَّى أَتَاکَ الْيَقِينُ...» 📚منبع: حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار علیهم السلام ج۲ ص۱۳۶/سید هاشم بحرانی/ناشر:مؤسسة المعارف الإسلامية @sonnat_voice
🔥 دروغ بستن عطار و مولوی سنی صوفی به امیرالمومنین علیه السلام و تبرئه‌ی ابن ملجم لعنت الله علیه !! 🔹 مولوی که یکی از بزرگترین شاعر طایفه صوفیه و جبری مذهب هم هست "ابن ‏ملجم ملعون” را آلت حق مى‌‌‏شمارد ، و جنایت او را غیر قابل طعن و ملامت مى‌‌داند.!! مولوی به دروغ از زبان امیرالمؤمنین صلوات الله عليه خطاب به ابن ملجم لعنت الله علیه می نویسد: 9. هیچ بغضی نیست در جانم ز تو! زآنکه این را من نمی دانم ز تو 10. آلت حقی تو فاعل، دست حق! چون زنم بر آلت حق طعن و دق1⃣ و همچنین در جای دیگر می نویسد: 1. باز آمد کای علی زودم بکش تا نبینم آن دم و وقت ترش 2. من حلالت می‌کنم خونم بریز تا نبیند چشم من آن رستخیز 3. گفتم ار هر ذره‌ای خونی شود خنجر اندر کف به قصد تو رود 4. یک سر مو از تو نتواند برید چون قلم بر تو چنان خطی کشید 5. لیک بی غم شو شفیع تو منم!! خواجه روحم نه مملوک تنم2⃣ 🔺 مولوی از زبان امیرالمومنین علیه السلام این چنین افترا و دروغی می‌سازد و می‌گوید امیرالمومنین علیه السلام معتقد است ابن ملجم مجبور به کشتن او بوده و آلت حق و دست حق بوده است!! و شک نیست این عقیده جبری مذاهب و صوفیه کفر است.علامه ملامحمد طاهر قمي از مشايخ اجازه علامه مجلسي و شیخ حر عاملی رضوان الله عليهم می نویسد: و دلیل دیگر بر بدی اعتقاد ملای روم این بیت مثنویست: غم مخور فردا شفیع تو منم خواجه روحم نه مملوک تنم این بیت را از زبان حضرت مرتضی علیه السلام گفته و مخاطب به این کلام ابن ملجم [لعنة الله علیه] است. پس بگمان و زعم ملای روم حضرت مرتضی(علیه السلام) شفيع ابن ملجم خواهد بود و این رأی فاسد و مخالف اجماع اهل بیت است و مخالف روایت مشهوره است که شیعه و سنی در کتابهای خود روایت کرده اند... دلیل دیگر بر بدی اعتقاد ملای روی این ابیات مثنویست: هیچ بغضی نیست در جانم زتو زانکه اینرا من نمیدانم زتو آلت حقی تو فاعل دست حق چون زنم من آلت حق طعن ودق شك نیست که این حکایت محض كذب و افتراست هرگز حضرت رسول الله (ص) بابن ملجم نگفته که تو قاتل على خواهی بود و هرگز على (علیه السلام) باين عدو الله نگفته که بغض تو در دلم نیست. چرا که این مذهب جبر است و حضرت مرتضی تصریح کرده که جبری کافر و مشرکست.3⃣ مولوی روایتی را از قول امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که پیامبر علیه و آله السلام ماجرای شهادتشان را به ابن ملجم خبر داده و فرمودند که او در ارتکاب آن جنایت مجبور بوده است. ولی این داستان با کیفیت مذکور در هیچ یک از منابع روایی معتبر یافت نمی شود. 🔹‌عطار نیشابوری نیز هم نوا با مولوی، ابن ملجم را از بزرگترین گناه تاریخ تبرئه و حضرت علیه السلام را شفیع وی در قیامت می داند چونک آن بدبخت آخر از قضا ناگهان آن زخم زد بر مرتضا مرتضی را شربتی کردند راست مرتضا گفتا که خون ریزم کجاست شربت او را ده نخست آنگه مرا زانک او خواهد بدن هم ره مرا شربتش بردند او گفت اینت قهر حیدر اینجا خواهدم کشتن به زهر مرتضا گفتا به حق کردگار گر بخوردی شربتم این نابکار من همی ننهادمی بی او به هم پیش حق در جنت المأوی قدم4⃣ 📚 منابع: 1⃣مثنوی معنوی دفتر اول/بخش۱۶۷ 2⃣همان بخش۱۷۰ 3⃣تحفه الاخیار فی شرح مونس الابرار، ص۱۷۹-۱۸۰-۱۸۱/مولا محمد طاهرقمی/ناشر: کتابفروشی طباطبایی 4⃣منطق الطیر/فرید الدین عطار نیشابوری بخش (در تعصب گوید)، حکایت (شفقت کردن مرتضی[علیه السلام] بر دشمن) @sonnat_voice
ادله ملاصدرا و اتباع وی بر استحاله بدن دنیوی و جواب آنها دلیل دوم: «این بدن و ماده طاقت عذاب اخروی را ندارد، زیرا این ماده ای که در اثر گرمای شدید یا آتش سوزان به سرعت می سوزد و در مواقعی پودر می شود و از بین می رود چطور طاقت عذابی را دارد که شدت آن هزاران برابر آن است ؟ ... لذا ابدان اخروی یک نوع ماده و جسم خاصی را می طلبند که تحمل آن عذابی که از سنخ خود ماده اخروی است را داشته باشد تا بر آن عذاب و نضج صادق باشد»1️⃣ ✅جواب: فلاسفه و متکلمین اتفاق نظر دارند که حق تعالی بر هر امر ممکنی قادر است چنانکه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»عنکبوت:۲۰ عدم انعدام بدن در مقابل عقاب در صورتی که قادر على الاطلاق اراده نماید هیچ گونه استحاله ای ندارد کما اینکه خود، همین مطلب را بیان فرموده: «كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا»النساء:۵۶ بنابراین وقتی پوست آنها می سوزد و از بین می رود پوست دیگری جایگزین آن می گردد و همچنین سایر اعضاء نیز به همین منوال می باشد. «سَأَلَ اِبْنُ أَبِي اَلْعَوْجَاءِ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فقال مَا تَقُولُ فِي هَذِهِ اَلْآيَةِ: كُلَّمٰا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنٰاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهٰا هَبْ هَذِهِ اَلْجُلُودُ عَصَتْ فَعُذِّبَتْ فَمَا ذَنْبُ اَلْغَيْرِ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: وَيْحَكَ هِيَ هِيَ وَ هِيَ غَيْرُهَا قَالَ أَعْقِلْنِي هَذَا اَلْقَوْلَ فَقَالَ لَهُ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلاً عَمَدَ إِلَى لَبِنَةٍ فَكَسَرَهَا ثُمَّ صَبَّ عَلَيْهَا اَلْمَاءَ وَ جَبَلَهَا ثُمَّ رَدَّهَا إِلَى هَيْئَتِهَا اَلْأُولَى أَ لَمْ تَكُنْ هِيَ هِيَ وَ هِيَ غَيْرُهَا فَقَالَ بَلَى أَمْتَعَ اَللَّهُ بِكَ» سئوال این است ، هنگامی که پوست اولیه می سوزد و از بین می رود، پوست دوم که می روید گناهی از او سر نزده تا عذاب شود؟ حضرت در جواب ، مسأله را تشیبه به خشتی می کنند که هیئتش از هم پاشیده شود ولی ماده اولیه اش باقی مانده و سپس همان ماده خشت اول در قالبی ریخته شود و خشت دومی ساخته گردد که در این صورت خشت دوم با خشت اول در اصل و اساس یکی است ولی هیئتش تغییر کرده پس عقاب ، سبب انعدام اعضاء بدن نمی شود بلکه هیئت بدن فرو می پاشد ولی مجددا به اذن خداوند متعال به حالت اولیه باز می گردد، و دوباره عقاب می شود. 📚منبع: معاد جسمانی در حکمت متعالیه ص۲۷۴/مرتضی پویان/ناشر:بوستان کتاب۱۳۸۸ @sonnat_voice
🔰 با بحارش دین و مذهب را زنده کرد. كوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تأليف ، نشانه‌ی جهالت است! بیست و هفتم ماه مبارک رمضان سالروز وفات شیخ السلام،مروج المذهب علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله علیه تسلیت باد 🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۴/ اردیبهشت/ ۱۳۹۷ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
💠 مهم‌ترین ضروریات مذهب امامیه در کلام علامه مجلسی قدس سره علامه مجلسی قدس الله روحه الشریف می‌نویسد: «و اما انکار ضروریات مذهب امامیه، کسی که منکر این ضروریات شود در زمره مخالفان قرار می‌گیرد، و از دین و مسلک ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین خارج می‌شود. ضروریاتی مانند: امامت امامان دوازده‌گانه عليهم السلام و فضائل آنان، و علمشان، و وجوب اطاعت از ایشان، و فضیلت زیارتشان. اما دوست داشتن و بزرگداشت آنان، اجمالا، از ضروریات دین اسلام است و منکران این امر، مانند نواصب و خوارج، کافرند. از جمله چیزهایی که جزء ضروریات مذهب امامیه به شمار آمده است عبارتند از: حلال شمردن متعه، حج تمتع، برائت و بیزاری جستن از ابی بکر و عمر و عثمان و معاویه و یزید بن معاویه لعنت الله علیهم و برائت از همه کسانی که با امیر المومنین صلوات الله عليه یا سایر ائمه جنگیده‌اند، و برائت از همه قاتلان امام حسین صلوات الله عليه و گفتن جمله «حی علی خیر العمل» در اذان» 📚منبع: رساله اعتقادات ص۲۷/محمد باقر مجلسی/نسخه خطی @sonnat_voice
نقدی بر تصوف (حوزوی).pdf
2.94M
📗نقدی بر تصوف(حوزوی) تألیف :حجة الاسلام و المسلمین استاد سيد محمود هاشمی نسب تعداد صفحات:۳۰۸ زبان:فارسی 👈شامل مباحث: در این کتاب ارزشمند با تمسک به براهین عقلی و نقلی به نقد و بررسی ادعای های واهی آقای محمد حسن وکیلی در کتاب وی(هفت روز در بهشت) پرداخته شده است. ۱-معرفت شناسی ۲-خداشناسی ۳-انسان شناسی جهان شناسی ۴-راهنما شناسی ۵-معاد شناسی و نیز نقد نظریه تقسیم تصوف به مثبت ومنفی و نقد مقاله «احادیث صریح در وحدت وجود» ونقد مقاله «عاشورا روز حزن یا سرورسید الشهدا» امید است با انتشار آن حوزویان و مومنین بیشتر با تفکرات خطرناک این فرقه آشنا شوند. @sonnat_voice
شرکت در اماکن منقش به نام اکابر صوفیه بسمه تعالی محضر مبارک حضرت آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی مدظله سلام علیکم اخیرا در شهر تهران که بنده ساکن هستم رستورانی با نام شمس تبریزی لعنة الله علیه تاسیس شده است و دوستان و آشنایان بنده بدون کوچکترین اطلاعی به این رستوران می روند اما بنده به دلیل احادیث ذم صوفیه و انحرافات شمس تبریزی و مولوی از رفتن به آنجا به دلیل نام منحوس این صوفی سنی منحرف امتناع کرده ام و همیشه مورد تمسخر و تعجب بستگان بوده ام زیرا به بنده میگویند صرفا بخاطر یک اسم که اشکالی پیش نمی آید حضور پیدا کنی! سوال بنده این است آیا رفتن به این اماکن که به اسم این اکابر این فرقه ضاله نام گذاری شده است برای یک شیعه جایز است؟ آیا همین فعل رفتن یک فرد بعنوان محب اهل بیت علیهم السلام، به منزله تایید و همچنین ترویج آن مجموعه با نام شمس تبریزی و در آخر تبلیغ آن نیست؟ آیا رفتن به این اماکن منقش و منسوب به نام این اکابر صوفی سبب گسترش و تقویت مکتب باطل تصوف نیست؟ مرحمت می فرمایید نظر حضرت آیت الله بحرالعلوم حفظه الله را درج بفرمایید. جواب: بسمه تعالی سلام عليكم و رحمة الله از اینک مواظبت بر تقوی و توجه به حدود الله دارید مورد عنایت صاحب اسلام عجل الله تعالی فرجه الشریف هستید ، بله اگر رفتن به این اماکن تبلیغ بدع و انحرافات صوفیه و منحرفین دیگر باشد جایز نیست. خداوند متعال بصیرت در دین به همگان عنایت بفرماید. والسلام علیکم و رحمة الله و بركاته سید محمود بحرالعلوم میردامادی اول شوال المکرم ۱۶۶۳ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 هشتم شوال| فاجعه‌ی تخریب قبور مطهر ائمه‌ی بقیع علیهم‌السلام ◾️ سفارش مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی مدظله العالی @sonnat_voice
چگونه آب و رنگ اسلامی به تصوف داده شد «از آنجا که این گونه مسـلکها در هر محیطی وارد شود از روي قانون «تبیعت از محیط» رنگ آن محیط را به خو میگیرد، طرفداران تصوف به زودي آب و رنـگ اسـلامی به آن دادنـد و قسـمتی از فرهنـگ و دسـتورات اسـلامی را به آن آمیختنـد و براي وفق دادن اعتقـادات خود بـا عقـادي و احکام اسـلامی دست به آیات و اخباري زدنـد که بسـیار از آنها از سـنخ متشابهات قرآن و اخبار بود و بالاخره آن زهاد صـدر اول و عـده اي دیگر از معروفین و مشاهیر اصـحاب پیغمبر صـلی االله علیه و آله از قبیل سـلمان و ابوذر را جزء خود دانسته و حتی «خرقه» را به علی بن ابیطالب سپردند!!در صورتی که هیچ کدام اساس نداشت. امروز هم براي حفـظ ارتبـاط خود بـا بزرگـان صـدر اول سلسـله مشـایخی که هیـچ سـندي براي آن درست نیست، ترتیب داده و به فعالیت مشغول هستند. ولی چون اصولًـا طرز تفکر و تربیت اسـلامی بـا هر گونه دسـته بنـدي در داخـل اسـلام سـازش نـداشت به علاـوه تطبیق تمام اصول تصوف بر عقاید و احکام اسـلامی میسـر نبود لذا با همه این کوششها کار صوفیان چندان بالا نگرفت و از هر طرف مورد حمله واقع شدند اما به هر صورت بود در هر زمان در گوشه و کنار هواخواهانی داشتند که به اقتضاي زمان و محیط گاهی کمتر و زمانی بیشتر بودند» 📚منبع: جلوه حق ص۹۷/آیت الله ناصر مکارم شیرازی/ناشر:انتشارات امام علی بن ابی طالب علیه السلام/قم۱۳۸۱ @sonnat_voice
دلیل سوم: قرآن کریم می فرماید«يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ» این آیه بیانگر غیریت ذاتی در خود زمین اخروی است. در آیه نفرمود « يوم تبدل آثار الأرض بغيرها » که آثار و خصوصیات و عوارض این زمین تغییر کند و خود ذات آن محفوظ باشد، بلکه غیریتی که در آیه مستند به خود ذات زمین است دال بر غیریت ذاتی است و نه عرضی پس وقتی این زمین غیر از دنیا باشد دیگر هر آنچه در این زمین دنیوی خواهد بود با خود زمین زائل می شود و دیگر با ظهور زمین اخروی چیزی از زمین دنیوی و ما فيها باقی نخواهد ماند تا آن اجزا و بدن عود کند»1⃣ ✅جواب: أولا: هنگامی که به آیات راجع به قیامت مراجعه شود روشن می گردد که تغییر و تبدیل زمین، ذاتی نیست یعنی به گونه ای نیست که کره زمین به کلی نابود شود و یک زمین دیگری خلق شود بلکه همین زمین دنیا دچار دگرگونی و تغییر و تبدیل قرار می گیرد به آیات ذیل توجه فرمائید: «يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا»المزمل:۱۴ «وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ*وَأَلْقَتْ مَا فِيهَا وَتَخَلَّتْ»الانشقاق:۳-۴ «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا*وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا»الزلزلة:۱-۲ «وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً»الحاقة:۱۴ هنگامی که تغییرات و تبدیلهایی که در آیات بیان شده در زمین رخ دهد دیگر با کره زمینی که هم اکنون موجود است متفاوت خواهد بود زیرا هرگاه کوهها از بین برود و زمین کشیده و گسترده گردد و آنچه در درون خود دارد بیرون افکند قهرا با کره زمین موجود فرق بسیاری خواهد داشت و لذا «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ» صادق است و زمین دنیوی تبدیل به زمین اخروی خواهد شد پس موضوع واحد است و در آن تغییرات و دگرگونی واقع می شود. کما اینکه در آیه دیگری حشر بدن دنیوی از زمین موجود را به روشنی بیان می نماید: «مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى»طه:۵۵ «ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»الروم:۲۵ ثانيا: مسأله معاد و قیامت امر غیبی است و اگر از حد دلالت آیات و روایات خارج شویم دچار تخمین و تظنی خواهیم شد. آیه ای که مستدل به آن استدلال کرد این آیه بود «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ»ابراهیم:۴۸ آیه شریفه تنها خبر از تغییر و تبدیل در کره زمین می دهد دیگر نسبت به ابدان دنیوی ساکت است. مستدل تغییر و تبدیل را تسری داد و بدنهای عنصری در زمین را هم مشمول تغییر و تبدیل دانست در حالیکه آیه هیچ گونه دلالتی بر این ادعا ندارد. به عبارت دیگر بر فرض ما بپذیریم آیه مذكوره دلالت بر نابودی کره زمین، و پیدایش زمین دیگری می کند ولی هرگز بر نابودی ابدان دنیوی انسانها نمی کند و می توان با تمسک به آیات و روایات دیگر قائل شد که ابدان دنیوی عنصری منتقل به زمین اخروی می شوند. 📚منبع: 1⃣ معاد جسمانی در حکمت متعالیه ص۲۷۵/مرتضی پویان/ناشر: بوستان کتاب/۱۳۸۸ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی.pdf
6.38M
📗تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی 📝مولف: سید محمود هاشمی نسب زبان:فارسی تعداد صفحات:۳۳۶ شامل مباحث: 👈این کتاب در سه بخش تدوین شده: ۱-تعارض فلسفه وعرفان در مبانی ونتائج ۲-تعارض فلسفه وعرفان با نصوص وظواهر شرعی ۳-نقد کتاب مثنوی مولوی با استفاده از بیانات استاد جعفری، شهیدی و فروزانفر برخی نکات مقدمه مولف: تمسک به ثقلین موجب هدایت و تخطی از آن سبب گمراهی می گردد. چرا که تنها این دو بیان کننده حقائق اعتقادی می باشند. ولی بعضی از فلاسفه و عرفا مدعی اند که فهم آیات و روایات مبتنی بر مباحث فلسفی و عرفانی است و با آن می توان به حقیقت دین رسید و جواب شبهات را به طور برهانی بیان کرد. ولی با تامل در نتائج منهج آنان، تضاد یا تناقض میان آن دو هویدا می شود هنگامی که فلسفه و عرفان در درون متعارضند چگونه می توانند مفسر قرآن و سنت قرار گیرند؟! علاوه آنکه در بسیاری از موارد نتائج فلسفی و عرفانی با نصوص وظواهر ثقلین نیز متضاد یا متناقض است واقعیت این است که آنچه به عنوان مباحث توحیدی و دفع شبهات در فلسفه و عرفان مطرح شده در حقیقت تقریر اندیشه های فلاسفه و صوفیه است نه بیان توحید از منظر دین. @sonnat_voice
به مناسبت اول خرداد ماه سالروز درگذشت صدرالمتالهین تعارض بناء با مبنا در مکتب صدرایی ملاصدرا مراجعه به احادیث پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و تسلیم در مقابل آنان را لازم می‌داند و اعراض از آن بزرگوران را انحراف و ضلالت می‌شمارد و میگوید: «لزوم ارجاع امور به رسول خدا و امامان علیهم السلام و تسلیم در برابر آنان که این باب عظیمی است که داخل نمی‌شود در آن مگر کسی که خداوند قلب او را به سبب ایمان آزموده باشد و ما از احادیث تسلیم استفاده نمودیم که این امر در شریعت موضوعیت دارد حتی نسبت به احکام فرعیه همان طور که استفاده می‌شود این مطلب از آنچه وارد شده از ایشان در مورد اخبار متعارضه که اجازه فرمودند که بین دو خبر می‌توان هر کدام را عمل نمود از باب تسلیم در برابر ائمه علیهم السلام» و نیز می گوید:«دانستی که ایمان امت به خدا و روز قیامت به سبب ائمه علیهم السلام و به واسطه شناخت ایشان حاصل می‌شود پس ایشان به این معنا صراط خدایند و هر کس از ولایت و هدایت آنان روی برگرداند یا گمان کند که غیر ایشان برترند و هدایت یافته ترند پس از صراط عدول کرده و از معنای علم و ایمان و از راه حق خارج شده و از نور فطرت بیرون آمده و در جهنم ساقط شده» و نیز می گوید:«دانسته شده که فهم رموز قرآن و اسرار آن ممکن نیست که به فکر و زیادی بحث و نظر حاصل شود مگر به وسیله رفتن در مسلک خالصان از طریق تصفیه باطن و تهذیب باطن و مراجعه به اهل بیت ولایت و پیروی انوار حکمت از چراغ نبوت و منبع آثار انبیاء و اولیاء معصومین علیهم السلام و نور گرفتن از انوارشان و جستجو در اسرارشان و اقتداء به هدایتشان» ولی با این حال در مباحث مختلف به احادیث عامه استناد می‌کند و از کسانی که از ولایت ائمه علیهم السلام عدول کرده‌اند کسب معارف می‌کند. مثلا در موردی می‏ نویسد: «عن‏ عائشة أنّها قالت: كان رسول الله علیهم السلام يتمثّل ببيت أخي بني قيس: ستبدي لك الأيام ما كنت جاهلا ويأتيك بالأخبار من لم تزود فجعل يقول: «و يأتيك من لم تزود بالأخبار» فيقول أبوبكر: «ليس هكذا يا رسول اللّه» فيقول: «اني لست بشاعر و ما ينبغي لي.» «و منها ما يروى عن عبد الله بن عمر قال قال رسول الله صلی الله علیه و آله : لا يركبن رجل بحراً إلّا غازيا أو معتمراً فإنّ تحت البحر ناراً أو تحت النار بحراً» ⛔️این روایت با آیات قرآن تعارض دارد آنجا که می فرماید:ربکم الذی یزجی لکم الفلک فی البحار لتبتغوا من فضله انه کان بکم رحیما(الاسرا آیة۶۶) مراجعه نمایید به کتاب اسفار جلد ۹ صفحه۳۱۹ در بحث «بیان ماهیّة الجنة و النار» ملاصدرا در آنجا به روایات عامه استدلال کرده است. این در حالی است که اهل بیت علیهم السلام شیعیان را از اخذ معارف دینی از عامه منع نموده‌اند. امام کاظم علیه السلام می فرمایند: «معارف دین خویش را از غیر شیعیان ما نیاموز چرا که اگر از غیر شیعه آموختی هر آینه دین خود را از خائنین گرفته‌ای آنان که به خدا و رسول او خیانت نموده به امانت‌های او خیانت کردند آنان نسبت به کتاب خدا امین شمرده شدند ولی آن را تحریف نمودند و تبدیل کردند پس بر آنان باد لعنت خدا و لعنت رسول خدا و لعنت ملائکه خدا و لعنت پدران گرام نیکوکار من و لعنت خود من و لعنت شیعیان من تا روز قیامت» 📚منبع: تعارض و نقد در آرا فلسفی و عرفانی ص۱۰۵/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:دلیل ما/قم @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه شب شهادت امام صادق علیه السلام مداح:مرحوم حاج حسن جمالی هیئت مصباح الهدی_تهران (لطفا بنیت فرج امام زمان عجل الله نشر دهید) @sonnat_voice
‍ ⛔️پرهیز از پیروی کورکورانه از اشخاص در کلام امام صادق علیه السلام «شیخ صدوق رضوان الله عليه روایت کرده است که ابو حمزه ثمالی رضوان الله عليه گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: از ریاست بپرهیز، و از راه افتادن دنبال رجال و شخصیت ها دوری کن. عرض کردم: قربانت گردم! ریاست و مذموم بودن آن را می دانم اما این که دنبال رجال راه بیفتیم، من دو سوم آنچه [از اخبار و احادیث و دانشی]که در دست دارم، از همین راه افتادن دنبال رجال است. حضرت فرمودند: منظورم را درست متوجه نشده ای؛ مقصود این است که بپرهیز از این که شخصیتی (غیر معصوم) را حجت قرار دهی و هر چه گفت تصدیقش نمایی»1️⃣ و اما آقای محمد صادق طهرانی قطب خودخوانده و فرزند آقای محمد حسین طهرانی به نقل از پدرش می نویسد: «عامل حرکت سالک بعد از رسیدن به استاد خبير، همان محبت خالص و ارادت تام او به استاد بوده و از لوازم این محبت، تبعیت محضه و بدون چون و چراست، سالک در برابر استاد باید اراده و اختیار را از خود سلب کند و عبد محض باشد، چه این محبت و تسلیم سالک در برابر استاد است که راه تصرف در نفس و اصلاح آن را برای مربی باز می کند»2️⃣ 📚منبع: 1️⃣الکافی ج۲ ص۲۹۸/محمد بن یعقوب کلینی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۵ 2️⃣نور مجرد ج۱ ص۵۴۷/محمد صادق طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice
جایگاه مرید در تفکر صوفیانه (پیج اینستاگرام را دنبال نمایید) در تمام طریقت های صوفیانه بلا استثناء بایستی مرید «کالمیت بین یدی الغسّال» باشد به طوری که اگر مراد و قطب خویش دستور به خودکشی،طلاق و یا نوشیدن لیوان از پر خون داد باید اطاعت محض و تام از وی داشته باشند. به قول استاد مطهری اقطاب و مشایخ عرفان ارباب تسلیم می سازند نه مومن مجاهد فعال @sonnat_voice
روش ابن عربی در مواجه با آیات و احادیث ابوالعلاء عفیفی در شرح فصوص الحکم از قول مستشرق انگلیسی(علامه نیکلسون) چنین نقل می کند: «او(ابن عربی) همواره ، نص آیات و احادیث را گرفته و آنها را به روشی که در نوشته های فیلون یهودی و اریژن اسکندری شناخته ایم تأویل می کند... او هر فصی از فصوص بیست و هفت گانه را به تعدادی از آیات قرآن و احادیث نبوی مستند می کند [به این ترتیب که]در ابتدای هر فص، آیات و احادیث را به کلمه خاصی که متناسب حکمت آن فص می باشد ارتباط می دهد ... هدف ابن عربی در همه این موارد این است که بر اساس روش خاص خود در تأویل، معانی و مفاهیمی از آیات و احادیث که مورد نظرش بوده است را بیان می کند. پس اگر ظاهر آیه ، روش فکری او را ۔ یعنی اندیشه تشبیه و تجسیم [خداوند] - تایید کند، همان معنای ظاهری ایه را می گیرد و در غیر این صورت این آیه را در معنای غیر ظاهری خود تغییر می دهد» 📚منبع: فصوص الحکم ج۱ ص۱۲/محی الدین ابن عربی/تعلیقة: ابوالعلا عفیفی/ناشر: دار إحياء الكتب العربية/قاهره @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا شموس الشموس و یا انیس النفوس، یا غریب الغربا یا معین الضعفاء و الفقرا السلطان یا ابالحسن، یا علی بن موسی الرضا علیه السلام @sonnat_voice
‍‍ ✅ علم به جمیع زبان ها یکی از شرایط و صفات امامت در کلام امام رضا علیه السلام شیخ صدوق رحمه الله بسند صحیح از احمد بن زياد جعفر همدانى- رضى اللَّه عنه- از علی بن ابراهیم از ابو الصّلت هروى رحمه الله روايت كرد كه گفت: «حضرت رضا عليه السّلام با افراد به زبان خودشان گفتگو ميكرد، و بخدا قسم فصيحترين مردمان و عالمترين اشخاص به هر زبان و لغتى بود، روزى بحضرتش عرض کردم: يا ابن رسول اللَّه! من در شگفتم از اينكه شما بتمامى لغات با اختلافاتى كه دارند اين طور تسلّط و آگاهى داريد، فرمود: اى پسر صلت من حجّت خدا بر بندگان اويم، و خداوند حجّتى بر قومى نمى‏انگيزد كه زبان آنان را نفهمد و لغاتشان را نداند، آيا اين خبر به تو نرسيده است كه امير المؤمنين علىّ عليه السّلام فرمود: «اوتينا فصل الخطاب» (فصل الخطاب به ما داده شده است )، پس آيا اين امر جز معرفت بهر زبان و لغتى است؟» 📚منبع: عيون أخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۲۲۸/شیخ صدوق/مصحح:مهدی لاجوردی/ناشر:جهان/تهران @sonnat_voice