eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
725 دنبال‌کننده
240 عکس
57 ویدیو
54 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی.pdf
6.38M
📗تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی 📝مولف: سید محمود هاشمی نسب زبان:فارسی تعداد صفحات:۳۳۶ شامل مباحث: 👈این کتاب در سه بخش تدوین شده: ۱-تعارض فلسفه وعرفان در مبانی ونتائج ۲-تعارض فلسفه وعرفان با نصوص وظواهر شرعی ۳-نقد کتاب مثنوی مولوی با استفاده از بیانات استاد جعفری، شهیدی و فروزانفر برخی نکات مقدمه مولف: تمسک به ثقلین موجب هدایت و تخطی از آن سبب گمراهی می گردد. چرا که تنها این دو بیان کننده حقائق اعتقادی می باشند. ولی بعضی از فلاسفه و عرفا مدعی اند که فهم آیات و روایات مبتنی بر مباحث فلسفی و عرفانی است و با آن می توان به حقیقت دین رسید و جواب شبهات را به طور برهانی بیان کرد. ولی با تامل در نتائج منهج آنان، تضاد یا تناقض میان آن دو هویدا می شود هنگامی که فلسفه و عرفان در درون متعارضند چگونه می توانند مفسر قرآن و سنت قرار گیرند؟! علاوه آنکه در بسیاری از موارد نتائج فلسفی و عرفانی با نصوص وظواهر ثقلین نیز متضاد یا متناقض است واقعیت این است که آنچه به عنوان مباحث توحیدی و دفع شبهات در فلسفه و عرفان مطرح شده در حقیقت تقریر اندیشه های فلاسفه و صوفیه است نه بیان توحید از منظر دین. @sonnat_voice
به مناسبت اول خرداد ماه سالروز درگذشت صدرالمتالهین تعارض بناء با مبنا در مکتب صدرایی ملاصدرا مراجعه به احادیث پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و تسلیم در مقابل آنان را لازم می‌داند و اعراض از آن بزرگوران را انحراف و ضلالت می‌شمارد و میگوید: «لزوم ارجاع امور به رسول خدا و امامان علیهم السلام و تسلیم در برابر آنان که این باب عظیمی است که داخل نمی‌شود در آن مگر کسی که خداوند قلب او را به سبب ایمان آزموده باشد و ما از احادیث تسلیم استفاده نمودیم که این امر در شریعت موضوعیت دارد حتی نسبت به احکام فرعیه همان طور که استفاده می‌شود این مطلب از آنچه وارد شده از ایشان در مورد اخبار متعارضه که اجازه فرمودند که بین دو خبر می‌توان هر کدام را عمل نمود از باب تسلیم در برابر ائمه علیهم السلام» و نیز می گوید:«دانستی که ایمان امت به خدا و روز قیامت به سبب ائمه علیهم السلام و به واسطه شناخت ایشان حاصل می‌شود پس ایشان به این معنا صراط خدایند و هر کس از ولایت و هدایت آنان روی برگرداند یا گمان کند که غیر ایشان برترند و هدایت یافته ترند پس از صراط عدول کرده و از معنای علم و ایمان و از راه حق خارج شده و از نور فطرت بیرون آمده و در جهنم ساقط شده» و نیز می گوید:«دانسته شده که فهم رموز قرآن و اسرار آن ممکن نیست که به فکر و زیادی بحث و نظر حاصل شود مگر به وسیله رفتن در مسلک خالصان از طریق تصفیه باطن و تهذیب باطن و مراجعه به اهل بیت ولایت و پیروی انوار حکمت از چراغ نبوت و منبع آثار انبیاء و اولیاء معصومین علیهم السلام و نور گرفتن از انوارشان و جستجو در اسرارشان و اقتداء به هدایتشان» ولی با این حال در مباحث مختلف به احادیث عامه استناد می‌کند و از کسانی که از ولایت ائمه علیهم السلام عدول کرده‌اند کسب معارف می‌کند. مثلا در موردی می‏ نویسد: «عن‏ عائشة أنّها قالت: كان رسول الله علیهم السلام يتمثّل ببيت أخي بني قيس: ستبدي لك الأيام ما كنت جاهلا ويأتيك بالأخبار من لم تزود فجعل يقول: «و يأتيك من لم تزود بالأخبار» فيقول أبوبكر: «ليس هكذا يا رسول اللّه» فيقول: «اني لست بشاعر و ما ينبغي لي.» «و منها ما يروى عن عبد الله بن عمر قال قال رسول الله صلی الله علیه و آله : لا يركبن رجل بحراً إلّا غازيا أو معتمراً فإنّ تحت البحر ناراً أو تحت النار بحراً» ⛔️این روایت با آیات قرآن تعارض دارد آنجا که می فرماید:ربکم الذی یزجی لکم الفلک فی البحار لتبتغوا من فضله انه کان بکم رحیما(الاسرا آیة۶۶) مراجعه نمایید به کتاب اسفار جلد ۹ صفحه۳۱۹ در بحث «بیان ماهیّة الجنة و النار» ملاصدرا در آنجا به روایات عامه استدلال کرده است. این در حالی است که اهل بیت علیهم السلام شیعیان را از اخذ معارف دینی از عامه منع نموده‌اند. امام کاظم علیه السلام می فرمایند: «معارف دین خویش را از غیر شیعیان ما نیاموز چرا که اگر از غیر شیعه آموختی هر آینه دین خود را از خائنین گرفته‌ای آنان که به خدا و رسول او خیانت نموده به امانت‌های او خیانت کردند آنان نسبت به کتاب خدا امین شمرده شدند ولی آن را تحریف نمودند و تبدیل کردند پس بر آنان باد لعنت خدا و لعنت رسول خدا و لعنت ملائکه خدا و لعنت پدران گرام نیکوکار من و لعنت خود من و لعنت شیعیان من تا روز قیامت» 📚منبع: تعارض و نقد در آرا فلسفی و عرفانی ص۱۰۵/سید محمود هاشمی نسب/ناشر:دلیل ما/قم @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه شب شهادت امام صادق علیه السلام مداح:مرحوم حاج حسن جمالی هیئت مصباح الهدی_تهران (لطفا بنیت فرج امام زمان عجل الله نشر دهید) @sonnat_voice
‍ ⛔️پرهیز از پیروی کورکورانه از اشخاص در کلام امام صادق علیه السلام «شیخ صدوق رضوان الله عليه روایت کرده است که ابو حمزه ثمالی رضوان الله عليه گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: از ریاست بپرهیز، و از راه افتادن دنبال رجال و شخصیت ها دوری کن. عرض کردم: قربانت گردم! ریاست و مذموم بودن آن را می دانم اما این که دنبال رجال راه بیفتیم، من دو سوم آنچه [از اخبار و احادیث و دانشی]که در دست دارم، از همین راه افتادن دنبال رجال است. حضرت فرمودند: منظورم را درست متوجه نشده ای؛ مقصود این است که بپرهیز از این که شخصیتی (غیر معصوم) را حجت قرار دهی و هر چه گفت تصدیقش نمایی»1️⃣ و اما آقای محمد صادق طهرانی قطب خودخوانده و فرزند آقای محمد حسین طهرانی به نقل از پدرش می نویسد: «عامل حرکت سالک بعد از رسیدن به استاد خبير، همان محبت خالص و ارادت تام او به استاد بوده و از لوازم این محبت، تبعیت محضه و بدون چون و چراست، سالک در برابر استاد باید اراده و اختیار را از خود سلب کند و عبد محض باشد، چه این محبت و تسلیم سالک در برابر استاد است که راه تصرف در نفس و اصلاح آن را برای مربی باز می کند»2️⃣ 📚منبع: 1️⃣الکافی ج۲ ص۲۹۸/محمد بن یعقوب کلینی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۵ 2️⃣نور مجرد ج۱ ص۵۴۷/محمد صادق طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice
جایگاه مرید در تفکر صوفیانه (پیج اینستاگرام را دنبال نمایید) در تمام طریقت های صوفیانه بلا استثناء بایستی مرید «کالمیت بین یدی الغسّال» باشد به طوری که اگر مراد و قطب خویش دستور به خودکشی،طلاق و یا نوشیدن لیوان از پر خون داد باید اطاعت محض و تام از وی داشته باشند. به قول استاد مطهری اقطاب و مشایخ عرفان ارباب تسلیم می سازند نه مومن مجاهد فعال @sonnat_voice
روش ابن عربی در مواجه با آیات و احادیث ابوالعلاء عفیفی در شرح فصوص الحکم از قول مستشرق انگلیسی(علامه نیکلسون) چنین نقل می کند: «او(ابن عربی) همواره ، نص آیات و احادیث را گرفته و آنها را به روشی که در نوشته های فیلون یهودی و اریژن اسکندری شناخته ایم تأویل می کند... او هر فصی از فصوص بیست و هفت گانه را به تعدادی از آیات قرآن و احادیث نبوی مستند می کند [به این ترتیب که]در ابتدای هر فص، آیات و احادیث را به کلمه خاصی که متناسب حکمت آن فص می باشد ارتباط می دهد ... هدف ابن عربی در همه این موارد این است که بر اساس روش خاص خود در تأویل، معانی و مفاهیمی از آیات و احادیث که مورد نظرش بوده است را بیان می کند. پس اگر ظاهر آیه ، روش فکری او را ۔ یعنی اندیشه تشبیه و تجسیم [خداوند] - تایید کند، همان معنای ظاهری ایه را می گیرد و در غیر این صورت این آیه را در معنای غیر ظاهری خود تغییر می دهد» 📚منبع: فصوص الحکم ج۱ ص۱۲/محی الدین ابن عربی/تعلیقة: ابوالعلا عفیفی/ناشر: دار إحياء الكتب العربية/قاهره @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا شموس الشموس و یا انیس النفوس، یا غریب الغربا یا معین الضعفاء و الفقرا السلطان یا ابالحسن، یا علی بن موسی الرضا علیه السلام @sonnat_voice
‍‍ ✅ علم به جمیع زبان ها یکی از شرایط و صفات امامت در کلام امام رضا علیه السلام شیخ صدوق رحمه الله بسند صحیح از احمد بن زياد جعفر همدانى- رضى اللَّه عنه- از علی بن ابراهیم از ابو الصّلت هروى رحمه الله روايت كرد كه گفت: «حضرت رضا عليه السّلام با افراد به زبان خودشان گفتگو ميكرد، و بخدا قسم فصيحترين مردمان و عالمترين اشخاص به هر زبان و لغتى بود، روزى بحضرتش عرض کردم: يا ابن رسول اللَّه! من در شگفتم از اينكه شما بتمامى لغات با اختلافاتى كه دارند اين طور تسلّط و آگاهى داريد، فرمود: اى پسر صلت من حجّت خدا بر بندگان اويم، و خداوند حجّتى بر قومى نمى‏انگيزد كه زبان آنان را نفهمد و لغاتشان را نداند، آيا اين خبر به تو نرسيده است كه امير المؤمنين علىّ عليه السّلام فرمود: «اوتينا فصل الخطاب» (فصل الخطاب به ما داده شده است )، پس آيا اين امر جز معرفت بهر زبان و لغتى است؟» 📚منبع: عيون أخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۲۲۸/شیخ صدوق/مصحح:مهدی لاجوردی/ناشر:جهان/تهران @sonnat_voice
جایگاه امام علیه السلام در کلام ایشان إمام رئوف حضرت علیِّ بْنِ مُوسَی الرّضا عَليهِ‏ السَّلام می فرمایند: «امام «اَبرى بارنده»، «بارانى شتابنده» و «خورشیدى فروزنده» است؛ امام «همدم و رفیق»، پدرمهربان، «برادر دلسوز» و در جایگاه «مادر نیکو خصال» است. امام «اَمین خدا» در میان مردم، «حجّت او» بر بندگانش، «خلیفه او» در زمین و «دعوت کننده» به سوى خدا و «دفاع کننده» از حریم إلهی است. امام از گناهان «پاک» و از عیب به دور است. به علم مخصوص گشته و به حلم علامت یافته است.» 📚تحف العقول ج۱ص۴۳۹/ابن شعبة حرانی/ناشر:مؤسسة النشر الاسلامي/قم @sonnat_voice
کشف الحقیقة فى اعتبار الحدیقه.pdf
3.1M
📗کشف الحقیقة فی اعتبار الحدیقة 📝مولف:علی رضا دوستی تعداد صفحات:۲۷۲ زبان: فارسی 👈شامل مباحث: نویسنده کتاب کشف الحقیقه فی اعتبار الحدیقه در بخش اول، مهمترین اشکالاتی را که در مورد انتساب کتاب حدیقه الشیعه به مقدس اردبیلی وارد شده، مطرح می نماید. ✅و در فصل دوم کتاب، ادله اعتبار کتاب حدیقه الشیعه را طرح می کند. ✅در فصل سوم، اسامی برخی از محققین و علمایی که انتساب کتاب به مقدس اردبیلی ره را صحیح می دانند، بیان می کند. ✅و در فصل چهارم، اشکالات مطرح شده در مورد کتاب را تفصیلا پاسخ می دهد و انتساب کتاب به مقدس اردبیلی (ره) را ثابت می کند. 💠مولف، در بخش دوم کتاب؛ قسمت مذمت صوفیه کتاب حدیقه الشیعه را تصحیح و تحقیق کرده است. ✅در فصل اول مذمت صوفیه، مذاهب صوفیه اعم از حلولیه، اتحادیه و منشا اعتقاد به حلول و اتحاد و سر منشاء وحدت وجود را مطرح می نماید. ✅در فصل دوم؛ بعضی از فروع و برخی از عقائد صوفیه را نقل می کند. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انحرافات اعتقادی دکتر شریعتی ⛔️اعتقاد نادرست دکتر شریعتی به قران کریم ⛔️اعتقاد شریعتی به گناه کار بودن پیامبر صلی الله علیه و آله ⛔️بت پرستی امیرالمومنین علی السلام ⛔️توهین به علامه مجلسی رضوان الله علیه ⛔️ذکر مغرضانه فضیلت سد ابواب برای ابوبکر ⛔️قضا شدن نماز صبح پیامبر صلی الله غلیه و آله ⛔️انتخاب درست جانشین پیامبر توسط شورا ⛔️تمجید ابوذر غفاری از عمر خلیفه دوم @sonnat_voice
ایت الله بحرالعلوم میردامادی: ملاک و شاقول،عارف و فیلسوف،قطب و پیر نیست بلکه کتاب الله و عترتی است... @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجلس ذکر نقشبندیه سنی مذهب در حرم مطهر رضوی.... ⛔️بهتر نیست برای خدام حرم رضوی(فرهنگی،امنیتی و..) کلاس فرقه شناسی بگذارند که هر نا اهلی فضای پاک حرم را آلوده نکند!! ⛔️البته وقتی بخش های مهم حرم مطهر (انتشارات،فرهنگی،جوانان و...) به صورت یکپارچه اسیر تفکرات اعضای فرقه لاله زاری مشهد (دعایی،وکیلی و..)باشد دیدن چنین صحنه های دور از ذهن نیست!! محض اطلاع نقشبندیه تنها سلسله ای هست که خود را به ابابکر رسانده و طبق نظر محققین هدف از ایجاد آن مقابله با تصوف شیعی بود. @sonnat_voice
نکاتی پیرامون برگزاری مجلس حرام در حرم مطهر رضوی @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روضه شهادت امام جواد علیه‌السلام مرحوم شیخ احمد کافی ⛔️(با حال مناسب استماع نمایید) @sonnat_voice
‍ ✅نفی مجردات در کلام امام جواد علیه السلام محمد حسن وکیلی نسبت به تجرد نفس می نویسد: «چیزهایی که در دامنه ی ادراک حسی ما در نمی آید به نوعی مجرد نامیده می شود مجرد یعنی خالی و ندار. کسی که همسر ندارد را مجرد می نامند چون فاقد همسر است و موجودی که از عالم اجسام مادی بیرون بوده و به اصطلاح فلسفی فاقد ماده است مجرد نامیده می شود»1⃣ 👈توضیح: تجرد نفس و روح انسان ادعایی است که فلاسفه و صوفیه مطرح کرده اند در حالی که این مسأله از مسائل غیبی است و اطلاع از آن وابسته به مراجعه به کلام آفریننده روح است. یا منوط به رجوع به معصومین علیهم السلام است زیرا که آنان علمشان را از خالق روح اخذ کرده اند، و واضح است که امور غیبی و توقیفی مانند کیفیت روح و یا خصوصیات بهشت و جهنم و یا وقایع معراج پیامبر علیه و آله السلام و نظایر آن جایگاه عقل نیست زیرا مقدمات علمی لازم در نزدش موجود نیست و عقل نسبت به آنچه که اطلاعات کافی ندارد نمی تواند واقع را کشف نماید و بدون مقدمات علمی تنها به تخمین و گمانه زنی می رسد. و در این باب(عدم تجرد روح)احادیث فراوانی وجود دارد که دلالت بر حدوث و دارا بودن صفات مادی برای غیر خدا دارد و یا به دلالت مطابقی یا التزامی بر عدم تجرد روح اذعان دارد که به اختصار به ذکر حدیث نورانی از آقا جوادالائمه علیه السلام بسنده می کنیم: «همانا جز خداوند یگانه، همه چیز داراي اجزا است، و خداوند یکتا نه داراي اجزا است و نه قابل تصور به كمي و زيادي می باشد. هر چيزي که داراي اجزا بوده یا قابل تصور به کمی و زیاد باشد مخلوق است و دلالت بر این می کند که او را خالقي مي باشد»2⃣ (ان شالله در آینده به صورت مفصل در مورد عدم تجرد روح در آیات و روایات سخن می گوییم) 📚منابع: 1⃣هفت روز در بهشت(انسان شناسی جهان شناسی)ص۳۰/محمد حسن وکیلی/ناشر: انتشارات موسسه جوانان آستان قدس رضوی ۱۳۹۷ 2⃣الاحتجاج ج۲ ص۴۴۲/مرحوم طبرسی/ناشر:المرتضی/مشهد @sonnat_voice
نظر عبدالحسین قاضی نوه میرزا علی قاضی درباره کرامات عرفا «مسئله کرامت آن قدر اهمیت ندارد و حتی برخی عرفا گفته اند: می تواند بعضی از قدرتها از شیطان باشد نه از خداوند متعال. به این معنا که اگر خداوند متعال نخواهد بنده ای را ببیند، به او قدرتی میدهد تا آن بنده با آن کرامت سرگرم شود. کودک اگر بخواهد سراغ یک کتابی بیاید، شکلاتی به او میدهیم تا با آن مشغول شود و کتاب را فراموش کند و توجهش به همان شکلات باشد. شخصی که کرامت دارد ممکن است دیگر به مرتبه های بالاتر نیاندیشد در حالی که کرامات در حقیقت راهی به سوی خداوند متعال است»1⃣ 👈بخش اعظم کرامت هایی که در کتاب ها و نشریات مختلف و یا در رسانه های گروهی از اقطاب و سران صوفیه نقل می شود، دروغ و جعلی است و بخش دیگری از آن ها اگر احیاناً واقع شده باشد، از راه های نامشروع و با دستیاری شیطان بوده است. در مواردی هم اصلاً چیزی اتفاق نیفتاده بلکه با شیطنت، امر را بر عوام الناس مشتبه ساخته اند. لذا با توجه به راه و روش باطل آن ها و خطر بزرگی که از سوی آن ها اساس مذهب را تهدید می کند، نقل و نشر هر مطلبی که جایگاه آن ها را در قلب افراد مستحکم کند، جایز نیست. 📚منبع: عطش ص۲۲۰/هیئت تحریریه موسسه فرهنگی شمس الشموس/ناشر:انتشارات موسسه فرهنگی شمس الشموس/تهران۱۴۰۰ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🔴عدم حجیت کشف و شهود و ارتباط با غیب در کلام امام باقر علیه السلام امام باقر عليه السلام مي‌فرمايند: ◀️هيچ شب و روزي نيست مگر اين‌که تمامي جنيان و شياطين، امامان گمراهي و ضلالت را ديدار كرده... براي ايشان سخنان ناروا و دروغ مي ‏آورند. لذا آن امام ضلالت هر روز مي‏گويد كه چنين و چنان شهود كرده ‏ام. ✅نقد و بررسی حجیت مکاشفات صوفیه https://t.me/sonnat_voice/3414 ✅صوفیه و مرجعیت مکاشفه و رها کردن عقل https://t.me/sonnat_voice/3429 📚منابع: الکافی ج۱ ص۲۵۳/محمد بن یعقوب کلینی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۳ @sonnat_voice
تحریف به زیادت در ذیل دعای عرفه در قسمت آخر این دعای شریف بعد از ذکر و تکرار: یا رب، یا رب.. یک سلسله کلماتی ممتد و طولانی به اصل سیاق کلام دعا اضافه شده، و از این جمله آغاز میشود «إلهي انا الفقیر فی غنای...»تا پایان آنچه در مفاتیح الجنان آمده است. این موضوع قابل توجه است از اینکه این اضافات از بیانات امام عليه السلام باشد اعتبار آن ضعیف است و به دلائلی که در این مختصر از اقوال بزرگان ذکر می شود. جهت سندی: ۱-شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در پایان اصل دعای روز عرفه امام حسین علیه السلام چنین آورده است: امام عليه السلام پس از تکرار بسیار از ذکر یا رب، کسانی که در اطراف آن حضرت بودند و همه به دعای آن بزرگوار متوجه بودند و آمین می گفتند و صداهای آنان به گریستن بلند بود تا غروب کرد آفتاب و به جانب مشعرالحرام روانه شدند. 👈🏻اکنون از این بیان که مرحوم شیخ در پایان اصل این دعا آورده معلوم می شود که پایان این دعا تا همین ذکر یا رب در همان غروب روز عرفه بوده و کاروان بعد از خواندن اصل دعا هنگام غروب به سوی مشعرالحرام رهسپار شدند. و دیگر مجالی برای خواندن این سلسله ممتد از اضافات نبوده است. اما مرحوم شیخ گویا علت اینکه این اضافات را در پیرو این دعا آورده چنین یادآور شده که تنها استناد به کتاب شریف اقبال کرده است که آنهم از قول علامه مجلسی رد شده است، و چنین می فرماید که در نسخه اصلی کتاب اقبال چنین اضافاتی نیامده و در چاپهای بعد این اضافات پیوست داده شده. ۲-علامه مجلسی نیز می فرماید: در «بلد الأمين» از کفعمی و ابن طاوس (در مصباح الزائر) این دعای شریف را نقل کرده اند و لكن قسمتی که از جمله: إلهي أنا الفقير في غنای تا پایان اضافات ذکر کرده اند در بعضی از نسخه های قدیمی اقبال یافت نشده است و عبارات آن موافق بیان معصومین علیهم السلام نیست، و همچنین این عبارات بر وفق مذاق صوفیه است که بعضی از مشایخ آنها بر این دعا اضافه کرده اند و با دخالت آنرا به اصل دعا ملحق نموده اند. بنابراین معلوم گردید نه اینکه (سید ابن طاوس) این اضافات را خود در کتاب خود آورده، بلکه بعد که بعضی نسخ آن تجدید چاپ شده افرادی با نظر خصوصی و بدون مسئولیت که رعایت اصول اخلاقی و وجدانی نداشته اند این اضافات را به اصل دعا پیوست داده اند.1️⃣ ۳-جلال الدین همایی(تصوف پژوه و مفسر مثنوی)در کتاب مولوی نامه خود در پاورقی می نویسد: «تمام اين فقرات را عينا و بى‏ كم ‏و زياد در نسخه قديم كتاب «الحكم العطائية» ديده ‏ام شامل دعوات و مقامات عرفانى «ابن عطاء الله اسكندرانى شاذلى» تاج الدين ابو الفضل احمد بن محمد صوفى عارف معروف سده هفتم هجرى كه وفات او را در ۷۰۹ ه. ق نوشته ‏اند؛»2️⃣ 👈🏻نکته:با مراجعه به نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی مشخص شده که نسخه ای که به تاریخ ۹۵۷ ه ق نوشته شده این ذیل را ندارد آقای جواد قیومی اصفهانی نیز در مقدمه کتاب اقبال می نویسد:نسخه فوق اقدم نسخ موجود است.3️⃣ ۴-آیت الله شبیری زنجانی می فرمایند:«ذیل متن دعای شریف برگرفته از عبارات ابن عطا الله اسکندرانی از اکابر صوفیه در کتاب «الحكم العطائية» است.4⃣ ۵-آقای محمد حسین طهرانی نیز با قبول این که این فقرات مورد بحث متعلق به مناجات تاج الدین ابن عطاء الله اسکندرانی(سنی مالکی) است، عبارات وی را نشانه توحید محض نویسنده می داند5⃣ حال سوال از ایشان این است که چگونه می شود فردی به توحید محض دست پیدا کند ولی ولایت مولای متقیان علیه السلام،عدالت خدا و.. را قبول نداشته باشد در نتیجه باید به این توحید شک کرد! جهت متنی: قسمت «إلهي تَرَدُّدي في الآثارِ يُوجِبُ بُعدَ المَزارِ» وبعد آن دارای اضطراب و دوگانگی در متن است بدین صورت که: در ابتداء می گوید:«خدای من تامل و رفت وآمد من در آثار الله موجب بعد و دوری من از تو می شود» و در انتهاء می گوید:«خدایا تو امر کردی مراجعه به آثار و آیات را» بنابراین خداوند امر کرده به آنچه که موجب بعد و دوری از خودش می شود و این امر معقول نیست چون معقول نیست که خدا امر کند به کاری که باعث دوری عبد از او شود و این بعد و دوری با روایاتی که دلالت بر انحصار معرفت الله در آثار و آن آیات(آل عمران:۱۹۰) و روایاتی که خلق را ترغیب به تفکر در آیات می کند معارضه دارد. 📚منابع: 1️⃣بحارالانوار ج۹۵ ص۲۲۷-۲۲۸/محمد باقر مجلسی/ناشر:دار احیاءِ التراث العربی/بیروت 2️⃣مولوی نامه مقدمه ج۲ص۱۸/جلال الدین همایی/ناشر:نشر هما/تهران 3️⃣الاقبال بالاعمال ج۱ ص۲۱/علی بن موسی بن طاووس/مصحح:جواد قیومی اصفهانی/مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی/قم۱۳۷۶ 4⃣جرعه ای از دریا ج۳ ۲۵۶/سید موسی شبیری زنجانی/ناشر:موسسه کتاب شناسی شیعه 5⃣الله شناسی ج۱ ص۲۵۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice