سقیفه منشا ظلم به اهل بیت علیهم السلام
امام صادق علیه السلام : ...هیچ روزی مانند مصیبت ما در کربلا نیست اگر چه روز سقیفه و آتش به پا کردن بر در خانه امیرالمومنین و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه سلام الله علیهم و کشتن محسن بن علی علیه السلام با لگد ، بزرگ تر و تلخ تر است چون منشأ و اصل عذاب و ظلم است.
📚منبع:
هدایة الکبری ص۴۱۷/حسین بن حمدان خصیبی/ناشر:موسسة البلاغ/بیروت
#احادیث_امام_صادق_علیه_السلام
#حضرت_محسن_علیه_السلام
#ایام_محسنیه
#تا_هشت_ربیع_عزاداریم
@sonnat_voice
✅ سخنان قابل توجه امام حسن عسکری علیه السلام درمورد علمای فاسد و اهل فلسفه و تصوف آخر الزمان به همراه منابع متعدد
ترجمه:
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: ای اباهاشم! زمانی بر مردم بیاید که چهره های آنان خندان و شاد باشد؛ ولی دل هایشان تیره و تاریک، سنّت نزد آن ها بدعت، و بدعت در بین آنان سنّت باشد. مؤمن بین آن ها حقیر بوده، و فاسق نزد آنان محترم و با وقار باشد. حاکمان آن ها نادان و ستمگرند و علمای آن ها به درِ [کاخها] و خانه های ستمگران رفت و آمد دارند [و درباری هستند]، ثروتمندان توشۀ فقرا را می دزدند، و کوچک ترها از بزرگ تر پیش می افتند، و هر نادانی نزد آن ها اهل خُبره به حساب می آید و هر آگاهی فقیر شمرده می شود. بین با اخلاص و شکاک فرق نمی گذارند و میش را از گرگ ها تشخیص نمی دهند، علمای آن ها بدترین مردم روی زمین می باشند؛ زیرا آنان میل به فلسفه و صوفی گری دارند. به خدا سوگند! آن ها اهل برگشتن از حق و میل به باطل هستند. در دوستی مخالفین ما [اهل خلاف] زیاده روی می کنند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند. اگر به مقامی رسیدند، از خوردن رشوه سیر نمی شوند، و اگر خوار شدند [و به جایی نرسیدند] خدا را ریاکارانه عبادت می کنند. بیدار باشید! این ها راهزنان مؤمنان و دعوت کننده به ملحدان هستند. هر کسی آن ها را درک کند، از آن ها دوری نماید و دین و ایمان خود را [از خطر آنان] حفظ کند. سپس فرمود: ای اباهاشم! این حدیثی است که پدرم از پدرانش از جعفر بن محمد [حضرت صادق علیه السلام] نقل کرده است، و این از اسرار ما می باشد؛ پس آن را جز بر اهلش آشکار نکن!
📚منابع:
1️⃣خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه ج۱ ص۴۰/مرحوم وحید بهبهانی/ناشر:موسسه علامه مجدد وحید بهبهانی /قم
2️⃣مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج۱۱ ص۳۸۰/میرزای نوری/ناشر:موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیا التراث/بیروت۱۴۰۸
3️⃣حدیقة الشیعة ج۲ ص۷۸۵/مقدس اردبیلی/مصحح:صادق حسن زاده/ناشر:انصاریان /قم۱۳۸۳
4️⃣سفینة البحار ج۵ ص۱۹۸/شیخ عباس قمی /ناشر:اسوه/قم
5️⃣الانوار النعمانیة ج۲ ص۲۵۲/سید نعمت الله جزایری/ناشر:دار القارئ /۱۴۲۹
6️⃣ینابیع الحکمة ج۳ ص۵۵۰/عباس اسماعیلی یزدی/ناشر:مسجد مقدس جمکران/قم
7️⃣الکشکول ج۳ ص۱۹۳/شیخ یوسف بحرانی/ناشر:دار و مکتبه الهلال/بیروت
#فلسفه_عرفان
#احادیث_امام_عسکری_علیه_السلام
@sonnat_voice
کسی که دشمنان اهل بیت علیهم السلام را لعن نکند
آقا امام عسکری علیه السلام فرمودند: روایت کرد برایم پدرم از جدم رسول خدا که فرمودند: هر کس که از یاری ما اهل بیت علیهم السلام ناتوان باشد و در تنهایی خود لعنت بفرستد بر دشمنان ما خداوند صدای او را به جميع ملائکه می رساند، بدین گونه که هر گاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت میکند ملائکه آن لعن را بالا می برند و لعنت می کنند بر کسیکه دشمنان ما اهل بیت علیهم السلام را لعن نکند، پس هرگاه صدای لعن یکی از شما به ملائکه رسید آنان برای او استغفار میکنند و برای او ثنا می فرستند و می گویند: خدایا بر روح این بنده ای که به اندازه توانش اولیاء خود را یاری کرده درود فرست که اگر بر بیش از این کار توان داشت حتما انجام می داد. در این هنگام ندا از جانب خداوند می آید که :ای ملائکه ی من! دعای شما را در مورد این بنده ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم و بر روح او درود فرستادم به همراه أرواح نیکان و او را جزء برگزیدگان و خوبان قرار دادم.
📚منبع:
1️⃣موسوعة اهل بیت علیهم السلام ج۱۸ ص۷۸/علی عاشور/ناشر:دار نظیر عبود/بیروت
2️⃣بحارالانوار ج۵۰ ص۳۱۶/علامه مجلسی/ناشر:داراحیاء التراث العربی/بیروت
#احادیث_امام_عسکری_علیه_السلام
#فرحة_الزهرا_علیها_السلم
@sonnat_voice
هدایت شده از تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
صمدی آملی و یزید.mp3
230.5K
به مناسبت ۱۴ ربیع الاول سالمرگ پلید بن پلید یزید بن معاویه لعنت الله علیهما
صمدی آملی و حق یزید بر گردن مومنین
داوود صمدی از ذوب شدگان صوفیه و غالیان ممتاز معاصر بر مبنا باطل وحدت شخصی وجود معتقد است افراد بد به خصوص جانیان حادثه کربلا مثل یزید،شمر و ...به مانند خوبان بر گردن همه حق دارند(دروس مهارت طهارت نفس جلسه۱۱)
ابن عربی:
«فما احد من العالم الا علی صراط مستقیم، و هو علی صراط الرب تعالی»1️⃣
ترجمه:پس هیچ احدی از عالم نیست مگر اینکه بر صراط مستقیم است و آن صراط رب تعالی است
📚منبع:
1️⃣فصوص الحکم ج۱ ص۱۵۸/محی الدین ابن عربی/ناشر: داراحیاء الکتب العربیة/قاهره ۱۹۴۶
#عرفان_تصوف
#صمدی_آملی
#نقد_تصوف_حوزوی
@sonnat_voice
هدایت شده از کتابخانه شیعه
4_5800729946045287604.pdf
403.1K
📗مبارزه امام صادق علیهالسلام با بدعت صوفیگری
📝مولف:داود الهامی
تعداد صفحات:۱۲
زبان:فارسی
@shia_lib
⚜احمد الحسن شاگرد مکتب غلات و صوفیه
🔴"احمد الحسن" دست نشانده ملاحده غربی که با مبنای وحدت وجودیِ صوفیان و غلات تبلیغات الحادی خود را آغاز کرد در مطلبی موافق با همین مبانی میگوید:
📌پیامبر صلی الله علیه و آله ظهور حضرت حق متعال در فاران است
📌عیسی و محمد علی نبینا و آله و علیه السلام هردو ظهور حضرت حقّند لکن تجلی خدا در حضرت محمد (ص) بنحو اشدّ و اقوی است و حضرت عیسی (ع) در مرتبه ادنی و اضعف
📌ذات الهیة و مرتبة لاهوتیة در بین خلائق نزول کرده و به صورت اشدّ الوجود بین تعیّنات و تجلیّات منعکس گشته و این شخص که بین ذات الهیة و حد انسانیة در آمد و شد و مجیئ و رجوع است خلیفة الله محمد (ص) است که تعیّنش بصورت آدمیت است لکن حقیقتش همان ذات خداست که در قوس نزول از لاهوت به ناسوت بصورت آدمی مبدل و متطور گشته
📌پیامبر صلی الله علیه و آله فانی در ذات حقّ است [این فناء، فناء الکل است چه اشدّ ظهورات و چه اخفّ آنها] لذا چیزی غیر از خدای متعال نیست و همه چیز در بطن وجود الله متعال است و هیچ کثرت و مخلوقِ متباینی حقیقتا موجودیت ندارد. و پیامبر تجلی اکمل ذات الهیة در پوستین بشریت است یعنی خدا به صورت حضرت ظهور کرده
حال مقایسه کنید شباهت سخنان این مدعی دروغین را با سخنان آقای محمد حسین طهرانی
⛔️«...و پس از فنای در اوصاف، مرحله سوم از فناء پیش می آید، و آن فنای در ذات است، یعنی ذات ولی خدا در ذات خداوند مندک و فانی می شود، و وجودش مضمحل می گردد، و از او اثری نمی ماند، در اینجا هراسم و رسمی محو و نابود می شود، و حضرت حق قائم مقام او می گردد»1⃣
⛔️«اگر کسی به مقام فناء در اسم الله و یا در اسم هو برسد ،چون الله اسم جامع جمیع صفات حق است بنابراین مظهر هر صفت و اسمی میگردد و زنده کردن و میراندن و توانایی بر هر امری از امور و علم و دانایی نسبت به هر حادثهای از حوادث برای اوست»2⃣
⛔️«نهایت سیر هر موجودی، فنای در موجود برتر و بالاتر از خود اوست یعنی فنای هر ظهوری در ُمظهر خود، و هر معلولی در علت خود، و نهایت سیر انسان که همه قوا و استعدادهای خود را به فعلیت رسانیده در ذات احدیت است و فنای در ذات الله و فنای در هو است و فنای در ما لا اسم له و لا رسم له میباشد»3⃣
⛔️«این گل و سنبل ،این بلبل و این طوطی این کبوتر و این مرغابی ،این بوته و درخت ،این نجم و این گیاه و شجر ،این آب و این آبشار... ،این مرغ و این دشت بی پایان ،این آدمی و این زاد و ولد...آنقدر که دلت میخواهد از قبیل این گونه ها بر سر هم کن که تا در صور،نفخ بدمد، همه اینها یک خدا بیش نیست یکی است، وحده لا اله الا هو»4⃣
اگر احمد الحسن مدعی کذاب و باطل است چرا معتقداتش در بحث وحدت شخصی وجود با مدعیان عرفان هماهنگ است؟!
📚منابع:
1⃣امام شناسی ج۵ ص۶۴/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد
2⃣همان ص۸۱
3⃣روح مجرد ص۴۲۴/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد
4⃣الله شناسی ج۳ ص۳۱۱/محمد حسین طهرانی/ناشر: علامه طباطبایی/مشهد
#عرفان_تصوف
#احمد_الحسن
#محمد_حسین_طهرانی
#وحدت_شخصی_وجود
@sonnat_voice
سعادت در پیروی از اهل بیت علیهم السلام است
علامه مجلسی رضوان الله علیه:
«بدان هر چه خیر و خوبی هست ما در اخبار ائمه معصومین علیهم السلام یافته ایم؛ چه، هیچ حکمتی از حکمت های الهی نیست مگر این که در اخبار اهل بیت ایشان برای مردمان بیان و شرح شده است، به شرط آن که فرد دارای دلی سالم و خردی درست باشد و اندیشه اش، با پیمودن کجراهه ها و کوره راهها، به انحراف کشیده نشده(به خلاف فلاسفه عرفا) و قوه فهم و درک او با افکار منحرفان و تباهکاران خو نگرفته باشد.
راه رسیدن به رستگاری و دست یافتن به خوشبختی ها، برای کسی که پرده هوی و هوس را از دیده بصیرت خویش کنار زده و در درست کردن نیتش به پروردگار خود توسل جسته باشد، در این اخبار روشن و هویدا گشته است.
خداوند تعالی فرموده است: «و آنان که در راه ما جهاد و تلاش کنند البته ما راههای خود را به آنان نشان می دهیم»عنکبوت۶۹
و محال است که خداوند تعالی خلاف وعده خود عمل کند به شرط آن که از درهایی وارد شوند که خداوند دستور داده است از آنها وارد شوند.»1⃣
امام باقر علیه السلام فرمودند:
«به وسیله ما خدا بندگی می شود. و به وسیله ما خدا شناخته می شود. و به وسیله ما توحید خداوند متعال تحقق می یابد. و حضرت محمد صلی الله علیه و آله حجاب خدای متعال است.»2⃣
📚منبع:
1⃣العقائد ص۸۵ /محمد باقر مجلسی/ناشر:موسسة الهدی للنشر و التوزیع/۱۴۲۰ ه ق
2⃣الکافی ج۱ ص۱۴۵/محمد بن یعقوب کلینی/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران
#فلسفه_عرفان
#انعدام_دین_با_فلسفه_و_عرفان
#علامه_مجلسی
@sonnat_voice
شهید مطهری و خسران تعلیمات عرفا و صوفیه
یکی از خسارتهای بزرگی که اسلام از راه تعلیمات عرفا و متصوّفه دید، این بود که اینها تحت تأثیر تعلیمات مسیحیت از یک طرف، تعلیمات بودایی از طرف دیگر و تعلیمات مانوی از سوی دیگر، در مسئله مبارزه با نفس و به اصطلاح خودشان نفس کشتن و در مسئله خود را فراموش کردن حساب از دستشان در رفت.
📚منبع:
آزادی معنوی(گفتار معنوی) ص۲۰۶/مرتضی مطهری/ناشر:انتشارات صدرا/۱۳۹۰
#عرفان_تصوف
#انعدام_دین_با_فلسفه_و_عرفان
@sonnat_voice
نظر استاد محمد رضا شفیعی کدکنی(استاد دانشگاه تهران و از مصححین اشعار عرفانی) راجع به عرفان ابن عربی :
«اما عرفانی که اکنون غالبا در ایران در «محافل» و «کتب» و «نشریات» عرضه می شود، عرفانی است که تبار ایرانی را تباه خواهد کرد و کوچک ترین جایی برای خرد و اراده و جنبش باقی نخواهد گذاشت. مجموعه بی نهایتی است از بازی با الفاظ که عارفانش می توانند ناظر قتل عام هزاران جوان و پیر باشند و بعد هم بگویند: «تجلی ذات احـديث بود در مقام اسم قهار، و یا اگر تمام این مملکت ویران شود، خواهند گفت: «تعین اول بود که از مقام قبض قدسی به مقام فیض اقدس تنزل کرده و مزخرفاتی از ایـن نـوع عبارات کـه بـا کامپیوتر می توان روزی یک میلیون عبارت از ایـن گـونـه عبارات ساخت و نسلهای پی در پی فرزندان این آب و خاک را خاکسترنشین کرد: عرفان شیخ محیی الدین ابن عربی و اتباع او، به روایت شـارحـان معاصر ما که می پندارند هرچه این زبان پیچیده تر شـود عرفان عمیق تر می شود نمونه ای آشکار است که در آن هیچ جایی برای حضور انسان، جز در آینه «حضرات خمس»، دیده نمی شود.
📚منبع:
زبان شعر در نثر صوفیه ص۹۹-۱۰۰/محمد رضا شفیعی کدکنی/ناشر:انتشارات سخن/تهران۱۳۹۲
#عرفان_تصوف
#ابن_عربی
#تزویر_در_عرفان
@sonnat_voice
منابعی در رد تصوف
در اینجا مهم ترین منابعی که بزرگان علما و اندیشمندان اسلامی بر رد صوفيه نوشته اند را نام می بریم. معرفی این منابع دلیلی بر تایید یا رد محتوایی آن نیست
بیشتر این منابع در دسترس هستند، اما
بعضی از آن ها ممکن است نایاب و یا نسخه های خطی آنها در کتابخانه های معروف موجود باشد. بیشتر این منابع، به ویژه منابع قدیمی تر را آقابزرگ تهرانی در الذريعه و بیشتر در جلدهای ۸،۴،۳ و ۱۰ اشاره و معرفی کرده است.
🔹ابن عربی سنیٌ متعصبٌ/سید جعفر مرتضی عاملی
🔹ابن عربی عارفٌ ام ملحدٌ/علاء الفیصل
🔹الإثناعشريه في الرد على الصوفيه/شیخ حر عاملی
🔹الاعلان عن اسرار الفلسفة و العرفان/حسن میلانی
🔹اجزاء في رد التصوف/شیخ حر عاملی
🔹ارشاد المنصفين و الزام الملحدين/محمدکاظم هزارجریبی
🔹ارشادیه/شیخ علی معصومی گنابادی
🔹از کوی صوفیان تا حضور عارفان
🔹استاد الهی در نگاهی به آثارالحق/علی اکبر زمانی
🔹استوارنامه/کیوان قزوینی
🔹اصول الديانات/محمد بن نعمة الله بن عبدالله
🔹اصول الملامتیه و غلطات الصوفيه/ابوعبدالرحمان الشلمی
🔹الاضواء المزيله/سید محمد نجفی
🔹الاعتقادات/جعفر بن محمد الدوريستی
🔹آن سوی صوفیگری/احمد باقریان
🔹البارقة الحيدريه في نقض ما أبرمة الكشفيه/ سید حیدر حسنی حسینی
🔹بررسی قرابت فکری صوفیه و شیخیه/علیرضا موسوی
🔹البدعه و التحرف/شیخ جواد خراسانی
🔹پیدایش تصوف در میان شیعیان/داوود الهامی
🔹تاریخ فلسفه و تصوف/شیخ علی نمازی شاهرودی
🔹تاملی در کتاب مصباح الشریعه/علی عادل زاده
🔹تباين فکری تصوف و تشیع/خیرالله مردانی
🔹تبصرة العوام/سید مرتضی علم الهدی
🔹تبصرة العوام/عباس اقبال آشتیانی
🔹تبصرة الناظرين/محمدبن زبردست صدرالدین
🔹تحفة الأخبار/شیخ محمدطاهر قمی شیرازی
🔹تحقیقی در تصوف و عرفان/خیرالله مردانی
🔹تذكرة الاخوان/سلیمان میرزا
🔹تصوف در تشیع/حسن میلانی
🔹تصوف و تشیع/داوود الهامی
🔹تصوف و عرفان/داوود الهامی/
🔹تصوف و عرفان/عمید زنجانی
🔹تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی/سید محمود هاشمی نسب
🔹تفتيش در رد مسلک صوفی و درویش/ابوالفضل برقعی
🔹تلبیس ابلیس/عبدالرحمان بن الجوزی
🔹تنبية الغافلین/وحید بهبهانی
🔹التنبيهات الجليه/شیخ محمدکریم
🔹جلوه حق/آیت الله ناصر مکارم شیرازی
🔹جواهر العقول/علامه محمد باقر مجلسی
🔹حجت قوی/شیخ جواد خراسانی
🔹حدیقة الشیعه/احمد مقدس اردبیلی
🔹حسن بصری؛چهره جنجالی تصوف/مهدی عمادی
🔹حقیقة العرفان/ابوالفضل رضوی قمی
🔹حکمة العارفین/شیخ محمد طاهر قمی شیرازی
🔹حلول الحلول/هبة الله شهرستانی
🔹خلوت خانه/عبدالفتاح مرعشی
🔹خیراتیه در ابطال صوفیه/وحید بهبهانی
🔹داوری درباره ابن عربی/داوود الهامی
🔹در خانقاه بیدخت چه می گذرد؟محمد مدنی
🔹در کوی صوفیان/صالحعلیشاه
🔹درایه نثار در رد صوفیه/فیض کاشانی
🔹دفاع صوفیه از ابلیس/علی خادم
🔹ذرایع البیان/محمد رضا طبسی نجفی
🔹ذکری الصوفیه/محمد علی شهرستانی
🔹رازگشا فی رد الصوفیه/عبدالفتاح مرعشی
🔹رازگشا/عباس کیوان قزوینی
🔹رد الصوفیه/محمد باقر حائری
🔹رد تصوف و حکمة الاشراق/موسی جوان
🔹الرد علی اصحاب التناسخ و الغلاة من
🔹الصوفیه/ابو محمد الحسن النوبختی
🔹الرد علی اصحاب الحلاج/شیخ مفید
🔹الرد علی اصحاب الصفات و بطلان الحلاج و الشلمغانی/ابوسهل نوبختی
🔹الرد علی الصوفیه/محمد علی بن محمد طباطبایی
🔹الرد علی الصوفیه و الغالیه/حسین بن سعید اهوازی
🔹الرد علی الصوفیه/علامه کراجکی
🔹الرد علی الصوفیه/اسماعیل بن محمد خاجوئی
🔹الرد علی الصوفیه/اسماعیل بن محمد مازندرانی
🔹الرد علی الصوفیه/علما معاصر محقق اردبیلی
🔹الرد علی الصوفیه/محمد رضی قزوینی
🔹الرد علی الصوفیه/حسن بن محمد علی یزدی
🔹الرد علی الصوفیه/سید دلدار علی نصرآبادی
🔹الرد علی الصوفیه/سید علی بنگوری
🔹الرد علی الصوفیه/فاضل بن قاضی هاشمی
🔹الرد علی الصوفیه/احمد بن محمد شبروی
🔹الرد علی الصوفیه/علی بن فضل الله مازندرانی
🔹الرد علی الصوفیه/محمد بن عبد علی القطیفی
🔹الرد علی الصوفیه/میرزا قمی
🔹الرد علی الصوفیه/میر محمد تقی کشمیری
🔹الرد علی الغالیه/ابواسحاق کاتب
🔹رساله فی الرد علی الجنیدیه/شیخ صدوق
🔹رساله فی رد علی الصوفیه/محمد باقر بن مولی حائری
🔹رساله ای در ابطال تصوف/محمد رضی قزوینی
🔹رساله خیرات/محمد علی مجتهد کرمانشاه
🔹سراب عرفان/حسن میلانی
🔹سلسله های صوفیه ایران/مدرسی چهادهی
🔹سلوک در تاریکی/خلیفه مازندرانی
🔹سماع،عرفان و مولوی/محمد علی مدرسی
🔹سه رساله در نقد عرفان/میرزا قمی
🔹سیری در آثار محمد حسین طهرانی/محمود هاشمی نسب
🔹سیری در مرام علی اللهیان/محمد مردانی
🔹سیری کوتاه در مرام صوفی گری/محمد مردانی
🔹سیری کوتاه و گذرا در عرفان عارفان/محمد مردانی
🔹شب های قونیه/علیرضا طباطبایی
🔹شهاب ثاقب در رد صوفیه/علامه وفایی
🔹شیطان پرستان و فرقی از اهل حق/محمد مردانی
🔹عارف و صوفی چه می گویند/میرزا جواد آقا تهرانی
🔹عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهدا علیه السلام/سید محمود هاشمی نسب
🔹عرفان از حقیقت تا پندار (نگاهی به عقاید صمدی آملی)/عبدالحمید حیدری
🔹عرفان از حقیقت تا پندار(گذاری در مکتب لاله زاری)/مجتبی عابدی
🔹عرفان عملی و سیر سلوک الی الله/حسن میلانی
🔹عرفان و عبادت/عباس محفوظی
🔹عشق و عرفان/حسن میلانی
🔹فراتر از عرفان/حسن میلانی
🔹فرقه نعمت اللهی و گنابادی/داوود الهامی
🔹فریب سراب/یحیی یثربی
🔹فضایح الصوفیه/محمد جعفر بن آقا محمد
🔹کشف الحقیقة فی اعتبار الحدیقة/علیرضا دوستی
🔹الکفاء المکائد/شیخ محمد باقر بیرجندی
🔹گفتگوی عالم و صوفی/سید محمد مهدی لنگرودی
🔹گنابادیه،عقاید و تاریخ/علی حسن بیگی
🔹معرفة الله تعالی بالله/حسن میلانی
🔹مناظرات و مکاتبات/محمد مردانی
🔹نقدی جامع بر تصوف/شیخ حرعاملی
#عرفان_تصوف
#تصوف_حوزوی
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
@sonnat_voice
خدای خطاکار!
صوفیان معتقدند که قطب با سیر و سلوک و ریاضت فانی در خدا بشوند در این حال مرید نزد آنان بایستی كَالمَيِّتِ بَينَ يَدَيِ الغَسّال باشد.
نیکلسُن، مستشرق صوفی پژوه مینویسد:
«همانطوری که اعتقاد به وسائط بین خداوند در میان فلاسفه کلیسا رواج کامل یافته بود، صوفیه هم به اشخاصی بنام «قطب و پیر» متوسل میشدند و میگفتند اگر انسان به خود واگذار شود گمراه خواهد شد.
غلو در مقام پیر و مرشد تا آنجا بود که آنان را روحاً و متحداً با خدا میشمردند و اعمالشان را اعمال خدا میدانستند.»1⃣
آقای محمد صادق طهرانی(قطب فرقه لاله زاری):
«سرلزوم پیروی و اطاعت مطلق از اولیای الهی و کاملین از موالیان اهل بیت از این است که این اولیا گرچه دارای مقام عصمت مطلقه از ابتدای حیات تا پایان آن نیستند، ولی از آنجا که بعد از وصول به مقام فنا، فعلشان عين فعل خداست جزحق از ایشان سر نمی زند»2⃣
حال آنکه این قطب صوفی در ص۴۹۳ کتاب نور مجرد نقل میکند در آخر عمر پدرش با ایشان در مجلس شامی دعوت بودند و بعد از صرف شام ایشان مقر به خطاکار بودن خویش می شود و منهجی که خطا در آن را ندارد را منهج امیرالمومنین علیه السلام می داند.3⃣
⁉️سوال: این چگونه سلوکی است که سالک با ریاضت بتواند فانی فی الله شود و فعلش همان فعل خدا شود ولی در عین حال خطاکار نیز باشد!
📚منابع:
1⃣رینولد نیکلسون، تاریخ تصوف، به نقل از ارمغان خانقاه ص۲۵۶/ محمّدتقى رهبر اصفهانى/ناشر:امام علی بن ابیطالب علیه السلام
2⃣نور مجرد ص۵۵۶/محمد صادق طهرانی/ناشر:انتشارات علامه طباطبایی/مشهد
3⃣همان ص۴۹۳
#عرفان_تصوف
#فرقه_لاله_زاری
#محمد_حسین_طهرانی
@sonnat_voice
علت ورود فلسفه به جامعه اسلامی
به مناسبت درگذشت علامه محمد حسین طباطبایی (۲۴ آبان)
ایشان در مبحث علل اختلافات روش اهل علم در تفسیر قرآن بعد از رسول الله علیه و آله السلام می نویسد:
«...و از سوی دیگر در اواخر سلطنت امويان و اوائل عباسیان، یعنی در اواخر قرن اول هجرت، فلسفه يونان به زبان عربی ترجمه شده، در بین علمای اسلام انتشار یافت، و همه جا مباحث عقلی ورد زبانها و نقل مجالس علماء شد.
و از سوی سوم مقارن با انتشار بحثهای فلسفی، مطالب عرفانی و صوفیگری نیز در اسلام راه يافته، جمعی از مردم به آن تمايل نمودند، تا بجاى برهان و استدلال فقهی، حقایق و معارف دینی را از طریق مجاهده و رياضتهای نفسانی دريابند»
📚منبع:
المیزان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۵/محمد حسین طباطبایی/ناشر:موسسة الاعلمی للمطبوعات/بیروت
#فلسفه_عرفان
#علامه_طباطبایی
#انعدام_دین_با_فلسفه_و_عرفان
@sonnat_voice
⛔️مکاشفات فوق براهین عقلیه
صوفیه در مواردی که مکاشفاتشان با ادراكات عقل تنافي دارد، کشف و شهود را مقدم بر عقل مي کنند و ادراکات عقلي را نمی پذیرند و می گویند: «طور وراء طور العقل»
صدرالمتالهین می نویسد:
«مبادا به واسطه ذهن ناقص خود گمان کنی مقاصد این قوم از بزرگان عارفان و اصطلاحات و کلمات مرموزشان خالی از برهان بوده و از قبیل حرفهای جزاف و تخمینی با تخيلات شعری است حاشا که چنین باشد و اما مسئله مطابقت نداشتن کلمات ایشان با قوانین صحیح برهانی و مقدمات حقه حکمی، ناشی از قصور و کوتاهی بینندگان و کمی شعور آنهاست و ناشی از ضعف احاطه آنان به قوانین است و الا مرتبه مکاشفات آنان در افاده يقين فوق مرتبه براهین است و اگر بخواهی آنان را با برهان تکذیب کنی ایشان تو را به واسطه شهود انکار می کنند و آنها را با آنچه خودت اسم برهان بر آن می نهی تکذیب می کنی. والابرهان حقیقی مخالف با شهود نمی شود پس اگرچه در این مباحث سابقه ناسازگاریهایی با ظاهرحکمت نظری میبینی لكن بدان که روح این مبحث از انوار نبوت و مشكاة ولایت که عالم به مراتب وجود و لوازم آن است هویدا گشته ولذا ما ترسی از اظهار آن نداریم اگر چه کسانی که خود رابه فلسفه نسبت می دهند ومقلدینشان از قبول آن امتناع ورزند»1️⃣
آقای مصباح یزدی: « آنچه درباره «رابطه عقل و عرفان» مورد اختلاف است و یکی از مسایل مبنايي مورد اختلاف بین طرفداران و مخالفان عرفان مي باشد این است که،درباره داده های عرفاني که مفروض این است که از راه کشف و شهود به دست مي آيد آیا عقل مي تواند به قضاوت و ارزيابي بنشیند و مثلا بعضي از آنها را نفی کند؟ پاسخ به این سؤال از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از عرفا مطالبي را اظهار مي دارند که قابل تبیین عقلانی نیست و ادعا می کنند این مطالب را از راه باطن یافته اند و عقل توان در آنها را ندارد و به طور طبعی حق نفی و انکار آنها را هم نخواهد داشت.»2️⃣
ملاصدرا ادعای برتری مکاشفه بر عقل و علم حصولی را از مشایخ صوفیه می پذیرد ولی همین ادعا را از جهله صوفیه نمی پذیرد و به آنان اعتراض می کند و می گوید:
«هرگاه کسی بر اینان ایرادی نماید به راحتی پاسخ می گویند که ریشه این اعتراضها و علت آن یکی دانش است و یکی جدل و دیگری بی دقتی عالمان ظاهر بين در عمق کلمات، و اسرار سخنان ماست چون علم حجاب است و جدل کار نفس و سخنان ما را فقط کسانی که اهل مکاشفه اند درک می کنند این یکی از مغالطه هایی است که به کار می بندند تا عقائد مسلمانان را تخریب کرده آنان را درگمراهی بیندازند»3️⃣
📚منابع:
1️⃣الحکمة المتعالیه فی الاسفار الاربعة ج۲ ص۳۱۶/صدرالمتالهین شیرازی/ناشر:دار احیا التراث العربی/بیروت
2️⃣در جستجوی عرفان اسلامی ص۵۱/محمد تقی مصباح یزدی/ناشر:انتشارات موسسه امام خمینی
3️⃣کسر الاصنام الجاهلیة ص۴۷/صدرالمتالهین شیرازی/مصحح:دکتر محسن جهانگیری/ناشر:بنیاد حکمت صدرا
#تعارض_و_نقد_در_آراء_فلسفی_و_عرفانی
#استاد_هاشمی_نسب
#عرفان_تصوف
#انعدام_دین_با_فلسفه_و_عرفان
@sonnat_voice
ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید.pdf
2.14M
📗ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید
📝مولف:مصطفی آذرخشی
زبان:فارسی
تعداد صفحات:۳۳۶
🔹شامل مباحث:
👈درباره ابن عربی و نگاهی به کتاب فتوحات
👈ارزیابی روایات فتوحات المکیه:
۱-إن الله خلق آدم علی صورته
۲-من عرف نفسه فقد عرف ربه
۳-حدیث قرب النوافل
۴-کان الله و لا شئ معه
۵-کنت کنزا مخفیا
@sonnat_voice
شبلی برملا کننده دروغ بزرگ صوفیان
🔸شبلی از بزرگان صوفیه ازجمله کسانی است که با ابراز عقیده مذهب و اعتقاد فرقهای خود، سالها پنهانکاری سران تصوف را آشکار ساخت و آنها را رسوا کرد.
از جمله اینکه عقاید و اسرار صوفیانه که سالها بود بزرگان صوفیه آن را از ترس مذمت مسلمین پنهان کرده بودند، آشکار کرد.
👈جنید بغدادی در این رابطه میگوید: «ما این علم را در سردابها و خانهها بیان میکردیم. شبلی آمد و آن را آشکار ساخت.»1⃣
👈دیگر اینکه صوفیه با جعل تاریخ، بزرگان خود را از شاگردان و مصاحبان ائمه اطهار (علیهم السلام) به شمار آوردهاند، ولی شبلی با ابراز عقیده خود در مورد ائمه(علیهم السلام) و رافضی خواندن شیعیان و اهانت به آنها، از دروغ صوفیان، در ارادت داشتن و شاگردی کردن در مکتب ایشان پرده برداشت.
👈همچنان که نقل شده است شبلی گفت:
«ازجمله فرق عالم که خلاف کردهاند هیچکس دنیتر (پستتر) از روافض و خوارج نیاید، زیرا دیگران که خلاف کردهاند درحق کردند و سخن از او گفتند و آن دو گروه، روزگار در خلق به باد دادند.
از این کلام فهمیده میشود که: شبلی شیعه را از جمیع کفار پستتر میدانسته! زیرا که ایشان اوقات خود را صرف اثبات و تعیین امام نمودهاند.»
🔰در اینجا شبلی نهتنها شیعیان را رافضی معرفی کرده، بلکه اثبات ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) را کاری بیهوده میداند.
📚پینوشت:
1⃣تحفه الاخیار ص۱۵۴/مولی محمد طاهر قمی/محقق:داوود الهامی/ناشر:مدرسه امام امیرالمومنین علیه السلام/قم۱۳۶۹
2⃣همان
#عرفان_تصوف
#صوفیه_کلهم_مخالفونا
#تزویر_در_عرفان
@sonnat_voice
منع تفکر در علم الهی
محقق قمی رحمه الله گوید:
«بدان که نباید در حقیقت علم الهی تفکر کرد همین قدر باید دانست که علم خدا از بابت علم ما نیست که صورتی از اشیا در ذهن ما حاصل می شود و این را علم میگوییم ، و نه هم می توانیم گفت که علم خدا این است که عین اشیا همه در نزد او حاضرند، وگرنه لازم می آید که شخصی که بعد از چندین هزار سال خلق میشود در ازل با وجود حق تعالی قرین باشد و این خلاف بدیهی عقل و دین است؛ بلکه همین قدر باید اذعان و اعتقاد کنیم که حق تعالی جاهل و نادان نیست و بر او هیچ چیز پوشیده و پنهان نیست؛ اما این که دانش او چگونه است، پس نه میتوان یافت ، و نه ما را تکلیف به آن کرده اند، بلکه نهی از آن وارد شده است»
📚منبع:
اصول دین (نسخه خطی)ص۴-۵/ابوالقاسم بن محمد شفتی قمی/ناشر:کتابخانه آستان قدس رضوی/مشهد۱۲۸۷
#عرفان_تصوف
#انعدام_دین_با_فلسفه_و_عرفان
@sonnat_voice
⛔️ابن عربی، حضرت زهرا (سلام الله علیها) را از کاملین نمی داند ⁉️
✍🏻علمای اهل سنت با توجه به احادیثِ بسیاری که در شأن و منقبت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در منابع معتبر آنها وجود دارد ، همواره با دیده ی تجلیل و تکریم به ایشان مواجه گردیده و نه تنها بخش های ویژه ای از کتب حدیث را به ذکر فضائل آن بانوی عظیم الشأن اسلام تخصیص داده اند ، بلکه بعضا بطور مجزّا کتاب هایی پیرامون خصائص ، مناقب و فضائل حضرتش تألیف نموده اند .
۱-نسائی در کتاب خود از رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) روایت نموده که ایشان فرمود : «فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الجَنَّةِ» یعنی : فاطمه سرورِ زنانِ اهلِ بهشت است.1️⃣
۲-احمد بن حنبل در کتاب مُسند ، نسائی در فضائل الصحابه ، حاکم نیشابوری در المستدرک و ناصر الدین آلبانی در سلسله الاحادیث الصحیحه ، حدیث ذیل را از طرق مختلف از پیامبر (صلی الله علیه و اله) نقل کرده اند :
رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) فرمودند : برترین زنان اهل بهشت ، خدیجه ، فاطمه ، مریم و آسیه همسر فرعون می باشند . در حدیث دیکر : دخترم فاطمه سرورِ زنانِ جهان از اولین و آخرین است.2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣
۳-ابن عساکر که استاد ابن عربی است نیز در کتاب تاریخ مدینه دمشق ( ج 70 ) از طُرُقِ مختلف روایت نموده که برترین زنان عالَم چهار نفرند : ( خدیجه ، فاطمه ، مریم و آسیه ) که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از آن سه نفر ، عالِم تر است.6️⃣
✔️تبصره : حاکم نیشابوری ، ناصر آلبانی ، سیوطی ، ابن حبان ، ذهبی ، نسایی و سایر محدثان اهل سنت در ذیل احادیثِ مزبور تصریح نموده اند : ( صحیح و رجاله ثقات ) .
🔴 در این میان ابن عربی در چند موضع از کتاب فتوحات مکیه بر این باور است که تعداد زیادی از مردان می توانند کامل شوند ولی از زنان تاکنون هیچ کس کامل نگردیده مگر مریم و آسیه.7️⃣
✔️محمد حسن ( یاور ) وکیلی در دفاع از ابن عربی و توجیه اقدام فضاحت بار او مبنی بر محسوب نمودن متوکل عباسی بعنوان یکی از اقطاب ثمانیه ، بدون ارائه سند می گوید :
🖋( سخنان ابن عربی ) مسلّماً به خاطر بیاطلاعی او از تاریخ صحیح متوکل است چون محییالدین در تاریخ ، شاگرد ابن عساکر است و ابن عساکر از نظر تاریخی متوکل را مردی بسیار متدین و محبّ اهل بیت علیهمالسلام و احیاگر سنن دینی میشمرد .
👈 برای مشاهده سند کلیک کنید.
(الف) - اکنون ادعای محمد حسن وکیلی مبنی بر تأثیر پذیری ابن عربی از استادش ( ابن عساکر ) درباره متوکل و مسائل تاریخی با این تناقض و پارادوکس مواجه می باشد که چرا محی الدین عربی درباره ی بحث ما نحن فیه ( افضلیت حضرت زهرا سلام الله علیها ) از ابن عساکر متأثر نگردیده است . ⁉️
👈حال آنکه ابن عساکر در جلد 70 تاریخ مدینه ی دمشق به استناد احادیث صحیح نبوی (صلی الله علیه و اله) ، افضلیت فاطمه (سلام الله علیها) را نسبت به همه ی زنان عالم اثبات نموده و در جلد 42 همین کتاب نیز بطور مستوفی احادیث زیادی در اثبات فضائل و مناقب منحصر بفرد امیرالمومنین (علیه السلام) را روایت کرده و اتفاقاً کتاب مزبور را ( از سال 549 تا 562 ق ) و در همان فضای تعصب بار و خفقان دمشق تألیف نموده است .
(ب) - با توجه به اینکه اغلب منابع معتبر اهل سنت ( بشرح فوق ) و نیز ابن عساکر در ( ج 70 تاریخ مدینه دمشق ) احادیث بسیاری را از رسول اکرم (صلی الله علیه و اله) در افضلیتِ حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) نسبت به همه زنان عالَم نقل کرده اند ، دیگر نه بهانه ی تقیه نمودنِ ابن عربی موضوعیت دارد و نه فرضیه ی مستضعف بودنش قابل توجیه خواهد بود .
(ج) - آیا با تشبث به ادله ی سست و أَوْهَنَ مِن بَيْتِ الْعَنْكَبُوت می توان یک سنی متعصب را بعنوان یک شیعه ی خالص معرفی نمود . ⁉️
📚منابع:
1️⃣سنن الکبری ج۵ ص۸۱/احمد بن علی نسائی/ناشر:دارالکتب العلمیة/بیروت۱۴۱۱
2️⃣مسند الامام احمد بن الحنبل ج۴ ص۴۰۹/تعلیقه:عادل مرشد/ناشر:موسسة الرسالة
3️⃣فضائل الصحابة ص۷۶/نسائی/ناشر:دارالکتب العلمیة/بیروت
4️⃣المستدرک علی الصحیحین ج۲ ص۵۳۹/حاکم نیشابوری/تحقیق:مصطفی عبدالقادر عطا/ناشر:دارالکتب العلمیة/بیروت
5️⃣سلسلة الاحادیث الصحابة ج۴ ص۱۳/محمد ناصر الدین الالبانی/ناشر:مکتبة المعارف للنشر و التوزیع/ریاض
6️⃣تاریخ مدینة دمشق ج۷۰ ص۱۰۸-۱۰۹/علی بن حسن ابن عساکر/محقق:علی شیری/ناشر:دارالفکر/بیروت۱۴۱۵
7️⃣فتوحات المکیة ج۳ ص۸۸ و ج۴ ص۲۶۴/ابن عربی اندلسی/ناشر:دار احیاء التراث العربی/بیروت
#حضرت_زهرا_علیها_السلام
#فاطمیه
#عرفان_تصوف
#ابن_عربی
@sonnat_voice