#شبهات
#سماع_موتی
#زنده_بودن_پیامبران_در_قبور
✍️وهابی هائی که معتقدند انبیاء الهی وقتی می میرند همچون بت های بی جان هستند و شفاعت و توسل به آنها را ناجایز می دانند.... مگر نمی دانند که روایات صحیح بسیاری وجود دارد که انبیاء الهی و صالحان را زنده می پندارد؟!!! به عنوان نمونه:
✅در نقل معتبری حافظ ابو یعلی به همراه ابوبکر بیهقی و ابو نعیم از انس نقل کرده اند که پیامبر ص فرمودند: الانبیاء احیاء فی قبورهم؛ پیامبران در قبر هایشان زنده هستند و نماز می خوانند.
📗مسند ابی یعلی،ج۳ص۳۷۹
👳♂شماری از محدثین و حافظان در حدیث همچون ابن حجر(۱)،هیثمی(۲) رجال حدیث را از ثقات بر شمرده اند
📚۱.ابن حجر، فتح الباری، ج۶ص۴۸۷
۲.هیثمی، مجمع الزوائد، ج۸ص۳۸۶
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#سماع_موتی
#حالات_روح
✍️ در پاسخ به وهابیت که معتقدند روح بعد از مرگ هیچ قدرتی نه در نفع رساندن و نه در ضرر رساندن، ندارند؛ عرض می کنیم که:
👈در معرفة الصحابه از أبي نعیم الأصبهانی از عمارة بن حزم آمده که گفت:
🍀«پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مرا بر روی قبری دید و فرمود: از روی قبر پایین بیا، صاحب قبر را اذیت نکن تا او نیز تو را اذیت نکند».
📗معرفه الصحابه، ابونعیم، ج۴ص۲۰۷۶
📌این حدیث را حاکم نیز در مستدرک،ج3ص681 بیان کرده است.
🍀بنابراین این حدیث به صراحت دلالت می کند که صاحبان قبور(یعنی همان ارواح مردگان) قدرت اذیت کردن زندگان را به اذن الله دارند؛ پس به ملازمه فهمیده می شود که اگر به آنها نفع برسانیم آنها هم می توانند به ما نفع برسانند...
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#زیارت_قبور
#زیارت_قبور_برابر_با_تعظیم
❇️ دیدگاه حَليمي بخاري درباره دلالت زیارت قبر پیامبرﷺ بر تعظیم ایشان
👳♂پانزدهمین شعبه ایمان از دیدگاه حلیمی، لزوم تعظیم و اجلال رسول اللهﷺ است. او در این بخش پس از اینکه به احترام و تعظیم صحابه نسبت به پیامبرﷺ اشاره کرده است، بیان می کند نحوه تعظیم برای کسانی که زمان حیات رسول اللهﷺ را درک نکرده اند، این است که به زیارت قبر ایشان بروند. 🚶♂🕋
او می گوید:
▫️این از مواردی است که توفیق مشاهده و همراهی با پیامبرﷺ را داشته اند، اما امروز پس از موارد تعظیم ایشان، زیارت پیامبرﷺ است، و از رسول اللهﷺ نقل شده که فرمود: (کسی که مرا پس از وفاتم زیارت کند، مانند این است که مرا در زمان زندگیم زیارت کرده است). و از موارد تعظیم آنها، تعظیم حرم رسول اللهﷺ یعنی مدینه و بزرگداشت آن است.
📚حلیمی بخاری، المنهاج في شعب الإيمان، ص 130.
همانگونه که حلیمی بیان کرده، زیارت قبر پیامبرﷺ تعظیم ایشان است. بدون شک راهی برای انجام این تعظیم وجود ندارد، مگر با سفر برای زیارت قبر رسول اللهﷺ. بنابراین کسی که این بر لزوم زیارت قبر پیامبرﷺ برای تعظیم ایشان حکم می کند، باید بر جواز سفر برای این زیارت نیز حکم کند.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#جریان_شناسی
#محمد_بن_عبدالوهاب
محمد بن عبدالوهاب تمام مشایخ هم عصر خود را جاهل به اسلام و لا اله الا الله می داند😳
🥷محمد بن عبدالوهاب می گوید: من از وضعیت خودم به شما خبر می دهم، والله من طلب علم می کردم و کسانی که من را می شناختند اعتقاد داشتند که مرا معرفت و دانشی است، اما من تا قبل از این خیری که خدا آن را بر من منت نهاد و عطا فرمود در آن زمان نه معنای لا اله الا الله را می دانستم نه دین اسلام را می شناختم و همچنین در بین مشایخم هم هیچ کس نبود که آن را بشناسد لذا هر کس از علمای نجد گمان کند که معنای لا اله الا الله را دانسته و یا معنای اسلام را قبل از این مدت شناخته یا گمان کند که مشایخ او آن را فهمیده، پس به تحقیق که دروغ و افتراء بسته است و بر مردم تلبیس نموده است و خودش را به چیزی مدح نموده که در او نیست.
📚الرسائل الشخصیه، محمد بن عبدالوهاب، ص۱۸۷_۱۸۸
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#سماع_موتی
#سماع_برای_تمام_اموات
👳♂عبدالحق دهلوی می گوید: نمی توان گفت حدیث( قلیب بدر) اختصاص به پیامبر ص دارد و معجزه ایشان است و یا فقط اختصاص به آن مشرکین دارد، بلکه خدا قادر است که این حالت سماع موتی را در همه مردگان به وجود آورد به طوری که هر شخصی در هر زمانی آنها را صدا بزند آنها می شنوند
📚عبدالحق دهلوی، لمعات التنقیح فی شرح مشکاه المصابیح، ج۷ص۳۶
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#مبانی
#توحید_و_شرک
#قرطبی
✅دیدگاه قرطبی در مورد شرک ربوبی مشرکین با توجه به آیات قرآن
👈وهابیان معتقدند که مشرکین در ربوبیت موحد بوده اند و به آیاتی از قرآن تمسک می کنند حال آنکه مفسر بزرگ اهل سنت، قرطبی، ( متوفای 671 ) آیات را تفسیر کرده است و با توجه به تفسیر وی معلوم می شود مشرکین در ربوبیت هم مشرک بوده اند. در اين نوشتار برخی از آیات به همراه تفسیر آن بیان می شود.
1⃣قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ يُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ مَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ. (یونس 31)
👈ترجمه : بگو: كيست كه از آسمان و زمين به شما روزى مىبخشد؟ يا كيست كه حاكم بر گوشها و ديدگان است؟ و كيست كه زنده را از مرده بيرون مىآورد و مرده را از زنده خارج مىسازد؟ و كيست كه كارها را تدبير مىكند؟ خواهند گفت: خدا؛ پس بگو: آيا پروا نمىكنيد؟
✔️تفسیر: قرطبی اقرار مشرکین را بر توحید ربوبیت نپذیرفته و قائل است که مشرکین در این اقرارشان، یقین نداشتند 👉
👈و تنها از روی تقلید جاهلانه از نیاکانشان، آن را بیان میکردند كه با شک نيز، همراه بود.
📚 قرطبی، محمد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، ج16، ص130-129
2⃣إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا ( عنکبوت 17)
ترجمه: به جای خدا بتهایی را مىپرستيد و به دروغ هاى بزرگ مىپردازيد. آنهايى كه به جای خدا مىپرستيد، نمىتوانند شما را روزى دهند.
✔️تفسیر: قرطبی می گوید: منظور آیه این است که بتها، به شما ضرر و نفعی نمیرسانند و آنها نیز، مانند شما مخلوق هستند. [ شایان ذکر است که نفع و ضرر رساندن از شؤونات ربّ است و مشرکین معتقد بودند بتها نفع و ضرر می رسانند]
📚قرطبی، محمد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، ج9، ص51
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#برنامه
#نشست_علمی_ترویجی
📖موسسه سراج منیر توحید (دارالاعلام سابق) استان فارس برگزار می کند
نشست علمی با موضوع:
روانشناسی تحجر و افراط گرایی
«جلسه دوم»
ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عرفانی فر
دبیر نشست: حجت الاسلام نیاکان
📅 چهار شنبه، ۱۹ اردیبهشت
⏰ ساعت ۱۵/۳٠
⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️
پخش از طریق ایتای آموزش های کاربردی، مدیریت حوزه علمیه فارس، به نشانی
https://eitaa.com/KARBORDIFARS
🔸🔶
برگزار کننده:
🔹موسسه سراج منیر توحید(دارالاعلام) فارس
🔻با همکاری
▫️معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه فارس
▫️مرکز آموزش های کاربردی حوزه های علمیه استان فارس
▫️بسیج طلاب فارس
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
جهت اطلاع از دیگر برنامه ها به کانال زیر در ایتا بپیوندید⬇️
https://eitaa.com/amozesh_darolelam_fars
#مبانی
#توحید_و_شرک
#اولیاء
❓❓با توجه به آیات قرآن آیا می توان کسانی را به عنوان ولی و سرپرست قرار داد؟ آیا این کار شرک است؟
👈خداوند در سوره عنکبوت آیه 41 می فرماید : مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ
🔻داستان کسانی (مشرکین) که به جای خدا سرپرستانی گرفته اند، مانند داستان عنکبوت است که خانه ای برای خود بنا کرده باشد، و بی تردید سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است
👈اما در آیه ای دیگر می فرماید : إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (مائده 55)
🔻سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی که همواره نماز را برپا می دارند و در حالی که در رکوعند و زکات می دهند
✍در آیه اول چون مشرکین بت ها (یا کسانی) را به جای خدا (و در عرض خدا) ولی و سرپرست قرار داده و به آنها شأن ربوبی می دانند و آنها را عبادت می کردند، لذا خداوند آنها را از این کار بر حذر می دارد که موجب شرک است.
🔰اما در آیه دوم خداوند خودش و نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و برخی مومنین را ولی و سرپرست قرار داده است، زیرا ولی و سرپرست قراردادن نبی اکرم در راستا و در طول سرپرستی خدا است (و ولی بودن نبی اکرم با اعتقاد به ربوبیت و الوهیت او نیست که در عرض خدا و به جای خدا قرار گیرد و موجب شرک شود)
✅بنابراین ولی و سرپرست قرار دادن چیزی یا شخصی به جای خدا (یعنی با اعتقاد به الوهیت و ربوبیت آن) شرک است اما اگر شخصی اعتقاد به الوهیت و ربوبیت خدا دارد و نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله را ولی و سرپرست و در راستای خدا قرار دهد این نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید و خدا نیز به آن دستور داده است.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#جریان_شناسی
#وهابیت
#وهابیت_خوارج_زمان
👳♂ابن عابدین در کتاب "رد المختار" می نویسد:چنانکه معنای خوارج در زمان ما در مورد پیروان عبدالوهاب واقع شده است، که از منطقه نجد خروج کردند و بر حرمین (مکه و مدینه) استیلا پیدا نمودند. وهابی ها تابع مذهب حنبلی بودند، ولی اعتقاد پیدا کردند که فقط خودشان مسلمان هستند، و هر که مخالف عقیده شان باشد مشرک است، و آنگاه با چنین عقیدهای، قتل و کشتار اهل سنت و علمای اهل سنت را مباح شمردند، تا آنکه خداوند متعال شوکت آنان را شکست و شهرهایشان را ویران نمود و سپاه مسلمانان در سال 1233هجری قمری بر آنان پیروز شد.
📗رد المحتار علی الدر المختار.ج6 ص413.ط دار عالم الکتب
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#تبرک
#مبانی
#توحید_و_شرک
💢دیدگاه قرطبی در مورد تبرک به صالحان
🔷بخاری و مسلم روایتی را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند که وقتی ایشان و اصحابشان به سرزمین ثمود رسیدند، اصحاب از چاههای آنجا آب بیرون کشیدند و با آن، خمیر درست کردند.
👈رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آنها دستور داد، آبی که از آن چاهها بیرون کشیدهاند را بر زمین بریزند و خمیرها را به شترها بدهند و تنها از چاهی که ناقه حضرت صالح از آن آب نوشیده، آب بکشند.
📚(بخاری، صحيح بخاري، ج4، ص149، ح3379) (مسلم، صحيح مسلم، ج4، ص2286، ح2981).
✍قرطبی درباره این روایت می نويسد:
«أمره أن يستقوا من بئر الناقة دليل على التبرك بآثار الأنبياء والصالحين و إن تقادمت أعصارهم وخفيت آثارهم»
👈امر کردن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به نوشیدن آب از چاهی که ناقه حضرت صالح از آن آب نوشیده است، دلیل بر تبرک به آثار انبیا و صالحین است هرچند زمان آنها گذشته باشد و آثار آنها از بین رفته باشد.
📚(قرطبی، محمّد بن احمد، الجامع لأحكام القرآن، ج10، ص47).
👈همچنین قرطبی در کتاب «التذکره» که در مورد احوال اموات نوشته است، یکی از مستحبات خاکسپاری را نزدیکی به قبور صالحین دانسته، تا به قبر آن صالح، تبرک جسته شود.
📚(قرطبی، محمد بن أحمد، التذكرة بأحوال الموتى و أمور الآخرة، ص315) .
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#حالات_روح
قدرت روح بعد از مرگ
🔸شیخ یوسف نبهانی از استادش شیخ حسن عدوی مالکی نقل می کند:
🔸همانا ولی بعد از مرگش کرامتش از حال حیات او بیشتر می شود، به جهت قطع شدن تعلقش به مخلوق و تجرد روحش برای خالق.لذا خداوند متعال به او اکرام کرده و حاجات متوسلین به او را برآورده می نماید.
📚شیخیوسفنبهانی، شواهد الحق فی الاستغاثة بسید الخلق، ص 90.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#مبانی
#سماع_موتی
#عرضه_اعمال_به_اموات
👳♂ابوسعید خادمی در مورد ادراکات اموات می نویسد:
وَیَعْرِفُونَ اَعْمَالَهُمْ وَیَتَاَلَّمُونَ بِاِسَاءَتِهِمْ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِحَسَنَاتِهِمْ تَارَةً بِعَرْضِ ذَلِکَ الَیْهِمْ وَاُخْرَی بِالِاسْتِخْبَارِ عَمَّنْ مَاتَ بَعْدَهُمْ
ترجمه: مردهها از اعمال زندهها خبر دارند و از اعمال بدشان آزرده میشوند و از اعمال خوبشان خوشحال میشوند. گاهی اعمال بر آنها عرضه میشوند و گاهی به واسطه کسانی که بعد از آنها میمیرند خبردار میشوند
📗ابوسعید خادمی، محمد بن محمد، بریقة محمودیة، ج۱، ص۱۸۴.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#طلب_شفاعت
#توحید_و_شرک
💢طلب شفاعت از کسی که از دنیا رفته است
👈قرطبی از مفسرین اهل سنت در ذیل آیه 64 سوره نساء روایتی را نقل کرده است که با توجه آن مشخص می شود طلب شفاعت علاوه بر اینکه جایز است، اساسا عبادت غیر الله محسوب نمی شود
🔻«ابوصادق از حضرت علی علیه السلام روایت کرده که فرمودند: سه روز بعد از آنکه رسول خدا صلی الله علیه و آله را دفن کردیم، یک اعرابی (بادیه نشین)، خودش را بر روی قبر رسول خدا انداخت و خاک آن را بر روی سرش ریخت و گفت: ای رسول خدا، تو سخن گفتی و ما آن را شنیدیم و از طرف خداوند به ما خبر دادی و ما آگاه شدیم.
👈از آن چیزهایی که بر تو نازل شد این بود: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا (نساء 64)
👌بهراستی که من، به خودم ستم کردهام و نزد تو آمدهام تا برایم استغفار کنی؛ پس ندایی از قبر آمد و گفت: تو بخشیده شدی».
📚(قرطبی، محمد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، ج5، ص265).
✔️با توجه به این روایت معلوم می شود قرطبی طلب شفاعت را جایز می داند زیرا اگر قرطبی طلب شفاعت را موجب شرک می دانست، به شرک بودن آن نیز اشاره می کرد در حالی که در این مورد صحبتی نکرده است زیرا طلب شفاعت از دیدگاه او عبادت غیر الله نیست.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#مبانی
#توحید_و_شرک
💢ضعف حدیث "الدعاء هو مخ العباده"
🥷محمدبن عبدالوهاب در رد کسانی که می گویند (ما تنها الله را می پرستیم و این [استشفاعات ] صدا زدن اولیاء است و صدا زدن انها عبادت نیست ) با اشاره به روایت «الدعا مخ العباده»، اینگونه استدلال کرده که هر نوع صدا زدن صالحین همان دعا می باشد و دعا هم عبادت است پس صدا زدن اولیاء عبادت غیر الله است.
📗کشف الشبهات ص20
🔴اما دلیل ضعف این حدیث:
این حدیث در سنن ترمذی اینگونه آمده است:
📘"عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الدُّعَاءُ مُخُّ العِبَادَةِ.
هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الوَجْهِ، لاَ نَعْرِفُهُ إِلاَّ مِنْ حَدِيثِ ابْنِ لَهِيعَةَ."📚 سنن الترمذي (5/ 316).
ترمذی می گوید: این حدیث از« ابْنِ لَهِيعَةَ» نقل شده است و « ابْنِ لَهِيعَةَ» جزء ضعفاء در حدیث شمرده شده است و این باعث ضعف حدیث می شود.
به ضعیف بودن او در حدیث در کتب متعدد اشاره شده است برای نمونه یکی را ذکر می کنیم
📔"وذكر عند يَحْيى احتراق كتب بن لَهِيعَة فقال هو ضعيف "
📖ترجمه:« نزد یحیی از سوخته شدن کتب ابن لهیعه سخن شد و گفت ابن لهیعه ضعیف است .
📚الكامل في ضعفاء الرجال (5/ 238)
اینکه این حدیث حدیث ضعیفی است خود علمای وهابی و کسانی که تابعین محمدبن عبدالوهاب هم هستند بیان کرده اند ، از جمله می توان به آلبانی اشاره کرد که از کسانی است که نجدی ها در حدیث او را قبول دارند.
✍️آلبانی در کتاب "ضعيف سنن الترمذي" این حدیث را از احادیث ضعیف شمرده است و نوشته است
📗عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " الدعاء مخ العبادة (👈ضعيف بهذا اللفظ👉 ).
📚ضعيف سنن الترمذي (ص: 441)
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#مبانی
#توحید_و_شرک
#تقسیم_توحید🕋
👳♂علامه الدجوی(عضو جماعه کبار العلماء الازهر) در مورد بحث توحید ربوبی و الوهی وهابیت می گوید:این تقسیم بندی قبل از ابن تیمیه وجود نداشته است و غیر معقول نیز می باشد.
👈[دلیل عدم وجود قبل از ابن تیمیه ] رسول الله صلی الله علیه و سلم به هیچ کسی که داخل اسلام شد نفرمودند، در اسلام دو توحید [الوهیت و ربوبیت] داریم و تو مسلمان نمی شوی مگر اینکه توحید الوهیت داشته باشی و به این بحث هم هیچ اشارهای نفرمودند و از طرفی هیچ یک از سلف چنین چیزی شنیده نشده است در حالی که نجدی ها در پیروی از آنها در همه چیز افتخار می کنند.
👈 از طرفی این تقسیم بندی هیچ معنایی ندارد چون اله حق همان رب حق است و اله باطل رب باطل است و مستحق عبادت و پرستیده شدن فقط رب است و معنی ندارد که که کسی را عبادت کنیم که اعتقاد نداریم که آن ربی است که نفع و ضرر می رساند».[توحید الوهیت و ربوبیت از هم جدا نیستندکه بگوییم کسی توحید ربوبی دارد ولی توحید الوهی ندارد چون انسان ان چیزی که رب می داند می پرستد و و اگر کسی چیز دیگری را می پرستد پس حتما در ان نفع و ضرر می دیده و توحید ربوبیت نداشته است ]
📗رساله نقد تقسیم التوحید الی الوهیه و الروبیه یوسف الدجوی الازهری، ص2
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
🔅دوره بایسته های تبلیغی در مناطق تلفیقی
🔰ویژه طلاب، مبلغان خواهر و برادر شهرستان مهر
♻️مدرس:حجت الاسلام والمسلمین صبور
💠زمان: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔰مکان: شهرستان مهر
🔅مرکز آموزش کاربردی حوزه علمیه فارس
🔅موسسه سراج منیر توحید ( دارالاعلام سابق شعبه فارس)
برای اطلاع از دیگر برنامه های موسسه سراج منیربه کانال زیر در ایتا بپیوندید⬇️
https://eitaa.com/amozesh_darolelam_fars
اطلاع رسانی مرکز آموزش کاربردی استان فارس
https://eitaa.com/KARBORDIFARS
#شبهات
#تبرک
#اجماع_بر_تبرک
👳♂👳♂👳♂علما بر مشروعیت تبرک جستن به آثار پیامبر ص اتفاق نظر و اجماع دارند و علما سیره و شمائل و حدیث، اخبار بسیاری نقل نموده اند که دلالت بر تبرک اصحاب به اثار و بقایای پیامبر مانند اب وضو و.... دارند
📗الموسوعه الفقهیه، جمعی از نویسندگان ج10ص70
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#توسل
#توسل_به_جاه
👳♂محمود آلوسی می نویسد: من در توسل به منزلت پیامبر ص نزد خدا چه زنده باشد چه مرده منعی نمی بینم
آلوسی، روح المعانی، ج3ص297
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
May 11
#شبهات
#توسل
#توسل_بعد_از_وفات
👳♂قسطلانی شافعی می گوید: توسل بعد از ممات بیش از آن است که بتوان شمارش کرد.
قسطلانی، مواهب الدینیه بالمنح المحمدیه، ج4ص594
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#توسل
#توسل_به_جاه
👳♂بدر الدین العینی حنفی می گوید: از خدا برای به اتمام رساندن این کتاب(عمده القاری) درخواست نصرت و یاری دارم؛ و به جاه پیامبر و اهل بیت و اصحاب گرامی اش توسل می کنم.
📗بدرالدین العینی، عمده القاری شرح صحیح بخاری، ج1ص11
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#احتفال
#جشن_میلاد_پیامبر_ص
👳♂قسطلانی شافعی می گوید: از خصوصیات مراسم مولودی که به تجربه ثابت شده این می باشد که برگزار کننده آن در آن سال در امان بوده و بشارتی زود هنگام برای رسیدن به آرمان و آرزوهایش می باشد لذا خداوند شخص را که شبهای این ماه مبارک را عید قرار می دهد بیامرزد تا بزرگترین درد بر کسی باشد که نسبت به پیامبر درد و مرض و کینه دارد.
📗قسطلانی، المواهب الدینیه بالمنح المحمدیه ج1ص90
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#مبانی
#توحید_و_شرک
#توحید_ربوبی
🥷ادله شرک ربوبی مشرکان
در ابتدا باید توحید ربوبی را تعریف کنیم سپس به ذکر ادله شرک ربوبی مشرکان بپردازیم
حال شاید بپرسید چه ضرورتی دارد ما بدانیم مشرکان در ربوبیت مشرک بودند ⁉️
به دلیل اینکه وهابی ها مدعی شدند که مشرکین همانند مسلمانان در ربوبیت موحد اند و تنها فرقشان در توحید الوهی هست که مسلمانان آن را قبول دارند و مشرکان قبول ندارند
📗محمد بن عبدالوهاب، الجواهر المضیه، ص37
اهمیت آن کجاست⁉️
🥷 اهمیت آن در جایی است که وهابیت سعی داشته در راستای حمله به مسلمین آنها را هم ردیف کفار بلکه بدتر از آنها جلوه بدهد به طوری که بن باز می گوید: مشرکین در ربوبیت مشرک نبودند بلکه آنها هم می دانستند خدا رازق، مدبر هست اما آنها به وسیله دعا و نذر، ذبح و.... که عبادت است دیگران را در عبادت با خدا شریک می دانند
(همان کاری که مسلمانان نسبت به اولیا انجام می دهند)
📗بن باز، مجموع فتاوی ج 3ص11
تعریف توحید ربوبی و الوهی:
🕋توحید ربوبی: به معنای تنها دانستن خدا در "مدبر، مالک، سرپرست، خالق، مصلح، صاحب" می باش.
🕋اما توحید الوهی: تنها ذات مقدس خدا پرستش و عبادت شود
📗توحید الوهیّت وربوبیّت مشرکان
ماموستا د. سیّدزکریا حسینی، ص10
⁉️قبل از ذکر ادله یک سوال بپرسیم بیینم سطح عقل و منطق وهابیت در چه حد است؟
مگر نگفتیم توحید ربوبی یعنی اعتقاد به اینکه خدا رازق، مدبر، مالک، هست کسی که این اعتقادات را داشته باشد مسلما در توحید الوهی نیز اعتقادی صحیح خواهد داشت لذا کسی که میخواد در الوهیت کامل باشد باید درک درستی از روبیت داشته باشد
❌پس چرا شما می گوید مشرکان در ربوبیت اعتقاد صحیح دارند و در الوهیت نقض دارند⁉️
خب تا حالا تقریبا همه چیز در مورد مشرکین روشن است
اما دلایل شرک ربوبی مشرکین به شرح ذیل است:
دلیل اول: همچنانکه میدانیم مشرکان مکه الله را به عنوان "رب" و به عنوان اله " قبول داشته و پذیرفته بودند! اما معبودان دیگری را هم به عنوان "رب" و "اله" قرار
داده و می پرستیدند.
لذا وقتی به مشرکان گفته میشد همان الله را تنها "رب" قرارداده، ناراحت شده و با گوینده اش میجنگیدند؛ چنانکه خداوند فرموده است: ﴿ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ الله ) (غافر (ش(۲۸) آیا مردی را خواهید کشت، بدان خاطر که می گوید: رب من فقط الله است.
پس اگر مشرکان مگه تنها رب خود را الله دانسته و در ربوبیت مشرک نبودند، پس چرا با کسی که رب خود را تنها الله می دانسته می جنگیدند؟
دلیل دوم) مشرکان بتها را همتا و مساوی با خداوند قرار می دادند: والله إن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ إِذْ تُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمينَ ) (شعراء (ش۹۸۹۷)و به خدا سوگند ما در گمراهی آشکاری بوده ایم آن زمان که ما شما معبودان (دروغین) را با پروردگار جهانیان
برابر می دانستیم.
پس مشرکان مکه بتها را مساوی رب العالمین قرار میدادند پس چگونه فقط یک رب داشته و در توحید ربوبیت موحد بودند؟
دلیل سوم خداوند از فرعون نقل کرده است: ﴿ فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى
نازعات (ش (۲۴) فرعون گفت: من پروردگار ورب بلند مرتبه شما هستم.» یعنی مشرکان قدیم دارای ربهای زیادی بوده و فرعون برترینشان بود. پس چگونه آنها در توحید ربوبیت موحد بودند؟
دلیل چهارم: حتی مشرکان بتهایشان را همانند خداوند دوست داشتند؛ ولذا فرموده است: (وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهُ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبُ اللَّهُ ﴾ [بقره ش ۱۶۵) برخی از مردم هستند که غیر از خدا، بتهایی برمی گزینند و آنان را همچون خداوند خانه دوست می دارند.
دلیل پنجم: مشرکان بر این اعتقاد بوده که غیر از خداوند کسان دیگری را در تصرفات هستی دخیل می دانستند؛ ولذا فرموده است: ﴿ وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ | جاثيه ( (۲۴) جز طبیعت و روزگار ما را هلاک نمی سازد و کار خدا نیست).
دلیل ششم: پیامبر فرموده است: «قَالَ الله مَن قَالَ: مُطرْنَا بِنَوْءٍ كَذَا وَكَذَا فَذَلِكَ كَافِرُ بِي مُؤْمِنُ بِالْكَوكَب»
📗 (رواه مسلم (ج ۱ص (۸۳) خداوند می فرماید: هر کس که بگوید: به خاطر فلان ستاره برای ما باران باریده شد و نه خواست خداوند)، به من کفر ورزیده و به ستارگان ایمان آورده است.
مگر می شود کسی غیر خداوند را سرپرست ومدبر ومنعم ومالک دانسته، و آنگاه در توحید ربوبیت موحد باشد؟ چون سرپرستی و ملک و انعام و تدبیر" از لوازم
ربوبیت است.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#شد_رحال
👳♂بهوتی حنبلی می گوید: از ابن نصر الله چنین نقل می کند که او می گوید: اگر بگوییم زیارت قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مستحب است باید شد رحال (که وهابی ها آن را حرام می دانند ) هم بگوییم مستحب است . برای این که زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای حاجی بعد از حجش بدون سفر کردن امکان ندارد ( حتی اگر پرواز هم کند ، باز هم سفر کرده و این از دیدگاه وهابی ها حرام است ) و این تصریح به استحباب شدّ الرحال برای زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله) است ….
📗 القناع عن متن الاقناع ، منصور بن یونس بن ادریس بهوتی ، ج2 ، ص 318 :
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
🔻وهابیت دشمن شیعه و اهل تسنن است
🔰شیخ عبدالله جبری
✔️مسلک وهابیها خشکاندن ریشههای معنویت در بین مسلمین است. وقتی به زیارت پیامبر(ص) میرویم و تسبیح در دست داریم، جلوگیری میکنند و حتی میخواهند مصادر و منابع معنویت را بخشکانند تا قلب مؤمنان را دچار قساوت کنند.
ادامه را در اینجا بخوانید
❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌
📣 مشکات،رسانه ای برای ردّ شبهات، کفریّات و خرافات وهابیان
https://eitaa.com/sonnatenabavii
May 11
#شبهات
#تبرک
#تبرک_به_قبر_بخاری
👳♂ذهبی عالم شافعی می گوید: قبر بخاری در خرتنگ ازبکستان است . اما خاک قبر ایشان را مردم بر می داشتند به صورتی که قبر آشکار شد . هر کاری می کردند که مردم خاک را نبردند ، باز هم مردم همان کار را انجام می دادند. در آخر یک ضریح چوبی مشبکی را ساختند تا مردم از خاک قبر بر ندارند . اما مردم از اطراف قبر خاک بر می داشتند .
📗ذهبی ، سیر اعلام النبلاء ، با تحقیق شعیب الارنؤوط ، ج 12 ، چاپ مؤسسه الرساله ، ص 467
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#استغاثه
#استغاثه_حضرت_زینب_س
💢 توسل و استغاثه حضرت زینب ڪبری (س) به جدش حضرت رسول الله ﷺ پس از واقعه عاشوراء...
✅ابن کثیر شافعی می گوید: هنگامی ڪه حسین بن علی رَضِیَ اللّهُ عَنْهما در روز عاشورای سال 61 هجری به شهادت رسید 54 سال و 15 روز سن داشت و واقع شد آن چه واقع شد از اسارت و بردن زنان و کودکان اهل بیت، و هنگامی ڪه خانواده حسین رَضِیَ اللّهُ عَنْه از ڪنار شهداء عبور ڪردند، زینب دختر علی رَضِیَ اللّهُ عَنْهما در حالی ڪه به پیامبر ﷺ استغاثه می ڪرد گفت "یا محمداه"، این حسین است ڪه در صحراء و در فضای باز افتاده است و پیکرش آغشته به خون و اعضای بدنش بریده شده است "یا محمداه"!
✍ البدایة و النهایة ابن ڪثیر دمشقی، ج8ص271
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii