eitaa logo
به سوی سماء
931 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
468 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
آنان‌که خاک را به‌نظر کیمیا کنند آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند دردم نهفته به ز طبیبان مدعی باشد که از خزانه غیبم دوا کنند @sooyesama
چهارده توصیه‌ سلوکی علامه حسن‌زاده آملی (ره) در کتاب لقاءالله: ۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: هر اندازه که به قرآن نزدیک شوى، به انسان کامل نزدیک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقایق آن، درجات ذات و مدارج عروجند" ۲. دائم الوضو بودن: اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد و این دستور عظیم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن. ۳. قلت طعام: اى دوست! طعام بسیار، قلب را می‌میراند و باعث طغیان و لجام گسیختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ (نزدیکترین) خصال مومن است. ۴. قلت کلام: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: "جز به ذکر خدا، زیاده مگویید، چه سخن بسیار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد". ۵. محاسبه نفس: امام کاظم (علیه السلام ) فرمود: "کسى که هر روز به محاسبه نفس نمی‌پردازد، از ما نیست: اگر عمل نیکویى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زیادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند". ۶. مراقبه: بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطه او خارج شود. ۷. رعایت ادب در محضر خداوند: اامام جواد (علیه السلام) در تبیین حقیقت ادب فرمودند: قرآن را همان گونه که نازل شده است قرائت کنید و سخن ما را همان طور که گفته‌ایم، روایت کنید و خداوند را به حالتى که محتاج و نیازمند اویید بخوانید". ۸. عزلت: معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلایى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می‌گردد. ۹. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: "مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا" (اسراء، 79). و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند (ذاریات، 15-19). ۱۰. تفکر: "الَّذینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَكَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار" (آل عمران، آیه 191). ۱۱. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی ۱۲. ریاضت علمی و عملی: ریاضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شریعت محمدى. از غیر این راه جز بعد و دورى حاصل ناید. ۱۳. همت عالی: همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای. ۱۴. توبه از کارهای بد و خوب: استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: "توبه حقیقى آن است که از خیر و شرت انابه کنى". من اندکى اندیشیدم و سپس گفتم: اما توبه از شر، حاجتى به بیان ندارد، و لیکن توبه از خیر چیست؟ فرمود: آنچه که ما، آن را خیر می‌پنداریم، مانند نماز و روزه و قرائت قرآن و درس گفتن و تحقیقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهیم، در خواهیم یافت که همگى ناقص و غیر کاملند پس بر شخص بینا، واجب است که از این اعمال ناقص نیز توبه کند و قصد نماید که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد. @sooyesama
گناه بهشتی ساز @sooyesama
ترجمه‌دعاهفتم‌صحیفه‌سجادیه-یاسر دعاگو-64 .mp3
2.87M
دعای هفتم صحیفه سجادیه (نیایش آن حضرت در کارهای مهم) @sooyesama
امام حسن عسکری (ع): لَيْسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّيَامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اَللَّهِ عبادت، زیادی نماز و روزه نیست. بل‌که [حقیقت] عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. (مجلسی، بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۳) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
سالکی از استاد پرسید: چگونه خدمت حضرت بقیة الله (ع) برسیم؟ استاد فرمود: واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. سالک ابتدا پنداشت که استاد او را لایق نیافت و پاسخ حقیقی را پنهان کرد. لذا سوال خویش را تکرار نمود. اما دوباره همان پاسخ را شنید. با خود گفت: اگر به این دستور عمل کنم، پس از چهل روز، حتما حضرت را خواهم دید. استاد فرمود: خودِ انجام واجبات، دیدار حضرت است. دیدارِ حقیقتِ حضرت! @sooyesama
مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است. در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى‏‌كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است. افرادى مانند من كه با پرسش‌هاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مى‏‌كنيم كه، بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل يا مبلّغان بی‌سواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است. ازاين‏‌رو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود. اين بنده شخصاً سال‌هاست كه اين مطلب را احساس كرده‌ام و وظيفه خود دانسته‌ام كه فعّاليت‌هاى مذهبى خود را تا حدودى كه توانايى‏ دارم در راه تعليم صحيح و معقول مفاهيم دينى و مذهبى متمركز كنم. تجربه نشان داده است كه اين‏گونه فعّاليت‌ها بسيار ثمربخش است. (مجموعه آثار، ج۳، ص۴۰۳ "با تصرف و تلخیص") @sooyesama
امام حسن عسکری (ع): ما مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا هیچ مصیبت و بلائی نیست مگر اینکه خداوند در آن نعمتی قرار داده است که آن‌‌را در بر گرفته است. (تحف العقول، ص۴۸۹) @sooyesama
امروز سیزدهم ربیع‌المولود، سال‌روز ارتحال آیت الله آقا سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر علامه طباطبایی) است تقدیم به روح بلندش حمد و یازده توحید @sooyesama
نکوداشت علامه ذوالفنون آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) نکوداشت سالک توحیدی و عالم انقلابی علامه آیت‌الله حسن‌زاده آملی قدس‌سره برگزار می‌گردد. در این مراسم که با پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی حفظه‌الله آغاز می‌شود، جمعی از شاگردان و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی سخنرانی خواهند کرد و آثار مربوط به علامه ذوالفنون رونمایی می‌گردد. زمان: پنج‌شنبه، ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱، ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ مکان: قم، مرکز همایش‌های مدرسه دارالشفاء @sooyesama @nafahat_eri
رسول خاتم (ص): نُورُ نَبِيِّكَ يَا جَابِرُ خَلَقَهُ اللَّهُ ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ كُلَّ خَيْر ای جابر نخستین چیزی که خدا آفرید نور پیامبرت بود؛ سپس همه خوبی‌ها را از آن آفرید. (مجلسی، بحارالانوار، ج۱۵، ص۲۴) @sooyesama
امام کاظم (ع): مَا خَلَقَ اَللَّهُ خَلْقاً أَفْضَلَ مِنْ مُحَمَّدٍ خداوند هيچ آفریده‌اى برتر از محمد (ص) نیافرید (الاختصاص، ص۱۸) @sooyesama
جامع باشیم و جامع فکر بکنیم و دنبال آنهایی باشیم که جامع هستند و همه ابعاد اسلام را دارند. از آیت‌الله خامنه‌ای یاد بگیرید؛ پخته عمل کنید، زود تصمیم نگیرید، زود داغ نشوید و زود سرد نشوید و فکر بکنید و جامع الاطراف باشید. (کتاب همای سعادت) @sooyesama
همين که تصمیم به آدم شدن گرفته‌ای "آدمی مَشرب" می‌شوی. قرآن را بگشا. داستان پدرت را بخوان او تا به مقام آدمیت قدم گذاشت آزمایشات به استقبالش آمد. تو هم آدمی مشربی. داستان های قرآن بیان سرگذشت توست. شیطان نفست دشمن قسم خورده‌ای است امروز که تصمیم بر ترک گناه گرفتی فردا موقعیت‌های فراوان گناه به استقبالت می‌آید و چون همیشه با نفس خویش در مبارزه‌ای و درگیری درونی داری کم‌طاقت می‌شوی و زود رنج می‌گردی. اگر دیدی افرادی که تصمیم به ترک گناه می‌گیرند کم‌طاقت‌تر می‌شوند و زود رنج می‌گردند بدان این ناشی از درگیری درونی آن‌هاست که آن‌ها را خسته می‌کند و کسی که خسته شود زود رنج می‌گردد. همت کن. همت کن که راه برایت باز است و عالم مسخر توست بدان آزمایش‌ها هم به نفع توست و تمام عالم هدایت‌گر توست. فقط همت کن و پس آن استقامت بورز؛ غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است (عزیزی، پندهای حکیمانه، ج۳) @sooyesama
معمولا وقتی سلوک و توجه معنوی در شخص اوج می‌گیرد، دچار مشکلاتی از درون (مانند شک و شبهات) یا بیرون (مشکلات خانوادگی یا اجتماعی) می‌شود تا او را از آن حال توجه بازدارد. شخص سالک باید بتواند هم‌زمان با سلوک، از عهده این مشکلات برآید. @sooyesama
چو روزی از آغوش دریا برآید شبی هم در آغوش دریا بمیرد تو دریای من بودی آغوش وا کن که می‌خواهد این قوی زیبا بمیرد @sooyesama
یک وقتی به محضر بزرگواری مشرّف شدم، وی از استادش که سالک بزرگواری هم بود نقل می‌کرد که در جلسه‌ درس اخلاق یا معارف تشر زد و تُندی کرد و فرمود: "طوری قدم برندارید و با بدن کاری نکنید که چند سال بعد کار شما همانند کار بیطار یعنی دام‌پزشک شود." و این کلمه بیطار را خیلی با تندی گفته بود (چون کار دامپزشک آن است که شبانه‌روز به فکر معالجه چهارپایان است و شما هم فقط به فکر معالجه بدن‌تان باشید و وقت و عمرتان را هدر دهید). لذا نظرشان این بود که خوراک و خواب و امور دیگر جسمانی را دقت کنید و مریض نشوید که معالجه کردن آن وقت می‌گیرد و از کارتان می‌افتید. مبادا به خودسری و پندارهای کذایی بدون مربّی و معلم، خودتان را گرفتار نمایید و مانند بیطار شوید. باید توجه داشت که پیشرفت هر شخصی به سلامتی تن او وابسته است نه این که چشم طوری، سر جور دیگری دچار مریضی و دست طوری و دستگاه گوارش آن طور و هر جزئی از بدن دچار عوارضی باشد، که سیر و سلوک به این‌ها نیست. (دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری، جلد۲، فصل۶) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @sooyesama