eitaa logo
به سوی سماء
961 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
490 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
عبادت به سه طريق ممكن است و هر كدام اثر خود را دارد: اول عبادت از روي ترس و بيم از خشم الهي و عذاب آخرت، كه انسان را به زهد وا مي‌دارد. يعني فرد از لذايذ دنيا چشم‌پوشي مي‌كند تا به نجات اخروي برسد. دوم، عبادت به طمع بهشت و نعمت‌هاي اخروي كه فرد را وادار به فعل نيك مي‌كند. طريق سوم عبادت، طريقه «محبت» است؛ يعني قلب را از تعلق به هرچه غير خداست پاك‌كردن، از تمام زينت‌ها و زخارف دنيا گذشتن، از فرزند، همسر، مال، مقام، حتي از آرزوهاي خود. قلب را منحصراً براي خدا فارغ‌كردن، يعني محبت به خدا قلب فرد را مرحله به مرحله تسخير مي‌كند تا جايي كه اين فرد تنها كاري را مي‌كند كه خداوند دوست دارد وآن چيزي را ترك مي‌كند كه او نمي‌پسندد. (الميزان، ج۱۲، صص ۱۶۰-۱۶۱) @sooyesama
گفتم به چشم کز عقب گل رخان مرو نشنید و رفت، عاقبت از گریه کور شد... @sooyesama
قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ «اللَّهُ أَكْبَرُ». فَقَالَ: اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيِّ شَيْ‏ء؟ٍ فَقَال:َ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ء.ٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): حَدَّدْتَه.ُ فَقَالَ الرَّجُلُ: كَيْفَ أَقُولُ؟ قَال:َ قُلْ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف‏! مردی نزد امام صادق (ع) گفت: «الله اکبر». امام (ع) فرمودند: از چه چیزی بزرگتر است؟مرد گفت: از هر چیزی. امام فرمودند: خدا را محدود نمودی. مرد پرسید: پس چگونه بگویم؟ امام فرمودند: بگو خدا بزرگتر از آن است که توصیف گردد. (الكافی ، ج‏۱، ص۱۱۷). @sooyesama
مانع دیدن خورشید دوگونه است: ۱. گاهی در اتاق خویش نشسته‌ای و سقف، مانع دیدن خورشید است. ۲. گاهی از اتاق خویش بیرون آمده‌ای، اما شدت نورافشانی خورشید، مانع از دیدار اوست. حجاب‌های ظلمانی و نورانی نیز همین‌گونه‌اند: ۱. گاهی کدورات و تعین نفس، مانع دیدار است. ۲. گاهی خود تجلی و اشراق ذات الهی، مانع دیدن اوست. «إن لِلّه سبعین الف حجابا من النور و الظلمة...» حجاب‌های ظلمانی قابل دریدن است؛ چنانکه حافظ فرمود: تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز اماحجاب‌های نورانی برداشتنی نیست؛ زیرا اشراق و تجلی، جبلی و سرشت حقیقت هستی است. بنابراین هر تجلی‌ای را که بر داری، جلوه دیگری در پس اوست، تا بی‌نهایت. پس هرگز از مدار تجلی خارج نخواهی شد. سرانجام تو از شمارش و گشایش جلوات ناتوان می‌شوی، و جلوات هم‌چنان لایه در لایه و تو در تو، ادامه دارند؛ «لنفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربی». شاید فنا به همین معناست؛ پایان تو قبل از پایان جلوه‌ها! @sooyesama
اول خرداد سال‌روز بزرگداشت حکیم الهی صدرالمتالهین شیرازی گرامی باد. تقدیم به روح بلندش، حمد و ۱۱ توحید را اهدا نماییم @sooyesama
امام خمينى(قدس سره) وقتى در نجف اشرف اقامت داشت، به رغم كهولت سن و گرماى طاقت فرسا، هرگز نوافلش ترك نمى‌شد. در ماه مبارك رمضان در هواى بسيار گرم نجف، براى اقامه نماز ظهر و عصر در مدرسه آيت‌الله بروجردى حاضر مى‌شد، ابتدا هشت ركعت نوافل نماز ظهر را مى‌خواند، بعد اذان و اقامه را با طمأنينه قرائت مى‌فرمود و به نماز ظهر مى‌ايستاد. پس از تعقيبات نماز ظهر، هشت ركعت نوافل نماز عصر را نيز با اذان و اقامه مى‌خواند و بعد مشغول نماز عصر مى‌شد و پس از تعقيبات نماز عصر، مدرسه را ترك مى‌كرد. اين عبادت با شكوه امام، با زبان روزه و هواى گرم به طور مستمر ادامه داشت. به نقل از حجةالاسلام قديرى (خلوتى با خويش، ص۳۰) @sooyesama
امام سجاد علیه‌السلام: ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّه مَن یَقتَدی بِسُنَّةِ إمامٍ و لا یَقتَدِی بِأعمالِهِ هشدار که منفورترین مردم نزد خداوند کسى است که سیره امامى را برگزیند ولى از کارهاى او پیروى نکند. (الکافى: ج۸، ص۲۳۴) @sooyesama
مهمترين شعب تزكيه ، تطهير سر و ذات انسان از شك و ريب در ايمان بالله است كه با نور معرفت از ظلمات اوهام و وساوس بدر آيد و به حليت توحيد حقيقى كه توحيد قرآنى است متحلى گردد و اگر همت بگمارى كه يك انسان قرآنى بشوى كه در حق تو صدق آيد لا يمسه الا المطهرون خوشا به حالت. (رساله نور علی نور) @sooyesama @TohideSamadi
در این شبها با خدا باید حرف زد، از خدا باید خواست. اگر معانی این دعاها را انسان بداند، بهترین کلمات و خواسته‌ها در همین دعاها و شبهای ماه رمضان و شبهای احیاء و دعای ابی‌حمزه و دعاهای شبهای قدر است. اگر کسی معانی این دعاها را نمیداند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. ۱۳۸۷/۰۶/۳۰ @sooyesama @Khamenei_ir
پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله): ای سلمان محبت فاطمه در صد جا سودمند است که آسان‌ترین آن‌ها هنگام مرگ و محاسبه اعمال است. (بحار الانوار، ج۲۷، ص۱۱۶) @sooyesama
مخلَصین کسانی هستند که خداوند وجود آنها را برای خودش خالص گردانیده است. در نتیجه هیچ چیز غیر از خدا نصیبی از آنها ندارد نه در ذاتشان و نه در عملشان. و این بالاترین مقام بندگی است. (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۶۳) @sooyesama