هدایت شده از به سوی سماء
امام سجاد (ع) به زینب کبری (س)، فرمود: «يا عمة أنت بحمد الله عالمة غير مُعَلَّمة، و فَهِمة غير مُفَهَّمة؛ عمه جان، شما به لطف خدا بیتعلیم دانایید، و بیتفهیم فهیم هستید!»
پیامبران و امامان، سخن لغو، تملق و... ندارد. آنها تنها متن واقعیت را بیان میدارند؛ «ما ینطق عن الهوی».
بنابراین زینب (س) دارای علم لدنی الهی است، که گونهای عصمت علمی بهدست میدهد.
و نزد اهل معرفت روشن است که عصمت علمی، پس از عصمت عملی، و متفرع بر اوست: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» (انفال/۲۹).
باید توجه داشت که عصمت علمی و عملی، درجاتی دارند که نهایت آن، در پیامبر خاتم (ص) و حضرات ائمه (ع) پدیدار شده است.
#ر_س
@sooyesama
من بودم و دلی و هزاران شکستگی
آنهم به زلف پرشکنت رفته رفته، رفت...
#محتشم_کاشانی
@sooyesama
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گرچه ماند در نبشتن شیر و شیر
جمله عالم زین سبب گمراه شد
کم کسی ز ابدال حق آگاه شد
همسری با انبیا برداشتند
اولیا را همچو خود پنداشتند
گفته اینک ما بشر ایشان بشر
ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور
این ندانستند ایشان از عمی
هست فرقی درمیان بیمنتهی
هر دو گون زنبور خوردند از محل
لیک شد زان نیش و زین دیگر عسل
هر دو گون آهو گیا خوردند و آب
زین یکی سرگین شد و زان مشک ناب
هر دو نی خوردند از یک آبخور
این یکی خالی و آن پر از شکر
صد هزاران این چنین اشباه بین
فرقشان هفتاد ساله راه بین
این خورد گردد پلیدی زو جدا
آن خورد گردد همه نور خدا
#مولوی
(مثنوی، دفتر یکم)
تضمین آیه "قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی"
@sooyesama
به تو حاصلی ندارد غم روزگار گفتن
که شبی نخفته باشی به درازنای سالی
غم حال دردمندان نه عجب، گرت نباشد
که چنین نرفته باشد همه عمر، بر تو حالی
#سعدی
@sooyesama
علامه حلی:
لكلّ علم أسرار لا يطلع عليها من الكتب، فيجب أخذه من العلماء و لهذا قال صلّى اللّٰه عليه و آله: «خذ العلم من أفواه الرّجال» و نهى عن الأخذ ممن أخذ علمه من الدّفاتر. و قال: «لا يغرنّكم الصّحفيون» و أمر عليه السّلام بالمحادثة في العلم و المباحثة فإنّها تفيد النّفس استعدادا تاما لتحصيل المطالب.
برای هر دانشی رازهایی است که با نوشتهها دانسته نمیشود و باید از دانشمندان گرفته شود. ازاینرو پیامبر (ص) فرمود: "دانش را از دهان مردان بگیرید". همچنین از گرفتن دانش از کسانیکه علمشان را [تنها] از دفتر گرفتهاند پرهیز داده و فرمودند: "کتابخودخواندهها شما را نفریبند". و به گفتگو و همفکری علمی دستور داد؛ زیرا گفتگو نفس را برای دستیابی به مطلوب کاملا آماده میکند.
(تحرير الأحكام الشرعية، ج۱، ص۳)
#ضرورت_درسگرفتن_از_استاد
#پرهیز_از_خودخوانی_دانش
@sooyesama
امام كاظم عليه السلام:
اَلْمُؤْمِنُ قَليلُ الْكَلامِ كَثيرُ الْعَمَلِ، وَ الْمُنافِقُ كَثيرُ الْكَلامِ قَليلُ الْعَمَلِ.
مؤمن كمحرف و پر كار است. اما منافق پر حرف است و كم كار.
(تحف العقول، ص۳۹۷)
@sooyesama
#شگفتیهای_آفرینش
شب نشانهای برای آنهاست که [پوسته] روز را از آن بر میکنیم (یس؛ ۳۵)
تصویر هوایی از مرز شب و روز در کره خاکی
@sooyesama
شب نشانهای برای آنهاست که [پوسته] روز را از آن بر میکنیم و ناگه در تاریکی در میمانند (یس؛ ۳۵)
برپایه این آیه شریفه شب و تاریکی، ذاتی کره خاکی است، اما روز و روشنایی چون پوستهای بر آن عارض میشود. ازاینرو برگرفتن این پوسته نورانی و آشکار کردن هویت تاریک زمین، نشانهای از نشانههای خداوند است؛ زیرا تاریکی ذاتی و نیازمندی زمین به تابش نور را نشان میدهد.
همه ماسویالله چونان زمین، تاریک و بیفروغاند و ذات نیازمند آنها از نور هستی بیبهره است. گرچه نور حقیقت بر ایشان تابیده و ظاهر آنها را نورانی کرده، اما گاهی که خورشید وجود از نورافشانی بر آنها خودداری میکند و آنها از بروز ویژگیهای خویش ناتوان میشوند، تاریکی ذاتیشان روشن میشود. و این نشانهای از حقیقت هستی است.
بیفروغی گهگاه سببها نشانه آن است که آنها حتی در هنگامه فروغشان، پرتو نور حقیقت را نمایش میدهند و از خود چیزی ندارند. و آدمی تا این نکته را باور کند باید بارها این بیفروغیها و ناکامیها را از عالم اسباب دریابد. این ناکامی ظاهری شاید بهترین کامی است که حقیقت به آدمی میچشاند.
#ر_س
#تاریکی_ذاتی_عالم
#نورافشانی_خداوند
@sooyesama
چه کسی جز تو چهل مرتبه تنها مانده
از تحیر دهن غار حرا وا مانده...
از قضا رد شدی و راه قدر را بستی
رفتی آنسوتر از اندیشه و در را بستی...
#سید_حمیدرضا_برقعهای
@sooyesama
ستارهای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را رفیق و مونس شد
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مسئله آموز صد مُدرّس شد
کرشمه تو شرابی به عاشقان پیمود
که علم بیخبر افتاد و عقل بیحس شد
#حافظ
@sooyesama