eitaa logo
حسین سوزنچی
2.7هزار دنبال‌کننده
158 عکس
52 ویدیو
94 فایل
این کانال شخصی حسین سوزنچی است. کانال دیگری با نام یک آیه در روز دارم که تدبرهای روزانه‌ام را در آن می‌گذارم، به آدرس: @yekaye آدرس سایت souzanchi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانواده مقاوم
✅ از سلسله نشست‌های علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم: چالش‌های اخلاقی در جهان متحول 7️⃣1️⃣ هفدهمین پیش نشست همایش بین المللی: خانواده مقاوم و مساله تربیت کودک در جهان متحول 🔻 سخنرانان: 1️⃣ حجت الاسلام محسن عباسی ولدی"پژوهشگر حوزه تربیت دینی" 2️⃣ دکتر مجتبی همتی فر"پژوهشگر حوزه تربیت و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" 3️⃣ حجت الاسلام دکتر مصطفی فیض"عضو کمیسیون برنامه ریزی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش" 🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)" ⏳ زمان: پنجشنبه 23 آذر ⏰ ساعت: 8:30 صبح 📍قم، پردیسان بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) سالن علامه طباطبائی(ره) 🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک 📎http://dte.bz/res1 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌐سایت همایش 🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir 🔷 کانال همایش در ایتا 🌐https://eitaa.com/familyconference 📌 کانال پژوهشکده در آپارات 🆔https://www.aparat.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/wfrcacir 📌 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده 🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
🗓 جمعه ٢۴ آذر ماه ١۴٠٢ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 از گناه ما و به‌خاطر اعمال ما است که آن حضرت (حجت علیه‌السلام)، هزار سال در بیابان‌ها دربه‌در و خائف است! 📚 کتاب حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، ص١٢٢ مجموعه بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
حسین سوزنچی
✅ از سلسله نشست‌های علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم: چالش‌های اخلاقی در جهان متحول 7️⃣1️⃣ هفدهم
۱۷. خانواده مقاوم و مساله تربیت کودک در جهان متحول.mp3
25.11M
🎧بشنوید : هفدهمین پیش نشست همایش بین المللی: خانواده مقاوم و مساله تربیت کودک در جهان متحول 🔻 کارشناسان: 1️⃣ حجت الاسلام محسن عباسی ولدی"پژوهشگر حوزه تربیت دینی" 2️⃣ دکتر مجتبی همتی فر"پژوهشگر حوزه تربیت و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" 3️⃣ حجت الاسلام دکتر مصطفی فیض"عضو کمیسیون برنامه ریزی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش" 🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)" ⏳ تاریخ برگزاری: پنجشنبه 23 آذر 📍مکان: قم، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) 📌 سایت همایش 🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir 📌 کانال همایش در ایتا 🌐https://eitaa.com/familyconference @souzanchi
هدایت شده از هیئت لبیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ✅ چرا پیامبـر (ص) مردم را مجـبور نکرد که ولایت حضرت علی(ع) را قبول کنند؟ 🎙حجت الاسلام (س) @Heiat_Labbayk
هدایت شده از هیئت لبیک
🏷 درس‌ منبـر 📋 مدارای فاطمی 🎙سه‌جلسه‌سخنرانی حجت‌الاسلام 🖌چکیده: آخرین فراز خطبه عیادت حضرت زهرا سلام الله (منبعث از خطاب نوح پیامبر به امتش) شروع بحث مدارای فاطمی است. أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ(هود- ۲۸) آیا شما را (به رحمت و سعادت) اجبار کنیم با آنکه شما تنفّر اظهار می‌کنید؟ 📍سوال محوری بحث، که سعی می شود پاسخ آن را در سیره پیامبر، امیر مومنان و حضرت زهرا سلام الله و امام حسن ع جستجو کرد این است که : آمادگی، موافقت ، همراهی و یا مخالفت و انکار مردم چه تاثیری در اعمال ولایت ولی در موقعیت های مختلف دارد؟ 🔸 مجلس اول 🔸 مجلس دوم 🔸 مجلس سوم ⏰ آذر ۱۴۰۰ هیئت لبیک @Heiat_Labbayk
هدایت شده از هیئت لبیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ✅ 🔸قَلَّ یارَسولَ اللّه عَن صَفیّکَ صَبری یا رسول الله! صبرم تمام شد؛ 🎤حجت الاسلام 📍 فاطمیه ۷۵ روز - آذر ۱۴۰۰ ⏰ مسجدصاحب الزمان(عج) (س) @Heiat_Labbayk
هدایت شده از یک آیه در روز
🏴 سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا تسلیت باد🏴 ☀️۳) روایتی است که در کتب شیعه با تفصیل و در کتب اهل سنت هم به اختصار آمده است که در اینجا ما مطلب را با تاکید بر منابع اهل سنت تقدیم می‌کنیم: ☀️الف. احمد بن حنبل و ابن ابی شیبه با سندهای خود از حضرت علی ع روایت کرده‌اند: یکبار من همراه پیامبر ص در یکی از کوچه‌های مدینه قدم می‌زدم و به باغی رسیدم. به پیامبر ص عرض کردم: یا رسول الله! این باغ چه خوب است! پیامبر ص فرمود: بله چه خوب است و برای تو در بهشت از این نیکوتر هست! سپس به باغ دیگری رسیدند و گفتم: یا رسول الله! این باغ چه خوبتر از قبلی است! پیامبر ص فرمود: بله چه خوب است و برای تو در بهشت از این نیکوتر هست! و تا هفت باغ گذر کردیم و هر بار من گفتم این چقدر خوبتر است و ایشان فرمود برایت در بهشت بهترین از این هست. 📚فضائل الصحابة (لأحمد بن حنبل)، ج2، ص651؛ 📚مصنف ابن أبي شيبة، ج18، ص72 ☀️ب. طبرانی با سند خود همین گفتگوی حضرت علی ع و پیامبر ص را از قول ابن عباس، و ذهبی نیز همین را با سه سند متفاوت روایت کرده است؛ و هردو در آخرش این را اضافه کرده‌اند: سپس پیامبر با دست به سر و محاسنش اشاره کرد و گریست تا حدی که صدای گریه‌اش بلند شد. از ایشان سوال شد: چه چیزی شما را به گریه درآورد؟ فرمودند: کینه‌هایی در سینه‌های برخی افراد که تا زمانی که جای مرا خالی ببینند جرات نمایاندنش را ندارند! 📚المعجم الكبير (للطبراني)، ج11، ص73 📚ميزان الاعتدال، ج4، ص480 📚تاريخ دمشق (لابن عساكر)، ج42، ص322 و 324 ☀️ج. بزار و بغوی و ابی‌یعلی با سند متصل این واقعه را از ابوعثمان نهدی روایت کرده‌اند و در پایان این سخن پیامبر ص این را هم نقل کرده‌اند که قبلی‌ها نیاورده‌اند: علی ع وقتی سخن پیامبر را شنید گفت: آیا [آن موقع] در سلامت از دینم هستم؟ فرمود: بله. در سلامت از دینت. 📚مسند البزار، ج2، ص293 📚معجم الصحابة (للبغوي) ج4، ص365 📚مسند أبي يعلى، ج1، ص426 📚تاريخ دمشق لابن عساكر، ج42، ص322 -۳۲۳ ☀️د. این عساکر همین واقعه را با سند متصل از انس بن مالک روایت کرده است فقط این اضافه را نسبت به نقلهای قبلی دارد که بعد از اینکه پیامبر ص می‌فرماید: کینه‌هایی در سینه‌های اقوامی که تا من از دنیا نروم برایت آشکار نکنند، آمده است که: حضرت علی ع گفت: یا رسول الله! من آن موقع چه می‌کنم؟ فرمود: صبر می‌کنی. عرض کرد: اگر نتوانستم چطور؟ فرمود: آنگاه با زیبایی مواجه می‌شوی [کنایه از اینکه به شهادت می‌رسی]. علی ع عرض کرد: آیا آن موقع دینم سالم مانده است؟ فرمود: دینت سالم خواهد بود. 📚تاريخ دمشق لابن عساكر، ج42، ص324 ☀️ه. ابن ابی الحدید نیز که همین واقعه از انس بن مالک روایت کرده است فقط سخن امیرالمومنین ع را به جای «فما أصنع يا رسول الله؟/ من آن موقع چه می‌کنم؟» به صورت «يا رسول الله! أ فلا أضع سيفي على عاتقي فأبيد خضراءهم؟/ یا رسول الله! آيا شمشیر بر دوش بردارم و خرمی‌شان را بر باد دهم؟» روایت کرده؛ و عبارت «قال فإن لم أستطع؟ قال: تلقى جميلا/ عرض کرد: اگر نتوانستم چطور؟ فرمود: آنگاه با زیبایی مواجه می‌شوی [کنایه از اینکه به شهادت می‌رسی].» را به صورت :قال فإن صبرت؟ قال تلاقي جهدا/ عرض کرد: اگر صبر کنم؟ فرمود: آنگاه با جهد [= تلاش] مواجه می‌شوی.» نقل کرده است که احتمالا این فراز دوم اشتباه تایپی رخ داده است. 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص107 📚عالم شیعی ابن شهر آشوب همین روایت را با همه این فرازها با سندهای متعدد از کتب قدیمی اهل سنت در مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (ج‏2، ص121) روایت کرده است. @yekaye 👈ادامه مطلب 👉 👇سند و متن احادیث فوق👇
هدایت شده از خانواده مقاوم
✳️هفته پژوهش گرامی باد✳️ 2️⃣2️⃣ بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول» 🔻 سخنرانان: 1️⃣ دکتر میثم صداقت زاده " عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام" 2️⃣ حسینعلی دیلم "دبیر ستاد مدارس مسجدمحور" 3️⃣دکتر لطیف عیوضی "معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش" 🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)" ⏳ زمان: پنجشنبه 30 آذر ⏰ ساعت: 8:30 صبح 📍قم، پردیسان بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) سالن علامه طباطبائی(ره) 🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک 📎http://dte.bz/res1 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌐سایت همایش 🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir 🔷 کانال همایش در ایتا 🌐https://eitaa.com/familyconference 📌 کانال پژوهشکده در آپارات 🆔https://www.aparat.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/wfrcacir 📌 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده 🌐 https://wfrc.ac.ir/fa ✅ با ما همراه باشید
هدایت شده از خانواده مقاوم
6️⃣2️⃣ بیست و ششمین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «نسبت خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی(مبانی و چالش ها)» 🔻 کارشناسان: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان"مدرس حوزه" 2️⃣ دکتر محمدمهدی اعتصامی"پژوهشگر تعلیم و تربیت و مولف کتب درسی آموزش و پرورش" 3️⃣دکتر حبیب رحیم پورازغدی"پژوهشگر تعلیم و تربیت" 🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)" ⏳ زمان: شنبه 9 دی ⏰ ساعت: 8:30 صبح 📍قم: بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده 🔹 پخش به صورت مجازی از طریق لینک 📎 live.wfrc.ac.ir 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌐سایت همایش 🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir 🔷 کانال همایش در ایتا 🌐https://eitaa.com/familyconference 📌 کانال پژوهشکده در آپارات 🆔https://www.aparat.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🆔 https://eitaa.com/wfrcacir 📌 کانال پژوهشکده در سروش 🆔https://sapp.ir/wfrcacir 📌 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده 🌐 https://wfrc.ac.ir/fa ✅ با ما همراه باشید
🗓 جمعه ٨ دی ماه ١۴٠٢ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 با اینکه ارتباط و وصل با آن حضرت و فرج شخصی، امر اختیاری ما است _ بر خلاف ظهور و فرج عمومی_ بااین‌حال، چرا به این اهمیت نمی‌دهیم که چگونه با آن حضرت ارتباط برقرار کنیم؟! 📚 کتاب حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، ص٣١١ مجموعه بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف 🔻مناسبت‌ها: 🔹 روز صنعت پتروشیمی ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
هدایت شده از خانواده مقاوم
بیست و ششمین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم نسبت خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی 14021009.mp3
43.32M
🎧بشنوید : بیست و ششمین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «نسبت خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی(مبانی و چالش ها)» 🔻 کارشناسان: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان"مدرس حوزه" 2️⃣ دکتر محمدمهدی اعتصامی"پژوهشگر تعلیم و تربیت و مولف کتب درسی آموزش و پرورش" 3️⃣دکتر حبیب رحیم پورازغدی"پژوهشگر تعلیم و تربیت" 🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)" 📆 تاریخ برگزاری: 9 دی 📍مکان برگزاری : قم ، پژوهشکده زن و خانواده 📌 سایت همایش 🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir 📌 کانال همایش در ایتا 🌐https://eitaa.com/familyconference 📌 کانال پژوهشکده در ایتا 🌐 https://eitaa.com/wfrcacir 📌 پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده 🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
حسین سوزنچی
✳️هفته پژوهش گرامی باد✳️ 2️⃣2️⃣ بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعا
22. الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول (1).mp3
40.3M
🎧بشنوید : بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول» (قسمت اول) 🔻 سخنرانان: 1️⃣ حسینعلی دیلم "دبیر ستاد مدارس مسجدمحور" 2️⃣دکتر میثم صداقت زاده " عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام" 3️⃣دکتر لطیف عیوضی "معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش" 🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)" 📆 تاریخ برگزاری: ۳۰ آذر 📍مکان برگزاری : قم ، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) 📌 سایت همایش 🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir 📌 کانال همایش در ایتا 🌐https://eitaa.com/familyconference @souzanchi
22. الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول (2).mp3
23.01M
🎧بشنوید : بیست و دومین پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «الگوهای تعامل خانواده، مسجد و نهاد تربیت در جهان متحول» (قسمت دوم) 🔻 سخنرانان: 1️⃣ حسینعلی دیلم "دبیر ستاد مدارس مسجدمحور" 2️⃣دکتر میثم صداقت زاده " عضو هیئت علمی و مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام" 3️⃣دکتر لطیف عیوضی "معاون متوسطه دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش" 🔻 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی"عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)" 📆 تاریخ برگزاری: ۳۰ آذر 📍مکان برگزاری : قم ، دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) 📌 سایت همایش 🌐https://familyconference.wfrc.ac.ir 📌 کانال همایش در ایتا 🌐https://eitaa.com/familyconference @souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
. 3️⃣ «يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخيهِ ...» روابط خويشاوندى، در قيامت گسسته مى‏شود. 📚تفسير نور، ج‏10، ص390 📝نکته تخصصی : ؟! اگر توجه کنیم که آخرت باطن دنیاست، میزان حقیقی بودن امور را با تجلی‌شان در آخرت می‌توان تشخیص داد؛ چنانکه یکی از مهمترین ادله علامه طباطبایی و شهید مطهری برای اثبات (علاوه بر ) ‌این است که در روز قیامت& علاوه بر حشر و حسابرسی فردی (وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّة؛ انعام/۹۴)، با حشر و حسابرسی امت‌ها هم مواجهیم: «فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيد» (نساء/۴۱)، «وَ نَزَعْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً فَقُلْنا هاتُوا بُرْهانَكُمْ» (قصص/۷۵)، «وَ تَرى‏ كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى‏ إِلى‏ كِتابِهَا» (جاثیه/۲۸)، و ... . 💢بر همین اساس می‌توان پرسید که آیا هم اصالت دارد؟ اگر فقط ما باشیم و این آیه باید گفت: خیر؛ زیرا این آیه از فرار اعضای خانواده از هم در قیامت سخن می‌گوید؛ 🔸اما مروری بر مجموع آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که این نتیجه‌گیری بیش از حد عجولانه است؛ زیرا: ▪️اولا خداوند هم در مورد بهشتیان (جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ، رعد/۲۲؛ هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ في‏ ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ، یس/56) و هم در مورد جهنمیان (احْشُرُوا الَّذينَ ظَلَمُوا وَ أَزْواجَهُمْ وَ ما كانُوا يَعْبُدُونَ؛ صافات/ 22) از با هم بودن برخی خانواده‌ها سخن گفته است؛ و ▪️ثانیا فرار و تنفر افراد از همدیگر لزوما دلیل نمی‌شود که وحدت‌شان در آنجا را حفظ نکنند؛ چنانکه با اینکه امتهایی داریم که کل امت جهنمی‌اند، در عین حال بین خود آنها در جهنم نزاع است: «قالَ ادْخُلُوا في‏ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فيها جَميعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ» (اعراف/38) و با اینکه هر امتی در قیامت تابع امام خود است: «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم‏» (اسراء/۷۱)، و امام باطل است که قوم پیرو خویش را با خود به جهنم می‌برد: «يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ» (هود/۹۸)، در عین حال در همان جهنم این تابعان و متبوعان از هم تبری می‌جویند هرچند دیگر فایده‌ای ندارد: «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ؛ وَ قالَ الَّذينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَما تَبَرَّؤُا مِنَّا كَذلِكَ يُريهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَيْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجينَ مِنَ النَّارِ» (بقره/167-166)؛ و این فایده نداشتنش هم صرفا به این معناست که راه نجاتی نمی‌یابند، نه اینکه وحدت و اصالت اجتماعی‌‌شان از بین برود و آنجا با هم نباشند و مشترکا عذاب نشوند. 🤔شاید بتوان این گونه گفت که خانواده در منطق قرآن همانند امت اصالت دارد، اما نه هر خانواده‌ای، بلکه خانواده‌هایی که چنان ارتباط خانوادگی در آنان شدید شده باشد که ارتباط کاملا وثیقی در ایمان یا کفر بین آنها برقرار کرده باشد، که حشر مشترک بین آنان را رقم بزند؛ شاید بر این اساس است که در قرآن کریم هم از اصحاب کساء‌به عنوان یک خانواده بهشتی مهم یاد شده است (سوره انسان، آیات ۷-۲۲) و هم از خانواده ابولهب به عنوان یک خانواده مهم جهنمی (سوره مسد)؛ چنانکه اصالت داشتن «امت» لزوما به معنای اصالت داشتن هر جامعه‌ای نیست. 📝تبصره: اصالت یا ؟! @yekaye 👇ادامه مطلب👉
هدایت شده از یک آیه در روز
ادامه تدبر 3️⃣ 📝تبصره: اصالت یا ؟! بین بزرگان اندیشه اسلامی اختلاف است که آیا علاوه بر اصالت فرد، جامعه هم اصالت دارد یا خیر؟ علامه طباطبایی و شهید مطهری بر این باور بودند که بله، و آیت الله مصباح یزدی بر این باور بود که خیر. 🔸وقتی ادله طرفین را بررسی می‌کنیم به نظر می‌رسد مشکل لفظی است: آنچه اصالت دارد جمعیتی است که شده باشد؛ نه (nation) یا (society) و صرف کسانی که در یک زمان و مکان جغرافیایی کنار هم قرار گرفته باشند. در واقع، آنچه جامعه می‌دانیم: 🔺گاه «امت» است که یک وحدت عقیدتی آنان را به هم گره زده است، نه حتی استقرار در یک زمان و مکان واحد، چنانکه هر مسلمان معتقدی جزء‌امت اسلامی است و هر یهودی ملتزم به یهودیت جزء امت یهود و ...، خواه الان زندگی کند یا قرنها پیش و خواه در هر جای دنیا باشد؛ و 🔻گاه «ملت» (nation) یا جامعه (society) است، که صرفا قرار گرفتن در یک مکان و زمان مشترک آنان را عضو یک جامعه کرده است، ولو که برخی از افرادی که عنوان یک جامعه بر آنان صدق می‌کند بشدت با هم دشمن باشند، مانند ملت عراق، ملت افعانستان، جامعه ترک‌زبانان، و ... . از این رو، همان ضابطه‌ای که برخی جامعه‌های دنیوی را در آخرت به عنوان یک امت محشور می‌کند و برخی را خیر، با همان ضابطه، برخی خانواده‌ها و روباط خانوادگی دنیوی را در آخرت هم خانواده می‌باشند و برخی را خیر. @yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 3️⃣ «يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ ... أُمِّهِ وَ أَبيهِ» چرا در مقام فرار کردن، فرار از مادر را بر پدر مقدم کرد؟ 🌴الف. چه‌بسا به ترتیب مسئولیتی است که در قبال افراد داریم. در میان اعضای خانواده از کسی که کمترین مسئولیت را در قبالش داریم شروع شده و هرکس که در قبال او مسئولیت بیشتری داشته باشیم بعدتر آمده است؛ یعنی نه فقط از برادر، بلکه از مادر، بلکه از پدر، بلکه از همسر، و بلکه از فرزند خویش فرار می‌کند و حاضر نیست هیچ مسئولیتی را حتی در قبال نزدیکترین افراد به خویش که بیشترین مسئولیت را نسبت بدانها داشت بپذیرد. ✅تبصره: تفاوت ظریف بین و همه می‌دانیم که در اسلام توصیه‌های فراوانی در خصوص احترام گذاشتن به والدین مطرح شده و از این جهت بر احترام مادر بیش از پدر تاکید شده است. اما برخلاف تصور رایج، این تلازمی ندارد که وظیفه شرعی ما در اطاعت کردن مادر بیش از پدر باشد؛ ‌بلکه در این زاویه ظاهرا برعکس است؛ ‌یعنی در عین حال که در مقام احترام گذاشتن و دلجویی و خوشحال کردن و حق داشتن، مادر اولویت جدی دارد (مثلا این حدیث که خداوند دو بار به حضرت موسی سفارش مادرش را کرد و بار سوم سفارش پدرش را کرد و فرمود: دوسوم نیکی‌ات به مادرت باشد و یک سوم به پدرت؛ ر.ک: الأمالي (للصدوق)، ص511 ؛ یا در رساله حقوق امام سجاد ع، حضرت در میان خویشاوندان اولین و مهمترین حق را از آن مادر، و سپس از آن پدر معرفی می‌کند؛ ر.ک: الخصال، ج‏2، ص56۵ )‏؛ اما در مقام اطاعت کردن، پدر تقدم دارد، چنانکه فقها مستند به احادیث متعدد، از طرفی بین لزوم احترام گذاشتن به والدین و اطاعت کردن از آنها تفکیک کرده‌اند؛ و از طرف دیگر، در مواردی پدر بر فرزند خود ولایت دارد که در این موارد اطاعت از او واجب می‌شود، در حالی که چنین ولایتی به طور عادی برای مادر ثابت نیست، هرچند که رعایت حق او و احترام به او واجب است. اصل این تفاوت بین اولویت احترام یکی و اولویت اطاعت از دیگری، از سویی شاید ناشی از تفاوتی است که بین زن و مرد وجود دارد که اساسا وقتی قرار به انتخاب و امتیاز گذاشتن بین زن و مرد باشد، زن از زاویه محبت و مرد از زاویه عزت ترجیح داده می‌شود (چنانکه وقتی امیرالمومنین ع از پیامبر ص سوال کرد: مرا بیشتر دوست داری یا فاطمه را؟ حضرت فرمود: فاطمه نزد من محبوبتر است و تو نزد من عزیزتری؛ ر.ک: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص331 )؛ و از سوی دیگر شاید ریشه در رابطه حقوقی‌ای داشته باشد که در دنیا به خاطر قوامیت پدر در خانواده مطرح است، و اتفاقا همین تفاوت دو رویکرد (که در احترام، مادر؛ و در اطاعت، پدر مقدم است) بخوبی نشان می‌دهد که قوامیت مرد در خانواده صرفا یک مساله حقوقی است که بار ارزشی ندارد؛ و در اسلام معیار برتری ارزشی فقط تقواست؛ ‌مثل بسیاری دیگر از تفاوتهای حقوقی دیگری که به رسمیت می‌شناسیم اما دلالت ندارد که فردی که حقوق کمتری دارد به لحاظ ارزش انسانی پایین‌تر باشد؛‌ چنانکه ممکن است کسی مثلا فرمانده لشکری باشد که برخی از مجاهدان آن لشکر، نزد خداوند مقام معنوی‌ای بمراتب بالاتر از او داشته باشند. با این توضیح، تقدم فرار از مادر به فرار از پدر شاید از حیث مسئولیت خاص (ضرورت اطاعت کردن) است که این مسئولیت نسبت به پدر بیشتر است؛ بر این اساس که سیر این آیات سیر آسان به مشکل باشد؛ یعنی اول از برادر نام برد که حق و احترامش به اندازه حق و احترام مادر نیست؛ سپس سراغ پدر رفت که اطاعت از او مهمتر از اطاعت از مادر بوده؛ سپس سراغ همسر و فرزندان می‌رود که در آنها بحث ادای نفقه واجب هم مطرح است و مسئولیت در قبال آنها اضافه‌تر و دشوارتر می‌شود. @yekaye 👇ادامه مطلب👇
. قرآن به جز از وصف علی، آیه ندارد📖 ایمان به جز از حب علی، پایه ندارد🌹 گفتم بروم سایه لطفش بنشینم🌴 گفتا که علی نور بود، سایه ندارد☀️ 💐میلاد سراسر نور عبد خداوند علیّ اعلی، نفس پیامبر اعظم ص، کفو سرور زنان عالم، پدر سرور جوانان بهشتی، امیر مومنان اولین و آخرین، نورگستر عالم خلقت، ساقی حوض کوثر، علی بن ابی‌طالب علیه الصلاة و السلام، بر تنها حجت خدا بر زمین و یگانه خلف بی‌همتایش، امام عصر و زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بر تمامی علی‌دوستان و علی‌جویان و علی‌گویان و علی‌پویان و بر همه حق‌پرستان و عدالت‌جویان و نورباوران و منتظران فرزندش مبارک باد🌹 @souzanchi @yekaye