eitaa logo
حسین سوزنچی
2.7هزار دنبال‌کننده
157 عکس
52 ویدیو
89 فایل
این کانال شخصی حسین سوزنچی است. کانال دیگری با نام یک آیه در روز دارم که تدبرهای روزانه‌ام را در آن می‌گذارم، به آدرس: @yekaye آدرس سایت souzanchi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده سدید
✅ کاوشی در زیست جنسی جامعه 👨👩👧👧 گفتگوهای چالشی پیرامون نیاز #جنسی جوانان #بخش_اول جلسات #درس_گفتگو ورود برای عموم آزاد است🗣 🆔 @sadid_BTUMS
سدید.1.mp3
23.86M
✅ کاوشی در زیست جنسی جامعه 🎶 صوت جلسه اول دکتر 🆔 @sadid_BTUMS @souzanchi
بسم الله الرحمن الرحیم چندی پیش دوره مطالعاتی شهید مطهری بر اساس آثار منتشر شده توسط بینش مطهر در قم آغاز شد که بنده هم قرار شد پنج‌شنبه‌ها برخی از بحثها را ارائه کنم. تاکنون دو جلسه آن در شرح کتاب (آزادی انسان) برگزار شده است که فایلهای صوتی آن در ادامه تقدیم می‌شود @souzanchi
1. آزادی انسان 970130.mp3
25.51M
آزادی انسان،‌قسمت اول گفتارهای آزادی معنوی و نهضت آزادیبخش اسلام و آزادی فکر یا عقیده @souzanchi
2. آزادی انسان (هجرت، جهاد) 970206.mp3
28.69M
آزادی انسان، قسمت دوم، گفتارهای هجرت و جهاد، جهاد @souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
. 2⃣ «إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَيْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» 🔺همانا خداوند عالم به غیبِ آسمانها و زمین است؛ قطعا او به درون سینه‌ها داناست.🔺 چه ارتباطی هست بین این دو جمله؟ 🍃الف. می‌خواهد بفرماید که خداوند هم به عالم بیرون از انسان کاملا علم و احاطه دارد و هم به عالم درون انسان؛ و این دو، اشاره به همان دوگانه آفاق و انفس است که در آیه «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق» (فصلت/53) بدان اشاره شده است. 🍃ب. نه آنچه در آسمانها و زمین بر شما مخفی است از او مخفی می‌ماند و نه آنچه شما در سینه خود مخفی می کنید 📚(مجمع‌البیان، ج8، ص642) 🍃ج. وقتی هیچ امر نهانی در آسمانها و زمین بر خداوند مخفی نیست، پس آنچه شما در سینه‌هایتان مخفی می‌کنید هم بر او مخفی نمی‌ماند. در واقع جمله اول دلیلی است برای پذیرش جمله دوم. 📚(تفسير كنز الدقائق، ج10، ص579) 🍃د. در آیات قبل از بهشت و جهنم و بهشتیان و جهنمیان سخن گفت؛ شاید می‌خواهد اشاره کند اینکه خداوند بهشتیان را در بهشت و جهنمیان را در جهنم جای داد ناشی از این است که هم غیب آسمانها و زمین را می‌داند و هم نهانی‌ترین عرصه وجود آدمیان را؛ و از این روست که می‌داند که وجود چه کسی با چه جایگاهی در عالم تناسب دارد؛ و این قرار گرفتن بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم عین عدل است. 🍃ه. غیب آسمانها و زمین، روی دیگر سکه وجود انسان و حقایق عظیم و مخفی‌ای که در درون انسانهاست؛ چنانکه در آیه‌ای دیگر، تفکر در خویشتن را راهی به سوی فهم حقانیت آفرینش آسمانها و زمین دانسته است: «أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا في أَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلاَّ بِالْحَق: آیا پس در نفس خویش نمی‌اندیشند؟ خداوند آسمانها و زمین و آنچه بین این دو است را جز به حق نیافرید» (روم/8) موید این برداشت، شعر منسوب به امیرالمومنین ع است که می‌فرماید: وَ تَحْسَبُ أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر 📚(ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص175) ترجمه: آیا می‌پنداری که تو جسمی کوچک هستی؟ در حالی که در تو عالم بزرگتر درهم‌پیچیده شده است؛ و تو همان «کتاب مبین»ی هستی که با حرفهای آن امور مخفی آشکار می گردد. 🍃و. ... https://eitaa.com/yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
. 2⃣ «إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَيْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» 🔺همانا خداوند عالم به غیبِ آسمانها و زمین است؛ قطعا او به درون سینه‌ها داناست.🔺 چه ارتباطی هست بین این دو جمله؟ 🍃الف. می‌خواهد بفرماید که خداوند هم به عالم بیرون از انسان کاملا علم و احاطه دارد و هم به عالم درون انسان؛ و این دو، اشاره به همان دوگانه آفاق و انفس است که در آیه «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق» (فصلت/53) بدان اشاره شده است. 🍃ب. نه آنچه در آسمانها و زمین بر شما مخفی است از او مخفی می‌ماند و نه آنچه شما در سینه خود مخفی می کنید 📚(مجمع‌البیان، ج8، ص642) 🍃ج. وقتی هیچ امر نهانی در آسمانها و زمین بر خداوند مخفی نیست، پس آنچه شما در سینه‌هایتان مخفی می‌کنید هم بر او مخفی نمی‌ماند. در واقع جمله اول دلیلی است برای پذیرش جمله دوم. 📚(تفسير كنز الدقائق، ج10، ص579) 🍃د. در آیات قبل از بهشت و جهنم و بهشتیان و جهنمیان سخن گفت؛ شاید می‌خواهد اشاره کند اینکه خداوند بهشتیان را در بهشت و جهنمیان را در جهنم جای داد ناشی از این است که هم غیب آسمانها و زمین را می‌داند و هم نهانی‌ترین عرصه وجود آدمیان را؛ و از این روست که می‌داند که وجود چه کسی با چه جایگاهی در عالم تناسب دارد؛ و این قرار گرفتن بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم عین عدل است. 🍃ه. غیب آسمانها و زمین، روی دیگر سکه وجود انسان و حقایق عظیم و مخفی‌ای که در درون انسانهاست؛ چنانکه در آیه‌ای دیگر، تفکر در خویشتن را راهی به سوی فهم حقانیت آفرینش آسمانها و زمین دانسته است: «أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا في أَنْفُسِهِمْ ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلاَّ بِالْحَق: آیا پس در نفس خویش نمی‌اندیشند؟ خداوند آسمانها و زمین و آنچه بین این دو است را جز به حق نیافرید» (روم/8) موید این برداشت، شعر منسوب به امیرالمومنین ع است که می‌فرماید: وَ تَحْسَبُ أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر 📚(ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص175) ترجمه: آیا می‌پنداری که تو جسمی کوچک هستی؟ در حالی که در تو عالم بزرگتر درهم‌پیچیده شده است؛ و تو همان «کتاب مبین»ی هستی که با حرفهای آن امور مخفی آشکار می گردد. 🍃و. ... https://eitaa.com/yekaye
مراسم جشن میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در اراک @souzanchi
970211 مهدویت در افق فطرت. پرسش و پاسخ.mp3
9.17M
پرسش و پاسخ پایانی جلسه مهدویت در افق فطرت @souzanchi
970211 جشن میلاد امام زمان. هیات صاحب العصر اراک.mp3
16.71M
سخنرانی جشن میلاد امام زمان ع در شب نیمه شعبان اراک. مسجد ساعت. هیات صاحب العصر عجل الله تعالی فرجه الشریف @souzanchi
970212. احیای نیمه شعبان. مسجد آقا ضیاء اراک.mp3
14.22M
مراسم احیای شب نیمه شعبان 1439 اراک. مسجد آقا ضیاءالدین @souzanchi
آزادی انسان.pptx
75K
پاورپوینت مباحث کتاب «آزادی انسان» که فایل صوتی آن در دو هفته قبل گذاشته شد. @souzanchi
3. آزادی بندگی (هدف زندگی-عبادت و دعا).mp3
28.27M
ادامه بحث در دوره مطالعاتی شهید مطهری: جلسه سوم: کتاب آزادی بندگی، گفتارهای هدف زندگی، عبادت و دعا. عمده جلسه به بحثهای روش‌شناسی مراجعه به متون دینی گذشت. @souzanchi
آزادی بندگی.pptx
215.8K
پاورپوینت مباحث کتاب «آزادی بندگی» که قسمتی از آن دیروز، و بقیه آن در هفته آینده بحث خواهد شد، ان شاءالله. @souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
. 4⃣ «وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فيها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ ...» آنچه راه نجات انسانها می‌باشد جدی گرفتن عمل صالح است؛ وقتی حقیقت نقش عمل صالح در سعادت انسان برملا شود، این کافران کفران‌پیشه تنها آرزویشان این است که برگردند و عمل صالحی انجام دهند. ✳️ نکته تخصصی عمل مطلوب انسان، عملی نیست که فعلا دلخواه اوست❗️ بلکه عملی است که واقعا عمل صالح باشد. 🔹مطلوب‌های فعلی ما، اگر عمل صالح نباشند، موقعی فراخواهد رسید که بشدت از انجام آن پشیمان خواهیم شد؛ 🔹و پشیمانی از یک عمل نشان می‌دهد که در تشخیص خوب بودن آن در اشتباه بوده‌ایم. همین مطلب، یکی از عرصه‌های جدی نیاز ما به دین و شریعت الهی است، چرا که عقل ما بتنهایی نمی‌تواند هرآنچه نهایتا مطلوب ما خواهد بود را تشخیص دهد؛ تشخیصی که اگر نباشد پشیمانی‌اش هم عظیم است و هم غیرقابل جبران. @yekaye
هدایت شده از اندیشکده سدید
🔍 کاوشی در زیست جنسی جامعه بخش #پایانی برنامه اندیشکده #سدید : مناظره ای داغ در مورد وضعیت رفتارهای #جنسی در جامعه 🕑 یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، ساعت ۱۴ ورود برای عموم آزاد است🗣 🆔 @sadid_BTUMS
هدایت شده از یک آیه در روز
. 3⃣ «فَمَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ» کسی که کفر بورزد این تنها و تنها علیه خودش خواهد بود و ضربهاى به خدا نمىزند. 📚(تفسير نور، ج7، ص507) 💠نکته تخصصی خداوند ربوبیت انسان را برعهده دارد؛ پس هر کمالی که انسان بدان دست می‌یابد، به عنایت و افاضه خداوند است. 🔺کسی که این ربوبیت را به رسمیت می‌شناسد و بدان ایمان می‌آورد خود را در مسیری که خداوند معین کرده قرار می‌دهد؛ و از این رو اگر احیانا عمل خلافی هم از او سر بزند، چون در مجموع در مسیر حق است، این خلاف، حداکثر درنگی در کار او پیش می‌آورد؛ اما ضربه کاری به او نمی‌زند. 🔻اما کسی که به ربوبیت خداوند کفر بورزد، واقعیت را – که او تحت ربوبیت خدا عمل می‌کند - تغییر نداده است، بلکه فقط دچار توهم شده، و به خاطر این توهم، خود را از امدادهای غیبی بی‌بهره می‌بیند و بدانها در زندگی روی نمی‌آورد؛ و عملا خود را از مزایای ایمان آوردن برای طی مسیر رشد و کمال محروم می‌کند. ✳️بحثی درباره این نکته در ساحت علوم انسانی هم رخ می‌نماید. دانشمندی که انسان را تحت ربوبیت خداوند نبیند، عملا قسمت عظیمی از واقعیت را سانسور کرده و در حقیقت فقط خودش را از برخی از اطلاعات صحیح و مهم که بدون آنها هیچ تحلیلی به ثمر نمی‌رسد محروم کرده است. @yekaye
روز چهارشنبه (19 اردیبهشت 1397) همایش ملی استاد مطهری؛ نوآوری و نقدها در شیراز در شیراز برگزار شد. در پانل اول سوزنچی، خندان و مرزوقی به ترتیب مطالبی را مطرح کردند و هرکدام دوبار درباره مطالب قبلی خود و دیگران نظر دادند.👇 @souzanchi
970219 کاربست فطرت برای تحول علوم انسانی.mp3
9.31M
قسمت اول سخنرانی سوزنچی با عنوان «کاربست نظریه فطرت برای تحول در علوم انسانی» (حدود 26 دقیقه) @souzanchi
970219 همایش مطهری. پانل تحول در علوم انسانی.mp3
24.77M
فایل صوتی کامل پانل اول همایش ملی استاد مطهری (تحول در علوم انسانی از دیدگاه شهید مطهری) مدت: 2 ساعت و 17 دقیقه (متاسفانه کیفیت صوت در برخی از فرازها پایین است) @souzanchi
4. آزادی بندگی (توبه- تقوی) 970220.mp3
29.66M
ادامه بحث در دوره مطالعاتی شهید مطهری: جلسه چهارم: ادامه کتاب آزادی بندگی، گفتارهای توبه، تقوی، بزرگی و بزرگواری روح. فایل پاورپوینت آن قبلا در لینک زیر بارگذاری شد https://eitaa.com/souzanchi/57 @souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
. 3⃣ «ما زادَهُمْ إِلاَّ نُفُوراً؛ اسْتِكْباراً فِی الْأَرْضِ وَ مَكْرَ السَّیئِ» عبارت «استکباراً ...» می‌تواند بدل از [یا عطف به] «نفوراً» باشد 📚(مجمع البیان، ج8، ص644؛ المیزان، ج17، ص57)؛ یعنی: 🔹افراد پرمدعا وقتی با حقیقت روبرو می‌شوند، نه‌تنها نفرت‌شان از حقیقت فزونی می‌گیرد، بلکه سرکشی‌شان در زمین نیز بیشتر می‌شود و نیرنگ‌بازی بیشتری در پیش می‌گیرند. 📝نکته تخصصی 📝 بنی‌امیه تا پیش از ظهور اسلام، تنها در محدوده مکه نفوذ داشتند؛ اما با آمدن اسلام و ورود منافقانه در آن، حکومت آنان محدوده عظیمی (از حوالی اسپانیای کنونی تا آن سوی ایران) را شامل شد❗️ یعنی هم استکبار بیشتری در زمین پیدا کردند و هم نیرنگ‌بازی‌شان شدت بسیار بیشتری گرفت❗️ اینکه با آمدن دعوت اصیل دینی، منافقانی پیدا می‌شوند که چنین بر استکبار و نیرنگ‌شان افزوده می‌شود، حقیقتی است که خود قرآن کریم بدان توجه داده است‼️ و این گونه نیست که برخی جاهلان گمان کنند که با حکومت بنی‌امیه نعوذبالله کار از دست خدا خارج شد❗️ 💠تاملی درباره پیچیدگی‌های 💠 🔻مقدمه1. منافق در جامعه دینی پیدا می‌شود، نه در جامعه کفر. 🔻مقدمه2. منافقان از کفار بدترند (إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ؛ نساء/145) 🔸نتیجه: دین وقتی در جامعه‌ای مستقر شود، کسانی پیدا می‌شوند که از کافران [جامعه قبل از آمدن دین) ‌بدترند. 🚫اما واضح است که این دلیل نمی‌شود که خداوند پیامبران را نفرستد و جامعه دینی تشکیل ندهند❗️ بلکه این هشداری است که خود خداوند تذکر داده که با آمدن انذاردهندگان الهی، عده‌ای استکبار و مکرشان فزونی می‌گیرد؛ و شما مومنان حواستان به این مطلب باشد و برای آن در جامعه‌تان چاره‌ای بیندیشید؛ ⛔️این چاره، هر چه باشد، این نیست که دین در جامعه مستقر نشود⛔️ @yekaye