eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
305 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان: قرآن و دعوت فلسطینی ها به صبر 📝شبهه شماره 187 💠 قرآن در آیات 120، 125 و 186 سوره آل عمران مسلمانان را به صبر فرا می خواند، ولی فلسطینی ها به جای صبر دست به کارهای تهاجمی می زنند. 🌸پاسخ 1️⃣ صبر دو معنا دارد: 🔸 یکی به معنای سکون، سازش و تسلیم دشمن شدن است که عقل و شرع چنین صبری را محکوم می کنند، 🔸 معنای دیگر صبر، مقاومت در برابر سختی ها و مشکلات و مصمم بودن برای ادامه حرکت تا رسیدن به پیروزی است. 2️⃣ خداوند در قرآن ایمن بودن از کید منافقان و یا امداد الهی را مشروط به صبر می کند که هیچ کدام با سازش و تسلیم شدن در برابر دشمن سازگاری ندارد، لذا صبر در این آیات به معنای مقاومت است و نه سازش و سکوت، وجود آیات متعددی که مسلمانان را به جای سازش به استقامت دعوت می کند همچون هود/112، فصّلت/30، شوری/15، احقاف/13 و ... شاهدی بر این تفسیر از قرآن می باشد، لذا مقاومت فلسطینی ها در برابر رژیم اشغالگر، طبق دستور قرآن می باشد. 🆔@spasokh
📝 نمازی برای جبران تمام نمازهای قضا!! ❓سؤال: چند سالی هست که در روزهای آخر ماه رمضان و با نزدیک شدن به جمعه آخر این ماه مبارک ،مطلبی در فضاهای مجازی به طور گسترده بازنشر میشود با این مضمون که روایتی از پیامبر اکرم و امیرالمومنین علیهماالسلام وارد شده است که هر شخصی در جمعه آخر ماه رمضان نمازی چهار رکعتی با دستوری خاص به جا آورد ،این نماز جبران کننده تمام نماز های قضا و بلکه نماز قضای والدین نیز خواهد بود و از دویست یا چهارصد یا ششصد سال نماز قضا کفایت میکند! آیا این مطلب صحت دارد؟ و آیا از جهت حکم فقهی با خواندن یک نماز چهار رکعتی مستحب ،نمازهای قضایی که بر عهده شخص واجب شده است ،ساقط میشود؟ 💠پاسخ: 1.چنین روایتی در هیچ کدام از منابع معتبر روایی و حدیثی وجود ندارد و از جعلیات محسوب می شود. 2.اصلی غیر قابل انکار در قوانین فقهی اسلام وجود دارد به این صورت که انجام هیچ عمل مستحبی بی نیاز کننده از انجام واجب نیست و پرهیز از مکروهات ،مجوزی برای ارتکاب حرام ها نیست.لذا بر فرض اگر چنین عمل مستحبی نیز توسط معصومین توصیه شده بود ،انجام این عمل مستحب نمی توانست نماز قضاهایی که بر ما واجب شده است را جبران کند. 3.احادیث فراوانی در بیان فروعات و مسائل مربوط به نماز قضا وارد شده است همانند رعایت ترتیب،مقدم داشتن نماز قضا بر نماز های ادا ،نماز قضای والدین ،گرفتن اجیر برای نماز های قضای شخص متوفی و... که همه و همه، اين مطلب را مي رساند که با نمازهاي مستحبي نمي‌توان نماز قضا را از عهده خود خارج کرد و گرنه لزومي نداشت که اهلبيت علیهم السلام اين همه فروع در موضوع نماز قضا را بيان کرده باشند و فقط کافي بود به جاي اين همه روايات و تعيين شرايط براي اجير و... مي فرمودند اين چهار رکعت نماز مستحبي را بخوانيد تا قضاي نمازهاي خود و پدر و مادر و... ساقط گردد. 4.اگر با اقامه یک نماز چهار رکعتی نمازهای قضای دویست یا سیصد یا ششصد سال جبران میشد ،دیگر اصلا نیازی به این همه تاکید بر جایگاه نماز های واجب نبود ؛چرا که با انجام این عمل فقط و فقط یک بار در طول عمر ،تمام نمازهای نخوانده خود شخص و پدران و مادران او جبران شود . 🌀نتیجه: چنین روایتی در هیچ منبع معتبر حدیثی وجود ندارد و از مطالب ساختگی است و اینکه انجام یک عمل مستحب کفایت از انجام واجبات کند مطلبی باطل است ؛آن هم در عملی همانند نماز با آن تاکید ها و جزئیات و فروعی که در شرع مقدس وارد شده است. 🆔@spasokh
عنوان: قصاص پدر برای قتل فرزند 📝شبهه شماره 188 💠 قتل رومینا اشرفی به دست پدر، موجی از واکنش ها و سوالات را در فضای مجازی در پی داشت، از جمله اینکه چرا پدر به خاطر قتل فرزند مستوجب قصاص نمی شود؟ 🌸پاسخ 1️⃣ در قرآن کریم، به اهمیت قصاص و نقش آن در حیات اجتماع اشاره شده است، با این حال قصاص شرایطی دارد از جمله اینکه قتل خطایی قصاص ندارد و یا اینکه پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود و به دیه و تعزیر محکوم می شود. 2️⃣ قصاص نشدن پدر در برابر قتل فرزند به معنای کم بودن اهمیت رفتار جنایتکارانه او نیست، به همین دلیل اگر فردی فرزند خود را بکشد: ✅ شرع مقدس او را نکوهش کرده و مشمول آیه 32 سوره مائده خواهد بود که گویی همه انسان ها را کشته است، ✅ اولیای دم می توانند علیه او اقامه دعوا کنند ✅ به لحاظ اخروی نیز مشمول عذاب ابدی پروردگار خواهد بود. 3️⃣ قصاص نشدن پدر قاتل، حکمت دیگری دارد که جزء ظرایف احکام فقهی است. پدر اصل و اساس وجود فرزند است و عشق او به فرزندان از ژرفای وجود است، به طوری که حتی تنبیه های او نیز از سر دلسوزی است و به همین دلیل در شرایط عادی هیچ پدری اقدام به قتل فرزند خود نمی کند؛ به همین دلیل اثبات عامدانه بودن قتل فرزند بسیار سخت است؛ چنانکه سایر حدود نیز با اندک شبهه ای رفع می شوند. 4️⃣ مجازات در اسلام، صرفا برای فرونشاندن آتش انتقام نیست بلکه برای ترمیم زخم های خانواده آسیب دیده می باشد؛ اما در مورد قتل فرزند توسط پدر، اگر پدر اعدام شود این زخم عمیق تر خواهد شد. حتی محول کردن تصمیم گیری برای حذف سرپرست خانواده به اولیای دم مثل مادر یا جد خانواده آنها را در محذور عمیقی قرار خواهد داد و ممکن است منجر به له شدن عواطف و نابودی خانواده شود؛ از این روی اسلام با حذف حکم قصاص این محذور را از پیش پای آنها برداشته است. ⚠️ نکته: اگر چه در ماهیت جنایتبار ماجرای رومینا شکی نیست، اما برای تحلیل منصفانه آن، نباید صرفا تابع احساسات شد و از نقش عوامل متعدد همچون زمینه های اجتماعی، روانی، فردی و فرهنگی و حتی اقتصادی غافل شد، چنانکه نقش خود فرد بزه دیده و یا اشخاص دیگری که با اقدامات غلط خود زمینه تحریک پدر و از دست رفتن کنترل او را فراهم کردند نباید فراموش شود. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951919/ 🆔@spasokh
عنوان: تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت 📝شبهه شماره 189 💠 با توجه به روایاتی که تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت را جایز نمی داند، تشکیل حکومت اسلامی چه ضرورت دارد؟ 🌸پاسخ 1️⃣ ادله متعدّدی بیانگر ضرورت تشکیل حکومت دینی در دوران غیبت می باشند از جمله: ♦️ دلیل عقلی؛ اجتماعی بودن انسان و تضاد منافع آنها تشکیل حکومت را عقلا ضروری می‌سازد، از طرفی اراده خداوند بر تکامل مادی و معنوی جامعه قرار گرفته است که این هدف جز در پرتو تشکیل حکومتی که اراده الهی را حاکم سازد امکان پذیر نیست، ضمن اینکه ماهیت قوانین اسلام همچون جهاد، دفاع، قضاوت، اجرای حدود. و نیز هدف اسلام که بسط عدالت می باشد، حاکی از ضرورت تشکیلات حکومتی برای تحقق این اهداف و برنامه ها می باشد. ♦️ دلیل نقلی اعم از آیات و روایات، مثلا در آیه 251 بقره عبارت «و لولا دفع الله....» حاکی از ضرورت تشکیل حکومتی دینی به منظور جلوگیری از سرکشی طاغیان و برقراری امنیت می باشد و یا آیه 41 حج، یکی از ویژگی های مومنان راستین را اقامه امر به معروف و نهی از منکر در پرتو ایجاد حکومت دینی می داند. در روایات نیز حضرت علی ع ابتدا در خطبه 41نهج البلاغه اصل ضرورت حکومت را بیان کرده و آنگاه در روایتی دیگر با اشاره به آیات 24انفال و 179 بقره آنها را دلیل روشنی بر ضرورت وجود حاکم عادلی می داند که باید احکام اسلامی را برپا نماید. 2️⃣ روایاتی که قیام در دوران غیبت را جایز نمی دانند چند دسته هستند که هیچ یک دلالت بر ممنوعیت قیام و تشکیل حکومت دینی ندارد: ♦️ برخی از آنها به طور مطلق هر قیامی را قبل از ظهور محکوم کرده و پرچمدار آن را طاغوت می داند که مقصود از آنها قیام هایی است که صاحب آن، بر خلاف راه خدا و رسول، مردم را به خود دعوت کند فلذا اطلاق روایت درست نیست چون به معنای جایز نبودن احیای دین و عمل به دهها آیه و روایت در باب امر به معروف و نهی از منکر و اجرای احکام دینی می باشد. ♦️ رواياتي که قيام هاي پيش از ظهور امام زمان را محکوم به شکست مي داند و منظور، قیام هایی است که شرایط آن محقق نشده و طبیعتا منجر به افتادن شیعیان در معرکه های بی‌فرجام و شکست و اندوه آنها می شود همچون قیام زید. ♦️ روایاتی که با سوء استفاده از نام اهل بیت ع به دنبال اهداف دیگری هستند که به معنای مخالفت با قیام هایی که واقعا در صدد اجرای احکام اسلام باشد نیست. ♦️ روایاتی که مؤمنان را به انتظار فرج و منع از مشارکت در قیام های قبل از ظهور فرا می‌خواند که مقصود هوشیاری مومنان از پیوستن به دعوت‌هایی است که قبل از تحقق علایم ظهور به نام قائم صورت می گیرد و دلالتی بر ممنوعیت قیام‌هایی که زمینه‌ساز ظهور امام زمان می باشد ندارد. ✅ نتیجه: هیچ یک از روایات، دلالت بر ممنوعیت قیام و تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت نداشته و ادله ضرورت تشکیل حکومت دینی همچنان پابرجاست. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951920/ 🆔@spasokh
📝 مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در سی و یکمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی: 🌹یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، میدانستند، امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد.🌹 🆔@spasokh
📝 حدیث نگاشت: 🌺 زیبائی سخن اهل بیت 🌺 💠امام رضا عليه السلام : رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحيا اَمْرَنا يَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ يُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا. رحمت خدا بر بنده اى كه امر ما را زنده كند، دانش هاى ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد. اگر مردم زيبايى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پيروى مى كردند. 📚معانى الأخبار ، ص 80 🆔@spasokh
عنوان: تناقض در قرآن 📝شبهه شماره 190 💠 از تناقض های قرآن این است که در برخی آیات (یوسف/109، انبیاء/7، فرقان/20 و...) پیامبران را منحصر در انسان می‌داند ولی طبق ظاهر برخی آیات دیگر (انعام/130، هود/69، حج/75 و...) در میان اجنه و فرشتگان نیز پیامبرانی وجود دارد. 🌸پاسخ اشتباه شبهه گر این است که تصور کرده هر رسولی لزوما نبی و پیامبر است. رسول معنای گسترده ای دارد که شامل انسانها، اجنّه و فرشتگان می شود، لذا رسول منحصر در انسان نبوده و به تناسب ماموریتی که دارد(مثل ابلاغ وحی، گرفتن جان، اجرای عذاب، بشارت دادن و ...) ممکن است از جنس انسان، اجنّه یا فرشتگان باشد در حالی که انبیاء که برای هدایت بشر آمده اند از جنس بشرند. 📖پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951921/ 🆔 @spasokh
🔺مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات دینی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: ✅ تحلیل الاهیاتی مسأله شر؛ با تأکید بر پاسخ به شبهات کرونا 🎙با حضور: حجج اسلام رضا برنجکار، محمد جعفری هرندی و دکتر محمد محمدرضایی 📅 شنبه 24 خرداد 99 / ساعت 14:30 الی 16:30 📡تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق 👇👇👇 🌐 join.skype.com/hbSc1aZULC56 🆔@spasokh
عنوان: واژه شیعه در قرآن 📝شبهه شماره 191 💠 در آیات قرآن کریم واژه «شيعه» بار معنایی منفی دارد، پس چرا به پيروان عليهم السلام شيعه مي گويند؟ 🌸پاسخ 1️⃣ در اصل به معنای هست، اعم از پیرو حق یا باطل، لذا مثل واژه «امام» هست که با توجه به پسوندی که می گیرد (همچون امام حق یا امام باطل) می تواند مفهوم مثبت یا منفی داشته باشد. 2️⃣ در قرآن کریم «شیعه» دو کاربرد دارد که گاهی مثبت است و گاهی منفی. 📚 پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951922/ 🆔@spasokh
💠 نشست علمی «تحلیل الاهیاتی مسأله شر؛ با تأکید بر پاسخ به شبهات کرونا» برگزار شد.💠 ✅ مشروح خبر👇👇👇 https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92466/ ✅ گزارش تصویری👇👇👇 https://www.hawzahnews.com/photo/905080/ 🆔@spasokh
🌸🍃حجت‌الاسلام والمسلمین : و ، وسیله‌ای برای کمال و شناخت انسان نسبت به خودش است.🍃🌸 ✅ مشروح خبر👇👇👇 https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92467/ 🆔@spasokh
🌸🍃حجت الاسلام محمد جعفری هرندی در نشست علمی «تحلیل الاهیاتی مساله شر با تاکید بر پاسخ به شبهات کرونا»: علم و دین هیچ تعارضی با هم ندارند/کرونا در عرصه زیست فکری و اقتصادی و درمانی و پزشکی، فرصت ساز شد.🍃🌸 ✅ مشروح خبر👇👇👇 https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92469/ 🆔@spasokh
🌸🍃دکتر محمد محمدرضایی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: انسان موفق کسی است که از هر تهدید، رنج و دردی راهی برای بندگی بیشتر و رسیدن به حق تعالی پیدا کند.🍃🌸 ✅ مشروح خبر👇👇👇 https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92468/ 🆔@spasokh
عنوان: چرا مذهب جعفری؟ 📝شبهه شماره 192 💠 با وجود اعتقاد شیعیان اثناعشری به دوازده امام، چرا این مذهب به عنوان «» شناخته می شود؟ 🌸پاسخ ✅ اطلاق عنوان بر شیعیان دوازده امامی به این دلیل است که: 1️⃣ دوران ع، با پایان ممنوعیت کتابت حدیث و اشتغال حاکمان وقت به دعوای خلافت، بهترین فرصت برای جمع آوری و گسترش علوم اهل بیت ع توسط آن امام همام فراهم شد، لذا: 🌸🍃امام صادق ع پایه های فکری را که از قبل طرح ریزی شده بود مستحکم کرد.🍃🌸 2️⃣دوره امام صادق ع، دوره انشعابات و گسترش مذاهب مختلف بود، از این روی برای تفکیک مذهب از سایر مذاهب و مکاتب، این مذهب به نام امام صادق ع، به «» مشهور شد. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951923/ 🆔@spasokh
شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد. 🆔@spasokh
عنوان: اسلام و توجه به نیاز انسان در وضع احکام 📝شبهه شماره 193 💠 اسلام در وضع احکام و قوانین برای بشر، فقط به نیاز خدا که «فرمانروایی کردن» است توجه می کند و نه نیاز انسان ها، از طرف دیگر مخالف نیازهای بشر همچون آزادی است. 🌸پاسخ 🔸 اولا فرمانروایی خدا یک امر تکوینی است، لذا نیاز خدا نمی باشد بلکه لازمه ذات اوست، 🔸 ثانیا خدا کمال مطلق را داراست و خارج از ذات او چیزی را نمی توان متصور شد که بر کمال او بیافزاید، لذا مصلحت احکامی که انسان مکلف به آنهاست صرفا به خود انسان می رسد و نه خدا، مثلا با اطاعت از فرامین الهی به سعادت ابدی رهنمون می شود، 🔸ثالثا دین اسلام آزادی انسان را نادیده نگرفته است، بلکه انسان را موجودی مختار می داند که با اراده آزاد خود بهشت یا جهنم را انتخاب می کند. 📚 پاسخ کامل: 👇👇👇 https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951924/ 🆔@spasokh
میلاد بانوی عصمت و کرامت ،فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد. 🆔@spasokh
💠 هدیه برای دختران! 🔰پیامبر گرامی «صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرمود: 🔹 «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِيَالِهِ كَانَ كَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِيجَ وَ لْيَبْدَأْ بِالْإِنَاثِ‏ قَبْلَ‏ الذُّكُورِ فَإِنَّ مَنْ فَرَّحَ ابْنَتَهُ فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيل‏» 🔸 هر که به بازار رود و هدیه‏‌ای بخرد و برای خانواده‏‌اش ببرد، پاداش او مانند کسی است که برای گروهی از نیازمندان صدقه برده است.[و هنگامی که هدیه را به خانه می‌‏برد]، باید، پیش از پسران، به دختران هدیه بدهد، همانا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از نسل حضرت اسماعیل را آزاد کرده است. 📚 وسائل الشيعة؛ ج‏21؛ ص514 🆔@spasokh
عنوان: چرا حضرت معصومه (س) ازدواج نکرد؟ 📝شبهه 💠با اینکه سنت ازدواج از مستحبات مؤكد اسلامي است و خاندان رسالت در عمل به سفارشات پيامبر ص در اولويت بودند چرا حضرت معصومه س و برخی خواهران ایشان به این سنت عمل نکردند؟ 🌸پاسخ 🔸 با توجه به خفقان حاکم بر جامعه و شرایط نامساعد برای علویان کمتر کسی جرأت داشت خود را به اين خاندان نزديك كند، چه رسد به اينكه با آنها وصلت و ازدواج نمايد، زيرا داماد حضرت موسي بن جعفر بودن از نظر دستگاه طاغوتي هارون برای داماد، مخاطراتی به همراه داشت. 🔸 این احتمال وجود دارد که همسران شایسته و هم کفوی که در شان دختران امام موسی کاظم ع باشند وجود نداشته و اگر بی توجه به مساله هم کفو بودن ازدواج می کردند ممکن بود در دست عده‌اي مسلمان منافق گرفتار شوند، به همین دلیل امام موسي بن جعفر ع به دختران خود سفارش كرده بودند كه با رأي و مشورت برادرشان،‌ امام رضا ع، ازدواج كنند، البته این سفارش به معنای وصیت به ازدواج نکردن نبود، بلکه توصیه به مشورت گرفتن از امام رضا ع برای ازدواج بود، چنانکه برخی دختران امام کاظم ع، بر همین اساس ازدواج کرده بودند. 🔸 حضرت معصومه س در سنين جواني از دنيا رفته‌اند و این امکان وجود داشت که در صورت استمرار حيات با مورد مناسب ازدواج مي‌نمودند.لذا ازدواج نکردن ایشان به معنی بی اعتنائی به سنت مهم ازدواج نیست ؛همان گونه که ممکن است همانند این موانع بر سر راه ازدواج افراد بسیاری ایجاد شود. پاسخ کامل: http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951835/ 🆔@spasokh
🌷 ۷ تیر، سالروز شهادت مظلومانه دکتر و یاران انقلاب گرامی باد. امام خمينی درباره ايشان فرمودند: مرحوم آقای بهشتی در این مملکت مظلوم زیست، تمام مخالفین اسلام و مخالفین این کشور حمله مستقیم‏ شان را به ایشان و بعضی دوستان ایشان کردند... شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار در چشم دشمنان اسلام بود... آنچه که من راجع به ایشان متأثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود. 🆔@spasokh
🔺مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات دینی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: ✅ سبک شناسی پاسخ به شبهات در سیره معصومین(ع) با تاکید بر مناظرات امام رضا(ع) 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی 📅 سه شنبه 10 تیر 1399 / ساعت 09:00 صبح 📡تحت نرم افزار آپارات و اسکایپ و ارتباط از طریق 👇👇👇 🌐 https://join.skype.com/hbSc1aZULC56 🌐 https://www.aparat.com/pasokhtv/live 🆔@spasokh
❇️در آستانه فرارسیدن زادروز هشتمین گوهر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام رضا ع، سومین نشست علمی مجازی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم، با موضوع «سبک شناسی پاسخ به شبهات در سیره معصومین ع با تاکید بر مناظرات امام رضا ع با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی، ریاست مرکز حجت الاسلام پورامینی و کارشناسان این مرکز، حجج اسلام رضاپور و دردشتی برگزار شد: 🔅در عصر امام رضا ع با توجه به گستردگی اسلام به دهها کشور که عمدتا صاحب تمدن های کهن بودند، سوالات و شبهات فراوانی در جامعه اسلامی بروز پیدا می کرد که امام ع پاسخگوی آنها بود و همین سیره عملی امام ع نیز در نهایت باعث شهادت ایشان شد، چرا که در اثر این سیره و ارتباط مستمر امام ع با مردم، آنها با اسلام واقعی آشنا می شدند و حق و باطل از هم تفکیک می شد. 🔅استاد محمدی چند سیره از امام رضا ع در موضوع شیوه ها و سبک پاسخگویی در مناظره با ادیان و فرق را حائز اهمیت دانستند که امروزه نیز قابل الگوبرداری است ؛مهم ترین آنها عبارتند از: مجال دادن به طرف مقابل برای بیان سخنان، رعایت اخلاق و انصاف در مناظره، آگاهی از مبانی و مقبولات طرف مقابل، استفاده از جدال احسن در مناظره، محدود کردن دامنه موضوع مناظره و جلوگیری از پراکندگی بحث که مانع از به نتیجه رسیدن می شود، اقناع سازی طرف مقابل، مراعات عملی احکام شرعی حتی در وسط مناظره همچون رعایت فرصت نماز اول وقت و در نهایت احترام به مخاطب. ❇️مشروح خبر👇👇👇 https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92471/ @spasokh