[قسمت چهارم]
🔹 گفتم: به نظرم وجهش این است که توسعه نیافتگی عقب ماندن از قافله تجدد نیست، برعکس ابتلا به وهم مطلق بودن آن است. این وهم، وهم عصر اتوپیاست
🔸 گفت: و آمریکا...
🔹 گفتم: و آمریکا به قول بودیار تحقق این وهم است، آمریکا آرمانشهری تحقق یافته است.
🔸 گفت: یعنی میگویید آمریکا هم از قبول شکست سر باز زده؟
🔹 گفتم: دقیقاً آمریکا خود را پیروز جنگ دوم جهانی میداند ولی این جنگ در حقیقت پیروزی نداشت بلکه به قول لیوتار یک پایان تمام عیار بود!
🔸 گفت: بله و به قول داوری پایان ادعای قرن هجدهمی کندرسه. و بعد ادامه داد: اما آن قبول شکست چگونه راه خروج را باز میکند؟
🔹 گفتم: اولاً قبول شکست یعنی نقد تجدد و نقد تجدد یعنی فهم تاریخی بودن آن یا به تعبیر دراماتیک، کشف بُعد داستانی اش. تجدد، علمی و متدولوژیک نیست؛ بلکه تاریخی و دراماتیک است.
🔸 گفت: شما دائم بحث را پیچیده میکنید! من متوجه ربط قبول شکست با نقد تجدد شدم ولی ربطش با این تعبیر دراماتیک و داستانی را در نمییابم.
🔹 گفتم: قبول دارید مطاوی کتاب "درباره غرب" و یا "درباره علم" و امثالهم، نقد آشکار تجدد است؟
🔸 گفت: بله.
🔹 گفتم: آیا داوری آنجا کاری جز تعریف داستان غرب و تجدد کرده؟
🔸 گفت: یعنی درک تاریخی، درک و دریافت ادبی است؟
🔹 گفتم: نه، "داستان" که میگویم مرادم گونهایی ادبی نیست. داستان، گزارش سکونت شاعرانه انسان روی زمین است!
🔸 گفت: ولی تجدد -اگر نگوییم کل تاریخ غرب و فلسفه- به قول خود داوری میانهای با شعر ندارد!
🔹 گفتم: برای همین است که باید تجدد را نقد کنیم. ژست علمی و طبیعی تجدد جلوی درک حقیقت داستانی و تاریخیش را میگیرد.
🔸 گفت: این ژست، ژست پوزیتیویسم است، نیست؟
🔹 گفتم: بله اصلاً دعوا بر سر اثبات پذیری است و فلسفه که در طول تاریخش تا آغاز عصر پست مدرن همیشه سمبه علم را پر زور میکرده در واقع گور خودش را میکنده چون مسائل علم با جهان علم فرق دارد. مسائل علم ،متدولوژیکاند ولی درک عالمِ علم که عالم ساختن و صورت بخشیدن به جهان است، درک علمی نیست بلکه درک تاریخی و شاعرانه است.
🔸 گفت: خیلی عجیب است یعنی داوری که همیشه به ضدیت با علم و تجدد و توسعه متهم بوده و از سوی روشنفکران به عنوان مقصر اصلی توسعه نیافتگی قلمداد میشده در واقع شاید تنها متذکر امکان آنها بوده باشد و مخالفینش که مداح علم و تجدد و توسعه اند، مقصران اصلی در راه ماندگی!
🔹 گفتم: داوری به رغم مخالفینش دنبال پیدا کردن مقصر نیست چون خوب میدانید که مقصریابی و به تعبیر فرانسوی رسانتیمان (کین توزی) از عوارض غرب زدگی و توسعه نیافتگی است.
🔸 گفت: به کین توزی در نظر نیچه اشاره دارید؟
🔹 گفتم: بله.
🔸 گفت: ای کاش بشود یک بار هم در این باره صحبت کنیم.
🔹 گفتم: کتاب "ماکس شلر" را خواندهاید؟
🔸 گفت: نه.
🔹 گفتم: اگر دوست داشتید بیایید یک بار با هم بخوانیم. من چند سال قبل آن را خواندهام ولی دوست دارم کسی پیدا شود تا دوباره آن را با هم بخوانیم.
🔸 گفت: با کمال میل...
خورشید داشت غروب میکرد و بحث ما هم با آخرین بارقههایش داشت پایان مییافت. گفت: شما همیشه "سُها"* هستید؟
🔹 گفتم: تقریبا بله.
🔸 گفت: پس به امید دیدار دوباره...
🔹گفتم انشاءالله
🔺 @sr_fatemy
[پایان]
___________________________________
پن:
* سُها: سَرای هُنر و اَندیشه (از مجموعههای فرهنگی شهر اصفهان)
نیچه آخرین آموزگار تفکر فلسفی 1.mp3
67.17M
🎧 متن خوانی مقاله: #نیچه_آخرین_آموزگار_تفکر_فلسفی
📔 کتاب فلسفه چیست؟
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱
🔹 @sr_fatemy
نیچه آخرین آموزگار تفکر فلسفی 2.mp3
45.74M
🎧 متن خوانی مقاله: #نیچه_آخرین_آموزگار_تفکر_فلسفی
📔 کتاب فلسفه چیست؟
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲
🔹 @sr_fatemy
نیچه آخرین آموزگار تفکر فلسفی 3.mp3
27.61M
🎧 متن خوانی مقاله: #نیچه_آخرین_آموزگار_تفکر_فلسفی
📔 کتاب فلسفه چیست؟
✍🏻 دکتر داوری اردکانی
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۳ (پایانی)
🔹 @sr_fatemy
شروع جلسات متنخوانی کتاب #رازوارگی_سلامت اثر هانس گئورگ گادامر👇🏻
@sr_fatemy
سید رسول فاطمی
شروع جلسات متنخوانی کتاب #رازوارگی_سلامت اثر هانس گئورگ گادامر👇🏻 @sr_fatemy
بهباور گادامر، در این عصر علمیتکنیکی که همهچیز بهسمت تخصصی و تکنولوژیکشدن پیش میرود، پزشکی هنوز ویژگیهایی از خود بروز میدهد که نشان از برنتافتن این هژمونی دارد. مهمترین ویژگیای که گادامر در طب یافته است، جایگاه داوری پزشک است که هم نمونهمحور (Case-based) است، هم نیازمند تفسیر و مبتنیبر گفتوگو. گادامر با ردیابی همین عناصر اصلی در پزشکی، نشان میدهد ارتباط نظر و عمل که بهباور او تنش میان آنها ذاتی هر موقعیت مدرن است، چگونه در پزشکی دیگرگونه است و تأمل دربارۀ آن، رهیافتهای بسیاری بر ما عرضه میکند.
🔺 @sr_fatemy
دریافت کتاب از طاقچه:
https://taaghche.com/book/107852
01 رازوارگی سلامت.mp3
63.69M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #رازوارگی_سلامت
✍🏻 هانس گئورگ گادامر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱
🔹 @sr_fatemy
02 رازوارگی سلامت.mp3
63.51M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #رازوارگی_سلامت
✍🏻 هانس گئورگ گادامر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲
🔹 @sr_fatemy
#علم
03 رازوارگی سلامت.mp3
39.88M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #رازوارگی_سلامت
✍🏻 هانس گئورگ گادامر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۳
🔹 @sr_fatemy
#علم
24 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
85.7M
🎧متن خوانی کتاب:
#یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
✍🏻 دکتر صافیان
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲۴
🏷 لینک تهیه کتاب
🔹 @sr_fatemy
14 تولد زیست سیاست.mp3
38.42M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔#تولد_زیست_سیاست
✍🏻 میشل فوکو
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱۴
🔹 @sr_fatemy
04 رازوارگی سلامت.mp3
28.86M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #رازوارگی_سلامت
✍🏻 هانس گئورگ گادامر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۴
🔹 @sr_fatemy
15 تولد زیست سیاست.mp3
41.48M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔#تولد_زیست_سیاست
✍🏻 میشل فوکو
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱۵
🔹 @sr_fatemy
25 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
20.24M
🎧متن خوانی کتاب:
#یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
✍🏻 دکتر صافیان
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲۵
🏷 لینک تهیه کتاب
🔹 @sr_fatemy
26 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
34.39M
🎧متن خوانی کتاب:
#یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
✍🏻 دکتر صافیان
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲۶
🏷 لینک تهیه کتاب
🔹 @sr_fatemy
27 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
36.85M
🎧متن خوانی کتاب:
#یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
✍🏻 دکتر صافیان
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲۷
🏷 لینک تهیه کتاب
🔹 @sr_fatemy
16 تولد زیست سیاست.mp3
28.35M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔#تولد_زیست_سیاست
✍🏻 میشل فوکو
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱۶
🔹 @sr_fatemy
28 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
32.03M
🎧متن خوانی کتاب:
#یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
✍🏻 دکتر صافیان
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲۸
🏷 لینک تهیه کتاب
🔹 @sr_fatemy
17 تولد زیست سیاست.mp3
24.18M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔#تولد_زیست_سیاست
✍🏻 میشل فوکو
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱۷
🔹 @sr_fatemy
18 تولد زیست سیاست.mp3
27.65M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔#تولد_زیست_سیاست
✍🏻 میشل فوکو
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱۸
🔹 @sr_fatemy
19 چه باشد آنچه خوانندش تفکر.mp3
51.02M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔#چه_باشد_آنچه_خوانندش_تفکر
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱۹
🔹 @sr_fatemy
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
با سخن دکتر داوری چه نسبتی باید گرفت؟.mp3
4.18M
#برش_کوتاه
🎧 عنوان: با سخن دکتر داوری چه نسبتی باید گرفت؟
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
(بخشی از جلسه اول متنخوانی کتاب بلای بیتاریخی و جهان بیآینده)
⏱ زمان: ۹ دقیقه
๛ وارَســتـِگـی ๛ @varastgi ๛
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
🔸 شب گذشته استاد فاطمی جهت طرح بحث درباره "نقد فیلم" به مدرسه ما دعوت شده بود و قصد داشت رویکرد مد نظر شهید آوینی را تبیین کند.
🔹 آوینی تذکر میدهد که ما دو نوع رویکرد در نقد فیلم داریم. یکی آنکه محتوا را ببینی و نقد کنی؛ دیگر آنکه فُرم را بنگری. آوینی بر رویکرد دوم برای مواجهه با سینمای غرب تاکید میکند البته سختی کار هم آنجاست که محتوا با فرم یکی شده است و در نتیجه دیدن فُرم و نقد آن ساده نیست.
🔸 طبیعی است که به عنوان مقدمه باید اندکی درباره "فرم و محتوا" صحبت شود. برای این مقدمه هم مقدمه دیگری نیاز است و آن بحث از "حقیقت زبان" است که حقیقتا مشکل است.
🔹 استاد داشت همین سیر بحث را طی میکرد که در دقایق پایانی دو سه نفر از مخاطبین، برافروخته شدند و داد سخن سر دادند که: وا اسلاماه این حرفها برخلاف قواعد معرفت شناسی است! ما شما را برای نقد فیلم دعوت کردهایم، این مزخرفاتِ ذوقی چیست که در ذهن مخاطب القا میکنید؟ با این حرفها چه روش و ملاکی برای تشخیص حقیقت باقی میماند؟
(((تو گویی حقیقت آن بیرون نشسته است و منتظر است تا ما با پیروی از روش، آن را به چنگ آوریم! و ما هم تا الان ملاک و روشی را به جهانیان ارائه دادهایم تا هرکس به راحتی بتواند صاحب حقیقت شود و همه اقوام را از اختلاف نجات دادهایم و امت واحده تشکیل شده است. اما الان که آقای فاطمی دارد این حرفها را میزند باعث اختلاف در امت میشود و با سلب روش و ملاک حقیقت، ما را از بهشتی که درش ساکنیم هبوط میدهد! حاشا و کلا که اجازه بدهیم)))
🔸 استاد جوابهایی داد و دوستان هم ادامه دادند و فضا به جدل کشیده شد. تقریر آنچه گذشت از حوصله قلم من بیرون است ولی قصدم این بود که بگویم با دیدن آن صحنه یاد این سخن از دکتر داوری افتادم:
وقتی "دانستن"، میزان و ملاک وجود داشتن میشود و وجود چیزها باید در علم و با علم اثبات شود، پیداست که "روش" اهمیت پیدا میکند.
(بلای بیتاریخی و جهان بیآینده، صفحه ۳۹)
🔹 من حدسش را میزدم که طرح بحث فرم و محتوا _آن هم به نحوی که شهید آوینی التفات دارد_ برای این گروه از مخاطبین چالش برانگیز است ولی انتظار این حجم از پرخاشگری و تندی و داد و بیداد را نداشتم.
🔸 بعد که کمی فکر کردم دیدم آن دوستان عزیز حق داشتند برافروخته شوند آخر "معرفت شناسی" ناموس فکری آنهاست و کسی که به آن تعرض کند را سنگسار میکنند. (هرچند که اصلا طرح بحث دیشب ربط صریحی به معرفت شناسی نداشت و استاد هم تعجب کرد که چرا حرفهایش را حمل بر مخالفت کردند)
🔹 ناگفته نماند در بین مخاطبین افرادی هم بودند که حس کردند حرفهای استاد جدی است و باید با همدلی جلو رفت و گفتگو کرد؛ استاد هم قول داد که اگر دوستان مایلند در این باره جلساتی را به بحث و گفتگو بنشینند...
🔺 @varastgi