eitaa logo
ابزارهای داستان نویسی
177 دنبال‌کننده
129 عکس
10 ویدیو
8 فایل
جعبه ابزار رمان نویسی. آنچه یک داستان نویس و رمان نویس باید بداند را سعی می کنم اینجا قرار بدم. نظرات و نیازمندی های خودتونو برام بفرستید. ارتباط با ادمین. @evaghefi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
تاکید مقام معظم رهبری بر خواندن رمان تاریخی: نسل امروز باید از تاریخ کشور بالاخص از مشروطیت تاکنون اطّلاع داشته باشد تاریخ چیز مهمی است. تاریخ را به‌عنوان یک چیز کوچک یا حاشیه‌یی نباید خیال کرد؛ تاریخ واقعاً مهم است. هیچ بیانی نمی تواند، "تاریخ" را مثل داستان و قصه بیان کند. به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری(ره) کتاب ارزشمند قربانی طهران که به وقایع مشروطه با زبان هنری می پردازد با تخفیف ویژه عرضه می شود... این کتاب سعی کرده پیچیدگی های مشروطه را به صورت رمان تاریخی بیان کند تا افراد بیشتری با این مقطع مهم و عبرت آموز تاریخی آشنا شوند اگر دنبال کتابی که بتوانید مختصری از تاریخ آن مقطع را بدانید و جذاب هم باشد می گردید این کتاب را از دست ندهید ضمنا کتاب مناسبی برای هدیه دادن است. قیمت:20هزار تومان با تخفیف:15هزار تومان 💠قابل تهیه از مرکز کتاب وارثین با قابلیت ارسال به تمام نقاط کشور با ارسال پیام به: @BookMan (👈 کلیک کنید) ⬅️به کانال متفاوت معرفی و تهیه کتاب وارثین در پیامرسان های ایتا ،سروش و بله بپیوندید: @varesinbook
سلام به همگی بسم الله آقا این موزیک ویدیو رو دیدم... به نظرم یه دسته وقتی این کارو میبینن به سادگی این گروه میخندن که چقدر ابلهانه میخوان شهادت رو مصادره کنن گروه دوم خیلی ذوق می کنن که ابی هم داره حرفای اونا رو میزنه و چهل ساله همش دارن میگن جنگ و حزب اللهی های جنگ طلب و سو استفاده گر و ... دسته سوم هم که کلا همیشه گیج هستند اینجا هم گیجن نمی تونن تشخیص بدن این ابی عزیز ما چی می خواد بگه... در واقع جریان چروکیده فراری بعداز چهل سالبهاین نتیجه رسیده که بابا چهل سال لگد زدیم به ارزشهای این مردم دیدیم ثمرش را حالا بریم آرمان هاشونو مصادره کنیم تا ببینیم ثمرش را... ثمره اش هم اینه که به زودی جوانان برومند ایران زمین یک مشت خیلی خفن گره می کنن ولی... ولی چون کار تخصصی و گروهی وتشکیلاتیشون ضعیفه آخرشم آقا باید خفه شون بکنه... در مورد این موزیک ویدیو بگم که داستان داره یعنی چی؟ یعنی از همون اول با یه ابهام شروع میشه و درگیرت می کنه... حالا داستان چیه؟ داستان سلول بنیادین رسانهاست برای تاثیر گذاری...یعنی الان راز بقا هم بخوان بسازن اول یه بچه نهنگ نشون میدن بعدش تو همزادپنداری میکنی با نهنگه بعدشم برات مهم میشه و عشق آغاز می شود...😊 پیشنهاد من اینه که تا دوستان داغ هستند برن حوزه هنری واحد آفرینشهای ادبی و توی کلاسهای داستان نویسی شرکت کنن... خودم چهار سالهدر ارتباطم دیدم ثمرش را...دیدم که میگم...😊😍 حاج ابی کارت خوب بود ولی المومن کالجبل الراسخ....😊☺️
همچنين طرح مي‌بايست دربر گيرنده زاويه‌ديد، روابط علت و معلولي زمان و مكان مشخص وابسته به منطق داستان باشد. شناسايي شخصيت‌هاي داستان در يك طرح ويژگي عمده آن است. همچنين نوع گرايشات، باورها و حتي تكيه خلق و خوي شخصيت‌ها و جنس روابط آن‌ها با يكديگر مي‌تواند از ارزش‌هاي يك طرح خوب داستاني باشد. سابقه استفاده از پی‌رنگ به رساله فن شعر ارسطو باز می‌گردد. ارسطو در فن شعر وقتی عناصر تراژدی را برمی‌شمارد از باب هفت به بعد به تشریح دقیق پی‌رنگ می‌پردازد. او برای طرح داستان یا همان پی‌رنگ اصطلاح Mythos را برگزید، و در باب شش، پی‌رنگ را توالی یا ترتیب رخدادها تعریف می‌کند. از نظر ارسطو پی‌رنگ که خود همراه با پنج عنصر دیگر سازنده تراژدی می‌باشند، از سه بخش تشکیل شده است. آغاز، میانه، و پایان. ارسطو در فصل هفت به هنگام شروع تعریف پی‌رنگ آن را نخستین و مهم‌ترین عنصر تراژدی معرفی می‌کند. لازمه تراژدی از نظر ارسطو یکپارچگی و کامل بودن است. منظور نیز آن است که باید آغاز وسط و پایان داشته باشد. بگذارید کمی ساده تر سخن بگویم. وقتی قرار است داستانی نقل شود، این داستان باید از سلسله حوادثی تشکیل شده باشد. درست مانند دانه‌های تسبیح در رشته تسبیح. یعنی حوادث یا رخدادهایی که داستان را شکل می‌دهند به مانند دانه‌های تسبیح هستند. اما دانه‌های تسبیح به خودی خود تسبیح نمی‌سازند، باید رشته‌ یا نخی آن‌ها را به هم متصل کند. این رشته چیست؟ رشته مزبور رابطه علت و معلولی است. یعنی هر رخدادی باید معلول رخداد دیگری باشد، و از آن ناشی شده باشد. بدین گونه بین این عناصر که همان دانه‌های تسبیح باشند پیوند برقرار می‌شود، و پی‌رنگ داستان شکل می‌گیرد. هر نويسنده بايد بتواند طرح يا منظور خود را از نوشتن داستان بداند و بتواند بصورت خام و بدون پيرنگ بيان كند. از ويژگي‌هاي يك طرح خوب جذابيت، تكراري نبودن و نگاه خاص نويسنده به آن طرح است. @storytools
رابطه علت و معلول یعنی، وقتی می‌گوییم پادشاه مرد، و بعد ملکه مرد دو حادثه را که از توالی زمانی پیروی می‌کند بیان کرده‌ایم اما برای آن که پی‌رنگ داستان را شکل بدهیم باید بین این دو حادثه رابطه علت و معلولی ایجاد کنیم. پادشاه مرد، و ملکه نیز از فراق او دق کرد. حال می‌توان پرسید ملکه چرا دق کرد؟ از فراق پادشاه. توالی زمانی هم در این پی‌رنگ رعایت شده است. یا بهتر است بگوییم منطق زمانی. همانجا می‌خوانیم، «ملکه مرد و کسی نمی‌دانست چرا، تا آن‌که بعدها مشخص شد از فراق شاه ملکه دق کرده بود.» در این پی‌رنگ، راز و رمزی نهفته است که به ما کمک می‌کند تا داستان را بسط بدهیم. با چنین پی‌رنگی می‌توان در داستان تعلیق نیز ایجاد کرد و خواننده را تا پایان داستان مشتاق نگاه داشت. @storytools
چگونه یک ایده را به طرح تبدیل کنیم. سوژه اوليه يا همان جرقه ذهني چيزي نيست جز يك ايده. بطور مثال نوشتن از مردي كه در جنگ به واسطه از خود گذشتگي مي‌ميرد. اين يك فكر اوليه يا جرقه ذهني است. وظيفه نويسنده آن است كه اين سوژه را در ذهن خود بپروراند. با شخصيت اصلي و فرعي داستان زندگي كند و در زمان مناسب طرح خود را كه دراي زمان و مكان است ارائه نمايد. يعني وقتي شروع به نگارش طرح خود مي‌نمايد بايد بداند معني از خود گذشتگي از ذهن شخصيت‌ها يا دراصل باور نويسنده چيست؟ زمان اتفاق و مكان حوادث كجاست؟ سير وقوع حوادث با توجه به فرم اثر چگونه است. و در نهايت روابط علت و معلولي داستان را مشخص نمايد. @storytools
هدایت شده از به هوای سیل
شماره 6 آهای برادران یوسف! نور چشم یعقوب را در کدامین چاه انداخته اید که هنوز به مصر نرسیده... @havaseil
⭕️ این گروه خشن ▪️ تاملی در علل ناکارامدی در رسانه ملی به بهانه سریال سادیستی عروس تاریکی وحید جلیلی در یادداشتی نوشت: 🔻 شنبه 19 مرداد 1398 به دعوت بچه‌های انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان در جشن سالانه‌شان از موفقیت‌ها و چالش‌های فیلمسازی انقلاب اسلامی سخن گفتم؛ بحثی مفصل در تحلیل وضعیت فیلمسازی انقلاب در شرایط امروز 🔻کمتر از ده درصد از وقت آن سخنرانی به شکایت از یکی از فجایع اخیر رسانه‌ی ملی؛ سریالی با نام اصلی "عروس تاریکی" و بدل شده به"بوی باران "! گذشت. دوستان از داخل صداوسیما خبر دادند که " آب در خوابگه مورچگان ریخته‌ای" و آشفته‌اند حضرات. 🔻هرچه بیشتر دم در می‌کشیم و سکوت می‌کنیم وقیح‌تر می‌شوند. هر چه رهبری صریح‌تر و تند‌تر نقدشان می‌کند بی‌محاباتر به جنگ راهبردهایش می‌روند، حالا دیگر لوله تفنگ‌هایشان را هر شب به سمت خانه‌هایمان می‌گیرند و فرزندان‌مان را نشانه می‌روند. 🔻ملیجک‌های قسطنطنیه که برای لبخند نشاندن بر لب باندهای قدرت؛ منتقدان حسین محمدی و مرتضی میرباقری و عزت ضرغامی و علی عسگری را با ابن ملجم برابر می‌کنند و برایشان شیشکی می‌کشند به جمهور مردم که می‌رسند"میرغضب" می‌شوند و ابایی ندارند که مدت‌ها؛ ملت بی پناه را در اوج تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی با سادیسم پنهان و آشکار خود بچزانند و از همان اصحاب قدرت جایزه بگیرند. دوگانه‌ی غریبی است: با قدرتمندان ملیجک و با مردم میرغضب! 🔻رئیس رسانه‌ی ملی به خود بنده گفت: " ارزیابی کارشناسان سازمان این است که بچه مسلمان‌ها در مستند خوبند اما تا ده، پانزده سال آینده در حوزه فیلم سازی داستانی و سریال سازی و ... حرفی برای گفتن ندارند"!! می‌خواستم بگویم: "سازمان؟ منظورتان سازمان مجاهدین خلق ایران که نیست؟" خشمم را فرو خوردم و گفتم آقای دکتر فقط به جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار طی حدود یکسال 700 فیلمنامه رسیده است. بر فرض 690 تایش هم به درد نخور! 10 تایش ارزش بررسی ندارد؟! یک سال و نیم از آن جلسه می‌گذرد و دریغ از آن که معاونت سیما یکبار سراغ آن فیلمنامه ها را گرفته باشد! 🔻انقلابی که دانشمند هسته‌ای و متخصص موشکی و مخترع ماهواره و پژوهشگر نانو در حد جهانی تربیت کرده از تربیت فیلمنامه نویس و سرپرست نویسندگان عاجز بوده است؟! 🔻با آنها که برای پروژه‌های سی، چهل میلیون تومانی، ماه‌ها و گاه سالها بر در ارباب بی مروت دنیا در حوالی جام جم نشسته‌اند سخن ساز کنید تا دریابید پروژه 15 میلیارد تومانی عروس تاریکی نه یک اتفاق تصادفی، نه یک تپق ساده‌ی مدیریتی، نه یک خطای ناگزیر از سوی مدیریتی تازه کار و نورس که دقیقاً و کاملاً محصول طبیعی یک نظام برنامه ریزی فاسد در مدیریت رسانه‌ی ملی است. 🔻دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ ما در اوج جنگ نرمیم؟ رهبری به بسیج حداکثری در برابر تهاجم همه جانبه تبلیغاتی، رسانه‌ای، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی فرمان داده است؟ صداوسیما قرار گاه جنگ نرم است؟ 🔻اگر عروس تاریکی یک خبط تصادفی است، اگر از دستتان دررفته است چرا با یک عذرخواهی ساده «مرّوا کراما» نمی‌کنید چرا اصرار دارید برای این شاهکار کارناوال راه بیاندازید، چرا اصرار دارید اعلام کنید که عروس تاریکی رابه سفارش شخص رهبری ساخته‌اید و حتی جزئیاتش را هم با شخص ایشان هماهنگ کرده‌اید و تأیید گرفته‌اید؟! 🔻بعدالتحریر: برای دوستانی که ممکن است در ذهنشان باشد که کاش ابتدا در خفا این تذکرات داده می‌شد می گویم همه مراتب نهی از منکر در طی نزدیک به دو دهه طی شده و بی اغراق در صدها مواجهه شفاهی و مکتوب حجت بر دوستان تمام شده است. مشروح یادداشت: ▫️https/jalili-vahid.ir/?p=1446 ▫️https/fna.ir/dby6ce 📌 @jalili_vahid
هدایت شده از طلاب الکریمه
❌ امروز نمی توانیم 《حق الیقین》 و 《حیاه القلوب》 مرحوم مجلسی را تجویز کنیم، به درد مردم نمیخورد/ آن مضمون را به زبان امروزه بنویسید ❌ 🔴 یک روز مرحوم مجلسی(رضوان‌الله علیه) در کتاب «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» و امثال اینها، و را با همان زبانِ خودش میگفت و دنیایی را به تفکر اعتقادىِ شیعی نزدیک میکرد. شما خیال نکنید که این کتب مجلسی بیهوده نوشته شده است؛ نخیر، پایه‌های تشیع را - در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود - همین کتابها قرص کرده است. به کتابهای «حیاةالقلوب» و «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» مجلسی به چشم حقارت نگاه نکنید و نگویید اینها چه اثری دارد؛ نخیر، اینها یک روز خیلی اثر داشته است. ✴️ مجلسی وقتی آمده است که در همان شهر، یک قرن و نیم قبل از آن، برای این‌که مردم را به عقاید شیعه وادار کنند، چه کارهای حتّی غیرانسانی یی کرده بودند؛ مجلسی و امثال او آمدند این عقاید را در دلهای مردم محکم کردند. آن روز آن مطالب به درد میخورد؛ اما من و شما نمیتوانیم «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را تجویز کنیم؛ بگذارید در قفسه به عنوان تاریخ بماند؛ اگر داریم، آن مضمون را با بنویسیم. بنده امروز «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را برای مردم تجویز نمیکنم؛ به درد مردم نمیخورد. ممکن است خیلی از شماها اصلاً «حق‌الیقین» را نخوانده باشید؛ اما بنده خوانده‌ام. «حیاةالقلوب»، «حق‌الیقین»، «عین‌الحیاة» - این کتب فارسی مرحوم مجلسی - پُر از مطلب است؛ اما نه مطلب باب ؛ نه مطلب باب که در زمان مجلسی از این حرفها عین و اثری نبود. ۱۳۷۰/۱۲/۰۵ @tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از وحید حُسنی
فراخوان داستان کوتاه
هدایت شده از به هوای سیل
او فانی در حسین است. او هیچ ندارد جز حسین. چشم همه ی عالم به اوست. به باب الحوائج. حرف زدنش را نگاه کن. ادب را هم. به خیال خودت بازوان پولادینش به کارِ حسین نیامد. پس آنچه زهرا با خودش به محشر خواهد آورد چیست؟ او گرفتار خودش هم نیست. عمری تمرین شمشیر زنی و مبارزه و دلاوری... یلی بود... مولایش گفت آب بیاور علمدار... سمعا و طاعتا... او فراتر از جهان است... یابن امیرالمومنین است اما در حسین فانی است. جز حسین هیچ ندارد. اطاعت محض... خواسته ای جز خواسته مولایش ندارد... حسین نگذاشت شمشیرش از غلاف بیرون بیاید... یک دست علم و یک دست مشک... طفلان تشنه اند... مولایش که فرمان داد...درنگ نکرد... مشک به خیمه ها نرسید اما... بی وفا کوفی بی وفا فرات... رقیه جان فرمود... عمو کجاست؟ و حسین عمود خیمه عباس را کشید.... عباس عمود خیمه امامش بود. الان انکسر ظهری و ... و من کجای خیمه مهدی فاطمه ام... فرسنگ ها دور ... کنار خیمه.... داخل خیمه.... ستون خیمه. السلام علیک یا صاحب الزمان. برای آقا دعا کنید تو این شبا برای ظهور... برای سلامتی... برای خودش به خاطر خودش.... @havaseil
🤓 تندخوانی 📚 مطلب شماره۲ علل کندخوانی: 1⃣ کلمه‌خوانی 😧 از ابتدا به ما آموزش داده گ‌اند که کلمه به کلمه بخوانیم؛ از زمانی که خواندن بوده به همین شکل بوده، از هزاران سال پیش تا امروز که در هزاره سوم میلادی به سر می‌بریم و ما هم امروز در قرن ۲۱ با همان روش سنتی هزار سال پیش مطالعه می‌کنیم. ۷۰ % پیشرفت‌ها مطابق با تحقیقات از مطالعه بدست می‌آید و متاسفانه ایرانیان علاقه‌ی کمی به مطالعه دارند. 😐 ایرانیان با سواد تنها ٣ دقیقه در روز مطالعه می‌کنند! برخی هم اصلا مطالعه نمی‌کنند!😒 شاید علت این بی‌انگیزگی این باشد که همیشه به ما گفته‌اند بخوانید اما هیچ وقت نگفته‌اند که چگونه بخوانید! 🔰کلمه‌خوانی هم سرعت مطالعه را کم می‌کند و هم میزان درک را پایین می‌آورد، اگر کلمه‌خوانی تبدیل به جمله‌خوانی یا عبارت‌خوانی شود نه تنها سرعت بالا می‌رود، بلکه درک نیز بیشتر می‌شود.😊 این عقیده که خواندن کلمه کلمه درک را زیاد می‌کند دقیقا عکس واقعیت است زیرا مغز با معنی کلمات کار دارد و کلمات نیز در جمله نمود دارند، همین الان که این مطلب را مطالعه می‌کنید، مغز شما با کلمات کاری ندارد بلکه جملات را معنی می‌کند. اگر قرار باشد مغز روی تک‌تک کلمات فکر کند: ✅ اولا معنای بعضی از کلمات را درک نمی‌کند؛ زیرا این کلمه در جمله معنی پیدا می‌کند. ✅ دوما میزان درک پایین می‌آید. 2⃣ خواندن با صدای بلند (بلندخوانی) 🤯 دومین علت کندخوانی، بلند‌خوانی است. کسی که با صدای بلند می‌خواند حتی اگر با نهایت سرعت هم بخواند نمی‌تواند ۳۰۰- ۴۰۰ کلمه در دقیقه بیشتر بخواند، زیرا سیستم گفتاری ما برای افزایش سرعت محدودیت دارد اما اگر این بلند خواندن به صامت‌خوانی یا چشم‌خوانی (خواندن با حرکت دادن چشم) تبدیل شود هم سرعت بالا می‌رود و هم درک مطلب بیشتر می‌شود.👌 🔰عده ای می گویند اگر ما ابتدا بلند بخوانیم بعد با گوش‌هایمان بشنویم بهتر یاد می‌گیریم. اما این عقیده کاملا اشتباه است. البته بلندخوانی در مرحله مرور (که بعدها مراحل صحیح مطالعه به روش تندخوانی را آموزش می دهیم) وجود دارد اما در مرحله خواندن باعث کند شدن سرعت و یادگیری می‌شود. 🔰متاسفانه عده ای عادت به بلند خواندن دارند و این عادت غلط است. ما می‌خواهیم عادت صحیح صامت‌خوانی را جایگزین آن کنیم تا بهره‌وری مطالعه بالا برود. برخی دیگر درون‌خوانی یا لب‌خوانی می‌کنند که این هم به شدت تمرکز را از بین می‌برد و سرعت مطالعه را کم می‌کند. 3⃣ درون‌خوانی (لب خوانی): 🤭 این لب خوانی هم عادت غلطی است و باید به صامت‌خوانی یا چشم‌خوانی تبدیل شود، چرا که باعث پایین آمدن درک مطلب و سرعت مطالعه می‌شود. 📚 @ketabkhanehmodafean