#معرفی_فرصت_شغلی
@studiesofshia
✳️ شغل استادی در زمینه مطالعات عربی و اسلامی
🔹دانشگاه مونیخ، آلمان
http://yon.ir/wJxOX
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_بورسیه
@studiesofshia
✳️ بورس فوق دکترا در زمینه اسلامگرائیهای مدیترانهای
🔹دانشگاه ادینبورو، اسکاتلند
http://yon.ir/MhK3y
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5899751447846717329.pdf
1.12M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی
🔹سید رضی موسوی گیلانی
🔸از جمله ویژگى هاى کتاب، تبیین اندیشه ها و پژوهش هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است.
#مهدویت_پژوهی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@ThrillOfPeace
#خاطرات_بین_المللی
#آمریکا #نشست_فلسفه
@studiesofshia
✳️ حضرت آیتالله مصباح در آمریکا ...
🔹دکتر مرتضی آقاتهرانی در مورد دیدگاه سوپروایزر آمریکایی خود و استاد راهنمای پایاننامه اش در مورد آیتالله #مصباح_یزدی چنین تعریف میکند:
علامه مصباح یزدی برای سخنرانی در سمینار علمی با موضوع حرکت جوهری از دیدگاه فلسفه #ملاصدرا، به آمریکا دعوت شدند.
پس از سخنرانی ایشان، آنتونی پرویس (۱) صاحب کرسی فلسفه در دانشگاه بینگهمتون (۲) آمریکا بسیار متعجب شد و با هیجان گفت: " اگر آمریکا برای زنده کردن فلسفه آمریکا هم وزن استاد مصباح یزدی طلا بدهد، میأرزد. "
این استاد آمریکایی که به اصطلاح، چیرمن (۳) و صاحب کرسی فلسفه بود و بالاتر از او در زمینه فلسفه نبود، خطاب به من میگفت: " قبل از انقلاب اسلامی ایران، معترض بودم که چرا آمریکاییها از ایرانیان حق توحّش میگیرد؛ آمریکا غلط میکند... اما پس از جسارت و توهین و بی احترامی که به استاد مصباح شد، فهمیدم ایالات متحده حق دارد از ایرانیان حق توحّش بگیرد، زیرا اینها قدر علم و عالم و استاد را نمی دانند... "
این استاد درباره سالهای اصلاحات سخن میگفت. همان سالها که برخی ناجوانمردانه به آیتالله مصباح یزدی توهین و جسارت میکردند. بنده در پاسخ گفتم: " این توهین و جسارتهایی که میگویید فقط توسط یک عده خاص و رسانههای ضدانقلاب و اصلاحطلبان مطرح شد؛ ملت ایران اینچنین نیستند." https://telegram.me/bayeganitabligh/1309
۱. Anthony Preus ۲. binghamton ۳. chair Man
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خاطره شنیدنی دکتر آقاتهرانی در مورد علامه #مصباح_یزدی در دانشگاه آمریکا
(برای تبیین #حرکت_جوهری از دیدگاه #ملاصدرا)
@studiesofshia
4_5954277337569690891.pdf
634.7K
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ ظهور الگوهای قدرت در شیعه ی متقدم:
🔹مختار و زیبایی شناسی عقیده
✳️ Emerging Patterns of Authority in Early Shiʿism:
🔹al-Mukhtār and the Aesthetics of Persuasion
🔸Torsten Hylén؛ Dalarna University, Sweden
🔺Abstract
In this study the author examines some aspects of authority in the movement of the Shiʿite leader al-Mukhtār. The notion of religious aesthetics as developed by Birgit Meyer is used as an analytical tool. It is argued that al-Mukhtār accomplished his political endeavour partly by introducing and controlling three “aesthetic forms” which functioned as “media” between the people and the deceased ʿAlī b. Abī Ṭālib: his claim to act on behalf of ʿAlī’s son Ibn al-Ḥanafiyya, whom he called al-mahdī, “the rightly guided”; his call to revenge for the killing of ʿAlī’s son Ḥusayn; and his exhibiting of a chair that he claimed had belonged to ʿAlī. ...
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_کتاب
#مطالعات_شیعه_در_غرب
#ایتالیا
@studiesofshia
✳️ مطالعات شیعهشناسی در ایتالیا
🔹 بیانکاماریا اِسکارچا اَمورتّی
🔸بیانکاماریا اِسکارچا اَمورتّی (Biancamaria Scarcia Amoretti) متولد 1938م، اسلامشناس و شیعهشناس ایتالیایی و استاد دانشگاه رم است. تا کنون کتابها و مقالات بسیاری از وی در موضوع اسلام و تشیع منتشر شده است که از آن جمله میتوان «سازگاری و جنگ مقدس در اسلام» (1974م)، «دنیای اسلام: درک واقعیات امروز با نگرش تاریخی» (1981م)، «شیعیان در جهان» (1994م)، «پانزده قرن تاریخ جهان اسلام» (1998م)، «مطالعه بر قرآن» (2009م) و «نقشآفرینیهای زنان در جهان اسلام: مطالعهای تاریخی سیاسی» (2015م) را نام برد.
🔸کتاب «مطالعات شیعهشناسی در ایتالیا» مجموعهی یازده مقالهی منتخب در موضوع اسلام، ایران و شیعه، و نخستین اثری است که از وی به زبان فارسی ترجمه و منتشر میشود. این مقالات در فاصلهی سالهای 1974 تا 2010 میلادی توسط وی نگاشته شدهاند.
🔸عناوین این مقالات عبارتند از:
• چگونگی شکلگیری امامزاده
• بررسی اسلامی در جنوب ایران، سال 1352
• روضهالشهدای واعظ کاشفی: مشاهداتی در حاشیه
• اجتهاد: وسیلهای برای تداوم یا عاملی برای استحاله؟
• امامیه در ایران دورهی سلجوقی: مشکلاتِ یک «اجتماع»
• گونهشناسی مذهب شیعه: حلب ـ مشهد 1984
• مدارا و ناسازگاری در اسلام
• پیرامون روایات در امامیه
• نگرشی دوباره به نقش شیعه در اوایل دورهی صفویه. ذکر دو نمونه
• اسلام شیعه
• نوستالژیای گذشته: کلیدی برای درک اسلام امروز؟
🔹دانلود فایل معرفی و نقد کتاب 👈👈👈
https://telegram.me/studiesofshia/953
🔸خرید آنلاین کتاب 👈👈👈
http://ytre.ir/h25
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_کتاب
#مطالعات_شیعه_در_غرب
#ایتالیا
@studiesofshia
✳️ مطالعات شیعهشناسی در ایتالیا
🔹 بیانکاماریا اِسکارچا اَمورتّی
4_5771587527790036034.pdf
247.3K
#معرفی و #نقد #کتاب
@studiesofshia
✳️ معرفی و نقد کتاب «مطالعات شیعهشناسی در ایتالیا»
🔹بیانکاماریا اسمارچا امورتی
🔸مترجم: لیلا کرمی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5967303642665977338.pdf
1.72M
#معرفی_سمینار
@studiesofshia
✳️ سمینار «جسم و روح» از منظر ادیان ابراهیمی «یهودیت»، «مسیحیت» و «اسلام»
🔹دانشگاه «آگسبورگ» آلمان، 27 یونی
#رایزنی_فرهنگی_ایران_در_برلین
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_کتاب
✳️ محمد(ص)؛ قهرمان ضد دستگاه کلیسای خرافی برای اروپای دوره روشنگری
@studiesofshia
🔹جان و. تولان
#معرفی_کتاب
✳️ محمد(ص)؛ قهرمان ضد دستگاه کلیسای خرافی برای اروپای دوره روشنگری
@studiesofshia
🔹جان و. تولان
«محمد (ص): یک قهرمان ضددستگاه روحانیت برای اروپای دوره روشنگری»، این عنوان مقاله زیر است که به تازگی در سایت aeon منتشر شده است. نویسنده آن جان تولن استاد تاریخ دانشگاه نانت است. اسم آخرین کتاب او هست: «چهرههای محمد: نگرشهای غربی به پیامبر اسلام از قرون وسطی تا امروز» اما در این مقاله روی تصاویری که از پیامبر اسلام از قرن ۱۶ تا ۲۰ در اروپا وجود داشته، متمرکز شده است.
ابتدای مقاله میگوید ترجمه و انتشار قرآن تا قرن ۱۶ در اروپا ممنوع بود و برخی را به خاطر انتشار آن زندانی میکردند، اما مارتین لوتر گفت باید قرآن را منتشر کنیم چون بهترین راه برای مبارزه با ترکها این است که دروغهای محمد را همگان ببینند! لذا قرآن ترجمه و منتشر شد، ولی نتیجه عکس داد و به سرعت در جهت زیرسوال بردن باورهای مسیحیت و القائات کلیسا، به خصوص عقیده تثلیث، مورد استفاده قرار گرفت. پیامبر اسلام به عنوان یک اصلاحگر اجتماعی که باورهای غیرعقلانی مسیحیان را به چالش میکشد، شناخته شد.
در ۱۷۳۴ یک ترجمه انگلیسی جدید از قرآن منتشر شد و مترجم آن، جرج سیل، یک مقدمه در مورد شخصیت پیامبر به عنوان اصلاحگری که مقابل عقاید خرافی کلیسا میایستد، نوشت. پیامبر در نگاه خوانندگان این کتاب به «سمبل جمهوری خواهی ضدروحانیت» تبدیل شده بود. این تصاویر اصلاح گرایانه از پیامبر اسلام در آمریکا و آلمان هم به وجود آمد. در فرانسه، ولتر ترجمه قرآن را خواند و تصویر مشابهی از پیامبر اسلام را ارائه کرد. در انگلیس ادوارد گیبون درمورد پیامبر نوشت: «عقاید محمد عاری از تردید و ابهام است و قرآن یک شاهد باشکوه از وحدانیت خداوند است. پیامبر مکه، پرستش بتها و انسانها و ستارگان را رد کرد؛ با این اصل عقلانی که هرچیزی که ظهور و بعد افول و مرگ دارد، شایسته پرستش نیست […]»
@studiesofshia
تصویری که این مقاله از نبی مکرم اسلام ایجاد میکند از این حیث جالب توجه است که رسول الله را چهرهای انقلابی و مصلح معرفی میکند و اساساً پیامبرِ بعثت، یعنی پیامبر انقلاب و این پیامبر به یک اصلاح گر اجتماعی و مردمی که ضد دستگاه قدرت و ثروت و کج اندیشی است، بسیار نزدیک تر است تا…
✳️ Faces of Muhammad Western Perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to Today
🔹John V. Tolan
🔸Heretic and impostor or reformer and statesman? The contradictory Western visions of Muhammad
In European culture, Muhammad has been vilified as a heretic, an impostor, and a pagan idol. But these aren’t the only images of the Prophet of Islam that emerge from Western history. Commentators have also portrayed Muhammad as a visionary reformer and an inspirational leader, statesman, and lawgiver. In Faces of Muhammad, John Tolan provides a comprehensive history of these changing, complex, and contradictory visions. Starting from the earliest calls to the faithful to join the Crusades against the “Saracens,” he traces the evolution of Western conceptions of Muhammad through the Reformation, the Enlightenment, and the nineteenth and twentieth centuries, and up to the present day.
Faces of Muhammad reveals a lengthy tradition of positive portrayals of Muhammad that many will find surprising. To Reformation polemicists, the spread of Islam attested to the corruption of the established Church, and prompted them to depict Muhammad as a champion of reform. In revolutionary England, writers on both sides of the conflict drew parallels between Muhammad and Oliver Cromwell, asking whether the prophet was a rebel against legitimate authority or the bringer of a new and just order. Voltaire first saw Muhammad as an archetypal religious fanatic but later claimed him as an enemy of superstition. To Napoleon, he was simply a role model: a brilliant general, orator, and leader. telegram.me/bayeganitabligh/1346
The book shows that Muhammad wears so many faces in the West because he has always acted as a mirror for its writers, their portrayals revealing more about their own concerns than the historical realities of the founder of Islam.
John Tolan is professor of history at the University of Nantes and a member of the Academia Europaea. His previous books include Saracens: Islam in the Medieval European Imagination and Saint Francis and the Sultan.
💠 لینک دانلود کتاب 👈👈👈
t.me/studiesofshia/961
@studiesofshia
#معرفی_کتاب
#بهشت_پژوهی
✳️ راه هایی به سوی بهشت؛ فرجام شناسی و مفاهیم آخرتی در اسلام
🔹سباستین گونتر، تاد لاوسن
@studiesofshia
#معرفی_کتاب
#بهشت_پژوهی
✳️ راه هایی به سوی بهشت؛ فرجام شناسی و مفاهیم آخرتی در اسلام
🔹سباستین گونتر، تاد لاوسن
@studiesofshia
آخرت شناسی در زمرۀ مباحث مهمی محسوب میشود که از سرشتی چندتباری و چندوجهی برخوردار است. پذیرش آخرت بر پذیرش دوگانۀ روح-بدن مبتنی است و همین امر پای رشته های متعددی را برای بررسی آن به میان میکشد. سنت قرآنی-روایی، الهیات اسلامی، فلسفه، عرفان، ادبیات، اسطوره شناسی، مطالعاتِ بینامتنی، و ... مهمترین دانشهایی هستند که در فهم این موضوع (یا مساله) نقش دارند. «بهشت» یکی از مفاهیمِ مهمِ مرتبط با آخرت میباشد که پرداختنِ به آن، سابقه تاریخی نسبتاً طولانی ای دارد. تمامی ادیان و برخی از جریانهای غیردینی با مضامین مشابه و مشترکی به این مفهوم پرداخته اند و حتی اگر آنرا غیر واقعی بدانند، نگاه اسطوره ای به آنرا مفید میدانند. شاید در تاریخ اسلام نتوان اثر قابل ملاحظه ای را یافت که به شکل منسجم و میان رشته ای و با در نظرداشتن به ابعادِ مختلف این مفهوم به آن پرداخته باشد. لیکن در غرب اثر بسیار شاخص و قابل توجهی را در این ارتباط میتوان یافت: « راه هایی به سوی بهشت؛ آخرت شناسی و مباحث مرتبط با آخرت در اسلام». این کتاب که توسط سباستین گونتر ویراستاری شده است، به شکلی حیرت انگیز، در 11 بخش و شامل 57 مقاله از برجسته ترین اسلام شناسان غربی در ارتباط با بهشت است. عناوین این 11 بخش را در اینجا می آورم تا خوانندگان گرامی بیشتر با محتوای این مجموعه آشنا شوند:
1- بهشت، جهنم، و آخرت در قرآن و تفاسیر قرآنی؛
2- لذت بهشت؛
3- آخرت در روایات و الهیات اهل سنت؛
4- بهشت انسان خردمند – آخرت شناسی و فلسفه؛
5- راهی آنسوی این جهان – تجربه عینی و روحانی از آخرت؛
6- وحدت در کثرت – شیعه و دیگر نهادهای مسلمان؛
7- بهشت و آخرت شناسی با رویکردی تطبیقی؛
8- آخرت شناسی و ادبیات؛
9- بهشت را به روی زمین بیاور! تجلیات زیبایی شناختیِ آخرت؛
10- بهشت و آخرت در دانش و علوم تجربی؛
11- مواجهه بهشت با مدرنیته – پویایی گفتمان بهشت در قرون 19، 20 و 21.
همانطور که مشاهده میشود در این مجموعه از منظرهای مختلفی به مقوله بهشت نگریسته شده است: بهشت و علوم تجربی؛ بهشت و ادبیات؛ بهشت و فلسفه؛ بهشت و مدرنیته؛ بهشت و زیبایی شناسی؛ و ... و سبب میشود که این مجموعه شکلی «چندرشته ای» به خود بگیرد و از این جهت با دیگر آثری که احیاناً پیرامون این مفهوم نوشته شده اند متفاوت و متمایز باشد.
یکی از مقالات جالبِ این مجموعه، مقاله ایست با عنوان «یک بهشت اسلامی در یک شعر مسیحیِ قرون وسطی؟ بازنگری در کمدی الهی دانته» که توسط خانم سمر عطار، دانش آموخته دکتری «انگلیسی و مطالعات تطبیقی» در دانشگاه نیویورک، سامان یافته است. این مقاله به رابطخ بینامتنی کمدی الهی دانته و قرآن پرداخته و دلایل قابل توجهی برای اقتباس این کتاب از قرآن می آورد.
✳️ Roads to Paradise؛ Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam
🔹Sebastian Günther and Todd Lawson
Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam offers a multi-disciplinary study of Muslim thinking about paradise, death, apocalypse, and the hereafter. It focuses on eschatological concepts in the Quran and its exegesis, Sunni and Shi‘i traditions, Islamic theology, philosophy, mysticism, and other scholarly disciplines reflecting Islamicate pluralism and cosmopolitanism. Gathering material from all parts of the Muslim world, ranging from Islamic Spain to Indonesia, and the entirety of Islamic history, this publication in two volumes also integrates research from comparative religion, art history, sociology, anthropology and literary studies. Unparalleled and unprecedented in its scope and comprehensiveness, Roads to Paradise promises to become the definitive reference work on Islamic eschatology for the years to come. telegram.me/bayeganitabligh/1347
💠 لینک دانلود کتاب 👈👈👈
https://telegram.me/studiesofshia/963
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@interdisciplinarity
4_5983356362107651262.pdf
296.5K
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ شیعه_پژوهی در #چین
🔹پروفسور لیو جیا فونگ
🔸دکتر سید جلال امام
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#یادداشت
@studiesofshia
✳️ هر کتابی در حوزه اسلام شناسی در غرب شايسته ترجمه به فارسی نيست.
🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون
در يکی دو هفته اخير در برخی سايت ها و کانال های تلگرامی تعدادی کتاب های تازه انتشار ديدم در حوزه های مرتبط با تشيع، اسلام و ايران که از نوشته هایی به زبان های انگليسی و فرانسه به فارسی ترجمه شده. در سال های اخير موج ترجمه اين قبيل کتاب ها به زبان فارسی فزونی گرفته و گاه حتی شاهديم از يک کتاب دو ترجمه متفاوت منتشر می شود. به ويژه در شرايط اقتصادی کنونی من هيچ فايده ای برای اين کار نمی بينم مگر آنکه کتابی که ترجمه می شود مشتمل بر چيزی باشد که در نوشته های وطنی نمونه اش را نمی توان يافت. اصولا تعداد زيادی از کتاب هایی که در دوائر اسلام شناسی و ايرانشناسی در غرب نوشته و منتشر می شود مخاطبان خاصی را در نظر دارند که لزوما شامل مخاطبان ايرانی نمی شود. بسياری از نوشته هایی که در غرب در اين حوزه ها منتشر می شود به هدف آشنایی مخاطب عمومی و با اطلاعی اندک از اسلام و تشيع و ايران منتشر می شود. بسياری برای دانشجويان دوره ليسانس نوشته و چاپ می شود. تعدادی هم در واقع کتاب هایی با ساختار پردازشی کلی گویی در موضوع هستند که برای مخاطب آشنای ايرانی غير ضروری بايد قلمداد شوند. البته روشن است که سالانه در غرب و در آکادميای غربی آثار مفيد و محققانه در حوزه های اسلام و ایران و تشيع منتشر می شود و شايسته است اين نوع آثار در اولويت ترجمه قرار گيرند؛ هم به دليل مباحث و تحقيقات جديدی که عرضه می کنند و هم به دليل شيوه و ساختار و پرسش های جديدی که معمولا اين نوع کتاب ها مجال طرح و بحث می دهند. طبعا فارغ از اينکه چقدر با نظرات نويسندگانشان موافق باشيم مناسب است اين قبيل آثار مورد توجه و ترجمه اهل علم فارسی زبان قرار گيرند.
واقعيت اين است که در بسياری از موضوعات مرتبط آنچه ما در ايران در سال های اخير توليد و منتشر کرده ايم شايد به مراتب از نقطه نظر علمی بر نمونه های مشابه غير فارسی برتری داشته باشند. نه تنها استادان و بل محققان جوان ايرانی در سال های اخير در حوزه حديث و فقه شيعی و علوم قرآنی و فلسفه شيعی نوشته های بسيار دقيق و خوبی عرضه کرده اند که به نظرم درست برعکس مناسب است اين نوع کتاب ها و مقالات به انگليسی ترجمه شوند. ما در بسياری از اين موضوعات نيازی به ترجمه از انگليسی نداريم. در تعدادی از اين موضوعات نوشته های مشابه غربی در بسياری موارد حرف تازه ای برای مخاطب ايرانی آگاه به اين موضوعات ندارند.
ترجمه نکنيد. به جايش با پژوهش های دقيق کتاب ها و مقالات خوب بنويسيد.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ از دانشگاه تهران تا دانشگاه مک گیل کانادا
🔹جامعه علمی ما چقدر با چهرههایی همچون دکتر #مهدی_محقق از اسلامشناسان و از پیشتازان #کرسیهای_اسلام_شناسی در غرب آشناست؟
❇️ دکتر مهدی محقق در 22 سالگی درجه اجتهاد گرفت و با حضور در دانشگاه موفق به کسب مدرک دکترا در 2 رشته معارف اسلامی و ادبیات فارسی شد.
⚠️ به زودی بخشهایی از #مصاحبه_اختصاصی انجمن ترنم صلح با ایشان در همین کانال منتشر خواهد شد.
📝 تهیه و تدوین: «انجمن ترنم صلح»
@ThrillofPeace
@studiesofshia
#یادداشت
@studiesofshia
✳️ ايرانشناسی و شيعه شناسی در غرب
🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون
به علل مختلف در دو سه دهه اخير ايرانشناسی در غرب ضعيف شده است: هم تعداد کرسی های ايرانشناسی کمتر شده و هم سمت و سوی هر آنچه از آنها باقی مانده بيشتر به سمت ايران معاصر است. تعدادی هم صرفا نظر به مطالعات ساسانی و پيشا اسلامی دارند. ايرانشناسی يعنی شناخت تاريخ و فرهنگ و ادب و هنر ايرانی که البته جز در شناخت تداوم و پيوستگی تمدنی آن از چند هزار سال پيش تا به امروز امکانپذير نيست. از مهمترين دوره های تمدنی ايران، ايران اسلامی است که دستاوردهای تمدنی و فرهنگی مهمی را برای بشريت به ارمغان آورده است. کمبود منابع مالی و تحريم ها و عدم بهره گيری درست از فرصت ها از جمله عواملی است که موجب شده روز به روز از تعداد کرسی های مطالعات ايرانشناسی و حمايت ايرانيان و غير ايرانيان از آنها کاسته شود. در مقابل البته تعداد کرسی های مطالعات عرب و يا اسلامشناسی در طول سال های گذشته بيشتر شده که بخشی از آن به دليل سرمايه گذاری های کشورهای عربی خليج فارس است.
در سايه ضعف و يا غياب بسياری از فرصت ها برای مطالعات ايرانشناسی چه بايد کرد؟ به نظرم بهترين راه تقويت مطالعات ايرانشناسی آکادميک در داخل کشور و مشارکت در تأليف کتاب ها و مقالات با استانداردهای جهانی به زبان انگليسی و انتشار در ژورنال های علمی و معتبر خارجی است. همچنين پذيرش دانشجويان خارجی با رتبه بالا در دانشگاه های داخلی و ارائه دروس ايرانشناسی به آنهاست. کما اينکه دعوت از استادان خارجی برای تدريس هم می تواند بسيار مفيد باشد. همکاری های بين دانشگاهی هم بسيار مهم است (حتی در حد سامر اسکول ها و يا برگزاری وورکشاپهای مشترک) به هرحال بايد کاری کرد که جای خالی بسياری از دپارتمان ها و کرسی های مطالعات ايرانشناسی را با پر کاری داخلی جبران کنيم.
در مورد شيعه شناسی تا آنجا که من می دانم تنها يک کرسی شيعه شناسی در اروپا وجود دارد. در دانشگاه های آمريکا هم شمار استادان حوزه های شيعه شناسی محدود است. در دانشگاه های معروف آمريکا کرسی های متعدد مطالعات عرب شناسی و اسلامشناسی داريم اما کرسی مختص مطالعات شيعی را من سراغ ندارم. البته در مجموع نسبت به چند دهه قبل مطالعات شيعی در غرب رشدی داشته است اما هنوز اول راه است. تعداد رساله های دکتری دفاع شده درباره فقه و حديث و کلام و فلسفه و تاريخ تشيع همچنان پرشمار نيست. با اين همه در سال های اخير تعداد بيشتری از شيعيان عرب و پاکستانی و ايرانی در دانشگاه های اروپا و آمريکا تحصيلات تکميلی خود را دنبال می کنند و طبعا به تدريج همين ها وارد آکادميای غرب می شوند. در داخل ايران به طور خاص مطالعات شيعی در سال های اخير رشد قابل ملاحظه ای داشته و کارهای بسيار خوبی هم عرضه شده که مناسب است همزمان دو کار درباره آنها انجام شود: نخست ترجمه برخی از اين مقالات و کتاب ها به انگليسی همراه با تدوين آنها به زبان قابل مفاهمه در آکادميای غربی و ديگر تدوين مستقيم مقالات به زبان های اروپایی و خاصه انگليسی و انتشار در مجلات معتبر غربی.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#مستند_تخصصی
#مطالعات_اسلامی
@studiesofshia
✳️ مستند "مستشرق" به کارگردانی مسعود طاهری که به زندگی و افکار "هانری کُربَن" فیلسوف، ایرانشناس و استاد سابق مطالعات اسلامی دانشگاه پاریس میپردازد، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید میشود.مسعود طاهری که مستند "شرقی" او در سال 97 به نمایش درآمد و به واسطه برخورداری از سوژهای خاص مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، هماکنون با تولید مستند "مستشرق" که محصول مشترک چهرداد فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، به زندگی یکی دیگر از فیلسوفان اسلامشناس جهان، "هانری کُربَن" Henry Corbin فرانسوی میپردازد.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_6012526633225815433.pdf
564.3K
#نشست_تخصصی
#سلفی_پژوهی
@studiesofshia
✳️ تبارشناسی سلفیپژوهی غربیان!
🔹سلفیگری و وهابیت در منابع غربی
🔸محمدحسین رفیعی
🔺کارگروه تاریخ اشراق
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5983356362107651299.pdf
22.24M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ درسنامه مطالعات اسلامی و قرآنی به زبان روسی
✳️ Textbooks on Islamic and Qur'anic Studies in Russian
🔹Dmitry Frolov، Gulya Aganina
✳️ Сборник пособий по исламоведению и корановедению
🔹Д.В.Фролов، Г.Р. Аганина.
🔸The book includes: Mikhail Meyer. Ottoman Civilization in the Modern Period (Османская цивилизация в Новое время), p. 13-62; Gulchara Aghanina. Linguistic Basis of Orthoepy of the Qur'anic Ricatation (Лингвистические основы орфоэпии чтения Корана), p. 63-224; Adelya Ghaynutdinova. History of the Prophets in Islam (История пророков ислама), p. 225-372 ; Dmitry Frolov. History of the Muslim Qur'anic Studies (История мусульманского корановедения), p. 373-509.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_6023683214504101042.pdf
1.93M
#معرفی_مقاله
✳️ پاره های اسلام شناسی (1)
@studiesofshia
🔹محمد حسین رفیعی
🔸چکیده
نوشتار حاضر مشتمل بر معرفی برخی مقالات لاتین در حوزه مطالعات اسلامی است که تاکنون ترجمه و منتشر نشده اند. نویسنده در نوشتار حاضر تلاش دارد در راستای معرفی مقالات، به اختصار محتوای هر یک از مقالات را مورد مداقه قرار دهد. برخی از عناوین مقالات معرفی شده بدین شرح اند:
1- مهدی (عج) و گنج طالقان
2- احیاگری اسلامی و بریتانیای کبیر : تصویر محمد رشید رضا چنانکه در نشریه المنار انعکاس یافته
3- رویکرد پسااستعماری به تاریخ اسلام در قرن چهارم هجری/دهم میلادی
4- نزاع با خلیفه؛ تصویر عثمان بن عفان در سه متن تاریخ نگاری عهد عباسی
5- کتاب فتوح الشام قدامی به مثابه مورد پژوهشی درباب انتقال حدیث درباب فتح شامات
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
#عید_مبارک
💠🌺🌹🌸🌼🌸🌹🌺💠
✳️ #عید_سعید_فطر بر شما و مسلمانان جهان تبریک و تهنیت.
#EID_MUBARAK
✳️ May Allah bring you joy, happiness, peace and prosperity on this blessed occasion. Wishing you and your family on this happy occasion of Eid! Eid Mubarak!
#عیدکم_الف_الف_مبروک 💠🌺🌹🌸🌼🌸🌹🌺💠
#معرفی_فرصت_شغلی
@studiesofshia
✳️ بورسیه و فرصت شغلی دکتری شیعه شناسی دانشگاه بیرمنگام
✳️ PhD Studentship: ALTERUMMA - Creating an Alternative umma: Clerical Authority and Religio-political Mobilisation in Transnational Shii Islam
🔹اطلاعات بیشتر در 👈👈👈
http://yon.ir/GA4hz
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_بورسیه
@studiesofshia
✳️ بورسیه دکترا برای تصحیح انتقادی آثار ابن رشد
🔹مؤسسه توماس آکویناس در دانشگاه کلن در نظر دارد برای پروژۀ تصحیح انتقادی آثار ابنرشد یک دوره دکترای سه ساله در فلسفه اسلامی را برگزار میکند. در قالب این پروژه 18 نسخۀ مهم از متون اصلی عربی باقی مانده از ترجمههای عبری و لاتین تصحیح و منتشر خواهد شد. این پروژه تحت نظارت پروفسور دکتر آندریاس اسپیر و پروفسور دکتر دیوید ویرمر از یکم سپتامبر 2019 برگزار میشود. مهلت ارسال درخواست به همراه مدارک مورد نیاز مذکور دروب سایت پروژه، 30 ژوئن 2019 (9 تیر 1398) است.
✳️ Job Posting: 3yr PhD Position in Arabic Philosophy
🔹مطالب بیشتر در 👈👈👈
http://yon.ir/a0acg
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia