eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
1.5هزار دنبال‌کننده
412 عکس
113 ویدیو
298 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
@studiesofshia ❇️ نکاتی درباره ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی/ از مطالعات اسلامی روز دنیا عقبیم 🔹سعید طاووسی جریان شرق‌شناسی به مثابه بازوی استعمار هنوز هم هست ولی شکل و ظاهرش قدری تغییر کرده و به ظاهر علمی‌تر می‌آید در حدی که برخی گفته‌اند اگر مستشرقی گفت ماست سفید است شک کنید چون یا ماست اساسا سفید نیست یا اثبات سفیدی ماست مقدمه نفی سیاهی از زغال است. البته در کنار این فضای غالبی که مطرح کردم بنده هم معترفم افرادی در غرب کار می‌کنند، مثلا شیعه‌پژوه هستند و در این فضای غالب نیستند یعنی کارشان کار علمی است. برای اینها می‌شود مثال‌هایی زد. مثلا خانم آنه ماری شیمل کارهایش در فضای استعماری و رویکرد ضد اسلامی نیست بلکه در آثارش شیفتگی به فرهنگ اسلامی دیده می‌شود. اگر شما به آثار ایشان مراجعه کنید مثلا کتاب «محمد(ص) رسول خدا» گاهی می‌بینید ایشان به عنوان یک علاقه‌مند به پیامبر(ص) یا باورمند به آن حضرت دارد جواب شبهه می‌دهد، مثلا می‌گوید تعدد زوجات که درباره پیامبر(ص) می‌گویند و علتش را مسئله شهوت می‌دانند اصلا نمی‌تواند درست باشد. چنین افرادی که دلشیفته فرهنگ اسلامی باشند متعدد بودند. تاثیر مادلونگ در تثبیت جایگاه قرآن و حدیث در مطالعات غربیان یک نمونه دیگر از این پژوهشگران مادلونگ است که اخیرا از دنیا رفت. متاسفانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می‌خواست مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار کند همان روز که جلسه بود گروه‌هایی جلسه را تعطیل کردند و گفتند عنوان «بزرگداشت» برای ایشان استفاده نشود. وقتی شما آثار مادلونگ را نگاه می‌کنید روحیه علمی را در او می‌بینید، حق‌طلبی را در او می‌بینید و اتفاقا ایشان تاثیرات جدی بر مطالعات اسلامی غربیان گذاشت. مثلا تا پیش از مادلونگ هر طور می‌خواستند با قرآن رفتار می‌کردند، مثلا بخش‌هایی از قرآن را قابل استناد می‌دانستند بخش‌هایی را غیرقابل استناد. در حالی که مادلونگ این مطلب را مطرح می‌کند که قرآن سند تاریخی است و حتی چینش آن موضوعیت دارد و نمی‌شود هر کس به میل خودش در قرآن دست ببرد. در پژوهش‌های غربی اساسا به حدیث استناد نمی‌کردند و رویکردهای بدبینانه به مجموعه احادیث داشتند در حالیکه مادلونگ نشان می‌دهد حدیث مانند گزارش‌های مورخین گزارش تاریخی است و قابل بررسی است و هم قابل رد است و هم قابل استناد و نباید آن را کنار بگذاریم و این کار درستی نیست. تا اینجا گفتم فضای فعلی بی‌نسبت با فضای قبلی نیست و هنوز نگاه ضداسلامی و ضدشرقی وجود دارد و شاید غالب باشد اما همانطور که توضیح دادم باید بین کسانی که کار علمی و روشمند می‌کنند و از سر علاقه راجع به جهان اسلام کار می‌کنند با آن گروه تفکیک کنیم و همه را به یک چوب نرانیم. پس ما باید در زمینه مستشرقان یک گونه‌شناسی و جریان‌شناسی انجام دهیم. مثلا پژوهش‌هایی که توسط مراکز رژیم صهیونیستی انجام می‌شود انگیزه‌های سوء دارد و بعضا این مسئله کاملا در آن مشهود است. مثلا ویلیام تاکر کتابی به نام «مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان» دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. این کتاب خیلی قابل استفاده است و هر کس ادعای مهدویت کرده است مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی کل کتاب را می‌خوانید در انتهایش فصلی درباره احمدی نژاد و حزب الله لبنان دارد و کل کتاب را برای همین بخش نوشته که بگوید اینها هزاره‌گرا و مدعیان دروغین هستند. جریان‌شناسی و گونه‌شناسی کار لازمی است چون در پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی چنین فضایی را شاهد هستیم ولی بعضا می‌بینیم پژوهشگرهای مستقلی هم هستند که وابسته به جای خاصی نیستند. یکی از مسائلی که باید رویش کار شود و در گونه‌شناسی لحاظ شود مسلمانان و شیعیانی هستند که در فضای غرب کار می‌کنند. خطر قلم امیرمعزی در مطالعات تشیع من یکجا گفتم خطری که قلم محمدعلی امیرمعزی دارد دیگران ندارند چون ایشان به عنوان یک شیعه در غرب شناخته می‌شود و می‌گویند این تصویری است که یک پژوهشگر شیعی از تشیع می‌دهد. همین امیرمعزی با ایتان کلبرگ کتاب «التحریف و القرائات» را تصحیح و تحقیق می‌کنند و انتشارات بریل آن را منتشر می‌کند. این کتاب در اثبات تحریف قرآن توسط یکی از غلات بصره نوشته شده و تمام روایات که در زمینه تحریف قرآن داریم یک‌سومش از همین کتاب است. بعد آقای امیرمعزی این کتاب را منتشر می‌کند به عنوان اینکه ما آثار شیعیان متقدم را منتشر کردیم در حالی که شیخ صدوق در قرن چهارم می‌گوید از اعتقادات ما عدم تحریف قرآن است. به این صورت انگاره تحریف قرآن به عنوان باور شیعی در فضای آکادمیک غرب غالب می‌شود. بنابراین جا دارد روی این افراد هم حساس شویم. @studiesofshia 👇👇
👆👆 @studiesofshia متاسفانه رویکرد ما به مطالعات غربیان انفعالی است و تا زمانی که شری برای ما درست نکرده دنبالش نیستیم و بعد که برایمان مسئله ایجاد می‌کند سعی می‌کنیم جوابی آماده کنیم. ما در این عرصه خیلی کار داریم. خوب است رساله‌های دکتری را در این فضا بیاورند. آنها ما را به چالش کشیدند و ما خیلی پوستمان کلفت است که عین خیالمان نیست. ضمن اینکه پژوهش‌هایشان خیلی متنوع و در عرصه‌های مختلف است. به عنوان مثال، در مطالعات قرآنی طرف یک نسخه قرآن را پیدا کرده دو کلمه آن پاک شده دو کلمه دیگر نوشته شده. بعد به استناد همین یک صفحه مدعی می‌شود این تحریف است و از همین یک صفحه، صد صفحه مطلب درمی‌آورد. اصلا این پژوهش‌ها دیده نمی‌شوند تا پاسخ داده شوند ولی اثرشان را می‌گذارند. جالب است خیلی از این شبهات و حرف‌هایی که در میان ما مطرح است در غرب رد شده ولی ما هنوز سرگرم ادعاهای پنجاه سال پیش آنها هستیم چون خیلی از فضای مطالعات روز دنیا عقب‌تر هستیم و ترکش‌های آن به ما می‌رسد و تا بخواهیم جواب دهیم مطلب جدیدی به ما عرضه می‌کنند. آنها دارند در مورد همه چیز ما کار می‌کنند ولی ما غافلیم در صورتی که اگر ما خودمان را روایت نکنیم آنها ما را با رویکرد خودشان روایت می‌کنند. در یک کلام از نظر گستره مطالعات اسلامی در غرب با میدان وسیعی روبرو هستیم و باید کار کنیم. مرجع تخصصی @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@allah4all ❇️ ماجرای یهودی ایرانی مؤذن و امام مسجد در چاد یکی از مطالب جنجالی چند روز اخیر در فضای مجازی عربی ماجرای «جورج حمدانی» (همدانی)، یک یهودی ایرانی است که در دهه ی ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی به کشور چاد سفر می کند و چون همه مسلمان بودند و مسجد جامع پایتخت، موذن و امام جمعه نداشته، خودش را مسلمان جا می زند و به امام جمعه و موذن مسجد مبدل می شود. فرد مزبور سپس با یک زن مسلمان ازدواج می کند و از او صاحب ۷ فرزند می شود. این یهودی ایرانی در ادامه در بین مردم جایگاه و عزتی بدست می آورد و از این طریق صاحب اموال فراوان از جمله ۴۰ منزل، دو هتل و سینما و ... می شود (ظاهرا خودش در یک خانه گلی زندگی می کرد). جورج حمدانی به ناگهان در سال ۱۹۴۳ پرده از هویت واقعی خود برمی دارد و اعلام می کند که مسلمان نیست، اما به رغم این مسئله در چاد باقی می ماند. این ماجرا از درون اسناد و نامه های سفارت اسرائیل در چاد در آن زمان که جدیدا منتشر شده بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است. منبع: صفحه توئیتر کاربر ابراهیم مفهوم مخالف ماجرای فوق برای مبلغان بین الملل درس بزرگی است، فتأمل! مرجع تخصصی محتواهای @allah4all
@studiesofshia ❇️ انتشار جدیدترین تک نگاری غربی در مورد ابن تیمیه 🔹عدنان فلاحی 📚سرانجام فایل ترجمه‌ عربی کتاب تحسین شده‌ جان هوور درباره‌ ابن تیمیه منتشر شد. 📚 این کتاب در واقع بخشی از پروژه‌ بزرگ تک‌نگاری‌هایی درباره‌ "سازندگان جهان اسلام" یا "Makers of the Muslim world" است که به قلم بزرگ‌ترین متخصصان این حوزه تأليف شده و برخی مجلدات آن مانند احمد بن حنبل، مأمون، سعدی، غزالی، اخوان الصفاء و... به فارسی نیز ترجمه و منتشر شده است. 📚 پروفسور جان هوور " Jon hoover" استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ناتینگهام انگلیس است (که احتمالا بزرگ‌ترین ابن‌تیمیه‌ شناس غربی است) در این کتاب کامل اما مختصر مهم‌ترین نقاط عطف زندگی ابن تیمیه به همراه اهم دیدگاه‌های دینی وی را به دقت و وسواس روایت کرده است. 📚 نقطه‌ی قوت کتاب در رویکرد توصیفی (descriptive) آن است که مطلقا وارد حوزه‌ی ارزش‌داوری نشده و صرفا کوشیده روایتی دقیق و بدون داوری را از موضوعات ارائه دهد. 📚 این کتاب به قلم مترجم پرکار اهل مصر د. عمرو بَسیونی ترجمه شده است که يد طولایی در ترجمه برخی از مهم‌ترین و منحصربفردترین آثار حوزه‌ی اسلام‌شناسی غربی دارد. 📚اشراف بسيوني بر مفاد کتاب، کاربلدی وی در حوزه‌ی ترجمه این قبیل آثار از زبان انگلیسی و نیز مقدمه‌ی مفیدی که بر این ترجمه نوشته، بر جذابیت‌های این کتاب افزوده است. 📚 اگرچه فایل انگلیسی این کتاب پیش‌تر در فضای مجازی منتشر شده بود، اما انتشار ترجمه‌ی عربی بسیار باکیفیت این کتاب، قطعا باعث می‌شود که آن دسته از مخاطبانی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند بتوانند از این ترجمه بهره ببرند. 📚 مطالعه‌ی این اثر فاخر به عنوان مدخلی بر مطالعات ابن‌تیمیه را به پژوهشگران تاریخ اندیشه‌‌ها در اسلام و علاقمندان حوزه مطالعات تاریخی و کلامی پیشنهاد می‌کنیم. لینک دانلود نسخه انگلیسی لینک دانلود ترجمه عربی کلیپ معرفی کتاب توسط نویسنده   مرجع تخصصی @studiesofshia
4_6048388300182392812.epub
369.4K
(Makers of the Muslim World) Jon Hoover - Ibn Taymiyya-Oneworld Academic (2019).epub مرجع تخصصی @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ به خدا شرمم میاد این اسلحه دستمه و هیچ غلطی نمی تونم بکنم!
@allah4all سلام علیکم بنا داریم در یکی از خوابگاه های دانشجویی دانشگاه، برگه هایی با سخنانی از ائمه علیهم السلام با عنوان سخنان حکیمانه (حکمت ها) به تمامی اتاق های خوابگاه (300 اتاق، حدودا 1000 نفر) بدهیم که اگر خواستند روی درب شان نصب کنند. به دلیل بین المللی بودن دانشگاه، علاوه بر تأمین محتوا و طراحی ساده و زیبا، مطالب باید به زبان های چینی، اسپانیایی، انگلیسی و روسی ترجمه شود. حدودا 90% دانشجویان این خوابگاه چینی و الباقی از کشورهای انگلیسی و اسپانیایی زبان هستند. ❇️ هزینه های مورد نیاز: 1- تأمین محتوا 2- طراحی (ساده و جذاب) 3- ترجمه ها (تخصصی و حرفه ای) 4- هزینه پرینت رنگی/ کاور (جلد نایلونی) 💠 در صورتی که امکان مساعدت دارید (انجام موارد 1-3) یا بانی ای می‌شناسید (تأمین مالی هزینه ها) پیام را برایشان بفرستید یا اطلاع دهید. 🔸ایده مکملی هم داشتید بفرستید. 1: کلمات به صورت لغوی و چهارزبانه در پاورقی ترجمه گردد. 2: شماره اتاق روی هر برگه طراحی گردد. سلامت باشید یا علی مرجع تخصصی محتواهای @allah4all
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهم اتمام حجت با جهان اسلام ❌ این فلسطینی عزیز، زیر بمباران ۳بار به الله قسم می‌خوره که ما شما امت اسلام رو نمی‌بخشیم بخاطر سکوتتان😭 ❌قسممون میده که این صداشو به همه عالم برسونیم😭 لطفا به حداقل وظیفه نشر ندای مظلومیت مردم فلسطین عمل کنیم با شما