#یادداشت
✳️ تاریخ انگارۀ تحریف بایبل در جهان اسلام
@studiesofshia
🔹محمد علی طباطبایی / پژوهشکده قرآن و حدیث قم - پژوهشکده تفسیر
امروزه محرّف بودن کتابهای مقدس یهودی و مسیحی چنان بدیهی تلقی میشود که حتی بسیاری از عالمان سنتی این ادیان هم بدان باور دارند؛ اما آیا این موضوع همیشه همین قدر واضح بوده است؟ روشن است که نه. اما یک نکته مسلم است. قرنها پیش از آنکه محققان غربی به نتایج امروز برسند، عالمان مسلمان با قاطعیت معتقد به تحریف تورات و انجیل بودهاند و در واقع این انگاره از متون اسلامی بود که کمکم به متون روشنفکرانۀ غربی راه پیدا کرد تا سرانجام از حوالی قرن هجدهم به بعد برای خودش تبدیل به یک رشتۀ علمی مستقل و گسترده (تحت عنوان نقد بایبل) شد.
اما در عالم اسلام این ایده از چه زمانی مطرح شد؟ معمولترین پاسخی که چه از جانب عالمان مسلمان و چه حتی از جانب بسیاری از محققان غربی مطرح میشود این است که آغاز این بحث دقیقا از صدر اسلام بوده که ایدۀ «یحرفون الکلم» در قرآن مطرح شد. البته برخی محققان نقطۀ آغاز این انگاره را حتی به پیش از اسلام میبرند و این فرضیه را مطرح میکنند که خود قرآن هم در این زمینه متأثر از تحریفباوران پیشااسلامی بوده است.
با این حال، در سالهای اخیر شمار قابل توجهی از محققان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، در کل این ادعاها تردید افکنده و نشان دادهاند که بسیاری از آیات مورد استناد در این بحث، اساسا به آنچه ما امروز با عنوان «تحریف» میشناسیم، ارتباطی ندارند. بنابراین، چهبسا اصلا نتوان قرآن را آغازکنندۀ این بحث در اسلام دانست. اگر این گونه باشد، این پرسش مطرح میشود که پس نخستین بار این ایده را چه کسی در جهان اسلام مطرح کرد؟
من در رسالۀ دکتری خود، که سال گذشته در دانشگاه تهران (پردیس فارابی) از آن دفاع کردم، بر مبنای روش تحقیق در «تاریخ انگارهها» (the history of ideas) به بررسی این موضوع پرداختم و تاریخ انگارۀ تحریف بایبل را به ترتیب تاریخی در سه دورۀ متفاوت پیشاقرآنی، قرآنی و پساقرآنی پژوهیدم.
@studiesofshia
خلاصهترین بیان از یافتههای من در این پژوهش جذاب چنین است:
۱- هرچند افراد و گروههایی از قرنها پیش از اسلام، دربارۀ بایبل قائل به تحریف (به معانی مختلف آن) بودهاند، بر اساس اصول «تاریخ انگارهها» نمیتوان قرآن را را متأثر از آن افراد و گروهها دانست؛ چون هم «تحریف» قرآنی متفاوت از «تحریف» مورد نظر آنها بوده، و هم دستگاه اعتقادی قرآن به قدری متفاوت از آنهاست که اساسا نمیتوان ریشۀ مشترکی میان نگاه قرآن به این مسئله با نگاه هیچ یک از آن افراد و گروهها یافت.
۲- بررسیهای ریشهشناسی، معناشناختی و کاربردشناختی در تمام آیات قرآنی مرتبط با کُراسهها (متون مقدس یا scriptures) نشان میدهد که از نگاه قرآن، بدرفتاریهای اهل کتاب با کتابهایشان در درجۀ اول کتمان، و در درجۀ بعد بدخوانی و معناگردانی است که هیچ کدام ارتباطی با دستکاری در متنِ مکتوبِ تورات و انجیل ندارند. در مقابل، قرآن با صراحت تمام از تصدیق تورات و انجیل و لزوم ایمان به آنها سخن میگوید، و در این قبیل آیات موضوع سخن دقیقا همان تورات و انجیل موجود در دست یهودیان و مسیحیان بوده است. https://telegram.me/bayeganitabligh/1952
۳- بررسیهای گستردۀ من در تمام متون در دسترس از قرون اولیۀ اسلامی، اعم از مجادلات مسیحی-اسلامی، احادیث کهن و تفاسیر متقدم نشان داد که میتوان سه دورۀ متفاوت از ظهور ایدۀ تحریف را در جهان اسلام شناسایی کرد: دوران سکوت (قرن اول هجری) که هیچ نشانی از این ایده در جهان اسلام یافت نمیشود؛ دوران زمزمه (قرن دوم هجری) که ایدۀ غالب در میان مسلمانان اعتبارِ تورات و انجیل است و تنها گهگاه زمزمههایی خفیف بر خلاف این شنیده میشود؛ و دوران همهمه (قرن سوم) که برای نخستین بار ایدۀ وقوع تحریف در بایبل با صراحت از طرف برخی متکلمان معتزلی در مناظرات بیناادیانیِ دربارِ مأمون عباسی، و در واکنش به طرح ایدۀ محرف بودنِ قرآن از طرف متکلمان مسیحی، مطرح شد؛ اما تبدیل شدن این ایده به گفتمان غالب در جهان اسلام دو قرن دیگر زمان برد. به این ترتیب، از قرن پنجم هجری و با نگارش کتاب الفصل توسط ابن حزم اندلسی بود که ایدۀ محرف بودن تورات و انجیل به ایدۀ غالب در سراسر جهان اسلام تبدیل شد.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_فراخوان
@studiesofshia
✳️ فراخوان شرکت در کارگاه بین المللی «پاسخ های دینی، حقوقی و سیاسی به سلفی-گری»
🔹دانشگاه چارلز، جمهوری چک
http://yon.ir/v5QZV
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5990003073106314619.pdf
413.7K
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ مدخل «غدیر خُم»
✳️ Ghadīr Khumm (Khumm Pond)
🔹محمدعلی امیرمعزی
🔹Mohammad Ali Amir-Moezzi
🔸ویرایش سوم دایره المعارف اسلام (EI)
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_کنفرانس
@studiesofshia
✳️ کنفرانس «اصول اخلاقی داستانهای قرآنی و فراتر از آنها»
🔹دانشگاه حمد بن خلیفه، قطر
http://yon.ir/mbl3y
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#یادداشت
@studiesofshia
✳️ ابن سینا، سهروردی، ملا صدرا و هانری کوربن
🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون
امروزه در مجامع آکادمیک غربی در حوزه مطالعات فلسفه اسلامی بررسی های متن محوری در جریان است که بر تصحیحات انتقادی متون، تحولات مفهومی و بررسی تحول فلسفه اسلامی در نسبت با سنت شارحان ارسطویی و افلاطونی استوار است. فارابی و ابن سینا در این میان خیلی مهم قلمداد می شوند و تلاش ها برای درک نسبت فلسفه آن دو در مقایسه با شارحان اسکندرانی و نو افلاطونی متأخر و همچنین در مقایسه با سنت های فلسفی در میان مترجمان مسیحی و صابی در دوران نهضت ترجمه (و تداوم آن در سده چهارم با ظهور مکتب ابن عدی) به ظهور مطالعاتی بسیار جدی در این حوزه ها انجامیده است. البته در کنار فارابی و ابن سینا و تا اندازه ای کندی فلسفه ابن رشد و همچنین جایگاه غزالی در انتقاد از فلسفه هم اهمیت ویژه خود را دارد. در سالهای اخیر مطالعات در حوزه شارحان ابن سینا در خراسان و بعد در دوره های بعدی و از جمله مکاتب شیراز و اصفهان و عصر عثمانی گسترش بسیار زیادی در مقایسه با دهه های گذشته پیدا کرده است. در این پژوهش ها هانری کوربن تقریبا غائب بزرگ است. جز در انتشارات و مطالعات پاره ای از شاگردان او در فرانسه و یا دلبستگان به مکتب سنت گرایی، تقریباً هانری کوربن تنها برای مطالعه فلسفه های متأخر شیعی و آن هم به صورت حاشیه ای مورد ارجاع قرار می گیرد. این البته به دلیل انتقاداتی است که از او و تفسیرش از حکمت مشرقیه ابن سینا و دیدگاه هایش درباره حکمت اشراق در سالهای گذشته و از سوی کسانی مانند دیمیتری گوتاس صورت گرفت. همانطور که مرحوم آقای حائری یزدی به درستی گفته هانری کوربن در تحریف اندیشه فلسفی ابن سینا و کلا فلسفه اسلامی سهم زیادی داشته است. در خود فرانسه که من چندین سال به درس ها و سمینارهای فلسفه اسلامی در آنجا می رفتم شخصیت و مرجعیت کوربن تقریباً رو به افول است و تنها محدود به چند تنی است. در عوض هم در فرانسه و هم در انگلستان و آلمان و ایالات متحده تحقیقات متنی و تاریخی و مفهومی که فلسفه ابن سینا را در نسبت با فلسفه های یونانی جستجو می کند خوشبختانه در سالهای اخیر مورد اعتنای بیشتری قرار گرفته است. به نظر من این مسئله تا اندازه زیادی مرهون دیمیتری گوتاس و محققان جوانتری در نسل بعد از اوست، همانند آقای راب ویسنوفسکی. گوتاس به خوبی نشان داد که درک و دریافت کوربن از حکمت مشرقی ابن سینا نادرست بوده است. هانری کوربن نه تنها در فهم درست فلسفه ابن سینا بلکه در فهم مکتب فلسفی سهروردی ناکام ماند. او سهروردی را نه به عنوان شارحی در سنت ابن سینا که ابتکاراتی در فلسفه مشایی دارد بلکه بیشتر در سایه شماری از آثار رمزی و یا مبانی ابتکاری او در فلسفه نوری و فهلوی دید و خلاصه کرد. تنها با انتشار آثار و بررسی های علمی درباره شارحان سهروردی در نسل شاگردان او و همچنین در دنباله آن در مکتب شیراز بود که اهمیت شماری از آرای ابتکاری سهروردی در مقام شارح ابن سینا بیشتر شناخته شد. کوربن برعکس سهروردی را از منظر معجونی به نام حکمت شرقی و نوری ایرانی دید که مبانی آن دقیقاً معلوم نیست چیست و سابقه روشن و تاریخی ندارد. تازه آن را با تفاسیر شبه قاره ای آن و آمیخته با عرفان های نظری و اشراقی و باطنی و رمزی تفسیر می کرد که در نهایت به فلسفه های اسماعیلی و شیخی می انجامید. او همین بلا را سر ملا صدرا هم آورد. برای او عرفان نظری ابن عربی هم بیشتر در چارچوب تفاسیر باطنی گری، حروفی گری و علم اعداد دیده می شود و فلسفه های گنوسیستی. او البته خدمات شایانی برای انتشار آثار فلسفی کرد اما این از اقبال بد روشنفکران و دانشگاهیان ما بود که ابن سینا و سهروردی و ملا صدرا را با روایت او بیشتر شناختند تا با دست کم روایت اصیل و ریشه دار در سنت خودمان. چند سالی است اقبال دوباره ای به کتاب های کوربن در میان نسلی از پژوهشگران و مترجمان ایرانی شدت گرفته است. این طبعاً به بد فهمی ما از سنت فلسفی خودمان دامن می زند. دلخوش به اینکه کوربن تشیع باطنی را با فلسفه ابن سینا و سهروردی و ملا صدرا و ابن عربی پیوند می زند و امام زمان را در چارچوب تفسیری فلسفی و باطنی از مقام ولایت می فهمد نباید شد. تفاسیر او در این زمینه دو ایراد اساسی دارد: نخست اینکه درک ما را از فلسفه اسلامی معیوب می کند و دوم اینکه تشیع را به دیانتی باطنی و رمزی و گنوسیستی تقلیل می دهد که با هیچ معیار درست تاریخی نه قابل فهم است و نه مبانی آن قابلیت مفاهمه و گفتگو دارد.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_فراخوان
@studiesofshia
✳️ فراخوان مقاله با موضوع «زنان و هویت جنسی در کتاب مقدس و جهان مرتبط با کتاب مقدس»
🔹دانشگاه گلاسکو، اسکاتلند
http://yon.ir/KvWjH
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5803059184119318111.mp3
15.93M
#گفتگو #صوت
@studiesofshia
✳️ گفتگو با محمدعلی امیرمعزی، نویسنده و استاد دانشگاه در پاریس
🔹علل تألیف کتاب «حجت خدا، بررسی عرفان شیعه در اثر کلینی»
🔸انتشار صرفاً جهت اطلاع پژوهشگران بوده و به معنای تأیید محتوا نیست.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_گروه #مطالعات_تخصصی
✳️ گروه مطالعات اسلامی و شیعی در غرب
🔹بررسی و شناسایی جریان های شیعه پژوه و اسلام شناس غربی
🔸آشنایی با مراکز علمی، پژوهشی و تخصصی در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی
🔹آشنایی با شخصیت های متخصص و صاحبنظر در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی
🔸آشنایی با منابع مختلف حدیث پژوهی، قرآن پژوهی، تاریخ پژوهی، فقه پژوهی، کلام پژوهی، و ...
🔹دسترسی به منابع مختلف (کتاب، مقاله، صوت، فیلم و ...) در حوزه شیعه پژوهی و اسلام شناسی
🔸معرفی کنفرانس ها، نشست ها، بورسیه و فرصت های تحصیلی و مطالعاتی مرتبط
🔹راهنمایی، گفتگوی علمی و پاسخ به سؤالات مرتبط با موضوع مطالعات اسلامی و شیعی در غرب
✳️ لینک عضویت 👇👇👇
@studiesofshia
💠 تلگرام
https://t.me/joinchat/BHCLmEnNIveWP-ibEEUP4g
💠 ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2211905547C370ff5c5b6
🍀☘🍃🍃🌺🌺🌺🍃🍃☘🍀
#فرصت_شغلی
@studiesofshia
✳️ فرصت استادی در کرسی ایران شناسی
🔹دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، آمریکا
http://yon.ir/zMDOS
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5990003073106314621.pdf
852.1K
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ درآمدي بر مطالعات ايراني در آمريكا
مطالعات ایرانی یكی از مهمترین حوزه های مطالعات شرقي(شرق شناسی)است. این رشته علمی، حاصل اشتیاق فراوان گردشگران و سوداگران اروپایی به سیاحت، شناخت و چپاول آثار ارزشمند باستانی در كشورهای مشرق زمین است. به رغم این واقعیت، اهمیت و بالندگی این رشته در جهان به گونه ای است كه امروزه علاوه بر كشورهای اروپایی و آمریكایی، در كشورهای آسیایی و آفریقایی نیز (با این كه یادآور تاریخ تلخ و بازگوكننده صدمات سیاسی، تاریخی و اجتماعی فراوان آنان است) مراكز و كرسی های دانشگاهی (یا به تعبیر استاد ایرج افشار شرق شناسی) ایجاد شده است. نوشتار حاضر مرور گذرایی بر شكل گیری، پیشینه و تحول مطالعات ایرانی در ایالات متحده آمریكا است.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#یادداشت_کوتاه
#مستشرقین
@studiesofshia
✳️ اسلام شناسان غربی، یک ضعف و دو قوت
🔹هر چه بیشتر آثار #اسلام_شناسان_غربی را میخوانم، بیشتر میفهمم که چقدر ما اینها را بیخود بزرگ کردهایم. این دانشمندان از نظر سواد اسلامی و شیوه استدلال حداکثر در حد یکی از فضلای متوسط حوزه هستند و البته حرفهای ناقص و اشتباهات واضح هم إلی ماشاءالله دارند. ولی دو ویژگی دارند که کارشان را ویژه میکند؛ یکی اینکه سعی میکنند تحقیقاتشان را به شیوههای پذیرفتهشده علمی ارائه دهند و دیگر اینکه تریبون دارند و جایگاه دارند و میتوانند در مجامع علمی صحبت کنند و خود را نظریهپرداز جلوه دهند و انتشارات و نشریات معتبر دنیا به آنها اجازه میدهند که کتابها و مقالاتشان را چاپ کنند.
🔹اگر این دو فاکتور را بسیاری از فضلای ما در اختیار داشته باشند قطعاً دست برتر با آنها خواهد بود. اولی همت شخصی محققین را میطلبد و دومی بیشتر متوجه مسئولین و دست اندرکاران علمی کشور، حوزه و دانشگاه است.
#حسین_بهرامی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5994709566988748335.pdf
2.84M
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ دوازده امام در تورات
🔹نگاهی نو به بشارت حضرت ابراهیم علیه السلام در سفر پیدایش
🔸چکیده
یکی از پرسشهای مربوط به آیات 17: 18 و 17: 20 از سِفر پیدایش #تورات این است که آیا این آیات را میتوان اشارت و بشارتی به پیامبر اسلام و #دوازده_امام شیعیان دانست؟ با تأملی دقیق در دعای ابراهیم برای فرزندش اسماعیل (پیدایش 18: 17) و نیز نحوهی استجابت الهی (پیدایش 20: 17) میتوان ادعا کرد که خداوند به ابراهیم (ع) بشارت داده که #امامت را در پیامبر اسلام و دوازده امام از نسل #اسماعیل علیهمالسلام قرار دهد. از سویی با توجّه به قرائن درونمتنی و برونمتنیای که نشان میدهد مقصود از «مئود مئود»، پیامبر اسلام است و از سوی دیگر، با ریشهشناسی واژه «ربّی» و هماهنگی آن با مفهوم «امام»، میتوان نشان داد که دوازده ربّانی در آیه 17: 20، اشارهای به دوازده امام شیعیان دارد. همچنین، هماهنگی ریشهشناختی نامهای برخی از دوازده امام با شماری از نامهایی که بهعنوان اسامیِ فرزندان اسماعیل در آیات 25: 13_ 15 ذکر شده است، ادّعای پیش گفته را تقویت میکند.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#معرفی_مقاله
#شیعه_پژوهی
@studiesofshia
❇️ شیعه دوازده امامی در ادینبرو؛ با تاکید بر محرم و عزاداری امام حسین (ع)؛
🔹پژوهشی قوم نگارانه پیرامون شیعه اثنی عشری در اسکاتلند
یکی از جدیدترین پژوهشهای غربیها پیرامون شیعه به مقاله ای اختصاص دارد که در سال 2018 در مجله اسلام معاصر (Contemporary Islam) و به قلم یکی از اساتید همین دانشکاه، Fayaz S. Alibha، منتشر شده است. پژوهشگر، این پژوهش را با استفاده از روشِ قوم¬نگاری آنهم در محدوده شیعیان ادینبرو سامان داده است.این شهر حدود 12400 شیعه اثنی عشری دارد و بازه زمانیِ تحقیقات نیز از سال 2011 تا 2013 است و بر مناسک دینی و عزاداریهای مرتبط با امام حسین (ع) متمرکز است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که گرچه یکی از محوری ترین وسیله های قانونی شیعه برای یادآوری و انتقال ارزشهای اصلیشان از طریق حوادث کربلاست اما به شکلی عامتر و به شکلی همزمان به ارائه و دفاع از اسلام در غرب نیز خدمت مینماید. با بررسی دقیق کنشهای این دسته از مسلمانان، این مقاله ، مطالعه موردی از یک روایت دیگر از مسلمانانِ بریتانیا را پیشنهاد میکند و برگِ جدیدی از تجریات و مراسمات شیعه اثنی عشری در اسکاتلند را به نمایش میگذارد.
@studiesofshia
❇️ Twelver Shia in Edinburgh: marking Muharram, mourning Husayn
🔹Fayaz S. Alibhai1
🔸Abstract
Research on the Shia in Scotland and of their spaces of worship and gathering continues to be under represented in the research field of Muslims in Britain. According to the 2011 census, there are just under 77,000 Muslims in Scotland, with Edinburgh, its capital, home to about 12,400. This article aims to fill in some of these gaps by focusing on a Muharram procession emerging out of a Twelver Shia imambargah in Edinburgh. Drawing from fieldwork conducted from 2011 to 2013, the article provides an ethnographic account of this annual jaloos (ritual procession) in Leith district, examines its evolution, and analyses the jaloos’s signage and related proclamations in English and Urdu. In juxtaposing these elements, I argue that even as the procession is a normative means to commemorate and transmit the core values of the Twelver Shia through the events of Karbala, it actively engages with and responds to stereotypes about Muslims in the West and thus serves simultaneously as a wider public presentation on, and defence of, Islam. By closely examining these Muslims’
public performance of Islam, this article offers a case study of an alternative narrative of Muslims in Britain and sheds new light on the rituals and experience of the Twelver Shia in Scotland. https://telegram.me/studiesofshia/871
Keywords Shiism . Scotland . Muharram . Ashura . Ritual . Public space.
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@interdisciplinarity
4_5868439925078099599.pdf
1.74M
#معرفی_مقاله
#شیعه_پژوهی
@studiesofshia
❇️ شیعه دوازده امامی در ادینبرو؛ با تاکید بر محرم و عزاداری امام حسین (ع)؛
🔹پژوهشی قوم نگارانه پیرامون شیعه اثنی عشری در اسکاتلند
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@interdisciplinarity
4_6017228836435920256.pdf
223.8K
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ امام حسین علیه السلام و آموزه های دینی
🔷 استاد احمد پاکتچی
🔸مدخل برگزیده دائرة المعارف بزرگ اسلامی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_6019548642761770164.pdf
288.3K
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ امام حسین علیه السلام در نگاه مولوی
🔹پروفسور #ویلیام_چیتیک
🔸 مترجم: حسن لاهوتی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_6019548642761770165.pdf
3.09M
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ گزارشی از کربلا
🔹مجلهی تخصصی مطالعات مردم شناسی
🔸اشتوتگارت/ 1876
🔺کتابخانه انجمن شرق شناسی آلمان
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
#رصد_فضای_مجازی #معرفی_امام_حسین
#معرفی_اربعین #ویژه_مبلغین_بین_الملل
@Allah4all
✳️ گزارشی از فضای مجازی انگلیسی زبان در زمینه معرفی امام حسین علیه السلام و أربعین (بخش اول):
🔹در مجموع سه سایت به صورت جدی و حرفه ای با موضوع امام حسین علیه السلام فعالیت می نمایند:
1⃣ http://www.whoishussain.org
♦️🔸گسترده ترین و فعال ترین گروه در این زمینه.
🔸سایت و روش فعالیت بسیار ساده.
🔸فعالیت اصلی آن تشویق و سازماندهی برای فعالیت میدانی در غرب برای تبلیغ پیام حسینی است.
🔸فعالیت رسانه ای گسترده تر از دیگر گروه ها.
🔸مستقر در انگلیس.
2⃣ http://standwithdignity.org/
♦️🔸این سایت عمق محتوایی بهتری از سایت whoishussain دارد.
🔸چینش مطالب بسیار جذاب تر از آنان است.
🔸جهت گیری مناسب تر (پر رنگ کردن مفهوم "شرف" و "قیام "در قیام امام خسین).
🔸فعالیت میدانی کمتر و محدودتر.
🔸جذاب تر برای قشر دانشگاهی.
🔸دارای هسته ای متمرکز، فعال و متعهد: متین فردی و ابراهیم جبار
🔸مستقر در آمریکا.
3⃣ http://www.thehussainlegacy.com
♦️ 🔸سایتی زیبا با رویکردی هنری و نسبتا جامع.
🔸معرفی حماسه عاشورایی به مخاطبان (در حد مخاطب بی اطلاع غربی).
🔸معرفی مستندگونه وقایع موثر در وقوع عاشورا تا شهادت حضرت مسلم علیه السلام.
🔸معرفی فرماندهان سپاه امام حسین علیه السلام بصورت تصویری.
🔷 سه سایت مذکور، حرفه ای ترین و معروف ترین سایت هایی بودند که در این زمینه و به زبان انگلیسی با جستجوهای اولیه معرفی گردیده است، البته صفحات و سایت های متفرق که به مسئله حماسه عاشورایی و امام حسین علیه السلام پرداخته باشند زیاد هستند که در مطالب بعدی به مواردی از آنها اشاره خواهد شد.
🔺تدوین: سید مصطفی موسوی
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_ویژه
@Allah4all
✳️ کریس هیوئر (Chris Hewer)، اسلام شناس مسیحی انگلیسی از امام حسین (علیه السلام) و حادثه ی کربلا می گوید.
#حتما_ببینید
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
4_6010153659499808083.pdf
9.2M
#معرفی_کتاب
#لهوف_سید_ابن_طاووس
@Allah4all
✳️ اللهوف علی قتلی الطفوف
🔹 سید بن طاووس
#عربی_فارسی
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
4_6010153659499808084.pdf
792.1K
#معرفی_کتاب
#لهوف_سید_ابن_طاووس
@Allah4all
✳️ اللهوف علی قتلی الطفوف
✳️ Lohoof (Sighs of sorrow)
🔹 سید بن طاووس
🔹Sayyid Ibn Tawus
#انگلیسی
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
4_5843820055845930242.mp3
16.77M
#سخنرانی
@studiesofshia
💠 سال های زندگی امام حسین علیه السلام
🔹استاد احمد پاکتچی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@Allah4all
4_6030706383681226133.pdf
2.14M
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
✳️ تصویر [امام] حسین بن علی (ع) در "مقتل نگاری" ها
✳️ THE IMAGE OF ḤUSAYN IBN 'ALĪ IN "MAQĀTIL" LITERATURE
🔹خالد سِنداوی
🔹KHALID SINDAWI
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
4_5922568985592726702.pdf
5.88M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ شیعه؛ مذاکرات و مکاتبات هانری کربن با علامه طباطبایی (ره)
🔹علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره)
🔸مهمترین مباحث مطرح شده در فصل نخست به این شرح است: «شیعه چگونه بهوجود آمد؟»، «نظرات مخالفین درباره پیدایش شیعه»، «معرفی واقعی شیعه و مذهب تشیع»، «روش شیعه در علوم»، «حدیث از نظر شیعه»، «موفقیت شیعه در پیشرفت دادن به علوم» و «اختلاف نظر علمی در میان شیعه».
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@Allah4all
4_5866451101816980617.pdf
403.2K
#نقد_و_بررسی_کتاب
#حدیث_پژوهی_و_حدیث_پژوهان_غربی
✳️ نگاهی کوتاه بر کتاب تاریخ گذاری حدیث: روش ها و نمونه ها
🔹محمد علی خوانین زاده
🔸آیینه پژوهش، سال 27، شماره 3
@studiesofshia