ادامه ص 2
@studiesofshia
نکتهای که در فهم واقعه عاشورا مهم است، تقابل تاریخی بین بنیهاشم و بنیامیه است. این تقابل در مکه یعنی بین این دو خاندان وجود داشته است. بنیامیه از ابتدا و پیش از اسلام، بدعتهایی در دین گذاشته بودند؛ مثلاً حجاج (چون حج از زمان حضرت ابراهیم(ع) بوده و اعمالی مثل طواف و سعی بین صفا و مروه از زمان حضرت ابراهیم(ع) بوده است و عرب جاهلی به آن اعتقاد داشت) وقتی میخواستند احرام بپوشند، مجبور بودند لباس احرام خود را از بنیامیه تهیه کنند. بنی امیه در دورهایی که کلیددار کعبه بودند میگفتند هر کس احرام خود را از ما بخرد، حج او قبول است. برخی افراد استطاعت نداشتند که احرام حج خود را از آنها بخرند. از این رو به آنها میگفتند یا احرام را از ما بخرید یا بدون هیچ گونه پوششی طواف کنید، در یک دورهای هم آمدند بتها را به دیوار خانه کعبه آویختند. اما در مقابل، بنی هاشم جزو گروههای حنفا بودند؛ یعنی کسانی که بر دین اصیل حضرت ابراهیم(ع) هستند.
این تقابل تاریخی در سخنی از امام حسین(ع) نیز وارد شده است که درباره آیه «هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ» (حج، ۱۹) از ایشان سؤال شد، فرمودند: «منظور از این دو دشمن، ما و بنیامیه هستیم که گفتیم خدا راست گفت و گفتند خدا دروغ گفت» (نحن و بنو اميّه اختصمنا في الله عزّوجل، قُلنا: صدق الله، و قالوا: كذب الله ،فنحن و ايّاهم الخصمان يوم القيامة). این تقابل در اشعار و سخنان یزید نیز مشاهده میشود؛ آنجا که میگوید:
«لیت أشیاخی ببدر شهدوا جزع الخزرج من وقع الأسل
لأهلوا و استهلوا فرحا ثم قالوا یا یزید لا تشل»
اینها همه نشان میدهد یک تقابل تاریخی، رفتاری، فکری، فرهنگی و اعتقادی بین بنیامیه و بنیهاشم وجود داشت. اساساً بنی امیه همواره یک احساس حقد و ناراحتی نسبت به بنی هاشم داشتند. با وجود این حقایق، در خیلی از منابع غربی، ماجرای کربلا را بهعنوان یک درگیری شخصی و خانوادگی مطرح کردهاند، در حالیکه کشمکش آنها خانوادگی نبود؛ گروه مقابل امام حسین(ع) اساساً اعتقادی به وحیانیت قرآن نداشتند.
در این کتاب انواع مقتلنگاری، دورههای تاریخی مقتلنگاری، تاریخ عزاداری و دورههای آنها را مطرح کردهام. همه اینها نشان میدهد که اگر بخواهیم تصویری از تاریخ اسلام و شیعه ارائه دهیم، چقدر باید زوایای مختلفی را به خواننده نشان دهیم تا او بداند ماجرای عاشورا یک درگیری شخصی بین دو نفر نبود؛ بلکه تقابل بین دو تفکر، دو ایدئولوژی و دو دنیا بود.
در این کتاب اشاره کردم که آن خط وفاداری به اسلام اصیل و اهلبیت(ع) همچنان ادامه دارد و شهید سلیمانی را بهعنوان مصداق آن مطرح کردم و اهمیت کار شهید قاسم سلیمانی را نشان دادم و گفتم تفکری که آن روز بنیامیه داشتند، بعدها داعش آن را علناً تکرار کرد و جنایاتی که داعش در عراق سوریه کرد، بهترین شاهد بر این قضیه است. در این کتاب از سردار قاسم سلیمانی به نام سیدالشهدای مقاومت یاد کردم و از شهید آوینی به عنوان سیدالشهدای ادبیات مقاومت نام بردم، این به خاطر وفاداری به اصول و آرمانهای اصیل اسلام است. پس تقابل میان دو گروه، تقابل شخصی نیست، تقابل دو مکتب است. آنها میخواهند امتی را به انحراف بکشانند و کسی جلوی آنها میایستد و میگوید راه درست این است که و ما مسئولیم تا مردم به انحراف کشیده نشوند.
اولین مقتلخوان امام حسین(ع)، خداوند بود
نکته بعدی این است که در این کتاب نمونههایی از مقاتل امام حسین(ع) که به انگلیسی ترجمه شدهاند از ادوار مختلف نقل کردم. در این کتاب بیان کردم که خداوند متعال اولین روضهخوان و مقتلخوان امام حسین(ع) بود. ما نباید مقتل را یک گونه ادبیات شیعی در نظر بگیریم. ما باید مقتل را یک گونه ادبیات الهی در نظر بگیریم، زیرا اولین مقتلخوان امام حسین(ع) خداوند بزرگ بود، اول کسی که ماجرای شهادت امام حسین(ع) را بسیار زودتر از آنکه امام حسین(ع) متولد بشود، به فرشتگان و انبیا اطلاع داد، خداوند بود. پس سنت و متون مقتل که در شیعه داریم، بدعت تاریخی نیست، ادامه یک سنت الهی است. پیغمبر(ص) خود در جاهای مختلف مصیبت شهادت امام حسین(ع) را یادآوری کردند. امیرالمؤمنین(ع) زمانی که از جنگ صفین برمیگردند، وقتی به کربلا میرسند به یاران خود میگویند طولی نمیکشد که در اینجا جنگی اتفاق میافتد و حسین(ع) و یارانش اینجا شهید میشوند. اگر آن روز را درک کردید، آنها را ترک نکنید.
نکته بعدی که اهمیت دارد این است که در طول تاریخ شیعه همواره در سنت ائمه(ع)، بزرگداشت عاشورا را میبینیم. یعنی معصومین(ع) در این مورد تقیه نکردند؛ در برخی موارد ائمه تقیه کردند؛ اما در بحث عزاداری امام حسین(ع) نه تنها تقیه نکردند، بلکه همیشه ترغیب میکردند.
@studiesofshia
ادامه 👇👇👇
ادامه ص 3
@studiesofshia
در پایان گفتم اساساً امروزه با وجود تکنولوژیهای جدید و شبکههای مجازی، ما مقتلهای کوتاه و تأثیرگذار و صوتی و تصویری داریم که در شبکههای مجازی پخش میشود.
نوشتن این کتاب چند سال طول کشید. با هر کلمهاش احساس تعلق خاطر روحی کردم. اساساً نحوه ورودی که بنده شخصاً به ماجرای ادبیات حسینی دارم و به آن نگاه میکنم، با همه موضوعات دیگر برایم فرق میکند. قسمتهایی از این کتاب را در سفرهایی که به عراق میرفتم در حرم امام حسین(ع) مینوشتم. مقید بودم این کار را انجام بدهم ولو اینکه در حد یک پاراگراف کوتاه باشد. زیرا روح آن مکان بسیار اثر میگذارد.
این کتاب اولین اثر به زبان انگلیسی درباره مقتلنگاری امام حسین(ع) است. دو هفته یا سه هفته است که کتاب در انگلیس منتشر شده است و خیلی از دوستان از کشورهای دیگر اطلاع دادهاند که نسخههای آن به پایان رسیده است.
ایکنا - فرمودید کتاب به زبان مخاطب عمومی نوشته شده است، چه قدر ضرورت دارد در تألیف آثار دینی خود از این زبان استفاده کنیم؟
شخصیتهای بزرگ و تأثیرگذار در دنیا اساساً متعلق به هیچ قوم و قبیله و زبان و منطقه جغرافیایی نیستند. شخصیتهای بزرگ و تاریخساز برحسب نوع کارهای شاخصی که انجام میدهند، مرزها را درمینوردند. به همین دلیل هر قدر شعاع تأثیرگذاری این شخصیتها بیشتر میشود، مخاطبان بیشتری پیدا میکنند. نمونه بارز این شخصیتها حضرت امام حسین(ع) است. چیزی که در این کتاب نشان دادم رفتار انسانی امام حسین(ع) حتی در مقابل دشمن بود؛ امام حسین(ع) در اوج قدرت نظامی حاضر نشد از ریل اخلاق انسانی خارج بشود. موقعی که لشکر حر جلوی حضرت را میگیرند و راه امام را سد میکنند، همه خسته و تشنه بودند. در حالی که امام حسین(ع) و یارانشان چندین ساعت استراحت کرده و آب و غذا میل کرده بودند. امام حسین(ع) وقتی آنها را میبینند فرمودند به آنها آب بدهید، به اسبان آنها هم آب بدهید. شما در کدام جنگ این رفتار را میبینید؟
امام حسین(ع) صحنه جنگ را به کلاس اخلاق تبدیل کردند. در این کتاب، از این زاویه به ماجرای امام حسین(ع) وارد شدم. هر قدر امام حسین(ع) انسانی برخورد کردند، آنها در مقابل تا توانستند درندهخویی از خود نشان دادند. برای این احتیاج نیست استدلال دینی بیاورم. یک بودایی، یک هندو و یک بیدین هم این را میفهمد.
ضرورت تأسیس دوره تربیت مترجم متون تاریخ شیعه
جداً جای تأسف فراوان است که چرا تبیین معارف و تاریخ اهلبیت(ع) در تراز جهانی امروزه به یک حرکت در سطوح دانشگاهی ما تبدیل نشده است. تخصص من زبان انگلیسی است. بالای ۱۵ سال است که در گروه زبان انگلیسی در دانشگاه قم تلاش میکنم و به همکاران میگویم، وظیفه داریم یک حرکت و رشته دانشگاهی برای ترجمه و نشر معارف شیعه به زبان انگلیسی ایجاد کنیم، اما متأسفانه و به دلیل کارشکنیهای مستمر یکی دو نفر در گروه زبان انگلیسی، کسی تا به حال موافقت نکرده است. برای تأسیس چنین گرایش تخصصی با چندین دانشگاه در نجف و کربلا هم صحبت کردهام. در صورتی که در جبهه مقابل، دشمنان تشیع برای کوبیدن اسلام و تشیع در تراز جهانی از هیچ کاری فرو گذار نکرده و نخواهند کرد.
ما در یک سمت، افرادی را داریم که در تخریب چهره اسلام و شیعه و اهلبیت(ع) هر کاری لازم باشد انجام میدهند، اما در این سمت، به جز یک یا دو نفر، اغلب همکاران با چنین طرحی که دقیقا در راستای جهاد تبیین و تبلیغ بوده فقط کارشکنی و مخالفت میکنند. اینکه فقط گرامر انگلیسی درس بدهیم به چه درد میخورد؟ مدعیان تخصص در آموزش زبان، حتی در این سطح هم نتوانستهاند به حداقل دستاوردهای حاکی از بهبود نسبی در دانشگاه دست یابند. چرا وارد زمینهای نمیشویم که بتوانیم در تراز جهانی نقش آفرینی کنیم؟ یکی دو نفر از همکاران این ضرورت را احساس میکنند، اما بقیه نه تنها همکاری نمیکنند بلکه همواره مانع تراشی میکنند. ما یک وظیفه تاریخی در نشر معارف اهلبیت(ع) در جهان داریم که باید به آن عمل کنیم.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@Allah4all_Arabic Through the Quran - Alan Jones.pdf
7.56M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ [آموزش] عربی از طریق قرآن - آلن جونز
✳️ Arabic Through the Quran - Alan Jones
🔹For English speakers or those who have struggled with Arabic grammar, I found this book excellent to help get your head around it.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@allah4all
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia_A Concise Dictionary of Qur'an.pdf
8.73M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ فرهنگ لغت مختصر قرآن
🔹دکتر عبدالعزیز عبدالرحیم
🔸عربی - انگلیسی
✳️ A Concise Dictionary of Qur'an
🔹Dr Abdul Azeez Abdul Raheem
🔸Arabic - English
مرجع تخصصی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مؤسسه بین المللی ترنم صلح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا طبق آیه 51 سوره مبارکه مائده (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ)، مسلمانان اجازه دوستی با یهودیان و مسیحیان را ندارند؟!
🔹پروفسور Matt Davies، به عنوان یک مسیحی در کلیسای Trinity Lutheran Church در دالاس #آمریکا به این سؤال پاسخ میدهد! (بخش دوم)
🔸 لینک بخش اول (مشهورترین آیه قرآن در غرب)
🔴 مشاهده این سخنرانی علمی توصیه اکید میشود.
#مطالعات_اسلامی #شبهات_اسلامی #آمریکا #مسیحیت #فهم_بین_الادیانی #یهود
🎦 ترجمه و تدوین: مؤسسه بین المللی ترنم صلح
@ThrillOfPeace
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
#خاطرات_بین_المللی
#لندن
✳️ اندر کم کاری های ... ؟!
@Allah4all
🔺نویسنده این یادداشت یک ایرانی مقیم انگلستان می باشد.
🔹از رستوران ایرانی که بیرون آمدیم. مثل همیشه دوستان و کارکنان رستوران لطف بسیار داشتند و در همان گوشه دنجی که محل قرارمان بود منتظر حسن نشستم. هوا پاک و صاف و خنک بود. حسن گفت تا ایستگاه همر اسمیت همراهم می آید. از خیابان کینگ استریت سمت ایستگاه میرفتیم. گفتم حسن! سری به این کتابفروشی بزنیم. کتابفروشی الف.
🔸جوان پشت پیشخوان گفت جلسه است. صدای سخنران می آمد و جمعیتی حدود بیست نفر شنونده بودند. کلمه ایران و فارس به گوشم خورد. گفتم میتوانیم شرکت کنیم؟ ... نشستیم. سخنران دکتر نبیل حیدری بود در باره کتاب التشیع العربی و التشیع الفارسی صحبت میکرد و پاسخ به پرسش ها.
🔹همان بحث های معروف: شیعیان در ایران قائل به تحریف قرآنند. نهج البلاغه را شریف رضی نوشته است. ایرانیان خلفا را سبّ می کنند. مراجع قم در عید الزهرا شرکت می کنند و… سخن دو رشته داشت. ضد ایرانی و ضد شیعه امامیه.
🔸وقت گرفتم، توضیح بدهم. خوشبختانه مدیر جلسه با خوشرویی پذیرفت. گفتم: در سال ۱۹۴۵ آرتور جفری کتاب المصاحف را در قاهره منتشر کرد تا ثابت کند اهل سنت به تحریف قرآن اعتقاد دارند. اخیرا هم انتشارات بریل کتاب: the revelation and falsification نوشته ایتان کلبرگ شیعه شناس صهیونیست و امیر معزی را منتشر کرد تا ثابت کند شیعه به تحریف قرآن باور دارد.
@Allah4all
🔹بسیار خوب شما به ایران سفر کنید تمامی نسخه های قرآن را در کتابخانه ها و گنجینه نسخ خطی قرآن ببینید. آیا می توانید قرآنی پیدا کنید که حتی یک آیه و یا یک کلمه اش متفاوت باشد؟ چرا قرآن را که راز و رمز و تکیه گاه وحدت همه مسلمانان است، با چنین بحث هایی تبدیل به موضوع تفرقه می کنیم؟
🔸در مورد نهج البلاغه، کتاب هایی مثل مصادر نهج البلاغة و اسانيده از عبدالزهره الحسنی منتشر شده است که نشان می دهد بسیاری از خطبه ها پیش از تولد سید رضی در منابع وجود دارد. چگونه سید رضی می تواند نویسنده آن متون باشد؟ مگر آیت الله سیستانی نگفت سب خلفا و عایشه همسر پیامبر حرام است. مگر نگفت اهل سنت خود ما هستند؛ تعبیر انفسنا را به کار برد چرا این موارد را نمی بینید؟
🔹در مسیر که به خانه می آمدم کتاب نبیل حیدری را که برایم امضا کرده بود ورق می زدم با خود می گفتم. کجاست آن کتاب درجه اولی که در باره شیعه امامیه قابل عرضه جهانی باشد. واقعیت این است که پس از اصل الشیعه کاشف الغطاء و الشیعه و التشیع محمدجواد مغنیه و شیعه در اسلام علامه طباطبایی ره نتوانسته ایم کتاب شایسته درجه اولی عرضه کنیم. این همه بودجه های میلیاردی - صدها میلیاردی هم هست!- در موسسات فرهنگی، دینی و تبلیغی در قم و تهران و مشهد صرف می شود، محصول و نتیجه اش کجاست؟
به نقل از علی اکبر بدیعی
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@allah4all
#معرفی_نشریه
@studiesofshia
نخستین شماره دو ماهنامه الهیاتی باور، از امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، توزیع و در اختیار مخاطبان قرارمیگیرد.
این شماره با ۶ پرونده و ۴ یادداشت آزاد پیش چشم شما مخاطبان عرصه عمومی اندیشه، الهیات و دینپژوهی است.
🗒نخستین پرونده ويژه باور، به مناسبت درگذشت ویلفرد مادلونگ، شیعه پژوه نامدار غربی، به دبیری حمیدرضا تمدن تهیه وتنظیم شده است.طرح جلد نخستین شماره باور به پاس تکریم شیخ تمام شاخههای شیعهشناسی به ایشان اختصاص دارد.
🗒دیگر پرونده خواندنی نخستین شماره باور، دین و هنر است که به دبیری ساجده ابراهیمی و به بهانه خودکشی کیومرث پوراحمد به سراغ فراز و فرودهای نمایش نیستی درسینما، انیمه و ادبیات میرود و با مرور پیوند میان هنر و دین، خودکشی را در تاریخ هنر مطالعه میکند.
🗒پرونده تاریخ به دبیری یاسر قزوینی کار خود را در باور با وضاح خنفر، مدیر جنجالی الجزیره در روزهای انقلابی بهار عربی، آغاز میکند.
خنفرکه در میانه بهارعربی از مدیریت الجزیره استعفا داده، حالا با نگارش نخستین بهارکه به تازگی توسط نشر هرمس ترجمه و روانه بازار شده است، درصدد است تا با گرتهبرداری از سیره نبوی طرحی نو در خاورمیانه کنونی دراندازد.
این پرونده، شامل مصاحبه اختصاصی باور با وضاح خنفر، یادداشتهایی انتقادی بر نخستین بهار، میزگرد و مصاحبههایی با اهل فن درباره کتاب و پروژه فکری- رسانهای خنفر و برنامه آن برای آینده خاورمیانه و جهان اسلام است.
ادامه
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
مطالعات شیعه در غرب
#معرفی_نشریه @studiesofshia نخستین شماره دو ماهنامه الهیاتی باور، از امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۲، توزیع
ادامه از قبل
@studiesofshia
🗒الهیات اجتماعی دیگر پرونده این روزهای باور است که به دبیری سید جواد نقوی، الهیات اجتماعی را از اسم تا رسم بررسی میکند، به سراغ ایده غربی تمدن سازی میرود و در آرزوی تمدن از دست رفته، راه ناهموار تمدن را میکاود.
🗒پرونده اسلام سیاسی به همت محمدصابر صادقی، در آستانه یکسالگی رویدادهای ۱۴۰۱، بر نسبت دولت دینی و اجرای شریعت دست میگذارد و به خوانشهای نو از حکومت اسلامی و الگوهای اجرای شریعت میپردازد.
🗒پرونده نهایی این شماره، پرونده شخصیت است که در هرشماره به دبیری طاهره حبیبی، تهیه و منتشر میشود.
وی در نخستین پرونده خود، به سراغ اولویه روآ، تیمارگر زخمهای مدرنیته، میرود و با مرور انتقادی آثار روآ، مقصد نهایی همه راهها، سکولاریسم، را بررسی میکند.
📎 خاتمه نخستین باور، مروری بر ۲۰ اثر از تازهترین آثار منتشرشده حوزه الهیات و دینپژوهی به گزینش محمدعلی محمدی است.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia _ Christopher Paul Clohessy - Fatima Daughter of Muhammad - 2nd Edition-Gorgias Press (2022).pdf
5.51M
#معرفی_کتاب
✳️ فاطمه، دختر محمد (صلوات الله علیهم)
@studiesofshia
🔹کریستوفر کلوهسی
🔸این کتاب در اول آگوست 2009 توسط مرکز مطالعات اسلامی و عربی انتشارات جرجیاس به چاپ رسیده است. در این کتاب به نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، روایات مختلف شیعه و سنی در حمله به خانه ایشان و ... پرداخته شده است.
✳️ Fatima, Daughter of Muhammad
🔹Christopher Clohessy
🔻مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5899751447846717329.pdf
1.12M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی
🔹سید رضی موسوی گیلانی
🔸از جمله ویژگى هاى کتاب، تبیین اندیشه ها و پژوهش هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است.
#مهدویت_پژوهی
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
@ThrillOfPeace
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
Phrase_by_Phrase_Quran_with_English_Translation_by_Ali_Quli_Qarai.pdf
15.75M
#معرفی_کتاب
@Allah4all
✳️ ترجمه قرآن به زبان انگلیسی
✳️ Holy Qur'an
🔹استاد علیقلی قرائی
🔸(With a Phrase by Phrase English Translation)
#عربی_انگلیسی
🔹Ali Quli Qara'i
مرجع تخصصی محتواهای
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
@studiesofshia
@ThrillofPeace
هدایت شده از مؤسسه بین المللی ترنم صلح
#فراخوان_حمایت
سلام علیکم
عرض ادب و احترام
🔹فراخوان حمایت مالی از فعالیت های مؤسسه بین المللی ترنم صلح🔹
❇️ در صورتی که از محتواهای مؤسسه استفاده کرده و آنها را مفید میدانید برای مشارکت در تولید و نشر، تسویه بدهی ها و ادامه داشتن فعالیت های مؤسسه لطفا حمایت کنید.
💠1- حمایت های نقدی خود را به شماره کارت یا حساب رسالت زیر واریز نمایید. (برای کپی روی شماره کلیک کنید) (مبالغ مختصر خود را کم نشمارید)
#کارت
5041721097894944#حساب
10.9132416.1💠2- در صورتی که امکان حمایت مالی مستقیم نداربد اما امکان انتقال امتیاز وام رسالت دارید برای هماهنگی به آیدی @ebnosiam پیام دهید. 💠3- لطفا پیام فوق را برای خیرین و بانیانی که علاقه مند به تبلیغ و نشر معارف اسلامی در داخل و عرصه بین الملل هستند ارسال بفرمایید. تشکر یا علی 💎مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all @studiesofshia
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
#عاشقان_حسینی #اربعین
@Allah4all
❇️ تصاویر پیشنهادی هوش مصنوعی از حضور علمای گذشته در پیاده روی اربعین
🔹اسامی ذیل هر عکس نوشته شده است.
#حتما_ببینید #بسیار_زیبا #سیره_علما
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@allah4all
#فراخوان_مقاله
@studiesofshia
❇️ کنفرانس درباره تاریخ حدیث اولیه امامیه
🔹مؤسسه المهدی بیرمنگام، انگلیس
❇️ Call for Papers: Compiling a Tradition: The History and Development of the Early Imāmī Hadith Corpora"
🔸مؤسسه المهدی در بیرمنگام در سال آتی کنفرانسی با موضوع «تدوین حدیث: تاریخ و تکامل پیکره حدیثی اولیه امامیه» برگزار میکند. علاقمندان تا ۱۰ آبان برای ارسال چکیده فرصت دارند.
🔸Al-Mahdi Institute is pleased to announce the call for papers for their upcoming two-day conference, running from Monday, 12 February until Tuesday, 13 February 2024, titled: ‘Compiling a Tradition: The History and Development of the Early Imāmī Hadith Corpora,‘ convened by Dr Haidar Hobbollah.
More Information
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
#مطالعات_اسلامی
@studiesofshia
❇️ نکاتی درباره ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی/ از مطالعات اسلامی روز دنیا عقبیم
🔹سعید طاووسی
جریان شرقشناسی به مثابه بازوی استعمار هنوز هم هست ولی شکل و ظاهرش قدری تغییر کرده و به ظاهر علمیتر میآید در حدی که برخی گفتهاند اگر مستشرقی گفت ماست سفید است شک کنید چون یا ماست اساسا سفید نیست یا اثبات سفیدی ماست مقدمه نفی سیاهی از زغال است. البته در کنار این فضای غالبی که مطرح کردم بنده هم معترفم افرادی در غرب کار میکنند، مثلا شیعهپژوه هستند و در این فضای غالب نیستند یعنی کارشان کار علمی است. برای اینها میشود مثالهایی زد. مثلا خانم آنه ماری شیمل کارهایش در فضای استعماری و رویکرد ضد اسلامی نیست بلکه در آثارش شیفتگی به فرهنگ اسلامی دیده میشود. اگر شما به آثار ایشان مراجعه کنید مثلا کتاب «محمد(ص) رسول خدا» گاهی میبینید ایشان به عنوان یک علاقهمند به پیامبر(ص) یا باورمند به آن حضرت دارد جواب شبهه میدهد، مثلا میگوید تعدد زوجات که درباره پیامبر(ص) میگویند و علتش را مسئله شهوت میدانند اصلا نمیتواند درست باشد. چنین افرادی که دلشیفته فرهنگ اسلامی باشند متعدد بودند.
تاثیر مادلونگ در تثبیت جایگاه قرآن و حدیث در مطالعات غربیان
یک نمونه دیگر از این پژوهشگران مادلونگ است که اخیرا از دنیا رفت. متاسفانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی میخواست مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار کند همان روز که جلسه بود گروههایی جلسه را تعطیل کردند و گفتند عنوان «بزرگداشت» برای ایشان استفاده نشود. وقتی شما آثار مادلونگ را نگاه میکنید روحیه علمی را در او میبینید، حقطلبی را در او میبینید و اتفاقا ایشان تاثیرات جدی بر مطالعات اسلامی غربیان گذاشت. مثلا تا پیش از مادلونگ هر طور میخواستند با قرآن رفتار میکردند، مثلا بخشهایی از قرآن را قابل استناد میدانستند بخشهایی را غیرقابل استناد. در حالی که مادلونگ این مطلب را مطرح میکند که قرآن سند تاریخی است و حتی چینش آن موضوعیت دارد و نمیشود هر کس به میل خودش در قرآن دست ببرد.
در پژوهشهای غربی اساسا به حدیث استناد نمیکردند و رویکردهای بدبینانه به مجموعه احادیث داشتند در حالیکه مادلونگ نشان میدهد حدیث مانند گزارشهای مورخین گزارش تاریخی است و قابل بررسی است و هم قابل رد است و هم قابل استناد و نباید آن را کنار بگذاریم و این کار درستی نیست.
تا اینجا گفتم فضای فعلی بینسبت با فضای قبلی نیست و هنوز نگاه ضداسلامی و ضدشرقی وجود دارد و شاید غالب باشد اما همانطور که توضیح دادم باید بین کسانی که کار علمی و روشمند میکنند و از سر علاقه راجع به جهان اسلام کار میکنند با آن گروه تفکیک کنیم و همه را به یک چوب نرانیم.
پس ما باید در زمینه مستشرقان یک گونهشناسی و جریانشناسی انجام دهیم. مثلا پژوهشهایی که توسط مراکز رژیم صهیونیستی انجام میشود انگیزههای سوء دارد و بعضا این مسئله کاملا در آن مشهود است. مثلا ویلیام تاکر کتابی به نام «مدعیان مهدویت و هزارهگرایان» دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. این کتاب خیلی قابل استفاده است و هر کس ادعای مهدویت کرده است مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی کل کتاب را میخوانید در انتهایش فصلی درباره احمدی نژاد و حزب الله لبنان دارد و کل کتاب را برای همین بخش نوشته که بگوید اینها هزارهگرا و مدعیان دروغین هستند.
جریانشناسی و گونهشناسی کار لازمی است چون در پژوهشهای مربوط به رژیم صهیونیستی چنین فضایی را شاهد هستیم ولی بعضا میبینیم پژوهشگرهای مستقلی هم هستند که وابسته به جای خاصی نیستند. یکی از مسائلی که باید رویش کار شود و در گونهشناسی لحاظ شود مسلمانان و شیعیانی هستند که در فضای غرب کار میکنند.
خطر قلم امیرمعزی در مطالعات تشیع
من یکجا گفتم خطری که قلم محمدعلی امیرمعزی دارد دیگران ندارند چون ایشان به عنوان یک شیعه در غرب شناخته میشود و میگویند این تصویری است که یک پژوهشگر شیعی از تشیع میدهد. همین امیرمعزی با ایتان کلبرگ کتاب «التحریف و القرائات» را تصحیح و تحقیق میکنند و انتشارات بریل آن را منتشر میکند. این کتاب در اثبات تحریف قرآن توسط یکی از غلات بصره نوشته شده و تمام روایات که در زمینه تحریف قرآن داریم یکسومش از همین کتاب است. بعد آقای امیرمعزی این کتاب را منتشر میکند به عنوان اینکه ما آثار شیعیان متقدم را منتشر کردیم در حالی که شیخ صدوق در قرن چهارم میگوید از اعتقادات ما عدم تحریف قرآن است. به این صورت انگاره تحریف قرآن به عنوان باور شیعی در فضای آکادمیک غرب غالب میشود. بنابراین جا دارد روی این افراد هم حساس شویم.
@studiesofshia
#ادامه 👇👇
مطالعات شیعه در غرب
#مطالعات_اسلامی @studiesofshia ❇️ نکاتی درباره ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی/ از مطالعات اسلامی
#ادامه 👆👆
@studiesofshia
متاسفانه رویکرد ما به مطالعات غربیان انفعالی است و تا زمانی که شری برای ما درست نکرده دنبالش نیستیم و بعد که برایمان مسئله ایجاد میکند سعی میکنیم جوابی آماده کنیم. ما در این عرصه خیلی کار داریم. خوب است رسالههای دکتری را در این فضا بیاورند.
آنها ما را به چالش کشیدند و ما خیلی پوستمان کلفت است که عین خیالمان نیست. ضمن اینکه پژوهشهایشان خیلی متنوع و در عرصههای مختلف است. به عنوان مثال، در مطالعات قرآنی طرف یک نسخه قرآن را پیدا کرده دو کلمه آن پاک شده دو کلمه دیگر نوشته شده. بعد به استناد همین یک صفحه مدعی میشود این تحریف است و از همین یک صفحه، صد صفحه مطلب درمیآورد. اصلا این پژوهشها دیده نمیشوند تا پاسخ داده شوند ولی اثرشان را میگذارند.
جالب است خیلی از این شبهات و حرفهایی که در میان ما مطرح است در غرب رد شده ولی ما هنوز سرگرم ادعاهای پنجاه سال پیش آنها هستیم چون خیلی از فضای مطالعات روز دنیا عقبتر هستیم و ترکشهای آن به ما میرسد و تا بخواهیم جواب دهیم مطلب جدیدی به ما عرضه میکنند. آنها دارند در مورد همه چیز ما کار میکنند ولی ما غافلیم در صورتی که اگر ما خودمان را روایت نکنیم آنها ما را با رویکرد خودشان روایت میکنند. در یک کلام از نظر گستره مطالعات اسلامی در غرب با میدان وسیعی روبرو هستیم و باید کار کنیم.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یهودی_مؤذن #حتما_ببینید
@allah4all
❇️ ماجرای یهودی ایرانی مؤذن و امام مسجد در چاد
یکی از مطالب جنجالی چند روز اخیر در فضای مجازی عربی ماجرای «جورج حمدانی» (همدانی)، یک یهودی ایرانی است که در دهه ی ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی به کشور چاد سفر می کند و چون همه مسلمان بودند و مسجد جامع پایتخت، موذن و امام جمعه نداشته، خودش را مسلمان جا می زند و به امام جمعه و موذن مسجد مبدل می شود.
فرد مزبور سپس با یک زن مسلمان ازدواج می کند و از او صاحب ۷ فرزند می شود.
این یهودی ایرانی در ادامه در بین مردم جایگاه و عزتی بدست می آورد و از این طریق صاحب اموال فراوان از جمله ۴۰ منزل، دو هتل و سینما و ... می شود (ظاهرا خودش در یک خانه گلی زندگی می کرد).
جورج حمدانی به ناگهان در سال ۱۹۴۳ پرده از هویت واقعی خود برمی دارد و اعلام می کند که مسلمان نیست، اما به رغم این مسئله در چاد باقی می ماند.
این ماجرا از درون اسناد و نامه های سفارت اسرائیل در چاد در آن زمان که جدیدا منتشر شده بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است.
منبع: صفحه توئیتر کاربر ابراهیم
#پی_نوشت
مفهوم مخالف ماجرای فوق برای مبلغان بین الملل درس بزرگی است، فتأمل!
مرجع تخصصی محتواهای #تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@allah4all