eitaa logo
صوفی پژوهی
289 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
448 ویدیو
74 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ادعای مهدویت در باره حلاج 🖊الحلاج في مجلس الوزير حامد بن العباس أخبرني أبو الحسين بن عيّاش القاضي، عمّن أخبره: إنّه كان بحضرة حامد بن العبّاس، لما قبض على الحلّاج، وقد جيء بكتب وجدت في داره، من قوم تدلّ مخاطبتهم، إنّهم دعاته في الأطراف، يقولون فيها: وقد بذرنا لك في كلّ أرض ما يزكو فيها، وأجاب قوم إلى أنّك الباب- يعنون الإمام- وآخرون أنّك صاحب الزمان- يعنون الإمام الذي تنتظره ‌الأماميّة- وقوم إلى أنّك صاحب الناموس الأكبر- يعنون النبيّ صلى الله عليه وسلم- وقوم إلى أنّك أنت هو هو- يعنون الله عزّ وجل-[تعالى الله عمّا يقول الظّالمون علوّا كبيرا]. قال: فسئل الحلاج عن تفسير هذا الرمز، فأخذ يدفعه، ويقول: لا أعرف هذه الكتب، هذه مدسوسة عليّ، لا أعلم ما فيها، ولا معنى لهذا الكلام. 🖊تنوخی از قول ابوالحسین بن عیاش قاضی از کسی که نامش را نبرده، نقل کرده است که 👈🏻وقتی حلاج را دستگیر کردند و او را نزد حامد بن العباس وزیر آوردند، همراه او نامه هایی را که در خانه او یافته بودند، آوردند؛ این نامه ها از کسانی بود که گفته می شد داعیان او در اطراف هستند. 🖊در این نامه ها آمده بود: ما در هر جای از زمین، بذری برای تو کاشته ایم که نتیجه خواهد داد. ❌برخی مردمان پذیرفته اند که تو «باب» ـ یعنی امام هستی. ❌ برخی تو را «صاحب الزمان» یعنی امامی که امامیه در انتظار او هستند، می دانند. ❌برخی تو را ناموس اکبر یعنی خود رسول (ص) می دانند، ❌ و برخی هم تو را «هو هو» ، یعنی خدا می دانند (تعالی الله عما یقول الظالمون علوا کبیرا). 👈🏻از حلاج در باره این رمز ها سوال شد. او به دفاع از خود پرداخت و گفت: من این نامه را نمی شناسم. اینها علیه من جعل شده است. من نمی دانم در آنها چه نوشته و مفهوم این سخنان را نمی فهمم. 📖(نشوار المحاضره، تنوخی، م 384، ج 1 ص 162 👈🏻«نشوار المحاضرة و اخبار المذاکرة» از مشهورترین تالیفات تنوخی به شمار می‌رود. این کتاب دارای یازده جلد است که تالیف آن در سال ۳۶۰ ق آغاز و بیست سال بعد به اتمام رسید. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 دوشنبه ☀️ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۴ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 5 فوریه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 برنامه زندگی

▫️ وجود مبارک امام هفتم فرمود: «اجْتَهِدُوا فِی أَنْ یكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ»؛ بکوشید که را به چهار قسمت تقسیم کنید. ساعت نه یعنی شصت دقیقه! یعنی چهار قسمت بکنید: 1️⃣ «سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّه»؛ فرمود یک بخش از شبانه روز را با خدا کنید، برای اینکه با او کار دارید، تمام امور را او دارد اداره می ‌کند. فرمود ساعتی را با مالک خود صحبت بکن، مناجات بکن، نجوا داشته باش. 2️⃣ «وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاش»؛ ساعتی را به دنبال بروید. جامعه ما نظام ما اگر بخواهد راحت باشد، باید این دو اصل را داشته باشیم: یکی تلاش در تولید و دیگری قناعت در مصرف. ذیل این آیه سوره مبارکه «نحل» که فرمود: ﴿فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً﴾، وجود مبارک حضرت امیر فرمود ، قناعت است. هیچ کشوری در حال قناعت، نیازی به بیگانه ندارد، می ‌شود خودکفا و راحت. 3️⃣ «وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یعَرِّفُونَكُمْ عُیوبَكُمْ وَ یخْلِصُونَ لَكُمْ فِی الْبَاطِن‏»؛ ساعتی هم با به سر ببرید، چون جامعه را اداره می ‌کند. وجود مبارک امام هفتم فرمود یک بخش از بخش‌های چهارگانه شبانه‌روز را برای برقراری ارتباط و هماهنگی و عاطفه و مهر با برادران ایمانی صرف کنید. 4️⃣ «وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِكُمْ فی غَیر مُحرَّم‏»؛ یک بخش را هم برای خوابیدن و خوردن و استراحت و و اینها صرف کنید. این راهنمایی ‌های ائمه (علیهم السلام) هم ما را تأمین می ‌کند هم ما را تأمین می ‌کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/03/27 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃دست خدا معلوم است که گاهی خودت دستی به دلم می‌کشی تا تنگ بودن دنیا را خوب بفهمم. قدر این فرصت‌ها را خوب می‌دانم. اگر حس گاه به گاهِ من به زندان بودن دنیا نباشد، همۀ وجودم در باتلاق خطرناکش فرو می‌رود. «دنیا برای ماندن نیست» همیشه برایم یک شعار بود؛ ولی وقتی تو دستی به روی دلم می‌کشی، می‌شود حقیقتی که با سلّول‌های بدنم درکش می‌کنم. چه قدر خوبی و چه اندازه مهربان که نمی‌گذاری دنیا را مقصد خویش کنم. دنیا وقتی که مقصد می‌شود، بی‌رحم می‌شود؛ بی‌رحم‌تر از آنی که در خیال بگنجد. دنیای مقصد شده، کاری می‌کند که آدم حتّی دستش به روی فاطمه بلند شود. دنیایی که مقصد می‌شود، کاری می‌کند که آدم فاطمه را بکشد. چه قدر این دنیا تهوّع‌آور است. می‌دانم که خودت حواست هست؛ ولی دوست دارم التماس کنم و بگویم هر چه قدر هم که بد شدم، دست کشیدن به روی دلم را رها نکن. شبت بخیر دست خدا! 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سه شنبه ☀️ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۵ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 6 فوریه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ خواب زدگی نقطه اشتراک فرق انحرافی برخی از خواب های شیطانی نقل شده از مشایخ بزرگ تصوف به نقل از کتاب تحفة الأخيار 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢امام موسی کاظم (علیه السلام) و اخبار اهل تصوف ❌متصوفه برای کسب وجاهت در بین جامعه شیعی تلاش کرده اند که بین خویش و اهل‌بیت علیهم‌السلام پیوندی داده و بزرگان خویش را شاگردان آن حضرات نورانی قلمداد کرده، این درحالی است که از حیث تاریخی چنین پیوندی را نمی توان ثابت کرد ❌متصوفه در راستای همین هدف خویش، مدعی پیوند امام موسى کاظم(علیه السلام)را با تنى چند از اهل تصوّف از جمله شقیق بلخى(متوفى 194/810)، بشرحافى(متوفى 227/841)و معروف کرخى (متوفى 200/815) بوده اند. 👈🏻در صورتی که هیچ کدام از این موارد از حیث تاریخی، قابل اثبات نیست. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢مفاسد رقص سماع در تصوف2️⃣ ⛔️یکی از مفاسدی که سماع با خود به همراه داشت، رقص مختلط بعضی از بزرگان صوفیه با زنان و ورود زنان به جرگه سماع گران است. آنچه از مراسمات سماع شنیده شده است حاکی از مردانه بودن مراسم سماع بوده اما بعضی از صوفیه برای جذابیت بیشتر و رونق پیدا کردن مجلس خود از عنصر جنسی یعنی حضور زنان در مجلس خود به‌عنوان رقاصه و به‌عنوان گردانندگان مراسم استفاده می‌کرده‌اند. 👈🏻چنانچه در اوراد الاحباب به کنیزکان آوازخوان برای رونق بخشی به مجلس سماع اشاره شده است. [1] 👈🏻یا در کتب صوفیه آمده است که: «وقت باشد که مستورات (زنان) نیز به مجلس سماع درآیند، برخی به نظاره و برخی خود سماع گر و مردان و زنان باهم در یک‌خانه گرد آیند و خود را محرم یکدیگر دانند». [2] ⭕️از رقص سماع مختلط مردان و زنان صوفی نقل‌های مختلفی شده است. چنانچه نقل شده است که مولوی دارای مجالس سماع زنانه نیز بوده و علاوه برزنان طبقات مرفه، بین زنان طبقات پایین هم علاقه‌مندانی داشته که به خاطر او مجلس سماع ترتیب می‌دادند و وقتی مولوی در مجلس آنان حاضر می‌شد گل‌بارانش می‌کردند و همراه او به رقص و سماع برمی‌خاستند. [3] 📖پی‌نوشت: [1]. باخرزی، یحیی بن احمد، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، به کوشش افشار، نشر دانشگاه تهران، تهران، 1383، ص 190 [2].جام، احمد (ژنده‌پیل)، مقدمه مفتاح الجنات، ص 44. [3]. زرین‌کوب، عبدالحسین، پله‌پله تا ملاقات، نشر علمی، تهران، 1394، ص 165. 🖊منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
ملاقات امام کاظم عليه‌السّلام با شقیق بلخی در جریان سوء استفاده هایی که از حوادث تاریخ می کند این بار در مورد ملاقات شقیق بلخی با امام کاظم علیه السلام است که در موسم حج اتفاق افتاده و صوفیه به این بهانه قصد دارند را از معتمدان امام علیه السلام قلمداد کنند. در برخی منابع از ملاقات امام موسی بن جعفر علیه السلام با شقیق بلخی سخن گفته شده است و همین نقل باعث شده که عده ای او را از شاگران و مشایخ امام موسی بن جعفر علیه السلام بدانند و حتی ادعا شده است که شقیق خرقه تصوف را از آن حضرت علیه السلام گرفته است!!! صاحب طرائق می نویسد: در کتاب مطالب السئول محمد بن طلحه و تذکره الخواص الامه شیخ یوسف، معروف به سبط ابن جوزی به اسناد خود و نیز در کتاب کشف الغمه، از کمال الدین، منقول است که هشام ابن حاتم اصم از پدر خود ابی حاتم روایت کرده است که گفت: شیخ ابو علی شقیق ابن ابراهیم مرا گفت که در سال ۱۴۹ از هجرت که یک سال بعد از رحلت اما م حق ناطق جعفر الصادق می بود به عزم زیارت معظمه به قادسیه منزل داشتم و نظر به اهل حاج و بسیاری از آنها می کردم. جوانی را دیدم بسیار خوش رو و گندم گون و لاغر اندام در گوشه ای تنها نشسته. با خود گفتم همانا این جوان از صوفیه خواهد بود و می خواهد در این راه کل بر مردم شود. می روم او را ملامت می کنم که بی زاد و راحله چرا به سفر آمده ای؟ چون به نزدیک او شدم گفت یا شقیق اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و مرا واگذاشت و رفت. من با خود گفتم عجب است که مرا ندیده می شناسد و نام مرا می برد و نیت مرا میفهمد. همانا جوان مومن صالحی است بروم و از او حلیت این نیت بخواهم. جوان به میان جمع رفته، از نظرم غایب شد. چون به واقصه رسیدم دیدم که آن جوان نماز می کند و می لرزد و می گرید. پس صبر کردم تا از نماز فارغ شد. به جانب وی رفتم. چون مرا دید که می آیم به سوی او و جانب او گفت یا شقیق بخوان و انی لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدی و باز مرا گذاشت و رفت... 👈 با نقد و بررسي تاريخي اين روايت و با استناد شواهد و قرائن نتايجي بدست می آید: 1️⃣ اين روايت در نخستين شرح احوال امامان شيعه نيامده است. 2️⃣اين روايت در منابع و مصادر اوليه وجود نداشته بلکه نخستين بار در تأليفات سنّيان و سپس شيعيان آمده است. 3️⃣ نخستين راوي اين روايت ظاهراً قاضي حسن بن خلّاد رامهرمزي است و کتاب مفقود او نيز تنها منبع تذکره­نويسان و شرح حال­نويسان متأخر است. 4️⃣در هیچ یک از کتابهای رجالی شیعه از شقیق بعنوان یکی از اصحاب امام هفتم علیه السلام ذکری به میان نیامده است. 5️⃣براساس ادعای متصوفه بر کشف و کرامت و غیب گویی اقطاب و بزرگانشان چطور برخورد شقیق و عدم اطلاع و ... با حضرت علیه السلام را توجیه می کنند؟!!! 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 چهارشنبه ☀️ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۶ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 7 فوریه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مفاسد رقص سماع در تصوف3️⃣ ⛔️یکی از مهم‌ترین عوارض و مفاسدی که برای سماع توسط خود صوفیه ذکر شده است خطر مرگ، در وقت سماع یا بعد از آن است. 🖊چنانچه سراج طوسی در اللمع به این امر اذعان داشته و می‌نویسد: «احمد نوری با شنیدن شعری، چنان دچار وجد و شوریدگی شد که به سماع مشغول کشت و از شب تا صبح دیوانه‌وار به این‌سو و آن‌سو می‌دوید و در نیزاری که چوب‌های تیز و برنده از آن باقیمانده بود جست‌وخیز می‌کرد و درحالی‌که خون از پای او می‌چکید به خواندن شعر مشغول بود، تا جایی که این کار به کشته شدن او منجر شد و بعد از سه روز از دنیا رفت». [1] 🖊به گفته خواجه عبدالله انصاری تعداد زیادی از مشایخ بزرگ صوفیه همچون شبلی، خزاز، نوری و دراج در مجلس سماع یا بعد از آن بر اثر سماع جان باخته‌اند! [2] 📖پی‌نوشت: [1]. ابونصر سراج طوسی، اللمع فی التصوف، مقدمه نیکلسون، اساطیر، تهران، ص 363 [2]. جامی عبدالرحمن بن احمد، نفحات الانس، تهران، نشر سعدی، 1366، ص 189 🖊منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌حکم منکر ایمان ابوطالب امام حضرت (علیه السلام) در پاسخ به نامه یکی از شیعیان درباره ایمان جناب پدر امیرمؤمنان علی(علیه السلام) می نویسند: بسم الله الرحمن الرحیم همانا کسی که در ایمان ابوطالب شک کند، جایگاه او آتش جهنم است. 📚فخار بن معد موسوی ایمان ابی طالب، ص82؛ 📚ابن حاتم شامی، الدرالنظيم في مناقب الأئمة اللهاميم‏، ص220؛ 💠امام باقر (علیه السلام) وقتی با حدیث «ضحضاح من النار» در مذمت ابوطالب مواجه شدند فرمودند: ایمان ابوطالب بر ایمان همه خلائق برتری دارد. (لو وُضِعَ ايمان ابي‌طالبٍ في کفّهِ ميزانٍ و ايمانُ هذا الخلقِ في الکفةِ الاُخري لَرَجَّحَ ايمانُهُ) ➖دلیل دشمنی با حضرت ابوطالب علیه السلام طبق عقیده شیعه حضرت ابوطالب علیه السلام از حجج الهی و صاحب مقام شفاعت و دارای بالاترین نور بعد از چهارده معصوم و مقدم بر جمیع انبیاء غیر از خاتم الانبیا می باشد ، ولی طبق عقیده اهل تسنن حضرت ابوطالب دو نظر وجود دارد برخی گویند با ایمان از دنیا رفته و بیشتر می گویند با حالت کفر از دنیا رفته است {العیاذ بالله} 🔻دو گروه در بُلد کردن این دشمنی تاثیر بسزائی داشتند. 1️⃣: بنی امیه 2️⃣بنی العباس 🔻خلفاء بنی امیه مخصوصا معاویه بن ابی سفیان: بخاطر دشمنی و بغضی که از خاندان رسالت و خصوصا امیرالمومنین علیه السلام داشتند شروع به احادیثی در باب فضیلت تراشی برای دشمنان اهل البیت علیهم السلام و جعل احادیثی در مورد مذمت حضرت ابوطالب علیه السلام زدند.1 🔺عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا يُونُسُ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهَا أُمُّ رَأْسِهِ فَقَالَ كَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً)2 🔰 از يونس بن نباته از امام ششم علیه السلام كه فرمود: اى يونس مردم در باره ابو طالب چه ميگويند؟ گفتم: قربانت ميگويند او در گودالى از دوزخ است كه مغزش از آن بجوش مى‏آيد 🔻فرمود: دروغ گفتند ، به راستی که ابو طالب از رفقاى پيغمبران و صديقان و شهيدانست و نيكان شايسته وجه خوب رفيقانى باشند آنان‏)3 📚: منابع 1:صحیح بخاری ، ص ۹۵۰ بَاب «قِصَّةِ أبی طَالِبٍ» 2:كنز الفوائد، ج‏1، ص: 183 3:آيه 49 سوره مباركه النساء ⚫️۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام تسلیت باد ⚫️ ✔️ ابن ابی الحدید در شرحش بر چنین میگوید: 🌟«من بر خود جائز ندانستم از تعظیم حق ابوطالب کوتاهی نمایم، چه آنکه می دانستم که اگر او نبود پایه های اسلام استوار نمی شد و همچنین می دانستم که او به گردن هر مسلمانی تا روز قیامت حقی واجب دارد.» 👈🏻بعضی از بزرگان صوفیه، همچون ابن عربی، مولوی عبدالقادر گیلانی ، در ایمان حضرت ابوطالب شک داشت و کافر دانستن ایشان جسارتی بزرگ به ساحت مقدس امیرالمومنین علیه السلام داشته اند. 👈🏻ابن عربی قائل است که فرعون، با ایمان از دنیا رفت و قبل از غرق شدن ایمان او پذیرفته شده است، در این صورت جایگاه فرعون از حضرت ابوطالب علیه السلام بالاتر بوده و فرعون اهل نجات بوده ولی حضرت ابوطالب علیه السلام اهل نجات نیست!!! «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 🔵صوفی پژوهی @sufi110