💢بنام تشیع، به کام تصوف!1️⃣
⛔️ از دیگر اشخاصی که شاخهی صوفیان شیعه ادعا دارند که او از جانب ائمه علیهم السلام در امر طریقت و دستگیری مجاز بوده، ابراهیم ادهم است. وی از بزرگان صاحب نام صوفی و زاهد پیشهی قرن دوم هجری بوده که با امثال فضیل عیاض و سفیان ثوری نیز سر و سرّی داشته است. نوشتهاند که وی در آخر عمر به شام رفت و در یک نبرد دریایی به شهادت رسید.[1]
❌صاحب طرائقالحقائق مدعی است که سر سلسلهی ادهمیه که منسوب به ابراهیم ادهم است، از سوی امام زین العابدین علیه السلام اجازهی دستگیری دارد.[2]
پینوشت:
1- زرکی، الاعلام، ج1، ص31 – فرهنگ معین، ج5، ص75
2- طرائق الحقائق، معصوم علیشاه، ج2، ص109.
🖊پایگاه جامع فرق و ادیان
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰انسان و مدنیّت3️⃣3️⃣ 🔶🔶آقاى فاضل: تفسیر «علم اسماء» را از امام صادق(علیه السلام)
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰معاش و معاد4️⃣3️⃣
🔶براى توضیح بیشتر مى گوییم که انسان داراى دو جنبه حیات مادّى و معنوى است که هریک در شرایطى خاص صورت پذیرفته. زندگانى انسانى یک زندگى ممتد و دامنه دار است که با مرگ پایان نمى پذیرد، بلکه پس از مرگ وارد مرحله جدیدى خواهد شد.
🔶اگرچه حیات معنوى و جاودانى غرض اصلى آفرینش انسان است باید توجّه داشت که رابطه نزدیکى بین این دو جنبه از حیات وجود دارد تا آنجا که رهبران اسلامى فرموده اند: هر که امر معیشت او لنگ باشد، آخرت او در خطر است. بر این اساس، تعادل جسم و روح که رمز سعادت آدمیّت است باید همواره مراعات شود و اگر این تعادل در هم شکست خطر ویرانى کاخ سعادت انسان در پیش خواهد بود.
🔶خداوند در اوّل قدم آفرینش، آدم را به علم معاش و معاد رهبرى کرد، آدمیزاد نه فرشته مجرّد است که به کلّى از مادّیات چشم بپوشد و نه حیوان بى خرد و دانش که به کاه و علف دلخوش باشد; ازاین رو امامان(علیهم السلام) گفته اند: «از ما نیست کسى که دنیا را براى آخرت، یا آخرت را براى دنیا کنار بگذارد».
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از انسانِ کامل
MonajatShabaniyeh-960302.mp3
34.94M
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰هدف سفراى الهى5️⃣3️⃣
بعثت انبیا هم به این منظور بوده که راه استفاده از ذخایر مادّى و روحى را به مردم بیاموزند. آنها در عین اینکه بیشتر توجّهشان به آخرت بود و گاهوبیگاه جهان دیگر را به یاد مردم مى آوردند، هیچ گاه به مردم نگفتند از زندگى دنیا و لذّات مشروع و خوراک و پوشاک چشم بپوشید و از اجتماع و فعّالیّت هاى حیاتى گریزان و فرارى باشید.
حضرت سلیمان عرض کرد: «خدایا، مرا بیامرز و حکومتى به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد».(1) یوسف صدّیق چون از مقرّبان پادشاه مصر شد فرمود: «اى پادشاه، خزانه کشور را به من بسپار که به امر نگهدارى و مصرف آن دانا هستم». خداوند نیز درباره یوسف مى فرماید: «ما این منزلت را به او دادیم تا از نعمت هاى ما برخوردار شود».(2)
پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) غذاى مطبوع خورد، زن گرفت، خواب و استراحت را بر خود حرام نکرد، به مردم هم گفت: «از غذاهاى پاکیزه و حلالى که خداوند در زمین آفریده بخورید، ولى از شیطان فرمان نبرید که دشمن آشکار شماست».(3) سیره پیغمبر براى ما سرمشق است.
اسلام که کامل ترین ادیان جهان است على رغم یهود که در مادّیت فرو رفتند و نصارى که به گوشه گیرى و رهبانیّت گرویدند، در حفظ این تعادل کمال اهتمام را ورزیده (وَکَذلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا)(4) این بود منطق دین، امّا از آنجا که در هر مرام و مذهبى گروهى راه افراط و دسته اى راه تفریط را پیش مى گیرند، در اسلام نیز از همان روزهاى اوّل این کجروى ها شروع شد.
گروهى چنان در مادّیگرى فرو رفتند که از هرگونه حق کشى و خیانت خوددارى نکردند، گروهى به زهد خشک متمایل شدند و گفتند: مال و جاه را به جاه طلبان باید سپرد بنده زاهد خدا را با ریاست چکار؟ بدین گونه کارهاى بزرگ و حیاتى و ادارى اجتماع به دست هوى پرستان نالایق افتاد، مردان بزرگ و شایسته از امور حیاتى و نظام ادارى اجتماع کنار رفتند و این فاجعه که خود شرح جداگانه دارد بزرگ ترین فاجعه از روز مرگ پیامبر اسلام تا کنون در نظام اجتماعى اسلامى بوده است.
و روى این پایه غلط، دسته اى به اعراض از دنیا، تحریم لذّات حلال، ترک زناشویى، پشمینه پوشى، ریاضات شاقّه، عزلت و گوشه گیرى، عدم شرکت در جهاد و... خو گرفته، امور دنیوى را سدّ راه عشق خدا دانستند، در حالى که این کارها به رهبانیّت مسیحى و ریاضت جوکیان و مرتاضان هندى نزدیک تر بود تا روح اجتماعى و متکامل اسلام.
از مصادیق این طرز فکر انحرافى روش بسیارى از رهبران تصوّف است که حتّى به طرز رفتار رهبران اسلام به عقیده نارساى خود خرده مى گرفتند. اکنون براى نمونه شواهدى مى آوریم:
(1). سوره ص، آیه 35.
(2). سوره یوسف، آیه 55 و 56.
(3). سوره بقره، آیه 168.
(4). ترجمه: «همان گونه شما را نیز، امّت میانه اى قرار دادیم». سوره بقره، آیه 143 .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢نقد مبانی اعتقادی ابنعربی / عدالت صحابه (قسمت اول)
🔸ابنعربی» یکی از افرادی است که در کتاب «الفتوحات المکیه»، همچون دیگر اهلسنت، عدالت صحابه را پذیرفته و در این رابطه مینویسد: «پس به صحابه، گمان نیکو میرود (خدا از همه راضی باد) و راهی برای خردهگیری بر آنها نیست...و آنها در تمام کارهایی که بر اساس اجتهاد خویش انجام دادهاند، چه درست عمل کرده یا خطا کرده باشند، مأجور هستند».
🔹آیه ۱۵۵ سوره آلعمران، یکی از آیات معارض با آموزه عدالت صحابه است که خداوند در این آیه قرآن میفرماید: «کسانی که در روز روبروشدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد) فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت و خداوند آنها را بخشید. خداوند، آمرزنده و بردبار است». از این آیه به خوبی استفاده میشود که فرار صحابه از میدان جنگ احد و ارتکاب این گناه به خاطر غلبه شیطان بر صحابه بوده، گرچه ذیل آیه میگوید که خداوند آنها را بخشید، ولی این بخشش پروردگار، مفهومش این نیست که آنها عادل بودند و مرتکب گناه نشدند؛ بلکه با صراحت، در قرآن آمده است که آنها مرتکب گناهان متعدّدی شدند.
https://www.adyannet.com/fa/news/43997
📎 #ابن_عربی
📎 #عدالت_صحابه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«يكی از بهترين راه های رعايت تقوا آن است كه هر كاری را با نام خدا شروع كنيم، قهراً هيچ حرامی را مرتكب نخواهيم شد،چون حرام را نمیشود با نام خدا شروع كرد.»
۸۲/۱۰/۵
#عرفان_اسلامی
#مراقبه
🔵صوفی پژوهی
@sufi110