eitaa logo
صوفی پژوهی
284 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
469 ویدیو
80 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰هدف سفراى الهى5️⃣3️⃣ بعثت انبیا هم به این منظور بوده که راه استفاده از ذخایر مادّى و روحى را به مردم بیاموزند. آنها در عین اینکه بیشتر توجّهشان به آخرت بود و گاهوبیگاه جهان دیگر را به یاد مردم مى آوردند، هیچ گاه به مردم نگفتند از زندگى دنیا و لذّات مشروع و خوراک و پوشاک چشم بپوشید و از اجتماع و فعّالیّت هاى حیاتى گریزان و فرارى باشید. حضرت سلیمان عرض کرد: «خدایا، مرا بیامرز و حکومتى به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد».(1) یوسف صدّیق چون از مقرّبان پادشاه مصر شد فرمود: «اى پادشاه، خزانه کشور را به من بسپار که به امر نگهدارى و مصرف آن دانا هستم». خداوند نیز درباره یوسف مى فرماید: «ما این منزلت را به او دادیم تا از نعمت هاى ما برخوردار شود».(2) پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) غذاى مطبوع خورد، زن گرفت، خواب و استراحت را بر خود حرام نکرد، به مردم هم گفت: «از غذاهاى پاکیزه و حلالى که خداوند در زمین آفریده بخورید، ولى از شیطان فرمان نبرید که دشمن آشکار شماست».(3) سیره پیغمبر براى ما سرمشق است. اسلام که کامل ترین ادیان جهان است على رغم یهود که در مادّیت فرو رفتند و نصارى که به گوشه گیرى و رهبانیّت گرویدند، در حفظ این تعادل کمال اهتمام را ورزیده (وَکَذلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا)(4) این بود منطق دین، امّا از آنجا که در هر مرام و مذهبى گروهى راه افراط و دسته اى راه تفریط را پیش مى گیرند، در اسلام نیز از همان روزهاى اوّل این کجروى ها شروع شد. گروهى چنان در مادّیگرى فرو رفتند که از هرگونه حق کشى و خیانت خوددارى نکردند، گروهى به زهد خشک متمایل شدند و گفتند: مال و جاه را به جاه طلبان باید سپرد بنده زاهد خدا را با ریاست چکار؟ بدین گونه کارهاى بزرگ و حیاتى و ادارى اجتماع به دست هوى پرستان نالایق افتاد، مردان بزرگ و شایسته از امور حیاتى و نظام ادارى اجتماع کنار رفتند و این فاجعه که خود شرح جداگانه دارد بزرگ ترین فاجعه از روز مرگ پیامبر اسلام تا کنون در نظام اجتماعى اسلامى بوده است. و روى این پایه غلط، دسته اى به اعراض از دنیا، تحریم لذّات حلال، ترک زناشویى، پشمینه پوشى، ریاضات شاقّه، عزلت و گوشه گیرى، عدم شرکت در جهاد و... خو گرفته، امور دنیوى را سدّ راه عشق خدا دانستند، در حالى که این کارها به رهبانیّت مسیحى و ریاضت جوکیان و مرتاضان هندى نزدیک تر بود تا روح اجتماعى و متکامل اسلام. از مصادیق این طرز فکر انحرافى روش بسیارى از رهبران تصوّف است که حتّى به طرز رفتار رهبران اسلام به عقیده نارساى خود خرده مى گرفتند. اکنون براى نمونه شواهدى مى آوریم: (1). سوره ص، آیه 35. (2). سوره یوسف، آیه 55 و 56. (3). سوره بقره، آیه 168. (4). ترجمه: «همان گونه شما را نیز، امّت میانه اى قرار دادیم». سوره بقره، آیه 143 . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نقد مبانی اعتقادی ابن‌عربی / عدالت صحابه (قسمت اول) 🔸ابن‌عربی» یکی از افرادی است که در کتاب «الفتوحات المکیه»، همچون دیگر اهل‌سنت، عدالت صحابه را پذیرفته و در این رابطه می‌نویسد: «پس به صحابه، گمان نیکو می‌رود (خدا از همه راضی باد) و راهی برای خرده‌گیری بر آنها نیست...و آنها در تمام کارهایی که بر اساس اجتهاد خویش انجام داده‌اند، چه درست عمل کرده یا خطا کرده باشند، مأجور هستند». 🔹آیه ۱۵۵ سوره آل‌عمران، یکی از آیات معارض با آموزه عدالت صحابه است که خداوند در این آیه قرآن می‌فرماید: «کسانی که در روز روبروشدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد) فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت و خداوند آنها را بخشید. خداوند، آمرزنده و بردبار است». از این آیه به خوبی استفاده می‌شود که فرار صحابه از میدان جنگ احد و ارتکاب این گناه به خاطر غلبه شیطان بر صحابه بوده، گرچه ذیل آیه می‌گوید که خداوند آنها را بخشید، ولی این بخشش پروردگار، مفهومش این نیست که آنها عادل بودند و مرتکب گناه نشدند؛ بلکه با صراحت، در قرآن آمده است که آنها مرتکب گناهان متعدّدی شدند. https://www.adyannet.com/fa/news/43997 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
آیت الله العظمی جوادی آملی: «يكی از بهترين راه های رعايت تقوا آن است كه هر كاری را با نام خدا شروع كنيم، قهراً هيچ حرامی را مرتكب نخواهيم شد،چون حرام را نمی‌شود با نام خدا شروع كرد.» ۸۲/۱۰/۵ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 دوشنبه ☀️ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۹ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 19 فوریه 2024 میلادی 📎 🔸 https://btid.org/fa/photogallery 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بنام تشیع، به کام تصوف!2️⃣ 👌🏻اشکال‌هایی بر این ادعا وارد است. از جمله اینکه؛ 🔷بنا بر گواهی تاریخ، ابراهیم ادهم زمان امامت حضرت امام محمد باقر علیه السلام را نیز درک کرده و با وجود حضور امام پنجم دیگر صحیح نیست که بگوییم وی سلسله‌ای را به دستور امام چهارم راه‌اندازی کرده باشد. 👈🏻 اگر وی طبق ادعای متصوفه شیعه بود، می‌بایست این اجازه را در طریقت از امام باقر علیه السلام گرفته باشد و یا لااقل مهر تایید ایشان را داشته باشد. 🔷نکته‌ای مهم در رابطه با این شخصیت مرگ وی است که از آن به شهادت تعبیر کرده‌اند. طبق عقیده‌ی شیعه جهاد باید به اذن امام معصوم علیه السلام یا ولی او باشد. ابراهیم ادهم با کدام اجازه در جنگ شرکت کرده، حال آنکه ائمه علیهم السلام نه شخصاً در جنگی شرکت کرده‌اند و نه شیعیانشان را ترغیب به شرکت در چنین نبردهایی نموده‌اند (جز قیام زید). همان‌طور که امام صادق علیه السلام در آن اوضاع آشفته‌ی تاریخی و قیام‌های مکرر فرمودند: لو کان (ای حرب) خیراً ما سبقونا الیه. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢علت بلند گذاشتن سبیل توسط دراویش2️⃣ ❌فرقه‌های صوفیه چندین دلیل را به‌عنوان سبیل بلند ذکر می‌کنند. 🖊ازجمله سلطان حسین تابنده قطب فرقه سلطان علیشاهی در توجیهی عجیب می‌گوید: «اخباری که در باب زدن شارب رسیده غالباً یا نبوی است که شیعه آن‌ها را به‌واسطه روات ضعیف می‌دانند و یا از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده و از غیر آن حضرت در باب شارب روایتی به نظر نرسیده است.» [1] 💢البته این توجیه از سلطان حسین تابنده بعید نیست چون دراویش این فرقه فقط روایاتی را صحیح می‌دانند که به نفع آن‌ها باشد 👌🏻ولی روایاتی که کوچک‌ترین منافع و مقاصد آن‌ها را زیر سؤال ببرند را غیر صحیح و ضعیف می‌دانند. 🔷اما در پاسخ به این توجیه ناشیانه باید گفت که 1️⃣احادیث کوتاه کردن سبیل فقط از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) نیست. 👌🏻بلکه از دیگر ائمه اطهار (علیهم السلام) ازجمله حضرت علی (علیه السلام) که دراویش از ایشان دم می‌زنند نیز روایاتی در ذم بلند گذاشتن سبیل وارد شده است. 2️⃣برفرض که روایات نبوی دراین‌باره ضعیف باشند، چرا روایات امام صادق (علیه السلام) را نادیده گرفتند؟ پی‌نوشت: [1]. تابنده، حسین (رضا علیشاه)، رفع شبهات، نشر حقیقت، تهران، 1377، ص 143 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبارتی از حضرت امام (ره) را ملاحظه کنیم که چگونه ایشان معتقد است فهم کلمات امثال مولوی محتاج شناخت مبانی و اصطلاحات خاص است و این شناخت برای خیلی‌ها حتی حکیم سبزواری هم میسر نبوده چرا که برای فهم «مولوی» نیاز به «قریحه عرفانی» داریم. ایشان در جلد دوم تقریر شرح منظومه که حاوی مباحث سطح عالی فلسفه است، می‌گوید: «کثیری از ناس شعر مثنوی را جبر می‌دانند و حال آنکه [وی] مخالف با جبر است، و علت آن این است که آقایان معنای جبر را نمی‌دانند. و چنانکه مرحوم حاجی [سبزواری] نیز در شرح خود بر مثنوی نتوانسته در شرح و تفسیر، مرام مولوی را برساند؛ زیرا حکیمی قول عارفی را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه عرفانی داشته باشد. نکته دوم؛ اضافه برفرمایش امام، اظهارنظر علامه طباطبایی و دو شاگرد نمونه‌اش یعنی آیت‌الله مطهری و آیت‌الله جوادی آملی هم شنیدنی است. سخن مهم علامه طباطبائی در کتاب‌الرسائل چنین است: «مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است». و سخن زیبای آیت‌الله مطهری در کتاب آشنایی با قرآن جلد دوم این است: «مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه می‌گوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی». مولوی که دیگر وضعش معلوم است؛ مولوی که یکسره عرفان و معنویّت و حقیقت و اسلام ناب و معرفت توحیدیِ خالص است... اینها قلّه‌های شعر فارسی‌اند» دیدار رهبر انقلاب با شاعران در ماه رمضان _  ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ سلام وقت بخیر نظرتون چیه؟ مولوی مورد مدح قرار گرفته؟
با عرض سلام خدمت شما در بررسی مباحث باید به نکته های اساسی توجه کرد 1️⃣مباحث علمی را باید فارغ از اسامی اشخاص، مورد بررسی قرار داد تا بتوان در تحلیل مسائل بدون پیش داوری به نتیجه علمی دست پیدا کرد. 2️⃣این جملاتی که از امام خمینی ره و مقام معظم رهبری نقل شده است، درست می باشد و کلام این بزرگواران است. 3️⃣شیوه علمی این بزرگواران به گونه ای بوده که در مباحث علمی، فارغ از نام گوینده کلام، به تحلیل مطالب علمی می پرداختند و در متنی که از امام خمینی ره نقل شده، ایشان با توجه به اندوخته های علمی خویش به تحلیل سخن ملاهادی سبزواری دست زده و قائل بوده‌اند که ایشان دچار اشتباه شده‌اند و این امر نشان دهنده رویه و شیوه علمی حضرت امام می باشد. 4️⃣باید توجه داشته که این سخن حضرت امام و مقام معظم رهبری در مورد مولوی دلیل بر این نیست که این دو بزرگوار مولوی را معصوم می دانند، بلکه به صورت کلی، هردو ایشان تشخیص داده اند که مسیر کلی مولوی اشتباه نبوده است و قطعا با کتاب مثنوی به عنوان یک کتاب بدون اشکال نگاه نمی کنند. 5️⃣مخالفان و منتقدان مولوی بر این باورند که اگرچه سخنان نیک هم در آثار وی یافت می‌شود، اما آرائی در این کتاب به چشم می‌آید که قابل اغماض نیست. عمده اعتراض مخالفانِ مولوی بر سخنانی است که او در ستایش از معاویه و بنی‌عباس، کافر قلمداد کردن ابوطالب ـ پدر بزرگوار امیر المومنین(ع) ـ تسامح در موضوع مهدویت و این که فرقی نیست که مهدی موعود(عج) از نسل علی باشد یا از نسل عمر، مطرح کردن برخی افکار و آداب تصوف و برخی تعابیر نامناسب در مثنوی است. 6️⃣اشکالات مطرح شده در شماره قبل، از جنس مباحث عرفانی نیست که قابل فهم برای عده خاصی باشد بلکه از مواردی هستند که به راحثی اشتباه بودنشان روشن می شود. در پایان باید توجه کرد که اگر کسی دیدگاهی خلاف دیدگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری در مباحث علمی داشته باشد، هیچ گونه اشکالی ندارد زیرا در مباحث علمی این امر پذیرفته شده است که باید دلائل اشخاص مورد بررسی قرار گیرد و این شیوه همه بزرگواران بوده بخصوص می توانید به کتاب موسیقی و غنا(درس خارج مقام معظم رهبری ) نگاه انداخته بشود که در بعضی موارد مقام معظم رهبری، دیدگاه امام خمینی را مطرح کرده و با آوردن دلائلی نظر ایشان را نمی پذیرد و این نشان دهنده این است که در مباحث علمی دلائل اشخاص مهم است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌دعوت هستید… 💠🔹بزرگداشت ششمین سالگرد شهادت 🔶🔸بسیجی مدافع ولایت و امنیت «شهید محمد حسین حدادیان» 📅 زمان : پنج شنبه ۳اسفند ماه از نماز مغرب وعشا 📍مکان : میدان نوبنیاد شهرک شهیدچمران مسجد امام موسی کاظم( ع) جنب مترو نوبنیاد. https://eitaa.com/shahidhadadian74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارک امام سجاد سلام الله علیه سؤال شد که «مَا بَالُ الْمُتَهَجِّدِينَ بِاللَّيْلِ مِنْ أَحْسَنِ النَّاسِ وَجْهاً»، چرا آنها که نماز شب ميخوانند و مداوم بر اين کارند، اينها در بين ديگران از ديگران زيباترند؟ «قَالَ(عَلَيْهِ السَّلام): لِأَنَّهُمْ خَلَوْا بِاللَّهِ فَكَسَاهُمُ اللَّهُ مِنْ نُورِهِ»اينها سحر با خدای خود خلوت کردند و ذات اقدس الهی از نور خود به اينها چيزی داده است. گاهی ممکن است در ديد ديگران انسان زيبا جلوه کند، همان آبرومند بودن است، «وجيه عند الله» بودن است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سه شنبه ☀️ ۱ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۰ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 فوریه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز دهم ماه 1445 1 ماه 🔹
عالم شهید


🔹 حدیثی نورانی از وجود مبارک پیغمبر، آورنده قرآن حکیم و کریم نقل شده است که آن حضرت فرمود در روز قیامت، ترازویی وضع می‌ شود که در آن ترازو، در یک کفه، خون و در کفه دیگر، مرکّب را می ‌گذارند: «فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ». 🔹 در آن سنجش، , افضل از دماء شهدا خواهد بود؛ یعنی آن خون در عین حال که مقدس و محترم است و صاحب آن به بهشت می ‌رود; اما مرکّب عالم که است و شهادت را تحلیل می ‌کند و خوی رزم و دفاع را در پیروان قرآن و عترت احیا می ‌کند، وزین ‌تر و رساتر و گرامی ‌تر از آن خون است. 🔹 اگر خود عالم، شربت شهادت بنوشد، یقیناً مرکّب او بالاتر از خون اوست، زیرا خون او یک امر مادی است; اما مرکّب او یک رشد عقلی و معنوی را به همراه دارد. یک یقیناً پیروزتر از دیگران است، زیرا هم با علم خود توانست دین را آبیاری کند و هم با خون خود توانست دین را سرسبز و خرّم نگه بدارد. 📚 پیام به کنگره شهدای طلاب دفاع مقدس تاریخ: 1396/10/03 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🌹دست دراز کنید که بهترین شفیع روز قیامت شهید است... ♦️تصویری ماندگار از پیکر مطهر شهید محمّد حسین حدادیان در معراج شهدا 🕊شهادت : اول اسفند۹۶، در خیابان پاسداران توسط دراویش داعشی 🔵صوفی پژوهی @sufi110