eitaa logo
صوفی پژوهی
305 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
586 ویدیو
92 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃روشنایی زندگی شبی که بی‌ یاد تو طی شود، روز روشنی را به دنبال نخواهد داشت. میزان روشنی و تاریکی روزهای ما به اندازۀ یادی بستگی دارد که شب‌ها از تو می‌کنیم. ما به فکر خودمان هم که باشیم، لحظه‌ای نباید تو را فراموش کنیم. شبت بخیر روشنایی زندگی!
📌 دوشنبه ☀️ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۶ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 15 آوریل 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 دوشنبه ٢٧ فروردین ماه ١۴٠٣ از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓سؤال: مدتی است شیطان و هوای نفس در تزکیه بطن و لسان، کم‌خوری، کم‌گفتن و کم‌خوابیدن اذیتم می‌کند، برای رفع این معایب چه کنم؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ✨ گوی سبقت را نمازشب‌خوان‌ها ربودند مخفیانه. 🔹 ترتیبی برای تقلیل طعام ذکر می‌شود، إن‌شاءاللّه. هرچه را که قصد دارید بخورید، اول جدا نمایید _ مثلاً در سینی جداگانه_ و قناعت هم نکنید، آن وقت فقط از آن میل کنید؛ این را باید عمل نمایید تا معلوم گردد. 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت فقیه عالی‌قدر، آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی اصفهانی؛ ١٣۵٣ق. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
بهائیت مولود تصوف.pdf
821.5K
🔰بهائیت، مولود تصوف 🖊نصیر سبد کماری 🔶با مقدمه مرحوم داوود الهامی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰🔰لیست کتاب‌های نقد تصوف، در کانال صوفی پژوهی 📙بهائیت، مولود تصوف ✍️نصیر سبد کماری https://eitaa.com/sufi110/1737 📙 عارف و صوفی چه می‌گویند ✍️آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی https://eitaa.com/sufi110/1677 📙عرفان و عارف‌نمایان؛ ترجمه کتاب کسر اصنام الجاهلیة(زبان فارسی) ✍️صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) https://eitaa.com/sufi110/1182 📙كسر أصنام الجاهلية (زبان عربی) ✍️ صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی https://eitaa.com/sufi110/1180 📙فرقه صوفیان ✍️مولف:سید محمد محدث https://eitaa.com/sufi110/326 📙جلوه حق: بحثی پیرامون صوفیگری در گذشته و حال ✍️آیت الله ناصر مکارم شیرازی https://eitaa.com/sufi110/1711 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌 سه شنبه ☀️ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۷ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 16 آوریل 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ابلیس از منظر صوفیه با تأکید بر آثار عطار نیشابوری – محمدرضا احمدی ▪️ چکیده داستان استکبارورزی و امتناع ابلیس از سجده بر حضرت آدم(علیه السلام)، در منابع اسلامی و همچنین در آثار اهل تصوف بازتاب بسیار داشته و تلقی و تفسیرهای گونا‌گون از آن ارائه شده است. در این میان، بسیاری از اهل تصوف، طغیان و تکبر ابلیس را برنتافته و با برخی توجیه و تأویل‌ها درصدد تنزیه و اثبات بی‌گناهی ابلیس برآمده‌اند؛ تاجایی‌که حتی به تقدیس ابلیس اغواگر پرداخته و او را «سید الموحدین» و اسوه و الگوی اهل توحید خوانده‌اند. شیخ فریدالدین عطار نیشابوری (شاعر شهیر و صوفی‌مشرب ایرانی) نیز با توسل به برخی تمثیل‌ها در مقام دفاع از ابلیس و توجیه اثم و عصیان او برآمده و در این زمینه، پیرو صوفیان سلفی چون حلاج و عین‌القضات است که پیش از او در مسیر تطهیر و تقدیس ابلیس گام برداشته‌اند. عطار در آثار و اشعارش می‌کوشد تا ابلیس را مقهور بی‌چون و چرای قضا و قدر الهی و عاشقی راستین و موحدی محب حضرت حق معرفی کند که جفای رانده‌شدن از رحمت الهی را به‌جان خرید و تحمل کرد و از زخم رجم و لعنت نرنجید. به باور او، ابلیس از سر عشق و غیرت، سجده بر غیر خداوند را برنتابید و قهر و لعنت را بر لطف الهی ترجیح داد و بدین‌واسطه، نماد قهر الهی گشت و چون در آن قهر بسیار خوشی دید، از خداوند امان و مهلت خواست. پوشیده نیست که انگارۀ بی‌گناهی ابلیس در تقابل با مضمون آیات کریمه‌ای است که به گردنکشی و استکبارورزی ابلیس به‌صراحت دلالت دارند و بر عصیان و طغیان او انگشت تأیید می‌نهند. در این مقاله، افزون بر نیم‌نگاهی به پیشینه دفاع از ابلیس و تنزیه او، با استناد و استشهاد به آثار عطار نیشابوری و در آینه اشعارش، نگاه او به ابلیس و تلاش و تأویل‌های او در راستای تنزیه و تقدیس ابلیس، روایت و تحلیل شده است. ▪️ سخن پایانی ابلیس از دیدگاه آیات و روایات، دشمن قسم‌خورده انسان است و در همه‌جا برای آدمی دام می‌گسترد تا او را از راه راست منحرف سازد. ابلیس در نظر برخی صوفیه این‌گونه نیست و آنان با تأویلات خود به‌گونه دیگری به او می‌نگرند. از آن جمله عطار نیشابوری است که به ابلیس از دیدگاه یک صوفی عاشق می‌نگرد و از بعد عاشقانه به این مسأله می‌پردازد. در این رابطه می‌توان گفت که تصوف عطار، تصوفی است عاشقانه تا عابدانه. وی نیز مانند حلاج و عین‌القضات و عده‌ای از صوفیه حتی به دفاع از ابلیس و توجیه عصیان او پرداخته و در این راه از تمثیلات نیز بهره برده است. سیمای ابلیس از منظر وی سیمایی مثبت است؛ چراکه به هر اندازه که لطف خداوندی لازم است، ابلیس نیز نماد قهر خداوندی می‌باشد. در آثار عطار پاره‌ای از مسائل مربوط به ابلیس، با شطح و طامات آمیختگی دارد. از دیدگاه صوفیه، شطحیات رازهای نهان اهل وجد است که گاه به‌دور از عرف و دین و خلاف ادب شرعی بوده و غلیان و شور، و وجد و سکر در عارف به‌جایی می‌رسد که مانند حلاج دم از «انا الحق» می‌زند. به‌نظر می‌رسد دفاع از ابلیس در ابتدا منبعث از مکاتب و جریان‌هایی است که در ادامه راه با توجیه مقوله شر در عالم هستی و نیز مصداقی از تجلی اسمای الهی، به انحراف می‌گرایند و بعدها نیز توسط فقیهان به‌ویژه عالمان تشیع مورد نکوهش و سرزنش واقع می‌گردند. البته این جریان در قرن‌های نخستین اسلامی به‌منصه ظهور می‌رسد و نوعی ادب شطحیانه یا دفاع از ابلیس به‌وجود می‌آید و در همان قرون نخستین نیز رفته‌رفته رو به افول می‌نهد؛ تاجایی‌که در شعر و ادب ایران اسلامی جز اشاره‌ای از جهت ادبی، آثاری از این نوع جریان به‌چشم نمی‌خورد. 📌 مطالعه متن کامل مقاله در سایت: ابلیس از منظر صوفیه با تأکید بر آثار عطار نیشابوری – محمدرضا احمدی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰آبرو براى چه مى خواهى2️⃣4️⃣ ❇️آقاى فاضل: از این عجیب تر داستانى است که در همین تذکره عطّار(1) مى خوانیم که یکى از مریدانى که سال ها خدمت بایزید مى کرد روزى گفت: اى استاد، من سى سال است شب و روز عبادت مى کنم و از حالاتى که تو مى گویى اثرى نمى بینم. بایزید گفت: سیصد سال دیگر هم نخواهى دید! مرید: عجب، براى چه؟ ـ براى اینکه نفست حجاب و مانع است. ـ راه چاره دارد؟ ـ بله، امّا قبول نمى کنى. ـ نه قربان هر چه بفرمایید مطیعم. ـ الان مى روى سر و ریشت را مى تراشى و برهنه مى شوى و گلیمى به خود مى پیچى، توبره اى به گردن انداخته، در آن گردو مى ریزى، بچّه ها که دورت جمع شدند داد مى زنى هر که یک سیلى به من بزند یک گردو به او مى دهم; به همین حالت دور شهر مى گردى و هر جا تو را مى شناسند مى روى، علاج تو این است! ـ سبحان اللّه این حرف ها یعنى چه؟ ـ به همین کلمه مشرک شدى، چون نفست را تقدیس کردى. ـ مى شود راه دیگرى پیش پاى من بگذارى؟ ـ نخیر!... ـ من که نمى توانم به این کارها راضى شوم. ـ پس تو را نمى پذیرم.(2) ـ (زبان حال مرید) نه شیر شتر و نه دیدار عرب. 💢درویش: عجب مرید کم حوصله اى! او اگر مرید صادق بود باید بداند که بایزید طبیب روح است و هر چه بفرماید او باید اجرا کند. ❇️آقاى فاضل: شما را به وجدانتان انصاف دهید همان بایزیدى که مى گوید در قیامت پرچم من از پرچم محمّد بن عبداللّه(صلى الله علیه وآله)بلندپایه تر است.(3) به مرید بیچاره اش چه دستورى مى دهد! مى گوید: تا آخرین نفس باید براى ریختن آبروى خود بکوشى تا براثر این ریاضت، نفست ازآلودگى پاک شود.کدام دین چنین فتوایى مى دهد؟ ✳️ادیب زاده: عجب است از گروهى که هنوز هم از این خرافات دفاع کرده و بایزیدها را از مفاخر دوران مى شمارند. ❇️آقاى فاضل: در تذکره(4) مى نویسد: بایزید سى سال سرگردان بیابان شامات بود و گرسنگى و بى خوابى مى کشید مسلّماً باید ثمره سى سال بى خوابى و گرسنگى، همان تراوشات افکار بایزید باشد که نمونه آن را شنیدیم و بعداً هم به مناسبت نمونه هاى دیگرى را خواهیم دید. (1). تذکرة اولیاء، ص 142. (2). تذکره، ص 124، طبع تهران. (3). همان، ص 112. (4). تذکره، ص 116. 🔵صوفی پژوهی @sufi110