eitaa logo
صوفی پژوهی
305 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
573 ویدیو
90 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفی پژوهی
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور
🔰دیدگاه علامه طباطبائی در مورد عرفان و تصوف عرفان و تصوف‏ ❓❓پرسش: از سخنانتان كه در كتاب‏ شيعه در اسلام‏ در خصوص عرفان و تصوف داريد در مى‌‏آيد كه عرفان و تصوف را تصحيح مى‌‏فرماييد آن‏جا كه تاريخچه پيدايش و نشو و نماى اين طائفه و مجاهده شان را در حفظ روش خودشان ذكر مى‌‏كنيد در حالى كه ائمه عليهم السلام و فقها تكفيرشان كرده‏اند و احتمال كمترين صحت و اعتبار در اقوال‏شان نيست. علاوه در طى كلام مى‏‌فرماييد: عارف كسى است كه خدا را از راه محبت بپرستد نه از راه اميد ثواب يا ترس از عقاب! بعد مى‌‏گوييد: در هر يك از اديان كه خدا پرستش مى‏‌شود كسانى هستند كه مسلک عرفان را دارند حتى و ثنيت، در وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام عارف و غير عارف هست، آيا لازمه اين سخن اين نيست كه در وثنيت كسانى هستند كه خدا را از راه حب مى‌‏پرستند؟ آيا اين سخن صحيح است؟ پاسخ علامه طباطبایی: 🔶 ما در اول كتاب‏ شيعه در اسلام‏ تعهد كرديم كه مذهب تشيع را معرفى كرده تاريخچه پيدايش و نشو و نما و انشعابات و افكارشان را نشان دهيم. 🔸در اين‏جا (درك عرفانى) بر طبق تعهدى كه داشتيم تاريخچه حدوث و بقاى عرفان را بدون جانبدارى، اجمالًا بيان كرديم و كرامتى هم براى آنان اثبات نكرديم و اجمالًا به دليل عقلى و نقلی‏شان (بر خلاف آنچه فرموده‌‏ايد دليلى معقول و منقولى ذكر نشده) اشاره كرديم. 👈🏻البته كتاب، كتاب معرفى بود نه كتاب قضاوت و تشخيص حق و باطل مذاهب و از اين روى به نظرهاى مخالف نپرداخته «تفكر فقها را» نقل نكرديم (مگر به عنوان اشاره در تاريخچه پيدايش). 🔶و اما آنچه اشاره شد كه در وثنيت جمعى خدا را از راه محبت پرستش مى‌‏كنند. 👈🏻 اينان برهمن‌‏ها و ارباب رياضت هستند كه خدايان را عبادت مى‌‏كنند نه خداى واحد را و به عقيده خودشان در اثر رياضت‌‏هاى منفى، خودشان را اول در «خدايان» و بعد در خداى‏ تعاى فانى مى‌‏كنند و نظر به اين‏كه توضيح اين مسئله بسيار مفصل بوده و در يك نامه دو نامه نمى‌‏گنجد، خوب است به كتاب‏ سر اكبر كه ترجمه قسمتى از «ويدا» است و خاصه به‏ اوپانيشاد- شت استر- و كتاب‏ فروغ خاور و كتاب‏ تحقيق ماللهند و كتاب‏ آثار الباقيه‏ ابوريحان مراجعه شود تا معلوم گردد كه وثنيت هندى و بودائى وصائبى، چگونه عرفان داشته‌‏اند و دارند. 🔶و اما اين‏كه فرموده‌‏ايد: كلام شما به تصحيح و تصويب عرفان و تصوف اشاره مى‏‌كند، 👈🏻 البته اين‏جانب عرفان را تصحيح مى‌‏كنم، ولى نه عرفانى را كه در ميان سلسله‌‏هاى دراويش بعضى از اهل سنت دائر و معمول است و طريقتى در مقابل شريعت دارد كه بساز و نواز و غنا و رقص و وجد امر مى‏‌كند و نداى" سقوط تكليف" مى‌‏زند و چنان كه در ذيل كلام گفتيم، همين روش‏ها به شيعه هم سرايت كرده است. 👌🏻عرفانى كه از كتاب و سنت استفاده مى‌‏شود، روشى است كه بر اساس اخلاص عبوديت قرار گيرد و سرمويى از مقررات شرع مقدس اسلام جدا نشود، چنان كه در تفسير الميزان‏ نيز بيان كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى، 2جلد، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ: 2، 1388 ه.ش، ج‏2، ص: 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🖊نظر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی 👈🏻 راجع به اطاعت محض از استاد که در برخی عرفان‌ها مطرح می‌شود. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌دوشنبه ☀️ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰معجزه، راه تعیین امام معصوم (ع) یا قطب دراویش گنابادی 🔶 معجزه در فرهنگ شیعه، یکی از راه‌های تشخیص صداقت معصومین علیهم‌السلام به شمار رفته و هیچ گاه در مورد اعمال خارق‌العاده از غیر آنها، این عنوان به کار نمی‌رود، بلکه عنوان کرامت مطرح می‌شود. 🔸محمداسماعیل صلاحی (مدعی قطبیت دراویش گنابادی)، در کانال تلگرامی خود راهکارهای تشخیص اقطاب را طبق کلام نورعلیشاه ثانی بیان داشته که بیشتر آنها عیناً همان راه‌های تشخیص امام معصوم علیه‌السلام است: «در کتاب سلطان فلک سعادت، تألیف حضرت آقای حاج ملاعلی گنابادی نورعلیشاه ثانی، حدود دوازده راه در شناخت قطب حقیقی بیان شده و ما به بررسی آنها خواهیم پرداخت: دارا بودن نصّ صریح از قطب قبل، خبر سابقین بر او، حصول معرفةاللّٰه از متابعت امر او... صدور خرق عادت از او (و داشتن کرامت) و...». 🔷همان گونه که سلیمان بن مهران از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده: «ده خصلت از صفات امام است: عصمت، نص بر امامت، از همه مردم داناتر است و پرهیزکارتر است، نسبت به قرآن داناترین مردم است و وصی معروف امام پیش است و دارای معجزه و دلیل است» 🔹در نتیجه باید توجه کرد که معجزه، طبق فرهنگ شیعی و روایات معصومین علیهم‌السلام، از ویژگی‌های انبیا و امامان معصوم علیهم‌السلام است. پس راه‌های تشخیص اقطاب که توسط محمداسماعیل صلاحی مطرح شده، حربه‌ای برای القای تفکر انحرافی (همطرازی مقام قطب و امام معصوم علیه‌السلام) است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43342 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰تقابل صوفیه با ائمه (ع) در بیان علامه طباطبایی 🔷برخلاف نظر برخی که صوفیه را ادامه دهنده راه اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌دانند، علامه طباطبایی (ره) راه صوفیه را از اهل‌بیت (علیهم السلام) جدا دانسته و می‌گوید: 👈🏻از آنجا كه در عصر خلفا فلسفه يونان به زبان عربى ترجمه شد، متكلمين اسلام و دانشمندان از مسلمين با اينكه تابع قرآن بودند در صدد بر آمدند معارف قرآنى را با مطالب فلسفى تطبيق دهند و از همان جا بود كه به دو دسته اشاعره و معتزله تقسيم شدند . 👈🏻چيزى نگذشت كه جمعى ديگر در عصر خلفا به تصوف گرايش يافته و ادعاى كشف اسرار و علم به حقایق قرآن نمودند. ⛔️پنداشتند كه مطالب تصوف آنان را از مراجعه به اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بى‌نياز مى‌‏كند. ⛔️ اين غرور فكرى باعث شد كه خود را در برابر ائمه هدى (علیهم السلام) كسى بدانند.[1] 👈🏻همین امر سبب فاصله افتادن این جماعت از معارف ناب اسلامی شد و روز به روز بر انحراف ایشان افزوده شد. پی‌نوشت: [1]. طباطبایی محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1374، ج 5، ص 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌سه‌شنبه ☀️ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۷ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقد زهد صوفیانه 🌞روزی زنی به امام باقر(ع) گفت: من از دنیا بریده ام. حضرت فرمود: بریدن از دنیا در نزد تو چه معنایی دارد؟ زن گفت: من هیچ گاه تصمیم به ازدواج ندارم.💞💍 حضرت فرمود: به چه علت؟! زن گفت: با این کار به دنبال فضیلت هستم. 🌱حضرت فرمود: از این کار منصرف شو. اگر در این کار فضیلتی بود٬ فاطمه(س) به آن شایسته تر از شما بود. و کسی از ایشان در فضیلت پیشی نگرفته است. 📚شیخ طوسی، امالی، ص۳۷۰ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
❓❓پرسش: مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟ 🔰پاسخ: حضرت آیت الله نوری همدانی : در فرض سوال ، هیچ یک از موارد مزبور جایز نیست . 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فرقه‌صوفیان.pdf
24.38M
📗فرقه صوفیان 📝مولف:سید محمد محدث تعداد صفحات:۴۶۱ زبان:فارسی 🔹توضیح: نگارنده در کتاب حاضر پس از بیان تاریخچه‌ای از صوفیه و نفوذ آن به جامعه اسلامی به شناسایی تصوف فرقه‌ای می‌پردازد و چگونگی از بین رفتن مبانی تصوف به وسیلۀ تصوف فرقه‌ای را بررسی می‌کند. 🌷هزینه دانلود صلوات 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110