eitaa logo
صوفی پژوهی
302 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
541 ویدیو
85 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روز 📌دوشنبه ☀️ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰معجزه، راه تعیین امام معصوم (ع) یا قطب دراویش گنابادی 🔶 معجزه در فرهنگ شیعه، یکی از راه‌های تشخیص صداقت معصومین علیهم‌السلام به شمار رفته و هیچ گاه در مورد اعمال خارق‌العاده از غیر آنها، این عنوان به کار نمی‌رود، بلکه عنوان کرامت مطرح می‌شود. 🔸محمداسماعیل صلاحی (مدعی قطبیت دراویش گنابادی)، در کانال تلگرامی خود راهکارهای تشخیص اقطاب را طبق کلام نورعلیشاه ثانی بیان داشته که بیشتر آنها عیناً همان راه‌های تشخیص امام معصوم علیه‌السلام است: «در کتاب سلطان فلک سعادت، تألیف حضرت آقای حاج ملاعلی گنابادی نورعلیشاه ثانی، حدود دوازده راه در شناخت قطب حقیقی بیان شده و ما به بررسی آنها خواهیم پرداخت: دارا بودن نصّ صریح از قطب قبل، خبر سابقین بر او، حصول معرفةاللّٰه از متابعت امر او... صدور خرق عادت از او (و داشتن کرامت) و...». 🔷همان گونه که سلیمان بن مهران از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده: «ده خصلت از صفات امام است: عصمت، نص بر امامت، از همه مردم داناتر است و پرهیزکارتر است، نسبت به قرآن داناترین مردم است و وصی معروف امام پیش است و دارای معجزه و دلیل است» 🔹در نتیجه باید توجه کرد که معجزه، طبق فرهنگ شیعی و روایات معصومین علیهم‌السلام، از ویژگی‌های انبیا و امامان معصوم علیهم‌السلام است. پس راه‌های تشخیص اقطاب که توسط محمداسماعیل صلاحی مطرح شده، حربه‌ای برای القای تفکر انحرافی (همطرازی مقام قطب و امام معصوم علیه‌السلام) است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43342 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰تقابل صوفیه با ائمه (ع) در بیان علامه طباطبایی 🔷برخلاف نظر برخی که صوفیه را ادامه دهنده راه اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌دانند، علامه طباطبایی (ره) راه صوفیه را از اهل‌بیت (علیهم السلام) جدا دانسته و می‌گوید: 👈🏻از آنجا كه در عصر خلفا فلسفه يونان به زبان عربى ترجمه شد، متكلمين اسلام و دانشمندان از مسلمين با اينكه تابع قرآن بودند در صدد بر آمدند معارف قرآنى را با مطالب فلسفى تطبيق دهند و از همان جا بود كه به دو دسته اشاعره و معتزله تقسيم شدند . 👈🏻چيزى نگذشت كه جمعى ديگر در عصر خلفا به تصوف گرايش يافته و ادعاى كشف اسرار و علم به حقایق قرآن نمودند. ⛔️پنداشتند كه مطالب تصوف آنان را از مراجعه به اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بى‌نياز مى‌‏كند. ⛔️ اين غرور فكرى باعث شد كه خود را در برابر ائمه هدى (علیهم السلام) كسى بدانند.[1] 👈🏻همین امر سبب فاصله افتادن این جماعت از معارف ناب اسلامی شد و روز به روز بر انحراف ایشان افزوده شد. پی‌نوشت: [1]. طباطبایی محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1374، ج 5، ص 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌سه‌شنبه ☀️ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۷ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقد زهد صوفیانه 🌞روزی زنی به امام باقر(ع) گفت: من از دنیا بریده ام. حضرت فرمود: بریدن از دنیا در نزد تو چه معنایی دارد؟ زن گفت: من هیچ گاه تصمیم به ازدواج ندارم.💞💍 حضرت فرمود: به چه علت؟! زن گفت: با این کار به دنبال فضیلت هستم. 🌱حضرت فرمود: از این کار منصرف شو. اگر در این کار فضیلتی بود٬ فاطمه(س) به آن شایسته تر از شما بود. و کسی از ایشان در فضیلت پیشی نگرفته است. 📚شیخ طوسی، امالی، ص۳۷۰ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
❓❓پرسش: مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟ 🔰پاسخ: حضرت آیت الله نوری همدانی : در فرض سوال ، هیچ یک از موارد مزبور جایز نیست . 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فرقه‌صوفیان.pdf
24.38M
📗فرقه صوفیان 📝مولف:سید محمد محدث تعداد صفحات:۴۶۱ زبان:فارسی 🔹توضیح: نگارنده در کتاب حاضر پس از بیان تاریخچه‌ای از صوفیه و نفوذ آن به جامعه اسلامی به شناسایی تصوف فرقه‌ای می‌پردازد و چگونگی از بین رفتن مبانی تصوف به وسیلۀ تصوف فرقه‌ای را بررسی می‌کند. 🌷هزینه دانلود صلوات 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور
سیوطی در تاریخ الخلفاء یکی از موارد بغض متوکل عباسی را نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام ذکر کرده و می نویسد: «وفي سنة أربع وأربعين قتل المتوكل يعقوب بن السِّكِّيت الإمام في العربية فإنه ندبه إلى تعليم أولاده، فنظر المتوكل يومًا إلى ولديه المعتز والمؤيد فقال لابن السكيت: من أحب إليك هما أو الحسن والحسين؟ فقال: قنبر -يعني: مولى عليّ- خير منهما، فأمر الأتراك فداسوا بطنه حتى مات، وقيل: أمر بسلّ لسانه فمات وأرسل إلى ابنه بديته، وكان المتوكل رافضيًّا.»؛[1] «در سال ۴۴ (از قرن سوم) متوکل عباسی، یعقوب بن سکیت پیشوا در علم زبان عربی را به قتل رساند. متوکل عباسی ابن سکیت را ملزم نموده بود که تادیب دو فرزندش معتز و مؤید را عهده‌دار شود. یک روز به او گفت: آیا دو فرزند من نزد تو محبوب‌ترند یا حسن و حسین (علیهما السلام)؟ ابن سکیت گفت: به خدا قسم قنبر خادم حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) از دو فرزندت بهتر است. متوکل به غلامان ترک دستور داد بر شکمش بکوبند تا فوت شد (به شهادت رسید) و همچنین گفته شده زبان او را از پشت سر خارج کردند، و با این جنایت او به قتل رسید. سپس دیه او را برای پسرش فرستادند. یعقوب رافضی (شیعه) بود.» ‼️آیا ابن عربی به چنین بغضی که متوکل نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام داشته، جاهل بوده و مستضعف است؟! ‼️چگونه ابن عربی، متوکل را از اولیاء خدا می‌داند؟! [1]. السيوطي، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 254. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰دیدگاه علامه طباطبایی در باره «شریعت، طریقت و حقیقت» 🖊علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) در مورد عقیده تفکیک شریعت، طریقت و حقیقت صوفیه می‌نویسد: 🔶اگر دعوای صوفیه در تقسیم دین به شریعت و طریقت و حقیقت درست باشد. 👈🏻یعنی آن چه آنان می‌گویند مغز و لُب حقیقت بوده و ظواهر دینی به منزله پوسته و رویی آن باشد 👈🏻و نیز اگر اظهار و علنی کردن آن مغز و دور ریختن آن پوسته کار صحیحی بود؛ 👌🏻خوب بود آورنده‌ی شرع، خود این کار را می‌کرد و مانند این صوفیان به همه‌ی مردم اعلام می‌نمود تا همه به پوسته اکتفا نکنند و از مغز محروم نشوند، ⛔️واگر این کار صحیح نیست باید بدانند که بعد از حق چیزی جز ضلالت نمی‌تواند باشد. 📖طباطبایی محمد حسین، المیزان فی تفسیر القران، چاپ بیروت، ج 5، ص287. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110