⛔️راهیابی جعلیّات عامّة به منابع علمی و حدیثی شیعه توسط "سید حیدر آملی"
📌 بخش قابل توجهی از روایات به کار رفته در آثار "حیدر آملی" روایاتی است که مصادر آنها منابع حدیثی عامّة است.
این اخبار، از طریق متون عرفانی اهل سنت مانند غزالی و ابن عربی و شارحان ایشان به آثار "آملی" راه یافته است، که بسیاری از آنها دارای مضامین فاسد و مخالف عقل و نقل است مانند:
🔴 سترون ربّکم کما ترون القمر لیلة البدر
⭕️ به زودی پروردگارتان را خواهید دید همچنان که ماه را در شب بدر میبینید
📖 جامع الاسرار ص۱۷۲
🖋 اصل این خبر در منابع فاسده اهل سنت یافت می شود مانند صحیح البخاری ح ۷۴۳۴ که مطابق با مبانی تجسیمی و آراء باطله اهل ضلالت است که مع الاسف عینا این موضوع به اصطلاحات متفاوته معتقَد صوفیة و فلاسفه و سایر فرق در ابواب معاینة الذات و الشهود و الفناء و رفع التعینات و الحجب و العلم الحضوری و... میباشد
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر جلی
علامه مجلسی (اعلیالله مقامه) درباره ذکر، احادیثی را نقل میفرماید: «جماعتی از اصحاب حضرت رسول(صلیالله علیه و آله)، فریاد برآوردند بهتکبیر و تهلیل، اما رسولخدا(صلیالله علیه و آله) ایشان را منع بلیغ نمود و فرمودند: مگر ندا میکنید کسی را که نمیشنود یا دور است؟!» یا روایتی را از امیرالمومنین(علیهالسلام) نقل میکند که حضرت فرمودند: «هرکس خدا را در پنهانی یاد کند پس خدا را بسیار یاد کرده است بهدرستی که منافقان خدا را آشکار یاد میکنند و در پنهانی یاد خدا نکنند پس خداوند متعال وصف ایشان نموده و آنها را مذمت کرده است»[1] علامه مجلسی بعد از نقل این احادیث میفرماید: «از این احادیث معلوم میشود که فریاد کردن در ذکر، مورد پسند شارع نیست علیالخصوص که تغنی و سرود و تصنیفها بر آن منضم میکنند و اشعار عاشقانه بهنغمه و ترانه بهالحان ملحدانه میخوانند و این به اجماع علما حرام است. پس وای بر آن وقتی که رقص و تصفیق و انگشت درهم شکستن نیز بر او منضم شود و دف و طنبور، زینت مجلس گردد. این حال ذکر جلی حضرات صوفیه است.»[2]
پینوشت:
[1]. کلینی، محمدبنیعقوب، کافی، مترجم مصطفوی، ناشر اسلامیه، تهران، 1369، ج 1، ص 501
[2]. محلاتی، ذبیحالله، کشف الاشتباه، مصحح حاج فردوسی، نسیم ظهور، قم، ۱۳۸۹، ص 468-
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر جلی
ملاصدرا نیز درباره جلسات ذکر دراویش میگوید: «دغلبازان کلمهی ذکر را به خرابات خود منتقل کردهاند و از آنچه که بهعنوان ذکر، ستوده شده غافل مانده و فقط به سروصدا و الفاظ سرگرم گشتهاند ، آنچه عامه متصوفه و گویندگان بیمایه در این زمان خو گرفتهاند.»
📖صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(ملاصدرا)، کسر اصنام جاهلیت، مصحح محسن جهانگیری، نشر بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران، 1381، ج2، ص 145
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🌿🌺سلام مولای من، مهدی جان🌺🌿
🌱لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟
حتماً دلیل داشت که ما عاشقت شدیم...
🌱در حیرتم که عشق از آثار دیدن است
ما کورها ندیده چرا عاشقت شدیم؟...🌿🌺
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
❤️ الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج❤️💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
رساله رد جماعت صوفیان
تألیف:علیقلی جدیدالاسلام (آنتونیو دوژزو)
🔸آنتونیو دوژزو، کشیش پرتغالی است که برای تبلیغ مسیحیت به ایران آمد اما با قرار گرفتن در فضای علمی عصر صفوی جذب به اسلام گردید و در اصفهان تغییر دین داد و مسلمان شد.
🔻جدیدالاسلام در بیان انگیزه اش از نوشتن رساله می نویسد؛
«در حین ردّ اصل دوم از اصول هفتگانه نصارا که تعلق به انسانیت دارد (اینکه حق تعالی داخل رحم مریم شد) برخی مسیحیان ایراد گرفتند: اگر شما اعتقاد ما را که "همه انسان ها خداهستند" را باطل میدانید و رهبران ما را ملعون میشمارید، چرا متوجه احوال صوفیه خودتان نمیشوید که اعتقاد ایشان غریبتر از اعتقاد ماست زیرا که به وحدت موجود قائلند و وجود الهی را ساری در جمیع اشیاء میدانند؟! چون دیدم این اِشکال نصارا وارد است و این صوفیه در فرقه اثنا عشریه، شیاطین مارد اند، بر خود لازم ساختم که شمّه ای از احوال این صوفیه که در همه چیز با نصارا موافق اند در این رساله به تحریر درآورم که شیعیان خصوصاً عوام الناس که به زهد و تقوای ظاهری ریائی ایشان فریفته نگشته و خود را از نصرانیت محفوظ دارند.»
رد جماعت صوفیان.pdf
961.1K
📚رساله رد جماعت صوفیان
✍️علیقلی جدیدالاسلام (آنتونیو دوژزو)
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊ اللهاکبر از عمق ایمان شیعیان لبنان. این فیلم را که دیدم ناخودآگاه اشکم جاری شد.
حتماً تاکنون تصاویر اصابت موشک به حیفا و ترس و لرز و فرار صهیونیسمها را دیدهاید؛ حالا این روی سکه را ببینید.
🔻شیرمرد لبنانی زیر بمباران وحشیانه و حملۀ شدید موشکی به ضاحیۀ لبنان، نهتنها نمیترسد و فرار نمیکند، که ایستاده است به شعار دادن و میگوید: «ما تَرَکْتُکَ یاحسین» چندبار هم تکرار میکند تا همه عالم شیرفهم شوند که امام حسین را ترک نمیکند بخاطر رفاه و مادیات و دو روز زندگی بیشتر در این دنیا ...
🔻بعد وسط معرکه تازه یادش میافتد رجز بخواند! میگوید ما فرزندان همان امامی هستیم که فرمود: «أبِالْموتِ تُهَدِّدُنی؟! أَما عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنا عادَةٌ وَ كَرامَتَنَا الشَّهادَةُ»: (اى پسر زياد) آيا ما را با قتل تهديد مىكنى؟ مگر نمىدانى كه كشته شدن در راه خدا عادت ما و شهادت، مايه كرامت و افتخار ماست؟!
🔻دستآخر هم تجدید عهد میکند با سید شهید و فریاد میزند: «لبیک یا نصرالله»
این فیلم چند ثانیهای، تصویری عینی از تفاوت شیعیان با صهیونیسمهاست.
همان ایمان عمیقی که سبب شد رزمندگان ما در ۸ سال دفاع مقدس مقاومت کنند و پیروز شوند، امروز هم جاری و ساری است؛ اما در معادلات دنیویِ دستگاههای امنیتی و نظامی، فقط تسلیحات جنگی را میبینند و جایی برای محاسبه این ایمان ندارند.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
دلم به ” مستحبی ” خوش است که جوابش ” واجب ” است
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ ...
#سلام_امام_زمانم❣
#عهد_می_بندم🤝
🕊 آنگاه که به نیکان پارسایان امتت رسیدم، در برابرشان فروتنی بورزم. دوستانت را دوست بدارم و به آنان
مهربانی کنم.
کتاب📔 لمعات فی ردّ الصوفیه
مولف:علامه محمد باقر مجلسی - ۹۳صفحه
فارسی
✍️ علامه مجلسی در دو بخش از کتاب عین الحیاة (لمعات+مذمت صوفیه) به نقد تصوف از منظر روایات شیعی پرداخته است.
این دو بخش در کتابچه حاضر ، به طور جداگانه گردآوری شده تا پژوهشگران به راحتی به مطالب دسترسی یابند و هر چه بیشتر با دیدگاه این عالم بزرگ آشنا گردند.
✳️ مولف با اشراف کاملی که بر آیات و روایات دارد، به خوبی تضادّ آموزه های تصوف با آموزههای اسلام و تشیع را به تصویر کشیده است ودر این باره میفرماید :
«اگر کسی خود را از غرض های نفسانی و وسوسه های شیطانی و محبت جاه و اعتبار این دنیای فانی مصفا گرداند و به دیده انصاف نظر نماید آنچه در این ده لمعه بر وجه اختصار بیان شد برای هدایت او کافی است و اگر پای تعصب و عناد و لجاجت به میان آید زیاد از این هم فایده نمیدهد.»
#کتب_نقد_تصوف
#کتب_علامه_مجلسی
👇👇👇👇👇
لمعات فی رد الصوفیه .علامه مجلسی.pdf
699K
لمعات فی ردّ الصوفیه
علامهمجلسی - ۹۳صفحه فارسی
✍️ علامه مجلسی در دو بخش از کتاب عین الحیاة (لمعات+مذمت صوفیه) به نقد تصوف از منظر روایات شیعی پرداخته است.
این دو بخش در کتابچه حاضر ، به طور جداگانه گردآوری شده تا پژوهشگران به راحتی به مطالب دسترسی یابند و هر چه بیشتر با دیدگاه این عالم بزرگ آشنا گردند.
✳️ مولف با اشراف کاملی که بر آیات و روایات دارد، به خوبی تضادّ آموزه های تصوف با آموزههای اسلام و تشیع را به تصویر کشیده است ودر این باره میفرماید :
«اگر کسی خود را از غرض های نفسانی و وسوسه های شیطانی و محبت جاه و اعتبار این دنیای فانی مصفا گرداند و به دیده انصاف نظر نماید آنچه در این ده لمعه بر وجه اختصار بیان شد برای هدایت او کافی است و اگر پای تعصب و عناد و لجاجت به میان آید زیاد از این هم فایده نمیدهد.»
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
InShot_۲۰۲۴۱۰۰۶_۱۵۱۰۴۵۹۵۲.m4a
340.2K
💢اشتباهات فقهی اقطاب صوفیه
❌نظر عجیب علیرضا جذبی در مورد نماز مسافر
🔻اقطاب و بزرگان فرقه دراویش سلطان علیشاهی معروف به گنابادی ادعا می کنند که در مسائل شرعی افراد و مریدان هیچ دخالتی ندارند و این مسئله را به علما واگذار کرده و اقطاب و مشایخ صوفیه فقط عهدهدار امور سلوکی و عرفانی افراد و مریدان هستند.
🔻اما اقطاب دارویش گنابادی بارها خلاف این ادعا عمل کردند و حکم فقهی از جانب خودشان صادر کردند و تا جایی نیز پیش رفته اند که خلاف مبانی فقها به اظهارنظر پرداختهاند.
🔻مثلاً علیرضا جذبی قطب فعلی دراویش گنابادی در اظهار نظری عجیب می گوید: شخص مسافر زمانی که به مقصد خویش رسید، دیگر مسافر نیست و باید نمازش را تمام بخواند.
#سلطانعلیشاهی
#اشتباهات_فقهی_اقطاب
#علیرضا_جذبی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢نقد جزوه عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهداء (قسمت اول)
🔻در بین بزرگان طرفدار تصوف، افرادی وجود داشتهاند که روز عاشورا را روز خوشحالی و شادمانی دانستهاند. بعضی از منسوبین به آنها تلاش کردهاند، این حالات آنها را توجیه کرده و همسو با حالات حضرات معصومین علیهمالسلام نشان بدهند.
🔻محمدحسن وکیلی در راستای توجیه حالات وجد و سرور «جلالالدین محمد بلخی(مولوی)» و «سیدهاشم حداد» در روز عاشورا مینویسند: «...واقعه عاشورا آمیختهای از حزن و سرور است؛ یعنی از سوئی نهایت سرور و شادمانی اهلبیت علیهمالسلام در عاشورا متحقّق میشود، و از سوئی عمیقترین مصائب و دردناکترین حادثهها در این ایام اتّفاق افتاده است».
🔻روایات صحیح و متعددی در باب گریه حضرت امیرالمؤمنین ، حضرت زهرا و سایر حضرات معصومین علیهمالسلام بر امام حسین علیهالسلام و همچنین عزاداری ایشان بر مصائب آن حضرت در ایام محرم خصوصاً روز عاشورا نقل شده که برای هیچ شخص منصف و عاقلی جایی باقی نمیگذارد که ادعا کند سیره اهل بیت علیهمالسلام سرور و خوشحالی در روز عاشورا بوده است!!!
✍️طالب الحق
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/45676
#عاشورا_روز_حزن_یا_سرور_سیدالشهداء
#عاشورا_و_متصوفه
#محمد_حسن_وکیلی
#مقاله
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢نقد جزوه عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهداء .شیخ محمدحسن وکیلی
1️⃣نقد جزوه عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهداء (قسمت اول)
2️⃣نقد جزوه عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهداء (قسمت دوم)
3️⃣نقد جزوه عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهداء (قسمت سوم)
4️⃣نقد جزوه عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهداء (قسمت چهارم)
✍️طالب الحق
#عاشورا_روز_حزن_یا_سرور_سیدالشهداء
#عاشورا_و_متصوفه
#محمد_حسن_وکیلی
#مقاله
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻فرقه انحرافی صفیعلیشاه
🔺اقطاب و بزرگان
◾️صفی علیشاه و مریدانش
📸تصویری از صفےعلیشـاهاصفهانے در جمع ارادتمندان و مریدان. (علیخان ظهیرالدوله صفا علیشاه در بالای سر صفی و آقا رضا شمس حضور علی برادر ظهیرالدوله در سمت چپ صفی مشاهده میشوند ).
#نعمت_اللهی
#صفی_علیشاهی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ جدید KHAMENEI.IR | حضرت عبدالعظیم؛ الگوی دانش، معنویت و جهاد
✏️ حضرت آیتالله خامنهای، در مورد زندگی حضرت عبدالعظیم حسنی، دانش، معنویت و جهاد را سه شاخص عمده ذکر میکنند.
#سلام_امام_زمانم❣️
چه دلنشین است صبح را با نام شما آغاز کردن و با سلام بر شما جان گرفتن و با یاد شما پرواز کردن ...
#صبحت_بخیر_آقای_من🌤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌حدیث جعلی در مبانی تصوف
💢آقای دینانی در این کلیپ برای توجیه سماع ، تلاش کرده حدیثی ذکر کرده و مستند آن را روایات بداند.
❓❓اما سوال ما از ایشان این است که این گفتار را از کدام منبع معتبر حدیثی نقل کردهاید؟
👌🏻البته در کتابهای متصوفه از این گونه روایات بسیار دیده میشود که فقط در کتابهای این جریان دیده میشود.
به یاد ضربالمثل افتادم که میگفتند: توی قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شه.
برای دیدن مطالب بیشتر در مورد روایات جعلی در تصوف بر روی لینکهای زیر کلیک کنید:
https://eitaa.com/sufi110/3174|
https://eitaa.com/sufi110/3037
https://eitaa.com/sufi110/3020
https://eitaa.com/sufi110/3010
https://eitaa.com/sufi110/2989
https://eitaa.com/sufi110/2988
https://eitaa.com/sufi110/2898
#روایات_جعلی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💠 بیانات مرحوم حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
📖#إِنْ_عَصَيْتُ_رَبِّي_عَذَابَ_يَوْمٍ_عَظِيمٍ
⬅️خاتم انبیاء ص فرمودند:«اگر من هم معصیت کنم سقوط میکنم.» اما خدا یک ایمانی به او داده که هرگز #شیطان سراغ او نمیرود. ایشان هم با #اطاعت_فرمان پیغمبراکرم شد. سایر معصومین ع هم همین جور. خدا #کلید را به آنها داده است. هر در بسته را باز میکنند اما با اطاعت فرمان.
📌اطاعت فرمان خدا یعنی #تقوا؛ گوش به حرف خدا دادن. نماز بخوان؛ روزه بگیر؛ دروغ نگو؛ ظلم نکن؛ مال مردم را نخور؛ این یعنی کلید تمام چیزهایی که دست خداست.
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰چند روایت مشهور اما کاملا جعلی و بدون سند خدمتتون در قالب عکس تقدیم میشود.
👌 نکته جالب اینکه باید توجه کرد که هر مطلبی رو به عنوان حدیث نشر ندین،مخصوصا در ماه مبارک رمضان
👆 باید توجه کرد که هر مطلب مشهوری لزوما صحیح نیست❌
انصافا چندبار روایات بالا رو شنیده بودین ⁉️
هیچ کدومش سند نداره❌
اگر کسی ادعای سند داشتن داره، سند هر کدوم رو برای ما بفرسته
⬅️ کار علمی پژوهشی یعنی دنبال منبع و سند رفتن، نه اینکه هرچیزی مشهور شد ما هم نشرش بدیم و فکر کنیم صحیحه !
#مشهورات_بی_اعتبار
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
گروه علمی تصوف پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه واله برگزار می کند:
نشست علمی-پژوهشی با موضوع:
«سیر تعاملات سیاسی و اجتماعی اسماعیلیه نزاریه و تصوف»
ارائه دهنده:
امین رضایی نژاد
(استاد و پژوهشگر حوزه ادیان و فرق)
دبیر علمی:
حجه الاسلام غلامرضا حسین زاده
(استاد و پژوهشگر حوزه عرفان و تصوف)
ساعت و تاریخ جلسه:
16 الی 18
شنبه21 مهرماه 1403
خیابان صفائیه، کوچه 37، مدرسه باقر العلوم، سالن اجتماعات.
برای دریافت لینک مجازی به آیدی زیر پیام دهید:
@Sheydaie
🔵صوفی پژوهی
@sufi110