🔰جسارت و توهین شمس تبریزی و پایین شمردن مقام حضرت فاطمه علیهاسلام
#شمس
#رابطه_متصوفه_با_اهل_بیت_علیهم_السلام
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
https://t.me/SUFi1401
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف7️⃣
ـ درویش قدرى ملایم تر، این قدر عشق را بالا بردى که همه چیز و حتّى عقل و دین و دانش را پایمال قدم عشق کردى، راستى به این حرف ها معتقدى یا طوطى صفت داستان مهمل مى سرایى؟
ـ اختیار دارید مگر از یک آدم عاقل زیبنده است حرف هاى نامفهوم که بدان معتقد نیست بر زبان برانَد؟ آنچه گفتم کاملا به آن متوجّه و معتقدم. تاکنون چیزى نگفته ام، اگر از وصف عشق و اهمّیّت آن در مسلک خویش بگویم، در این وقت کم شما را دردسر داده ام و بهتر آنکه به مصداق «خَیرُ الکَلامِ ما قَلَّ وَ دَلَّ» با این چند جمله، روح مطلب را بیان کنم:
به عقیده ما صوفى ها عشق که یک رکن اساسى تصوّف است در کارگاه هستى، به خصوص انسان که نمونه کامل عالم هستى است نقش مهمّى را بازى مى کند که هیچ موجودى به آن پایه نمى رسد. کارى که از عشق ساخته است از چیز دیگرى برنمى آید عقل، علم، دین، و... همه مسخّر عشق اند هر جا بین عشق و غیر عشق ـ هرچه باشد و هرکه ـ کشمکش افتاد بالاخره فرمان عشق را باید مقدّم داشت و هر ناموس مقدّس دیگرى را به گوشه اى نهاد. حضرت شاه نعمت اللّه گوید:
چون درآمد عشق عقل از جاى رفت * پست شد آن خواجه بالانشین
عقل را از در بران گر عاشقى * پیش آن معشوق بى همتا نشین(1)
تصوّر نشود اینها که مى گویم از پیش خود مى بافم، حقیقت عشق از نظر تصوّف همین است که گفتم حالا براى اطمینان به اینکه عقیده همه رهبران ما این است از گفتار مولانا که از او بزرگ تر نداشته و نداریم و سخنانش مورد تصدیق همه فقراست شواهدى مى آورم:
مطرب عشق این رند وقت سماع * بندگى بند و خداوندى صداع
پس چه باشد عشق دریاى عدم *
در شکسته عقل آنجا را قدم(2)
* * *
چون قلم اندر نوشتن مى شتافت * چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت
عقل در وصفش چو خر در گل بخفت * شرح عشق و عاشقى هم عشق گفت(3)
* * *
داند او کو، نیکبخت و محرم است * زیرکى زابلیس و عشق از آدم است
زیرکى بفروش و حیرانى بخر * زیرکى ظنّى و حیرانى نظر
عقل را قربان کن اندر کوى دوست * عقل ها بارى از آن سوى است کوست(4)
* * *
زانکه عاشق در دم نقد است مست * لاجرم از کفر و ایمان برتر است
کفر قشر خشک رو برتافته *
باز ایمان قشر لذّت یافته(5)
* * *
زین خرد، جاهل همى باید شدن * دست در دیوانگى باید زدن
آزمودم عقل دوراندیش را ***
بعد از این دیوانه سازم خویش ر(6)
خلاصه به عقیده عارف هیچ آیینى بالاتر از آیین عشق نیست و عشق اساس هر حقیقت است.(7)
(1). دیوان شاه نعمت اللّه، ص 552.
(2). دیوان مثنوى، ص 320.
(3). همان.
(4). دیوان مثنوى، ص 358.
(5). همان، ص 406.
(6). همان، ص 163.
(7). تاریخ تصوّف، ج 344.
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌چهارشنبه
☀️ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۲ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 6 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
❓❓سؤال:
آيا همان طور كه در علوم تخصصى مثل علمالحديث، كسب اجازه از متخصص آن نياز است، در نقل اذكار مأخوذه از ائمه معصومين عليهم السلام هم اذن لازم است؟
🔰🔰پاسخ:
🔶در جهت خواندن ادعيه، همين مقدار كه شخص، ادعيه و اذكار را از كتاب هاى معتبری مثل كتاب هاى علامه مجلسى، و كتاب “مصباح المتهجّد” شيخ طوسى و “مفاتيح الجنان” بخواند، كافى است، و نيز نظر شخص خاصّ و اجازه لازم نيست،
👈🏻بلكه بعضى برنامهها به اين عناوين – كه بايد با اجازه باشد، که صوفيه و بعضى ديگر عنوان كرده و مى كنند – بى اصل، و بعض صورت هاى آن بدعت و حرام است.
👈🏻غرض اين است كه برنامه دعا و عبادت و همه وظايف بايد از شرع و از حضرات معصومين عليهم السلام رسيده باشد، و نبايد شخص از اختراعات أشخاص تقليد نمايد.»
📖منبع: معارف دین، مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، ج۳، ص۲۵۸.
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_صافی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰مثنوی و آیتاللهالعظمی بروجردی
🔶من از آقای حاج میرزا حسن نوری ،شنیدم او از مرحوم حاج احمد و ایشان هم از آقای بروجردی نقل کرد و بعد در جایی دیدم که مطابق همین ،نقل آقای صافی هم از آقای بروجردی شنیده است جای دیگر دیدم که آقای فاضل بر خلاف این نقل، نقل کرده است. ولی نقل آقای صافی با نقل آقای میرزا حسن یکی بود نقل کردند که:
🔸آقای بروجردی گفته اند:
🔷خیلی با مثنوی سر و کار داشتم مشغول مطالعه بودم که ناگهان صدایی شنیدم که:
👈🏻«این مرد راه را گم کرده است و دنبال کردم صدا از کجاست؟ کوچه را نگاه کردم، در سرتاسر کوچه هیچ متکلّمی ندیدم شب ششم ماه رمضان ١٤٢٩).
📖جرعهای از دریای ، ج1، ص 588.
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_بروجردی
#مثنوی
#مولوی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📌♦️آقای شهردار انقلابی نوجوانان راچرابه خانقاه دراویش میبرید؟؟ نفوذ تاکجا؟؟
*بازدید نوجوانان محله بهارستان از خانقاه صفی علیشاه*
📣 به گزارش روابط عمومي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ١٢ تهران ، به همت مدیریت محله ي بهارستان و همکاری کانون گردشگری محله ، جمعی از اعضاء کانون نوجوانان محله بهارستان از خانقاه صفی علیشاه بازدید و با زندگی نامه وی آشنا شدن.
📌شهید محمد حسین حدادیان و سه پرسنل مظلوم ناجا شب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها یکم اسفند ۹۶ توسط فرقه ضاله صوفیه در خیابان پاسداران تهران توسط اعضای این فرقه داعشی صفت به شهادت رسیدند و بیش از ۸۰ نفر مجروح گردیدند.
#سلطانعلیشاهی
#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد سخنان نورعلی تابنده، در مورد علت عیادت خلفا از حضرت زهرا (س)
🔶نورعلی تابنده (قطب سابق دراویش گنابادی) در ضمن سخنرانیش با تحریف حقایق هجوم به خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها، تلاش کرده بود که فضای مسالمتآمیزی بین ابوبکر و عمر در مقابل حضرت زهرا سلاماللهعلیها نشان داده و در این رابطه گفته است: «... البتّه طبیعی است که زندگی حضرت فاطمه سلاماللهعلیها بعد از پیغمبر به زحمت باشد، ناراحت باشد. ایشان زمان پیغمبر، معزّز و محترم بود، البتّه زمان خلفا هم رعایت احترامات حضرت را میکردند. دو تا خلیفه به اصطلاح به تسلیتِ حضرت رفتند. حضرت اجازه ورود نداد، بعد علی علیهالسلام آنها را دم در دید. «عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو»، ...»
🔷نورعلی تابنده مدعی شده است که رفتن خلفا نزد حضرت زهرا سلاماللهعلیها برای تسلیت گفتن بوده، در صورتی که طبق گزارش ابنقتیبه، بعد از هجوم به خانه حضرت، خلفا برای ظاهرسازی، تصمیم گرفتند دیداری با حضرت زهرا سلاماللهعلیها داشته و کلام عمر به ابوبکر که به او گفت، «انطلق بنا الی فاطمة فانا قد اغضبناها»، «با هم نزد فاطمه سلاماللهعلیها برویم؛ زیرا ما او را به خشم آوردیم»، نشانگر این است که این دیدار برای طلب بخشش و کسب رضایت حضرت، صورت گرفته نه آن چیزی که نورعلی تابنده بیان کرده است.
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43536
📎#انحرافات_نور_علی_تابنده
📎#فاطمیه
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
به گزارش جماران به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید شیعیان فراز آخر دعای عرفه را جزء این دعا ندانسته و گفت: کسی که با لسان ائمه آشنا باشد می داند برخی از متنها برای صوفی هاست و در این دعا برخی کلماتی به کار رفته که در عبارات متصوفه دیده می شود و در روایتها ما نمی بینم.
متن کامل سخنان حضرت آیت الله شبیری زنجانی بدین شرح است:
" قسمت آخر دعای عرفه برای امام علیه السلام نیست و جالب اینکه چند شرح بر آن قسمت هم نوشته شده است. مرحوم حاج شیخ عباس قمی نوشته است که سید بن طاووس در اقبال آن را نقل کرده است ولی در زادالمعاد نقل نشده است. مرحوم مجلسی اگر نقل نکرده اقبال را دیده و نقل نکرده است. نوشته است که در نسخه های قدیم اقبال این دعا نیست. کسی که با لسان ائمه علیهم السلام آشنا باشد می داند برخی از متنها برای صوفی هاست و در این دعا برخی کلماتی به کار رفته که در عبارات متصوفه دیده می شود و در روایتها ما نمی بینم.
تعجب است که مرحوم شیخ عباس با اینکه سفینه البحار نوشته در مفاتیح الجنان چنین نسبتی به اقبال داده است. البته این نشان می دهد که سفینه البحار را بعد از مفاتیح نوشته است.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
B2n.ir/y08026
#آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی
#دعای_عرفه
#حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰دیدگاه آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در مورد ذیل دعای عرفه
📖کتاب جرعهای از دریا، ج 3، 256 و 257.
#آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی
#دعای_عرفه
#حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌شنبه
☀️ ۱۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 9 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد علامه طباطبائی رحمهالله به شیوه تفسیری متصوفه
🔶و أما المتصوفة،
🔷فإنهم لاشتغالهم بالسير في باطن الخلقة و اعتنائهم بشأن الآيات الأنفسية دون عالم الظاهر و آياته الآفاقية
👈🏻اقتصروا في بحثهم على التأويل، و رفضوا التنزيل،
👈🏻 فاستلزم ذلك اجتراء الناس على التأويل، و تلفيق جمل شعرية و الاستدلال من كل شيء على كل شيء، حتى آل الأمر إلى تفسير الآيات بحساب الجمل و رد الكلمات إلى الزبر و البينات و الحروف النورانية و الظلمانية إلى غير ذلك.
👈🏻و من الواضح أن القرآن لم ينزل هدى للمتصوفة خاصة، و لا أن المخاطبين به هم أصحاب علم الأعداد و الأوفاق و الحروف، و لا أن معارفه مبنية على أساس حساب الجمل الذي وضعه أهل التنجيم بعد نقل النجوم من اليونانية و غيرها إلى العربية.
👌🏻نعم قد وردت روايات
عن النبي ص و أئمة أهل البيت ع كقولهم: إن للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطنا إلى سبعة أبطن أو إلى سبعين بطنا
الحديث.
👈🏻لكنهم ع اعتبروا الظهر كما اعتبروا البطن، و اعتنوا بأمر التنزيل كما اعتنوا بشأن التأويل، و سنبين في أوائل سورة آل عمران إن شاء الله: أن التأويل الذي يراد به المعنى المقصود الذي يخالف ظاهر الكلام من اللغات المستحدثة في لسان المسلمين بعد نزول القرآن و انتشار الإسلام، و أن الذي يريده القرآن من لفظ التأويل فيما ورد فيه من الآيات ليس من قبيل المعنى و المفهوم.
📖طباطبايى، محمدحسين، الميزان في تفسير القرآن، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، چ 2، بيروت، 1390 ه. ق.
#انحرافات_علمی
#تفسیر_قرآن
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔶و اما آن دسته ديگر فلاسفه كه متصوفه از آنهايند،
👈🏻بخاطر اشتغالشان به تفكر و سير در باطن خلقت، و اعتنايشان به آيات انفسى، و بى توجهيشان بعالم ظاهر، و آيات آفاقى، بطور كلى باب تنزيل يعنى ظاهر قرآن را رها نموده، تنها به تاويل آن پرداختند،
👈🏻و اين باعث شد كه مردم در تاويل آيات قرآنى، جرأت يافته، ديگر مرز و حدى براى آن نشناسند، و هر كس هر چه دلش خواست بگويد، و مطالب شعرى كه جز در عالم خيال موطنى ندارد، بر هم بافته آيات قرآنى را با آن معنا كنند، و خلاصه بهر چيزى بر هر چيزى استدلال كنند، و اين جنايت خود را به آنجا بكشانند، كه آيات قرآنى را با حساب جمل و باصطلاح بازتر و بيشتر و حروف نورانى و ظلمانى تفسير كنند، حروفى را نورانى و حروفى ديگر را ظلمانى نام گذاشته، حروف هر كلمه از آيات را به اين دو قسم حروف تقسيم نموده، آنچه از احكام كه خودشان براى اين دو قسم حروف تراشيدهاند، بر آن كلمه و آن آيه مترتب سازند.
🔶و پر واضح است كه قرآن كريم نازل نشد كه تنها اين صوفيان خيالباف را هدايت كند، و مخاطبين در آيات آن، تنها علماى علم اعداد، و ايقوف و حروف نيستند، و معارف آنهم بر پايه حساب جمل كه ساخته و پرداخته منجمين است، پى ريزى نشده، و چگونه شده باشد؟ و حال آنكه نجوم از سوقاتيهاى يونان است، كه به زبان عربى ترجمه شد.
❓خواهيد گفت روايات بسيارى از رسول خدا (ص) و ائمه اهل بيت ع رسيده، كه مثلا فرمودهاند: براى قرآن ظاهرى و باطنى است، و براى باطن آن باز باطن ديگرى است، تا هفت بطن، و يا هفتاد بطن، (تا آخر حديث).
👌🏻در پاسخ مىگوئيم: بله ما نيز منكر باطن قرآن نيستيم، و لكن پيغمبر و ائمه ع هم به ظاهر قرآن پرداختند، و هم به باطن آن، هم به تنزيل آن، و هم به تاويلش، نه چون نامبردگان كه بكلى ظاهر قرآن را رها كنند، آن وقت تازه در باره تاويل حرف داريم، منظور از تاويل در لسان پيامبر و ائمه ع آن تاويلى نيست كه نامبردگان پيش گرفتهاند، چه تاويل باصطلاح آقايان عبارتست از معنايى كه مخالف ظاهر كلام باشد، و با لغات و واژههاى مستحدثى كه در زبان مسلمانان و بعد از نزول قرآن و انتشار اسلام رايج گشته جور درآيد، ولى تاويلى كه منظور قرآن كريم است، و در آياتى از قرآن نامش برده شده، اصلا از مقوله معنا و مفهوم نيست، كه انشاء اللَّه در اوائل سوره آل عمران توضيح بيشتر آن خواهد آمد.
📖موسوى همدانى سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1374 ش،ج1، ص12.
#انحرافات_علمی
#تفسیر_قرآن
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌یکشنبه
☀️ ۱۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 10 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت آیتالله میرزا محمدحسین نائینی، استاد آیتالله بهجت قدسسرهما؛ ١٣۵۵ق.
🔹 تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی قدسسره؛ ١٣۶٣ش.
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف8️⃣
🔰آه مى سوزم! آب سرد
آقاى فاضل: خوب حالا که مقدّس ترین آیین ها به نظر عارف عشق است، از سویى برترى عشق بر عقل و دین وهر ناموس مقدّس چیزى غریب و بعید به نظر مى رسد لذا لازم است رمز این مطلب بیان شود و خوب است این بخش را هم از زبان خود شما بشنویم.
درویش: مانعى ندارد ولى با چند دقیقه مهلت، زیرا اکنون در آتش عشق مى سوزم و عقل و فکرم به کار نیست و تا از حالت سکر و مستى یعنى همان مرحله اى که عطّار گفته «غرق آتش شد کسى کانجا رسید» به هوش نیایم نمى توانم از چیزى دم بزنم. آه مى سوزم! آب سرد بیاورید. این را گفت و به دیوار تکیه زد. در این اثنا درِ خانه صدا کرد... .
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
پوستر : تصور صورت قطب در تصوف
🖊ملاسلطان گنابادی، موسس فرقه گنابادیه می گوید :
چون طالب و مرید اراده حضور نماید، چنین داند که به خدمت پادشاه مقتدری می رود و به بخشش او امیدوار باشد که به یک آن ، دو عالم را بی سبب به او بخشد و خیال را مشغول صورت شیخ دارد …
📖سعادت نامه، ص۱۶۲
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
یادواره شهدای غریب.
شهر مقدس قم.
شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل مظلوم ناجاشب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها توسط فرقه ضاله صوفیه دراویش گنابادی در خیابان پاسداران داعشی وار به شهادت رسیدند.
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نحوه برخورد سید مهدی بحرالعلوم و شیخ جعفر کاشفالغطاء با نورعلیشاه
🔶از آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم میگفت:
🔶نور علی شاه به نجف رفت. کشکولی همراه داشت و با صدای جذابش اشعاری میخواند و مردم در کشکولش پول می ریختند و وقتی کشکولش پر میشد در پشت سرش خالی میکرد و فقرایی که پشت سرش بودند آن را جمع میکردند
👈🏻این کارها مردم را جذب میکرد
🔶نقل میکنند وقتی نورعلی شاه وارد صحن شد سید بحرالعلوم دستور داد او را بیرون کنند ولی کسی جرأت نکرد.
👈🏻شیخ جعفر کاشف الغطاء وقتی دید کسی امر سید را اجرا نکرد خودش او را بیرون کرد.
📖جرعهای از دریا، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، ج3، 264.
#آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی
#علما_تصوف
#نور_علیشاه
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110