رد صوفیه.pdf
5.2M
📗رد صوفیه
📝مولف: مرحوم محمدطاهر قمی(معروف به میرزای قمی)
تعداد صفحات:۱۴۵
زبان:فارسی
🔹توضیح:
👈علمای شیعه و رد حلاج
👈صوفیه و تقدیس ابلیس
👈صوفیه و امرد بازی(عشق به پسران جوان)
👈بررسی اعتقاد فلاسفه و صوفیه به جبر
👈بررسی عشق در روایات
👈بررسی مسأله دربانی معروف کرخی برای امام رضا علیه السلام
#کتاب_نقد_تصوف
#محمد_طاهر_قمی
#دیدگاه_علما_در_مورد_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰🔰لیست کتابهای نقد تصوف، در کانال صوفی پژوهی1️⃣
1️⃣بهائیت، مولود تصوف
✍️نصیر سبد کماری
https://eitaa.com/sufi110/1737
2️⃣ عارف و صوفی چه میگویند
✍️آیت الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی
https://eitaa.com/sufi110/1677
3️⃣عرفان و عارفنمایان؛ ترجمه کتاب کسر اصنام الجاهلیة(زبان فارسی)
✍️صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا)
https://eitaa.com/sufi110/1182
4️⃣كسر أصنام الجاهلية (زبان عربی)
✍️ صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی
https://eitaa.com/sufi110/1180
5️⃣فرقه صوفیان
✍️مولف:سید محمد محدث
https://eitaa.com/sufi110/326
6️⃣جلوه حق: بحثی پیرامون صوفیگری در گذشته و حال
✍️آیت الله ناصر مکارم شیرازی
https://eitaa.com/sufi110/1711
7️⃣کتاب نقد تصوفرد صوفیه
✍️مرحوم محمدطاهر قمی(معروف به میرزای قمی)
https://eitaa.com/sufi110/1914
8️⃣عرفان اسلامی (جلد ۱)
https://eitaa.com/sufi110/1987
9️⃣عرفان اسلامی جلد(جلد2)
https://eitaa.com/sufi110/1998
✍️آیت الله ناصر مکارم شیرازی
0️⃣1️⃣کتاب نگرشی بر فلسفه و عرفان
✍️ مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ( اعلی الله مقامه الشریف )
https://eitaa.com/sufi110/2206
2️⃣1️⃣نقد صوفی
✍️محمدکاظم یوسفپور
https://eitaa.com/sufi110/2676
#لیست_مطالب
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🍃فریادرس بیچاره ها
ما را چه میشود که بدون تو میتوانیم نفس بکشیم و دنیا را تاب بیاوریم؟ مگر تپش قلب ما نباید بند تو باشد؟ و اگر بند تو باشد، میشود بدون تو مثل ساعت کار کند و از تپشهایش، فریاد فراق شنیده نشود؟ چرا کسی در صورت ما قیاقۀ آدم فراق زده را نمیبیند؟ این عاشق نبودن بناست تا کی امتداد پیدا کند؟ خودمان هم از دست خودمان خستهایم. تو به فریادمان برس!
شبت بخیر فریادرس بیچارهها!
اللهم عجل لولیک الفرج
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
📌 سه شنبه
☀️ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۸ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 7 می 2024 میلادی
📎 #تقویم
🔸در نقد روایت صوفیانه «هر که حرفی به من بیاموزد، من را بنده خود ساخته است»
✍🏻فرستهای از علیاشرف فتحی با عنوان «در نکوهش استبداد استاد»
🔶در ادبیات مذهبی ما برای تکریم معلمان و استادان، اغلب به سخنی منسوب به پیامبر(ص) یا امام علی(ع) اشاره میشود که مضمون آن ترسیم رابطه «ارباب-برده» بین استاد و شاگرد است و استعاره برده به معنای ضرورت اطاعت از معلم و استاد در نظر گرفته میشود.
🔸این سخن با عبارات مختلفی همچون «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا»، «من تعلمت منه حرفا صرت له عبدا» یا «أنا عبد منْ علّمنی حرفا واحدا» نقل شده و طبق جستجوی مختصری که داشتم، به نظر میرسد
⏱ قدیمیترین منبع برای این جمله، کتاب «تعليم المتعلّم فى طريق التعلّم» اثر برهانالدین زرنوجی؛ فقیه حنفیمذهب اهل بخارا باشد که این کتاب را در آخرین دهه قرن ششم هجری نوشته و در صفحات 8 و 9 از قول امام علی(ع) و بدون ذکر سلسله سند، نقل کرده که: «من برده کسی هستم که یک حرف به من بیاموزد؛ اگر خواست مرا بفروشد، اگر خواست آزادم کند و اگر خواست مرا به بردگی بگیرد».
⏰چند دهه بعد، همین مضمون به دو شکل در کتاب «آداب المتعلمین» آمده و از آنجا که این کتاب به خواجه نصیرالدین طوسی نسبت داده شده است.
◀️ میان شیعیان هم مورد اقبال قرار گرفته است.
⬅️هرچند برخی پژوهشگران معاصر مثل جویا جهانبخش معتقدند که این کتاب را خواجه نصیر ننوشته و صرفا گزیدهای از کتاب زرنوجی است.
⬅️نقطه عطف دیگر این مضمون را در پایان قرن نهم هجری در کتاب «عوالی اللئالی» ابن ابی جمهور اَحسائی میبینیم که او نیز از قضا همانند زرنوجی گرایش به تصوف داشته و در نقل روایات نیز سهلانگار بوده است.
⏪ او این مضمون را به دو شکل متفاوت به پیامبر اسلام نسبت داده است.
◀️ در جایی از قول پیامبر آورده که: «هر کس به فردی یک مساله را بیاموزد، او را به بردگی گرفته است». در ادامه روایت آمده که فردی از پیامبر میپرسد: «یعنی میتواند او را بفروشد؟». پیامبر نیز پاسخ داده که: «نه، میتواند به او دستور بدهد» (ج 4، ص 71).
◀️در اوایل کتاب نیز به شکل سادهتر «من تعلمت منه حرفا صرت له عبدا» آمده است (ج 1، ص 292).
🕰نکته اینجاست که این مضمون، نیم قرن پیش از کتاب ابن ابی جمهور، در تفسیر «غرائب القرآن» نظامالدین قمی نیشابوری معروف به نظام اعرج، به یکی از علما نسبت داده شده است
📖 (ج 3، ص 361).
👈جالبتر آنکه صاحب غرائب نیز با وجود شافعیمذهب بودن، همچون زرنوجی و ابن ابیجمهور به تصوف گرایش داشته است.
👈 به هر حال با نقل این روایت در عوالیاللئالی، مجلسی نیز آن را در بحار میآورد و سپس نراقی در جامعالسعادات به آن اشاره میکند و در زمان ما نیز علمایی چون علامه طباطبایی، مرحوم مطهری و آقای مکارم بهوفور به این استعاره بردگی به عنوان یک کلام حکیمانه برای بزرگداشت مقام معلم اشاره کردهاند 📖(طباطبایی، تعالیم اسلام، ص 210).
🔰خلاصه آنکه
⬅️ اولا انتساب این مضمون به پیامبر اسلام و امام علی(ع) بسیار دشوار است
⬅️ و دوم آنکه رد پای صوفیه در نقل این مضمون با عبارات مختلف نشان میدهد که مضمون ارباب-برده با نظام مراد و مریدی رایج در میان اهل تصوف سازگار بوده و به مذاق آنان خوش آمده که چنین نظامی را برای رابطه استاد و شاگرد نیز ترسیم کنند. در جوامع استبدادزده که قرنها به نظام اربابی خو کرده و در همه روابط (پدر و فرزندی، زن و شوهری، استاد و شاگردی، حاکم و مردم) استعاره بردگی را به کار میبردهاند، شاید زمانی استبداد معلم و استاد همچون استبداد پدر و شوهر و حاکم، فوایدی برای گسترش و تقویت نظام دانش داشت، اما تضعیف فرهنگ نقد و گفتگوی علمی و خلاقیت را نیز باید از زیانهای اینگونه رابطه دانست. حفظ احترام استاد و معلم واجب است، همانگونه که حفظ احترام دانشآموز و دانشجو نیز واجب است. از این نظر فرقی میان آنها نیست. اما نه استبداد استاد و معلم پسندیده است و نه استبداد دانشآموز و دانشجو. استبداد اساسا مخرب است و زیانهای فراوان آن به فواید اندکش میچربد. بهویژه در وادی دانش و اندیشه، جایی برای بردگی و مریدبازی نیست و مکانیزم حفظ حرمت و احترام باید به سود دانش تغییر کند.
#انحرافات_عملی
#حدیث_جعلی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💡«خطبة البیان» معتبر نیست!
مرجع فقید شیعه مرحوم آیت الله سیّد محمّد سعید حکیم(ره) در پاسخ به سؤالی پیرامون اعتبار «خطبة البیان» و «الخطبة الکوثریة»،این دو خطبه را فاقد سند معتبر دانسته اند:
* ما مدی صحّة «خطبة البیان» و «الخطبة الکوثریة» المرویتان عن الإمام عليّ(علیه السلام)؟
✍الجواب:
لم تثبت الخطبتان المذکورتان عندنا بطریق معتبر !
📓الفتاویٰ(أسئلة و أجوبة)؛ج۱ص۴۰۲
🔶برای مطالعه مطالب دیگر کانال صوفی پژوهی در مورد خطبةالبیان بر روی لینک های زیر کلیک بفرمایید.
💢کلام آیت الله شیخ جواد تبریزی درباره حدیث نورانیت
💢نظر علامه مجلسی در مورد خطبةالبیان
💢خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه1️⃣
💢خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه2️⃣
💢دولابی و خطبة البیان...
💢شاه عبدالعزیز دهلوی" و خطبة البیان
#خطبة_البیان
#حدیث_جعلی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 توصیف شنیدنی رهبر معظم انقلاب از حالات معنوی شهید مطهری رحمتاللهعلیه
🔹 شبی که خانواده ایشان از گریههای شبانه استاد بیدار شدند...
#عرفان_اسلامی
#نماز_شب
#ذکر
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 چهارشنبه
☀️ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۹ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 8 می 2024 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پرسش و پاسخ از مرحوم حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
❓چکار کنیم که #آثار_خوب #اعمال خوبمان از بین نرود
❓چقدر به #خواب اعتنا کنیم
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰به بهانه اکران فیلم «مست عشق» در سینماهای ایران
💢نگاهی انتقادی به سریال مولانا جلال الدین رومی
🔶 ترکیه پس از آمریکا یکی از بزرگترین سازندههای سریال در جهان و صادرکننده آن است، تا جایی که توانسته مردم کشور همسایه خود، یعنی ایران را نیز به آثار تولیدی خود جذب کند.
🔶ترکیه تلاش کرده با ساخت سریالهای ترکیهای، به سمت بازسازی امپراطوری عثمانی حرکت کرده و به این منظور با ساخت فیلمهای تاریخی و مذهبی، پشتوانهای فرهنگی و تاریخی برای خویش دستوپا کند.
🔶دولت ترکیه که سالهاست در پی ثبت نام «مولوی» به عنوان شاعری ترک و یکی از مفاخر این کشور است، با تولید و پخش سریالی درباره این شاعر پرآوازه ایرانی، قدمی جدید و جدی را در این حوزه برداشته است.
🔶سریال مولانا جلالالدین رومی با عنوان (Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî)، ساخته کریم آییلدیز روایتی از زندگی جلالالدین محمد بلخی بوده که به تازگی در حال پخش عمومی در رسانههاست.
🔸سازندگان این سریال به صورت موزیانه تلاش مصرّانهای بر القای جوّ ضد ایرانی در این فیلم دارند. یکی از قرائن برای اثبات این مدعا، پررنگ نشان دادن نقش شخصیتی دو به هم زن و ضد مولوی و خودخواه به نام «اصفهانی» است که گویی سازنده این سریال تلاش کرده به این وسیله، چهره منفی از ایرانیها به نمایش بگذارد.
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/44590
📎 #نقد_تصوف
📎 #سریال_صوفیانه
📎#مولوی
📎 #مقاله
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰۱۹ اردیبهشت سالروز بزرگداشت رئیس محدثان علمای امامیه گرامیباد.
✍️ ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی معروف به شیخ كلینی از معروفترین دانشمندان شیعه در قرن چهارم هجری در روستای كلین واقع در نزدیكی شهر ری دیده به جهان گشود. القاب وی ثقه الاسلام، شیخ مشایخ شیعه، رئیس محدثان علمای امامیه است. او به نامآورترین اندیشمند عصرش تبدیل شد؛ عصری که اوج تلاش محدثان و علمای بزرگ و حتی نواب خاص امام عصر(عج) بود.
🔹ثقه الاسلام تالیفات و آثار پربار و ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت كه از آن میان می توان به كتاب كافی، رجال، رد بر قرامطه، رسایل ائمه (ع)، تعبیر الرویا، مجمـوعه شعر مشتمل بـر قصـایـدی كه شعرا در منـاقب و فضایل اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سـروده اند؛ اشاره كرد.
🔹کلینی، ۱۶ هزار روایت کافی را از میان ۳۰۰ هزار روایت برمیگزیند و ضمن گردآوری معارف توحیدی، قرآنی، عقلی، اصولی، فقهی و کلامی در این مجموعه، تبویب بسیار جالبی ارائه میدهد. از اینرو، جایگاه بیبدیل «نخستین کتب اربعه امامیه» را به خود اختصاص میدهد.
🔹شیخ كلینی كه سراسر عمر پربار خویش را در راه تألیف و تعلیم سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سپری كرد، سرانجام پس از سالها تلاش در راه ثبت احادیث و روایات در ۳۲۸ هجری قمری به دیار باقی شتافت و پیكر مطهر این دانشمند فرزانه در ناحیه شرقی نهر دجله به خاك سپرده شد.
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔰۱۹ اردیبهشت سالروز بزرگداشت رئیس محدثان علمای امامیه گرامیباد. ✍️ ابوجعفر محمدبن یعقوب كلینی رازی
🔰۱۹ اردیبهشت سالروز بزرگداشت رئیس محدثان علمای امامیه گرامیباد.
💢نقد سفیان ثوری
🔶شیخ کلینی در ضمن حدیثی از سدیر صیرفی، نظر امام محمدباقر(علیه السلام) را در مورد سفیان این چنین نقل می کند که سفیان ثوری همچون ابوحنیفه از جمله افرادی می باشد که مردم را از راه خدا باز می دارد. سدیر صیرفی نقل می کند که:
👈🏻«از امام باقر(علیه السلام) شنيدم در حالى كه او وارد مسجد الحرام مىشد و من خارج مىشدم، دست مرا گرفت و برابر كعبه ايستاد و فرمود: اى سدير، همانا به مردم دستور داده شده كه بيايند به اين سنگها طواف كنند و سپس نزد ما آيند و ولايت خود را به ما اعلام دارند و اين است قول خداوند: «و به راستى من بسيار آمرزندهام براى كسى كه باز گردد و بگرود و كار خوب كند و سپس رهبرى شود» پس از آن اشاره به سينه خود كرد و گفت: به سوى ولايت ما هدایت شود. سپس فرمود: اى سدير، من كسانى را كه از دين خدا جلوگيری می کنند به تو نشان می دهم و نگاهى به ابی حنيفه و سفيان ثوری انداخت كه در آن روز حلقههائى در ميان مسجد الحرام تشكيل داده بودند و فرمود: آنانند كه سد راه دين خدايند بى رهبرى از طرف خدا و بىدليل روشن بر پيشوائى و گفتار خود، اگر اين خبيثها در خانه خود نشينند، مردم بگردند و كسى را نيابند كه به آنها از طرف خدا و رسولش خبر دهد آن وقت نزد ما می آيند و از طرف خدا تبارك و تعالى و رسولش به آنها خبر میدهیم.»[2]
⬅️طبق این روایت، امام باقر(علیه السلام) سفیان ثوری را هم ردیف ابوحنیفه قرار دارد است و هر دو را از کسانی میداند که در مقابل اهل بیت(علیهم السلام) کرسی علمی ایجاد کردهاند و اندیشههای نادرست خویش را به نام اسلام به دیگران منتقل میکنند و باعث شده اند مردم به سراغ مفسران واقعی اسلام نروند.
⬅️نکته دیگر این است که مسیری را که آنها برای مردم نشان میدهند به خصوص در مسیر عرفان، مسیری انحرافی است و اندیشههای سفیان در مقابل اندیشه های امام معصوم(علیهم السلام) میباشد و به تعبیری دیگر کرسیهای تدریس، امثال سفیان تلاشی برای غصب مقام عرفانی و علمی اهل بیت(علیهم السلام ) است.
⬅️طبق این روایت، امام باقر(علیه السلام) عنوان (الصَّادِّينَ عَنْ دِينِ اللَّهِ) را برای سفیان ثوری به کار برده است و درقرآن کریم برای کسانی که مردم را از راه خدا باز می دارند، ویژگی های از جمله عدم ایمان به آخرت، عدم تحمل شنیدن حق، بی بصیرت بودن را بر می شمارد و عذاب ها اخرتی انها را دوبرابر دیگران می داند «الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ أُولَٰئِكَ لَمْ يَكُونُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ۘ يُضَاعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ ۚ مَا كَانُوا يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَمَا كَانُوا يُبْصِرُونَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ(هود/19-22) همانان كه [مردم را] از راه خدا باز مىدارند و آن را كج مىشمارند و خود آخرت را باور ندارند. آنان در زمين درماندهكنندگان [خدا] نيستند، و جز خدا دوستانى براى آنان نيست. عذاب براى آنان دوچندان مىشود. آنان توان شنيدن [حق را] نداشتند و [حق را] نمىديدند. اينانند كه به خويشتن زيان زده و آنچه را به دروغ برساخته بودند از دست دادهاند. شك نيست كه آنان در آخرت زيانكارترند.»
📖پی نوشت:
[1]. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج1 ؛ ص392.
🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذهب، شخصیت سفیان ثوری از منظر امام باقر(ع)
#دیدگاه_علما_در_مورد_تصوف
#شیخ_کلینی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
کلینی؛ الگویی موفق در مبارزه با فرقههای انحرافی
💢به گواهی گزارشهای تاریخی، انشعابهای متعدد در دو مذهب شیعه و اهلسنت و تنشهای اعتقادی میان آنها در کنار جریانهای برون دینی با نگاه انتقادی نسبت به اسلام و تحیر شیعیان از غائب بودن امام زمان و… همه و همه نشان از التهاب شدید فضای فکری و عقیدتی روزگار کلینی دارد.
🔸کلینی با شناخت صحیح از وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بسیار هوشمندانه به نقد پندارهای نادرست فرقههای انحرافی میپردازد.
🔸 مهمترین اثر وی کتاب کمنظیر بلکه بینظیر و جامع «الکافی» است. این کتاب ارزشمند که یکی از مهمترین کتاب حدیثی شیعه به شمار میرود، ناظر به وضعیت فرهنگی و اعتقادی آن دوران نوشته شده است.
🔸الکافی تنها یک کتاب حدیثی نیست؛ چرا که نوع تبویب و عنوانبندی و شیوهٔ گزینش احادیثش نشان از آن دارد که نویسنده رویکردی متکلمانه و عقلگرایانه در پاسخ به شبهات روز دارد.
🖊سایت حق پژوهی با اندکی تصرف
❇️شیخ کلینی با ذکر صحیح مبانی اعتقادی و منشی شیعه، در کتاب «الکافی» تلاش در حذف جریانهای انحرافی خصوصا صوفیمآبانه داشته است.
#دیدگاه_علما_در_مورد_تصوف
#شیخ_کلینی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📌 پنجشنبه
☀️ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۳۰ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 9 می 2024 میلادی
🔻مناسبتها:
🔹درگذشت آیتالله شیخ محمدتقی آملی؛ ١٣٩١ق.
📎 #تقویم
💢نقد آموزه های صوفیه از منظر امام صادق علیه السلام1️⃣
🔸 آنچه در اين مقاله آمده در راستاي اين هدف ، بازكاوي روايتي بس مهم و پربار و دربر گيرنده گفتگوي انتقادآميز صوفيه با امام صادق (ع) و پاسخها و رهنمونهاي متقن امام خطاب به آنان به نقل از جامع حديثي «كافي» است.
👌🏻انتخاب اين روايت و بررسي متني آن از دو جهت حائز اهميت است.
1️⃣در برخي از منابع روايي درباره صوفيه احاديثي نقل شده كه به نقد و تضعیف آنان ناظر است. اما از آنجا كه اين روايات در منابع اصلي و اولي انعكاس نيافته، هيچگاه نتوانسته به عنوان شاهدي از گفتار ائمه (ع) در نقد صوفيه بكار آيند.
👌🏻اما وقتي به روايتي برمی خوريم كه محدث متكلمي همچون ثقهالاسلام كليني آن را در كتاب كافي ـبه عنوان نخستين و محكمترين جامع روايي شيعهـ منعكس ساخته و چنانكه خواهيم آورد خود بر آن عنوان «دخول الصوفيه علي ابي عبدالله» گذاشته و روايت را در كتاب الزهد جاي داده كه به تلقي غلط صوفيه از زهد ناظر است ، ميتواند بيانگر اهميت و نقش اين حديث در بازشناخت نظرگاه اهلبيت (ع) باره تصوف باشد.
🖊البته گفتني است كه در برخي از منابع اوليه رجال شيعه همچون رجال كشّي در كنار ياد كرد نام سفيان ثوري ماجراي برخورد او با امام صادق (ع) بهصورت مختصر آمده است.
2️⃣چنانكه در بررسي متني و نكات برگرفته از گفتار امام صادق خطاب به صوفيه خواهيم آورد، اين روايت لغزشگاههاي فكري و منشي صوفيه را به خوبي ترسيم كرده و تصويري رسا از صوفيه از منظر اهلبيت (ع) ارائه نموده است.
🖊علی نصیری گیلانی
#دیدگاه_علما_در_مورد_تصوف
#شیخ_کلینی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢اشتباهات علمی نورعلی تابنده/حکم سرقت
🔶سرقت از قدیمیترین جرایم بشری است که در جوامع مختلف به شیوههای گوناگون دیده میشود، به این خاطر در هر جامعهای برای مبارزه با آن، مجازاتهایی مشخص شده است.
🔸نورعلی تابنده (مجذوب علیشاه، قطب سابق دراویش سلطانعلیشاهی و دارنده دکترای حقوق)، در ضمن سخنرانی خویش، داستانی از جنید بغدادی یکی از بزرگان متصوفه بیان کرده و درضمن آن داستان، به اشتباه حد سرقت را در مرتبه اول و دوم بریدن بندانگشت دانسته است.
🔸این در حالی است که سخن او معارض با روایات حضرات معصومین علیهمالسلام و دین مبین اسلام و فتوای مراجع تقلید است. مُحَمَّدِ بْنِ قَیْسٍ از امام باقر علیهالسلام نحوه قضاوت امیرالمؤمنین علیهالسلام را در مورد حد و مجازات سارق نقل کرده که: «امیرمؤمنان علی علیهالسلام درباره دزد اینگونه قضاوت نمود که هرگاه فردی دزدی کند، دست راستش را قطع میکنم و هرگاه دومین بار دزدی کند، پای چپش را قطع میکنم و هرگاه بار دیگر دزدی کند، او را زندانی مینمایم.» پس طبق این روایت، در مرتبه اول دست راست سارق بریده میشود و در مرتبه دوم، پای چپ او بریده خواهد شد.
🌐https://www.adyannet.com/fa/news/44478
📎 #نقد_تصوف
📎 #نور_علی_تابنده
📎#حد_سرقت
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
Hendi_Gholat.mp3
9.98M
نقد شبهه تعطیل که غلات، صوفیه و شیخیه به آن تمسّک کردهاند
🎙استاد سید محسن هندی
0:00 تقریر شبهه غلات و صوفیه و شیخیه
1:31 هدف اصلی دعوت انبیا
2:08 حد وسطی بین خالق و مخلوق نیست.
3:10 خود اهل بیت ع چه کسی را عبادت میکنند؟
4:09 لفظ پرستیده نمیشود اما مدلول الفاظ حقیقتاً پرستیده میشود.
5:26 التفات به ذات خدا حقیقی است.
6:16 تنزیه از تنزیه، عین تشبیه و شرک است.
9:21 جمعبندی بحث درباره معبود و مخاطب ایاک نعبد
🔵صوفی پژوهی
@sufi110