eitaa logo
صوفی پژوهی
294 دنبال‌کننده
2هزار عکس
502 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 جناب و ترفیعِ مقام برای ، مقامی حتی بالاتر از انبیای الهی❗️ ❌ آیا این سخنان کفر نیست؟! تجلیِ ذات؟!! دیگر چرا مقام انبیای الهی را بخاطرِ دلدادگی به حافظ تنزيل می‌دهید؟! 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️تعریف ماجرای حضور هانری کربن در نزد محمد حسین طباطبایی و بیان مشرب صوفیانه وی توسط غلامحسین ابراهیمی دینانی ❓❓باید از جناب دینانی پرسید که آیا منظورتون اینه که جناب کربن شیعه و مسلمان شده است؟؟ ❌اگر منظورتون این است، پس چرا جناب سید حسین نصر که مدتها همنشین کربن بوده اذعان می کند که کربن نه نماز میخواند و نه روزه می گرفت و اهل شرب خمر بود؟؟ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚜️تعریف ماجرای حضور هانری کربن در نزد محمد حسین طباطبایی و بیان مشرب صوفیانه وی توسط غلامحسین ابراهی
🔸 در یکی از جلسات پروفسور هانری کربن با علامه طباطبائی از او پرسیدم: 🔹 موسیو کربن! شما در آثار و در سخنانتان تأکید دارید که در سیر و سلوک و تصوّف، وجود مرشد ضروری است. گفت: بله. 🔸 گفتم: ممکن است بپرسم : مرشد شما کیست؟ نگاهی به من کرد و لبخندی رندانه زد و گفت: من اویسی ام. 🔹 پاسخ خیلی زیرکانه و هوشمندانه بود؛ زیرا اویسیه تنها فرقه ای است که وجود مرشد ظاهری را لازم نمی داند ، و بر پیر باطنی تأکید دارد که آدمی را هدایت می کند. اویس قرنی هیچ گاه پیامبر اکرم (ص) را ندید ، اما هدایت باطنی یافت. 🔸 پرسیدم: بسیار خوب، شما اویسی هستید، اما در هر حال ذکری دارید که من ذکر خفی شما نمیپرسم چون خفی هست، ولی از ذکر جلی شما میپرسم که چیست می توانم بپرسم : ذکر جلی شما چیست؟ 🔹 دوباره لبخندی زد و فرمود: من هر شب تا صبح قال الباقر و قال الصادق می خوانم؛ اینها ذکر من است. (دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🌸عالم تمام غـرق تـمـنای فاطمه‌سـت 🌸اصلا دلیل خلق، تماشای فاطمه‌ست 🌸باشد به زیر سایۀ مهرش تمام خلق 🌸هـرذره‌ای کـه زیر قدم‌‌های فاطمه‌ست 🍀میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ، «روز مادر» و گرامی‌داشت «روز زن» مبارک باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸عالم تمام غـرق تـمـنای فاطمه‌سـت 🌸اصلا دلیل خلق، تماشای فاطمه‌ست 🌸باشد به زیر سایۀ مهرش تمام خلق 🌸هـرذره‌ای کـه زیر قدم‌‌های فاطمه‌ست 🍀میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ، «روز مادر» و گرامی‌داشت «روز زن» مبارک باد. سلام‌الله‌علیها
🌿🌺سلام مولای من، مهدی جان🌺🌿 ▫️السَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِيَّ الله... ☀️سلام بر تو ای مولایی که خداوند تو را سرپرست جهان و جهانیان قرار داده. ☀️ سلام بر تو و بر روزی که تمام خلق زیر پرچم ولایتت جمع خواهند شد. 📙 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختی‌ها، ص578. 🌺┄┅═✧❁✧═┅┄🌺 💚مولای‌ من💚 تو تمام هستی مایی امید و پناه و مامن و آقای مایی تو یادمان داده‌ای که با یادت از هیچ چیز نهراسیم و در پناهت هرگز ناامید نشویم تو یادمان داده‌ای در اوج اضطراب و اضطرار، به پشتوانه‌ی نام زیبایت آرام شویم 🌸🌺🌼🌺 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💚💫 📎 📎
📌 یکشنبه ☀️ ۲ دی ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۰ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 22 دسامبر 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقیه ستیزان عارف نما(۱) ✍علی محمدی هوشیار در اندیشه صوفیه و عارف نمایان پوشالی؛ فقیه، تنها بر پوسته دین آگاهی دارد و هیچگاه از طریق و راهنمایی فقهای شیعه راهی به حق و حقیقت نتوان یافت و آنکه انسان را به حق متصل می‏کند، متصوفه‏ ای هستند که به مقامات عرفانی نائل گشته‏اند. امام خمینی(ره) در پاسخ به این گروه می‏فرمایند: «در بین علمای عرفان، گاهی کسی پدید آید که خود را از اهل معارف و شهود داند و از اصحاب قلوب و سابقه حسنی انگارد و بر دیگران لاف ترفع و تعظم زند، و حکما و فلاسفه را قشری و فقها و محدّثین را ظاهر بین و سایر مردم را چون بهایم داند، و به همه بندگان خدا به نظر تحقیر و تعییر نگاه کند. عارفی که به واسطه عرفان خود به سایرین به چشم حقارت نظر کرده تکبر می‏کند و «قشری» و ظاهری می‏گوید، آیا از معارف الهیه چه دارد جز یک دسته مفهومات که همه حجاب حقایق اند و سدّ طریق، و یک مقدار اصطلاحات دلفریب با زرق و برق که به معارف الهیه ارتباطی ندارد و با‏‏ ‎‏خداشناسی و علم به اسماء و صفات مراحلی فاصله دارد؟ معارف صفت قلب است. ای طالب دنیا و ای مفاهیم! این کار تو هم این قدر کبر و افتخار ندارد. بیچاره از تنگی حوصله و کوچکی کلّه گاهی خودش هم بازی خورده خود را دارای مقامی دانسته. حب نفس و دنیا به مفاهیم مسروقه و اضافات و اعتبارات پیوند شده یک ولیده ناهنجاری پیدا شده، و از انضمام این‏ها یک معجون عجیبی و اخلوطه غریبه‏ای فراهم شود! و خود را با این همه عیب مرشد خلایق و هادی نجات امت و دارای سر شریعت، بلکه وقاحت را گاهی از حدّ گذرانده، دارای مقام ولایت کلیه دانسته! این نیز از کمی استعداد و قابلیت و تنگی سینه و ضیق قلب است».‏ شرح چهل حدیث، باب کبر، ص۹۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عشریه و تعطیلی خمس و زکات! 🎙حجت الاسلام رحیم بیرانوند #️⃣ |
صوفی پژوهی
🔰🔰دکتر عبد الحسین زرین کوب و اعتبار مناقب العارفین‏ ⬅️ دکتر زرین کوب حکایت درخواست شاهد و شراب از م
🔰🔰تاکید استاد فروزانفر بر اعتبار کتاب مناقب العارفین یکی از مولوی شناسان برجسته که درباره اعتبار، قوت سند و اهمیت مناقب العارفین قلم فرسایی نموده، استاد بدیع الزمان فروزان فر است. وی در کتاب “مولانا جلال الدین محمد” در مقام معرفی آثار شمس، ابتدا اهمیت و فواید تاریخی کتاب مقالات شمس را تبیین می کند. او ارتباطی قوی بین مقالات شمس و مثنوی ترسیم می کند. سپس در ادامه می گوید، فصول ده گانه مناقب العارفین درباره شمس، اقتباسی از مقالات شمس است. چرا که متون این فصول از لحاظ لفظ و معنا با متون مقالات شمس شباهت کامل دارد. و اگر مطالبی در مناقب آمده که در مقالات نیست به این دلیل است که نسخه کنونی مقالات شمس که در دست ماست، آشفته و درهم است: «آثار وی منحصر است در کتابی به نام “مقالات” و دیگر ده فصل از معارف و لطایف اقوال وی که افلاکی در ضمن کتاب خود مناقب العارفین نقل کرده است… علاوه بر فواید تاریخی نظر به آن که شمس الدین مبدأ زندگانی جدیدی برای مولانا شده است، شاید هر یک از محققین مایل باشند از مبادی افکار و تعالیم او اطلاع یابند، این نتیجه هم از کتاب مقالات به دست می آید. چه مابین آن و مثنوی ارتباطی قوی موجود است و مولانا بسیاری از امثال و قصص و مطالب مقالات را در مثنوی خود مندرج ساخته است… فصول ده گانه که افلاکی به شمس الدین نسبت می دهد نیز محتمل است که اقتباس و انتخابی از مقالات باشد. چه بعض آن فصول از جهت لفظ و معنی شباهت کامل دارد. بدان چه در مثل همان مورد از مقالات نوشته و مذکور آمده است و تفاوت قسمتهای دیگر و نبودن آن در مقالات دلیل آن که این فصول تألیف جداگانه می باشد نیست چه نسخه مقالات که اکنون در دست داریم ناقص و آشفته و درهم است.» [1] آقای فروزان فر تنها در این کتابش، بیش از سی و اندی ارجاع به کتاب مناقب العارفین دارد و این خود حاکی از اهمیت و اعتبار این کتاب در نزد اساتید فن است. او تاکید می کند که اکثر حکایات مناقب العارفین را در کتاب خویش گنجانده تا جایی که خواننده کتاب او، نیازی به مطالعه مناقب العارفین نخواهد داشت. وی در مقدمه کتابش درباره مناقب العارفین می نویسد: «مناقب العارفین تألیف شمس الدین افلاکی که مشتمل است بر شرح حال: سلطان العلما بهاء ولد، برهان الدین محقق، شمس الدین تبریزی، مولانا جلال الدین صلاح الدین زرکوب، حسام الدین چلبی، بهاء الدین محمد معروف به سلطان ولد، عارف چلبی فریدون بن سلطان ولد، مؤلف این کتاب معاصر سلطان ولد بوده و اطلاعات مفید از تاریخ خاندان مولانا به دست داده و خامه ای توانا داشته است و اکثر مطالب آن را در ضمن این رساله مندرج کرده ام چندانکه خوانندگان را به خواندن مناقب حاجت نیست»[2] پی‌نوشت: [1] مولانا جلال الدین محمد، بدیع الزمان فروزان فر، انتشارات معین، تهران، ۱۳۸۷، چاپ سوم، صص ۱۳۷ الی ۱۴۱ [2] مولانا جلال الدین محمد، بدیع الزمان فروزان فر، انتشارات معین، تهران، ۱۳۸۷، چاپ سوم، ص ۲۲. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🌱🌺 فرارسیدن سالروز ولادت پرنور و سرور ام‌أبیها، همسر ولایت، مادر ولایت، گوهر گیتی، بهانه خلقت، حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و مبارک باد 🌿🌷 ☘️ یکی از طلّاب اصفهانی می‌گوید: 🔆 زمانی برای خودسازی و تزکیه نفس چند ماهی به مشهد مقدّس مسافرت نمودم. روزی خدمت آیت الله بهجت رسیدم. ایشان بدون اینکه سؤال کنم، فرمودند: 🌹 آقا! خودسازی به این شکل فایده‌ای ندارد! بروید به اصفهان و مادرتان را خشنود کنید! 🔸 گفتم: نمی شود؛ و کمی با ایشان بحث کردم. 🔹وقتی که از خدمتشان مرخص شدم در این فکر فرو رفتم که بنده در این مورد با ایشان اصلاً سخنی نگفته بودم، پس ایشان از کجا ‌دانست؟ 🍃 سپس برگشتم و معذرت خواهی کردم. 📚 فریادگر توحید، ص٢١٠