eitaa logo
صوفی پژوهی
291 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
445 ویدیو
72 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نقد فیلم سینمائی «مست عشق»1️⃣ 🔸 فیلم « مست عشق » بعد از سر و صدای تبلیغاتیِ بسیار بالاخره اکران شد و از همان ابتدا فروش خوبی در گیشه داشت. البته این فروش خوب باعث نشد که نظر منتقدان جلب شود و غالباً نقدهای تندی بر علیه این اثر حسن فتحی منتشر شد. 🔸 مست عشق را نمی توان یک اثر خوب و فاخر به شمار آورد چرا که ضعف های جدی در فیلمنامه ، روایت ، بازی ها و کارگردانی دارد. فضای حاکم بر فیلم به هیچ عنوان ایرانی نیست و فضایی قرون وسطایی و ترکیه ای بر آن غالب است. بازی ها اصلا چنگی به دل نمی زند و صدا گذاری ناشیانه اش نتوانسته این ضعف را پوشش دهد و دوگانه ی عجیب بازیگر ترک و فارس بر آن حاکم است. فیلمنامه هم سردرگم است و قصه گویی نمی کند و مخاطب عام میان رفت و برگشت های متعدد حیران است. بازی ها هم دور از انتظار است ، شخصیت ها معمولاً مینی‌مال و فاقد شخصیت پردازی مناسب هستند. 🔸 اما مهم تر از همه اینها مفهوم و محتوای اصلی اثر است! کاری که در آن مولانا و شمس بسیار تنزل یافته اند و اسیر خواسته ها و هواهای دنیایی هستند ، کارگردان تلاش کرده عرفان اسلامی را در حد نحله های منحرفِ ساخته دست بشر تنزل دهد و عرفان را در تصوف به نمایش بگذارد. 🖊 محمدحسن سلیمی بنی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢نقد فیلم سینمائی «مست عشق»2️⃣ 🔸 به نظر می رسد کارگردان بیش از آنکه تحت تاثیر عرفان اصیل اسلامی باشد بیشتر متاثر از تصوف و عرفان حلقه است چرا که آموزه های این دو فرقه در دیالوگ های فیلم فراوان است. 🔸 در مجموع آنچه از این فیلم برداشت می شود نفی شریعت و ترویج صوفی گری و گوشه نشینی است. 🔸 در دیالوگی به صورت واضح می گویند که مولانا مساجد را خالی کرده و مردم را به خانقاه کشانده است ، شمس عارف است اما دختر جوانی را از چنگ جوانی عاشق می رباید و دل به مهر او می دهد و اسیر عشق سوزان وی می شود ، در جایی شمس می گوید: باید با خود به صلح برسی تا بتوانی رشد کنی ، جمله ای که بین پیروان فرقه حلقه رواج دارد. 🖊 محمدحسن سلیمی بنی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢نقد فیلم سینمائی «مست عشق»3️⃣ 🔸 در پایان فیلم هم شخصیت اسکندر که بازپرس پرونده مفقود شدن شمس است بعد از ملاقات با شمس متحول شده و به خواستگاری فاحشه ای مسیحی می رود که در گذشته به او علاقه داشته و با وی رابطه جنسی هم داشته است و بعد از آن در خانقاه از دست مولانا پشمینه ی درویشی می گیرد و به همراه مولانا و حسام الدین چلبی و علاءالدین و سایر مریدان به رقص سماع بر می خیزند! 🔸 سراسر فیلم مملو از دیالوگ هایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم نفی شریعت و تقوا می کند و جدا برای نوجوانان و جوانان خطرناک است. 🔸 کارگردان در این فیلم روی عشق زمینی تاکید مفرطی دارد و رگه های از فمنیسم در روابط و دیالوگ ها به چشم می خورد و دستبرد شمس به عشق علاالدین انسان را یاد سریال های ترکیه ای سخیف امروزی می اندازد. 🔸مست عشق قطعاً مروج تصوف ، پلورالیسم و صلح و آشتی با جهان با قرائتی رحمانی از دینِ بدون جهاد و منفعل و فارغ از سیاست است و می کوشد روحانیت دینی را تخطئه کند و بگوید هر کس هر مذهب و اعتقادی که دارد حتی اگر ملحد باشد خوب است و تحت عشق ورزی خداوندقرار دارد تا جایی که صراحتا با دیالوگ های شمس شریعت و روحانیت را مورد تاخت و تازه قرار می دهد. 🔹 اما مسأله قابل توجه آن است که چنین اثری چگونه توانسته فیلتر‌های وزارت ارشاد را پشت گذاشته و خود را به پرده نقره ای برساند! 🖊 محمدحسن سلیمی بنی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 دوشنبه ☀️ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۴ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 13 می 2024 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 لغو امتیاز تنباكو به فتوای آیت‌الله میرزا محمدحسن شیرازی ١٢٧٠ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی(سلام الله علیه) فرمود: « اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛ از گناه پنهانی بترسيد زيرا همان كس كه امروز مي بيند، فردا قاضی و داور خود اوست. مثل محكمه های دنيايی نيست كه غالباً قاضی غير از شاهد است؛ از اين رو در آنجا نياز به شهادت كسی نيست، هر چند كه شاهدان فراوانی شهادت می دهند.آن كسی كه در محضر و مشهد خداوند بودن باورش شده باشد: ( أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ) سعی دارد گناه نكند؛ يا لااقل گناه بزرگ مرتكب نشود تا به خاطر ترك گناهان بزرگ، گناهان كوچكش بخشوده شود: (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ) کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۷۰ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حدیث سلسلة‌الذهب ساخته صوفیه! 🔶شناخت و فهم روایات نیاز به تبحر و آشنایی با مبانی حدیث‌ شناسی دارد و افرادی که دارای این تبحر و علم نباشند، دچار اشتباهات فاحش خواهند شد. 🔶سید حسین موسوی زنجانی، با انتشار کلیپی در صفحه شخصی مجازیش، مدعی شده که با انجام تحقیقات به این نتیجه رسیده که حدیث «سلسلةالذهب» از روایات جعل شده توسط صوفیه است. 🔸 آقای موسوی زنجانی برای مدعای خویش هیچ‌گونه دلیلی بیان نکرده و روشن نیست ایشان چگونه و با چه دلیلی به این نتیجه رسیده که این حدیث مشهور ساخته صوفیه است. 🔸حدیث «سلسلة‌الذهب» با آن متن اضافه، اولین بار در کتاب‌های شیخ صدوق رحمةالله‌علیه (از بزرگ‌ترین علماء شیعه عصر غیبت صغری) همچون الأمالی، التوحید، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، عیون أخبار الرضا ، معانی الأخبار نقل شده است 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/44672 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بخشی از بیانیه ویدئویی فرقه گنابادیه که در میان منتقدان و دوستان این فرقه سر و صدای زیادی برپا کرده است. 📌📌 مهم 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔴 واکاوی بیانیه قطب دراویش گنابادی 🔻قطب فعلی فرقه گنابادیه «سیدعلیرضا جذبی» (ثابتعلیشاه) بیانیه‌ای را در ۶ بند صادر کرده‌ است که به نوبه خود حائز اهمیّت بوده و نشان از راهبرد کلان این فرقه در موضوعات اجتماعی و سیاسی دارد. 🔻این بیانیه در صبح روز جمعه مورخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ و در حضور شخص قطب(جذبی) و عده‌ای از بزرگان و پیروان سلسله قرائت شد و کمی بعد صفحات رسمی این فرقه در فضای مجازی متن و فیلم قرائت این بیانیه را منتشر کردند. 🔻ماهیت این بیانیه به چالش‌های عقیدتی و همچنین سیاسی_امنیتی فرقه در طی سالیان اخیر بر می‌گردد. شاید بتوان اوج این چالش‌ها را در غائله گلستان هفتم تهران در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ عنوان کرد. غائله‌ای که به بهانه واهیِ حمایت از قطب دراویش، شکل گرفت و منجر به صدور چندین فراخوان و اجتماع، من‌جمله تجمع پیروان فرقه در شب سی‌ام بهمنِ همان سال گردیده که در آن شب، عده‌ای از دراویش با اجرای چندین عملیات زیرگیری و انتحاری با استفاده از اتومبیل، تعداد ۴ نفر از حافظان نظم و امنیّت را شهید و بیش از ۸۰ نفر از مردم را زخمی کردند. 🔻اما از آنجایی که غائله گلستان هفتم توسط گردانندگان فرقه گنابادیه و با حضور قطبِ وقت دراویش (نورعلی تابنده) و دربِ منزل وی (موسوم به دولتسرای درویشان) مدیریت می‌شد، لذا برخلاف بند ششم بیانیه جذبی که گفته شده: غائله گلستان هفتم ربطی به خانقاه مرکزی این فرقه ندارد؛ هم به تشکیلات فرقه مربوط می‌شود و هم اساساً باعث و بانی ایجاد آن فتنه؛ دراویش گنابادی و قطب قبلی آنان بوده است و چنانکه آقای جذبی نیز در بند ششم تصریح کرده، دراویش نادان مرتکب چنین جنایت‌هایی شدند. 🔻در غائله دراویش در گلستان هفتم، مهمترین نکته‌ای که حائز اهمیت است و باید به گردانندگان فرقه گوشزد شود این است که آقای جذبی و هم کیشانش بهتر می‌دانند که هر جرمی تاوانی داشته و پرداخت غرامت، یک اصل کاملاً قانونی، شرعی و بدیهی است که بنا به دلایلی در طول مدت این ۶ سال گذشته، انجام نشده‌ است. 🔻اما واقعیت مسئله این است که هزینه‌ای که فرقه در این فتنه بر حاکمیّت تحمیل کرده به نوبه خود بالا بوده و آنچه در این قضیه محرز می‌باشد، ذکر این موضوع است که با گذشت بیش از ۶ سال از این فتنه، تا به حال اصلِ بازدارندگی و پیش‌گیری در این پرونده نه تنها متناسب با جرائم واقع شده، تدبیر نشده است؛ بلکه مراکز تصمیم‌گیر مملکتی توجه چندانی هم به این اصل نداشته‌اند. 🔻برای تبیین بیشتر مسئله و ادراک‌سازی آن لازم است تا مجدداً بازخوانی اجمالی از روایت غائله دراویش در گلستان هفتم صورت گیرد تا برآورد دقیق‌تری از خسارت‌ها و تبعاتِ این رفتار قبیله‌گرایانه و ماجراجویانه‌ی آنان داشته باشیم. 1️⃣ بخشی از پیروان فرقه‌ موسوم به گنابادیه ضمن اینکه در زمستان سال ۹۶، تبدیل به قطعه‌ای از پازل فتنه در آن سال شدند، با ایجاد آشوب و بلوا آن هم در قلب پایتخت ایران و در کنار پیاده نظامِ دشمنان انقلاب مانند: «سازمان تروریستی مجاهدین خلق»، «فرقۀ آنارشیست ری‌‌استارت»، «فرقه صادق شیرازی» و همچنین مدیریت رسانه‌ای امثال«آمدنیوز» و روح‌الله زَمِ معدوم و سایر براندازان؛ آتش‌بیار معرکه شده و به نفع جبهه استکبار نقش‌آفرینی و نهایتاً پازل دشمن را تکمیل کردند. 2️⃣ در فتنۀ گلستان هفتم، دراویش قداره‌کش تعداد ۴ نفر از حافظان نظم و امنیت را شهید و بیش از ۸۰ نفر را مجروح کردند. این در حالی است که تاکنون تنها یک نفر از آنان (محمد ثلاث، راننده اتوبوس مرگ) مجازات شده و هنوز که هنوز است قاتل شهید «محمدحسین حدادیان» نیز شناسایی نشده و محاکمه نگردیده است. 🔻بنابراین همانگونه که ذکر شد اصل بازدارندگی در این پرونده متناسب نبوده و طبق سوابقی که این فرقه در ایجاد آشوب و بلوا در کشور داشته، احتمال آن می‌رود که باز هم دوستان نادان جذبی، مجدداً دست به چنین فاجعه‌ای بزنند. لذا به نظر می‌رسد؛ طرحِ تعطیلی دائمی خانقاه مرکزی فرقۀ دراویش گنابادی (موسوم به حسینیه امیر سلیمانی) می‌تواند بخشی از غرامتِ هزینه‌هایی باشد که پیروان نادان این فرقه، با ایجاد آشوب و اغتشاش، بر کشور عزیزمان تحمیل کردند. 🔻در پایان لازم به ذکر است که با گذشت بیش از ۶ سال از غائلۀ گلستان هفتم، همچنان حسینیه (خانقاه) حائری متعلق به این فرقه در تهران باز بوده و دراویش چه در پایتخت و چه در سایر شهرهایی که دارای پیروانی هستند، به صورت آزادانه برنامه‌ها و مراسمات آیینی خود را مرتباً برگزار کرده‌‌اند و تا به حال، احدی از مراجع قضایی و امنیتی، متعرض آنان نشده‌اند. 🖊کانال شهید حدادیان 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
🔰علت استفاده مواد مخدر در تصوف دکتر زرین کوب در توضیح استفاده متصوفه از مواد مخدر می نویسد: 🔶...در واقع عرفان معرفتی است مبتنی بر حالتی روحانی ...در آن حالت برای انسان این احساس پیش می آید که ارتباطی مستقیم و بیواسطه با وجود مطلق یافته است. 👈این احساس البته حالتی است روحانی، ورای وصف و حد، که در طی آن عارف ذات مطلق را نه به برهان، بلکه به ذوق و وجدان درک می کند.... 👈آنچه در آن حال در درونش می گذرد نزد او ادراک و معرفت جلوه می کند و حاکی است از حقایق و واقعاتی که ورای عقل و استدلال است. 👈البته از راه مراقبت و تأمل و به کمک تکرار بعضی حرکات خاص و همچنین با خلوت نشینی و زهد و عزلت می توان این احوال و خواطر را تجدید و اعاده کرد 👈و گاه نیز با کمک داروهایی چون تریاک و بنگ و حشیش و شراب و قهوه چیزی از آن احوال را به عمد و بطور مصنوعی می توان پدید آورد.... 👈عروض این احوال هم ظاهرا بهانهٔ خاصی نمی‌خواهد، وقتی خاطری آماده قبول چنین احوالی است هر چیزی ممکن است آن احوال را بر انگیزد. 🔸یک نکته، یک خاطره، یک رنگ، یا یک صدا می تواند عارف را دگرگون کند و به وجد و حال در آورد. در احوال مشایخ صوفیه مکرر به مواردی می توان بر خورد که کمترین چیزی شیخ را به دنیای اسرار کشانیده است. 🖊زرین کوب،عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، امیرکبیر، سپهر، تهران، چهارم،۲۵۳۶ شاهنشاهی، ص ۱۰ و ۱۱. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 سه شنبه ☀️ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۵ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 14 می 2024 میلادی 📎 🔸 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰به مناسبت ۵ ذیقعده و پنجمین روز از دهه مبارک کرامت، روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه؛✨ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸آقا دستی به سر بچه کشیدند و به پدرش گفتند: «برای تفریح، او را به جاهای خوش آب‌وهوا و امامزاده‌های اطراف ببرید.» 🔹پدر بچه لبخندی زد و گفت: «پسرش دائم برای مسابقات بین‌المللی قرآنی دعوت می‌شود؛ و هر ماه یک کشور است؛ و آب‌ و‌ هوایش حسابی عوض می‌شود!» 🌱آقا فرمودند: «آن‌ها که کار است و زحمت؛ باید بازی و تفریحش را به‌خوبی انجام دهد. شما همین امامزاده‌های قم ببریدش. همان‌طورکه هر میوه یک ویتامینی دارد، هر امامزاده هم یک خاصیتی دارد.» 📚در خانه اگر کس است، ص٣١ (بر اساس خاطره‌ای در دیدار حافظ قرآن، سید محمدحسین طباطبایی با حضرت آیت‌اللّٰه بهجت)
صوفی پژوهی
🔶جریان عرفانی که از دوران قاجاریه بین علماء شیعه شکل گرفته، به هیچ وجه داعیه‌ای بر ارائه سلسله‌الاول
🔰نقد کلام مروجی سبزواری 🔶مروجی سبزواری ، سلسلة‌الاولیائی منتشره کرده و تمام عالمانی که مسلک عرفانی داشته‌اند را جزء فرقه انحرافی ذهبیه دانسته، این در حالی است که علامه طباطبائی رحمة‌الله‌علیه به صورت واضح و شفاف، انتساب جریان عرفانی خویش (این جریان عرفانی از زمان قارجاریه توسط شخصی ملاقلی جولا شروع شده و تا امروز در بین عارفان واقعی ادامه دارد)، را جدای از فرقه‌های صوفیه دانسته است. ❇️علامه طباطبایی در درس خصوصی خویش که در زمینه عرفان داشته به این نکته اساسی اشاره می‌کند که سلسله عرفانی آنها هیچ گونه ارتباطی با سلسله های صوفیه سنی یا شیعه ندارد؛ سید محمد حسین طهرانی در کتاب « لب اللباب در سير و سلوك» به این کلام علامه طباطبایی اشاره کرده و می‌نویسد: ✳️«حقيقت عرفان از اميرالمؤمنين علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مأثور است، ... اصول دسته‌‏هاى تصوّف از بيست و پنج دسته تجاوز نمى‌‏كند و تمام اين سلسله‏‌ها منتهى به حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مى‌‏گردد، و فقط در بين اين بيست و پنج فرقه دو سه فرقه از خاصّه مى‌‏باشند و بقيّه همگى از عامّه‌‏اند، و بعضى از آنها سلسله‌‏شان به «معروف كرخى» و از او به امام رضا عليه السّلام منتهى مى‌‏گردد. ⬅️ ولى طريقه ما كه همان طريقه مرحوم آخوند است به هيچ يك از اين سلسله‌‏ها منتهى نيست». 📖 سيد محمد حسين تهرانى، لب اللباب در سير و سلوك، 1جلد، انتشارات علامه ى طباطبايى، مشهد، نهم، 1419 ق، ص146 . 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 عرفان اسلامی (جلد ۱) ✏️ نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
ErfanEslami01.pdf
5.52M
📙عرفان اسلامی (جلد ۱) ✍️آیت الله ناصر مکارم شیرازی 🇮🇷 ناشر: امام علی بن ابی طالب ⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۶ 📄 تعداد صفحات: ۵۶۳ 📣 زبان: فارسی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢انتشار بمناسبت ايام بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسی🌹🌹 شنودم من كه فردوسىِ طوسى‏ - كه كرد او در حكايت بى‌‏فسوسى- به بيست و پنج سال از نوكِ خامه‏ به‌‏سر مى‌‏بُرد نقشِ شاهنامه‏ به آخر چون شد آن عمرش به آخر ابو القاسم- كه بُد شيخِ اكابر- اگرچه بود پيرى پرنياز او نكرد از راهِ دين بر وى نماز او چنين گفت او كه «فردوسى بسى گفت‏ همه در مدحِ گبرى ناكسى گفت‏ به مدح گبرَكان عمرى به‏سر برد چو وقتِ رفتن آمد بى‏خبر مرد مرا در كارِ او برگِ ريا نيست‏ نمازم بر چنين شاعر روا نيست» چو فردوسىِ مسكين را ببردند به زيرِ خاكِ تاريكش سپردند در آن شب، شيخ او را ديد در خواب‏ كه پيشِ شيخ آمد، ديده پرآب‏ زمرّدْرنگ تاجى سبز بر سر لباسى سبزتر از سبزه در بر به پيشِ شيخ بنشست و چنين گفت‏ كه «اى جانِ تو با نورِ يقين جفت! نكردى آن نماز از بى‏نيازى‏ كه مى ننگ آمدت زين نانمازى‏ خداىِ تو جهانى پُرفرشته‏ همه از فيضِ روحانى سرشته- فرستاد اينت لطفِ كارسازى! كه تا كردند بر خاكم نمازى‏ 💢مقاله ابوالقاسم گورکانی و اعتقادات او!!! را بخوانید. 📖فريد الدين عطار نيشابورى، اسرار نامه، 1جلد، [بى نا] - تهران، 1298 ه.ش، ص198، ص198. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢انتشار بمناسبت ايام بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسی🌹🌹 شنودم من كه فردوسىِ طوسى‏
💢ابوالقاسم گورکانی طبق کلام عطار نیشابوری، حاضر نشده است که بر جنازه فردوسی، نماز میت بخواند، بعد ازآن ح.اب دیده که جایگاه ایشان در عالم برزخ بسیار رفیع بوده و در فردوس اعلی می‌باشد.