eitaa logo
صوفی پژوهی
287 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
451 ویدیو
75 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰شهسوار فلک1️⃣7️⃣ امواج طلایى خورشید از کرانه اقیانوس فرو مى ریخت، عروس بدیع الجمال حرم خانه چرخ نقاب از چهره برافکنده خرامان خرامان از تپّه خاک بالا آمد و قوس صعودى را عرصه جولان قرار داد، فانوس هواى شفّاف صبح زمستان، ذرّات زراندود آفتاب را پخش مى کند، نسیم پرغرور سحرگاهان با شاخ هاى غارت شده بوستان گرم عشوه گرى است، شیشه هاى کتابخانه اى که در کنار این بوستان قرار دارد و بر اثر سایه شاخ هاى برهنه مشبّک شده در خور استعداد خویش سهمى از آن نور جهان افروز را ربوده و به دورن منعکس مى کند. اى مهر فروزان، چقدر دلربایى نمى دانم از فروغ رویت بگویم یا از احاطه دامن پرفیضت؟ آیا تو یگانه عروس بزم الهى هستى یا خدا موجودى زیباتر از تو هم آفریده است؟ در این دستگاه پرعظمت که یکى از عروسان آفتابیش این قدر دلرباست، اگر عروسان پرده نشین آن نقاب از چهره برافکنند، آیا دشنه حیرت با دست و دل دلدادگان چه خواهد کرد؟ ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌3️⃣ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌. 3️⃣ 2) شيوه تقدّس و پرهيزكارى‌ 💢در شيوه ديگر با ايجاد ترديد درباره قاتل امام حسين عليه السلام با اين راه به مبارزه برمى‌خيزند. ❌غزالى در كتاب إحياء علوم الدين، از راه تقدّس و پرهيزكارى كوشيده تا عزادارى بر سيّدالشهداء عليه السلام را كم اهميت نشان دهد. او مى‌نويسد: «فإن قيل: هل يجوز لعن يزيد، لأنّه قاتل الحسين أو آمر به؟ قلنا: هذا لم يثبت اصلًا ....فإن قيل: فهل يجوز أن يقال: قاتل الحسين لعنه اللَّه، أو الآمر بقتله لعنه اللَّه؟ قلنا: الصواب أن يقال: قاتل الحسين إن مات قبل التوبة لعنه اللَّه، لأنّه يحتمل أن يموت بعد التوبة؛»[1] ⬅️يكم‌ اين‌كه قتل سيّدالشهداء عليه السلام‌ منسوب به يزيد باشد و يزيد قاتل حسين بن على باشد، ثابت نيست. ⬅️دوم‌ اين‌كه قاتل حسين بن على‌ عليهما السلام‌ هر كه بوده، شايد قبل از مرگش توبه كرده است. ❌بنابراين، لعن قاتل سيّدالشهداء عليه السلام‌ جايز نيست! 🔻وى در ادامه مى‌گويد: ⬅️به راستى كه ذكر خداوند متعال از اين سخنان سزاوارتر است.[1] ⬅️يعنى ميان ذكر «لا إله إلّااللَّه» و يا لعن بر قاتل امام حسين عليه السلام، «لا إله إلّااللَّه» گفتن ثوابش بيشتر است. 📖پی‌نوشت: [1] - إحياء علوم الدين: 3/ 125- 📖نا گفته هايى از حقايق عاشورا، حسينى ميلانى، سيد على ، مركز حقايق اسلامى‌، قم‌، 1388 ه. ش‌، سوم‌، ج 1 ص 29. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢آقای شیخ علی فرحانی، در این کلیپ قائل شده است که در آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»،
💢شیخ علی فرحانی با استباطات خویش به این نتیجه رسیده اند که طبق آیه «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، عبودیت حصر در خداوند شده نه عبادت ، به این خاطر ایشان، عبادت برای غیر خداوند را جایز می‌داند. ❌ایشان این سخنان را در دوره سلوکی انقلابی مطرح کرده و مخاطبین ایشان اینگونه به آنها القا می‌شود که این سخنان بر گرفته از سخنان امامین انقلاب بوده؛ در صورتی که امام خمینی رحمة‌الله‌علیه چنین دیدگاهی نداشته و این‌گونه سخنان را شرک و معارض با آیات قرآنی می‌داند. 👌🏻امام خممینی رحمة‌الله‌علیه در کتاب «کشف‌الاسرار» به صراحت بیان داشته که عبادت منحصر در ذات اقدس الهی بوده و مشرکین به شرک در عبادت دچار بودند. ⬅️جای تعجب است که شخصی داعیه بیان سلوک انقلابی داشته ولی ساده‌ترین مبانی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه را ندانسته باشد و این گونه دیدگاه آنها را تحریف کند. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
🔷🔷معرفی نویسنده‌های نقّاد تصوف ✳️داود الهامى1️⃣ 🔹داود الهامى (1316-1379ش)، نویسنده، محقق، همکاری در نگارش تفسیر نمونه، عضو هیئت تحریریه مجله مكتب اسلام، مدیر داخلی مجله مكتب اسلام 🔰🔰ولادت 🔶فرزند فتح‌الله الهامی در سال 1316‌ش در آذرشهر، آذربايجان متولد شد. در سنین چهار سالگى پدر را از دست داده و در تحت سرپرستى مادر مومنه‌‏اش پرورش یافته و با درد یتیمى و تحمل مشكلات فراوان دوران كودكى را گذرانید. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
🔷🔷معرفی نویسنده‌های نقّاد تصوف ✳️داود الهامى2️⃣ 🔰🔰تحصیلات ⬅️كلاسهاى ابتدائى و متوسطه و مقدارى از نحو و صرف و ادبیات عربى را در محل خوانده است. ⬅️ایشان در سال 1335 شمسى وارد حوزه تبریز شده و مقدارى از دروس حوزه را در مدرسه طالبیه به پایان رسانید. ⬅️براى تكميل تحصيل در سال 1338ش در عصر آیت‌‏اللَّه بروجردى به حوزۀ علميۀ قم هجرت نمود. سطوح عالى را نزد اساتيد معروف خواند و از مراجع بزرگ بهره برد. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
📌 مراسم یادبود شهید محمدحسین حدادیان 🗓 سه‌شنبه, ۲ مردادماه 🕘 ساعت ۲۱ 📍 سالن اجتماعات مسجد جامع دماوند ࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
🍃فرمانده لشکرم خوب است برای این که کمی دلم را آرام کنم و از وحشت فکر کردن به کربلا و ظهور بیرون بیایم، به حرّ بن یزید ریاحی فکر کنم. او نامه‌ای برای حسین ننوشت، در سپاه حسین نبود، بی‌طرف هم نبود،‌ مأمور سپاه دشمن بود؛ اما دلش با حسین بود. حرّ کار را بر حسین سخت کرد و شاید اگر با او همراهی کرده بود، عاقبتی غیر از کربلا برای حسین رقم می‌خورد؛ اما هر چه بود او روز عاشورا به خود آمد، پیش از آن که حسین به شهادت برسد و توبه‌اش قبول شد و حسین راضی نشد که گرد شرمندگی بر صورتش بنشیند. حرّ جواز شهادت را گرفت و جان‌نثار از دنیا رفت. آقا! بعید می‌دانم سپاه تو از این حرّ‌ها نداشته باشد. دارد، نه؟ می‌شود امید داشت که اگر عباس لشکرت نشدیم یا پا جای پای حبیب نگذاشتیم، چونان حرّ، جان‌نثار تو شویم. نمی‌شود؟ بگو می‌شود و آبی به دل ‌آتش گرفتۀ این روزهایم بریز. شبت بخیر فرمانده لشکرم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🥀سلام به آقای مهربانی🥀🌿 🔘 دست ادب بر روی سینه می گذاریم: 🥀السّلام عليكَ يا طالِبَ ثارِ الأَنبياءِ وَ أَبنَاءِ الأَنبياءِ وَ الثّائِرَ بِدَمِ المَقتولِ بِكربلاء 🥀سلام بر تو كه خون پیامبران و پسرانشان را طلب مى كنى و به خون خواهى مقتول کربلا برمى خیزى ▪️ آقای من .... پیراهن خونین جد غریبتان، مانند پرچمی که مظلومیتش را فریاد می زند در عرش برافراشته می شود؛ و شما به چشم می بیند این مصیبت را، صبح و شام می گریید از این ماتم، و غمش بغضی می شود در گلوی ما....🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎 📎
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰شهسوار فلک1️⃣7️⃣ امواج طلایى خورشید از کرانه اقیانوس فرو مى ریخت، عروس بدیع ال
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰این عقاب بلندپرواز2️⃣7️⃣ 🔶محیط کتابخانه سراسر سکوت است و جز صیت شهپر عقاب تفکّر ندایى به گوش جان نمى رسید، عقابى که پر و بال مى گشاید، اوج مى گیرد و فضاى بى انتهاى وجود را عرصه جولان قرار مى دهد، دور مى زند و برمى گردد و باز از سر مى گیرد، دوباره خود را در جاى اوّل مى بیند، فرود مى آید، مأیوس بر بام طبیعت مى نشیند، امّا آرام نیست، در عرصات طبیعى چرخ مى زند، جز اسرار و رموز خیره کننده در این گاهواره نمى بیند، آن گاه به خود مى آید و از خود مى پرسد کیست آن که این همه زیبایى را به 🔶این خاکدان بخشیده؟ حتماً بخشنده آن، خود خزاین آن را دارد که پرتو کم رنگى از آن را در دیده تنگ ما مشتعل ساخته، پس هر جمالى در اسطرلاب هستى پرداخته اوست و هر بهایى پرتویى از بهاى او. ⬅️اوست که با دست قدرت، گریبان طبیعت را چاک زده و از زبده موجودات مجموعه زیبایى را ساخته، عالى ترین مرتبه آن را در آیینه وجود انسانى منعکس کرده، عقل دانش را همجوار او قرار داده، عقل و دانشى که اوّل پرتو فیض پروردگارند و از خورشید و هر موجود دیگرى برتر و بالاترند «پس جمال انسانى خجسته حُسن و جمال است» این مزیّت از آن آدمى طفیل همان عقل و دانش است اگر نه این بود نقّاشان هم صورت انسانى رسم مى کنند، پس چرا آن فروغ و بها را ندارد؟ ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔷🔷معرفی نویسنده‌های نقّاد تصوف ✳️داود الهامى3️⃣ 🔰🔰تحصیلات 🔶دوره پنج‌ساله دارالتبلیغ اسلامى را نیز به پایان رسانده و مدت پنج سال مدیریت آموزش آن مؤسسه را به عهده داشته و به وسیله همان نوشته‌‏ها با قلم و نوشتن آشنا شده و از میان محصلین آنجا به هیئت تحریریه مجله مكتب اسلام انتخاب گردیده و از سال دوازدهم مجله مکتب درسهایی از مکتب اسلام، همراه با گروهی از دوستان جوان و نویسنده همدوره‌اش به عضویت هیئت تحریریه این مجله برگزیده شد و از آن زمان قلم را بر زمین ننهاد و صدها مقاله در حوزه‌های مختلف علوم و معارف اسلامی در این مجله و سایر نشریات و مجلات نوشت. و افق‌های جدیدی را درنوردید. ⬅️ده‌ها جلد کتاب تألیف و یا ترجمه کرد. از سال 25 مجله تاکنون (حدود 16 سال) مدیر مسؤول این مجله بود و از بدو انتشار «تفسیر نمونه» تا جلد هشتم از اعضا و نویسندگان این تفسیر بود. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
📌 چهارشنبه ☀️ ۳ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۸ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 24 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
💢حساب و کتاب عجیب امام حسین 🎙 قائنی (از دوستان و ارادتمندان آقای دولابی بودند) : ❌حتی اگر با ریا
💢 در دستگاه امام حسین علیه السّلام حتّی ریا هم ممدوح است. اگر جلوی روی مردم برای امام حسین علیه السّلام مالت را بدهی یا سینه بزنی، خوب است. اصحاب که به میدان می‎رفتند، رجز می‎خواندند و خودشان را معرفی می‎کردند. تظاهر در دستگاه امام حسین علیه السّلام جزا دارد. البته بهتر است کار خود را به خدا و امام حسین علیه السّلام نشان بدهی و بگویی خدایا ببین من دارم این کار را می‎کنم، حسین جان ببین من دارم این کار را می‎کنم. ▪️حاج اسماعیل دولابی▪️ 📗 مصباح الهدی، استاد مهدی طیّب ⬅️پ.ن: این سخن جناب آقای دولابی نیز اشتباه بوده و با مبانی اهل‌بیت علیهم‌السلام، سازگار نییست. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
هدایت شده از صوفی پژوهی
💢ریا در مراسم عزاداری ❓❓آیا ریا در عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) جایز است؟ 🔰🔰پاسخ: 👌🏻ریا در هر عبادتى حرام محسوب می‌شود ⬅️ولى تظاهر به عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) و تعظیم شعائر دین به‌قصد قربت جایز بلکه مستحب است. ⬅️مثل‌اینکه پرداختن صدقه آشکار قربت الى الله براى تشویق دیگران، همان‌طور که در قرآن آمده، مستحب است. 🖊دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 👌🏻پ.ن: منظور آیت الله مکارم از تظاهر، همان تباکی کردن است که به قصد قربت انجام شده؛ انسان در این حالت به خاطر اینکه آمادگی گریه کردن را ندارد؛ خود را به حالت گریه می‌زند و این عمل ریا نبوده؛ زیرا این عمل برای رضای خدا انجام می شود نه تظاهر برای مردم . 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
❓❓پرسش آيا عزاداري هر چند كه از روي ريا باشد پذيرفته است؟ 🔰🔰پاسخ: 🔶براي عزاي امام حسين(ع) حداقل كاري كه مي توان كرد، تباكي است، يعني خود را به گريه زدن. تباكي مي تواند به قصد ريا و خود نمايي باشد و مي تواند براي خدا باشد، همان طوري كه گريه چنين است. تباكي يك عمل است. ريا و اخلاص مربوط به دل است. 👌🏻اين عمل بستگي به نيت شخص دارد. ⬅️ اگر بلند گريه كردن به نيت خودنمايي باشد، ❌ ريا و گناه است. عمل را باطل مي كند. 💢ريا در هر عبادتي حرام محسوب مي‌شود چه در عزاداري امام حسين باشد يا در عبادات ديگر فرقي نمي كند و هيچ روايتي نداريم كه ريا در جائي جايز باشد و آنچه در روايات است عكس اين است و تاكيد مي كند كه ارزش اعمال به نيت و به ميزان اخلاص آن است؛ ولي تظاهر به عزاداري امام حسين(ع) و تعظيم شعائر دين به قصد قربت جايز بلكه مستحب است، مثل اين كه پرداختن صدقه آشكار قربه الي الله براي تشويق ديگران همان طور كه در قرآن آمده، مستحب است. ⬅️پس اگر در شام دادن قصدش فقط مردم باشد هيچ بهره اي نمي برد. اما اگر قصدش لله باشد؛اما اين كار را علني و به منظور تشويق ديگران انجام دهد ثواب مي برد. 📖پی‌نوشت: [1]. شيرازي، ناصر مكارم، استفتاءات جديد(مكارم)، انتشارات مدرسه امام علي بن ابي طالب(ع)، قم، دوم، 1427 ه‍ق، ج‌، ص 503. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
استاد حامد کاشانی(حفظه الله).mp3
1.68M
❇️استاد امام شناسی ﴿حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ حامد کاشانی﴾ در هفتمین جلسه سخنرانی خود در هیئت عبدالله بن الحسن (علیهما السلام) در باب معصوم پنداریِ رهبران انحرافی از سوی مریدان و شاگردان ، اشاره به کلام افرادی در باد کردن خود و تشبیه خود به امیر المومنین در باب سیطره بر نفوس می کند و سپس مبانی امامین انقلاب در واکنش به کلمات مبالغه آمیز را تبیین می نمایند. ❓منظور استاد کاشانی کیست؟ ⬅️منتظر پاسخ مخاطبین کانال خواهیم بود؟؟ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ 🌤 ای ڪاش همیشه یاورتــ باشم من در وقت ظہــور، محضرتــ باشم من ھر چند که نامه ام سیاهـــ است ولــی بگـــذار سیاه لشڪرتــــ باشم من
📌 پنجشنبه ☀️ ۴ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۹ محرم ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 25 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ErfanEslami03-۱.pdf
11.53M
📚 عرفان اسلامی (جلد ۳) ✏️ نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی 🇮🇷 ناشر: امام علی بن ابی طالب ⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۶ 📄 تعداد صفحات: ۶۲۴ 📣 زبان: فارسی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰🔰لیست کتاب‌های نقد تصوف، در کانال صوفی پژوهی1️⃣ 1️⃣بهائیت، مولود تصوف ✍️نصیر سبد کماری https://e
🔰🔰لیست کتاب‌های نقد تصوف، در کانال صوفی پژوهی2️⃣ 3️⃣1️⃣ عرفان اسلامی (جلد ۳) ✍️ آیت الله ناصر مکارم شیرازی https://eitaa.com/sufi110/2707 4️⃣1️⃣عرفان اسلامی (جلد ۴) ✍️ نویسنده: آیت الله ناصر مکارم شیرازی https://eitaa.com/sufi110/2731 5️⃣1️⃣نقدی بر نظریه علامه حسینی طهرانی (ره) مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی ✍️حجت‌الاسلام محمد حسین کمالی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد https://eitaa.com/sufi110/1549 6️⃣1️⃣شیطان‌گرایی در مکتب عرفان و تصوف ✍️سید علیرضا موسوی (مدیر گروه نقد تصوف پژوهشگاه علوم و معارف خاتم النبیین صلی الله علیه و آله) https://eitaa.com/sufi110/2790 7️⃣1️⃣سفینه صوفی(هفت مقاله در نقد مثنوی) 📝مولف:دکتر احمد احمدی(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) https://eitaa.com/sufi110/2898 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠 پرسش و پاسخ از مرحوم حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره عرفان چیست ✅عرفان یعنی شناخت خدا. شناخت خدا دو جور است: یک راهش این است که خود اسلام و خدا گفته؛ از طریق ایمان و اعمال صالحه، این عرفان عملی حق است. یک عرفان هم داریم شناخت مفهومی و نظری است. مؤسسین این عرفان سُنی‌ها هستند. محی‌ الدین و امثال او. این با تسنّن هم میسازد. با یهودی بودن هم می‌سازد. ❓حالا عارف به کدامیک از اینها می‌گویند ✅بسته به عرفی که کلمه را استعمال می‌کند دارد. اگر در حوزه علمیه باشد منظور عرفان نظری است 🔵صوفی پژوهی @sufi110