eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
787 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
202 ویدیو
5 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🗨 جمال و جلالِ الهی (۲) 🔹اسماء الله یا جمالی‌اند یا جلالی. خاصیتِ جمال، جذب و کشش به سمتِ خود؛ و جلال، دفعِ اغیار از خود است. این جذب و دفع دو روی یک حقیقت‌اَند؛ جاروب کن خانه و آن‌گه میهمان طلب ... 🔹لذا جمالِ یوسفی، زلیخا را به فکرِ مراوده با او واداشت. یوسف در نهاد و بیتِ وجودیِ زلیخا بود امّا او به سببِ انغمار در طبیعت و اشتغال به خواهش‌های نفسانی، از مشاهده‌ٔ جمالِ یوسفیِ خود محروم بود و آن‌را در یوسفِ خارج از جانِ خود می‌دید؛ لذا این جدایی و بینونت سبب شد که ابواب را قفلِ محکم زند تا بتواند او را در آغوش گیرد، در حالی‌که یوسفِ عقل در بیتِ خودِ زلیخا و به عینِ او حضور داشت و زلیخا را هرگز گریزی از او نبود، پس "آن‌چه خود داشت ز بیگانه تمنّا می‌کرد ..."؛ وَ رَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَ قَالَتْ هَيْتَ لَكَ (يوسف، ۲۳). 🔹زلیخا خود را مهیّای غیر کرد در حالی‌که جمال و جلالِ الهی توأمان در ذاتِ خودِ او منطوی است، و یوسف آئینه‌ای بود تا در آن به مطالعهٔ جمال در خود بپردازد امّا او طالبِ غیر بود. یوسف به سببِ ولایتی که داشت این معنی را می‌دانست لذا همان‌گونه که زلیخا به او میل و همّت کرد، او نیز به زلیخا میل داشت امّا می‌دانست که حقیقتِ زلیخا را به‌نحوِ تجرّد در درونِ خود دارد و زلیخای بیرون عکسِ عکس است؛ پس به خدا پناه برد و به این حقیقتِ باطنی ـ که احسنِ مثوای است ـ اشاره کرد. 🔹مولوی در این مقام از صوفی خبر می‌دهد که به باغی وارد شد و سر بر زانو گذاشت و در بحرِ مکاشفتِ باطنی مستغرق گشت؛ فضولی او را از این توجّه انصراف داد و گفت: که چه خسپی آخر اندر رز نگر این درختان بین و آثار و خضر امرِ حق بشنو که گفتست اُنظروا سوی این آثارِ رحمت آر رُو صوفی در جواب او گفت: گفت آثارش دل‌ست ای بوالهوس آن برون، آثارِ آثارست و بس باغ‌ها و سبزه‌ها در عینِ جان بر برون عکسش چو در آبِ روان آن خیالِ باغ باشد اندرِ آب که کند از لطفِ آب آن اضطراب باغ‌ها و میوه‌ها اندر دل‌ست عکسِ لطفِ آن، بر این آب و گِل‌ست گر نبودی عکسِ آن سروِ سُرور پس نخواندی ایزدش دارالغرور این غرور آن‌ست یعنی این خیال هست از عکسِ دل و جانِ رجال جمله مغروران بر این عکس آمده بر گمانی کین بوَد جنّت‌کده می‌گریزند از اصولِ باغ‌ها بر خیالی می‌کنند آن لاغ‌ها (مثنوی، دفتر چهارم) @sulookmanavi
رفتن به اوّلین پیام در کانال: 👇👇👇👇 https://eitaa.com/sulookmanavi/3
🙏 أَدْعُوکَ یَا سَیِّدِی بِلِسَانٍ قَدْ أَخْرَسَهُ ذَنْبُهُ 🎈ای آقایم! تو را می‏خوانم با زبانی که گناه لالش کرده است ... @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 جمال و جلالِ الهی (۳) (قسمتِ آخر) 🔹سوء و فحشاء، عدمِ حفظِ مراتب است. دو دریای تکوین و تشریع هرکدام احکامِ خاصّ خود را دارند که به هم زدنِ برزخِ میانِ آن‌دو، سببِ بُروزِ تقابل و تخاصمِ اسمائی می‌شود و سالک را از نیل به مقصد باز می‌دارد. حکمِ یوسف و زلیخای ظاهر، غیر از حکمِ یوسف و زلیخای باطن است. در ظاهر، اقتضای اسماءِ حاکم این است که این‌دو به هم نزدیک نشوند و خود را مهیّای هم ـ به سببِ منعِ تشریعی ـ نکنند. این همان برهانِ ربّی بود که یوسف به آن اشاره کرد. 🔹اگر یوسف از این سوء و فحشاء منصرف نمی‌شد، ربوبیّتِ ربّ او، جهتِ جلالی را به او نشان می‌داد و یوسف مبتلای به عذابِ الهی می‌گردید و از دایرهٔ پرورشِ پروردگارِ خود در مسیرِ کمال و بندگی خارج می‌شد: كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ (يوسف، ۲۴). میلِ یوسف، شدّتِ محبّتِ او به جلوه‌ٔ حق بود؛ هرچند حضرتِ یوسف علیه‌السّلام می‌دانست که زلیخا جلوه‌ای از جمالِ الهی است، و میلِ او به سمتِ وجهِ خدا بود: وَ هَمَّ بِهَا (يوسف، ۲۴)، امّا به سببِ علم به احکامِ الهی و حفظِ احکامِ مرتبهٔ ظاهر، از این مهلکه گریخت. 🔹موحّد، خدا را در مظهری دونِ مظهرِ دیگر مقیّد و عبادت نمی‌کند، که این عینِ بت‌پرستی است؛ پس به مددِ همین محبّت، همه‌ٔ اغلاقِ ابواب گشوده شد تا مُشیر به این معنی باشد که توحیدِ یوسف، توحیدِ وجودی است که حق را در هیچ ساحت و حضرتی از حضرات و هیچ موطن و موقفی از مواطن و مواقف، مقیّد و محدود نمی‌کند؛ چرا که مواقف و مواطن و حضراتِ الهی، به سببِ بی حد بودنِ تجلیّاتِ خدا، نامحدود می‌باشد. 🔹جهنّم جای‌گاهِ مشرکین و کفّار است که حق را محدود به حدود کردند، لذا برای جهنّم، هفت درِ بسته است: لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ (حجر، ۴۴)، امّا موحّد، خدا را در ابوابِ بسته نمی‌بیند بلکه او همه‌ٔ ابواب را مفتوح می‌یابد: بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ ... پس اقتضای محبّتِ تامّ یوسف به حق تعالی سببِ مفتوح شدنِ همه‌ٔ ابوابِ بسته و خلاصی او از وقوف در صورتِ مقیّد گردید، زیرا یوسف از مخلَصین است: إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ (يوسف، ۲۴). 🔹موحّد و بت‌پرست هردو در مسابقه‌ٔ به سمتِ این ابوابِ الهی هستند، با این تفاوت که موحّد همه‌ٔ ابواب را مفتوح می‌یابد و بت‌پرست آن‌ها را می‌بندد: وَاسْتَبَقَا الْبَابَ (يوسف، ۲۵). بت‌پرست، پیراهن از پشت چاک می‌کند تا حقّ مقیّد را در آغوش گیرد در حالی که حق از او به سببِ کفرش، گریزان است و او هرگز آن‌را به چنگ نخواهد آورد و او از خطاکاران است و گرفتارِ ذنبِ شرک و ظلمِ عظیم است؛ امّا موحّد، از او و اعمال و اندیشه‌اش اعراض می‌کند: يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا (يوسف، ۲۹)، در حالی‌که هردو مرادِ خود را لدی‌الباب می‌یابند: وَ أَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ (يوسف، ۲۵)؛ و آن مراد و سیّد، بت‌پرست را گرفتارِ کید می‌بیند و موحّد را در صدق ... @sulookmanavi
🖌وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ ... (نور، ۳۹)؛ اعمالِ کسانی‌که دین ندارند، مثلِ دویدن پیِ سرابی است در کویر ... 🔸در این آیه نتیجهٔ کاری که برای خدا نباشد، پوچ دانسته و به سراب تشبیه شده. تمامِ کارهای بنی‌آدم برای حصولِ آرامش است امّا از کارهایی که برای خدا نباشد، درنهایت آرامشِ واقعی و پایدار بدست نمی‌آید. 🔸آن‌هایی که بجای آب، در پیِ سراب‌اَند و بجای نور، محوِ سایه‌اَند و صیّادِ سایه‌ها شده‌اند، به هوش باشتد که حاصلِ عمرشان "هیچ" است. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹ما در عالَم هستیم در نسبت با چیزهای دیگر. کسی‌که نسبتش با عالَم و آدم از جنسِ سود و زیان است، با همهٔ آدم‌های دیگر از این جنس در همه جای جهان، در یک اتاق است! و گاهی ممکن است از کسی‌که در اتاقش هم‌جوارِ او نشسته، دور و بیگانه باشد. 🔹شاید به این فکر کنید که هرگاه احساس بی‌قراری کردید، جا و جای‌گاهِ خود را تغییر دهید تا به قرار برسید؛ امّا بی‌قراری با جا به جا شدن منتفی نمی‌شود. وقتی از این‌سوی اتاق به آن‌سو نقلِ مکان کنید، اتاقِ شما عوض نمی‌شود. نسبت‌هاست که عالَمی را برای ما پدیدار و مرئی، و عالَمی را ناپدید و نامرئی می‌کند. باید نسبت را تغییر داد تا عالَم تغییر کند. @sulookmanavi
🌷با سلام و احترام ♦فایل pdf جلدهای ۱ تا ۱۴ مجموعه کتاب‌های "سلوک‌معنوی‌ ـ حیات‌عارفانه" ـ تٲلیفِ بنده ـ آمادهٔ ارائه می‌باشد. 🔸دوستانی که مایل به تهیّه فایل‌ِ‌های pdf یادشده هستند، لطفاً پس از واریزِ مبلغ مربوطه مطابقِ جدولِ فوق به شماره کارتِ 6221061234736520 (بانک پارسیان؛ به نام: عباسعلی‌ جعفری‌ فوتمی) سفارشِ خود را به بنده اعلام نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👆👆👆👆 🎤امام خمینی (ره) 🖌موضوع: دعای خاصّ امام خمینی (ره) برای شهید مطهری پس از تأییدی استثنایی از آثارِ استاد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خودِ زن با یک‌نوع الهام برای گران‌بها کردنِ خود و حفظِ موقعیّتِ خود در برابرِ مرد به‌کار برده است. زن، با هوشِ فطری و با یک حسّ مخصوص به خود دریافته است که از لحاظِ جسمی نمی‌تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدانِ زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهدهٔ زورِ بازوی مرد برنمی‌آید، و از طرفِ دیگر نقطه‌ضعفِ مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجودِ مرد نهاده است که او را مظهرِ عشق و طلب و زن را مظهرِ معشوقیّت و مطلوبیّت قرار داده است. (در طبیعت، جنسِ نر گیرنده و دنبال‌کننده آفریده‏ شده است). 🔹وقتی‌که زن مقام و موقعِ خود را در برابرِ مرد یافت و نقطه‌ضعفِ مرد را در برابرِ خود دانست، همان‏طور که متوسّل به زیور و خودآرایی و تجمّل شد که از آن راه قلبِ مرد را تصاحب کند، متوسّل به دور نگه‌داشتنِ خود از دست‌رسِ مرد نیز شد. دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتشِ عشق و طلبِ او را تیزتر کند و درنتیجه مقام و موقعِ خود را بالا برَد. 🔹... به‌طورِ کلّی رابطه‌ای است میانِ دست‌نارسی و فراق از یک‌طرف، و عشق و سوز و گران‌بهایی از طرفِ دیگر؛ هم‌چنان‌که رابطه‌ای است میانِ عشق و سوز از یک‌طرف و میانِ هنر و زیبایی از طرفِ دیگر؛ یعنی عشق در زمینهٔ فراق‌ها و دست‌نارسی‌ها می‏شکفد و هنر و زیبایی در زمینهٔ عشق رشد و نمو می‌یابد. 🔹... یکی از مجلّاتِ زنانه از آلفرد هیچکاک - که به قولِ آن مجلّه به‌حسبِ فن و شغلِ فیلم‌سازیِ خود دربارهٔ زنان تجاربِ فراوان دارد - نقل می‌کند: "من معتقدم که زن هم باید مثلِ فیلمی پرهیجان و پُرآنتریک باشد، بدین معنی که ماهیّتِ خود را کم‌تر نشان دهد و برای کشفِ خود مرد را به نیروی تخیّل و تصوّرِ زیادتری وادارد. باید زنان پیوسته بر همین شیوه رفتار کنند، یعنی کم‌تر ماهیّتِ خود را نشان دهند و بگذارند مرد برای کشفِ آن‌ها بیش‌تر به خود زحمت دهد". 🖌؛ مسئلهٔ حجاب @sulookmanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👆👆👆👆 🎤تعبیرِ ماندگارِ علّامه طباطبایی (ره) دربارهٔ شاگردشان شهید مطهری 🖌موضوع: وقتی ایشان به درسِ من می‌آمد، از شوق و شعف به حالِ رقص در می‌آمدم! مطمئن بودم هرچه بگویم هدر نمی‌رود. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹تفاوتِ با بسياری از متفکّرینِ امروزی در میزانِ سواد و مطالعه یا قدرتِ بیان و گفتار نیست، در این است که شهید مطهری دغدغه‌مندِ تصرّف در اذهانِ مخاطبانش نبود؛ او اهلِ دعوت بود نه تصرّف. (بسیاری از روشن‌فکران و متفکّران ـ که دغدغهٔ تٲثیرگذاری دارند ـ به‌جای دعوت، واردِ وادیِ تصرّف می‌شوند). 🔹فقط آن‌ها که در مرحلهٔ تسلیم در برابرِ امرِ قدسی هستند، از انگیز‌ه‌های "تٲثیرگذار بودن" خالی می‌شوند. مطهری تسلیم بود و این او را ماندگار کرد. ماندگاری در پیوستن به حق است. @sulookmanavi
♦پیامِ تبریکِ متفاوتِ شاگرد، و پاسخِ متقابلِ معلّم! 😂😂😂 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🎈هو العلیم از پدر گر قالبِ تن یافتیم از معلّم جانِ روشن یافتیم 🖋رسولِ خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله: ️الْآبَاءُ ثَلَاثَةٌ أَبٌ وَلَّدَكَ وَ أَبٌ زَوَّجَكَ وَ أَبٌ عَلَّمَكَ؛ عنوانِ پدر بر سه گروه اطلاق می‌شود: پدری که تو را به دنیا آورده است، پدری که دخترش را به عقدِ تو در ‌می‌آورَد، و پدری که به تو علم می‌آموزد. (تحريرالمواعظ‌العددية، ص ۲۴۷). ♦بزرگ‌داشتِ مقامِ رفیعِ معلّم، خدمتِ تمامِ اساتیدِ عزیزمان که در قیدِ حیات‌اَند ـ و ما سایه‌نشینِ الطافِ معنوی و تربیتیِ ایشان هستیم ـ تبریک و تهنیت باد؛ و از درگاهِ الهی برای اساتیدی که آسمانی شده‌اند، عُلوّ درجات‌شان را آرزومندیم و یادشان گرامی‌باد. @sulookmanavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👆👆👆👆 🎤موضعِ صریحِ دربارهٔ عواقبِ جنسی کردنِ جامعه 🖌موضوع: از جامعهٔ جنسی تا جامعهٔ الهی @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🖋... مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (عنکبوت، ۲۲). 🔹"ولیّ" کسی است که نخواسته کمک می‌کند و تمامِ بارِ انسان را می‌کشد، امّا از "نصیر" باید بخواهیم تا کمک کند و وقتِ کمک هم فقط بخشی از کار را راه می‌اندازد. 🔹خدا گاهی به‌شکلِ ولیّ تجلّی می‌کند و گاهی به‌شکلِ نصیر؛ امّا کفّار از هر دو امداد محروم‌اَند. @sulookmanavi
عقل پرسید که دشوارتر از کُشتن چیست؟ عشق فرمود فراق از همه دشوارتر است 🖌فروغی بسطامی ➰ @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🗨 مرزِ باریک بینِ گره‌گشایی از کارِ خلق‌الله و آلتِ دستِ دیگران شدن! ♦تو اگر برای خودت برنامه نداشته باشی، همه برای تو برنامه دارند؛  یک‌کسی ساختمانش پنجره ندارد! یکی دَر ندارد! یکی فرش ندارد! و ... و تو را فرش و پنجره و دَر و دیوارِ ساختمانِ خودشان می‌کنند! دقّت کنید که در کجا بایستید و در چه مقیاسی عمل کنید. @sulookmanavi
🖋امام صادق علیه‌السّلام: اَرْوَحُ الرَّوْحِ اَلْيَأسُ مِنَ النّاسِ؛ بهترين آرامش و آسودگی، بی‌توقّعی از مردم است. (كافی؛ ج ۸، ص ۲۴۳، ح ۳۳۷). 🏴شهادتِ جان‌سوزِ خازن‌ِ علم‌الله، صادقِ آلِ محمّد، امام جعفر صادق علیه‌السّلام، به محضرِ حضرتِ ولی‌ّعصر (عج)‌ و محبّین و موالیانِ حضرتش تسلیت و تعزیت باد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ♦ ردّ عملیِ دين توسّطِ علومِ موجود 🔹اگر كسی می‌خواست يک دين را ردّ نظری كند و با تطابقِ صد در صد نيز شبهه را وارد می‌كرد، محال بود بتواند همه را كافر كند! امّا علومِ موجود با مُدلِ كاربرد و مُدلِ عمل، دين را صد در صد رد می‌كند؛ نه اينكه كالای جانشين بدهد! دين را ردّ نظری نمی‌كند بلكه ردّ عملی می‌كند. 🔹يعنی علومِ پايه را درست می‌كند و بر اساسِ آن، علومِ تجربی را پی‌ريزی می‌كند؛ سپس علومِ تجربی، قدرتِ كارآمدی را در جهتِ علومِ انسانیِ متناسب با خود، تعريفِ مطلوب و ايجادِ شرايط می‌كند. در شرايطِ ايجاد شده بر پای‌گاهِ علومِ پايه، اعتقاداتِ ملّت‌ها قابلِ تعريف می‌شود و برای تغييرِ آن برنامه‌ريزیِ عينی انجام می‌گيرد. 🔹پس، در هيچ جا برای ابطالِ دین بحث نمی‌شود؛ بحثِ نظری نمی‌كنند كه اين اعتقاداتِ شما درست نيست! بلكه می‌گويند اعتقاد آزاد باشد و شما برای ما محترم هستيد. می‌گوييم اگر محترم است، پس نظامِ پولی بر اساسِ دین بچرخد. می‌گويند: خير؛ علم می‌گويد كه چگونه بچرخد و علم می‌گوید نظامِ پولی بر اساس ربا اداره شود! @sulookmanavi
از بهاران کِی شود سرسبز سنگ؟! خاک شو، تا گُل بروید رنگ‌رنگ سال‌ها تو سنگ بودی دل‌خراش آزمون را یک‌زمانی خاک باش ... 🖋 🌙@sulookmanavi 🍂🌸🍃 🍃🍂🌸🍃🍂 🍃🍂🌸🍃🍂🌸
📚 ﷽ 📚 🔸امروزه قُبحِ پُرگویی از میان رفته و ـ به گفتهٔ عبیدِ زاکانی ـ "مذهبِ منسوخ" شده است. گویا دانش‌وران می‌پندارند که آن‌همه مذمّت از پُرگویی، متوجّهِ جاهلان است که چون سخن بگویند، غلط می‌گویند؛ حال این‌که مرجعِ ضمیرِ پُرگویی، دانش‌وران‌اَند که گفتن را وظیفهٔ خود می‌دانند. به اینان گفته شده است که بگویید امّا کم و گزیده. 🔸جاهلان به سکوت دعوت شده‌اند و عالمان به کم‌گویی. @sulookmanavi
🖌لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ (نور، ۳۸)؛ تا خدا بر اساسِ بهترین کارهای‌شان به آنان پاداش دهد. علاوه بر آن، با بزرگواریِ خودش با آنان رفتار کند و بر پاداش‌شان بیفزاید؛ زیرا خدا هرکه را شایسته ببیند، روزیِ فراوان می‌دهد. ♦چقدر خوب است که عبارتِ "يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ" الگوی ما برای پرداختِ اجرت باشد؛ یعنی مزد را تعیین کنیم امّا در پایان چیزی به آن بیفزاییم. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹باور داشتن به برخی اعتقادات و باورهای تاریخی، دین نیست. باید میانِ "دین" و "تئولوژی" تمیز و تفکیک قائل شویم. 🔹تئولوژی، مجموعه‌ای از باورها و اعتقاداتِ تاریخی، جغرافیایی، قومی، نژادی، قبیله‌ای، فرهنگی و غیره است که به‌شکلِ یک سیستمِ نظری درمی‌آید؛ امّا دین عبارت است از یک رابطه و نسبتِ وجودی با حقیقتی استعلایی و قدسی. 🔹در مدارس یا دانش‌گاه‌ها، ذهنِ دانش‌آموزان و دانش‌جویان را مملوّ از برخی دانسته‌ها، محفوظات، باورها و اعتقادات می‌کنند؛ ... بسیاری از ما ممکن است از درسِ دینی یا معارفِ اسلامی نمره‌ای عالی گرفته باشیم ـ یعنی مطالب را به خوبی حفظ کرده باشیم، ـ امّا این امر اصلاً به این معنا نیست که ما مۆمن یا دین‌دار هستیم. برعکس، یک کشاورز و روستاییِ ساده ممکن است اطّلاعاتِ به‌اصطلاح دینی و تئولوژیکِ زیادی نداشته باشد، حتّی حمد و سورهٔ نمازش را نیز غلط بخواند و احکامِ عملی و فقهی‌اش را نیز خوب بلد نباشد، امّا زیستش مۆمنانه باشد، یعنی در رفتارش کرامت و بزرگواری آشکار باشد و شما در کنارِ او احساسِ امنیّت و آرامش کنید و بوی خدا ـ یعنی بی‌کرانگی، نامتناهیّت، ابدیّت و عشقِ سرشارِ انسانی و آمادگی برای ایثار و فدارکاری ـ را در رفتارش متجلّی ببینید. @sulookmanavi