eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.2هزار دنبال‌کننده
203 عکس
54 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_12292630105.mp3
5.52M
💢بابت همۀ تبیین نکردن‌ هاگرفتار می شویم! 🔰حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان حضرت یونس سلام الله علیه بخاطر نگفتن سالها گرفتار می شود .... 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢خطر عوام فریبی ‼️ ⚠️ جنگل داشت نابود میشد ولی درختا به تبر رأی میدادند🪓 چون قانعشون کرده بود دسته اش چوبیه پس از خودشونه! 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
سلام علیکم ان شاءالله ادامه درس مراح الارواح از فردا برقرار می باشد .
💢سنّت إحیاء آثار ارزشمند💢 🔰 آیت‌الله رشاد (دام عزّه) : « یکی از مسائلی که از آن غافل هستیم و حتی گاه به آن حمله می‌کنیم و نقطه ضعف محقّقان و مؤلّفان قلمداد می‌کنیم، سنّت تعلیقه‌زنی، حاشیه نگاری و شرح نویسی، به‌جای تألیف مستقل و تولید آثار جدید است. ⁉️ممکن است بعضی از ما، حتی به این رویه، نگاهی منفی داشته باشیم که...چرا از متون قدیم، عبور نمی‌کنیم؟ 🔻باید گفت که این روش‌ها و رفتارها، یک سلسله مبانی معرفتی، فرهنگی و ادبی، حقوقی و اخلاقی دارد و به نحوی، ارزش‌گذاری به آثار گذشتگان و رعایت حقوق سلف قلمداد می‌شود. 💠 در گذشته، سنّت به این صورت بوده که می‌گفتند صاحب اثر، زحمت کشیده و مثلاً شرایع الإسلام را نوشته است. اولا متن شرایع، بسیار مهذّب و منقّح و پخته است، وقتی که محقق، این کتاب را می‌نوشته، این‌گونه نبوده که قلم را به دست بگیرد و همین‌طور جلو برود، بلکه روی واژه واژهٔ آن فکر کرده است...نتیجتاً افراد دیگر بر کتاب شرایع، شرح می‌نویسند، پاورقی و تعلیقه می‌زنند و به این شکل، اهمیت و ارزش آن متن را حفظ می‌کنند... 📚 صاحب هدایة المسترشدین یعنی مرحوم محمدتقی ورامینی تهرانی اصفهانی، شرح بر معالم زده، انصافاً بسیار قوی‌تر از خود معالم است و تسلّط علمی ایشان، بسیار بالاتر از اوست آیا ایشان نمی‌توانست، یک متن مستقل بنویسد؟ او قادر بوده...ولی برای رعایت فضل تقدّم نسبت به صاحب معالم، چنین کرده است.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
هدایت شده از کارگروه علمی إحیاء
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معرفی ریاضیدانان مسلمان 🔶 قسمت دوم: 🟡 محمّد بن موسیٰ خوارزمی ◽️شخصیتی که از نام او برای نامگذاری اعداد در اروپا استفاده میشد ◽️واضع علم جبر ◽️ مبدع عدد صفر به صورت دایره 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت الله سید شهاب‌الدّین مرعشی نجفی 📌 قسمت ششم ◾️رحلت
💢إحیاگران💢 📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه" 🔴 آیت الله سید محمدهادی میلانی 🔹ولادت آیت‌الله میلانی در هفتم محرّم ۱۳۱۳ ه در نجف اشرف متولد شدند. جدّ ایشان، از سادات شهر مدینه بودند که در سدهٔ یازدهم، به دعوت شیعیان آذربایجان، جهت تبلیغ دین اسلام، راهی ایران شدند. 🔸تحصیل علوم مقدماتی را از محضر اساتیدی چون: میرزا ابراهیم همدانی، ملّا حسین تبریزی فرا گرفتند. • دروس سطح را از غلامعلی قمی، ابوالقاسم مامقانی، آموختند. • همچنین از محضر آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی، مرتضی طالقانی، میرزای نائینی و آقا ضیاء‌الدین عراقی بهره بردند و بر فقه و اصول، مسلط شدند. • ایشان، چندین سال را در محضر اساتید فلسفه گذراندند و در این خصوص، از شاگردان محمدحسین اصفهانی به شمار می‌رفتند. • در دانش تفسیر و علوم قرآنی نیز به استادی رسیدند و بعدها نیز، با اساتید تفسیر مانند علامه طباطبایی، مباحثه داشتند. • در علوم حدیث، با شیخ علی قمی، مباحثه داشتند. ♦️إحیاء حوزهٔ علمیهٔ مشهد در ۱۳۷۳ ه.ق آیت‌الله میلانی، به منظور زیارت حرم رضوی، وارد مشهد شدند. در آن زمان، حوزه‌های علمیه مشهد، بر اثر پاره‌ای از حوادث سیاسی همچون مبارزات روحانیون مشهد با حکومت رضاخان، حادثه خونین گوهرشاد، دستگیری و تبعید علماء این شهر و سختگیری عمومی دولت درباره لباس روحانیت، از رونق افتاده بود. آیت الله میلانی با اقامت در مشهد و سامان بخشیدن به دروس و جلب اساتید پرکار و نشستن خود ایشان بر کرسی تدریس خارج فقه و اصول، موجب تحوّل شگرفی شدند. ◾️وفات ایشان در ۱۳۵۴ ه.ش، دار فانی را وداع گفتند. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢القاء رویگردانی جامعه از روحانیت💢 🔰مقام معظّم رهبری (مدّ‌ظلّه‌العالی) : «من در بعضی از محافل و مجالس می‌بینم که از دهن بعضی از روحانیون در می‌آید که: "مردم به روحانیت، عقیده و علاقه‌ای ندارند!" نه؛ این همان حرفی است که دشمنان می‌گویند!...آنها می‌خواهند شما اینطوری فکر کنید! ...دشمن هم این را می‌داند؛ برای همین است که امروز علیه روحانیت، علیه نام روحانیت، علیه اتّحاد روحانیت، علیه فعالیت‌های عمیق روحانیت، توطئه‌های بسیار عمیقی وجود دارد. آنها می‌دانند که روحانی، به حیث روحانی، پای پرچم اسلام ایستاده است؛ و اگر از اسلام صدمه می‌بینند...و اسلام، جلوی منافع آنها را گرفته است، باید این دستی را که به طور طبیعی، به این پرچم گره خورده است، قطع کنند. برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ باید هوشمندانه نگاه کرد؛ تشخیص داد و شناخت.» 1380/02/11 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️روضه خوانی آیت‌الله‌العظمیٰ جوادی آملی برای شهادت امام حسین (سلام‌الله‌علیه)◾️ 🏴 فرا رسیدن عاشورای حسینی را به ناموس دهر، امام عصر (عجّل‌الله‌تعالیٰ‌فرجه‌الشریف) و تمام دلدادگان حضرتش، تسلیت عرض می‌نماییم. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فردا دیر است ...‼️ 🔰فاصله گرفتن نسل جدید از معارف و شعائر دینی 🔻حوزه علمیه که مسئولیت مدیریت فرهنگ جامعه را به عهده دارد باید برای این پدیده اسف بار فکری بکند 🔶هجوم علیه سبک زندگی انسان مسلمان در فضای مجازی و القاء زندگانی غیر وحیانی که مسئولیت مقابله با این تهاجم برعهده حوزه علمیه است؛ کاری که سالها قبل باید انجام میشد ولی رها شده است ... ⚠️هرچند که با بی سواد کردن طلاب دیگر کسی قادر به استخراج معارف اسلامی از متون اصیل آن نخواهد بود که نتیجه این ولنگاری علمی در حوزه ها می شود فاصله گرفتن قشر نوجوان و جوان از معارف الهی 🔻حوزه باید فکری بکند اگر مدیریت نکنی مدیریت خواهی شد .... 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وقتی همه خوابن... ⚠️ 🔰ظریف علیه ما علیه ، امشب در تلویزیون درباره نامزدهای تصدی وزارت گفت: 🔸 از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیازمی گیرید،شیعه باشید امتیاز نمی گیرید ‼️ 🔸اگر ۵۰ سال داشته باشید هیچ امتیازی نمی‌گیرید؛ از زیر ۵۰ هر چه جوان‌تر باشید امتیاز بالاتر است. 🔸  اگر مرد باشید هیچ امتیاز نمی‌گیرید، زن باشید ۱۰ امتیاز می‌گیرید. 🔸اگر سابقه وزارت داشته باشید، امتیاز منفی می‌گیرید». 💢چگونه شخص معلوم الحالی ، بعد از عاشورای حسینی چنین به خود اجازه می دهد در مملکت اهل البیت علیهم السلام، شیعه بودن را عامل امتیاز منفی برای وزارت معرفی می کند؟‼️ 🔻طبق این نظر یک دختر جوان ۲۰ ساله یهودی و بدون سابقه وزارت، می تواند بالاترین امتیازات را کسب کند! 🔻حوزه مبارز و روحانیت معزز خوابید یا خود را بخواب زده اید اینها علناً با تشیع علوی و مکتب جعفری مخالفت می کنند ..... 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
1_12635613363.mp3
40.62M
💢فتنه‌ای برای تعجیل فرج💢 🔰استاد شجاعی: امام زمان (عجّل‌الله‌‌تعالی‌فرجه‌)، رحمتی به وسعت کره زمین و تمام ابعاد وجودی انسان ؛ و وعده‌ای غیرقابل تکذیب فلسطین، کلید رمزآلود ظهور جریان مهدوی، استمرار جریان حسینی است تبیین معنای «خون خدا» انتقام خون امام حسین علیه‌السلام، با حضور امام زمان؛ امامی که ما را به مقام محمود برساند جایگاه عباد صالحین در حذف استکبار و ظهور نقش انقلاب اسلامی در تعجیل فرج دو مانع برای ظهور و وجود یا عدم آنها در انقلاب اسلامی ایرانی تلاش صهیونیسم و امپریالیسم برای زمین‌گیر ساختن انقلاب اسلامی نقش جبههٔ اصلاحات، در طرح حمله به اعتقادات شیعی و نمونه‌های آن بررسی کلام آقای ظریف پیرامون تعیین وزرا و امتیاز منفی شیعه بودن افراد آقای پزشکیان، گورباچوف ایران زمینهٔ ظهور آرزوی فتنه، داشته باشید دعاهای تعجیل فرجتان، اجابت شده است تنها پناهگاه عصر غیبت: ولایت فقیه 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ رنسانسی دیگر در راه است...❗️ ❗️بیسواد ساختن طلاب❗️ ❗️طلاب کت و شلواری❗️ ✅ انقلابی علیه انحرافی دیگر 🔴 گزیده‌ای از سخنان حجت الاسلام والمسلمین شیخ امیر در ابتدای کلاس خلاصة الحساب 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
❌فرآیند حذف متفکرین از حوزه علمیه❌ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢حذف تفکّر💢 🔰 آیت‌الله رضا استادی (دام عزّه): « ساده کردن کتاب‌ها، به هیچ وجه صلاح نیست؛ چون طلبه باید با کتابی سر و کار داشته باشد که نیاز به فکر و دقّت دارد و در صورت ساده بودن، متفکّر بار نمی‌آید.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢افق جهانی حوزه علمیه💢 🔰آيت‌الله‌العظمیٰ جوادی آملی (دام عزّه) : «حوزه بايد زبان جهان را بداند مکتب های جهان را بداند، " لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِکارها را بايد تقسيم کنند يعنی يک سلسله درس ها مشترک باشد که همه ما بخوانيم، اين سطوح عالی را بايد بخوانيم، يک دوره خارج را هم بخوانيم، اين مشترک باشد؛ اما بعداً بايد تخصصی بشود. دو نفر از آلمان پا شدند، یک میلیارد و ششصد میلیون انسان را کافر کردند... ما نباید مکتب اینها را بشناسیم؟ چرا ما نتوانیم حرف‌مان را به دنیا برسانیم؟ » درس خارج فقه ۹۸/۱۰/۱۸ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
_درس نخوانی عالم نمی شوی.mp3
866.2K
💢درس نخوانی عالم نمی شوی ... 🔰استاد ملک زاده 🔸اثر وضعی شرکت نکردن در درس 🔸برداشت نادرست از سیره علمی و عملی بزرگان و علماء حوزه علمیه 🔻انتظارات بیجا نداشتن از صرف حضور در حوزه ❓پاسخ به این سوال که اینهمه در حوزه بودیم آخر چه شد .... 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢قدرت متن‌خوانی💢 🔰 استاد یزدان پناه (دام عزّه): « سنّت طلبگی، با "متن‌محوری" عجین شده است. متون، پایه و اساس است. ترتیبی که در متون حوزوی(سنّتی) قرار داده می‌شود، بدین گونه است که از مختصر و آسان، به سمت مشکل‌تر، حرکت می‌شود، مثلاً نحو را در چند دوره می‌خواندیم...در منطق نیز همین‌طور... این متن خوانی، اولین کاری که می‌کرد، این بود که آن‌ها را با آن علم، آشنا می‌کرد. متن‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شد که طلبه راحت‌تر می‌توانست خودش، با متن‌های دیگر، ارتباط برقرار کند؛ یعنی طلبه، قدرت رجوع به متن‌های دیگر را هم به‌دست می‌آورد. (قبلاً، کاملاً کتب سیوطی و مغنی اللبیب را می‌خواندند)؛ من انکار نمی‌کنم که (کتب جدید)، فوایدی دارد، ولی دیگر، قدرت متن‌خوانی (و تحلیل‌های مستفاد از آن) را، به‌دست طلبه نمی‌دهد (و دیگر نمی‌تواند به خیلی از متون مهم و اثرگذار، مراجعه کند.) 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢رسالت اوّلیهٔ طلبه💢 🔰آیت‌الله‌العظمیٰ جوادی آملی (دام‌عزّه): «ما تا نفس می‌کشیم، باید درس بخوانيم و وقت را به بطالت نگذرانیم و باید محقّقانه درس خواند و محقّقانه عمل کرد. ملّا شدن، دقیق درس خواندن، دقیق بحث کردن و دقیق مطالعه کردن، ماست و جهان تشنه این‌هاست.» [ آفاق اندیشه؛ ص۳۰۴ ] پ.ن: طلبگی را چگونه برایمان معنی کردند، که تعطیلی تابستان و فاصله گرفتن از درس و بحث را داریم و باز هم خود را طلبه می‌دانیم؟! حال آنکه به تعبیر آیت‌الله‌العظمیٰ جوادی آملی، تا نفَس می‌کشیم، باید درس بخوانیم و درس و بحث، رسالت اولیه ماست... 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
استاد حمید وحیدی.mp3
1.2M
💢علت مغلق بودن عبارات درسی 🔻 چه لزومی دارد متن درسی سخت و پیچیده باشد؟ چه فایده‌ای دارد؟ ✅ وقتی طی یک فرایند سخت و پیچیده، مطلبی در ذهن نقش ببندد و تثبیت بشود، این مطلب به راحتی از خاطر نمی‌رود. 💢 مخالفت سرسخت پژوهشگران حال حاضر در دوره مدرن با تسهیل متون. 📚 مقالات و کتب نظریه پردازان غربی پیرامون در اثبات اینکه باید فرایند آموزش را از عمد پیچیده کرد جهت تثبیت بهتر مطلب در ذهن. 🔷 متون قدیمی حوزه نیز با همین رویکرد پیچیده‌نگاری شده‌اند تا جریان تثبیت و حفظ مطلب، بهتر صورت بگیرد. 🔰 توصیه برخی اساتید: 🔻 اگر همه مختصر میخوانند، شما مطول بخوانید. 🔻اگر همه مغنی الادیب میخوانند، شما مغنی اللبیب بخوانید. 🔻 در حد امکان کتب خطی بخوانید. 💢 کارگروه علمی «إحیاء» 🔻 @SWG_EHYA110
50.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 حمایت تمام قد حضرت از طلاب 🔰 خادم مدرسه فیضیه 🔸حکایت توبیخ خادم 🔻حمایت حضرت بقیه الله تعالی الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از طلبه ای که به خادم مدرسه جسارت می کند 🔻طلبه بد را به ما بسپارید 😔 🔻حضرت اینگونه برای ما پدری میکند ... 💢کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢ضرورت دقّت و عمق برای طلّاب علوم دینیّه💢 🔰حجّه‌الاسلام‌والمسلمین سیّد محمّد سیادت موسوی (دام‌عزّه): « مرحوم علّامه آیت‌الله حسینی طهرانی (رضوان‌الله‌علیه) می‌فرمودند: " آقایان طلّاب علوم دینیّه خیلی باید در فهمیدن مطلب از عبارت، دقّت کنند. یکی از رموز پیشرفت انسان در علوم اینست که دقّت داشته باشد مطلب را خوب از عبارت دربیاورد و بفهمد حاقّ مطلب آن چیست؟ درس را باید دقیق بخوانند، عمیق بخوانند، از عبارت مطلب را در بیاورند، نه اینکه فقط حفظ کنند؛ حفظ محوری غلط است، بلکه بفهمند و جلو بروند. " طلبه باید در کنار جمع‌آوری اطلاعات، روز به روز بر عمق و دقّت خود بیافزاید، نه اینکه از خود، یک دائره المعارف بسازد. کسی که علمیّت و عمق دارد، اوّلاً نوآوری دارد، خودش تفکّر می‌کند، مسأله حلّ می‌کند، کشف می‌کند؛ علاوه بر این، جوانب مسأله را کاملاً بررسی می‌کند، ظرائف و دقائق آن را می‌یابد و به ظواهر بسنده نمی‌کند. علّامة طباطبایی، هیچ‌وقت بحث مارکسیسم را پیش آقای بادکوبه‌ای نخوانده بودند، ولی مایه را کسب کرده بودند. شبهه که مطرح می‌شود با همان مایه‌ای که دارند و روشی که یاد گرفته‌اند که فکر بکنند و حرف بزنند، جواب می‌دهند. ولی آنهائی که درس می‌خوانند، حفظ می‌کنند، حداکثر همین‌هائی را که حفظ کرده‌اند، بلدند جواب بدهند؛ یک شبهه جدید که مطرح شد، هیچ توانی ندارند. » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
SDA-51-14030129.mp3
1.97M
💢طلبگی و أبناء الدّنیا💢 🔰آیت‌الله مؤیّدی (دام عزّه): 🔹این مسیر، مسیری است که «أبناء الدّنیا» مسخره‌اش می‌کنند؛ 🔻می‌گویند: «لَقَد خولِطوا » ... قاطی کرده‌اند 🔸در راهی هستیم که «مولا»، ما را آرزو کرده است 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢هدفِ اصلاح حوزهٔ علمیه💢 🔰مقام معظّم رهبری (مدّ‌ظلّه‌العالی): «هدف از "نظم و کارایی حوزهٔ علمیه" : 🔻گسترش هدایت الهی در همه‌ جا 🔻و رساندن علم دین به آن سطحی است که قادر باشد همهٔ گره‌های ذهنی و عملی بشر را در دنیای پیچیدهٔ امروز، با سرانگشت گره‌گشای دینِ خدا باز کند.» 1371/08/24 _______ پ.ن: آیا حوزهٔ علمیه، با این کتب رقیق و تقطیع شده، و با این میزان تعطیلی، می‌تواند علم دین را به سطحی برساند که در دنیای پیچیده‌ی امروز، همه‌ی گره‌های ذهنی و عملی بشر را، باز کند؟ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
799-072.mp3
714.2K
💢نقش "مطوّل" در فهم "کفایه"💢 🔰استاد مدرّس افغانی (رحمه‌الله): « آقا...این بحث، مطوّل خواندن لازم دارد همین را گفتم و پا شدم؛ او هم کتاب را روی هم گذاشت.» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢تعریف و ارکان فقه جواهری💢 🔰مقام معظّم رهبری (مدّظلّه‌العالی): «فقه صاحب جواهر، به معنای دقّت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظّم فروع از همان قواعدی است که در فقه و اصول مشخص شده است. 🔻این فقاهت، دو رکن دارد: 1⃣ که رکن اول آن، اصول معتدل و قوی و آگاه به همه‌ی جوانب استنباط است 2⃣ و رکن دوم، تطوّر فقه می‌باشد. و همان چیزی است که امام در معنای اجتهاد و مجتهد و فقیه می‌فرمودند و تأکید داشتند که مجتهد و فقیه باید با دید باز بتواند استفهام‌ها و سؤال‌های زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانید، ممکن نیست بتوانید در فقه برای آن، جوابی پیدا کنید.» 1368/03/22 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110