eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
35.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
408 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: https://www.tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ منطق اسلام این است که زندگی جامعه اسلامی باید از مواهب الهی سرشار شود و بشر با بهره‌مندی‌های مادی در زندگی خود، راه معنویت را گم نکند و درست حرکت کند. اگر آن زندگی به‌وجود آمد، آن وقت در جامعه ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض ریشه‌کن می‌شود؛ تجاوز به حقوق‌ انسان‌ها ریشه‌کن می‌شود؛ جنگ‌ها و برادرکشی‌ها از بین می‌رود؛ ناامنی‌ها در زندگی بشر به صفر می‌رسد. @t_manzome_f_r مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
▫️نشست اعضای مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری در استان با حضور حجه‌الاسلام و المسلمین فخریان 🔸زمان: جمعه ۲۳ مهر، ساعت ۹ صبح 🔹مکان: استان بوشهر، شهرستان جم، حوزه علمیه حضرت معصومه"علیهاالسلام" @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
InShot_۲۰۲۱۱۰۱۳_۱۰۲۶۵۰۴۶۰(2).m4a
9.05M
امروز دیگر جنگ نظامی مطرح نیست... @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
اولین و مهم‌ترین قدم این است که انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه کند؛ عیوب خود را با روشنی و دقت ببیند و سعی در برطرف کردن آن‌ها داشته باشد. این از عهده‌ی خود ما برمی‌آید و این تکلیفی بر دوش ماست. خطبه‌های نماز عید سعید فطر ۱۳۸۰/۹/۲۵ پ.ن: وظایف ما در گام دوم انقلاب: ۱. خودسازی ۲. جامعه‌پردازی ۳. تمدن‌سازی @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
نخستین توصیه‌ی من، و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلیدِ اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شماست. (بیانیه گام دوم) پ.ن: جهاد تبیین باید ناظر به امید آفرینی باشد. کما اینکه جهاد امید آفرینی خود یکی از شاخه‌های جهاد تبیین است. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام عسکری"سلام‌الله‌علیه" فرمودند: «إنّ الوصولَ اِلی اللهِ سفرٌ لا یُدرَک اِلاّ بامتطاء اللیل»؛ وصول به خدا و نِیل به مقام قُرب الهی یک راه طولانی است و پیمودن این راه طولانی مَرکب می‌خواهد و بهترین و راهوارترین مَرکب این سفر، است. سفر با مَرکِب قابل طی است و بدون وسیله نقلیه آدم سفر طولانی را چطور طی کند؟ مَرکب سفر تا وصول به الله تعالی است. شهادت امام حسن عسکری"علیه‌السلام" تسلیت باد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
▫️نشست اعضای مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری در استان با حضور حجه‌الاسلام و المسلمین فخریان 🔸زمان: جمعه ۲۳ مهر، ساعت ۹ صبح 🔹مکان: استان بوشهر، شهرستان جم، حوزه علمیه حضرت معصومه"علیهاالسلام" @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
عدالت‌خواهی گسترده، اقتضائات خودش را دارد... عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری، نقطه‌ی ثقل و مسأله‌ی محوری حکومت حضرت ولی‌عصر "ارواحنافداه" است. در روایات مرتبط با امام زمان و حکومت او، مسأله‌‌ی بیش از هر موضوع دیگری به چشم می‌خورد. آن‌ عدالتی را که همه‌ی انبیاء و اولیاء الهی به دنبال تحققش بودند، امام زمان محقق خواهد کرد. نکته‌ی قابل توجه در فهم عصر ظهور مهدوی این است که مسأله‌ی امام زمان، عدالت‌گستری فردی نیست، بلکه آنچه رخ‌ خواهد داد، همه در قالب حکومت و دولت، آن هم در ساحت دنیا و نه یک جای محدود، خواهد بود. با این حساب باید اقتضائات این نوع حکومت داری را هم در نظر گرفت. قطعا حضرت حجت (سلام‌الله‌علیه) به طریقِ معجزه و ابزار ماوراء‌الطبیعه امورات حکومت را مدیریت نخواهند کرد. همچنین در یک حکومت‌، اجرای تمامی امور بر عهده حاکم نیست. همچنین کارگزاران حکومت مهدوی، از عصمت برخوردار نیستند. همچنین زالوصفتان فاسدِ اشرافی، مانع از اجرای عدالت خواهند شد. با این حساب، عدالت اجتماعی در حکومت مهدوی در یک فرآیند پیچیده و پرچالش و زمان‌بر محقق می‌شود، نه دفعهً و یکباره. سوال: بعد از ظهور امام زمان و تشکیل حکومت مهدوی، آیا ممکن است عده‌ای از طرفداران حکومت حضرت و عدالت‌خواهان، بدون در نظر گرفتن اقتضائاتِ حکومت و چالش‌های متعدد، از عدالت‌خواهی امام زمان و حکومتش خسته و ناامید شوند؟! اگر جواب شما هم به این پاسخ "آری" است، به فرازی که در بیانیه گام دوم، ریشه‌ای‌ترین جهاد را، امیدآفرینی معرفی می‌کند، بیشتر توجه فرمایید. @t_manzome_f_r ▫️مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
به مناسبت بسته شده صفحه‌ی شبکه برون‌مرزی توسط اینستاگرام🔻
در جنگ‌ها، ابزارها نقش تعیین کننده دارند. ابزارها می‌توانند یک جنگ را جنگ نامتقارن و به نفع یک طرف خاتمه دهند. در جنگ‌های نظامی، ابزارهای جنگی بسیار حائز اهمیت‌اند. در جنگ‌های فرهنگی و هویتی و تمدنی هم. در هر جنگی، چه سخت و چه نرم، ابزارها باید مناسب و مسانخ با آن جنگ و اهدافش باشند. امروزه ابزارهای ارتباطی مجازی، در جنگ هویتی و تمدنی بسیار نقش پررنگ و حیاتی دارند. تو وجود چنین جنگی را باور داری؟ پذیرفته‌ای که عصر امروز، عصر گذار از شرک به توحید است؟ عصر گذار از پلشتی به پاکیزگی؟ گذار از ظلم به عدل؟ و ما در این گذار و سرعتش، نقش تعیین کننده داریم؟ این ما و همت‌مان و ابزار دست‌مان است که هویت یک عصر و تاریخ را رقم می‌زند. قطعا طرفِ دعوا، ابزار تمدنی خودش را در اختیار سربازان طرف مقابل جهت حمله به خودش و رسوا کردن تمدن و سبک زندگی وارونه‌اش، نخواهد گذاشت. راستی با کدام ابزار رسانه‌ای، با کدام موشکِ نرم، با کدام اَپ باید در این جنگ نقش‌آفرینی کرد؟ می‌توان پذیرفت که دشمن حواسش به این مسائل نیست؟ می‌توانی باور کنی ، ابزار دستش را مفت به تو داده که هلاکش کنی؟ زهی خیال باطل. به نظرتان ما در عصر حاضر پای‌مان بیشتر در کجا می‌لنگد؟ محتوا یا ابزار رسانه‌ای؟ من می‌گویم رسانه. بچه‌ها اگر حسن تهرانی‌مقدم می‌نشست به امید اینکه روزی موشکی بخرد یا موشکی شکار کند، امروز این اقتدار موشکی و نظامی در ایران بود؟ نه. حسن‌آقا قیام کرد. برای خدا قیام کرد. قیام کرد تا آویزان دشمن خدا نباشیم. قیام کرد تا چشممان به دست و دهن آن‌ها که چشم دیدن‌مان را ندارند، نباشد. اما امروز امروز نوبت من و توست. قیام برای . قیام برای . قیام برای . قیام برای نشان دادن حقیقت انقلاب. قیام برای جنگ با تحریف، جنگ با تزویر. اما همه اینها آن‌وقتی شدنی است که ابزار دستت، از خودت باشد. با ابزار دشمن، نمی‌توان بر دشمن فائق آمد، خصوصا آن وقت که آن ابزار، هوشمند باشد. ✍اختصاصی مجموعه‌ی تبیین @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
جم، شهادت امام عسکری.mp3
12.58M
🎙 🔹امام حسن عسکری "علیه‌السلام" تمام عمر خود را صرف مبارزه ، یعنی عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری کرد. حضرت در تمام عمر به دنبال احیای حکومت دینی بود. 🔸پیروان امام عسکری باید بدانند که نظارت بر ساختارسازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و همچنین نظارت بر رفتار مسئولين، جزو اهمّ وظایف دینی است. شهرستان جم، هیأت فاطمیون ۱۴۰۰/۰۷/۲۲ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همچنان که حضرت حجت "علیه‌السلام" را دو غیبت، یکی صغری و دیگری کبراست، و صغری برای آمادگیِ تحملِ کبراست، او را نیز دو ظهور است. ظهور اصغر و اکبر، که اصغر برای آمادگیِ تحملِ اکبر است. مردم در بین‌الطلوعین غیبت صغری و کبری، موظف به پیروی از نواب خاص بودند. و اکنون ما در بین‌الطلوعین ظهور اصغر و اکبریم که ظهور اصغرِ حضرت را انقلاب اسلامی ایران، به رهبری نایب عام امام زمان، خمینی کبیر رقم زد. مراقب باشیم در بین‌الطلوعین ظهور، خواب‌مان نبرد تا به درک ظهور اکبر نائل آییم. @t_manzome_f_r ▫️مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
⚪️سفیدخوانی ۳ خبرِ حاشیه ساز این روزها یک ویژگی جالبِ مشترک دارند. اول خبرها را مرور کنیم: یک/ خبر مخالفت با شفافیت در جلسات کمسیون ویژه طرح صیانت دو/ خبر افزایش ۳۰۰ درصدی رشد اختلاس سه/ خبر مخالفت مجلس با شفافیت در دارایی مسوولین. غرضم صرفا سواد رسانه‌ایست؛ اما ویژگی مشترک این سه خبر. مدت‌ها پیش یکی از دوستان گرافیستم می‌گفت که پوستری برای یک نهاد دولتی طراحی کرده که دوسوم آن سفید بوده است. بعد از انتشار، یک روزبرای کاری گذرش به همان کارفرمای دولتی می‌افتد و متوجه می شود که همه پوسترها یک سوم شده و بقیه‌اش برش خورده است. با دلخوری پرس وجو می‌کند ومتوجه می‌شود که مدیر مربوطه تلقی اسراف داشته و همه پوسترها را برش زده است تا برای کار دیگری استفاده شود. متعجب بود که چطور این مدیر متوجه نشده که این بخش سفید پوستر جزئی از پوستر است و توسط ذهن مخاطب پر می شود. این روزها وقتی میزان اطلاع مخاطب از اخبار روز را می بینم یاد همین بخش سفید پوستر می افتم که قرار بود تکمیل آن بر عهده ذهن مخاطب باشد. بهتر از [لفظ] سفید خوانی برای این عارضه‌ی عصر شبکه پیدا نکردم. به خودتان رجوع کنید. شما عمدتا فقط تیتر می‌خوانید. خاصه در حوزه خبر. دلیلی هم ندارد وارد متن شوید. کمترین دلیلش اینست که وقت ندارید و مگر ممکن است این میزان خبر را تک تک بررسی کنید و وارد جزئیات شوید. اساسا عصر جدید رسانه، عصر جزئیات گریزی است. خلاصه اینکه تیترها از جلوی چشم شما عبور می‌کند و شما متناسب با یک تیتر قضاوت می‌کنید. اما واقعا یک تیتر کفایت می‌کند؟ خبر جزئیات ندارد؟ وقت ندارید. حال ندارید. انگیزه ندارید و... به هر دلیل تمایلی ندارید جزئیات خبر را مرور کنید. اما مگر ممکن است جزئیات را رها کنید. بالاخره هر تیتری ذهن شما را ناخودآگاه سمت جزئیات خبر می برد. حالا سوال اینست که این جزئیاتی که خوانده نمیشود از کجا می‌رسد؟ هیچ. ذهن خود به خود این جزئیات را می‌سازد. نام این فرآیند را سفید خوانی بگذاریم. یعنی ذهن شما آنچه را نمی‌بیند می‌سازد. ذهن نمی‌تواند تیتر خبر را بدون جزئیات رها کند. شما نخوانید، خودش می‌خواند. اینجاست که ممکن است به خطا بیافتد. حالا ۳ خبر ابتدایی را مجدد با مختصری از جزئیات مرور کنید: یکم. خبر عدم شفافیت در بررسی طرح صاینت، تنها یک پیشنهاد بود در کنار پیشنهادات دیگر. ضمن اینکه در همین پیشنهاد نیز تاکید شده است که کل جلسات از سامانه رسانه مجلس شفاف پخش می شود. دوم. ۳۰۰ درصد، رشد اختلاس نیست. ۳۰۰ درصد رشد کشف اختلاس است. رشد کشف می‌تواند یا رشد اختلاس باشد و یا رشد نظارت. سوم. شفافیت در درآمد و دارایی مسوولین بحث مشترک مجلس گذشته و تصمیم مجمع تشخیص مصلحت است نه مجلس یازدهم. حالا سوال مهم: چه میشود که این خطای ذهنی به صورت خطای مشترک بین الاذهانی خودش را نشان می دهد؟ بماند بعد. ✍محسن مهدیان @tabyin_tahlil_ejtehad کانال تبیین، تحلیل و اجتهاد
بنی‌اسرائیل با بی‌صبری حضرت موسی را اذیت می‌کردند دچار شتاب‌زدگی و بهانه‌گیری نباید بشویم. یکی از چیزهایی که واقعاً ماها همه‌ - من، شما آقایان - در شهرها، در خُطَب نماز جمعه، در بین طلاب، فضلا، حوزه‌های علمیه باید به آن توجّه بدهیم، این است که یکی از عیوب کار، این بی‌صبری و شتاب‌زدگی است؛ مرتّب آدم پا به زمین بزند که «آقا چرا نشد؟ چرا نشد؟» خب هر چیزی قدری دارد، هر چیزی اَجَل و اَمَدی دارد، همه چیز باسرعت انجام نمی‌گیرد. یک وقتی یک نفری آمد خدمت امام و به ایشان از وضع دولت شکایت کرد - آن وقت بنده رئیس‌جمهور بودم - یک چیزی گفت؛ امام به او یک جمله‌ای گفتند که من یادم نمی‌رود، گفتند «آقا! اداره‌ی کشور سخت است»؛ بنده که خودم رئیس‌جمهور بودم، وقتی امام این را گفتند واقعاً از ته دل این را تصدیق کردم. خیلی از کارها حتماً باید بشود و باید برای آن آماده شد و باید کمر همّت بست، منتها تا رسیدن به آنجا یک مقداری فرصت لازم است. این شتاب‌زدگی و پا به زمین کوبیدن و احساس اینکه دیر شد، احساس خوبی نیست. بنده اینجا این آیه‌ی شریفه را یادداشت کرده‌ام که قضیّه‌ی حضرت موسیٰ است وقتی که برگشت و الواح را آورد و دید که آن قضایای گوساله اتّفاق افتاده: قالَ یقَومِ اَلَم‌ یَعِدکُم‌ رَبّکُم‌ وَعدًا حَسَنًا؛ خب خدا که به شما وعده داده که زندگی شما را درست خواهد کرد؛ اَفَطالَ عَلَیکُمُ العَهد، آیا طول کشیده؟ مگر از زمانی که بایستی وعده‌ی الهی انجام بگیرد گذشته که شما این جور بی‌صبری میکنید؟ خب صبر کنید، خدای متعال وعده‌ی خودش را عملی خواهد کرد. حُسن ظن به خدای متعال، یک چیز لازمی است.۱۳۹۷/۱۲/۲۳ @t_manzome_f_r
کاسبِ طراز پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) درست‌کردار بود. در دوران جاهلیت تجارت می‌کرد؛ به شام و یمن می‌رفت؛ در کاروان‌های تجارتی سهیم می‌شد و شرکایی داشت. یکی از شرکای دوران جاهلیتِ او بعدها می‌گفت که او بهترین شریکان بود؛ نه می‌کرد، نه می‌کرد، نه بار خود را بر دوش شریک می‌گذاشت، نه با مشتری بدرفتاری می‌کرد، نه به او زیادی می‌فروخت، نه به او می‌گفت؛ درست‌کردار بود. همین درستکرداری حضرت بود که جناب خدیجه را شیفته او کرد. خود خدیجه هم بانوی اوّل مکه و از لحاظ حسب و نسب و ثروت، شخصیت برجسته‌ای بود. بیانات در خطبه‌های نمازجمعه تهران‌ ۱۳۷۹/۰۲/۲۳ پ.ن: زندگی پیغمبر را میلی متری باید مطالعه کرد. هر لحظه‌ی این زندگی یک حادثه، درس و جلوه‌ی عظیم انسانی است. ۱۳۸۷/۰۵/۰۹ سالروز ازدواج پیامبر اکرم و حضرت خدیجه @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام از امروز طی چند پُست، به موضوع چیستی، چرایی و چگونگی می‌پردازیم🔻
گفتمان یعنی... 🔸گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آن‌چیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل میشود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون - حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد. ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ 🔹گفتمان یعنی آن فکر رایج بین مردم، مطالبه‌ی عمومی مردم. وقتی یک چیزی مطالبه‌ی عمومی شد و گفتمان شد، به‌طور طبیعی به عمل نزدیک خواهد شد. ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ 🔸گفتمان یعنی آن فکری، آن اندیشه‌ی عملی‌ای که رواج پیدا میکند در بین مردم و میشود سکّه‌ی رایج؛ این گفتمان است. در هر برهه‌ای از زمان لازم است‌ که یک سکّه‌ی رایجی دست همه‌ی مردم باشد. ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ @t_manzome_f_r 💢مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
ویژه فراگیران معارف۱ و ۲ 🔹تاریخ ۲۹ و۳۰مهرماه (پنج‌شنبه و جمعه) 🔹سایت مجموعه از ساعت ۲۴ چهارشنبه آماده مراجعه اندیشه‌جویان محترم می‌باشد. 🔹مدت زمان پاسخ‌گویی ۴۸ ساعت می‌باشد. 🔹لینک ورود به آزمون https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/exam-azadi [واحد آموزش مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری] @t_manzome_f_r
تبیین منظومۀ فکری رهبری
#چیستی_گفتمان گفتمان یعنی... 🔸گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آن‌چیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عمو
🔸وقتی  شد، آن‌وقت همه به فکر خواهند افتاد، یعنی در همه یک انگیزه‌ای به وجود می‌آید؛ کأنّه یک جادّه‌ی وسیع و یک بزرگ‌راهی به وجود می‌آید که همه میل میکنند از این بزرگراه حرکت کنند؛ بنابراین گفتمان‌سازی خیلی مهم است. ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ 🔹اگر چنانچه ایستادگی کردید، کردید، ذهنها را آماده کردید، آن‌وقت در هنگام لازم به دردتان میخورد. یعنی میتوانید ذهن مردم را بسیج کنید به سمت یک حقیقتی تا آن را مطالبه کنند. وقتی مطالبه کردند، مسئولین ناچارند انجام بدهند. پس ایستادگی لازم است.  ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🔸وقتی  شد، جلب اقبال عمومی به مجموعه‌های جوان و پیشرو حاصل خواهد شد؛ یعنی اقبال عمومی به وجود می‌آید، آن وقت اثر خودش را در انتخاب مدیریّت‌ها و امثال اینها به جا می‌گذارد. ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ @t_manzome_f_r 💢مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
آقای مهدی نصیری در کانال خود متنی با عنوان "اندر فواید دشمن و دشمن‌سازی" منتشر کرده و انقلاب اسلامی و رهبران آن را متهم به دشمن سازی کرده است. در ادامه متن ایشان و جوابیه‌هایی که بر متن ایشان نوشته شده، منتشر می‌شود🔻
تبیین منظومۀ فکری رهبری
آقای مهدی نصیری در کانال خود متنی با عنوان "اندر فواید دشمن و دشمن‌سازی" منتشر کرده و انقلاب اسلامی
◀️ اندر فواید دشمن و دشمن سازی! 📝وجود دشمن برای نظامهای سیاسی و ملتها غالبا امری طبیعی است. حکومت‌ها باید نسبت به خطرات و تحرکات و مطامع دشمنان خود هوشيار و آماده واکنش مناسب باشند. 🔻راه مقابله با دشمن و خنثی کردن طرحهای او، در وهله اول جنگ نیست بلکه راههای گوناگونی برای بی اثر کردن دشمن از جمله داشتن ساختار سیاسی دموکراتیک، اقتصادی نیرومند، بنیه قوی دفاعی بازدارنده و نیز مذاکره و دیپلماسی وجود دارد و آخرین چاره جنگ و دفاع است و عموما نباید آغازگر جنگ بود، چه آن که آغاز کننده جنگ در عرف عمومی و جهانی محکوم است. 🔻امام علی ع در فرمان نامه حکومتی خود به مالک اشتر می گوید: "هرگز صلحی را که دشمنت پیشنهاد می کند، رد نکن. و البته پس از پذیرش صلح نباید از دشمن غافل شوی." 🔻اما امری که کاملا غیر طبیعی و غیر عقلانی است، خلق دشمن و افزودن به دشمنان و اظهارات و تحرکات دشمن ساز از سوی یک نظام سیاسی است. این ضرب المثلی حکیمانه است که هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار. و نیز این بیت خردمندانه حافظ که: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا 🔻با مروری به کارنامه چهل و دو ساله جمهوری اسلامی در سیاست خارجی اش به وضوح با پدیده دشمن سازی از سوی رهبران و نهادهای بالادستی مواجه بوده ایم تا جایی که کمتر می توان سخنرانی ای را از رهبران یافت که از دشمن و دشمنان سخن نرفته باشد. 🔻گاه احساس می شود سخن از دشمن گفتن برای عده ای به سان باده ای سرمست کننده و نشئه آور است که به اعتیادی عمیق منجر شده و دست کشیدن از نوشیدن آن امری بسیار سخت و دشوار است.. 🔻روحیه دشمن سازی در جمهوری اسلامی منحصر به سیاست خارجی نبوده بلکه در سیاستهای داخلی نیز یک اصل دائمی بوده و با پدیده انواع دوقطبی سازی جامعه و خلق مخالف و اپوزیسیون، بی وقفه کار کرده است که یک قلم از نتایج آن، تبدیل نخست وزیران و روسای جمهور نظام به مخالفان یا منتقدان جدی بوده است. 🔻دشمن سازی و تولید عناوینی چون نفوذی، سرسپرده، وابسته، غیر خودی و.... برای عده ای صنعتی سود آور است که حکمرانی را آسان کرده و قادر است همه ضعفها و ناکارآمدیها و فسادها را لاپوشانی کند و شمشیر نهادهای نظامی و امنیتی را پیوسته بر سر اکثریت و نخبگان منتقد و معترض آخته نگهدارد. 🔻دشمن سازی و مرتب سخن از جنگ و دفاع و مقاومت گفتن، بیش از هر کس برای نظامیان یک حکومت و دولت پنهان پشت آن، سودمند است که می تواند قدرت آنان را تحکیم کرده و زمینه دست اندازی آنها را به همه شئون کشور بویژه اقتصاد که منافع مادی خود و فرزندان و هفت پشتشان را تامین می کند، فراهم سازد. 🔻اما آنچه بر سر یک ملت و کشور از ناحیه نظام سیاسی دشمن ساز می رود، فرسودگی و تباهی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و در نهایت اضمحلال و فروپاشی بر اثر شورش و انقلاب داخلی و یا حمله خارجی است. ✍مهدی نصیری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
◀️ اندر فواید دشمن و دشمن سازی! 📝وجود دشمن برای نظامهای سیاسی و ملتها غالبا امری طبیعی است. حکومت‌
🔴۱🔴 ✅آیات قرآن این را به ما می گوید: «وَٱَعِدُّواْ لَهُم مَاٱسْتَطَعْتُمْ مِن قُوَة» (وشما ای مؤمنان در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید). بله در ابتدا نباید شروع کننده ی جنگ باشیم، ولی یک ملت وقتی زنده است و با او دشمنی کرده‌اند، طبیعی است عکس العمل نشان دهد. وقتی دشمن حمله می‌کند، وظیفه ی فوری وفوتی مواجهه ی با اوست.. مثل همین جنگ هشت ساله‌ی دفاع مقدس، که ملت ایران با مقابله در برابر دشمن و استقلال وایستادگی در برابر او، به عزت وهویت خود دست پیدا کرد. پس وقتی آرایش دشمن، آرایش جنگی است، در مقابل این آرایش جنگی، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد. ✅بله امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند، از آن روى برمتاب، که خشنودى خداى در آن نهفته است. ولی در ادامه هم فرمودند: زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی کردن، زیرا دشمن، چه بسا به نزدیکی می‌گراید و نمایش صلح می‌دهد، تا طرف را غافلگیر کند، پس جانب احتیاط را بگیر (دور اندیش باش) و خوش گمانی خود را درباره حیله‌گری‌های دشمن متهم بساز. «فَإنَّ ٱلعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِیَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَأتَّهِم فِی ذَلکَ حُسنَ الظَّن» ✅اگر دشمن فرد یا جناحی از مومنان باشد که دشمنیِ پیش آمده، دشمنی شخصی و جناحی و... است، اسلام به شدت به مدارا با چنین دشمنی، توصیه می‌کند. «إِنّمَا ٱلمُؤمِنُونَ إخْوَة» و اگر دشمن، دشمنی‌اش بر سر دین و آیین است و در واقع با اسلام و جامعه اسلامی دشمنی دارد، به هیچ عنوان کمترین مدارایی با وی شایسته نیست. «وَلَن تَرضَی عَنکَ ٱلیَهُودَ وَلَاٱنَّصارَی حَتّی تَتَّبِعَ مِلَتَهُم» ✅جمهوری اسلامی، هیچ جنگی را شروع نکرده، بلکه نفسِ وجودِ جمهوری اسلامی یعنی آرمان‌ها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است، دشمن درست کن است، دشمن تراش است، جنگ راه بینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است. ما در جمهوری اسلامی شعارمون توحید، ولایت‌الله و ولایت أولیاءالله و عدالت اجتماعی و تکریم انسان است و ما به دنبال این شعارها هستیم و این ها دشمن دارند ما با ظلم مخالفیم. « کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَلِلْمَظُلومِ عَونَا» ما خصم ظالمیم، عون مظلومیم... واین موضع دشمن ودشمنی به وجود می آورد. ✅آن کسانی که از ذکر عنوان دشمن ناراحت می‌شوند، که چرا این قدر می‌گوید دشمن دشمن، غافل از این مسئله هستند، غافل از اینکه، اگر چنانچه دشمن مجال پیدا کند در وارد آوردن ضربه، هیچ تعاملی نخواهد کرد و ما نباید این مجال را به دشمن بدهیم. این یک اصل عُقلایی است. ✅وظایفی که ما در مقابل دشمن داریم این است، که باید دشمن را شناخت وشناساند... بعد باید نقشه او را دانست، چون دشمنان بیرونی ما برای ملت ایران نقشه کشیده اند. پس همیشه در برابر دشمن باید قوی بود و خود را آماده کرد. ✍ ظفری @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری