eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.8هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
399 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
در شرایط مناسب... ۲۵۰_ساله امام حسین (علیه السلام) برای انجام یک واجب، قیام کرد. این واجب در طول تاریخ متوجه به یکایک مسلمانان است. این واجب، عبارت است از اینکه هر وقت دیدند که دچار یک فساد بنیانی شده و بیم آن است که به کلی تغییر یابد، هر مسلمانی باید کند. البته در شرایط مناسب، آن‌وقتی که بداند این قیام، اثر خواهد بخشید. جزو شرایط، زنده ماندن، کشته نشدن، یا اذیت و آزار ندیدن، نیست. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص ۱۸۵ @t_manzome_f_r
لینک کانال تبیین منظومه فکری رهبری این کانال جهت تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری ایجاد شده. https://eitaa.com/t_manzome_f_r
لینک کانال جهت به اشتراک گذاشتن و دعوت دوستان تون ☝️☝️☝️
خواص هم حاضر به همراهی نبودند... ۲۵۰_ساله (علیه السلام) از مدینه که مرکزِ بزرگ‌زادگانِ اسلام بود، به مکّه رفت. فرزند عباس، فرزند زبیر، فرزند عمر، فرزند خلفای صدر اسلام، همه‌ی اینها در مدینه جمع بودند و هیچ‌کس حاضر نشد در آن قیام خونین و تاریخی، به امام حسین (علیه السلام) کمک کند. پس، تا قبل از شروع قیام امام حسین (علیه السلام) خواص هم حاضر نبودند؛ قدمی بردارند. اما بعد از قیام امام حسین (علیه السلام) این روحیه زنده شد. این، آن درس بزرگی است که در ماجرای عاشورا، در کنار درس‌های دیگر باید بدانیم. عظمت این ماجرا این است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۶ @t_manzome_f_r
بعد از صلح #امام_حسن_مجتبی (علیه السلام) کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و جریان اسلامی، وارد کانال آلوده‌ای که به نام خلافت، و در معنا سلطنت، بهه وجود آمده بود نشود، این، هنرِ #امام_حسن_مجتبی (علیه السلام) بود. @t_manzome_f_r
امام صادق عليه السلام: بهشتى ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده. مجموعه ورام، ج ۲، ص ۹۱ سلااام دوستااان 🌹☺️ @Manzome_fekri110
نظر یکی از دوستان که به دلیل مشغله ی زیاد هنوز موفق به شرکت در طرح نشدند. 🔰🔰 سلام کتابهای حضرت آقا بسیار پر محتوا و بیانگر عالیترین و عمیقترین مفاهیم دین هستند. البته من موفق به خرید و مطالعه کتابها بطور کامل نشدم اما همین خلاصه ها و برگزیده ها را که دنبال می کنم بسیار عالی و تاثیرگذار هستند. ممنون از زحمات شما .پرتوان باشید. عصمت نوری زاده هستم از شهرستان گناباد خراسان رضوی ☑️ممنونم ازشما دوست عزیز خانم نوری زاده🌹 @t_manzome_f_r
#امام_حسن_مجتبی (علیه السلام) کاری کرد که جریان اصیل اسلام (که از مکه شروع شده بود و به حکومت اسلامی و به زمان #امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود) در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت، زیرا ممکن نبود، لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، دوره‌ی سوم اسلام است. #اسلام دوباره #نهضت شد. @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ یازدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن روح توحید: نفی عبودیت غیر خدا همۀ انبياى عظام الهى آمدند تا مردم را موحد كنند. موحد كنند يعنى چه؟ يعنى زنجير اطاعت غير خدا را از دست و گردن آنها باز كنند. و خودِ قرآن، به‌اين‌معنا تصريح مى‌‌كند یک‌جا؛ «وَ يَضَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَ الاَغلالَ الَّتي كانَت عَلَيهِم» تا بار سنگين را از دوش آنان برگيرد و غل‌‌هايى كه بر آنان بسته است، از آنان باز كند. و توحيد وقتى‌كه با اين ديدگاه نگاه مى‌‌شود، وقتى با اين نظر، شما توحيد را نگاه مى‌‌كنيد، مى‌‌بينيد يك فكرى‌ست، يك اصلى‌ست اصلاً براى زندگى؛ مربوط به نظام اجتماعى، مربوط به جهت‌‌گيرى انسان‌‌ها در همه حال، مربوط به كيفيت زندگى كردن جامعه‌‌هاى بشرى‌ست. ببين چقدر اين توحيد تفاوت دارد با توحيدِ خدا یک است و دو نیستِ خشکِ بى‌‌مغزِ بى‌‌روح و ندانسته؛ توحيد يعنى اين. حالا بنده در آيات قرآن موارد فراوانى را پيدا كردم، اگر مى‌‌خواستم همۀ آنجاهايى‌‌كه به‌‌طور وضوح اين معنا از آن استفاده مى‌‌شود در قرآن، ذكر بكنم و اينجا بياورم، لازم بود كه پنج، شش ورق حداقل براى شما كاغذ فراهم كنيم. بنده دو جايش را آوردم، دو نمونه از آنجاهايى‌كه خوب به‌دست مى‌‌آيد كه اطاعت غيرِ خدا، عبادتِ اوست و توحيدِ خالص، روح دين، پايۀ دين، عبارت است از آنکه انسان، منحصراً از خدا اطاعت بكند و از برنامۀ خدايى و از نظام خدايى و از تشكيلات الهى. دو نمونه فقط، كه اين مطلب از آن استفاده مى‌‌شود، اينجا ذكر شده و شما مى‌‌توانيد براى پيدا كردن اين موضوع، با اين ايده به قرآن مراجعه كنيد. به قرآن مراجعه كنيد. سعى كنيد با قرآن آشنا بشويد، سعى كنيد محتاج اين نباشيد كه آيه‌‌هايى را من بيايم برايتان معنا كنم. خودتان را به اين گنج بى‌‌پايان و درياى بى‌‌كران نزديك كنيد. @t_manzome_f_r
امام على عليه السلام: قيمَةُ كُلِّ امْرِى ءٍ ما يُحْسِنُهُ؛ ارزش هر كس به اندازه خوبى هاى اوست. امالى صدوق، ص۱۱۷ سلااام دوستان خوووبم☺️🌹 @Manzome_fekri110 منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم.
نظر یکی از اعضا طرح در مورد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ( اولین کتاب سیر مطالعاتی ) 🔰🔰 سلام و درود به همه ی دوستانی که حالا با طیّ این سیر مطالعاتی پیوندی عمیق تر و به قول آقا 'ولایتی تر' با هم پیدا کرده ایم. من آدم کتابخوانی هستم. از نوجوانی عاشق کتاب خواندن بودم، طوری که در آن دوران عضو ۵ کتابخانه بودم و هر هفته چندین کتاب می خواندم. همه جور کتاب خوانده ام هم وطنی هم خارجی اما هیچ کتابی به اندازه ی کتاب 'طرح کلی اندیشه های اسلامی در قران' به دلم ننشسته بود. هیچ کتابی به اندازه ی این کتاب به من نفهماند که چقدر در زمینه ی دین بیسوادم. هیچ کتابی به اندازه ی این کتاب مسیر فکر و بینشم را عوض نکرد. این کتاب سرشار از حرف نو و دیدگاهی نو به اصول اسلامی است. با خواندن این کتاب با تمام وجود می گویم 'رهبری قرآنی و فرزانه داریم که باید بیشتر از اینها قدرش را بدانیم. 'بخصوص دو سه جلسه آخر کتاب راه را به من نمایاند. اینکه معنای ولایت و وظیفه ام در مقابل ولایت چیست. از این به بعد با جان و دل سخنان و فرامین آقا را گوش می کنم و فقط راه درست زندگی را از نگاه حکیمانه ی او می جویم. خداوند به همه ی کسانی که باب آشنایی ما را با این معارف ناب اسلامی گشودند،جزای خیر دهد و ما و آنها را توفیق بیشتر در این زمینه عطا فرماید. الهی آمین سیدی هستم. از شیروان،خراسان شمالی سپاس از نظر شما دوست عزیز ☝️🌹 @t_manzome_f_r
حرکتِ عظیمِ انسانی... ۲۵۰_ساله یک زن بزرگ است. عظمتی که این زن بزرگ در چشم ملت های اسلامی دارد از چیست؟ ارزش و عظمت ، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این طور عظمت بخشید. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص ۱۸۹ @t_manzome_f_r
انقلاب تمام نمی شود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، انقلاب متوقف نمی شود. یک صیرورتی وجود دارد؛ صیرورت یعنی شدن، شدنِ دائم، تحول دائمی؛ در مسیر انقلاب یک صیرورت دائمی وجود دارد... دیدار با جمعی از دانشجویان ۹۷/۳/۷ @t_manzome_f_r
بسم الله الرحمن الرحیم بنده به عنوان مدیریت طرح سراسری تبیین منظومه فکری رهبری، در بخش عملیاتی طرح، در کنار اجرای دقیق و منظم سیر مطالعاتی(توسط نمایندگان محترم) بعد از مطالبه ی جدی مقام معظم رهبری مبنی بر کمک رسانی سریع و صحیح به زلزله زدگان و مشورت با هیات اندیشه ورز، تصمیم به همراهی و کمک رسانی به مردم زلزله زده ی سرپل ذهاب را گرفتیم. در این مدت هزینه های واریزی، جهت کمک به مردم، به حساب آقای بلوچی واریز شده و می شود. ما یحتاج ضروری، که به جهت کمک به مردم زلزله زده خریداری میشود همه، همراه با فاکتور و صورت حساب است که در کانال، اطلاع رسانی می شود. هر کالایی که به عزیزی اهداء میشود، رسید و قبضی توسط دوستان ما دریافت می شود. هم اکنون (ماه رمضان) جمعی از برادران و خواهران وابسته به طرح، مشغول کمک رسانی و اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی (برای سنین مختلف) در منطقه سر پل ذهاب هستند. منطقه سرپل ذهاب به جهت مذهبی و قومیتی بسیار شرایط حساس و ویژه ای دارد که باید بسیار با احتیاط و هشیارانه عمل کرد و الا آسیب، بیشتر از منفعت خواهد بود. امیدوارم بتوانیم در مسیر اهداف انبیاء علیهم السلام که یکی از مهم ترینِ آنها، فقر زدایی و رفع اختلاف طبقاتی بوده، گام برداریم. اسماعیل فخریان سرپل ذهاب ۹۷/۳/۸
امام خود را تنها نگذاشت... ۲۵۰_ساله قبل از حرکت به ، بزرگانی مثل این عباس و ابن جعفر و چهره های نامدار صدر ، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و امثال اینها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه کار باید بکنند. ولی زینب کبری گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و خود را تنها نگذارد و رفت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۰ @t_manzome_f_r
بی خود نیست که ادیان، این همه روی تعقل و تدبر تکیه کرده‌اند. بی‌خود نیست که در قرآن کریم، این همه روی تفکر و تعقل و تدبر انسان ها تکیه شده است؛ آن هم درباره‌ی اصلی‌ترین موضوعات دین، یعنی #توحید. @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ دوازدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن توحید و نفی طبقات اجتماعی پس خالق و معبود و مدبر امور همگان خداست. اين مسئلۀ خيلى مهمى است که اگر چنانچه خالق و معبود يكى شد، ناگزير انسان‌‌ها در يك طبقه و يك ترازند. همه از اصل و ريشۀ مادىِ واحدى آفريده شدند. روى اين كلمۀ مادى دقت داريم، تكيۀ مخصوص داريم؛ از جنبۀ مادى، از جنبۀ ساختمان بدنى، همۀ انسان‌‌ها از يك اصل و يك ريشه آفريده شده‌اند. هيچ‌‌كس در آفرينش از مزيتى كه منشأ برخورداري‌‌هاى حقوقى باشد، بهره‌‌مند نيست. اين را هم دقت كنيد؛ نه‌اينكه از مزيتى برخوردار نيست؛ چرا، ممكن است انسان‌‌هايى بر اثر شرايطى، يك استعداد خاصى پيدا كنند؛ خب، يك مزيتى شد. يك نفر ممكن است از لحاظ شرایط خِلقتى جورى به‌وجود آمده باشد كه نابغه باشد. ممكن است كسى از پدر و مادرى توليد شده كه با‌استعداد است. يكى کم‌‌استعدادتر است، يكى نيرومندتر است، يكى ضعيف‌‌تر و لاغرتر است، يكى زيباتر است، يكى زشت‌‌تر است، پس اين اختلافات هست، اما اين اختلافات منشأ اختلاف حقوقى نيست. چنين نيست كه آن‌كسى‌كه از قواىِ جسمىِ بيشترى برخوردار است، از حقوق اجتماعىِ بيشترى برخوردار باشد، ابداً! چنين نيست آن‌كه در يك خانۀ اشرافى و متنفّذى به دنيا آمده، از امكانات بيشترى برخوردار باشد. هرگز! اسلام اگر مدرسه باز مى‌‌كند، براى همۀ بچه‌‌‌‌ها باز مى‌‌كند؛ اگر تعليم و تربيت مى‌‌دهد، براى همۀ بچه‌‌‌‌ها مى‌‌دهد؛ اگر به انسان‌‌ها امكان كسب و كار و تلاش و سعى در زندگى مى‌‌دهد، به همه مى‌‌دهد؛ كار اگر مى‌‌دهد، به همه مى‌‌دهد. @t_manzome_f_r
إلهی، چگونه گویم نشناختمت كه شناختمت، و چگونه گویم شناختمت كه نشناختمت. سلااام صبح تون بخیر ☺️🌹 @Manzome_fekri110 منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزانم هستم.
در دوران دوم نهضت یعنی دوران خلافت خلفای سُفیانی و مروانی و عباسی، مهمترین چیزی که مردم احتیاج داشتند... @t_manzome_f_r
📗بریده‌ای از جلسۀ سیزدهم کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن تأثیرات روانی توحید انسان موحد از جملۀ تأثیراتی که روح او از ناحیه و قِبَلِ توحید می‌‌برد، یکی این است؛ دارای وسعت افق دید می‌‌شود. موحد از تنگ‌‌نظری‌‌ها، از کوته‌‌بینی‌‌ها، از نزدیک‌‌بینی‌‌ها آسوده و راحت است. آدم موحد نمی‌‌گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهۀ ما دراین‌زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این‌‌قدر نزدیک‌‌بین نیست. او می‌‌داند که فکر توحیدی به درازای عمرِ بشر دارای قلمرو است، عمرِ بشریت؛ با مقیاس عمرِ بشریت، ده سال و بیست سال و پنجاه سال و صد سال، یک‌لحظه و یک‌دقیقه بیش نیست. به بیان دیگر و از دیدگاه دیگر، آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی‌‌شود، متوقف نمی‌‌گردد. آدم موحد درمقابل خود وقتی نگاه می‌‌کند، در کنار نیازهای مادی، ده‌‌ها نیاز، صدها نیاز از عظیم‌‌ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می‌‌بیند. تمام ذهنش و فکرش و حواسش، منحصر و متوقف نیست در نیازهای پست و حقیر و کوچک، آن‌‌گونه که انسان‌‌های در باطن مادی، اگرچه در ظاهر الهی، در ظاهر معنوی، خودشان را در آن محبوس و زندانی کرده‌‌اند. آدم موحد وقتی‌که نگاه می‌‌کند، آینده را درمقابل خود بی‌نهایت وسیع می‌‌بیند. همان‌‌طوری‌که در یکی از روزهای گذشته عرض کردم، موحد برای دنیا آخری قائل نیست. برای خاطر اینکه آخر دنیا را متصل به آخرت می‌‌بیند. آخرت را با دنیا سر و تهِ یک طومار می‌‌داند. مرگ را دیوار زندگی نمی‌‌داند، پایان این راه فرض نمی‌‌کند، بلکه دریچه‌‌ای و مَمَرّی و معبری می‌‌داند، به‌‌سوی دنیایی وسیع‌‌تر. اینها خواص توحید است. @t_manzome_f_r
آن دستگاهی (در دوران خلافت مروانی و سفیانی و عباسی) که می‌خواست انسان‌ها را عاقل، متعبّد، مؤمن، آزاد، دور از آلایش‌ها، خاضعِ عندالله و متکبر در مقابل متکبران تربیت کند و بسازد به دستگاهی تبدیل شد که انسان‌ها را با تدابیر گوناگون، اهل دنیا و هوی و شهوات و تملق و دوری از معنویات و انسان‌های بی‌شخصیت و فاسق و فاسدی می‌ساخت و رشد می‌داد. @t_manzome_f_r
او (یوسف بن عمر ثقفی) سال‌ها بر جان و مال و عِرض مردم مسلط بود. نه یک اصل و نسب درستی، نه یک سواد درستی، نه یک فهم درستی داشت؛ ولی چون به رأس قدرت وابسته بود، به این سِمت گماشته شده بود. @t_manzome_f_r